Jalkojen pesu

unitaari

Jalkojen pesu on kulttuuriin ja kansaan liittyvä tapa, jota Jeesus ei tarkoittanut kaikille kansoille noudatettavaksi. Jeesuksen ja apostolien aikana jalat olivat likaiset ihmisten käydessä aterialle, mistä syystä palvelijoiden tehtävänä oli pestä ruokailijoiden jalat ennen aterialle käymistä.

Jeesus antoi esimerkin siitä, miten meidän tulee palvella toinen toistamme. Jeesus ei tahtonut, että kaikkien kansojen opetuslapset pesevät toistensa jalat. Adventistit ja monet muut kristityt eivät ole ymmärtäneet tätä asiaa ja pesevät toistensa jalkoja, vaikka siihen ei olisi tarvetta (emme pidä sandaaleja hiekkaisella alustalla).

37

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laitetaan tähän Raamattua.

      Joh. 13:1-20
      Jeesus pesee opetuslasten jalat
      1 Pääsiäisjuhla oli jo tulossa, ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo. Hän oli rakastanut omiaan, jotka olivat tässä maailmassa, ja hän osoitti heille täydellistä rakkautta loppuun asti.
      2 He olivat kokoontuneet aterialle, ja Paholainen oli jo pannut Juudaksen, Simon Iskariotin pojan, sydämeen ajatuksen, että tämä kavaltaisi Jeesuksen. 3 Jeesus tiesi, että Isä oli antanut kaiken hänen valtaansa ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt palaamassa hänen luokseen. 4 Niinpä hän nousi aterialta, riisui viittansa ja kietoi vyötäisilleen pellavaliinan. 5 Sitten hän kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivasi ne vyötäisillään olevalla liinalla.
      6 Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?" 7 Jeesus vastasi: "Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät." 8 Pietari sanoi hänelle: "Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!" Jeesus vastasi: "Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani." 9 Silloin Simon Pietari sanoi: "Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää." 10 Tähän Jeesus vastasi: "Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas.* Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki." 11 Jeesus tiesi, kuka hänet kavaltaisi, ja siksi hän sanoi, etteivät he kaikki olleet puhtaita.
      12 Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille:
      "Ymmärrättekö te, mitä teille tein? 13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. 14 Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. 15 Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. 16 Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. 17 Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat.
      18 "Minä en sano tätä teistä kaikista. Tiedän kyllä, ketkä olen valinnut. Tämän kirjoitusten sanan on käytävä toteen: 'Ystäväni, joka söi minun pöydässäni, on kääntynyt minua vastaan.' 19 Minä sanon tämän teille jo nyt, ennen kuin ennustus toteutuu, jotta sen toteutuessa uskoisitte, että minä olen se joka olen. 20 Totisesti, totisesti: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt."

      Huomaatko, mitä kaikkea jalkojen pesuun liittyy? Ensiksikin Jeesus - Jeshua ei tarkoittanut sitä, mitä sinä luulet tämän tarkoittavan. Tämä ei ollut tavanomainen jalkojen pesu. Se on selvää. Jeesus - Jeshua sanoi :"14 Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. 15 Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. 16 Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. 17 Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat. ". On selvää, että tämä velvoittaa kaikkia Jeesus - Jeshuan seuraajia kaikkina aikoina. Lisäksi jalkojen pesuun liittyy autuuslupaus. Enpä lähtisi tekemään jalkojen pesua tyhjäksi. En todellakaan.

      • Etelään_mies

        Kirjoitat ikään kuin olisit joku asiantuntija: "On selvää..." Kun sinulta kuitenkin puuttuu asiantuntijuuden mukanaan tuoma vakuuttavuus, olisi paikallaan perustella miksi se nyt on niin selvää. Minusta jalkojen pesulle ei ole raamatullista perustetta enkä ole ikinä käynyt jalkojen pesussa vaikka melkein 50 vuotta adventisti olen ollutkin.


      • kerettiläinen-

        Yksi_usko kirjoitti:
        # On selvää, että tämä velvoittaa kaikkia Jeesus - Jeshuan seuraajia kaikkina aikoina. #

        Etelään_mies kirjoitti:
        # Kirjoitat ikään kuin olisit joku asiantuntija: "On selvää..." Kun sinulta kuitenkin puuttuu asiantuntijuuden mukanaan tuoma vakuuttavuus, olisi paikallaan perustella miksi se nyt on niin selvää. #

        Kaikille "kirjanoppineille" on aivan "selvää" jokin kohta Raamatussa, kun taas jokin toinen kohta ei olekaan. Tulee mieleeni tämä Raamatun paikka.

        2.Kor.3
        4 Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan;
        5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
        6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

        Kun Äitikirkko syntyi, niin se tappoi kaiken hengellisyyden ja korvasi sen muotomenoilla ja rituaaleilla. Se on synnyttänyt myös koko joukon Tyttäriä, jotka hylkäävät osan näistä rituaaleista ja julistautuvat "uskonpuhdistajiksi", mutta aina heille kuitenkin jää jotain rituaaleja jäljelle, koska ovathan nämä Äitikirkon synnyttämät Tyttäret organisaatioita samoin kuin Äitinsä.

        Esimerkiksi kun Jeesus sanoi opetuslapsilleen näin...

        Luuk.9
        1 Niin hän kutsui kokoon ne kaksitoista ja antoi heille voiman ja vallan kaikkia riivaajia vastaan ja voiman parantaa tauteja.
        2 Ja hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita.
        3 Ja hän sanoi heille: "Älkää ottako mitään matkalle, ei sauvaa, ei laukkua, ei leipää, ei rahaa, älköön myös kenelläkään olko kahta ihokasta.
        4 Ja mihin taloon tulette, siihen jääkää, ja siitä lähtekää matkallenne.
        5 Ja missä eivät ota teitä vastaan, siitä kaupungista lähtekää pois, ja pudistakaa tomu jaloistanne, todistukseksi heitä vastaan."

        ...niin miksi tätä ei oteta aivan kirjaimellisesti?

        No tietenkin jotkut "uskonpuhdistajat" kuten Jehovan todistajat ottavat kirjaimellisesti siitä sen osan, mikä heille sopii ja mikä on heille mahdollista.

        Tai miksi Jeesuksen vertauksen rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta jotkut ottavat kirjaimellisesti, mutta toiset eivät.

        No tietenkin sen vuoksi, kun ne edelliset eivät ymmärrä, että se on vertaus, minkä taas jälkimmäiset ymmärtävät samoin kuin myös kuulijat sen ymmärsivät.

        Jeesus käsittääkseni käytti vain hyväkseen siinä kulttuurissa olevaa uskomusta opettaakseen heille jotain sellaista, mitä he eivät ymmärtäneet eli rikkaalla ei ole etuasemaa köyhään nähden.
        Kysymyksessä ei siis kirjaimellisesti ollut opetus kuolleiden tilasta.

        Samoin myös tämä jalkojen pesu oli siihen kulttuuriin kuuluva tapa ja kaiken lisäksi myös tarpeellinen tapa, jonka avulla Jeesus pystyi antamaan esimerkin siitä, mitä kristillinen nöyryys on. Jeesuksella ei siis ainakaan minun ymmärrykseni mukaan ollut tarkoitus synnyttää uutta jalkojenpesurituaalia, niin kuin jotkut sen ymmärtävät aivan kirjaimellisesti.

        Mielestäni hyvä keino arvioida jonkin tavan mielekkyyttä on miettiä, mitä hedelmiä se saa aikaiseksi. Ainakin itsestäni on aivan naurettavaa pestä meidän kylmissä oloissamme ihmisten puhtaita jalkoja...varsinkin jos heillä vielä on sukkahousut jalassaan...Mutta jos joku kokee tämän muovivatien ja veden kanssa läträämisen pyhäksi touhuksi niin siitä sitten vaan, kunhan eivät yritä lastata tätä omaa rituaaliaan muiden vietettäväksi.

        Ja nyt voi sitten myös miettiä, että onko adventisteissa havaittavissa enemmän nöyryyttä ja keskinäistä rakkautta jalkojen pesun ansiosta kuin muissa? Päin vastoin, mielestäni he tälläkin asialla ylpeilevät, miten nöyriä ja oikeaoppisia he ovat.


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        Yksi_usko kirjoitti:
        # On selvää, että tämä velvoittaa kaikkia Jeesus - Jeshuan seuraajia kaikkina aikoina. #

        Etelään_mies kirjoitti:
        # Kirjoitat ikään kuin olisit joku asiantuntija: "On selvää..." Kun sinulta kuitenkin puuttuu asiantuntijuuden mukanaan tuoma vakuuttavuus, olisi paikallaan perustella miksi se nyt on niin selvää. #

        Kaikille "kirjanoppineille" on aivan "selvää" jokin kohta Raamatussa, kun taas jokin toinen kohta ei olekaan. Tulee mieleeni tämä Raamatun paikka.

        2.Kor.3
        4 Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan;
        5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
        6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

        Kun Äitikirkko syntyi, niin se tappoi kaiken hengellisyyden ja korvasi sen muotomenoilla ja rituaaleilla. Se on synnyttänyt myös koko joukon Tyttäriä, jotka hylkäävät osan näistä rituaaleista ja julistautuvat "uskonpuhdistajiksi", mutta aina heille kuitenkin jää jotain rituaaleja jäljelle, koska ovathan nämä Äitikirkon synnyttämät Tyttäret organisaatioita samoin kuin Äitinsä.

        Esimerkiksi kun Jeesus sanoi opetuslapsilleen näin...

        Luuk.9
        1 Niin hän kutsui kokoon ne kaksitoista ja antoi heille voiman ja vallan kaikkia riivaajia vastaan ja voiman parantaa tauteja.
        2 Ja hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita.
        3 Ja hän sanoi heille: "Älkää ottako mitään matkalle, ei sauvaa, ei laukkua, ei leipää, ei rahaa, älköön myös kenelläkään olko kahta ihokasta.
        4 Ja mihin taloon tulette, siihen jääkää, ja siitä lähtekää matkallenne.
        5 Ja missä eivät ota teitä vastaan, siitä kaupungista lähtekää pois, ja pudistakaa tomu jaloistanne, todistukseksi heitä vastaan."

        ...niin miksi tätä ei oteta aivan kirjaimellisesti?

        No tietenkin jotkut "uskonpuhdistajat" kuten Jehovan todistajat ottavat kirjaimellisesti siitä sen osan, mikä heille sopii ja mikä on heille mahdollista.

        Tai miksi Jeesuksen vertauksen rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta jotkut ottavat kirjaimellisesti, mutta toiset eivät.

        No tietenkin sen vuoksi, kun ne edelliset eivät ymmärrä, että se on vertaus, minkä taas jälkimmäiset ymmärtävät samoin kuin myös kuulijat sen ymmärsivät.

        Jeesus käsittääkseni käytti vain hyväkseen siinä kulttuurissa olevaa uskomusta opettaakseen heille jotain sellaista, mitä he eivät ymmärtäneet eli rikkaalla ei ole etuasemaa köyhään nähden.
        Kysymyksessä ei siis kirjaimellisesti ollut opetus kuolleiden tilasta.

        Samoin myös tämä jalkojen pesu oli siihen kulttuuriin kuuluva tapa ja kaiken lisäksi myös tarpeellinen tapa, jonka avulla Jeesus pystyi antamaan esimerkin siitä, mitä kristillinen nöyryys on. Jeesuksella ei siis ainakaan minun ymmärrykseni mukaan ollut tarkoitus synnyttää uutta jalkojenpesurituaalia, niin kuin jotkut sen ymmärtävät aivan kirjaimellisesti.

        Mielestäni hyvä keino arvioida jonkin tavan mielekkyyttä on miettiä, mitä hedelmiä se saa aikaiseksi. Ainakin itsestäni on aivan naurettavaa pestä meidän kylmissä oloissamme ihmisten puhtaita jalkoja...varsinkin jos heillä vielä on sukkahousut jalassaan...Mutta jos joku kokee tämän muovivatien ja veden kanssa läträämisen pyhäksi touhuksi niin siitä sitten vaan, kunhan eivät yritä lastata tätä omaa rituaaliaan muiden vietettäväksi.

        Ja nyt voi sitten myös miettiä, että onko adventisteissa havaittavissa enemmän nöyryyttä ja keskinäistä rakkautta jalkojen pesun ansiosta kuin muissa? Päin vastoin, mielestäni he tälläkin asialla ylpeilevät, miten nöyriä ja oikeaoppisia he ovat.

        Harmi, että kerettiläinen ei ole varma Jumalan olemassaolosta ? Kirjoittaa täyttä asiaa, joten kannattaisi olla vähintään deisti, jos ei nyt ihan kristitty sentään (sen määritelmän mukaan, joka oli sanalla kristitty apostolien aikana).

        Toit esille kertomuksen Rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Siitä on hyvä dokumentti lähteineen, josta käy ilmi helvettiopin pakanalliset juuret.

        http://www.inri.fi/oppi/Rikas-mies-ja-Lasarus.pdf


      • pyhpyh23672637
        Etelään_mies kirjoitti:

        Kirjoitat ikään kuin olisit joku asiantuntija: "On selvää..." Kun sinulta kuitenkin puuttuu asiantuntijuuden mukanaan tuoma vakuuttavuus, olisi paikallaan perustella miksi se nyt on niin selvää. Minusta jalkojen pesulle ei ole raamatullista perustetta enkä ole ikinä käynyt jalkojen pesussa vaikka melkein 50 vuotta adventisti olen ollutkin.

        "Minusta jalkojen pesulle ei ole raamatullista perustetta"

        Sitten sinä et usko Jeesusta.


      • Etelään_mies
        pyhpyh23672637 kirjoitti:

        "Minusta jalkojen pesulle ei ole raamatullista perustetta"

        Sitten sinä et usko Jeesusta.

        Toki uskon Jeesusta. En vain usko, että esimerkki, jonka Jeesus antoi olisi jalkojen pesusta vaan esimerkki siitä, kuinka meidän tulee olla toistemme palvelijoita.


      • jalkojenpesu
        Etelään_mies kirjoitti:

        Toki uskon Jeesusta. En vain usko, että esimerkki, jonka Jeesus antoi olisi jalkojen pesusta vaan esimerkki siitä, kuinka meidän tulee olla toistemme palvelijoita.

        Raamatun sanoman sisältö on oppi ja opetus.
        Sitähän se on Herran pöytäkin, eli muisto- ateria. Eli se tuo sijaisuhrin merkityksen.
        Sama opetushan se on siitä, mitä Mestari opettaa jalkojenpesun kautta vielä tänäänkin.
        Kun ylevä itsensä suureksitekevä kohtaa ajatuksen jalkojenpeusta - hän ei alistu kuuliaisuuden oppilaaksi. Ylpeä on Mestariaan ylempi.

        Siinäpä se . Jos Herran esimerkki, mikä annettiin aikaan, tuntuu vaikealta, se juuri onkin oppiaksemme annettu. Se on lihalle kuolemaa.

        ts. Sana on meille se äänitorvi, mitä pitää kuunnella. Jos joku loukkaantuu - hän loukkaantuu opille. Siksi se on siinä.


      • Etelään_mies kirjoitti:

        Kirjoitat ikään kuin olisit joku asiantuntija: "On selvää..." Kun sinulta kuitenkin puuttuu asiantuntijuuden mukanaan tuoma vakuuttavuus, olisi paikallaan perustella miksi se nyt on niin selvää. Minusta jalkojen pesulle ei ole raamatullista perustetta enkä ole ikinä käynyt jalkojen pesussa vaikka melkein 50 vuotta adventisti olen ollutkin.

        <<Kirjoitat ikään kuin olisit joku asiantuntija: "On selvää..." Kun sinulta kuitenkin puuttuu asiantuntijuuden mukanaan tuoma vakuuttavuus, olisi paikallaan perustella miksi se nyt on niin selvää. Minusta jalkojen pesulle ei ole raamatullista perustetta enkä ole ikinä käynyt jalkojen pesussa vaikka melkein 50 vuotta adventisti olen ollutkin.>>

        Jalkojen pesuun on Raamatullinen peruste, mikä kävi varsin hyvin selväksi tuossa Joh. 13:1-20, jossa Jeesus pesee opetuslasten jalat. Siinä ei ole kysymys "tomujen pesusta" vaan se on Jeesuksen antama esimerkki meille. Mutta aina ei ole kirkossa mahdollista pestä jalkoja. Voidaan kokoontua vaikka vuokratiloissa, joissa ei ole esim. vesipistettä. Silloin pesua ei tietenkään voi tehdä. Vaikka jalkojen pesu ei olekaan pelastuskysymys, niin siihen liittyy autuuslupaus. Omasta mielestäni, ilman jalkojen pesua ehtoollisesta puuttuu jotain. Mutta en halua mitenkään syyllistää niitä, joiden ei jostain syystä ole mahdollisuutta osallistua jalkojen pesuun. Se on henkilökohtainen asia kuitenkin.


      • Merkkierkki2
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Kirjoitat ikään kuin olisit joku asiantuntija: "On selvää..." Kun sinulta kuitenkin puuttuu asiantuntijuuden mukanaan tuoma vakuuttavuus, olisi paikallaan perustella miksi se nyt on niin selvää. Minusta jalkojen pesulle ei ole raamatullista perustetta enkä ole ikinä käynyt jalkojen pesussa vaikka melkein 50 vuotta adventisti olen ollutkin.>>

        Jalkojen pesuun on Raamatullinen peruste, mikä kävi varsin hyvin selväksi tuossa Joh. 13:1-20, jossa Jeesus pesee opetuslasten jalat. Siinä ei ole kysymys "tomujen pesusta" vaan se on Jeesuksen antama esimerkki meille. Mutta aina ei ole kirkossa mahdollista pestä jalkoja. Voidaan kokoontua vaikka vuokratiloissa, joissa ei ole esim. vesipistettä. Silloin pesua ei tietenkään voi tehdä. Vaikka jalkojen pesu ei olekaan pelastuskysymys, niin siihen liittyy autuuslupaus. Omasta mielestäni, ilman jalkojen pesua ehtoollisesta puuttuu jotain. Mutta en halua mitenkään syyllistää niitä, joiden ei jostain syystä ole mahdollisuutta osallistua jalkojen pesuun. Se on henkilökohtainen asia kuitenkin.

        Sitten on meitä, jotka eivät edes käy ehtoollisella. Teetkö sinä kaiki asiat, mistä jeesus on joskus tehnyt?


    • kysynpävaa

      Kolmannessa evankeliumissa kerrotaan leivän ja viinin nauttimisesta ehtoollisella Matt. 26.26-30; Mark. 14:22-26; Luuk. 22:17-20) Vaikka jalkojenpesusta kertoo vain Johannes, ei ole syytä väheksyä hänen evankeliuminsa kertomusta ehtoollisesta. Arvostetaahan apostolin kirjoituksia kristillisissä piireissä muutenkin hyvin korkealle, ja hänen sanomaansa pidetään varsin luotettavana. Lisäksi Luukas kertoo, että Jeesus halusi opetuslastensa viettävän ehtoollista sellaisessa paikassa jonne oli varattu vettä 22:7-13)

    • TapojaOnMonia

      Jalkojenpesua voidaan nykyään pitää sympolisena ystävyyden ja kunnioituksen osoituksena. Kun milemmat pesevät toistensa jalat, he nyörtyvät toistensa edessä ja kumartavat samalla. Siinä missä jalkojen pesulla oli alunperin käytännöllinen syy pestä maantietomut pois pölyisistä matkalaisen jaloista, on sen nykymerkitys lähinnä traditionallinen ele. En näe mitään syytä vastustaa jalkojen pesua, se on yhtä höhlää kuin että terhehdittäessä pitää aina kätellä kuin se muka olisi ainoa oikea tapa. Muistan kerrankin erään hölmistyneen ranskalaisen joka tervehti meitä poskisuudelmalla mutta jäi ihmettelemään kun vasta tervehdykseksi en suudellukkaan takaisin vaan nuhtelin vierasta siitä ettei tämä kätellyt. Tilanne oli niin nolo että sen jälkeen opin ettei kättely ole ainoa oikea tapa tervehtiä vaan erilllaisia tapoja on yhtä paljon kuin on ihmisiä ja kulttuureita. Meidän perheessä taas on aina tervehditty halaamalla toista ja taputtamalla selkään, joten olen nykyään öuopunut tavasta kätellä ja pidän kiinni omam suvun ystävällisestä ja lämpimästä oerinteestä.

    • pyhpyh3267472364

      Aloittaja valehtelee.

      Jos Jeesuksen jalkojenpesuun liittyvät autuus-lupaus ei ole voimassa, niin sitten ei ole voimassa Vuorisaarnankaan autuus-lupaukset.

      Aloittaja kertookin oikeasti sen, miksi hän ei USKO Jeesusta eikä halua seurata Raamattua.

      • JästiI

        Luet kuin piru raamattua. Autuus annetaannsiitä kun "alentuu" toisten palvelijaksi. Auttaja/palvelija osoittaa nöyryyttä ja auttaminen/palveleminen on hyvin palkitsevaa. Kyllä siitä tulee autuaaksi. Meidän ei myöskään siksi tarvitse pestä toistemme jalkoja, koska Jeesus sanoo, että puhdasta ei tarvitse pestä. Ainakaan minun jalkani eivät ole likaiset kun menen kirkkoon.


      • pyhpyh237647234
        JästiI kirjoitti:

        Luet kuin piru raamattua. Autuus annetaannsiitä kun "alentuu" toisten palvelijaksi. Auttaja/palvelija osoittaa nöyryyttä ja auttaminen/palveleminen on hyvin palkitsevaa. Kyllä siitä tulee autuaaksi. Meidän ei myöskään siksi tarvitse pestä toistemme jalkoja, koska Jeesus sanoo, että puhdasta ei tarvitse pestä. Ainakaan minun jalkani eivät ole likaiset kun menen kirkkoon.

        Jalkojenpesussa ei ole kyse jalkojen likaisuudesta. Itse luet kuin piru.


      • pyhpyh236273672
        JästiI kirjoitti:

        Luet kuin piru raamattua. Autuus annetaannsiitä kun "alentuu" toisten palvelijaksi. Auttaja/palvelija osoittaa nöyryyttä ja auttaminen/palveleminen on hyvin palkitsevaa. Kyllä siitä tulee autuaaksi. Meidän ei myöskään siksi tarvitse pestä toistemme jalkoja, koska Jeesus sanoo, että puhdasta ei tarvitse pestä. Ainakaan minun jalkani eivät ole likaiset kun menen kirkkoon.

        Valehtelet myös Jeesuksen sanoista.

        Joh. 13:10 "Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki"."


      • Jästil
        pyhpyh236273672 kirjoitti:

        Valehtelet myös Jeesuksen sanoista.

        Joh. 13:10 "Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki"."

        Luepa tuo Yksi_uskon käännös. Siellä sanotaan juuri niin kuin kirjoitin.


    • Mitäpäs jos taas vaihteeksi sitten keskityttäisiin siihen oleelliseen ?

      Olen usein sanonut, että ei pidä tulkita jaetta (tai jakeita) huomioimatta sen asiayhteyttä. Ja mikä tämä asiayhteys tässä sitten on ?

      Jäähyväistilaisuus, jossa Jeesus samalla antaa viimeiset, tärkeät ohjeet seuraajilleen.

      "12 Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille:
      "Ymmärrättekö te, mitä teille tein? 13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. 14 Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. 15 Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. 16 Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. 17 Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat. "

      Apostoleista oli tarkoitus tulla seurakunnan esimerkkejä, johtajia, sellaisia joita toiset pitävät arvossa ja kunnioittavat, ja joita seurakuntalaiset varmastikin haluavat palvella kaikin puolin. Juuri niin kuin Jeesus oli apostoleille.

      Tämä oli Jeesuksen keino osoittaa konkreettisesti, ettei heidän tule olla "kuin herroja" seurakunnassa ja odottaa palvelusta toisilta, vaan palvella muita.

      On totta, ettei jalkojenpesua mainita muissa evankeliumeissa. Mutta tämä asian pääkohta eli Jeesuksen antama opetus kyllä asiana mainitaan:
      "25 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: "Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
      26 Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne,
      27 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän ORJANNE;
      28 niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."

      Tämä opetus on jotakin, jonka Jeesus oli aiemmin vain puhunut. Tämä, kuten moni muukin asia, oli luultavasti jäänyt vain "yhdeksi monista" opetuksista opetuslasten mieliin. Nyt Jeesus halusi tämän yhden tärkeimmistä opetuksistaan iskostuvan lähtemättömästi opetuslasten mieleen.

      Jalkojenpesu oli orjan tai palvelijan työtä. Siksi Jeesus näytti esimerkin siitä, miten se, joka on johtavassa asemassa, on velvollinen KAIKESSA palvelemaan muita, eikä ottamaan vastaan palveluksia. Saanen korostaa, mikä oli koko tämän jalkojenpesuvertauksen ja Jeesuksen sille antaman selityksen ydin:

      "17 Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat. "

      On hyvin valitettavaa, että jotkut vääntävät tämän opetuksen kieroon, kuvitellessaan että se kirjaimellinen jalkojen pesu RITUAALINA olisi ollut se autuaaksi tekevä asia tässä.

      • Cycl0ne

        Luule, että Exap, olit ihan oikealla asialla tässä. Uskon kuitenkin että monet seurakuntalaiset ymmärtävät että kyse on rituaalista, joka kuvastaa sitä orjan tehtävää jonka kristitty ottaa seuratessaan Jeesusta.

        Mielestäni tulkitset tekstiä ihan asiallisesti ja johtopäätöksesi ovat uskottavia. Toinen kysymys on se sitten, että miten srkunnat voisivat harkita vaihtoehtoisia tapoja olla 'orjana' toisilleen ja yhteiskunnalle. Toisaalta, tämä jalkojenpesun -ele on meille jo tullut tutuksi, joten siitä voi olla vaikea luopuakin. Paras peruste, mielestäni, muutoksen tekemiselle juontuu Jeesuksen omasta ajattelusta: radikaaliset ideat otetaan käyttöön. Sen takia, en pitäisi sitä pahana että tarkastelisimme Joh 13 kohtaa nykyaikaan sopivalla tavalla.


      • Cycl0ne kirjoitti:

        Luule, että Exap, olit ihan oikealla asialla tässä. Uskon kuitenkin että monet seurakuntalaiset ymmärtävät että kyse on rituaalista, joka kuvastaa sitä orjan tehtävää jonka kristitty ottaa seuratessaan Jeesusta.

        Mielestäni tulkitset tekstiä ihan asiallisesti ja johtopäätöksesi ovat uskottavia. Toinen kysymys on se sitten, että miten srkunnat voisivat harkita vaihtoehtoisia tapoja olla 'orjana' toisilleen ja yhteiskunnalle. Toisaalta, tämä jalkojenpesun -ele on meille jo tullut tutuksi, joten siitä voi olla vaikea luopuakin. Paras peruste, mielestäni, muutoksen tekemiselle juontuu Jeesuksen omasta ajattelusta: radikaaliset ideat otetaan käyttöön. Sen takia, en pitäisi sitä pahana että tarkastelisimme Joh 13 kohtaa nykyaikaan sopivalla tavalla.

        Niin, kaikista tuollaisista riiteistä tulisi pidättäytyä ihan aktiivisesti. Ne eivät lähennä ihmistä Jumalaan eivätkä opeta mitään ihmisille.

        Jos tuon saman ajan pastori käyttäisi puheeseen asian tiimoilta, niin jotakin voisi muuttuakin.


    • tarkoitus.mikä

      Jos olet kiitollinen että likaiset jalkasi pestään, silloin se on siunaus. Jos taas olet nainen jolla on sukkahousut ja annat pestä housusikin, tuskin olet iloinen jälkeenpäin, vaan ajattelet että olisi tuntunut paremmalta ilman jalkojen kastelua. Sinua vaivaa koko toimitus.

      En usko että tarkoitus on aiheuttaa harmia vaan jalkojenpesun oli tarkoitus olla ilon lähde.
      Miltä olisi tuntunut jos kolmetoista miestä olisi asettunut aterialle pitkän tomuisen kävelymatkan jälkeen ilman että jalat pestiin? Varmaankaan ei kovin juhlavalta.
      Ei ollut kysymys jostain epänormaalista rituaalista vaan jokapäiväisestä asiasta.

      Jalkojenpesu oli niin tärkeä että se oli eräänä ehtona leskeneläkkeen saamiseen (1.Tim.5:10) Jos nainen oli niin ylpeä ettei ollut alentunut palvelustyöhön, ei saanut avustustakaan.

      Jalkojenpesun tarkoitus ei ole nöyryyttää pesun kohdetta vaan antaa tilaisuuden nöyrtyä palvelemaan toista. Koska tämä on harvoin asianlaita, tulisi opettaa seurakuntalaisia osoittamaan palveluhalua jollain muulla tavoin nykyaikana!

    • "Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille."

      Ilmeisesti Jeesus ei unitaarin mielestä myöskään asettanut ehtoollista, sillä sekin oli vain kulttuuriin liittyvä tapa.

      • Usskiss

        Joka uskoo ja käy ehtoollisella, pelastuu???


      • Kristitty.net kirjoitti: «Ilmeisesti Jeesus ei unitaarin mielestä myöskään asettanut ehtoollista, sillä sekin oli vain kulttuuriin liittyvä tapa.»

        Tämä on kyllä vastaansanomaton juttu, että ehtoollisen asetussanat ja kehotus jalkojen pesemiseen ovat täysin yhtäläisinä rinnakkain. Joko otetaan molemmat velvoittavinta tai ei kumpaakaan. Muu on epäloogista.

        Toinen puoli tuosta ehtoollisesta on se, että ritualisoitu leivänhitunen ja viinitippa ovat kovin kaukana alkuperäisestä esimerkistä. Se oli ateria eikä mikään maagisten ja viitteellisten rituaalien kokoelma.


      • v.aari kirjoitti:

        Kristitty.net kirjoitti: «Ilmeisesti Jeesus ei unitaarin mielestä myöskään asettanut ehtoollista, sillä sekin oli vain kulttuuriin liittyvä tapa.»

        Tämä on kyllä vastaansanomaton juttu, että ehtoollisen asetussanat ja kehotus jalkojen pesemiseen ovat täysin yhtäläisinä rinnakkain. Joko otetaan molemmat velvoittavinta tai ei kumpaakaan. Muu on epäloogista.

        Toinen puoli tuosta ehtoollisesta on se, että ritualisoitu leivänhitunen ja viinitippa ovat kovin kaukana alkuperäisestä esimerkistä. Se oli ateria eikä mikään maagisten ja viitteellisten rituaalien kokoelma.

        Lipsahti yksi t-kirjain liikaa. Olkoon se lukijalle iloksi, terveydeksi ja virvoitukseksi.


      • v.aari kirjoitti:

        Kristitty.net kirjoitti: «Ilmeisesti Jeesus ei unitaarin mielestä myöskään asettanut ehtoollista, sillä sekin oli vain kulttuuriin liittyvä tapa.»

        Tämä on kyllä vastaansanomaton juttu, että ehtoollisen asetussanat ja kehotus jalkojen pesemiseen ovat täysin yhtäläisinä rinnakkain. Joko otetaan molemmat velvoittavinta tai ei kumpaakaan. Muu on epäloogista.

        Toinen puoli tuosta ehtoollisesta on se, että ritualisoitu leivänhitunen ja viinitippa ovat kovin kaukana alkuperäisestä esimerkistä. Se oli ateria eikä mikään maagisten ja viitteellisten rituaalien kokoelma.

        Olen samaa mieltä siitä, että ehtoollinen on ateria eikä mikään mikroskooppisen pieni öylätti ja tilkka viiniä.


    • totuutta.etsivä

      Te kaksi jotka kannatatte kunnon ateriaa. Pitäisikö teurastaa lammaskin ja syödä kaikki muutkin mitä israelilaiset söi Egyptistä lähtiessä vai se mitä fariseukset yms. ovat lisäsääntöjä tehneet.

      • totuutta.etsivä kirjoitti: «Te kaksi jotka kannatatte kunnon ateriaa.»

        Nyt taisit minun osaltani käsittää väärin. En ole kannattamassa tai vastustamassa yhtään mitään käytäntöä. Yritin kertoa parhaani mukaan, mitä tuo evankeliumiteksti luultavasti tarkoittaa ja mitä se ei tarkoita.

        Ja sitten toin esiin sen, että jalkojen pesu ja muistoateria ovat tuossa tekstissä aivan samassa muodossa, joten on epäjohdonmukaista pitää toista kehotusta velvoittavana ja toista ei.

        Se, mitä minun tai jonkun muun pitää tai ei pidä tehdä, on aivan kokonaan eri asia.


    • kieroutunutta

      Variksensaappaat ei ole kiva näky. Totta helevetissä jalat pitää pestä.

      Tuo raamatussa esitetty jalkamania kylläkin viitaa jalka-fetisismiin.

    • ShamuelKohen

      Outoa haluta pestä toisen jalat. Menettääkö autuuden, jos jalat on amputoitu?

    • woe3

      Eiköhän tuossa jalkojen pesussa ole pääasiana se nöyrtyminen siihen toisten palvelemiseen.
      Muuten ei voi olla Jeesuksen seuraaja, koska Jeesus tuli maailmaan palvelemaan.
      Jalkojen peseminen ei itsessään tietenkään ole se pääasia. Se on vain esimerkki siitä toisten palvelemisesta. Vai oletteko sitä mieltä, että jalkahoitajat ovet erityisen autuaita? ehkä näin onkin.
      Jos on niin suosittelen jalkojen pesua.

    • Jalkojen pesusta voidaan tehdä (ja on ehkä tehtykin) pahimmillaan pelastuksen tuova sakramentti samoin kuin kasteesta ja ehtoollisesta. Jos et osallistu siihen, niin et ole autuas etkä voi pelastua. Näin pahasti voidaan eksyä, kun ei saada opetusta Jumalalta vaan seurataan vierasta ääntä.

      En ole aiemmin viitsinyt vastata viesteihin, joissa verrataan ehtoollista ja jalkojen pesua toisiinsa, koska en pitänyt niitä viestejä sen arvoisina, että niihin olisi kannattanut uhrata aikaa ja vaivaa. Nyt kun tulin mukaan tähän keskusteluun, niin päätin uhrata pienen tovin vastaamalla myös siihen asiaan.

      Jalkojen pesu on merkitykseltään paljon vähäisempi kuin Herran ateria, sillä Herran ateria on muistona hänen uhristaan ja hänen uhrinsa on uuden liiton perustus. Jalkojen pesulla ei ole tällaista merkitystä uudessa liitossa. Jalkojen pesu oli Lähi-idässä yleinen tapa jo ennen Jeesuksen syntymää ja se oli orjien tehtävä. Jeesus antoi jalkojen pesulla esimerkin, miten meidän tulee palvella toinen toistamme sen sijaan, että pyrkisimme johtaviin asemiin ja hallitsemaan niin kuin herra. (Exap taisi tästä jo kirjoittaa)

      Matteuksen evankeliumi:
      23:8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.
      23:9 Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.
      23:10 Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.
      23:11 Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.
      23:12 Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.

      20:25 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: "Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan
      20:26 Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne,
      20:27 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne;
      20:28 niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."

      Jeesus opettaa samasta asiasta näissä molemmissa kohdissa kuin pestessään opetuslasten jalkoja. Jalkojen pesemisestä ei ollut tarkoitus tulla kaikkia kansoja ja kaikkia aikoja koskeva rituaali niin kuin ehtoollisesta, joka on annettu herran kuoleman muistoksi ja kuvaa uuden liiton (Kristuksen) uhria syntiemme edestä. Jalkojen peseminen oli Jeesuksen tekemänä käytännön esimerkki siitä, miten meidän tulee olla alamaisia toinen toisillemme ja palvella toisiamme sen sijaan, että pyrkisimme johtamaan herroina muita ja korottaisimme itsemme muiden yläpuolelle. Jos noudatamme Jeesuksen esimerkkiä, niin olemme autuaat; jos pyrimme hallitsemaan herrana meille uskottua laumaa (Jeesuksen esimerkki koski vain apostoleita), niin saamme siitä sen palkan, mikä meille kuuluukin (ei mitään hyvää).

      Jalkojen pesu oli kulttuuriin, maantieteelliseen alueeseen ja ajankohtaan liittyvä tapa. Se tehtävä oli annettu palvelijoille eli orjille. Jos etsimme jotakin tätä vastaavaa omasta kulttuuristamme ja sen lähihistoriasta, niin ehkä palvelijan tapa ottaa vastaan vieraan takki, hattu ja kaulahuivi tämän tullessa kylään isännän tykö voisi vastata tätä. Sen sijaan kenkien riisuminen ja paljaiden jalkojen näyttäminen meidän kulttuurissamme olisi sopimatonta eikä Jeesus siihen ketään kehota. Adventistit ovat eräiden muiden ohella ymmärtäneet tämän asian väärin, mutta suotakoon se heille anteeksi. Tuskinpa siinä kovin pahaa kenellekään tehdään, jos vähän sukkahikeä haistellaan ja likaiset jalat pestään?

      • Eikö muuten olekin vielä niin, että kaikki adventistit pesevät jalkansa kotona ennen kuin menevät sapattina kirkkoon? Näin ollen koko jalkojen pesu on turha, sillä puhtaita jalkoja ei tarvitsisi pestä. Olenko oikeassa? :-)


      • tätä.mieltä

        "Tuskinpa siinä kovin pahaa kenellekään tehdään, jos vähän sukkahikeä haistellaan ja likaiset jalat pestään?"

        Ei kai siinä jalkojenpesurituaalissa itsessään mitään niin pahaa ole, mutta jos siitä yritetään tehdä jokin kaikkia koskeva velvollisuus tai sen avulla yritetään mainostaa kuinka nöyriä me olemme, niin silloin se toimii kyllä aivan jonain muuna kuin osoituksena nöyryydestä.

        Itse pidän tuollaista rituaalia meidän kulttuurissamme ja olosuhteissamme hyvin keinotekoisena tapana osoittaa nöyryyttä. Kyllä niitä luonteviakin tapoja varmasti löytyy aivan jokapäiväisessä elämässä, eikä siitä tarvitse itse mitään kovaa meteliä pitää.


      • tätä.mieltä kirjoitti:

        "Tuskinpa siinä kovin pahaa kenellekään tehdään, jos vähän sukkahikeä haistellaan ja likaiset jalat pestään?"

        Ei kai siinä jalkojenpesurituaalissa itsessään mitään niin pahaa ole, mutta jos siitä yritetään tehdä jokin kaikkia koskeva velvollisuus tai sen avulla yritetään mainostaa kuinka nöyriä me olemme, niin silloin se toimii kyllä aivan jonain muuna kuin osoituksena nöyryydestä.

        Itse pidän tuollaista rituaalia meidän kulttuurissamme ja olosuhteissamme hyvin keinotekoisena tapana osoittaa nöyryyttä. Kyllä niitä luonteviakin tapoja varmasti löytyy aivan jokapäiväisessä elämässä, eikä siitä tarvitse itse mitään kovaa meteliä pitää.

        Olen tästä samaa mieltä. Vähättelin syyttä jalkojen pesun rituaalin vahingollisuutta ja teennäisyyttä, mikä on tietysti pahasta ja kun sitä tuputetaan vielä kaikille muille kristityille autuuden tuovana tekona, niin huh huh! Pois se seurakunnasta!

        Pitäisi uskaltaa ja osata olla jatkuvasti vähän ankarampi tuollaisia "lain vääristelijöitä" ja "tapojen vääristelijöitä" ja Raamattua virheellisesti tulkitsevia kohtaan. Omavanhurskauttahan tuolla tavalla pönkitetään sen sijaan, että osoitettaisiin aitoa nöyryyttä ja palveltaisiin toinen toistamme...

        Pitää ihan pyytää anteeksi, kun kirjoitin liian myönteisesti tuon rituaalin "haitattomuudesta": siitä on todella paljon vahinkoa kristityille ja koko maailmalle! Se estää monia jopa tulemasta uskoon, kun he näkevät, mitä pölvästejä osa kristityistä ovat!


    • jooeijeesusta

      Maria Magdaleena varasi pesusoikon varmaan jalkovälin pesua varten mutta eipä Jeesus sitä kait sitten kiksauttanut, hän kun viihtyi tunnetusti paremmin poikajoukossa.

    • jalkasieniNam

      Jalkojen pesu on RITUAALI.
      Änkyräadventistit eivät halua osallista jalkojen pesuun joka on tarkoitettu vain ........!!
      Jeesus ei asettanut ehtoolliselle jalkojen pesua.
      Muslimit myös pesetyvät ennen Moskeijaan menemistä. Tämä on myös paavillinen ja adventistinen rituaali.

    • Älyhoi51

      Asiayhteydestä Johanneksen 13. luvussa tulee kyllä selväksi, että Jeesus tarkoitti 12 opetuslasta, kun puhui te-muodossa, että teidän pitää pestä toistenne jalat. Eikä väitetty, että sitä pitää tehdä seuraavat 2000 vuotta moneen kertaan samoille ihmisille. Myöhemmin sama Jeesus esitti kastekäskyä, joten tuo jalkojen pesun touhu voidaan tulkita joksikin välivaiheeksi Johanneksen kasteen ja kristillisen kasteen välisestä aikakaudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe