perhe arvostaa tilaa / oma hytti (eli 4 kpl), itselle sais olla pienempikin ja purjehduksellisesti antoisa...mutta toisaalta olisi mukava saada porukka/a kyytiin...nykymailma on ihmeellinen.
Onko näistä mihinkään?
Dufour 43?
Beneteua oceanis 461?
Elan Impression 434?
Muita?
dilemmako?
47
379
Vastaukset
- pariteiniä
Jos perheessä tarvitaan jokaiselle oma hytti seilatessa, tarkoittanee se sitä, että maissa vaaditaan jokaiselle myös omaa kylppäriä keittiötä ja ulko-ovea jne.. 40 alkuiset ei riitä alkuunkaan, kuullostaa 50 feet alukselta, toivotan onnea veneen etsinnässä........
- kokeineitaseiloreita
aha. onko kokemusta em.? niissä on 4 hyttiä.
- Hohhoh_
Suosittelen venettä josta tykkäät. Maista sitten hotellihuoneet perheelle
- downsizing
Olisko tässä kysymys päiväpurjehduksista ja satama-asumisen mukavuuksista eikä ainakaan avomeripurjehduksista? Ennenkuin investoi satamakäyttö- ja asumismukavuuksiin, kannattaisi varmaan ajatella pitemmälle. Minkä ikäisiä lapsesi nyt ovat ja kauanko luulet heidän haluavan olla asuntolaivassasi kesälomiaan viettämässä? Minkälaisilla veneillä olet aikaisemmin purjehtinut: niissäkö olet harmitellut sisätilojen pienuutta? Entä, jos lapsesi innostuvat kilpapurjehdukseen ja haluavat vanhempien jäävän kotiin? Siinä tapauksessa kömpelö asuntolaiva on väärä valinta. "Nykymaailma on ihmeellinen".
- kokeneitaseiloreita
Ei avomeri, itämeri riittää. Ajatus on sitten kun lapset on isoja niin tuttavat voisi tulla mukaan. Kilpailuihin voisi olla H-vene tmv. Nykyinen venen n.33ft. Omissa tiloissa se ajatus että lapset voi ottaa kaverin mukaan. Bavaria 42 on vissiin pienin 4-hytin vene..
- Duffu
Siitä vaan, jos raha ei ole este. Vielä kun on mahdollista saada lapset mukaan. Kun ovat tarpeeksi isoja, niin eivät enää lähde.
Loppuun provo: Jos pienillä veneillä purjehdus olisi hauskempaa, ökyrikkaat eivät seilaisi megajahdeilla.- EnProvosoidu
Ökyrikkaiden paatit liittyvät bisneksen tekoon. Sellainen johtaa helposti stressiin. tavallisen ihmisen käsitys hauskapidosta on ihan eri asia.
- Tyrnäväntorpedo
EnProvosoidu kirjoitti:
Ökyrikkaiden paatit liittyvät bisneksen tekoon. Sellainen johtaa helposti stressiin. tavallisen ihmisen käsitys hauskapidosta on ihan eri asia.
Ökyrikkaiden paatit johtavat stressiin?
Voiko pihlajanmarjat enää happamammaksi tulla? Ökyrikkaiden miehistöt hoitavat sen stressin. Sen ökyrikkaan vaimo ei joudu hyppäämään rantakalliolle, vaan hän astuu rappusilta apuveneen kannelle ja sieltä sitten laiturille. Yli 60-jalkaisissa veneissä on varmaan yleensä oletuksena miehistö.
- näinsenkoen
Eihän se noin mene. Kun lapset kasvavat isommiksi, ne haluavat venettä omiin käyttöihinsä. Jos nimittäin vene on ollut heille muutakin kuin hotellihuone. Ja silloin parempi ratkaisu on ostaa kaksi pienempää venettä.
- Duffu
näinsenkoen kirjoitti:
Eihän se noin mene. Kun lapset kasvavat isommiksi, ne haluavat venettä omiin käyttöihinsä. Jos nimittäin vene on ollut heille muutakin kuin hotellihuone. Ja silloin parempi ratkaisu on ostaa kaksi pienempää venettä.
Perustuuko tämä luuloon vai omaan kokemukseen ? Omien lapsieni saaminen mukaan tuli vaikeammaksi ja vaikeammaksi teini-iässä. Täysi-ikäinen esikoinen ei enää tule mukaan, kuopus kenties. Oma tila, suihku yms auttaa. Kumpikaan ei ole erityisen kiinnostunut purjehtimisesta. Omat harrastukset kiinnostavat enemmän. Ja vastaus valmiiksi seuraavaan kysymykseen: on yritetty saada lapset osallistumaan purjehtimiseen kaikin tavoin. Jos ei nappaa, niin ei nappaa. Ei se kaikkien mielestä niin hauskaa ole. Kuten ei mökkeilykään. Lastensa mielipiteitä ei voi valita.
- kokemusta.vain
Duffu kirjoitti:
Perustuuko tämä luuloon vai omaan kokemukseen ? Omien lapsieni saaminen mukaan tuli vaikeammaksi ja vaikeammaksi teini-iässä. Täysi-ikäinen esikoinen ei enää tule mukaan, kuopus kenties. Oma tila, suihku yms auttaa. Kumpikaan ei ole erityisen kiinnostunut purjehtimisesta. Omat harrastukset kiinnostavat enemmän. Ja vastaus valmiiksi seuraavaan kysymykseen: on yritetty saada lapset osallistumaan purjehtimiseen kaikin tavoin. Jos ei nappaa, niin ei nappaa. Ei se kaikkien mielestä niin hauskaa ole. Kuten ei mökkeilykään. Lastensa mielipiteitä ei voi valita.
Perustuu kokemukseen ja kolmen sukupolven ajalta. Olihan siinä toki sekin aika, kun lapset eivät niinkään lomapurjehdksilla mukana olleet. Mutta syynä oli heidän omat purjehdukset jollaluokissa. Vaikka kotimainen kilpailukalenteri on aika tyhjä lomakaudella, siihen ajoittui sekä kisoja että leirejä ulkomailla. Nyt kun aktiivinen vaihe sillä puolen on ohi, aletaan näihin aikoihin taas sopia, kuka saa veneen miksikin aikaa. Osin sen takia olen itse hankkiutunut kimppaan, joka omistaa pelkästään kilpailukäytössä olevan veneen, niin ei tarvitse maihin jäädä.
Eikä meidän perhe suinkaan ainoa ole, tuttavapiirissä on muitakin, joissa samaan tyyliin asiat ovat edenneet. kokemusta.vain kirjoitti:
Perustuu kokemukseen ja kolmen sukupolven ajalta. Olihan siinä toki sekin aika, kun lapset eivät niinkään lomapurjehdksilla mukana olleet. Mutta syynä oli heidän omat purjehdukset jollaluokissa. Vaikka kotimainen kilpailukalenteri on aika tyhjä lomakaudella, siihen ajoittui sekä kisoja että leirejä ulkomailla. Nyt kun aktiivinen vaihe sillä puolen on ohi, aletaan näihin aikoihin taas sopia, kuka saa veneen miksikin aikaa. Osin sen takia olen itse hankkiutunut kimppaan, joka omistaa pelkästään kilpailukäytössä olevan veneen, niin ei tarvitse maihin jäädä.
Eikä meidän perhe suinkaan ainoa ole, tuttavapiirissä on muitakin, joissa samaan tyyliin asiat ovat edenneet.Kyllä minäkin tunnen veneenomistajia, joiden lapset alkavat myös itsenäisesti matkapurjehtia, kun tulee tyttö- ja poikaystäviä ja ikää tarpeeksi. Eipä sitä voi tietää, mistä se riippuu, mikä ketäkin kiinnostaa. Itsekin aloin isäni veneellä liikkua itse tai veljen kanssa joskus 16-vuotiaana. 50-jalkainen vene on kyllä 16-vuotiaalle hankalampi antaa lainaksi kuin 25-jalkainen. Itsekin tuli silloin kaikkea hölmöiltyä ja otettua liian suuria riskejä..
- Duffu
kokemusta.vain kirjoitti:
Eikä meidän perhe suinkaan ainoa ole, tuttavapiirissä on muitakin, joissa samaan tyyliin asiat ovat edenneet.Toki minäkin tiedän muutaman veneen, joka on kahden sukupolven käytössä. Mutta tämä on ennemminkin poikkeus kuin sääntö. Omassa tapauksessasi, kuten myös ymmärtääkseni Bossun kohdalla, purjehdus on ollut oma harrastus jo lapsuudessa. Eli kiinnostusta on ollut pienestä pitäen. Ehkäpä tämä ennustaakin jotain aikuisiän kiinnostuksesta ?
Duffu kirjoitti:
Toki minäkin tiedän muutaman veneen, joka on kahden sukupolven käytössä. Mutta tämä on ennemminkin poikkeus kuin sääntö. Omassa tapauksessasi, kuten myös ymmärtääkseni Bossun kohdalla, purjehdus on ollut oma harrastus jo lapsuudessa. Eli kiinnostusta on ollut pienestä pitäen. Ehkäpä tämä ennustaakin jotain aikuisiän kiinnostuksesta ?
Meistä kolmesta sisaruksesta minä olen nyt ainoa, jolla on purjevene. Veljellä on moottorivene. Purjeveneily vaatii aikaa, vaivaa ja rahaa. Monilla ei ole aikaa, joten harrastus unohtuu. Jos on paljon rahaa, voi tietysti ostaa vaivaa ja aikaa telakalta.
- kokemusta.vain
Duffu kirjoitti:
Toki minäkin tiedän muutaman veneen, joka on kahden sukupolven käytössä. Mutta tämä on ennemminkin poikkeus kuin sääntö. Omassa tapauksessasi, kuten myös ymmärtääkseni Bossun kohdalla, purjehdus on ollut oma harrastus jo lapsuudessa. Eli kiinnostusta on ollut pienestä pitäen. Ehkäpä tämä ennustaakin jotain aikuisiän kiinnostuksesta ?
Läheltä ja pitkän aikaa olen seurannut oman pursiseuran menoa. Tietysti juniorina aloitettu harrastus on helpompi saada kantamaan lopunikäisenä. Mutta olen toisen polven nähnyt innostuvan myöhemminkin perheeseen hankitun veneen myötä. Ja varmaan vielä useammassa tapauksessa juniorille tarjotun harrastuksen loppuvan joko heti alkeiskurssin jälkeen tai muutaman vuoden optipurjehdusten jälkeen. Bossu edustaa aika tyypillistä tapausta, yksi kolmesta sisaruksesta innostuu. Se yksikin tosin jo riittää viemään ison lohkaisun yhden veneen kapasiteetista, niitä viikkoja on kaudessa niin vähän.
- Omaa.rauhaa
Eikös Bavarialla ollut jossain kohtaa 39 ft malli 4 hytillä?
- Faktat_aijassa
Montako vuotta tuo peheen tarve kestää? Montako vuotta olet ajatellut veneen omistaa?
Jos ajat oavt samat, osta veneen pereen tarpeeseen. Jos omistat veneen yli teinien itsenäistymisen ajan (noin 2-3 vuotta), ostat veneen oman tarpeesi mukaan että teinin hetkellisen milijohteen muakaan, 3-5 vuotta veneen omistamista on lyhyt aika, mutta 14-15 vuotiaalle se on iäisyys. - Onhansea
Ei noista kryssille ole, mutta alamäkeen ihan ok. Riittävän iso kone niin menee kryssi ok.
Hanse melkein ainoa allaround kruiseri, mutta 4 kaniinia on haaste. - seppomattti
39ft veneeseen lienee mahdotonta ahtaa neljää makuuhyttiä. 43-44ft alkaen alkaa mahtua, havimmillaan Varianta 44, mikä
runko alkuaan ilmeisesti oli Hanse 43.
Lapset tulevat aikuistuttuaan uudelleen veneeseen. Pakolla ei kannata yrittää. - SardiinipurkitOvatOut
Vain täysi idiootti ostaa omiin tarpeisiin aivan liian ison veneen muutaman murkku-ikäisen saamiseksi veneeseen pariksi vuodeksi. Osta niin pieni vene johon vaimon kanssa mahdutte ja nauttikaa veneilystä. Hintaa voi laittaa niin paljon kuin kukkaron nyörit kestää mutta unohtakaa ne ylisuuret veneet. Niistä ei ole kuin satamasta satamaan koneajeluun.
- Homeinensardiini
Ja mieluummin paljon käytetty, kulunut ainakin 25 vuotias venekaunotar.
- sori.vaan
Homeinensardiini kirjoitti:
Ja mieluummin paljon käytetty, kulunut ainakin 25 vuotias venekaunotar.
Mun vene on yli 30 v ahkerasti käytetty, mutta siinä ei ole homepilkkuakaan. Toisaalta kaunotar se kyllä on ja lisäksi sillä aika usein pääsee kisoissa palkinnoille. Sellainen vika siinä kyllä aloittajan kannalta on, ettei se ole myytävänä mun elinaikana, eikä vielä sen jälkeenkään.
- tulipahantaasmieleen
Miten olis iso vuokrapaatti silloin kun aiotte mennä isolla porukalla?
- ariel371
Se, tuleeko jälkikasvu kavereineen kyytiin vai ei, ei riipu veneestä. Se riippuu paitsi sinusta, niin etenkin purjehdusalueesta.
Harva nuori suuremmin innostuu kylmännihkeistä reissuista Saaristomerellä tai jossain Hangossa, eivätkä listaamasi veneet mitenkään edesauta asiaa.
Joku pohjoisille merille tarkoitettu vene, NC, Regina af Vindö tms. voi auttaa.
Parasta on siirtää nykyveneesi etelään. Sinne porukkaa tulee mieluusti. Hommaa sitten vaikka toinen Suomen vesille.- huonotie
Ajatus, että kyse olisi ilmastosta, on vain rinnakkainen veneen mukavuuksista lähtevälle. Aivan pian pitäisi sille linjalle mennessä olla sitten isompi vene paremmassa ilmastossa. Sille tielle ei loppua tule.
Se oli totta, että jälkikasvun mukaanlähtö riippuu pääsääntöisesti itsestä. Jos lapsille on annettu alusta lähtien tekemistä ja vastuuta, heille kyllä kelpaa teineinä mukavampi vaatetus huonompaa ilmastoa vastaan. Tuttavapiiriin kuuluu tosin sellainenkin tapaus, jossa teinin mukaanlähtö riippuu siitä, riittääkö läppärille sähköä ja toimiiko netti riittävän nopeasti pelaamiseen. Kyllä ne on ennemminkin vanhukset, joita kiinnostaa vain etelän lämpö. Nuoret menee mielellään lappiinkin, vaikka siellä voi olla -35 astetta lämpötila. Veikkaanpa, että aika moni kyllästyi viime kesänä välimeren yli 40 asteen helteisiin. Lehdessäkin yksi tyyppi valitti, ettei voinut poistua asunnostaan Espanjan rannikolla kuin välttämättömille asioille koko kesänä.
- ariel371
huonotie kirjoitti:
Ajatus, että kyse olisi ilmastosta, on vain rinnakkainen veneen mukavuuksista lähtevälle. Aivan pian pitäisi sille linjalle mennessä olla sitten isompi vene paremmassa ilmastossa. Sille tielle ei loppua tule.
Se oli totta, että jälkikasvun mukaanlähtö riippuu pääsääntöisesti itsestä. Jos lapsille on annettu alusta lähtien tekemistä ja vastuuta, heille kyllä kelpaa teineinä mukavampi vaatetus huonompaa ilmastoa vastaan. Tuttavapiiriin kuuluu tosin sellainenkin tapaus, jossa teinin mukaanlähtö riippuu siitä, riittääkö läppärille sähköä ja toimiiko netti riittävän nopeasti pelaamiseen.Kuluneen liki neljän vuoden aikana mitä olen veneessä asunut ja sillä Välimerellä seilannut ei koskaan ole veneessä ollut liian kuumaa. Näin siitä huolimatta että vene on sinirunkoinen, ilmastoimaton pilot house -malli.
Tilanne vesillä on toinen kuin jossain kämäsessä huoneistossa jossain Benidormissa, asfaltin ja betonin keskellä.
Nuoriso kaipaa kaltaistensa seuraa, aktiviteetteja ja elämää. Sitä löytyy Saaristomereen verrattuna satakertaisesti vaikkapa Napolinlahdelta, Ibizalta, Kreikasta, Lissabonista, Algarvesta. - huonotie
ariel371 kirjoitti:
Kuluneen liki neljän vuoden aikana mitä olen veneessä asunut ja sillä Välimerellä seilannut ei koskaan ole veneessä ollut liian kuumaa. Näin siitä huolimatta että vene on sinirunkoinen, ilmastoimaton pilot house -malli.
Tilanne vesillä on toinen kuin jossain kämäsessä huoneistossa jossain Benidormissa, asfaltin ja betonin keskellä.
Nuoriso kaipaa kaltaistensa seuraa, aktiviteetteja ja elämää. Sitä löytyy Saaristomereen verrattuna satakertaisesti vaikkapa Napolinlahdelta, Ibizalta, Kreikasta, Lissabonista, Algarvesta.Varma juttu, että vesillä olevassa veneessä olot ovat mukavammat kuin maissa. Mutta yhtä varma juttu on, että ainakin minulle Välimeren kesä on tukala veneessä. Sitä on kokeiltu Välimeren länsi. keski- ja itäosissa. Ja enin osa ankkurissa ollen. Vaimo on täsmälleen samalla kannalla. Veli kyllä tuntuu vieläkin lämpimämmillä leveysasteilla viihtyvän.
- Returntosender
Osta toki ja myy sitten kun osoittautuu, että lapset eivät kuitenkaan lähde mukaan. Niin se on, että kerran tulevat uutuuden viehätyksestä ja kerran kesässä sen jälkeen. Ja kaksi päivää korkeintaan viipyvät. Mutta kyllä se kannattaa silti, jos ostaminen ei ole rahasta kiini. 45 jalkaisesta ylöspäin katsele.
- Vänkkyrät
Hohoijaa! Eikö kukaan osaa heittää yhtään kommenttia aloittajan esittämistä venetyypeistä? Ihme vänkäämistä lasten viihtymisestä, kasvamisesta, murkkuiästä jne..! Antakaa nyt ihmisten ostaa niin iso vene kuin huvitta ja rahaa riittää, ei se teiltä ole pois, kyllä aikuinen ostaja kantaa huolen ja vastaa tekosistaan ja hankinnoistaan! Lähtee nää keskustelut ihan vikaraiteille, mua huvita enää mikään..
- IsoRiesa
Suomessa harvalla on tuon kokoista venettä. Kokemusta löytyy siis lähinnä vuokraveneistä, joissa purjehdusvarusteet pilaavat veneen mahdolliset purjehdusominaisuudet. Luovimalla ei matka edisty. Pieni vene plus hotellimajoitus on varmasti mukavampi ja halvempi vaihtoehto.
- TaistoH
Viking Line tarjoaa hyvät, Silja vielä paremmat. Saatte ne fattan laskuun. Niihämmyöki saahaa.
- Isompiparempi
Ihmeen pienillä veneillä tykätään mennä jos 43-46 jalkainen vene on jotenkin ongelma ilman lapsia. Jos nyt ihan vaan kahdestaan menee niin ehkä joku 36-38 jalkanen menee, mutta jos lapsia tai erityisesti perheen ulkopuolisia vieraita tulee mukaan niin mun mielestä alle 40 jalkaisissa veneissä on turhan ahdas tunnelma sisällä ja ulkona.
Päin vastoin kuin kommenteissa, isompi vene on yleensä parempi merellä, toki mukavampi myös satamassa kunhan vaan mahtuu.- hintaprogressio
Varmaankin turha kinastella mukavuuskysymyksistä. Kukin purjehtii tyylillään ja varmaankin nauttii eri asioista niin matka- kuin kilpapurjehduksillaan. Joillekin laiturielämä on tärkeää, joillekin ei.
Fakta joka tapauksessa on, että kaikki kustannukset lisääntyvät veneen koon kasvaessa. Tämä koskee purjeita, varusteita, ylläpitohuoltoa, satamamaksuja jne. Nyt talviaikana talvisäilytys on ajankohtainen asia. Hallisäilytys taitaa maksaa keskimäärin 65 euroa/m2. 30-jalkainen tarvitsee n. 30m2 hallitilaa eli 1950 euroa. Jos vene on 46 ft kokoluokkaa, tarvittava hallitila on n. 56m2 ja hinta 3650 e. Useimmiten telakka laskuttaa myös nostoista ja vesillelaskuista veneen koon/painon mukaan.
On tietysti jokaisen oma asia, miten paljon haluaa käyttää rahaa pelkkään veneen säilytykseen.
Itse siirryin 45-jalkaisesta huomattavasti pienempään veneeseen, kun lapset hankkivat omat perheensä (ja osa myös veneen). Pienemmällä on helpompaa ja huolettomampaa yksin tai kaksin niin merellä kuin satamissa. Tulee myös purjehdittua enemmän. Eikä ole huolta esim. keulapotkurin pettämisestä tms. - egon.mukaan
Omaa kokemusta on väliltä 20 - 57 jalkaa. En ole huomannut nautinnon mitenkään lisääntyvän veneen koon mukana. Valtameren ylityksiin isompi on mukavampi, mutta vastarannalle päästyä veneen koko on riittävä, jos oma ego siihen mahtuu.
- maksaaMitäMaksaa
hintaprogressio kirjoitti:
Varmaankin turha kinastella mukavuuskysymyksistä. Kukin purjehtii tyylillään ja varmaankin nauttii eri asioista niin matka- kuin kilpapurjehduksillaan. Joillekin laiturielämä on tärkeää, joillekin ei.
Fakta joka tapauksessa on, että kaikki kustannukset lisääntyvät veneen koon kasvaessa. Tämä koskee purjeita, varusteita, ylläpitohuoltoa, satamamaksuja jne. Nyt talviaikana talvisäilytys on ajankohtainen asia. Hallisäilytys taitaa maksaa keskimäärin 65 euroa/m2. 30-jalkainen tarvitsee n. 30m2 hallitilaa eli 1950 euroa. Jos vene on 46 ft kokoluokkaa, tarvittava hallitila on n. 56m2 ja hinta 3650 e. Useimmiten telakka laskuttaa myös nostoista ja vesillelaskuista veneen koon/painon mukaan.
On tietysti jokaisen oma asia, miten paljon haluaa käyttää rahaa pelkkään veneen säilytykseen.
Itse siirryin 45-jalkaisesta huomattavasti pienempään veneeseen, kun lapset hankkivat omat perheensä (ja osa myös veneen). Pienemmällä on helpompaa ja huolettomampaa yksin tai kaksin niin merellä kuin satamissa. Tulee myös purjehdittua enemmän. Eikä ole huolta esim. keulapotkurin pettämisestä tms.Lämpimässä hallissa pituuteen ja leveyteen lisätään usein 1m, joten noin pienillä neliöillä ja € ei lämpimään pääse.
Jos tykkää olla vain laiturissa, niin joo, mutta luonnonsatamissa ei isoja veneitä niin paljon näy. Mitä pienempi vene ja matalampi köli, niin sen parempi.
- Vänkkyrät
Itse siirryin 45-jalkaisesta huomattavasti pienempään veneeseen, kun lapset hankkivat omat perheensä (ja osa myös veneen). Pienemmällä on helpompaa ja huolettomampaa yksin tai kaksin niin merellä kuin satamissa. Tulee myös purjehdittua enemmän. Eikä ole huolta esim. keulapotkurin pettämisestä tms."Minä sitä minä tätä"! Ei aloittaja ole sinun valinnoista varmaankaan kiinnostunut! Eikä kysymys ollut kustannuksista! Entäs jos kysyjällä on rahaa sen verran että nuo hallisäilytyksen kustannukset on pikkuhiluja!? Ja edellä olevat Silja Linet ja hotellivinkit on todella kulunutta ja väsynyttä läppää..
- oikea.kysymys
Vänkkyrät kirjoitti:
"Minä sitä minä tätä"! Ei aloittaja ole sinun valinnoista varmaankaan kiinnostunut! Eikä kysymys ollut kustannuksista! Entäs jos kysyjällä on rahaa sen verran että nuo hallisäilytyksen kustannukset on pikkuhiluja!? Ja edellä olevat Silja Linet ja hotellivinkit on todella kulunutta ja väsynyttä läppää..
Raha onkin tässä sivuseikka, vain reunaehto. Aloittajan tarkoittamia venetyyppejä varmasti löytyy, jos se reunaehto täyttyy. Mutta oleellinen kysymys on se, auttaako iso vene lasten mukaantuloon. Havainnot omasta tuttavapiiristä eivät sitä ajatusta tue. Ja todella isoihin siinä on menty, mutta isot on nyt myyty.
- hintaprogressio
Vänkkyrät kirjoitti:
"Minä sitä minä tätä"! Ei aloittaja ole sinun valinnoista varmaankaan kiinnostunut! Eikä kysymys ollut kustannuksista! Entäs jos kysyjällä on rahaa sen verran että nuo hallisäilytyksen kustannukset on pikkuhiluja!? Ja edellä olevat Silja Linet ja hotellivinkit on todella kulunutta ja väsynyttä läppää..
Ilmeisesti en tullut ymmärretyksi. Pointtini on se, että lapset kasvavat yllättävän nopeasti "ulos" vanhempiensa harrastuksista ja kuvitelmista. Siksi ei kannata kasvavien lasten takia investoida 4:n hytin veneeseen "oma hytti jokaiselle"- kriteerillä. Ainakin omat lapseni halusivat itse oppia purjehtimaan. Pienempi vene on siihen hyvä. Lapset olivat mm. innokkaita spinnun käyttäjiä heti, kun taito ja aktiviteetti lisääntyivät. En muista, että koskaan olisi haaveiltu omista hyteistä jokaiselle.
- mukaan.toimiin
Ilmeisesti en tullut ymmärretyksi. Pointtini on se, että lapset kasvavat yllättävän nopeasti "ulos" vanhempiensa harrastuksista ja kuvitelmista. Siksi ei kannata kasvavien lasten takia investoida 4:n hytin veneeseen "oma hytti jokaiselle"- kriteerillä. Ainakin omat lapseni halusivat itse oppia purjehtimaan. Pienempi vene on siihen hyvä. Lapset olivat mm. innokkaita spinnun käyttäjiä heti, kun taito ja aktiviteetti lisääntyivät. En muista, että koskaan olisi haaveiltu omista hyteistä jokaiselle.
Kun pienemmät lapset ovat veneen fendarin kokoisia, on selvää, että siinä ollaan vain ja ainoastaan matkustajina mukana. Sellainen matkustelu on tuomittu loppumaan heti kun lapset alkavat tulla toimeen hieman ilman vanhempiakin. Innostus ei helpolla syty, jos vasta siinä erkautumisvaiheessa voisi alkaa osallistua toimiin. Siinä innostuminen voisi vielä onnistua, jos purjehdus tulee uutena asiana perheeseen ja lapset otetaan mukaan jo veneen hankintavaiheessa.
- Newsflashh
Itse siirryin 45-jalkaisesta huomattavasti pienempään veneeseen, kun lapset hankkivat omat perheensä (ja osa myös veneen). Pienemmällä on helpompaa ja huolettomampaa yksin tai kaksin niin merellä kuin satamissa. Tulee myös purjehdittua enemmän. Eikä ole huolta esim. keulapotkurin pettämisestä tms.Miksi joillakin on niin vaikea käsittää että toisilla on enemmän rahaa? Monille muutaman tonnin lisäkustannuksilla vuodessa ei ole minkään valtakunnan merkitystä. Miksi pitää antaa tällaisia hienoja neuvoja kuten että "iso vene tulee kalliimmaksi"? Varsinainen newsflash. Vastatkaa siihen mitä kysytään.
- kokematons
Vänkkyrät kirjoitti:
"Kokenut seilori" esittää kysymyksen: Onko näistä mihinkään?
Aloittaja heitti provon jo nikissään ja on aikoja sitten hävinnyt kommentoimasta. Keskustelu elää omaa elämäänsä. kokematons kirjoitti:
"Kokenut seilori" esittää kysymyksen: Onko näistä mihinkään?
Aloittaja heitti provon jo nikissään ja on aikoja sitten hävinnyt kommentoimasta. Keskustelu elää omaa elämäänsä.Ei tämä ole mikään kysymys & vastaus-palsta, vaan keskustelupalsta veneilijöille.
- F28
Bavaria 41 Holiday. 4 hyttiä alle 13 m.
http://navis-gaudia.com/files/g/2-138/566x386-1/wm/bavaria_41_holiday_interior_1.jpgOn komeat tunnit tämän Bavaria 41:n koneessa. Yli 16000. Kuka vielä sanoo, ettei Volvot kestä. http://www.yachtworld.fi/veneet/1998/Bavaria-41-Holiday-2879710/country.espanja#.WkfSOT7kvqB
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1173863Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1523771Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi252562Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs72356100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es322153Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks41526Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa481332Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut441197Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä111008- 139937