Pienveneen sähköt ja lämmöt

Mistäsähköä

Mitenn olette ratkaisseet? Tottunut plotteriin ja puhelimeen aisseineen, ja siihen että voi nukkua kajuutassa.

Mutta jos sähköä saa vain peräprutkusta muutaman vatin , niin pitääkö tyytyä hotellimajoitukseen ja paperikarttoihin?
Vai päällystää vene autinkopaneeleilla ja toivoa hyvää säätä, vai miten olette menetelleet?

44

822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähköman

      Sähkön lähteiksi on useita vaihtoehtoja. Aurinkopaneelit, polttokennot, isompi laturi prutkuun (voi olla hankala), Aggrekaatti . Yksi vaihtoehto on iso akkukapasiteetti ja maasähkö. Esim. 500 Ah ja Sitten vaan tietyin väliajoin lataamaan. Varmaan vielä muitakin.siitä valitsemaan oma kokoelma.

    • Ukrkjljgjj

      No milläs olet ennen ruokkinut ne plotteriaissilämppärit? Iskikö äkkiköyhtyminen?

      • Mistäsähköä

        Ei vaan pieni moottorivene > pieni purjevene. Köyhiä oltu kokonajan. 500 Ah on jo niin paljon että vene vajoaa 10 cm syvemmälle. Olisi kiva kuulla onko jollain sisämoottorittomalla oikeasti sellainen järjestelmä jossa kaikupotteria ja aissiradiota voi pitää päivän päällä ja pimeän tultua saa vieläkin valot päälle. Yöpysähdys ei silloin voi olla luonnon helmassa vaan taas mennään niihin ennaltamäärättyihin satamiin jonossa


      • Benssi
        Mistäsähköä kirjoitti:

        Ei vaan pieni moottorivene > pieni purjevene. Köyhiä oltu kokonajan. 500 Ah on jo niin paljon että vene vajoaa 10 cm syvemmälle. Olisi kiva kuulla onko jollain sisämoottorittomalla oikeasti sellainen järjestelmä jossa kaikupotteria ja aissiradiota voi pitää päivän päällä ja pimeän tultua saa vieläkin valot päälle. Yöpysähdys ei silloin voi olla luonnon helmassa vaan taas mennään niihin ennaltamäärättyihin satamiin jonossa

        LED-valot toimii pienelläkin akulla ja aurinkokennolla vaikka kuinka kauan. Itse olen sähköttömiä pikkuveneen lämmittänyt POD kaminalla jossa savutorvi ulos ja lämpöä riittää. Samalla on keittolevy kuumana vesikannulla varten. Ja mikä on sellainen paikka ja tilanne, että noin pienessä purkkarissa tarttee olla koko ajan kaikuplotteri päällä. Pikkupurressa kai riittää merikortti ja ripaus maalaisjärkeä. Tueksi älypuhelin sopivalla appsilla. Sen lataa samasta akust kun led-valot.


      • Mistäsähköä

        Olisin kuvitellut että ongelma on muillakin, kun kuitenkin aika monella on purjevene perämoottorilla. Meneekö ne kaikki kartalla ja harpilla

        Minulla on ollut yhdistelmälaite jossa plotteri ja eteennäyttävä kaiku.


      • Benssi
        Mistäsähköä kirjoitti:

        Olisin kuvitellut että ongelma on muillakin, kun kuitenkin aika monella on purjevene perämoottorilla. Meneekö ne kaikki kartalla ja harpilla

        Minulla on ollut yhdistelmälaite jossa plotteri ja eteennäyttävä kaiku.

        Tuskin edes harppia tarvitaan pikkupurkkarissa, jossa vauhti ehkä keskimäärin jotain kuutta solmua. Sormilla "mittaa" jo riittävän tarkasti. Kartta, kompassi ja tueksi joko käsi GPS tai älypuhelin vastaavilla toiminnoilla riittää loistavasti. Pieni moottorivene on yleensä paljon nopeampi, joten silloin voi kunnollinen koko ajan päällä oleva plotteri olla helpompi.


    • Pilssirotta

      Jos tarve on tosiaan vain plotteriin ja kännykän lataukseen, on tämä helppo ratkaista. Aurinkopaneelit on nykyään halpoja. Alle 1€/w. Osta n. 50w paneeli ja homma on sillä hoidettu.

      Lisäksi sitten lataat määsähköllä ja sillä prutkulla.

    • Hyvämuttaeihalpa
    • Riittäähyvin

      Mulla on Mercuryn Sailpower joka tuottaa erittäin vähän sähköä, Auton akun kokoinen hupiakku (ne kun poikkeavat vähän toisistaan), neliömetrin verran aurinkokennoa luukkujen päällä ja peräkannella, lämpölevyllä varustettu petrolikamiina (kertaluontooseen lämmitykseen) ja maasähköt. Varalla salkkumallin aggregaatti. On plotteri ja kaiku ja pieni kädessäpidettävä radio. Radio ei käytännössä kuluta jos siihen ei puhu. Kajuutassa on patterilyhdyt. Yöaikaan harvoin ajetaan, mutta valot söisivät akun tyhjäksi aika nopeasti. Led-valojen halpenemista odotellaan....aurinkokennot tuottaa vain vähän sähköä pilvisellä päällä mutta joka päivä jotain, niin että jos viikonloppuna purjehtii niin tietää että täydellämakulla lähtee. Pitemmillä purjehduksilla on pakko saada sähköä joka ilta, sen verran vähän tulee perämoottorista ja kennosta. Aggregaatti on testimielessä käynnistetty joka vuosi mutta ei sitä muuten käytetä. Onpa kuitenkin varalla.

      • Joakim1

        Miten halpoja ne LED-kulkuvalot pitäisi olla? Alle 50 € saa jo kunnollisen LED-trikolorin. Muut LED-kulkuvalot ovat vielä selvästi halvempia.

        Laiton ja mahdollisesti huono vaihtoehto on vaihtaa poltin LEDiksi. Polttimoita saa n. 5 €. Jos noin tekee, kannattaa ainakin tarkistaa, että kulkuvalon värit, sektorit ja näkyvys kaikkiin suuntiin ja kallistumiin säilyy riittävän hyvänä.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Miten halpoja ne LED-kulkuvalot pitäisi olla? Alle 50 € saa jo kunnollisen LED-trikolorin. Muut LED-kulkuvalot ovat vielä selvästi halvempia.

        Laiton ja mahdollisesti huono vaihtoehto on vaihtaa poltin LEDiksi. Polttimoita saa n. 5 €. Jos noin tekee, kannattaa ainakin tarkistaa, että kulkuvalon värit, sektorit ja näkyvys kaikkiin suuntiin ja kallistumiin säilyy riittävän hyvänä.

        Oletko varma tuosta laittomuudesta? Missähän säädöksessä asia olisi mainittu?


      • takalaitonta
        10-14 kirjoitti:

        Oletko varma tuosta laittomuudesta? Missähän säädöksessä asia olisi mainittu?

        Jos sektorit ei ole kohdillaan, niin onhan se laiton. Ei niitä liene erikseen säädöksessä lueteltu, mitkä väärät sektorit ovat laittomia.


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Oletko varma tuosta laittomuudesta? Missähän säädöksessä asia olisi mainittu?

        Kulkuvalot pitää kaikki olla hyväksyttyjä ja hyväksyntä tehdään tietyllä poltintyypillä. Polttimen vaihto toisentyyppiseksi rikkoo hyväksynnän, vaikka sektorit ja näkyvys olisikin kohdallaan,


      • takalaitonta kirjoitti:

        Jos sektorit ei ole kohdillaan, niin onhan se laiton. Ei niitä liene erikseen säädöksessä lueteltu, mitkä väärät sektorit ovat laittomia.

        Jep, mutta kun Joakimin teksti on luettavissa niin, että kaikki LED-polttimot olisivat laittomia tai ainakin niiden laitto hehkulankapolttimon tilalle. Laiskuuttani en (taaskaan) kirjoittanut koko takana ollutta ajatustani, eli:
        -lainsäädännössä määritellään minun tietääkseni vain ominaisuudet, jotka kulkuvalojen pitää täyttää (eli väri, sektorit ja kantama)
        -vaikka tyyppihyväksytyistä kulkuvaloista puhutaan, niin minä en ole onnistunut löytämään voimassaolevaa säädöstä, jossa niihin viitattaisiin (tuo jonkun linkittämä Trafin listakin on ilmeisen vanhentunut)
        -näyttää vahvasti siltä, että Trafi on vaivihkaa luopunut ainakin veneiden osalta tätä asiaa valvomasta.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Kulkuvalot pitää kaikki olla hyväksyttyjä ja hyväksyntä tehdään tietyllä poltintyypillä. Polttimen vaihto toisentyyppiseksi rikkoo hyväksynnän, vaikka sektorit ja näkyvys olisikin kohdallaan,

        Joakim, viittaus säädökseen, please.


      • Misse__
        Joakim1 kirjoitti:

        Miten halpoja ne LED-kulkuvalot pitäisi olla? Alle 50 € saa jo kunnollisen LED-trikolorin. Muut LED-kulkuvalot ovat vielä selvästi halvempia.

        Laiton ja mahdollisesti huono vaihtoehto on vaihtaa poltin LEDiksi. Polttimoita saa n. 5 €. Jos noin tekee, kannattaa ainakin tarkistaa, että kulkuvalon värit, sektorit ja näkyvys kaikkiin suuntiin ja kallistumiin säilyy riittävän hyvänä.

        Minkä trikolorin saa noin halvalla? Kuvittelin että, nasan supernova olisi edullisin, mutta se maksaa lähemmäs satasen postikuluineen.


      • Joakim1

        Kulkuvalojen hyväksymisestä
        Meriteiden säännöt:
        "Hyväksyminen

        Sen valtion asianomaisen viranomaisen, jossa alus on rekisteröity, on hyväksyttävä lyhtyjen ja merkkikuvioiden rakenne sekä lyhtyjen asennus alukseen. "

        SItten Trafilta: https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/501001/11068

        Ja tuossa mainittu tiedotuslehti: http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/140112/mkl1478.pdf?sequence=1

        Eiköhän MKH ja nykyään Trafi ole se meriteiden sääntöjen tarkoittama viranomainen. Tuolla mainitaan polttimostakin eli sitä ei saa vaihtaa muutakun hyväksynnässä mainittuun.

        Halpoja LED-tricoloreita:
        https://shop.topboats.com/tienda/electricidad/luces-de-navegacion/luces-de-navegacion-con-led/luces-de-navagacion-fos-led-lalizas/luces-tricolor

        https://www.veneilijanverkkokauppa.fi/fi/kulkuvalot/6198-classic-led-20-kulkuvalo-360-tri-colour.html

        Tuolle ensimmäiselle löytyi useita hyväksyntöjä ei tosin suomalaista. Ehkä EU-aikana riittää yhden EU-maan viranomaisen hyväksyntä? Omassa veneessä on tuon ensimmäisen versio, jossa myös ankkurivalo.

        Sattumalta kävin tänään Bauhausissa. Siellä myytävien LED-kulkuvalojen paketeissa ei mainittu mitään minkä kokoisiin aluksiin ne sopivat eikä hyväksynnöistä. Ehkä pakkauksen sisällä näkyneessä ohjevihkosessa on? Valmistaja oli Talamex, joka ei kotisivuillaankaan kerro: https://www.talamex.com/Catalog/Lights, On-Board Electrics/Spot Lights/Talamex/Talamex Led Navigation Lights/Product.aspx


      • Joakim1 kirjoitti:

        Kulkuvalojen hyväksymisestä
        Meriteiden säännöt:
        "Hyväksyminen

        Sen valtion asianomaisen viranomaisen, jossa alus on rekisteröity, on hyväksyttävä lyhtyjen ja merkkikuvioiden rakenne sekä lyhtyjen asennus alukseen. "

        SItten Trafilta: https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/501001/11068

        Ja tuossa mainittu tiedotuslehti: http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/140112/mkl1478.pdf?sequence=1

        Eiköhän MKH ja nykyään Trafi ole se meriteiden sääntöjen tarkoittama viranomainen. Tuolla mainitaan polttimostakin eli sitä ei saa vaihtaa muutakun hyväksynnässä mainittuun.

        Halpoja LED-tricoloreita:
        https://shop.topboats.com/tienda/electricidad/luces-de-navegacion/luces-de-navegacion-con-led/luces-de-navagacion-fos-led-lalizas/luces-tricolor

        https://www.veneilijanverkkokauppa.fi/fi/kulkuvalot/6198-classic-led-20-kulkuvalo-360-tri-colour.html

        Tuolle ensimmäiselle löytyi useita hyväksyntöjä ei tosin suomalaista. Ehkä EU-aikana riittää yhden EU-maan viranomaisen hyväksyntä? Omassa veneessä on tuon ensimmäisen versio, jossa myös ankkurivalo.

        Sattumalta kävin tänään Bauhausissa. Siellä myytävien LED-kulkuvalojen paketeissa ei mainittu mitään minkä kokoisiin aluksiin ne sopivat eikä hyväksynnöistä. Ehkä pakkauksen sisällä näkyneessä ohjevihkosessa on? Valmistaja oli Talamex, joka ei kotisivuillaankaan kerro: https://www.talamex.com/Catalog/Lights, On-Board Electrics/Spot Lights/Talamex/Talamex Led Navigation Lights/Product.aspx

        Kiitos.

        Trafin sivuilta (kun hakee sanalla "merkkilyhty"), löytyy myös 2.11.2016 päivätty "Merenkulun säädösinfo", jossa tuosta vanhasta MKH:n päätöksestä sanotaan näin: "Sisällöltään vanhentunut, päätös poistetaan jos mahdollista. Hyväksymisiä ei enää tehdä."

        Ilmeinen johtopäätös tästä on, että Trafi ei katso ko. päätöksen olevan enää voimassa (edes ammattiliikenteessä). Toisin sanoen ei myöskään enää ole laitonta, jos veneilijä käyttää hyväksymätöntä kulkuvaloa tai on esim. vaihtanut led-polttimon hehkulankapolttimon tilalle. Nähdäkseni tämä ei mitenkään poista kansainvälisiä säädöksiä sektoreista ja kantamista, mutta hyväksyntäkäytäntöä ei enää ole, joten valot ja polttimot on katsottava säädöstenmukaisiksi, ellei nimenomaan voida toisin osoittaa (esim. sektorissa on silmin havaittava "aukko").

        Sitäpaitsi siihen vanhaan vuodelta 1981 olevaan MKH:n päätökseen on tehty 1995 muutos, jossa viitataan uuteen tekniseen kehitykseen ja siihen, ettei vanhaa päätöstä voida soveltaa sellaista kehitystä edustaviin merkkilyhtyihin mutta sellaiset voidaan hyväksyä. Ledit kuuluvat selvästi tämän määritelmän piiriin.


      • Joakim1

        Aika monitulkintainen tuo Trafin esitelmästä löytämäsi kommentti. Se lienee selvä, ettei Suomessa tehdä enää hyväksymisiä, mutta ei ole selvää mitä hyväksyntöjä kulkuvaloilta vaaditaan.

        Tietysti LED-kulkuvaloja on voinut hyväksyä. Laittomaksi sanoin niitä perinteisen polttimon paikalle laitettavia LED-polttimoita. Siis pystysuoralle hehkulangalle suunniteltuun kulkuvaloon laitetaan paljon laajemmalta alueelta valoa tuottava LED-polttimo. Sektorit menevät helposti sekaisin ja LEDin väritoisto voi olla sellainen, että vihreällä lasilla tulee sinistä valoa tms.

        Alunperin LEDille suunnitelluissa kulkuvaloissa nämä tietysti on huomioitu, ainakin jossain hyväksytyissä valoissa.


      • Joakim1

      • Täydellistä.pitää.olla
        Joakim1 kirjoitti:

        Laitoin aiheesta Trafille palautetta ja vastauskin tuli jo. Kulkuvalojen tulee olla joko kansallisesti tai MED-hyväksyttyjä. MED-hyväksytyt kelpaa koko EU:ssa, merkkinä tästä ruorimerkki ja listaus www.mared.org

        Tässä yksi MED-hyväksytty

        https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.hellamarine.com/en/blog/news/naviled-pro-led-navigation-lamps-now-wheelmark-certified.html?&ved=2ahUKEwie7avTsNzYAhWEHpoKHXuWBx4QFjARegQICBAB&usg=AOvVaw3Gw4AfTPYELExbBOglEKjz

        No joo... niinhän niiden täytyy... Täydellisessä maailmassa täytyy paljon muutakin.

        Olennaista tässä olisi nyt tehdä selväksi, mitkä ovat nimeonmaan KULUTTAJAN velvollisuudet:

        Ymmärrän hyvin, että kuluttajalle myytävä tai uuteen veneeseen asennettava tuote on vastattava joitakin vaatmuksia. Mutta velvoittaako tämä myös kuluttajia?

        Vrt. Pelastusliiveissä on oltava tietyt merkinnät, sen mukaan mitkä normit ja standardit ne täyttävät.

        Siispä kysymys: Onko ketään sakotettu, tai tiedetäänkö jotakuta sakotetun esim. veneratsian yhteydessä, jos on tarkistettu, että kaikille veneessä oleville on liivit, mutta liiveissä onkin ollut vääränlainen hyväksymismerkintä?

        Onko joku saanut oikeasti sanktioita virheellisistä kulkuvaloista?

        Olisi oikeasti ihan hauska tietää, eikä vain lukea, miten pykäliä täydellisessä maailmassa jumaloidaan... ;)


    • Joakim1

      Kyse on lähinnä kulutuksen minimoinnista. 500 Ah akkuja ei todellakaan tarvita. Itsellä on 35-jalkaisessa 180 Ah hupiakku ja sillä pärjää 2-3 vrk ilman latausta. Perämoottoriveneessä on haastavaa olla kylmäboksia, tosin hyvin eristetty pieni boksi kylmään paikkaan asennetulla kompressorilla ei vie kuin ~10 Ah/vrk.

      Lämppäri on toinen ongelma, mutta se sentään käy vain öisin. Pienen veneen vähäkuluksinen lämppäri vie enintään 0,5 A, joten kylmäkin 10 tuntia lämppäri kokoajan päällä tarkoittaa vain 5 Ah/vrk.

      Kulkuvalot pitää ehdottomasti olla LED, jos niitä on tarkoitus vähänkään enemmän käyttää. Tricolor vie vain 0,2 A, joten tuohon ei mene kuin 2 Ah/vrk. Myös koneajovalot kannattaa olla LEDejä, jotta edes vähän saadaan latausta perämoottorin onnettomasta lataustehosta.

      Kännyköissä on n. 3 Ah 4 V akku. Sen lataaminen lähes tyhjästä täydeksi vie 12 V systeemistä n. 1 Ah. Jos kännyköitä on vaikkapa 2 kpl, menee siis 2 Ah/vrk.

      AIS-vastaanottimet vievät alle 0,1 A eli 10 h purjehduksella 1 Ah.

      Plottereissa on hyvin suuria eroja kulutuksessa. 12" plotterit näyttävät vievän 2-3 A täydellä taustavalolla. Omassa veneessä kaksi plotteria, laaja mittaristo, AIS-vastaanotin, VHF-puhelin ja valmiustilassa oleva AP vievät yhteensä n. 1,2 A ulkoplotterin taustavalon ollessa täysillä. 7" plottereita saa alle 0,5 A maksimiulutuksella, jolloin siis 10 tunnissa menee 5 Ah. Käsiplotterit pääsevät jonnekin 0,1 A paikkeille, mutta niissä ei taida olla AIS-vastaanottoa.

      Jos nuo kaikki laskee yhteen pääsee 25 Ah/vrk kulutukseen (lähes puolet tuosta kylmäboksista), mutta se ei ole oikein mielekäs. Tuossa on siiis purjehdittu 10 h kulkuvalo päällä ja pidetty 10 h lämppäriä päällä. Voit kuitenkin luvuista laskea omaa käyttöä vastaavan tilanteen.

      Akkukapasiteettia tarvitaan tuplasti tuon verran/vrk, jos halutaan välttää syväpurkauksia. Siis 50 Ah akku riittää 1 vrk, 100 Ah 2 vrk jne. Ilman kylmäboksia riittää lähes tuplasti pidemmälle.

      Kesällä veneessä pystyy käytännössä tuottamaan 50 W aurinkopaneelilla keskimäärin n. 10 Ah/vrk. Sadepäivinä ei tule juuri mitään, joten akkukapasiteettia pitää olla muutaman päivän kulutukseen, jos ei halua käydä maasähkölatauksessa. Elokuussa tuotto laskee jo selvästi ja syys-lokakuussa aurinkopaneelilla ei saa enää juuri mitään, ehkä pari Ah/vrk.

      50-100 W paneeleilla siis tekee jo ihmeitä, jos kulutus on hyvin pientä.

      Et kertonut mikä perämoottori sinulla on. Useissa lataus on todella surkeaa. Aikanaan minulla oli Mariner 4M, jolle ilmoitettiin 48 W. Mittaamalla kuitenkin tuli vain 1 A matkakierroksilla ja 2 A täysillä. Luvut tuplaantuivat vaihtamalla vakiona ollut puoliaaltotasasuuntaus kokoaaltoiseksi. Silloin ei vielä ollut järkeviä LED-valoja, joten koneella ajaessa oli päällä kolme 10 W kulkuvaloa pimeällä. Ne siis veivät 2,5 A eli enemmän kuin kone latasi!

      • Pilssirotta

        10Ah/vrk jääkaapilta kuulostaa taikuudelta. Toki, jos on erittäin hyvin eristetty ja sitä avataan vain pari kertaa päivässä voi onnistua. Yleensä, jos kaappia availee pitkin päivää ja lisää vaikka kaljaa kylmentymään vähän väliä, on kulutus helposti 20-30 ah/vrk. Monessa veneessä jääkaapit eivät edes ole kovin hyvin eristetty, joka vielä lisää kulutusta. Tietenkin jääkaappia ympäröivän ilman lämpötilan vaikutus on myös valtava, mutta 10 ah:ta kuulostaa silti reilusti alakanttiin mille tahansa jääkaapille.

        0,5 ah/h lämppäriltä kuulostaa myöskin melko uskomattomalta. Oman kokemuksen mukaan 2000-3000w valopetroli/diesel lämppärit imasevat 1-3ah:ta riippuen tehoista. Yleensähän näitä käytetään täydellä teholla, joten 20ah yössä menee aika heittämällä. Lisäksi monet imasevat käynnistyessään jo lähes 5 ampeeria.

        Itselläni on puukamiina ja siinä pieni tuuletin, joka kuluttaa n. 2ah/vrk. Kaikki valot LEDejä. Ei jääkaappia, eikä plotteria (kännykä ajaa saman asian). Silti sähkön kulutus on 15-20 ah/vrk. Musiikin soitto, kännykän lataaminen ja tietokoneen käyttö vie yllättävän paljon virtaa. Viimekesän pärjäsin 50w paneelilla ja koneen latauksella. Koneessani 30 ah laturi ja konetta tulee käytettyä useimpina päivinä 0,5-1h.

        Vaimo haluaa jääkaapin (ja minä haluan kylmää kaljaa), joten ensikesäksi sellainen tulee. Lisäksi tulee 10 tuuman tabletti plotteriksi. Päivitin akun 225ah rekan akuksi, kun halvalla sellaisen sain. Lisäksi hankin 100w paneelin olemassa olevan lisäksi. Noilla toivoisin pärjääväni. Tarvittaessa voin hankkia vielä toisen 100w paneelin.

        Jääkaapiksi toivon löytäväni jonkun käytetyn 12v kompurakaapin. Vaihtoehtoisesti voin laittaa pienen 220v kaapin ja käyttää sitä invertterin kautta. Kumman tahansa laitan, kulutuksen oletan olevan lähemmäs 30 ah/vrk. Kuuman heinäkuun päivänä kaljaa lipitellen varmasti enemmänkin.


      • Joakim1
        Pilssirotta kirjoitti:

        10Ah/vrk jääkaapilta kuulostaa taikuudelta. Toki, jos on erittäin hyvin eristetty ja sitä avataan vain pari kertaa päivässä voi onnistua. Yleensä, jos kaappia availee pitkin päivää ja lisää vaikka kaljaa kylmentymään vähän väliä, on kulutus helposti 20-30 ah/vrk. Monessa veneessä jääkaapit eivät edes ole kovin hyvin eristetty, joka vielä lisää kulutusta. Tietenkin jääkaappia ympäröivän ilman lämpötilan vaikutus on myös valtava, mutta 10 ah:ta kuulostaa silti reilusti alakanttiin mille tahansa jääkaapille.

        0,5 ah/h lämppäriltä kuulostaa myöskin melko uskomattomalta. Oman kokemuksen mukaan 2000-3000w valopetroli/diesel lämppärit imasevat 1-3ah:ta riippuen tehoista. Yleensähän näitä käytetään täydellä teholla, joten 20ah yössä menee aika heittämällä. Lisäksi monet imasevat käynnistyessään jo lähes 5 ampeeria.

        Itselläni on puukamiina ja siinä pieni tuuletin, joka kuluttaa n. 2ah/vrk. Kaikki valot LEDejä. Ei jääkaappia, eikä plotteria (kännykä ajaa saman asian). Silti sähkön kulutus on 15-20 ah/vrk. Musiikin soitto, kännykän lataaminen ja tietokoneen käyttö vie yllättävän paljon virtaa. Viimekesän pärjäsin 50w paneelilla ja koneen latauksella. Koneessani 30 ah laturi ja konetta tulee käytettyä useimpina päivinä 0,5-1h.

        Vaimo haluaa jääkaapin (ja minä haluan kylmää kaljaa), joten ensikesäksi sellainen tulee. Lisäksi tulee 10 tuuman tabletti plotteriksi. Päivitin akun 225ah rekan akuksi, kun halvalla sellaisen sain. Lisäksi hankin 100w paneelin olemassa olevan lisäksi. Noilla toivoisin pärjääväni. Tarvittaessa voin hankkia vielä toisen 100w paneelin.

        Jääkaapiksi toivon löytäväni jonkun käytetyn 12v kompurakaapin. Vaihtoehtoisesti voin laittaa pienen 220v kaapin ja käyttää sitä invertterin kautta. Kumman tahansa laitan, kulutuksen oletan olevan lähemmäs 30 ah/vrk. Kuuman heinäkuun päivänä kaljaa lipitellen varmasti enemmänkin.

        Kuten sanoin pieni ja hyvin eristetty kylmäboksi (ei siis ovellinen jääkaappi) sekä kompressori viileässä paikassa. Edellisessä veneessäni oli 22 l boksi valmiiksi. Asensin siihen Coolmatic-kompuran pienellä kennolla. Kompura tuli metri eteenpäin ja välissä oli 75 l teräksinen vesitankki, joka piti hyvin kompuran viileänä. Tuo vei käydessään 3,3-3,4 A ja kävi 1:6-1:10 ajasta eli vei 0,34-0,56 A eli 8-13 Ah/vrk. Noin pieneen boksiin ei tietysti mahtunut kovin paljon juotavaa, vaan siellä oli pääosin pilaantuvia tavaroita. Kantta avattiin tietysti lukuisia kertoja päivässä.

        Kannen avaamisella on hyvin pieni merkitys. Jos koko ilmatilavuus vaihtuu 20 astetta lämpimämpään, vastaa se vain 0,15 Wh energiamäärää ja yhtä paljon sähköä huonolla 1:n kylmäkertoimella (Danfoss-kompuralla yli 2). Jokainen avaus vie 1:llä 0,01 Ah eli kymmenillä avauksilla vuorokaudessa ei ole mitään merkitystä, mutta sadoilla olisi.

        33 cl kaljapullon kylmentäminen 15 astetta vastaa 6 Wh energiamäärää eli vie 0,5 Ah 1:n kylmäkertoimella. Noitakin pitää siis kierrättää aika suuri määrä, jotta kulutus kasvaa merkittävästi.

        Nykyisen veneen boksi on reilusti isompi (80 l?), huonommin eristetty ja kompura on typerästi boksin alla eli sen lämmittämä ilma nousee boksia kohti. Tuo kuluttaa tyypillisesti 1 A eli 24 Ah/vrk. Tuonne mahtuu hyvin juomatkin eli tuolla jäähdytetään suurin osa siitä mitä 4-henkinen perhe juo.

        Perämoottoriveneissä lienee yleisin lämppäri Wallas 1300. Sille ilmoitetaan kulutukseksi 0,4 A. Wallas 1800 vie 0,35/0,5 A tehosta riippuen ja 2400 jo 0,5/1,3 A. Safire 2600 vain 0,4-0,9.

        Millaisista veneistä kokemuksesi on? Omassa veneessä (35-jalkaa) on Eber D4 eli 4 kW lämmitin. Se ei ole vielä koskaan käynnyt täydellä teholla kuin muutaman tunnin. Kesä-elokuussa viileinä öinä se käynnistyy ehkä tunniksi täydelle teholle ja laskee siitä nopeasti minimiteholle (900 W) ja usein sammuu ennen aamua eikä enää käynnisty. Se vie täydellä teholla 3,3 A, mutta minimillä vain 0,6 A. Lokakuussa ulkoilman ollessa lähellä nollaa saattaa olla pitkiä aikoja jommalla kummalla keskitehoista, joilla kulutus 1,1 tai 2 A.

        Käynnistyessään tuo vie 8-12 A muutaman minuutin, mutta eihän tuosta tule kuin ehkä 0,5 Ah. Tyypillisesti yksi käynnistys/vrk eli illalla laitetaan päälle ja tehonsäätövaran loppuessa kesken saattaa sammua yöllä, mutta ei silloin yleensä enää käynnisty uudestaan.

        2-3 kW on todella suuri jatkuva teho purjeveineisiin, joissa tyypillisesti on perämoottori. Edellinen veneeni oli 28-jalkainen (tilava moderni vene takakajuutalla) eli aikalailla suurin venekoko, joissa perämoottoreita vielä näkee. Siinä oli 2,4 kW lämmitin, jonka 1,2 kW minimitehollakaan lämmitin ei koskaan käynyt koko yötä. Tuo vanhempi Webasto HL24 vei 1 A tuolla 1,2 kW teholla.

        Tietokone voi viedä paljon, jos sitä käyttää paljon, vaikkapa navigaattorina. Hiukan vanhemmat tai erityisen tehokkaa nykyiset kannettavat saattavat viedä useamman A. Uudet normaalimallit taas jäävät alle 1 A. Noissahan on 40-50 Wh akut, joilla virtaa riittää 7-15 tuntia eli kulutus 3-7 Wh eli 0,5 A luokkaa 12 V. SItten on vielä erikseen kannettavat ilman tuuletinta, jotka vievät tuotakin vähemmän.

        Muusiikin soitto autoradiolla voi helposti viedä 1 A. Virtapihimmällä laitteella voi päästä alle 0,1 A.


    • Pari akkua 160 Ah riittää lämppäriin yöllä ja jääkaappiin, jos on joka kolmas päivä maasähkön ääressä. Navigointi paperikartoilla ja plotterille/tabletilla, kun tarvitaan. Valot ledeiksi tai öljylamppu. Silloin kun tarttee lämppäriä, paneelit tuottaa huonosti.

    • Paristokulkuvalot

      Ä

      Mietin että sisällä pärjää patterivalollakin ja kun katselin svb:n sivulta halpoja led-valaisimia niin siellä oli joku viidenkympin PARISTOKÄYTTÖINEN kulkuvalosarja. Riittänee kyllä meikäläisen yöajoihin, varapatterit olis aina mukana. Mutta mitä sanoo katsastusmies?

    • Mitenonhyväksynnät
    • kelpaakelpaa

      "...joka ei Euroopassa kelpaa."

      Siis kelpaa kenelle? Jos tuollaisen saat ostettua kaupasta, ja saat kotiin asti, niin kukaan ei niitä veneestäsi rupea vaatimaan irti tai sinua sakottamaan, paitsi ehkä joku kultapossukerhon leikkiviranomainen (katsastaja), eikä sekään voi muuta kuin sanoa, ettei ne "kelpaa".

      Merivartiosto ei noihin puutu, eivätkä rupea tutkimaan, missään ratsioissa kuin korkeintaan teoriassa. Käytännössä ei.

      • Outoasenne

        Merellä pitää tietysti vaatia että toimivat.

        Vakuutusten ja seuraan kuulumisen kannalta olisi kiva saada sellainen joka on Suomessa hyväksyttyä mallia.

        Enkä koe katsastajaa 'kultapossukerhon leikkiviranomaiseksi' vaan henkilöksi joka osaa antaa turvallisuuteen liittyviä suosituksia. Itsetuntoni ei romahda jos niin käy


      • Outoasenne kirjoitti:

        Merellä pitää tietysti vaatia että toimivat.

        Vakuutusten ja seuraan kuulumisen kannalta olisi kiva saada sellainen joka on Suomessa hyväksyttyä mallia.

        Enkä koe katsastajaa 'kultapossukerhon leikkiviranomaiseksi' vaan henkilöksi joka osaa antaa turvallisuuteen liittyviä suosituksia. Itsetuntoni ei romahda jos niin käy

        Niinpä. Jos on osallisena yöllisessä onnettomuudessa, niin sittenhän ne lamput syynätään. Ja eikö noiden valojen tarkoitus ole juuri välttää öisiä onnettomuuksia?


    • halpaaon

      Aivan. Mutta mikä merkintä on se, mikä pitää olla, ja vaaditaanko kiinteä asennus? Onko no bauhaus-lamput hyväksyttyjä ja kelpaako satunnaiseen kauniin kelin iltaveneilyyn rekisteröidyssä veneessä vai vaaditaanko kiinteä asennus?


      • lkjhoo

        Listan mukaan yhdenkään sen hyväksymän valon hyväksyntä ei ole enää voimassa. Eli vanha lista, mikä tarkkoittanee sitä ettei trafia enää kiinnosta veneiden kulkuvalot ja niiden merkinnät. Tai trafi ei hyväksy enää mitää led -valoja.


      • lkjhoo kirjoitti:

        Listan mukaan yhdenkään sen hyväksymän valon hyväksyntä ei ole enää voimassa. Eli vanha lista, mikä tarkkoittanee sitä ettei trafia enää kiinnosta veneiden kulkuvalot ja niiden merkinnät. Tai trafi ei hyväksy enää mitää led -valoja.

        Lista on päivitetty viimeksi tammikuussa 2010 eli lähes kahdeksan vuotta sitten. Mitä siitä sitten pitäisikään päätellä...
        Minä olen kyllä vaihtanut muihin paitsi mastovaloon led-polttimon. Värit ovat ainakin silmällä arvioituna kohdillaan eikä "aukkosektoreitakaan" näytä olevan. En sitten tiedä, mitä ajantasaiset säädökset asiasta sanovat tai sanovatko mitään (ts. tyyppihyväksyntäkäytäntöä enää olemassakaan)?


      • Karpaa-aasi
        Bossu kirjoitti:

        Bauhaus-linkissä oli sellainen ympärinäkyvä valkoinen valo, joka käy pieniin veneisiin. Niillä ei ole suuria vaatimuksia. Sitten siellä oli puna-vihreä keulavalo, joka oli CE-hyväksytty. Toisaalta sitä ei ole Trafin listassa.

        https://www.trafi.fi/filebank/a/1325676880/d4e50d218db520f2a983a53490db500e/4935-84-tyyppihyvaksytyt_valot_ja_aanimerkit.pdf

        Aivan pykälien mukainen tuollainen ei ole, mutta Trafin lista on sen verran suppea, että tuskin nykyään täytyy vain niihin tyytyä.

        PItäiskin varmaan hankkia veneeseen Trafin hyväksymä kumistin mallia G25340. Tosin se on laatua "käsi".


    • Entajuumitään

      Miten purjeveneessä voi olla paristokäyttöinen mastovalo? Kiipeääkö joku ains illalla mastoon laittamaan sen päälle ja toisen kerran sammuttamaan?

      • Kunhanjossain

        Maston olemassaolo ei velvoita käyttämään sitä. Eli voinet lyödä tuikun jonkun lyhyemmän tolpan nokkaan. Masto varjostaa vähän...


      • Pipon_päällä
        Kunhanjossain kirjoitti:

        Maston olemassaolo ei velvoita käyttämään sitä. Eli voinet lyödä tuikun jonkun lyhyemmän tolpan nokkaan. Masto varjostaa vähän...

        Mastovalopipo, mistä niitä saa?


      • Pipopäätykolmio

        Mastovalo näyttää eteenpäin, joten maston varjostuksella ei ole merkitystä. Maston huipussa sen ei tarvitse olla, siksi paristokäyttöinen valo käy aivan hyvin, ja sen voi kiinnittää telineeseensä tarvittaessa.

        Purjealuksessa ei toisaalta käytetä mastovaloa, koska silloin kyseessä on konealus.


    • 6873775

      Aloittajalle tiedoksi, että esim. 4-, 5- ja 6-heppaisissa Yamahoissa se muutama watti 72W. Muutoinkin on kyseessä kermaperse, jonka pitää tyytyä hotellimajoitukseen.

      • Onkermaperseempiäkin

        No ei kai se kauhean kermaper le jos ajelee patterivaloilla ja peräprutkulla.


      • Kukamitäkintahtoo
        Onkermaperseempiäkin kirjoitti:

        No ei kai se kauhean kermaper le jos ajelee patterivaloilla ja peräprutkulla.

        huvitti itseänikin. Siis täällä jengi kyselee suihkuveden lämpövaraajia ja patjakankaita ja -pehmikkeitä ja aina välillä joku kaipailee tv:tä. Ja sitten joku miettii että lämmitin vai makuupussi....ei kuulosta kermaperseeltä.


    • Antilla30

      Joakimilla oli vastauksessaan hyvää asiaa. Pienellä purkkarilla on hyvä totutella kohtuulliseen sähkönkäyttöön. Kaikkien releiden ei tarvitse olla koko ajan päällä. Esim. VHF-AIS on tarpeen lähinnä avomerellä Jos veneessä on 100 -200 aH akkukapasiteetti, riittää se varsin pitkälle. Sähköä on saatavissa lähes joka satamassa. Lisäksi voi hankkia kokoontaitettavan aurinkopaneelin, jonka voi virittää sopivina hetkinä energiatuotantoon.

      • Joakim1

        VHF ja AIS ei hirveästi vie, ehkä 0,3 A yhteensä, joten en näe syytä ettei niitä pitäisi aina liikkuessa päällä. AIS on kuitenkin mukava apu laivaväylille liikuttaessa ja VHF olisi hyvän merimiestavan mukaan aina oltava päällä mahdollisten hätäkutsujen tai muiden yhteydenottojen varalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe