https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005516857.html
Tiernapojissa piti tumma-ihoinen saada vaalennettua. Jos paita olisi valkoihoisen päällä niin huomaisiko kukaan.
Tämäkö rasismia
16
72
Vastaukset
Mitä siinä sitten tarkoitetaan?
Että nuo paidatko on tarkoitettu vain valkoihoisille lapsille? Eikös se ole rasismia ja mustaihoisten lasten syrjintää sellainen?Paidan teksti oli halventavaa. Mielestäni lisää rasismia jos ollaan liian herkkähipiäisiä eräiden kansanryhmien puolesta. Minäkin epäilen että paita olisi mennyt kaupaksi kenenkään edes huomaamatta jos ei esittelijänä olisi ollut tummempi-ihoinen.
Saatan olla väärässäkin.mielikki.mummo kirjoitti:
Paidan teksti oli halventavaa. Mielestäni lisää rasismia jos ollaan liian herkkähipiäisiä eräiden kansanryhmien puolesta. Minäkin epäilen että paita olisi mennyt kaupaksi kenenkään edes huomaamatta jos ei esittelijänä olisi ollut tummempi-ihoinen.
Saatan olla väärässäkin.Linkin katsottuani, myös minulle tuli mieleen, että mitä, jos paita olisi ollut valkoihoisen pojan päällä.
Jäänee arvoitukseksi onko mainos tahallinen, tietoisesti tehty, vai onko niin, että kun kaikki (lakupiiputkin) ovatkin yhtäkkiä rasismia, niin ihmiset eivät enää tiedä mikä kenenkin hipiälle sattuu.
Poika kuvassa on sen verran pieni, että on varmaan tarvinnut vanhempien luvan kuvaukseen, miksi siis vanhemmat eivät ole tekstiin reagoineet.
Tekstinhän voi käsittää kahdella tavalla.mielikki.mummo kirjoitti:
Paidan teksti oli halventavaa. Mielestäni lisää rasismia jos ollaan liian herkkähipiäisiä eräiden kansanryhmien puolesta. Minäkin epäilen että paita olisi mennyt kaupaksi kenenkään edes huomaamatta jos ei esittelijänä olisi ollut tummempi-ihoinen.
Saatan olla väärässäkin.Miksi siinä kuvassa pitää nähdä iholtaan erivärinen kuin mitä itse on? Sellaista minä pidän rasismina.
Minä näen siinä vain pikkupojan. Pikkupoika muitten pikkupoikien joukossa.
Voisin hyvin ostaa lapselleni tuollaisen hupparin, jos olisivat vielä tarpeeksi pieniä. Ei näy olevan turhan kalliskaan. Kyllä omillani lapsena oli kaikenlaisilla kuvilla ja teksteillä paitoja ja huppareita.Tellukka kirjoitti:
Miksi siinä kuvassa pitää nähdä iholtaan erivärinen kuin mitä itse on? Sellaista minä pidän rasismina.
Minä näen siinä vain pikkupojan. Pikkupoika muitten pikkupoikien joukossa.
Voisin hyvin ostaa lapselleni tuollaisen hupparin, jos olisivat vielä tarpeeksi pieniä. Ei näy olevan turhan kalliskaan. Kyllä omillani lapsena oli kaikenlaisilla kuvilla ja teksteillä paitoja ja huppareita.Noin minäkin ajajttelisin, kuten kirjoitin alempana pusero voisi hyvinkin olla pikkupoiken mieleen, en minäkään näe siinä rasismia, mutta puseron saama tyhjänpäiväinen kohu on mielestäni rasismia. Uskon tietäväni mistä valtaisa kohu puseron ympärillä johtuu?
- Mihin.maailma.menossa
Sanomalehdissäkin tulee musteen käyttökielto, tasa-arvon vuoksi TJMS.
Lipsahdus.
Tulee kaliiiksi mainostajalle.- Voihan.matu.sentään
Huhtasaari on huolissaan vihapuheen syrjimisestä, " huokaus " olisin niin mielellän puhunut.
- ö-Öö
Jep
Kyllä toi mun mielestä on rasistinen. Tai, ehkä tarkoitus ollut olla antirasistinen ja hauska, mutta tehty päin persettä kehnolla maulla. Pait olisi ollut toimiva, jo lpsi olii ollut valkoihoinen, se ois toiminut, jopa antirasistisestikin. Kun ei kakaran ihon äri ole ongelm, eikä paidan tekstikään, toi kombo oli kaamea siinä suhteessa. Hmm, ehkä visuaalisesti tumma iho ja vihreä sopivat noin väreinä hienosti yhteen ja kyseessä jonkinlainen työtapaturma tekstistä johtuen.....
Jotenkin en usko, että kyseessä kuitenkaan oli tietoinen rasistinen teko. Rättimarkkinoinnissa kyllä ollut koviakin juttuja, esim. Benettonilla oli hiviin kuoleva ihminen aikoinaan, se oli kuitenkin menestys, siis muotimerkki nosti vakavaa terveysongelmaa esiin. Rasismi on myös vakava asia, tollanen halpismerkin turhan kryptiseksi jäävä mainos ei vaan toimi tuulipukukansalla. Jos tarkoitus oli hyvä, se kääntyi itseään vastaan.
Ei jatkoon. Parempaa ideaa ensikerralle.
=DW=Niimpä juu, Tismalleen sama paita. Sisällä joko tummaihoinen tai vaaleaihoinen lapsi.
Mitähän ne lapset sanoisivat, jos niiltä kysyisi onko siinä eroa. Rupeisivatko puhumaan rasismista.
Tuskinpa.
Aikuisten päiden tuotosta koko juttu.
Aikuiset kun eivät osaa keskustella asioista asiallisesti, vaan tarvitsevat rasisti/suvakki-lyömäaseita.
En näe paidassa käänteistä rasismia tai antirasismia.
Siinä on teksti joka voi olla joidenkin pikkupoikien mieleen, tuollainen herkkyys alkaa olla jo rasismia, ei ainakaan edesauta tasa-arvoa.- VoiNäitäAikoja
Kyllä minä mieleni nyt niiin pahoitin :( olen ostanut lapsenlapsilleni apinapaitoja vaikka kuinka monta, olenko nyt huonoista huonoin isoäiti ? Jos apinaa sanottaisiin kapinaksi, niin sitten niitä varmaan voisi kaiken väriset käyttää.
Onneksi sen kafferikiitäjän nimi muutettiin, vaikka tämä uusi nimi häätökiitäjä ei ehkä itselleen linnulle olekkaan niin mieleinen. Odottelen nimikieltoa myös kafferipuhvelille enkä halua kenenkään enää sanovan ryppylimettiä kafferilimetiksi. - RealistiN
Mainoksessa huomaa rasismin vain henkilö jolla on omassa päässä ajatus siitä, että mustaihoinen on viidakon apina .
- RealistiN
korjaus: "huomaa" sana pitäisi paremminkin olla löytää
RealistiN kirjoitti:
korjaus: "huomaa" sana pitäisi paremminkin olla löytää
RealistiN sanoi juuri ne sanat joita etsin, näin se menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu5552842Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu892552Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211611Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771552Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101480- 691404
Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔421385- 271298
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3091286Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901173