Nauticat Yachts?

Katsoin pitkästä aikaa em yhtiön sivuja ja huomasin, ettei siellä ole vuoteen tehty päivityksiä. Viimeisin on tasan vuoden takaa. Onko kenelläkään tietoa, onko yhtiöllä vielä toimintaa vai ei?
Sääli, jos tämäkin valmistaja kaatunut/kaatumassa.
Huono lienee tilanne Maestrolla ja EF:lläkin?
Ilmianna
Jaa

14 Vastausta



EF:n kanssa kirjeitse asioidessa tuntui pari vuotta sitten, ettei uustuotantoa olisi. vaan enemmän veniden huoltoa. Toivottavasto oli väärä mielikuva
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Eivät ole tehneet uutta venettä moneen vuoteen kunnes nyt yhden perustajan kuoleman jälkeen tekevät yhden. Sillekään ei tainut olla tilaajaa valmistusvaiheessa.

Muutos oli kyllä raju sillä vajaa kymmenen vuotta sitten oli pahimmillaan 1,5 vuoden jono tuotannossa.

Nauticat Yachts näytti tehneen 2,8 miljoonan liikevaihdon 2016, joten ei se ainakaan vuosi sitten loppumassa ollut. Tosin monta vuotta peräkkäin reilua tappiota (200-800 tonnia/vuosi), vaikka henkilöstö puolittunut.

Ikävä juttu, että Suomessa ei käytännössä enää valmisteta tavallisten ihmisten purjeveneitä. Ruotsissa on sentään vielä useita valmistajia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Joakim1 kirjoitti:
Eivät ole tehneet uutta venettä moneen vuoteen kunnes nyt yhden perustajan kuoleman jälkeen tekevät yhden. Sillekään ei tainut olla tilaajaa valmistusvaiheessa.

Muutos oli kyllä raju sillä vajaa kymmenen vuotta sitten oli pahimmillaan 1,5 vuoden jono tuotannossa.

Nauticat Yachts näytti tehneen 2,8 miljoonan liikevaihdon 2016, joten ei se ainakaan vuosi sitten loppumassa ollut. Tosin monta vuotta peräkkäin reilua tappiota (200-800 tonnia/vuosi), vaikka henkilöstö puolittunut.

Ikävä juttu, että Suomessa ei käytännössä enää valmisteta tavallisten ihmisten purjeveneitä. Ruotsissa on sentään vielä useita valmistajia.
Tuo tappio ei ole aivan yksiselitteinen vaan voi olla verosuunnittelua, siis ei välttämättä kerro oikeaa tilannetta missä yritys on, esim omavaraisuus aste oli melko hyvä vs yleensä yritykset.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Noita suunnitelmia monellakin on ollut mutta jokin tällä puolella lahtea estää saamasta niitä toteutettua. Samaa pyörittelyä FinnFlyerin sivuilla. Omistaja hoonolla soomella myy/välittää nyt Ahvenanmaalta käsin vanhaa tavaraa nettiveneessä ja kotisivuillaan myy FF-veneitä- muutamaan vuoteen ei ole tehty yhtäkään.
Ja samaan aikaan Ruotsissa: Arcona, Linjett, HR, Najad, nyt mielenkiintoinen uutuus Divalta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Nauti4Olut kirjoitti:
Noita suunnitelmia monellakin on ollut mutta jokin tällä puolella lahtea estää saamasta niitä toteutettua. Samaa pyörittelyä FinnFlyerin sivuilla. Omistaja hoonolla soomella myy/välittää nyt Ahvenanmaalta käsin vanhaa tavaraa nettiveneessä ja kotisivuillaan myy FF-veneitä- muutamaan vuoteen ei ole tehty yhtäkään.
Ja samaan aikaan Ruotsissa: Arcona, Linjett, HR, Najad, nyt mielenkiintoinen uutuus Divalta.
No nyt sinun kelpaa sitten muutakin, kuin arvostella!

Käyt ostamassa jonkin noista mielenkiintoisista uusista pursista, vai olitko vain "vene runkkari" jota kiihottaa venelehtien esittelyt ja messuilla "pyhä vaatteissa" patsastelu uusissa veneissä joihin sinulla ei mahdollisuutta, koskaan, vaikka messuilla annat itsestäsi toisenlaisen kuvan...?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vaiOluttaHmmm kirjoitti:
No nyt sinun kelpaa sitten muutakin, kuin arvostella!

Käyt ostamassa jonkin noista mielenkiintoisista uusista pursista, vai olitko vain "vene runkkari" jota kiihottaa venelehtien esittelyt ja messuilla "pyhä vaatteissa" patsastelu uusissa veneissä joihin sinulla ei mahdollisuutta, koskaan, vaikka messuilla annat itsestäsi toisenlaisen kuvan...?
Noin huonolla kieliopilla ei voi patsastella kuin täällä Suoli24:ssa. Venerunkkari ja pyhävaate ovat yhdyssanoja. Kuin -sanan eteen ei tule pilkkua. Olet myös erottanut koskaan -sanan kahdella pilkulla. Se myös on väärin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vaiOluttaHmmm kirjoitti:
No nyt sinun kelpaa sitten muutakin, kuin arvostella!

Käyt ostamassa jonkin noista mielenkiintoisista uusista pursista, vai olitko vain "vene runkkari" jota kiihottaa venelehtien esittelyt ja messuilla "pyhä vaatteissa" patsastelu uusissa veneissä joihin sinulla ei mahdollisuutta, koskaan, vaikka messuilla annat itsestäsi toisenlaisen kuvan...?
Moderaattori: voisiko tuon häirikön viestit poistaa niin tästä kuin muistakin ketjuista?
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Laatuveneiden tuotanto on usein kotimarkkinavetoista. Miettikääpä Suomen kotimarkkinoita, kun ollaan kymmenen vuotta menty alaspäin taloudessa. Olisi varmaan pitänyt tuottaa noita veneitä valtion velkarahalla, että olisivat veistämöt pysyneet kuosissaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ruotsissa tietysti purjevenemarkkinat ovat Suomea suuremmat, mutta todella paha sukellus sielläkin on tullut 2010-luvulla ja aivan kuten Suomessa sielläkin ollaan edelleen aivan pohjalla. Myynti on Suomessa tippunut reilusta 200:sta pariin kymmeneen ja Ruotsissa tuhannesta sataan. Ruotsin laatuvenetuotanto menee siis erittäin suurelta osin ulkomaille. Ruotsin tilastoja: https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwiVstCFvsDYAhVEWCwKHdOeDDQQFggwMAE&url=http://service.batbranschensriksforbund.se/file.aspx?afile=4c58ac79-c4f2-4aeb-93e7-d76a9e1755ab&usg=AOvVaw39OOhPP_XI88ZBXf7AMQT1

HR:n liikevaihto näyttää olevan 450 miljoonaa SEK, joten se yksin taitaa valmistaa yhtä monta purjevenettä kuin koko Ruotsissa myydään. Todennäköisesti myös Ruotsissa suurin osa myydyistä purjeveneistä tulee Keski-Euroopasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pikemminkin vika on ollut se, etteä suomalaisvalmistajat ovat olleet liian kotimarkkinavetoisia. Ne veistämöt ovat pärjänneet, jotka myyvät pääosin ulkomaille. Se tuo turvaa, kun lama ei yleensä joka puolella ole yhtä paha. Suomen talous mateli monta vuotta nollissa, kun samaan aikaan Saksassa oli kasvu +3. Nauticattikin on vielä olemassa, vaikka Suomessa olisi saanut myytyä ehkä yhden veneen 5 vuodessa. Se johtuu viennin onnistumisesta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Samalla kannalla Bossun kanssa. Arcona tietääkseni valmisti viime vuonna yli 30 venettä, ollen tosin eniten Ruotsissakin myyty merkki tuolloin. Arconoita kylläkin menee vientiin ainakin Englantiin ja Saksaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Tosin Arconat valmistetaan Virossa, mutta kuitenkin ruotsalaista suunnittelua, markkinointia ja omistusta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Joakim1 kirjoitti:
Tosin Arconat valmistetaan Virossa, mutta kuitenkin ruotsalaista suunnittelua, markkinointia ja omistusta.
Tuosta puheen ollen muuten mielenkiintoista, että Virossa valmistettu FG tuomittiin tällä palstalla roskaksi, mutta Virossa tehty Arcona onkin laatuvene.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Nauticat Yachts?

Katsoin pitkästä aikaa em yhtiön sivuja ja huomasin, ettei siellä ole vuoteen tehty päivityksiä. Viimeisin on tasan vuoden takaa. Onko kenelläkään tietoa, onko yhtiöllä vielä toimintaa vai ei?
Sääli, jos tämäkin valmistaja kaatunut/kaatumassa.
Huono lienee tilanne Maestrolla ja EF:lläkin?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta