noin 40ft purjeveneen rakentaminen itse

purjehtija.suomesta

hei olen rakentamassa itse 36-46 jalkaista teräs purjevenettä itse
osaattekos suositella jotain purkkaria
paljonko maksaa about maksaa kölin valaminen
onkos joku teistä rakentanut teräs venettä itse tuossa kokoluokassa
oisko jollain teistä teräspurjeveneen piirrustuksia sillä voisin maksaa kopioista
kokemusta mulla on hitsaamisesta paljonkin ja purjehduksesta myös

45

2708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vbbbsgryb

      36-46 jalkaa? Projekti tuntuu lähteneen lapasesra, ennen kuin on alkanutkaan.

    • Hanki_ensin_oikeat_piiru

      46 jalkainen = 3 * 36 jalkainen. Teräsveneissä köliä ei yleensä valeta. Köli täytetään teräslevyjen väliin saatavilla olevalla romuraudalla.

      • romuraudallako

        Hyvä kommentti! Teräsveneiden rakennepiirustuksia voi kyllä tilata netistäkin. Kannattaa valita tunnetun suunnittelijan piirustukset. On hyvä tustustua myös kirjallisuuteen. Esim. kirjaa "Steel Away", LeCain W. Smith, voin suositella. Sieltä löydät ohjeet myös kölirakenteeseen. En usko että tämä keskustelufoorumi on paras tietolähde.
        Sekä omassa että purjehduskavereitteni teräsveneissä kölin paarlastina ei ole käytetty romurautaa vaan lyijyä.
        Erityisesti omatekoisten teräsveneiden ongelma on korroosio. Kuuluisilla teräsvenetelakoilla Hollannissa ja Englannissa teräksen hiekkapuhallus ja epoksikäsittely tehdään jo rakennusvaiheessa (omassa veneessäni sinkkiepoksin päällä on tervaepoksi ja sen päällä tavanomainen liuotteeton epoksimaali, useita kerroksia kutakin). Vesilinjan yläpuolella epoksien päällä on topcoat. Jos teräspintojen hiekkapuhallus ja pintakäsittelyt tehdään vasta, kun veneen kaikki hitsaustyöt on tehty, korroosiosuojaus tahtoo jäädä puutteelliseksi. Myös teräksen laadulla on merkitystä.


    • kädetönmies

      Veikkaan että keskeneräisiä aihiota on tuossakin kokoluokassa. Kannattaa edelleen kysellä, itse.

      • 35.vuotta

        Olet rakentamassa 36-46 -jalkaista purjevenettä. Voi jäädä osaltasi keskeneräiseksi piirustusvaiheessa. Joku muu vois saada sen runkovalmiiksi 37-jalkaisena ja myydä sen 10 vuoden jälkeen seuraavalle joka saa tehtyä sisustuksen jne.


    • Usko.huviksesi

      Paljonkohan on yhden sukupolven valmiiksi saamia kunnianhimoisia teräsveneprojekteja suomessa. Veikkaisin että ne ovat historian saatossa jääneet yhdenkäden sormin laskettavaan määrään.
      Tuon kokoisen venen rakentaminen teräksestä on ihan helvetillinen homma, ja myös kallis.
      Niin kuin tuolla aiemmin on suositeltu, osta jonkun muun jo aloittama projekti, ja koita saada se sisustettua. Sinusta seuraava sitten saisi sen viimeistellä, sillä sinä tuskin sitä ehdit toteuttamaan.

      • Turun seudulla joku piti muutama vuosi sitten teräsveneblogia. Valmiiksi tuli jossain 7-10 vuodessa ja hienon näköinen on se vene. Pituutta oli muistaakseni reilut 40 jalkaa. Yksi toinen tyyppi rakensi 40-jalkaisen lasikuituveneen vuodessa kymmenisen vuotta sitten. Seurakaveri rakensi Sirena 44:sen muutamassa vuodessa. Työmääräksi hän arvioi 3xomakotitalo. Täytyy olla joku halli, pihalla pressun alla ei oikein onnistu.


      • Bossu kirjoitti:

        Turun seudulla joku piti muutama vuosi sitten teräsveneblogia. Valmiiksi tuli jossain 7-10 vuodessa ja hienon näköinen on se vene. Pituutta oli muistaakseni reilut 40 jalkaa. Yksi toinen tyyppi rakensi 40-jalkaisen lasikuituveneen vuodessa kymmenisen vuotta sitten. Seurakaveri rakensi Sirena 44:sen muutamassa vuodessa. Työmääräksi hän arvioi 3xomakotitalo. Täytyy olla joku halli, pihalla pressun alla ei oikein onnistu.

        Löytyi vielä tuo teräsveneblogi

        http://www.kolumbus.fi/jouninieminen/johanne/index.html


      • vaiheissa

        Veneen vuosimallin määrittämisen ongelma jos vene on valmistunut usean sukupolven aikana, eikä venettä voi sanoa itse tekemäkseen jos on tehnyt vain yhden vaiheen. Nettivenessä vene jonka moottori vuosimalli on -92 , ja sillä vain 1 käyttötunti kuivalla maalla.


      • ValmiinakinSaa
        Bossu kirjoitti:

        Löytyi vielä tuo teräsveneblogi

        http://www.kolumbus.fi/jouninieminen/johanne/index.html

        Reheellistä tekstiä tuolla "Valmiit kun ovat hinnankiroissa, niin oma versio piti työnpuutteessa synnyttää. Rahaa paloi lopulta enemmän, kuin valmis olisi maksanut." :)


    • Merirokko

      Eihän tuo tekijämiehelle täysin mahdotota ole. Kannattaa tutustua Pertti Dunckerin elämään ja Merivuokon vaiheisiin. Juttuja löytyy Vene-lehden arkistosta ja eiköhän siitä ole kirja/kirjojakin kirjoitettu.

      Dunckerhan rakensi 11 metrisen teräsveneen, ilman aiempaa veneenrakennuskokemusta, omakotitalon pihalla oltuaan sitä ennen pääasiassa alkoholisoitunut hitsaaja. Pieleenhän se meni, mutta sinnikkyydellä siitä tuli lopulta kai kohtuullisen merikelpoinen, kun sillä Amazonille astikin pääsi.

      Lauttasaaressa Sinbadilta löytynee edelleen Dunckerin tunteneita merikarhuja, jotka varmasti kertovat kiinostuneelle kyselijälle "tosia" tarinoita Dunckerin projektista :-)

      • romuraudallako

        Joo, tunsin Pertti Dunckerin, vaikka oma teräsveneeni ei olekaan Sinbadilla. Jotenkin tuntuu vääryydeltä, että täällä ja muuallakin julkisessa mediassa on pyritty ja pyritään korostamaan hänen tuuriluonteista juopotteluaan tyyliin "alkoholisoitunut hitsaaja".
        Pertti Duncker on edelleen ensimmäinen suomalainen, joka omalla veneellään on purjehtinut Etelämantereelle. Ja varmasti oli ensimmäinen, joka itse suunnittelemallaan ja itse rakentamallaan teräsveneellä purjehti maapallon ympäri.
        Ylen arkistosta löytyy edelleenkin Dunckerin kuvaama video "Purjeveneellä maailman ympäri": https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/01/13/purjeveneella-maailman-ympari#media=44494

        Dunckerin Merivuokko-veneen ongelma oli huono korroosiosuojaus rakennusvaiheessa. Silloinen Ferrex-maalaus ei ollut kovinkaan tehokas eikä muistamani mukaan sisäpuolista hiekkapuhallusta epoksimaalausta tehty myöhemminkään.


      • rakennuksia

        Duncker rakensi itse omakotitalon rakentaakseen sen pihalla itse suunnittelemansa purjeveneen jolla purjeveneellä hän kiersi maapallon ja kävi mm. Etelämantereellakin.


      • Merisokko
        romuraudallako kirjoitti:

        Joo, tunsin Pertti Dunckerin, vaikka oma teräsveneeni ei olekaan Sinbadilla. Jotenkin tuntuu vääryydeltä, että täällä ja muuallakin julkisessa mediassa on pyritty ja pyritään korostamaan hänen tuuriluonteista juopotteluaan tyyliin "alkoholisoitunut hitsaaja".
        Pertti Duncker on edelleen ensimmäinen suomalainen, joka omalla veneellään on purjehtinut Etelämantereelle. Ja varmasti oli ensimmäinen, joka itse suunnittelemallaan ja itse rakentamallaan teräsveneellä purjehti maapallon ympäri.
        Ylen arkistosta löytyy edelleenkin Dunckerin kuvaama video "Purjeveneellä maailman ympäri": https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/01/13/purjeveneella-maailman-ympari#media=44494

        Dunckerin Merivuokko-veneen ongelma oli huono korroosiosuojaus rakennusvaiheessa. Silloinen Ferrex-maalaus ei ollut kovinkaan tehokas eikä muistamani mukaan sisäpuolista hiekkapuhallusta epoksimaalausta tehty myöhemminkään.

        Huoh. Itsehän tuo alkoholsmistaan avoimesti puhui. Ei kai siitä mitenkään ole syytä vaieta. Omissa silmissäni se vain nostaa kaaverin arvostusta, että juoppoudesta huolimatta pystyi moisinn urotekoihin.


    • PurjehtimisestaTuomittu

      Eiköhän tämä aloitus olisi luettava noiden pilailusoittojen luokkaan.

      • terrräsvenho

        "Eiköhän tämä aloitus olisi luettava noiden pilailusoittojen luokkaan. "

        Niinon, mutta hauskaa tämä silti on. Kuinkahan mones aloitus muuten tällä otsikolla mahtaa olla :)
        Seuraavaksi voisi tehdä avauksen "millainen purjevene sopii minulle?"


    • Kolmeharrastusta

      Purjehdus on harrastus. Veneen rakennus on harrastus tai pahimmassa tapauksessa jotain ihan muuta. Ainakin yli puolessa tapauksista nämä kaksi harrastusta eivät koskaan kohtaa, vaan veneen rakennusharrastus muuttuu hitsatun rungon myyntiharrastukseksi. Se on sitten taas kolmas harrastus ja voi olla henkisesti kovasti raskas sellainen. Ammattilaisten rakentamia käytettyjä teräsveneitä voi ja kannattaa etsiä esim. Yachtworldistä, sieltä löytyy nykyisin usein vallan erinomaisia vaihtoehtoja. Dunckerin rakentamisaikaan ei ollut ollenkaan niin helppoa hakea ja etsiä käytettyä teräspurjevenettä Euroopasta mitä nykyisin, joten silloin itserakentamisessa oli vielä järkeä. Nykyisin ei ole. Mieti vielä kerran. Ja jos olet edelleen itserakentamisessa kannalla, mieti vielä kerran. Toista tätä, kunnes päädyt siihen, että et halua rakentaa venettä itse.

      • ennätystenkirjat

        Mikä on pisin tunnettu aika joka on kulunut teräsveneen valmistamiseen?


      • utopia.realismi
        ennätystenkirjat kirjoitti:

        Mikä on pisin tunnettu aika joka on kulunut teräsveneen valmistamiseen?

        Pisintä valmistusaikaa ei voida tietää, koska useita projekteja on yhä kesken. Osa tee-se-itse-projekteista näyttää siirtyvän seuraavan sukupolven jatkettavaksi.


      • voidaan

        Pisin valmistusaika tähän mennessä valmistuneille, tietenkin.


      • Onhan se hauskaa rakennella venettä, jis rakentelusta tykkää. Toki työasennot on hankalia ja monet aineet on vaarallisia hengitettyinä. Jos ensisijainen tavoite on päästä vesille halvalla, kannattaa ennemmin käyttää ne tunnit ylitöihin kuin ison veneen rakentamiseen.

        Nettiveneessä näköjään oli valmis runko:

        https://m.nettivene.com/purjevene/terasvene/583184?vifAdCount=1&vifNav=Y


      • runkovalmis

        Veneessä on disco. Ruskea pinnoite lienee Ferrexiä.


      • Kiinostavaa
        Bossu kirjoitti:

        Onhan se hauskaa rakennella venettä, jis rakentelusta tykkää. Toki työasennot on hankalia ja monet aineet on vaarallisia hengitettyinä. Jos ensisijainen tavoite on päästä vesille halvalla, kannattaa ennemmin käyttää ne tunnit ylitöihin kuin ison veneen rakentamiseen.

        Nettiveneessä näköjään oli valmis runko:

        https://m.nettivene.com/purjevene/terasvene/583184?vifAdCount=1&vifNav=Y

        Valmiillahan tuollainen olisi sangen äveriään näköinen paatti. Vaan mitä sanoo terästietäjät, onko tuollainen aavistuksen ruosteinen vielä hiekkapuhallettavissa ja epoksoitavissa vai onko se jo jotenkin rokonarpinen?

        Muistan nähneeni TV:n "Car SOS" ohjemmassa tuohon tilaan päässeen auton. En muista puhallettinko se vai happokyövetettiinkö, mutta pelti ei enää ollut sileä. Siitä tuli ihan hyvä, ruosteensyöjällä ne taisi sen käsitellä ennen pohjamaalausta.. ...happokylpy ei tässä taida olla mahdollista ja riittääkö puhalluskaan?


      • Kiinostavaa kirjoitti:

        Valmiillahan tuollainen olisi sangen äveriään näköinen paatti. Vaan mitä sanoo terästietäjät, onko tuollainen aavistuksen ruosteinen vielä hiekkapuhallettavissa ja epoksoitavissa vai onko se jo jotenkin rokonarpinen?

        Muistan nähneeni TV:n "Car SOS" ohjemmassa tuohon tilaan päässeen auton. En muista puhallettinko se vai happokyövetettiinkö, mutta pelti ei enää ollut sileä. Siitä tuli ihan hyvä, ruosteensyöjällä ne taisi sen käsitellä ennen pohjamaalausta.. ...happokylpy ei tässä taida olla mahdollista ja riittääkö puhalluskaan?

        Saahan rokonarpisenkin pakkeloitua. Hiekkapuhallus ja epoksi. Sitten pakkelointi ja hionta ja lisää epoksia.


      • epoksiteräs
        Bossu kirjoitti:

        Saahan rokonarpisenkin pakkeloitua. Hiekkapuhallus ja epoksi. Sitten pakkelointi ja hionta ja lisää epoksia.

        Teräksen määrä vähenee, pakkelin määrä kasvaa.


      • epoksiteräs kirjoitti:

        Teräksen määrä vähenee, pakkelin määrä kasvaa.

        Riippuu tietty teräksestä ja säilytysolosuhteista. Eilen hioin rälläkällä ruosteiset potkukelkan jalakset. Potkukelkka oli aika uusi, mutta jalakset oli jo tulleet epätasaiseksi eikä liukuneet kovin hyvin hionnan jälkeenkään. Toisessa paljon vanhemmassa potkukelkassa oli myös ihan ruosteiset jalakset, mutta niiden pinta oli tasainen ilman hiomista.


      • Karpaa-aasi
        Bossu kirjoitti:

        Riippuu tietty teräksestä ja säilytysolosuhteista. Eilen hioin rälläkällä ruosteiset potkukelkan jalakset. Potkukelkka oli aika uusi, mutta jalakset oli jo tulleet epätasaiseksi eikä liukuneet kovin hyvin hionnan jälkeenkään. Toisessa paljon vanhemmassa potkukelkassa oli myös ihan ruosteiset jalakset, mutta niiden pinta oli tasainen ilman hiomista.

        Joka tapauksessa se runko täytyy pakkeloida, jos haluaa aivan sileän.


    • Teräspää

      Niin, pikaisella ajattelullahan teräsveneen rakentaminen on helppoa. Hitsaat teräslevyjä yhteen, maalailet, asennat moottorin ja voimansiirtolaitteet, ruuvailet sisätilat levyistä, teet vähän sisustusta, asennat varusteet ja tuuppaat veteen. Totuus on kuitenkin toinen. Mikähän on minimiaika veneen valmistumiselle jos kaikki tehdään mahdollisimman yksinkertaisesti ja askeettisesti?

    • Kuhha

      Uskon, että 30 jalkaisen pystyy minimissään rakentamaan 3000 tunnin työpanoksella. 40 jalkainen menee lähemmäksi 7000 työtuntia.

      • Teräspää

        Jos ajatellaan työssäkäyvää ihmistä, niin arki-iltoina ehtii tehdä max 20h viikossa. Viikonloppuna 20 jos ihan hulluna tekee. Eli 40h viikossa. Eli 75 viikkoa ja on valmis. Lomilla voi tehdä enemmän mutta toisaalta tulee väkisin myös rokulipäiviä. Eli siis 1,5 vuotta.


      • Läheltä.seurannut

        Montako venettä uskolla sitten on rakennettu. Nuo tuntimäärät voi minimissään tuplata, se on se väsy ja kylklästyminen kun iskee muutaman kerran aikain tuossa välissä. Uskonpuutteeksi sitä myös kutsutaan. Itse veneen, alusta asti rakentaminen on ihan helvetillinen homma, ja pelkkä usko ei siihen riitä. Mikäli ei ennen ole teräsvenettä rakentanut, ei ole syytä sellaista lähteä alusta asti rakentamaan. 95 % varmuudella, "happi loppuu" ja jää muiden sisustettavaksi.


      • Vene-Jussi
        Teräspää kirjoitti:

        Jos ajatellaan työssäkäyvää ihmistä, niin arki-iltoina ehtii tehdä max 20h viikossa. Viikonloppuna 20 jos ihan hulluna tekee. Eli 40h viikossa. Eli 75 viikkoa ja on valmis. Lomilla voi tehdä enemmän mutta toisaalta tulee väkisin myös rokulipäiviä. Eli siis 1,5 vuotta.

        Ei riitä.


    • Tyrnäväntorpedo

      Minä olen rakentamassa 400 paikkaista matkustajalentokonetta.
      Tietääkö kukaan paljonko vaneri maksaa runkoa varten?
      Onko kenelläkään tietoa saako mistään piirustuksia olen nimittäin ihan oikeasti rakentamassa ja tilaan tarvikkeet ennen kuin hankin piirustukset koska se lisää uskottavuuttani tällä palstalla.

      • aluksi

      • Tyrnäväntorpedo

      • puutöitä
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kiits ;D

        Tyrnävällä iso piha. Siipien kärkiväli on 98 m


      • Tyrnäväntorpedo
        puutöitä kirjoitti:

        Tyrnävällä iso piha. Siipien kärkiväli on 98 m

        Tyrnävä on avara paikka


      • Huuhaa.Innanen
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Tyrnävä on avara paikka

        Tyhjä ja humiseva.


      • nousee.suosta

        Eikös Tyrnävä ole suota. Onhan tuo vesilentokone, se on lentovene.


    • Veneenrakentelija

      Tuo runko kannatta teetättää ihan oikealla pajalla. Sen rakentaminen on normaalia raskasta metallia, eikä oikeilla taidoilla ja välineillä kauaa vie. Mutta siitä eteenpäin kuluu tunteja ja myös maksaa. Ja kaikenlisäksi pitää tietää ja taitaa. Mutta ihmisten tekemiä ne valmiitkin ovat:)

      • Teräsmiäs

        Rungon tekemisessä saa työlleen eniten katetta juuri sen takia ettei siihen mene koko projektiin nähden paljon tunteja eikä materiaali maksa paljon. Tietysti edellyttäen että on tilat, välineet ja taito. Jos nuo edellytykset puuttuvat, ei kannata näperrellä mitään muutakaan.


      • Taas.näitä
        Teräsmiäs kirjoitti:

        Rungon tekemisessä saa työlleen eniten katetta juuri sen takia ettei siihen mene koko projektiin nähden paljon tunteja eikä materiaali maksa paljon. Tietysti edellyttäen että on tilat, välineet ja taito. Jos nuo edellytykset puuttuvat, ei kannata näperrellä mitään muutakaan.

        Siinäpä vetäset ihan ite 40 ft. rungon "säästöllä". Onnistuuhan se, jos on alan firma käytössä. On kuitenkin kohtuullisen harvinaista, ja ne joilla on, eivät täällä asiasta kysele.


    • KokemustaOn321

      Siellä se nyt sitten pressu Hallissa lepää spay 37 runko valmiina ja osaksi kansikin epäilyistä huolimatta aloin rakentamaan sitä 3miehen voimin täyspäiväisenä 2vk
      HUOM en ole alkuperäinen kirjoittaja

    • muutaman-tehnyt

      En suosittele, mutta jos kuitenkin aloitat rojektin, niin aivan ensimmäinen asia on rakennuspaikka. Sen pitää olla riittävän lähellä asuinpaikkaasi ja sen täytyy olla lämmin hallitila. Riittävän suuri, jotta ympärillä on tilaa rakentaa. Yleensä raha on se joka loppuu ensimmäisenä. Toisena tulee parisuhde ongelmat, jos sulta akka nurkista löytyy. Kolmas asia on kyllästyminen ja turhautuminen, kun kaikki etenee niin hitaasti. Jos nyt alkaisi tehdä mieli uutta venettä, en enään lähtisi alusta asti sellaista rakentamaan. Itse etsisin valmiin veneen josta fiksaisin itselleni mieleisen.

    • Tuuuuuuuuuuuuli

      juuri näin...ehdottomasti...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe