Tämä jengi- muuttuukohan koskaan?

Surullinen-

Meidän perheessä/suvussa on ollut suuria ongelmia: veljeni kuoli lapsena onnettomuudessa, äitini alkoholisoitui, isäni pakeni töihin/muihin naisiin. Sittemmin vanhempani tekivät vielä kaksi lasta (minua reilusti nuoremmat siskot), erosivat ja myöhemmin tytöt huostaanotettiin äidiltäni mm. alkoholin vuoksi. Muuttivat isäni luo.

Lopputulema: surkeutta, traumoja, vääristyneitä toimintamalleja. Minä päädyin perinteiseksi "Virtahepo olohuoneessa-lapseksi", otin peittelijän, suojelijan ja vastuunkantajan roolin. Siskoista piti huolehtia ja halusinkin tehdä niin. Tappelin heidän puolestaan milloin äitiä, milloin isää vastaan. Siskoni päätyivät asumaan isäni luokse, joka raijasi kotiin emännän toisensa perään. Ja taas pidin tyttöjen puolia. Kasvoivat aikuisiksi ja minä luulin, että nyt helppaa! Vaan toisella on päihdeongelma ja toisella kai jonkinlainen persoonallisuushäiriö - saattaa täysin viattomiksi tarkoitetuista sanoista tehdä päätelmiä "kyllä mä tiedän mitä oikeesti tarkoitit" (ja sehän on aina jotain häntä dissaavaa).

Olen totaalisen väsynyt tähän kuvioon. On ihana ajatus, että menneet on menneitä ja vastoinkäymisistä siirrytään eteenpäin. Vaan kaameat menneet seuraavat mukana erilaisina ongelmina, ne siirtyvät nykypäivään. Joskus kun olen kirjoittanut meidän perhetarinaa ylös, niin se tuntuu täydellisen absurdilta... eihän tuollaista sotkua voi olla edes olemassa! Minä olen helposti syyllinen kutakuinkin kaikkeen (en tajua miten aina päädytään siihen). Olen yrittänyt asiaa pohtia tyyliin "ei kaikki muut voi olla väärässä, eli kyllä jokin salaperäinen vika täytyy olla minussa", mutta toisaalta kun katson kokonaiskuviota, niin voiko alkoholistiäidin, työ naisnarkomaani-isän, päihteiden käyttäjän ja jotenkin persoonallisuushäiriöisen naisen arvioihin kovinkaan paljoa luottaa?

Outo satuttava kuvio. Onkohan muuta apua itselle kuin hankkiutua koko remmistä erilleen. Vai olenkohan minä sittenkin tässä se jokin oudoin kaheli, itse asiaa tajuamatta. En tiedä. -Surullinen-

13

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kot57

      Minkä ikäinen olet? Oletko mies vai nainen? Onko sinulla perhettä?

    • Surulline-

      Aikuinen nainen, yksi lapsi.

    • åsaåå

      Kaipa sitä jokainen ajan myötä muuttuu, mutta ei välttämättä siihen suuntaan kuin toivot. Itse olen sitä mieltä, ettei kenenkään muuttumista kannata odotella, jos heidän kanssaan tekemisissä oleminen tuottaa vain ahdistusta. Ehkä sinun pitäisi itsesi vastata siihen kysymykseen, että onko muuta keinoa kuin hankkiutua eroon koko remmistä. Itse varmaan tiedät parhaiten milloin et jaksa enää.

      Alkoholiperheestä tulevana tunnistan tuon ajattelusi siitä, että elämä on ollut hirveän vaikeaa ja traagista, paljon traagisempaa kuin kenelläkään muulla ja sitä käytetään selityksenä kaikkeen. Ja sitten tuo syyllisyyden tunne. Mulle siinä oli yksi ongelman ratkaisuista, että alkaa miettiä mitä tuon traagisen selityksen mukana nielaisee. Monillehan on tapahtunut hyvin traagisia asioita, mutta siitä huolimatta he eivät sotke koko elämäänsä ja syytä siitä muita. Jokaisella on kuitenkin valta valita elämäntapansa itse. Kaikkeen löytyy kyllä monta selitystä, varsinkin päihdeongelmaisilla on noita selityksiä vaikka kuinka paljon.

      Paljon se vaikuttaa elämässä se, millaisia ihmisiä ympärillä on nyt aikuisuudessa, vaikka lapsena sitä ei voinut valita.

      • Surullinen-

        Kiitos vastauksesta, antoi ajatuksia. Kaikkea hyvää sinulle!


      • åsaåå
        Surullinen- kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, antoi ajatuksia. Kaikkea hyvää sinulle!

        Kiitos samoin sulle ja lapsellesi. Äitiys varmaan on iso motiivi jättää menneisyyteen asioita, jotka sinne kuuluvat. Jos on lapsia niin lapsuudenperheen pitää mielestäni olla jo taka- eikä etualalla, koska jos niin ei ole, niin ongelmat tosiaan siirtyvät eteenpäin.


      • helppo.sanoa
        åsaåå kirjoitti:

        Kiitos samoin sulle ja lapsellesi. Äitiys varmaan on iso motiivi jättää menneisyyteen asioita, jotka sinne kuuluvat. Jos on lapsia niin lapsuudenperheen pitää mielestäni olla jo taka- eikä etualalla, koska jos niin ei ole, niin ongelmat tosiaan siirtyvät eteenpäin.

        Ei se niin helppoa ole!!


      • åsaåå
        helppo.sanoa kirjoitti:

        Ei se niin helppoa ole!!

        Pahojen asioiden siirtymistä sukupolvelta toiselle ei ole helppoa katkaista (jos sitä tarkoitat), ainoa 100% varma keino on olla lapseton, koska esimerkiksi alkoholismigeeni voi hypätä yhden sukupolven yli. Oma elämäni kyllä helpottui paljon, kun tein ratkaisut. Mutta ei se ihan yhdessä yössä tapahtunut, vaan kyllä siihen useampi vuosi meni ennen kuin lopullinen oivallus tuli lopultakin aika yksinkertaisista asioista. Puhelimeen ei tarvitse vastata, rahaa ei tarvitse lainata, yhteyttäkään ei ole pakko pitää, jos ei halua tai jaksa tai ei vain pidä ko. ihmisestä.

        Ehkä se silloin on vaikeampaa, jos on samaa ongelmaa kaikissa suhteissa. Itselläni oli vain noissa sukua koskevissa, joten pystyin ottamaan mallia siitä, miten toimisin, jos kyseessä ei olisi sukulainen, vaan joku muu.


    • Eivätikinäkoskaan

      Kun muuttaa voi vain itseään, niin keskity omaan lapseesi ja itseesi. Se ei tarkoita että lähimmät omaiset pitäisi unohtaa, mutta heidän ongelmilleen voit kehittää itsellesi teflonpinnoitteen. Aikuiset ihmiset ovat vastuussa itse itsestään, silloinkin kun he ovat vain ns. aikuisia.

    • samankokenut

      olen samaa mieltä. Ei kaikkien murheita voi harteillaan kantaa, siinähän menettää itsensä kokonaan.
      Keskity omaan lapseesi, omaan elämääsi, ulkoista itsesi sisarustesi elämästä siten, että et ota enempää taakkaa sieltä päin kuin mitä jaksat kantaa. Sisaruksesi vastaavat omasta elämästään ja sinä voit sanoa heille, että nyt on aika seisoa omilla jaloillaan. Olet tukena jos hakeutuvat hoitoon mutta muuten keskustele vain silloin kun ovat selvin päin tai henkisesti kunnossa.

      Älä myöskään turhaan koko ajan analysoi mennyttä eikä tulevaa. Lapsuutenne on ollutta ja mennyttä, sitä ette voi muuttaa, tulevaisuuden voitte.

      Elä tätä päivää ja omaa elämääsi positiivisissa ja terveemmissä merkeissä.

      • Twelvepoints

        Juuri näin; ei kannata katsoa taaksepäin, siellä on vain varjokuva. Aurinko alkaa paistaa eteenpäin menemällä ja asennoitumalla positiivisesti elämän aiheisiin.


    • k847516

      On olemassa sellaisia ryhmiä kuin 'Alkoholistien aikuiset lapset'. Saisitkohan sieltä vertaistukea ongelmiisi ?

    • Surulline

      Kiitos kaikille vastauksista <3

      • Minkätaakseenjättää

        Tiedätkö "surullinen" että sinä et surise yksin. Miltei joka ainoassa suvussa on omat luurankonsa, jotka kolisevat kaapeistaan ulos säännöllisesti aiheuttaen isompia tai pienempiä tapahtumaketjuja tasan niiin kauan että ne ovat lopullisesti ja loppuun asti selvitettyjä. Oletan että siihen kykenee vain aniharva.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1392
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe