"Arvoperusteinen terveydenhoito"

Arvoperusteinen terveydenhoito. Oletteko kuulleet nämä kaksi sanaa aikaisemmin?
Ettei vaan olisi ollut Sote-uudistuksen äärikiihkoisimmat puolustajat tätä mantraa hokemassa ja suu vaahdossa puhumassa.

Tätä mantraa ruvettiin lanseeraamaan naapurimaassa 2000-luvun alussa.
Asialla oli amerikkalainen Boston Consulting Group, joka alkoi aivopesun naapurimaan johtavassa sairaalassa Kroliinisessa instituutissa. Siellä oltiin hyvin kriittisiä ja epäuskoisia, koska BCG ei osannut edes uskottavasti selittää mitä tuo "arvoperusteinen terveydenhoito" on. Organisaatiokonsultteja tarjottiin uuden ja entistä ehomman hoidon aikaansaamiseksi.
Aivopesu ei ensi yrittämällä onnistunut. Silloinen sairaalajohtaja meni myöhemmin Islantiin töihin ja hänen seuraajansa jäi muutaman vuoden päästä eläkkeelle.
BCG alkoi uuden pommituksen uuden johdon taivuttamiseksi ja onnistuikin sillä kertaa, mutta nyt, kun ollaan saatu näyttäviä tuloksia, ollaan huomattu että ne
kuuluisat "arvot" ovat valuneet kalliitten organisaatiokonsulttien taskuihin ja
Landstinget (sairaalan päämies) kärsii valtavista taloudellisista vahingoista.
Nämä konsultit olivat sitä paitsi juuri kouluista päässeitä, täysin ilman kompetenssia
alalla...
BCG on yrittänyt saada myös jalansijaa Göteborgissa Sahlgrenin yliopstollisessa sairaalassa, missä ollaan tultu siihen tulokseen että arvoperäisellä terveydenhoidolla ei ole mitään tutkittua taustaa tehokkuudestaan.

Samainen yhtiö aikoo kääntää myös Suomen terveydenhoidon taskut nurin yhteistyössä suomalaisen Novartis Finlandin kanssa.

Tuntuu että mikään ei voita rahanhimoa, ei kokemukset muista maista, ei ammatti-ihmisten puheet ja varoitukset. Mikä näitä päättäjiä vaivaa, etteivät he halua kuunnella kokeneita professoreja ja ammattilaisia, vaan haluavat esineistää ihmisetkin?

1

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tutustuin enemmän aiheeseen, miten tämä arvoperusteinen hoito menestyy naapurissa. Huonosti menee. Karoliininen instituutti on lopettanut yhteistyön huijariyrityksen kanssa, samoin Sahlgrenska Göteborgissa.
      Onneksi on ainakin kaksi suurta sairaalaa, missä potilas on tärkein eikä raha.
      Sitä paitsi tämän hoitomuodon laskentakaava on Ruotsin lain mukaan laiton ja eettisesti kielletty. Hoito asettaa potilasryhmät toisiaan vastaan.

      Tällaista arvoperusteista terveydenhoitoa on viime aikoina jo alettu soveltaa
      Suomessakin. Olen itse joutunut sen henkilökohtaisesti kokemaan, kun minulta
      evättiin suuri leikkaus hatarin perustein ja ymmärsin että ikäihmiset ja multisairaat eivät tähän utopiseen malliin mahdu. Heillä ei lyödä rahoiksi jos pitää säästää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe