Anteeksi että tungen vieraaseen pöytään, mutta uskon, että täällä on kokemuksia.
Harkitsen kalaveneeksi tuollaista. Vaan kun ei ole kokemusta kuin perämoottoreista, niin epäilyttää, millainen on peräsimen ohjausteho. Onkohan tuollaisella täysin toivotonta uistella, jos tuulee yhtään kovemmin?
Ja mitenköhän lienee todellisen taloudellisuuden laita, kun vertaa perämoottoriin? Löysin yhden kokemuksen, jonka mukaan vene kulkee 15 litralla tunnissa 20 solmua, mutta tuotakin on vaikea verrata mihinkään.
http://www.kulkuri-veneet.fi/21d.html
Peräsimen ohjausteho
5
175
Vastaukset
Tuskinpa siinä eteenpäin mennessä suurta eroa on, kun peräsin kääntää potkurivirtauksen sivulle samalla tavalla kuin perämoottorissa. Pakittaessa ero on paljonkin, perämoottorin eduksi. Yksi seikka voi olla moottorin käyttö pienillä kierroksilla. tuossa on ehkä isompi potkuri, jolloin tyhjäkäynnilläkin voi mennä liian kovaa, tai voi täristää turhan paljon.
- justNi
Voi moneen koneeseen laittaa "trolaus" venttiilin jolloin saa akselin pyörimään hitaasti, vaikka koneessa kierroksia normaalisti voi käyttää yleensä max 1100 saakka.
Pakittaessa ei ongelmaa, kun oppii miten käyttää hyväkseen potkurin sivuttain siirtävää voimaa, veneen saa melkein paikalla pyörimään 360°
Usein noissa kulkureissa on pieni köli, todennäköisesti tässäkin, kun akseli vetoinen. Auttaa mukavasti kulkemaan suoraan ja kalastaessa koko rungon mittainen köli estää valumista tuulessa, lisäksi kalamiehenä arvostat potkurin olevan aika hyvin turvassa kölin suojissa kivikoissa kalastellessa.
Ota yhteyttä valmistajaan ja kysy heiltä kulutuksesta ja muista mieltä askarruttavista asioista.
https://www.youtube.com/watch?v=rhDopwxTCbg
Tuossa videossa hieman miten pitkäkölinen yksikoneinen moottorivene pyörii näppärästi, katso erityisesti pakitus ja eteen liikettä lopussa, niin ymmärrät potkurin voiman. - JustNi
justNi kirjoitti:
Voi moneen koneeseen laittaa "trolaus" venttiilin jolloin saa akselin pyörimään hitaasti, vaikka koneessa kierroksia normaalisti voi käyttää yleensä max 1100 saakka.
Pakittaessa ei ongelmaa, kun oppii miten käyttää hyväkseen potkurin sivuttain siirtävää voimaa, veneen saa melkein paikalla pyörimään 360°
Usein noissa kulkureissa on pieni köli, todennäköisesti tässäkin, kun akseli vetoinen. Auttaa mukavasti kulkemaan suoraan ja kalastaessa koko rungon mittainen köli estää valumista tuulessa, lisäksi kalamiehenä arvostat potkurin olevan aika hyvin turvassa kölin suojissa kivikoissa kalastellessa.
Ota yhteyttä valmistajaan ja kysy heiltä kulutuksesta ja muista mieltä askarruttavista asioista.
https://www.youtube.com/watch?v=rhDopwxTCbg
Tuossa videossa hieman miten pitkäkölinen yksikoneinen moottorivene pyörii näppärästi, katso erityisesti pakitus ja eteen liikettä lopussa, niin ymmärrät potkurin voiman.unohdin mainita peräsimen tehosta, itselläni puoliliukuva 13000kg noin 40 jalkainen ja 15kn nopeudessa kääntyy kahden veneen mitalla n.90° on aika raju liike joten kyllä peräsimessä voi olla tehoa...
- VetouistelijaSaimaalta
OK, kiitos vastauksesta.
Kovaa menemisen ongelma on suuremmilla perämoottoreillakin. Se hoituu jarrupusseilla, joita käytetään uistelussa yleisesti.
Tuo täristäminen täytyy huomioida.- kulkuri12
Aika vähän purjehdukseen liittyy...mutta..
Dieselissä sitten verrattaen pieni kierrosluku-alue, eli potkuri on todella jyrkkä jotta pääsee kovaa. Tyhjäkäynnillä 5solmua tms...
Työveneissä käytetän luistokytkimiä. Diesel on taloudellinen myös tyhjäkäynnillä.
Suuntavakaampi tuo on kun perämoottorivene, kölin ja peräsimen ansiosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271316
- 1001013
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89944Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25927Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat299807- 97770
- 37673
- 109656
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.55613Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet141602