Mitä järkeä ostaa uutta autoa?

eijärkeä

90-luvulla ja 2000-luvun alussa autot alkoivat olla mukavuus- ja melutasoltaan aika samanlaisia kuin nytkin. Tarpeelliset perusvarusteetkin löytyvät monesta eikä käyttöominaisuuksissa merkittävää eroa ole.

Jos otetaan esimerkiksi ykköskopan Avensis(voisi olla muukin esimerkki) jollaisen saa nyt tonnilla-muutamalla, niin se on oikeasti ihan hyvä käyttöauto nykyäänkin. Ei siitä hypätessä uuteen avensikseen "ihan eri planeetalle" siirrytä. Jos puhuttaisiin 70-80-luvun Carinasta, "ihan eri planeetta" voi olla oikea vertaus. Avensis on kohtuu turvallinen, yhtä hiljainen kuin uusikin, eikä kulutuksessa/suorituskyvyssä eroa juuri ole. Onhan siinä toki jotain eroa, lähinnä varusteissa ja onhan uusi tyylikkämpi..

Mutta..

Realisistisesti mietittynä, onko ero uuteen Avensikseen sen arvoinen, että siitä kannattaa maksaa välirahaa 30k€? Onko kehitys oikeasti tuon rahasumman väärti, että saa enemmän tingeltangelia ja vähän lisää tilaa? Miksei voisi ajaa aivan hyvin tehtävänsä täyttävällä vanhalla avensiksella ja laittaa se on30k€ tai suuret osamaksuerät johonkin järkevämpään?

Oikeastaan ainoa peruste uuden ostolle on se, että jonkunhan niitä pitää ostaa, jotta vanhojakin on.

33

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enostauutta

      En vielä kertaakaan ostanut uutta autoa merkkiliikkeestä. Olen kyllä ostanut monta vähän käytettyä autoa (vähiten ajetut n. 300km) melkoisen halvalla muualta. Nytkin tallissani on alle 1000km ajettu esittelyauto, jonka ostin varsin edullisesti. Jos ostaa kaavalla vuotta vanhemman hinnasta puolet, ei voi hävitä, koska voi hyvin ajaa n. 30000km mittariin ja saa taatusti omansa pois myydessä. Aina löytyy sitten jostain taas tilalle halpa vähän ajettu. Aiemmin ostin rahoitusyhtiöiltäkin näitä, kun joku hukka-ukko tai -akka oli jättänyt hoitamatta asiansa.

      • Anonyymi

        Joopa joo vuoden vanhoja puoleen hintaan. Heti uskotaan , kerro lisää


      • Anonyymi

        Kiinalaista Toyoo ei ainakaa kannata edes harkita aivan romu laatikko ruostuu


    • hy656y5h45444

      Vaihdatko sä 30v eukon 70 vuotiaaseen? Niinpä eli ei kukaan halua vanhan mallisia autojakaan.

    • Heeellöoi

      En ymmärrä että miksi ostaa käytetty kun esim 20-30 hintaluokassa eroa ei tule kuin muutama tonni tietyissä malleissa sen 30tonnia ajetun ja uuden välille. 30 tonnia jo näkyy autossa eikä se ole enää uusi. Itsellä menee aikalailla niin että kerran vuoteen hankin uuden auton itselle. Ajan sen 20-30 tonnia ja vaihdan usein ennen ensimäistä huoltoa uuteen. En tilaa autoja koskaan vaan hankin suoraan myymälässä/varastossa olevan yksilön jotta saan auton nopeasti alle. Ostan myös aina pienellä korolla jotta auto lyhenee ja vaihtaminen vuoden päästä taas onnistuu.

    • Fkfkfkfkkfkfkf

      Riippuu tarpeesta ja asetetuista arvoista. Esimerkiksi turvallisuudessa on selvä ero niin uuden tekniikan kuin vanhan metallien väsymisen ja epäluotettavampien turvavarusteidenkin osalta. Jos siis priorisoi turvallisuuden selväksi ykköseksi ja on siitä valmis maksamaan paljonkin, niin kannattaa ostaa uusi. Samoin jos arvostaa jonkunlaista ”statusta”, jota uudella voi pyrkiä ostamaan.
      On myös selvää, että uudella on edessään vähemmän korjaamokäyntejä keskimäärin. Jos siis arvostaa varmaa perillepääsyä ja huolettomuutta, niin uusi on paras vaihtoehto.
      Tilpehööreille, kuten bluetootheille joillakin on oikeasti käyttöä.

      Sitten on se usean unohtama seikka, että upouudessa kaikki kulutusosat ovat uusia ja takuu korvaa rikkoutumisia ensimmäiset vuodet. Vanhassa on aina joku tai kaikki kulutusosat jo hyvän matkaa kulkeneita ja odottamassa laukeamistaan, mistä tulee kuluja ja vaivaa.

      Vaikka eroja mukavuudessa, tuntumassa ja tehoissa voikin pitää pieninä, niin silti uusi voittaa näissäkin.
      Uusien kulutus on vähän pienempää, mutta vielä olennaisempaa on, että niiden päästöperusteinen verotus on valheellisen pientä.
      Uusiin saa halvimmat rahoitukset.

      Eli ei tämä niin yksioikoista ole. Riippuu autoilijan arvostuksista ja rahatilanteesta sekä auton käytöstä. Ainakin esimerkiksi varakkaalle paljon ajavalle uusi on hyvinkin perusteltu. Jos uusi hänelle maksaakin vähän enemmän per kilometri kuin vanha, niin varakas haluaa maksaa tuon itselleen pienen rahan.
      Sen sijaan köyhä, vähän ajava opiskelija ei oikein pysty perustelemaan uutta. Hänen käytössään uuden arvo ajamattomanakin putoaa ihan liikaa ja vähän ajavalle vanhan tonnin ”romun” tiheämpi korjaustarve ei ole niin suuri ongelma.

      Mielestäni melkeinpä kaikille typerintä on ostaa käytetty auto, jolla on arvoa vielä muutamasta tonnista alkaen. Sellaisen arvo laskee yllättävän nopeasti, vaikka ei saa uuden etuja.
      Kannattavat vaihtoehdot eri ihmistyypeille ja tilanteisiin ovat mielestäni upouusi (no nuo 1tkm ajetut lasketaan samaan) tai sitten jo pohjahintaan pudonnut ”tonnin romu”, jossa ei arvonalenemaa, eikä syytä tehdä monen tonnin remontteja, eikä tarvitse kaskoakaan.

    • 235353453

      Itse ostin -03 auton 4 tonnilla, ajettu 170tkm joten toiset 170tkm menee vielä helposti. Löytyy automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin ja tehoakin riittävät 140hv. 7,5 keskikulutuskaan ei päätä huimaa.

      Auto sisältä/päältä erittäin siisti enkä oikein keksi syytä miksi haluaisin uudemman.

      Toki muutaman viime vuoden aikana saanut uusia mm jarrut joka nurkkaan (600-700e) mutta nyt siinä onkin uuden auton veroiset jarrut. Uuden auton arvo taas tippuu 3-4 tonnia sillä sekunnilla kun ajaa kaupan pihasta ulos joten siihen nähden 600-700 jarruihin ei ole paljoa.

      Ainoa asia on tiettyjen mallien ruostuminen, mutta ostamani oli myös erikseen ruostesuojattu joten senkin osalta kestää vielä kori kauan.

      • Kgkgkkfkfkgkgkgkg

        Tuonkin autosi arvo tippuu lähivuosina sen kolme tonnia plus kuten jo sanoit, huollettavaa riittää, helposti parilla tonnilla enemmän kuin uudessa lähivuosina. Siinä olisi varaa jo viiden tonnin arvonalenemaan uudella.
        Lisäksi kannat täyden riskin mm. koneen räjähtämisestä ja muista isommista rempoista, renkaat eivät ole yleensä tuohon hintaan joka nurkassa uudet, verot ja polttoaineenkulutus uudessa jonkun verran halvemmat, katsastaa ei tarvitse ensimmäisinä vuosina, ruosteesta ei pelkoa..
        Vaikka kaiken em. jälkeenkin vanha jäisi keskimäärin halvemmaksi ajaa, niin jos antaa jotain arvoa 15v uudemman ominaisuuksille, niin kannattaa jo ostaa uusi.
        Uudesta sekin ilo, ettei tarvitse vaihtaa autoa välttämättä siihen 20 vuoteen, sinulla se autonvaihto edessä 15v nopeammin, ja vaihdoissahan keskivertokuluttaja aina häviää aikaa ja rahaa.


      • Pitää_osata_ostaa
        Kgkgkkfkfkgkgkgkg kirjoitti:

        Tuonkin autosi arvo tippuu lähivuosina sen kolme tonnia plus kuten jo sanoit, huollettavaa riittää, helposti parilla tonnilla enemmän kuin uudessa lähivuosina. Siinä olisi varaa jo viiden tonnin arvonalenemaan uudella.
        Lisäksi kannat täyden riskin mm. koneen räjähtämisestä ja muista isommista rempoista, renkaat eivät ole yleensä tuohon hintaan joka nurkassa uudet, verot ja polttoaineenkulutus uudessa jonkun verran halvemmat, katsastaa ei tarvitse ensimmäisinä vuosina, ruosteesta ei pelkoa..
        Vaikka kaiken em. jälkeenkin vanha jäisi keskimäärin halvemmaksi ajaa, niin jos antaa jotain arvoa 15v uudemman ominaisuuksille, niin kannattaa jo ostaa uusi.
        Uudesta sekin ilo, ettei tarvitse vaihtaa autoa välttämättä siihen 20 vuoteen, sinulla se autonvaihto edessä 15v nopeammin, ja vaihdoissahan keskivertokuluttaja aina häviää aikaa ja rahaa.

        Sen uuden arvo putoaa 15 % vuodessa eli kahdenkympin hintaluokassa alle kahdessa vuodessa 5000 on mennyttä. Kyllä se maksaa, eikä kahdenkympin auto vielä edes maistu.


    • LadallaPlutoon

      Hillopäällikkö ostaa aina uuden auton, Lada tai Lamborghini. Ei oo persaukinen fattapummi piereskelly penkille tai hiplannu ruoria visvaisilla keinosiementäjän nakeillansa, eikä runkannu takaluukkuun.
      YÄK!

    • Semmoistaseon

      Niin..eihän siinä mitää järkee ookkaa ostaa uutta.
      Meilläki työmatkat 1.5km ja 7km..kaupat on 500 metrin päässä ja koulu 1.2km..ollaan pidetty samaa autoa n.3 vuotta..ensin vähän ajettuja käytettyjä mutta nyt 2 viimeisintä ostettu uutena.
      Mutta siinä vaan muu syy laittaa uusi..ei järkisyy muttakun pienestä asti kiinnostanut autot ja niiden tekniikka yms niin ne menee järjen edelle..

    • No.ei.Avea

      Kannattaa nyt kuitenkin vähän vertailla noita vanhoja autoja. Se Avensis ykköskoppana on hiljaisuudestaan huolimatta todella pahasti vanhenut verrattuna moneen muuhun yhtä vanhaan autoon. Ja nyt puhun kokemuksesta. Isäukolla on tuollainen, erittäin hyvin pidetty mittarissa alle 150 000 km ja silloin 20 vuotta sitten se tuntui hyvältä ajella. Muutama vuosi sitten jouduin ajelemaan tuolla ja kyllä tuntui aikahypyltä menneeseen maailmaan. Ajettavuus ja yleinen tuntuma autoon oli kyllä aika onneton kun vertasi sitä omaan kolmevuotiaaseen Ranskan rautaan.

      Vastaavasti pihassa kököttävä nelokopan Golf (joka esiteltiin samoihin aikoihin) ei tunnut nytkään pahasti vanhentuneelta. Toki jyrkkä tuulilasin kulma ja tällaiset seikat näyttävät, että vanha mikä vanha, mutta yleinen ajofiilis on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin ykkökopan Avessa.

      Sinänsä asia on kyllä niin, että 2000-luvun alun kärry voi olla ihan hyvä valinta käyttöautoksi. Avella en kuitenkaan ajelisi, vaikka onkin teknisesti varsin varma ja kestävä. Jos haluaa ajella vanhemmalla autolla, niin silloin kyllä haluan ajaa sellaisella, joka ei tunnu pahasti vanhentuneelta.

    • Laskupata

      Auton arvon asemesta olisi minusta mielekkäämpää laskea autoilun kokonaiskuluja vuodessa.

      Itse ajelin esimerkin mukaisesti avensiksella jonka arvo on noin 5000 euroa. Oikein käyttökelpoinen ja esimerkillisen hyvin toimiva auto. Ajan vuodessa harraste ja perheajoa noin 25 tkm. Kokonaiskuluiksi tulee noin 6000 euroa vuodessa.

      Vaihdoin Avensiksen uuteen alemman keskiluokan autoon jonka arvo on 20 000 euroa ja vastaa ominaisuuksiltaan Avensista. Nyt autoiluni kokonaiskustannus on noin 8000 euroa vuodessa.

      Vuosikustannusten ero on 8000 eur - 6000 eur = 2000 eur.

      Minusta tuolla 2000 euron erolla vuosikustannuksissa kannattaa ajaa mieluummin uudella autolla kuin vanhalla Avensiksella . Jos ei ole mahdollisuutta ostaa uutta autoa tai raha on hyvin tiukassa, niin vanha Avensis on myös oikein hyvä vaihtoehto.

      • Kkfkfkfkfkfkkfk

        Nimenomaan näin, kokonaiskuluissa uusi on usein edullisempi kuin ”mutu” sanoisi ja parempiin ominaisuuksiinsa nähden usein ihan kannattava hankinta. Mutta tapauskohtaistahan tämä tosiaan on ja riippuu maksuhaluista.


    • kateille

      Hei ressukat:

      - Ne piirtää jolla on liitua!

      • Anonyymi

        Justiinsa.
        Nimittäin nimensä Santanderin metrin pitkään paperiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Justiinsa.
        Nimittäin nimensä Santanderin metrin pitkään paperiin.

        Eikö niitä omilla rahoilla voikaan ostaa?


    • ae82

      Jatkopohdiskeluna ap:n asiaan, voisi kysyä, että mitä järkeä ostaa käytettyä autoa hintaluokassa vaikkapa 10-15k€? tällöin puhutaan noin 10v ikäisistä käytetyistä autoista. Miksei suoraan voi hypätä siihen vähän ajettuun 90-luvun tai vuosituhannen vaihteen "helmeen" jos sellaisen löytää. Siis sellainen missä ainoastaan ikä on laskenut hinnan pohjille, mutta käyttöarvo on korkea. Ja kuten sanottua, niin ominaisuuksissa ei nyt niin hirveän isoa eroa ole ajaako -00 käytetyllä vai -10 vm käytetyllä?

      Eli jos valittavana on Avensis vm-10 ajettu 150tkm ja hp vaikka 13k€ vs. Avensis vm-00 ajettu 150tkm ja hp 3k€? Molemmat ovat käytettyjä autoja samoilla kilsoilla ja samat viat voivat tulla. Uudemmassa mallissa vielä enemmän potentiaalisia vikakohteita.

      Autoissa ikäeroa 10v, käyttöominaisuudet samat, joten eikö sen kymppitonnin voisi myös pistää vaikka osakkeisiin?

      • Anonyymi

        Itse ostin 3,5 vuotiaan 37tkm ajetun diiselin. Hinta 15250 euroa.


    • tojomikätojo

      Aloittaja on täysin oikeassa ! Ei uudessa ja vanhassa Avensiksessa ole mitään eroa, toki jotain pientä kehitystä on tapahtunut Carinaan verrattuna. Kerrankin oikeaa asiaa Toyotasta.

    • Adler

      Palataan aiheeseen vielä. Otetaan lähtökohtana Volvo V70. Auto maksoi uutena vuonna 2015 noin 46.000-50.000 euroa. Nettiautossa myydään nyt hyvin huollettuja kyseisen vuosi mallin Volvoja kohtuu kilometreillä 15-22.000 euroa. Myyjä liike on todennäköisesti hyvittänyt autosta edelliselle omistajalle max 15.000 euroa. Neljässä vuodessa autosta on lähtenyt noin 5.000 euroa per. vuosi. Kylmää on jälleenmyyntiarvon alentuma, eli järjellä ajateltuna tuollaisen auton ostossa ei ole mitään järkeä tai tietenkään ei sillä ole väliä jos omaa paksun lompakon. Tästä syystä tuon hintaluokan autoista on valtaosa leasing autoja ja tarkka talousihminen ostaa auton sitten 3-4 vuotta käytettynä ja tarkistaa auton huolella.

      • Anonyymi

        Niin mutta leasing auto on kaikkein kallein. On itsensä huijaamista kun maksaa joka kuukausi vähemmän mutta kokonaissumma on paljon isompi kuin ostetussa autossa.


    • Anonyymi

      Ostin kerran uuden auton ajoin 30 vuotta, vikaa oli vain rekisterikilven valossa, toinen oli sammunut, sen vaihdoin. 300000km tuli mittariin. Saman hinnan sain kun ostaessa.
      En koskaan osta enää uutta autoa. Syy siihen on yksi kertainen.
      Kun ajoin tuolloin auton liikkeestä ulos eräs pariskunta sanoi että olet ostanut uuden auton mutta nyt se on jo iki vanha, saat siitä puolet siitä mitä maksoit. Kävelin myymälään takaisin ja kysyin että mitä nyt saa tuosta uudesta aitostani tulin katumapäälle että osta tuon isomman , myyjä mietti. Sanoi lopulta että puolet sen siitä saa.
      Johtuu siitä että verot joutuu aina ostaja maksamaan. Sen jälkeen olen ostanut aina alle 10000€ autoja . Toimivat kuten uudet huoltoa sama määrä korjauksia ei tarvitse tehdä, kulkee paikasta toiseen aivan samoin rajoitusten mukaan . Mitä voi peltilooralta muuta
      vaatia. Tehtävänsä tekee. Enkä koe olevani lainkaan huonompi ihminen kuin ne jotka ajavat 60000€ autolla joka ei ole oma vaan lainassa. Ensinnäkin en haluaisi noita puntteja kintuuni jonka tuommoinen laina auto tuo tullessaan. Koskaan ei pidä yhdenkään ihmisen ostaa autoa velaksi.

    • Anonyymi

      Miksi aina mietitte mitä saa tai mitä maksaa silloin ja tällöin ja kun ja jos?
      Teiltä reppanoilta jää elämän nautinnot kokonaan elämättä ja nauttimatta kun nuukuus edellä koko elämä menee ja mistään ei voi nauttia paitsi kun saa jotain puoli-ilman, esimm ämpäreitä.
      Miteti tätä ja katso ympärillesi joskus ja mieti taas...........

    • Anonyymi

      Minä olen nyt vaihtanut 3 viimeisintä uutta autoa 2-3 vuoden välein.
      Elämä on lyhyt ja näin automiehenä ihan sama laittaa rahat vaikka niihin.
      Sepä on minun asia,oli järkee tai ei.

    • Anonyymi

      Mulla on liitua millä piirtää mutta silti ostin tutulta 1000e 1.6 koneella olevan huolletun auton ja meni katsastuksesta läpi että heilahti. On ilmastointi ja turvavarusteet eli ne mitkä haluankin autossa olevan enkä jää jalkoihin motarillakaan. Nykyautot täynnä mulle turhia varusteita enkä itselle turhasta maksa eikä autot mua kiinnosta siten kuin moni olettaa miehiä kiinnostavan.

      • Anonyymi

        Niimpä.
        Sehän on jokaisen oma asia millaisella autolla ajaa.


      • Anonyymi

        No mihin nuo liidut sitten hinkkaat? Älä turhaan yritä selittää että sijoituksiin jne...


    • Anonyymi

      Itse ajelen isäukon uutena ostamana, mulle antamalla vuoden 2001 ässämersulla, kilometrejä on kertynyt karvan alle 210tkm, enkä koe tarvitsevani pieniin ajoihini uudempaa peliä, vaan olen tyytyväinen tähän vanhukseen. Tosin se hakkaa 6-0 mukavuudessa, hiljaisuudessa, ajettavuudessa monta uudempaakin peliä, vaikkapa kaverin käytössä olleen uuden auriksen (hänellä on autoliike), tosin kaverikin vaihtoi käyttöönsä diesel-jagen, kun joutuu pätkän motaria ajelee päivittäin liikkeelleen, sano et niin jumalattoman melusa ja huono ajettava toi auris, ettei hermo kestä..

      • Anonyymi

        Ja sitten hyppäsin 99 golffiin.......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten hyppäsin 99 golffiin.......

        Luetunymmärrys on lahja, jota ei ole kaikille suotu. Ei pidä osaritoyotan haltijan vetää hernettä nenään, jos joku priorisoi varojensa käytön toisin kuin hän, ja varsinkaan ei pidä mieltään pahoittaa kun kuulee totuuden jumaloimansa velkalootan ominaisuuksista.


    • Anonyymi

      Ei varmaan järkeä, mutta jos haluaa nautiskella ja on rahaa, niin kait sitä voi laittaa mihin haluaa.
      Kaikkea ei kannata ajatella pelkällä järjellä. Mielihyvän tunnetta on kanssa kiva tyydyttää.

    • Anonyymi

      Syötte varmaan samaa ruokaakin jatkuvasti, käytätte samoja vaatteita, samaa naista.......
      niin vaihtelu virkistää, ei kai kukaan nyt tietenkään aja samalla väsyneellä romulla pitkään, kokeile joskus niin tiedät.......

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      402
      4075
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      225
      2024
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1510
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      993
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      947
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe