Aktiivimalli ja TE-toimisto

AriPrkl

Kuinka ihmeessä TE-toimisto voi tietää kuinka aktiivisia työtön on? "Työllistämisvelvoite" on ainakin pirkanmaalla siirretty suurimmalle osalle työttömiä työnhakijoita kaupunkien vastuulle. Minulle soitettiin työvalmennuksesta yksityisestä valmennusyrityksestä. Otin yhteyttä TE-toimistoon jossa asiasta ei tiedetty mitään. Ilmeni, että minut oli ilmoitettu sinne Ylöjärven kaupungin työvoimapalveluista ja tätä tietoa ei TE-toimistolla ole. Ei kai sitten muuta kuin leikkaamaan etuuksia!!!! Hyvä Te-toimisto ja yhteistyö eri toimijoiden kesken.

23

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reaktiivinen

      Osoita aktiivisuutesi lähettämällä s-postilla työhakemus kaikille niille kansanedustajille jotka äänestivät Aktiivimallin puolesta. Sanotaan vaikka kerran päivässä? Pyydä myös lähettämään tieto aktiivisuudestasi TE-toimistolle.

      Kansanedustajien yhteystietoja
      https://www.eduskunta.fi/FI/kansanedustajat/nykyiset_kansanedustajat/Sivut/default.aspx


      Esim. Työ- ja elinkeinoministeriö on myös oivallinen kohde osoittaa aktiivisuutesi?
      Ministeriöiden yhteystiedot
      http://valtioneuvosto.fi/yhteystiedot/ministeriot

      Isojen suomalaisten firmojen johtajat ovat oivallinen s-postin kohde koska kokoomus on heidän suorassa ohjauksessaan. Siis suoraan johtajille.
      Pienille firmoille vain normaali työnhakuja normaali työnhakukanavia käyttäen. Heillä ei ole juurikaan mahdollisuutta vaikuttaa kansanedustajiin.

      • 234f22f23f2f2f23f

        Pitäisiköhän väsätä jokin maililista kyseisistä "kansan"edustajista yms. jota ihmiset voisivat käyttää?


      • HooHoopo

        Se löytyy jo fb:sta.


      • oikmuk6

        Tuossahan on jo liikeideaakin. Pientä korvausta vastaan perustettava yritys alkaa kirjoittaa työ(ssäolo)todistuksia. Jo muutamalla eurolla/kk/työtön saisi helposti myytyä 100000 todistusta eteenpäin. Työvelvoitetta ei ole siinä tapauksessa, jos töitä ei ole. 18tuntia/kk ei vielä aiheuta veronmaksua "työntekijälle", toki muut "työnantajavelvoitteet" pitää hoitaa.


      • PiiriPieniPöö

        Kassa/kela vaatii myös palkkatodistuksen.

        Aktiivisuudeksi kelpaa vain työssäoloehdon täyttävä palkkatyö, eli palkkaa pitää maksaa kuukausipalkaksi muutettuna vähintään n.1200e/kk eli tuntipalkkaa n.7e/h.

        Mutta tietty, jos etsitään 10 sopivaa työtöntä, joista kukaan ei saa asumistukea tai toimeentulotukea, vaan voi työskennellä suojaosan 300e/kk turvin, niin hommahan toimisi näin.

        Jokainen toimii työnantajana yhdelle työntekijälle, joka taas toimii työnantajana seuraavalle työntekijälle jne.

        Ringissä jokainen on vieruskaverin työnantaja, ja maksaa palkkaa sovitun summan sovituista tunneista käteisellä. Tehdään paperit, joissa on työnantajan ja työntekijän tiedot ym. palkanmaksutiedot.

        Työntekijä ottaa palkkakuitin itselleen, raha kiertää työntekijältä työnantajalle, siitä taas seuraavalle työnantajalle, joka on edellisen työntekijä jne. Lopulta raha palaa alkuperäiselle työnantajalle, joka maksoi ekalle työntekijälle.

        Tätähän aktiivimallilla haetaan. Typeriä piirileikkejä, joilla ei ole oikeasti mitään työllistävää vaikutusta.


    • voiaikoja

      Ajatella! On se kauheaa, kun työttömältä odotetaan pientä toimintaa toimeentulonsa eteen! Ennen sai sentään maata ja homehtua rauhassa.

      • nyrkkii

        Toivottavasti saat potkut ja et saa uusia töitä, tuloksena työttömyyskorvaus vähenee vaikka hakisit 16h/pv 7pv viikossa.
        Nautinnollista ajatella että tuommoiset aktiivimallin puolestapuhujat saa potkut, sitten ruoskitaan niitä niin kauan että lihat irtoaa luista.


      • wvwevwevwevwevwe

        Miten voi olla noin vaikeaa käsittää mistä ihmiset ovat tuohtuneet, se ei liity mitenkään mahdollisuuteen "vain maata".


    • IveelSral

      Paljon en ymmärrä, mutta sen kuitenkin että aktiivisuuden tämän uuden mallin mukaan tutkii Kela (tai työttömyyskassa, jos olet anssilla). Parempi kysymys olisi siis, mistä Kela tai kassa tietää aktiivisuutesi.

      • TÖykkäri

        Siitä, kun valitset tukihakemukseen kohdan

        - olen ollut työssä (ja ilmoitat työtunnit ja lähetät palkkakuitin)
        Tai
        - olen aloittanut koulutuksen
        Tai
        - olen aloittanut yritystoiminnan (ja lähetät tulotiedot)


      • TÖykkäri

        Noi on siis aina nettihakemuksessa ekalla sivulla.

        Eikö paperihakemuksessa ole vastaavaa?


      • TÖykkäri

        Noi on siis aina nettihakemuksessa ekalla sivulla.

        Eikö paperihakemuksessa ole vastaavaa?


      • oikmuk6

        Mutta ei kai siihen niitä pimeitä töitä laiteta?


    • 7l845hg34f

      Todennäköisesti tulee "toimimaan" niin että nettipalveluun lyövät yllättäviä tehtäviä jotka pitää suorittaa.

    • HommaEiPelitä

      Olin te-toimiston kautta palkkatuella töissä 8 kk. Määräaikaisen työn päättyessä heille tuli yllätyksenä, että olin ollut töissä, kun ilmoittauduin taas työttömäksi.
      Ilmoittautuminen työnhakijaksi oli turha, koska olin ollut heidän papereissaan kokoajan työtön. Erikseen olin vielä työsuhteen alkaessa yhteydessä oma-virkailijaan ja varmistin, että oliko nyt varmasti kaikki ilmoitukset ja paperit kunnossa.

    • Palkitaanaktiivisuudesta

      Aktiivisuudesta tulisi palkita. Yhdeksän euron ylläpitokorvaus koulutuksiin osallistumisesta tulisi tuplata. Palkattomat työkokeilut ja -harjoittelut tulisi poistaa kokonaan. Ihminen tarvitsee töitä, mistä saa palkkaa, millä tulee itsellisesti toimeen. Näin muutkin asiat järjestyvät.
      Pitäisi muistaa auttaa ihmistä. Ei kaunistaa asioita paperilla.

      • dsswecsdcsdsdcsd

        Tuon yhdeksän euron kulukorvauksenkin ahneet porvarit ottivat pois vuosi sitten omaehtoisesta koulutuksesta, paskoista kursseista kyllä sen saat mutta niitä ei ole tarjota paitsi tyyliin suomen kieltä maahanmuuttajille. Harjoittelu otettiin pois jo vissiin pari vuotta sitten.


    • työtön--

      Ennen sai töitä kun soitti työpaikkaan ja kertoi että haluaa tulla töihin. Sitten tuli nämä työnvalitysfirmat adecco ja muut puljut ja työn saanti vaikeutui huomattavasti. Minusta olis parempi että yritykset haastattelisi työttömiä sillä töitä saisi helpommin.

      • Ala_arvoista

        Oikeassa olet.
        Työttömän täytyy vuokratyöntekijänä olla valmis sitoutumaan työpaikkaan. Vaikkei tiedä kuka työnantaja on, missä työpaikka on, mikä on työtehtävä, mikä on työaika, palkasta puhumattakaan. Aina ja heti pitää olla valmis lähtemään. Joka ilta eväät valmiiksi ja aamulla lähtökuntoon, josko tulisi tekstari, mihin ehtii ekana vastaamaan, jotta pääsee edes päiväksi töihin. Tämä se on ihmisarvoista kohtelua.


    • intersporttia

      Vuoden vaihteessa ainut hyväksyttävä aktiivisuus on työssäolo , Te-toimiston palveluihin osallistuminen (palvelut jossa oleminen katkaisee työttömyyden hetkeksi siten etä työllisyysaste suurenee tai ja työttömyysaste pienenee) tai opiskella Te-toimiston hyväksymällä tavalla .

      Kun ja vaikka olet ns. kaupungin palveluissa sinun pitää kuitenkin olla rekisteröitynä työnhakijaksi ja jos et pysty todistamaan aktiivisuutesi olemallai vaadittua vähimmäismäärrää töissä 3 kk aikana niin sinun työttömyysturvasi leikataan jos että myöskään ole 3 kk aikana osallistun työharjoitteluihin,työkokeiluihin ym."työllistymistä" edistävistä palveluista tai opiskele te-toimiston hyväksymällä tavalla ja laajuudessa heidän määräysten mukaa.

      eli työhaku aktiivisuus ei enään vuoden vaihteen jälkeen ole riittävää aktiivisuutta vaan ainostaan työntekeminen ja työnsaanti hyväksyttävää aktiivisuuden osoittamista / todistamista.

    • tykkärin-täti

      työttömän pitää ottaa kopiot työnhakupapereista ja lähettää työkkäriin jotta työkkäri voi soitella työnantajille ja kysyä onko työtön hakenut töitä.

    • Työttömästä_yrittäjäksi

      Minulle ei ole itsestään selvää, miten työttömyysajan ilmoituksessa osoitetaan aktiivisuus. Tai jos on käynyt palkkatöissä, niin sen ilmoittaminen on melko selvää. Mutta miten ilmoitetaan se että on "ansainnut yritystoiminnassasi vähintään 241,04 e".

      Ongelma tässä on se etten löydä ohjeita, miten ilmoitan yritystoiminnan ansioista työttömyysajan ilmoituksessa. Ja vaikka löytäisin ohjeet niin ansiot eivät ole täysin yksiselitteisiä, koska varsinkin minun liiketoiminnassa näin alussa kulut ovat suuret yritystoiminnan edellyttävien laitehankintojen takia. Ilmoitanko Kelalle siis koko laskutetun summan vai voitto osuuden vai miten homma toimii? Elän tällä hetkellä täysin työttömyystuella, enkä halua menettää tukea Kelan puutteellisen ohjeistuksen takia.

      Tämä koko homma on todella stressaava. En voi saada starttirahaa, koska minulla oli jo toiminimi ennen työttömyyttä (Starttirahaa haetaan ennen yrityksen perustamista.) Muutamassa kuukaudessa varmaan olisi mahdollista saada yritystoiminta ja asiakassuhteet sille tasolle että pärjäisin ilman työttömyystukia. Mutta jos putoan tuilta vielä siinä vaiheessa, kun yritystoiminnan voitto on todella pientä, niin silloin olen kyllä ongelmissa. Hommaa toki hankaloittaa myös se että minun tulot vaikuttavat myös avopuolisoni asumistukeen. Karkeiden laskelmien mukaan minun tarvitsisi tienata n. 1500€ kuussa että ei tarvitse pelätä sitä etteikö olisi tarpeeksi rahaa ruokaan ja vuokran maksuun. Mutta liiketoiminnan tulovirta ei kuitenkaan välttämättä kehity yhdessä kuukaudessa 241,04 eurosta 1500 eroon. Kaikki tulot 300€ jälkeen vaikuttavat ainakin työttömyystukeen, mutta myös minun ja avopuolison asumistukeen. Tilanne on todella kinkkinen kun mukaan laskee myös yritystoiminnan kulut.

      • NiinTaiNäinAinaVäär

        Jos tosiaan ilmoitat työttömyystoimistoon, että olet yritellyt - ihan riippumatta siitä, oletko saanut toiminnastasi mitään voittoja, tai edes liikevaihtoa - niin kohta tukesi katkaistaan kokonaan. Työttömyystoimiston virkailija ei suostu arvioimaan suunnittelemaasi toimintaa etukäteen, vaan joudut itse ottamaan sen aika suuren riskin, että heidän mutunsa tulee sitten jälkikäteen määräämään, että olet 'kokoaikainen yrittäjä'. Ja putoat täysin toimeentulotuen varaan. Suomen laki tuntee osa-aikaisen yrittämisen työttömyystuen ohessa, mutta työttömyysasiantuntijoilla työttömyystoimistossa on erilaiset viraston omat ohjeet.

        Näin sitä Suomessa kannustetaan työllistämään itsensä. Ja jos alkaa yritellä, eikä kerro siitä työttömyystoimistoon, niin sehän nyt olisi niin suuri rikos, että sitä ei uskalla ajatellakaan. Toisaalta tuilla elämisestäkin ollaan tekemässä jonkinlaista rikosta tai mielisairautta (päättäisivät nyt edes, kumpaa), ja ratkaisua ongelmaan, eli palkkatyöpaikkaa, kun nyt ei tosiaan monelle sadalle tuhannelle riitä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe