Elatusmaksuissahan otetaan huomioon asumismenot. Ohjeissa sanotaan ylimalkaan, että huomioon otetaan "kohtuullisina pidettävät asumismenot". Missään ei sanota konkreettisesti, että mitä se tarkoittaa?
Voinko ottaa ison lainan ja maksattaa ukolla lainaa pois? Missä tulee raja vastaan? Entä jos mulla on asumiskulut kolmen lapsen kanssa esim. 1300 eur, meneekö läpi ns. sukkana?
Elatusmaksu ja kohtuulliset asumismenot?
17
7228
Vastaukset
- Jfkekdkdkkdskksd
Tottakai menee ja lasten harrastuskuluilla kannattaa pelata. Itket vain lastenvalvojalle että olette sopineet sitä sun tätä niin saat lasten menoihin näitä kuluja ja siten lisää elatusmaksua itsellesi.
- eroava_nainen
Sain vinkin, jonka mukaan ei välttämättä menisi. Kuinka paljon kehtaa laittaa harrastuskuluihin, ilman että lastenvalvoja älyää palaneen käryn?
Onko ukon pakko suostua?- Tiina888
Riippuu lasten määrästä. Jos yksi lapsi niin varmaan 1500 eur/vuosi. Kahdella kokeilisin ehkä 2500 ja kolmella enää 3000 eur/vuosi.
Muista lisätä myös jokaista lasta kohden ainakin 10 eur/kk vakuutusmaksut ja kaikki lääkekulut voi myös laittaa.
Kyllä 1300 eur/kk ihan sopiva on vuokrasta, jos lapset asuu luonasi. Heillähän oltava huoneet.
Muista hakea yksinhuoltajakorotus, mutta sitä ei kukaan vlvoita toitottamaan elatusta arvioitaessa.
Älä ota poikakaveria/miesystävää luoksesi asumaan, koska dilloin menetät yksinhuoltajakorotuksen ja asumiskukut arvioidaan sitten puoleksi eli jos 1300 niin puolittuu 650 euroon.
Kannattaa muistaa, että etävanhempi on lain mukaan velvoitettu maksamaan elatusapua ja hän ei voi saada sitä alemmaksi kuin kelan elatustuki.
- Sossupaholainen
Kyllä se voi olla pienempi kuin Kelan elatustuki, pienemmillään se on 0 euroa. Elatusvelvollisen ei tarvitse kaikkia menojs hyväksyä. Jos ette pysty sopimaan, on mentävä oikeuteen.
- Tiina888
Lastenvalvoja ei virkansa puomesta vahvista elatustukea pienempää elatusapua. Tänä vuonna minimielatusapu on 156.39 euroa. Lastenvalvoja perustelee päätöksensä lapsen edulla ja hyvinvoinnilla. Ihan vaan nimimerkille sossupaholainen tiedoksi, että kannattaa asioista ottaa selvää ennenkuin tulet viisastelemaan ja myös tiedoksesi, että tuskin kukaan tuomari hyväksyy mitään nolla elatusapuja kenellekään. Tuomarikin on järkevä ja kuuntelee lastenvalvojaa.
- y15
Tiina888 kirjoitti:
Lastenvalvoja ei virkansa puomesta vahvista elatustukea pienempää elatusapua. Tänä vuonna minimielatusapu on 156.39 euroa. Lastenvalvoja perustelee päätöksensä lapsen edulla ja hyvinvoinnilla. Ihan vaan nimimerkille sossupaholainen tiedoksi, että kannattaa asioista ottaa selvää ennenkuin tulet viisastelemaan ja myös tiedoksesi, että tuskin kukaan tuomari hyväksyy mitään nolla elatusapuja kenellekään. Tuomarikin on järkevä ja kuuntelee lastenvalvojaa.
Mutta kuka ajattelee lasten etua, ei kukaan ikävä kyllä.
- Tiina888
y15 kirjoitti:
Mutta kuka ajattelee lasten etua, ei kukaan ikävä kyllä.
Lastenvalvoja. Hän on saanut siihen koulutuksenkin. Ei hyvää päivää että tätä samaa asiaa joutuu koko ajan täällä selittämään.
- Sossupaholainen
Tiina888 kirjoitti:
Olen Itse sen verran monta 0-sopimusta vahvistanut ja muiden vahvistamia nähmyt, että ehkä asiasta jotain tiedän. Kyllä oikeuskin nolla- sopimuksia tuomitsee. Jos elatusvelvollinen on tulotob, niin ei siinä mitään elatustuen suuruisia elatusapuja maksella.
- y15
Tiina888 kirjoitti:
Lastenvalvoja. Hän on saanut siihen koulutuksenkin. Ei hyvää päivää että tätä samaa asiaa joutuu koko ajan täällä selittämään.
Kyllä lasten etuja pitäisi ajaa vanhemmay/huoltajat, jos vanhemmat siihen eivät kykene niin mukaan tulee viranomaiset (sossu, lastenvalvoja)
Siis viranomaisia tarvitaan jos ei kyetä asioista itse sopimaan,
Mikä ihmeen uusavuttomien porukka on syntymässä, ihan kuin holhojan vastuu voitaisiin siirretäisiin viranomaisille, kun itse ei haluta selvittää omia sotkuja. Vaatimuksia on kuin lapsilla, mutta sovittelusta ei ole tietoakaan. Mistä erottaa aikuisen ja lapsen, minä minä ihmiset elävät vielä lapsuudessa. - Lähi-isä
Tiina888 kirjoitti:
Meillä kyllä 5v. sitten kirjattiin että elatusmaksu 0€ viikko/viikko systeemissä. Toki ei exä sitä hakenut Kelastakaan. Ollaan molemmat hyvin toimeentulevia, eipä silloin onneksi tartte pennejä yrittää huijata. Nykyään itse lähivanhempi ja sama homma.
- Linssit
Kannattaa miettiä tarkkaan, selvittäkää eronne ensiksi, niin että olette asia ja puheyhteydessä toisianne, sillä läpi elämän olette lastenne vanhempia ja teidän pitää pystyä sopimaan eri asioista elämän matkan varrella lasten tilanteiden mukaan. Ja sopikaa sitte talousasiat, koska silloin te jollaintavalla vedättää yhteen.
Tyhmää on lähtee tekeen vimpanpäälle rahastusyritystä, niinkuin aloittaja aikoi lainoillaan. Se mikä laskennallista tulojen kautta tulee, tyydy osaksi. Älä yritä venkoilla. Toki voit sen tehdä, mut viisautta siinä ei ole. Vaikka saisit juontittua kaiken mahdollisen, niin teidän välit saattaa tukehtua ja kostautuu lasten asioissa ja lapset on täysin syyttömiä eroihin. Huom piste. Lapsilla on oikeus kumpaankin vanhempaan eronkin jälkeen, joten se on tärkeämpää kuin se saatko nyt ihan kaiken mahdollisen irti miehestä elatusmaksuineen.
Sama tietysti miehille, kannattaa pyrkiä pitämään yllä tavallisia puheyhteyttä jotta jos lapset esim. Sairastuu, tai tulee joitain juhlia (rippijuhlat esim.) Niin niitä voi sovussa sopia käytännön asioista.
Lasten asiat ensin, joten keskustelkaa ja etsikää toimiva ratkaisu teille.
Itse en vetänyt viimeisen päälle, olin valmis joustaan, mies tiesi sen piti koko ajan
KUNNIA-ASIANA huolehtia itse maksuista, vaikka joskus oli tiukilla ja ehdotin elatusapu systeemiä avuksi. Ensimmäisenä vuotena en ottanut mitään ja puoliksi hoidimme, kunnes miehen tilanne kumppanin kautta muuttui.
Ja hän oli valmis välillä omatoimisesti esim. Hommaamaan talvivaatteet.
Hänellä oli laajat tapaamisoikeudet, koska ei lasten tarve vanhemmuuteen ja yhteyteen isään ollut eron myötä vähentyneet. Ja minulle oli tärkeämpää et lasten ja isän välit säilyy hyvänä. Ja vaikka se mies ottais kuinka raivoihin, älkää mustamaalatko lasten isää lapsille, älkää arvostelko heitä heille, sillä lapsilla on oikeus luoda toiseen vanhempaan suhde ilman et sitä rajoitetaan, jos ei ihan oikeesti ole syynä henkinen, fyysinen tai seksuaalinen koskettomuuden rikkominen.
Ottakaa hyvät naiset reilu asenne miehiä kohtaan, kyllä ne sen huomaa ja osaa arvostaa sitä, toki erossa on kipeitä asioita ja on vaikeeta alkaa tulla toimeen keskenään kun sukset on pahasti ristissä (tiedän kokemuksesta)mut rakastakaa lapsiaan niin paljon että teette sen. Kyllä aika itsekutakin meitä ojentaa ja opettaa näkemään asiat toisessakin vinkkelistä. Vikoja meissä naisissakin on. On hyvä huomata sekin. Kyllä se mies omat vikansa ja ne asiat mitkä on tuonut liittoon vie mukanaan, mut kyllä ne meidän omat viat jää ja ne mitä me ollaan tuotu liittoihin
Jää asumaan kanssamme ja siirtyy eteenpäin seuraaviinkin suhteisiin jos ei suostu niitä näkeen ja työstään. Ei itseään pakoon pääse. Voimia ja viisautta teille ratkaisuihin. Periaatteessa lastenvalvoja vain vahvistaa mitä te sovitte. Eli miehen ei ole pakko suostua mihinkään. Oikeus sitten loppu viimein päättää asiasta, jos te ette pääse sopuun ja toinen vie asian oikeuteen.
Toki lv: lla on laskentamalli, jolla hän voi laskea elatusavun. Siinä tosiaan voidaan määrittää maksimi hyväksytty asumiskustannus. Eli itsehän olisin voinut vaikkapa kaksinkertaistaa lainanlyhennyksen, mutta yläraja olisi varmaan paukkunut. Minulla asumiskustannus on juuri tuo 1300 euroa.- oikeestinäin
Elatusapu määrätään, ellei muuta sovita, elatusvelvollisen maksukyvyn mukaan. Ei siinä katsota, kuinka paljon lähihuoltaja pystyy tuhlaamaan lasten harrastuksiin ja kalliiseen asuntoon. Siis maksukyky ratkaisee, elatusavun määrää voidaan korjatakin vuosien varrella alas tai ylös päin, kun maksukyky muuttuu.
Hyvätuloinen elatusvelvollinen maksaa enemmän esim. 500 €/lapsi. Tuloton ei voi maksaa mitään, vaan lapsi saa vain Kelan elatustuen. Mutta kuten sanottu elatusavun määrää voidaan muuttaa elatusvelvollisen maksukyvyn muuttuessa. Myös lähihuoltaja on yhtäläisesti velvollinen osallistumaan lapsen elatukseen.
Vielä on syytä muistaa, että läheskään kaikki elatusvelvolliset eivät hoida maksuvelvollisuuttaan, vaikka pystyisivät.- Näinjokauan
Lastenvalvoja ei määrää mitään. Käräjäoikeus on se joka väkipakolla laittaa summat sellaisiksi kuin laittaa.
Espoossa suurin osa lastenvalvojista on täysin osaamattomia pellejä jotka suosivat naisia. Siksi sinne oikeuteen päädytään niin monesti.
- Sitoutettuko
"Uhkaajat vaan ovat usein niin tyhmiä että eivät ymmärrä miten inhottavia he itse ovat ja tappavat suhteen jo sanoillaan. Puolisoiden kunnioitus toista kohtaan rapisee hetkessä alas, kuka pysyy toisen rinnalla pakosta? "
Ei kaikki ujkaajat ole tyhmiä. Kyllä fiksukin osaa uhata. Toisaalta kunnioitus rapisee alas molemmilta ihan samaan tahtiin. Pakosta toisen rinnalla pysyvät usein ne, jotka ovat näillä uhkauksilla ja muilla toimilla sitoutettu liittoon ja jotka onnettomat ovat suhteeseen päätyneet tunnesyistä. Nämä uhkaajat kun eivät tunne mitään empatiaa, niin heidän ei tarvitse pelätä loukkaavansa ketään "tärkeää" ja varoa sanojaan.
Meillä minulle liiton alussa kerrottiin miten siivoaminen on hyvää esileikkiä. Sitten kun hunajalla ei enää uskottavuus syistä saanut tavoitteitaan huokuteltua läpi, siirryttiin jo kovempiin argumentteihin missä minulle suoraan kerrotiin, ettei minulla ole varaa erota, koska en tulisi koskaan pystymään elatusmaksujen maksuun.
Elä siinä sitten tuntella liitossa sitoutettuna tai ilman. - vera_
"Voinko ottaa ison lainan ja maksattaa ukolla lainaa pois? Missä tulee raja vastaan? Entä jos mulla on asumiskulut kolmen lapsen kanssa esim. 1300 eur, meneekö läpi ns. sukkana?
Missä järki? Laina pitää kyllä ihan itse maksaa takaisin. - Anonyymi
Mikä on kohtuullinen asuniskulu 4hlö Helsingissä 2025? Lastenvalvoja sanoi 1100 e/kk ja risat, sehän on tolkuttoman pieni perheasunnolle Helsingin asumiskustannukset huomioiden? Menikö nyt oikein?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802025
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1611758Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461696- 1231473
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1561248Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia541155Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen581010- 70929
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26907- 15899