20 kg pudotusrupeama

KuiskaajaPimeydestä

Aloittelen tänne pudotuspäiväkirjaa, kommentteja ja neuvoja otetaan vastaan. Vaikka kirjoittelisin tänne vain yksinkin niin luulen, että tämä antaa minulle tarvittavan sosiaalisen paineen tunnun ja ruokkii halua onnistua tavoitteessani.

Lähtötilanne on nainen, 33 vuotta, 170 cm ja 85 kg. Tosiaan n. 20 kilon pudotus olisi tavoitteenani eli jotakuinkin normaalipainoni, lukuun ottamatta tätä ja muutamaa aiempaa painonnousua. Vaikka nämä nykyiset painolukemat eivät nyt aivan pöyristyttäviä olekaan, niin kuitenkin runsaasta ylipainosta on kyse. En tunne kuuluvani tähän ruumiiseen.

Edellisen painonpudotukseni aloitin noin kahdeksan vuotta sitten, silloin tiputin kymmenen kiloa ihan vain terveellisellä ruokavaliolla ja kohtuullisella liikunnalla. Siitä eteenpäin painoni pysyi vuosia tutuissa lukemissa, vaikka elintapani olivatkin välillä aika kauheat. Eli alkoholia, huumeita, huonolaatuista ruokaa ja epäsäännöllistä elämää muutenkin. Sittemmin jätin kaikenlaisen huumeilun, aloitin uuden parisuhteen ja rupesin syömään säännöllisemmin. Parisuhteen myötä ruokailutottumukseni muuttuivat kyllä muutenkin, kun mies oli tottunut kokkaamaan omalla tyylillään (minun makuuni liikaa ylimääräistä rasvaa ja kermaa). Samaten tietyt kasvikset ja kaikki ”liian terveellinen” jäivät pois yhteisiltä aterioiltamme. Tietysti tein ja teen edelleen ruokia vain itselleni, mutta ehkäpä liian harvoin. Mitkään sokeripitoiset herkut eivät ole minulle ongelma, en oikeastaan koskaan himoitse niitä ja jos saisin yksin päättää, niin niitä ei tähän taloon tuotaisi. Silloin tällöin kyllä leivon makeita leivonnaisia, jos haluan miestä ilahduttaa.

Sitten alkoholiin. Se on varmaan suurin syy lihomiseeni, liikunnan puutteen ohella, parin viimeisen vuoden aikana. Varmaan monen raittiin mielestä olen pahanlaatuinen alkoholisti, mutta en itse koe että se olisi aiheuttanut minulle muita kuin painonhallintaongelmia. Saatan juoda kerralla isoja määriä tai tissutella liian usein (varsinkin terassikaudella), kun taas joskus juominen ei kiinnosta yhtään. Olen ajatellut tästä lähtien rajoittaa alkoholin nauttimisen yhteen päivään viikossa (oli se sitten yksi viinilasillinen tai täyslärvit) ja syödä sinä päivänä kevyemmin. Muuten kalorimäärien seuranta on melkein mahdotonta.

Muitakin syitä (kenties tekosyitä?) lihomiselleni olen miettinyt. Masennuslääkitys (tosin annos on pieni eikä ko. lääke yleensä aiheuta painonnousua), hormonaalinen ehkäisy (väittivät että hormonikierukka on todella hyvin siedetty), jonkinlainen kilpirauhas- tai autoimmuunisairaus (näitä on lähisuvussa paljon), sekä vielä huononlaatuinen suolistobakteeristo. Tämä jälkimmäinen kuulostaa varmaan aika kaukaa haetulta, mutta minulla on ollut lapsuudesta saakka vatsaoireita jotka myöhemmin selitettiin yleisdiagnoosilla ärtyneen suolen oireyhtymä. Siihen perehtyneet ehkä tietävät jotain suolistobakteerien yhteydestä painonhallintaan.

Liikuntaa pitäisi lisätä hurjasti. Ikävä kyllä jalkavammani estää pahasti oireillessaan jo ihan normaalin kävelyn, ja juoksemista en voi harkita vaikka se ei oireilisikaan. Ennen kävelin helposti yli 10 kilometrin lenkkejä, nyt en ole puoleentoista vuoteen uskaltanut mennä kuin maksimissaan 5 km kerrallaan, usein paljon vähemmän. Kuntosalit ja uimahallit ovat poissa laskuista, lihasjumppaa osaan tehdä kotonakin. Kesällä on onneksi paljon mahdollisuuksia urheilla jalkaa säästäen, mutta entä näin talvella.. ?

Täytyypä kirjoitella myöhemmin lisää noista ravintopuolen suunnitelmistani. Tämä "päiväkirja" tuskin päivittyy ihan päivittäin, mutta jospa viikottain edes.

9

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suöloyf

      Ketään ei kiinnosta.

      • KuiskaajaPimeydestä

        "Ketään ei kiinnosta."

        No, itselleni tätä ajattelin kirjoittaa ja kyllä minua kiinnostaa. Ehkä tästä voi lopulta myös olla hyötyä vastaavanlaisessa tilanteessa oleville.


    • KuiskaajaPimeydestä

      Vaikken halua dissata muiden laihduttajien parhaaksi näkemiään metodeja, niin oman kokemukseni perusteella minulle eivät sovi liian vähäkaloriset tai yksipuoliset dieetit. En ole asettanut mitään kaloritavoitteita koska en aio laskea liian tarkasti niiden määriä. Sitäkin olen joskus tehnyt, eikä siinä mitään jos aika ja motivaatio siihen riittävät, mutta luulen että osaan jo arvioida aika hyvin kaloreita ja energiaravintoaineiden saantia ihan lonkaltakin.

      Tämän projektin pääteemana on ns. tulehdusta vähentävä ruokavalio sekä FODMAP-hiilarien vähentäminen (vatsaoireideni takia). Se tarkoittaa ympäripyöreästi sitä, että a) ruokavaliossa kasvikset ovat pääosassa (paitsi tietyt viljat ja muut FODMAP-pitoiset kasvikset, esim. sipuli), b) vähemmän lihaa (varsinkin punaista lihaa), c) enemmän kalaa ja d) aion kiinnittää paljon huomiota kuidun (lähinnä liukenevan kuidun) saantiin. Liukenematonkin kuitu on tietysti tärkeää niille, joiden vatsa sitä kestää.

      Rakastan rieskojen leipomista. Illalla innostuin leipomaan ns. liian terveellisiä rieskoja, joista tuli oikeastikin tosi meheviä ja hyvänmakuisia. Jääkapissa oli keitettyä bataattia jonka soseutin niihin, lisäsin spelttijauhoja, kaurahiutaleita ja puolisen desiä vehnäjauhoa, desin hamppurouhetta (ostin tätä ensimmäistä kertaa pari kuukautta sitten, siinä on mielettömät kuitu- ja proteiiniarvot), 2 rkl psylliumia (liukeneva kuitu), kananmunan ja piimää. Laskin ravintoarvot huvikseni, ja yhdessä rieskassa on yhteen ruispalaan verrattuna samat hiilarit, mutta tuplasti proteiinia ja kuitua. Lisäksi ne sopivat minun vatsalleni paremmin kuin ruisleipä.

      Tuota tulehdusta vähentävää ruokavaliota noudattaessa tulisi myös rajoittaa maidon ja joidenkin maitotuotteiden käyttöä. Itse rakastan maitoa, vaikka vatsani ei sitä oikein siedäkään. Nyt olen korvannut sitä osittain kauramaidolla, jossa on myös hyvin kuitua ja vitamiineja (jos vitaminoitu).

      Aamulla tein myös tunnin verran kevyitä jumppaliikkeitä, lähinnä vain availin kehoa ja hengästyin jo muutamasta vatsalihasliikkeestä.. aika surullista.

    • keski_ik_keijukainen

      Muutaman kilometrinkin kävely on parempi kuin ei lainkaan. Joten jatka vaan. Kun paino laskee, niin kävelykin helpottaa. Jos jalan vammaa ei ole kunnolla tutkittu, niin pyydä lähete jonnekin erikoislääkärille. Itselläni päkiäkivut vaivasivat vuosia. Kunnes menin erään yksityisen tahon luennolle. Aloitin akillesjänteen tehovenytykset (4 min. x 2/pv). Moni jalkavaiva on peräisin kuntouttamattomasta nilkan nyrjähdyksestä.

      Itse kannatan tekemään vähittäisesti pieniä elämäntapamuutoksia askel kerrallaan. Turhien rasvakäristysten pois jättö kuulostaa hyvältä. Moni ei ajattele, että energian tarve vähenee varttuessa nuoresta kohti keski-ikää. Moni on vähemmän aktiivinen ja lihasmassakin vähenee. Eli ruokaa/energiaa tarvitsee vähemmän.

      Itse olen aina ollut pieni, mutta verensokeritasoni hilautuivat huomaamatta korkealle. Siinä vaiheessa jätin taitoni mukaan sokerit mahdollisimman tarkkaan pois. Ensi kerran elämän aikana paino ei talvella noussut muutamaa kiloa (jonka se tosin aina on kesällä laskenut pois). Askel- tai aktiivisuusmittari on hyödyksi, niin ei tule petettyä itseään. Pelkän sokerin poisjättämisellä on todella iso merkitys. Ja sokeria työnnetään kaikkeen suolaiseen ja makeaan. Sen karttaminen on köyhälle kovin vaikeaa.

      Pääset taatusti tavoitteeseesi, usko se. Ole maltillinen painon laskussa. Ensimmäiset kilot lähtevät haitallisimmasta paikasta eli sisäelimistä. Siinä vaiheessa olet jo tehnyt terveysteon. Kun keskityt pikemminkin elämäntaparemonttiin kuin laihdutukseen, huomaat jossain vaiheessa olevasi hoikka. Äkilliset painonpudotukset tulevat varmemmin takaisin (korkojen kera) ja saattavat laukaista syömishäiriön, jonka hoito on vaikeaa.

      Itse kannatan myös pieniä aterioita usein mieluummin kuin isoja harvoin. Pieneen ateriakokoon totuttelu on hankalaa, mutta kyllä sekin alkaa ajan myötä luontumaan. Ja jos joku lähiympäristössä kritisoi terveitä elämäntapojasi, niin ne kaikki voi perustella vatsan ja suoliston hyvinvoinnilla. Sillä aina on niitä pahanilmanlintuja, jotka toivoisivat muidenkin olevan yhtä lihavia ja ahneita kuin itse ovat.

    • LiikunnallaEnergiaa

      Hattua nostan sinulle, aloittaja! Vielä tulet iloisesti laulamaan valossa!
      Lääkärien reseptilääkkeet ovat huumeita ja tappavan voimakkaita.
      Valtio tienaa "valkotakkivälittäjillään". Nyt "Mari-Juana" tehdään lailliseksi.
      Monessa valtiossa sillä täytetään valtion rahakirstut. En suosittele!
      Olen kanssasi samalla linjalla, että ravintoa ja liikuntaa niinkuin keho tarvitsee.
      Näin pimeänä kautena oma mieleni on matalana ja väsyttää.
      Nyt kuitenkin olen alkanut 1h aamukävelyllä ja kohta lisään HIITtiä siihen.
      Pieniä, ravintorikkaita aterioita ja TV:n edessä lihasvoimistelua, steppiä.
      Olen lisännyt omaan laitteeseeni kumiletkuja niin saa käsiin ja jalkoihin liikettä.
      Pidän yogasta, mutta siihen tarvitaan keskittymistä ja rauhaa.

      Valitse kaunis kävelylenkki ja nauti joka askeleesta!
      Anna taputus olkapäällesi pitäessäsi huolta kehostasi.

    • KuiskaajaPimeydestä

      Kiitoksia kannustavista viesteistä ja neuvoista! Jalkaa tosiaan pitäisi tutkia tarkemmin, mutta ne ovat kalliita tutkimuksia ne. Tyydyn menemään fysioterapiaan, aikakin on jo varattuna. Tällä hetkellä vaiva ei onneksi estä kävelyä. Pitkille lenkeille en kyllä ole vielä päässyt, mutta aamujumpista en ole viikon aikana lipsunut.

      Pudotusrupeamani on tosiaan aika maltillinen, en ole ajatellut vaakaa juuri seurailla, ehkä viikon päästä voisi vilkaista. Piilosokeria pyrin välttämään tekemällä ruoat alusta lähtien itse. Leivätkin olen leiponut viime viikosta alkaen itse, lähinnä siksi että saan korvattua valkoisen vehnän jollain kuitupitoisemmalla. Tänään hyödynnin rieskoissa hummuksen jämät ja lisäsin palsternakkaa soseena. Jauhoina oli spelttiä ja kauraa, desi normivehnää.

      Pääruoiksi olen tässä viikon sisällä olen tehnyt mm. joulukalkkunasta hernekeittoa, erittäin kasvispitoista kanapastaa (käytän vehnätöntä spagettia) ja juuri äsken kokkasin kvinoan jämistä ja tofusta eräänlaisen taboulehin, jossa siinäkin oli suurin osa kasviksia.. laskin että kahdeksaa eri lajia. Rucola- ja basilikasilpun sekä minitomaatit heitin sekaan tuoreina. Seuraavaksi pitää kyllä tehdä jotain kalaruokaa.

      Viime viikolla tuli kyllä yhtenä päivänä syötyä vähemmän terveellisesti ja istuttua liikaa, kun oli sovittu lautapelisessio. Tietysti ohessa juotiin alkoholia. Eräänä toisena iltana taas piipahdin baarissa, joten alkoholikiintiöni ylittyi tavoitellusta. Mutta ei ole morkkista siitä. En onneksi juo mitään kovin sokerisia juomia.

      • NäinMeillä-75

        "Kiitoksia kannustavista viesteistä ja neuvoista! Jalkaa tosiaan pitäisi tutkia tarkemmin, mutta ne ovat kalliita tutkimuksia ne. Tyydyn menemään fysioterapiaan, aikakin on jo varattuna. "

        Puutun tähän hieman koska omat kokemukset kertovat kyllä hieman muuta. Kallista on juuri se että vaivoja ei heti tutkita kunnolla ja sitten sitä maksaa lopulta moninkertaisen summan eri lääkäreille, fyssareille, niksauttajille ja milloin kellekin. Esim. magneettikuva ei nykyään lääkärin lähetteellä ole todellakaan mitenkään kallis kun kilpailu on laskenut hintoja. Lapseni kanssa on jouduttu käymään useammassakin mangnettikuvassa ja ne ovat maksaneet reilusti alle 200 e kerta. Sillä summalla ei montaa kertaa käy fysioterapiassa joka saattaa hoitaa ihan väärää vaivaa jos sitä ei ole selvitetty kunnolla.

        Mutta tsemppiä muuten projektiisi!


      • LiikunnallaEnergiaa

        Olet todella toimelias jaksaessasi itse leipoa terveellisiä paistoksia!
        Netistä löytää mainioita ohjeita oikeaan ravintoon ja liikuntaan.
        Liikuntaan jopa reseptillä, eli kunkin vaivaan sopivaa tervehdyttämiseksi.

        Oletko koskaan kokeillut vyöhyketerapiaa?
        Minulla ei ole toisen syliä, mihin voin jalkani sujuttaa, mutta
        otan töppösen hellästi syliini ja alan hieromaan sitä.
        Vaikka se on hiukan kipeä, niin on vain kantanut minua joka paikkaan.
        Eikö se ole hiukan kiitoksen ansaitsevaa ja hieronnan, taputtelun arvoista?
        Hieroskelen jalkaa ja erikoisesti kipeitä kohtia.
        Se vaikuttaa koko kehoon päästä varpaisiin.
        Kas kun hermoradat kulkevat niin ihmiskehossa!


    • Tsemppiämatkaan

      Hmm... jos se masennuslääke ei ole erityisen painoa nostavaa niin tuskinpa se on kerryttänyt 20 kg ylimääräistä. Painonnousun syynä voi olla myös masennus. Vaikka monilla katoaa masennuksessa unet ja ruokahalut, niin joillakin masennus nukuttaa liikaa ja paino nousee. Joskus liika syöminen liittyy myös henkiseen pahaan oloon, vähän samalla tavalla kuin päihteiden käyttökin. Kyllähän niillä vähäksi aikaa saa helpotusta ahditavaan tai masentavaan oloon.

      Täyslärvit ei ole hyvä ajatus, jos on tarkoitus laihtua. Alkoholin kalorit ovat täysin turhia. usein myös, jos juo enemmän, niin tulee syötyä enemmän kuin oli tarkoitus. Alkoholi myös vie tehon masennuslääkkeeltä. Vaihda laihduttamisen ajaksi alkoholi kokonaan johonkin hyvään, kalorittomaan juomaan.

      On tosi hyvä että olit miettinyt syitä miksi paino on noussut. Tärkeintä onkin että pohdit itse mistä painonnousu voisi sinun kohdalla oikeasti johtua. Ettei se tule sitten takaisin. Vaikeinta ei nimittäin ole kilojen pudottaminen vaan niiden pitäminen pois, etteivät tule takaisin. Osaa noista syistähän ei voi muuttaa, mutta on paljon sellaista mihin voi itsekin vaikuttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe