mistä edullisin hauta?

no.eteenhän.se.tulee

Omasta hautauksestani olen ajatellut, että en halua tulla haudatuksi ainakaan pääkaupunkiseudun isoille hautausmaille, jonne pääsisin asuinpaikan mukaan, vaan haluaisin johonkin pienelle hautausmaalle, jossa hauta on helppo löytääkin,jos sitä joku etsii. Paikkakunnalla ei ole niinkään väliä.

Rahalla on sitä vastoin väliä ja nimenomaan hautapaikan hinnassa. Tässä herääkin kysymys, voiko hautapaikan kilpailuttaa ja valita sen jälkeen edullisin viimeinen leposija. Tähän kuuluisi myös haudan kaivaminen ja peittäminen.

Ratkaisematta on vielä kysymys, valitaanko tuhkaaminen vai ei.Tuhkan paneminen muuriin ei tulisi kyseeseen sillä haluan aidon hautakiven.

Hautakiven ja muistotilaisuuden vaatimat kulut ovat eri asia eivätkä kuulu tähän kysymykseen.

5

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaako_mokoma

      Yleensä hautapaikan saa halvimmalla omasta seurakunnasta, vieras seurakunta veloittaa enemmän. Uurnapaikka on halvempi.

      Isoltakin hautausmaalta löytää haudan hautapaikan osoitteen perusteella. Mutta mitäpä sinä enää kuoleman jälkeen siitä välittäisit että käykö haudalla joku vai ei.
      Moniko omainen viitsii lähteä kauas haudalla käymään vain sen perusteella että hauta on helppo löytää ilman osoitetietoja.

    • että.muualle.vietäis

      Hautausmaathan kuuluvat seurakunnille. Kun seurakunta luovuttaa hautapaikan ulkopaikkakuntalaiselle, niin se vaatii siitä jonkin hinnan, kuten haudan kaivamisestakin. Todennäköisesti hinnat eivät ole yhteneväiset.

      Seurakunnathan voisivat tosiaankin kaupata hautapaikkoja samoin kuin hautaustoimia ja jopa kilpailla keskenään tällä alalla. Tuottaisihan tällainen toiminta varoja seurakunnalle.

      Kun asutus maaseudulla harvenee, niiden hautausmaille on vastaisuudessa yhä vähemmän käyttöä.

      Kun maa asutuskeskuksissa on kallista, niin miksipä vainajia ei haudattaisi kauemmaksi hautausmaille alueille missä maa ei ole niin kallista? Seurakunnathan voisivat hankkia hautausmaiksi tuollaisia etäämpänä, jopa satojen kilometrien päässä olevia tontteja.

    • eikannatamiettiä

      Niin ja tosiaan kannattaa muistaa se hautapaikka on aina muistajia varten ei muistettavaa,joka siinä tilassa ei voi enää muistaa.Myös tuo robotti kuvakyselijä toimii usein väärin.

    • elossavielä

      Kun minä kuolen ja kuopataan, tuskin lähimmäiseni tulisivat satojen kilometrien päähän kynttilää sytyttämään. Minulla on kyllä jo hautapaikka , eli ei tule jälkeläisille ongelmaa siinä asiassa.

    • no.eteenhän.se.tulee

      En kaipaa haudalla kävijöitä. Ei haittaa, vaikka etukäteen tietäisin, että harvoin siellä joku käy.

      Haluaisin kuitenkin hautakiven ja siihen henkilötiedot, jotka julistaisivat hautausmaalla ohikulkeville, että minäkin olen joskus ollut olemassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe