Avoin suhde

Mitä mieltä olette? Kuuluuko ihmisten parisuhteessa olevien olla ehdottomasti uskollisia toisille, vai olisitko valmis mahdollistaa toiselle myös muiden tapailun seksimielessä, yhdessä sovituilla ehdoilla?

Itse koen, että rakkaus ei ole omistamista eikä rajoittamista ja jos toinen on onnellinem siitä, että saa olla vapaa parisuhteessa minulle se on ok. Itse arvostan henkistä yhteyttä ja sitä, että kaksi vapaa aikuista ovat vapaaehtoisesti yhdessä ilman mustasukkaisuutta, omistamista, rajoittamista ja kyttäämistä. Oletko eri mieltä? Olisi mukava kuulla perustelut :)

Entäs jos kumppanillesi tämä olisi tärkeää ja olisit ihastunut häneen, sallisitko vapauden vaikka et haluaisi avointa suhdetta?

69

1035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gnuk

      Nyt tuli tilaisuus antaa taas hyviä elämänohjeita... :D

      Minä en ymmärrä moniakaan asioita ihmissuhteissa. En ymmärrä mitä järkeä on ehdottomassa rehellisyydessä, vaikka sillä tietoisesti loukkaa rakasta ihmistä. En ymmärrä miksi kaikesta täytyy tehdä diili, että miten ollaan ja miten ei olla. En ymmärrä miten joku uskaltaa luvata ehdotonta uskollisuutta, kun ikinä ei voi tietää mitä elämässä tule tapahtumaan. En ymmärrä sitäkään, et miksi tietoisesti haetaan avointa suhdetta, missä voi sovitusti käydä nusasemassa välillä yhtä, sitten toista ja kolmattakin... En ymmärrä sitä, että miksi parisuhteen täytyy olla duunia. Yks pahimpia asioita, mitä en ymmärrä on se, että miksi parisuhde tai parisuhteessa on velvollisuuksia. Siis velvollisuuksia tunne-elämässä yms. Ne taloudelliset ja muut sellaiset velvoitteet erikseen. En vaan ymmärrä, että miksi kaksi toisistaan pitävää ihmistä eivät vaan voi olla yhdessä ilman mitään tiukkoja sopimuksia. Olla vaan sen takia, että rakastavat toisiaan...

      Mut ei tällaisen yhden pieniaivoisen elämämkoululaisen tarvikaan kaikkea ymmärtää... :)

      • esimerkkinälapsille

        Kaksi ihmistä voi elää niinkuin elää. Jos siihen liittyy lapsia niin tilanne voi olla toinen.


      • hellureihellät

        Naisena sanon, että meillä joillakin on tietyt rajat tässä elämässä. Naisen seksuaalisuus rakentuu pitkälle luottamukseen. Joten jos mies uittaa sitä toisessa naisessa se jotenkin ällöttää. Se vasta paha juttu onkin jos mies paljastuukin epärehelliseksi ihmiseksi. Jos ei kertakaikkiaan pysty olemaan vain yhden kanssa kerralla, kannattaisko pysyä ihan sinkkuna. Sillä säästä monen ihmisen henkisiltä kärsimyksiltä ja saa olla aivan mimmonen vaan ja lennellä kukasta kukkaan. Parisuhde on parisuhde eli kahden ihmisen suhde, henkinen ja fyysinen.
        Tätä ei tällä palstalla haluta oikein ymmärtää, ei ainakaan ne jotka eivät uskalla erota epätyydyttävästä suhteesta. Eikä myöskään ne jotka eivät jostain syystä vapaita saa ja vokottelet sitten näitä varattuja reppanoita.


      • Gnuk
        esimerkkinälapsille kirjoitti:

        Kaksi ihmistä voi elää niinkuin elää. Jos siihen liittyy lapsia niin tilanne voi olla toinen.

        Lapsi tai lapset muuttaa kaiken. Ei se siitä yksinkertaistu, mutta siinä kohtaa viimeistään täytyy alkaa miettimään tärkeysjärjestystä asioilla elämässään. En ikänä pysty kunnioittamaan naistä, joka nostaisi esimerkiksi minut tärkeämmäksi kuin lapsensa. Oli se sitten minun tai jonkun muun...


      • Wow! Johan 😂
        Tosta rehellisyydestä oon eri meltä, muuten mielinkiintoisia kysymyksiä.

        Koen, että rehellisyydelle pohjautuu koko suhde. Haluan kumppanistani parhaan ystävän, joka hyväksyy minua sellaisena kuin olen. Ja haluan itsekin tuntea kumppania hyvin, jotta voin hyväksyä kaiken hänessä. Jos toinen on epärehellinen, tätä kuviota, jota haen ei ole mahdollista saavuttaa. Toki näkemyksiä on erilaisia, mut tämä mun syy, miksi haluan rehellisyyttä. En halua suhdetta statuksen, draamojen, talouden yhteishoitamista varten, vaan haluan olla yhdessä parhaan ystävän kanssa :) mut kaikki me haemme omia juttuja suhteesta ja hyvä niin :)


      • Gnuk
        hellureihellät kirjoitti:

        Naisena sanon, että meillä joillakin on tietyt rajat tässä elämässä. Naisen seksuaalisuus rakentuu pitkälle luottamukseen. Joten jos mies uittaa sitä toisessa naisessa se jotenkin ällöttää. Se vasta paha juttu onkin jos mies paljastuukin epärehelliseksi ihmiseksi. Jos ei kertakaikkiaan pysty olemaan vain yhden kanssa kerralla, kannattaisko pysyä ihan sinkkuna. Sillä säästä monen ihmisen henkisiltä kärsimyksiltä ja saa olla aivan mimmonen vaan ja lennellä kukasta kukkaan. Parisuhde on parisuhde eli kahden ihmisen suhde, henkinen ja fyysinen.
        Tätä ei tällä palstalla haluta oikein ymmärtää, ei ainakaan ne jotka eivät uskalla erota epätyydyttävästä suhteesta. Eikä myöskään ne jotka eivät jostain syystä vapaita saa ja vokottelet sitten näitä varattuja reppanoita.

        Rajat me asetetaan jokainen itse. Itse tehdään myös valintamme. Mutta valintojemme mukana tulee myös vastuu, mikä jokaisen on itse kannettava.

        Ja kaikki ehdottomuus on patologista... :)


      • Gnuk
        Mylmyri- kirjoitti:

        Wow! Johan 😂
        Tosta rehellisyydestä oon eri meltä, muuten mielinkiintoisia kysymyksiä.

        Koen, että rehellisyydelle pohjautuu koko suhde. Haluan kumppanistani parhaan ystävän, joka hyväksyy minua sellaisena kuin olen. Ja haluan itsekin tuntea kumppania hyvin, jotta voin hyväksyä kaiken hänessä. Jos toinen on epärehellinen, tätä kuviota, jota haen ei ole mahdollista saavuttaa. Toki näkemyksiä on erilaisia, mut tämä mun syy, miksi haluan rehellisyyttä. En halua suhdetta statuksen, draamojen, talouden yhteishoitamista varten, vaan haluan olla yhdessä parhaan ystävän kanssa :) mut kaikki me haemme omia juttuja suhteesta ja hyvä niin :)

        Mitä on rehellisyys?


      • Gnuk kirjoitti:

        Mitä on rehellisyys?

        No, kai sie nyt ymmärrät, mitä suomeksi on rehellisyys :). Tarkoitan sillä sanalla, että toinen on vilpitön ja puhuu kaunistelematonta totuutta kauniisti :)


      • Gnuk
        Mylmyri- kirjoitti:

        No, kai sie nyt ymmärrät, mitä suomeksi on rehellisyys :). Tarkoitan sillä sanalla, että toinen on vilpitön ja puhuu kaunistelematonta totuutta kauniisti :)

        Entä jos jättää kertomatta asioita? Onko silloin epärehellinen? :)


      • Gnuk kirjoitti:

        Entä jos jättää kertomatta asioita? Onko silloin epärehellinen? :)

        Ei, mut miksi jos toinen kysyy vaikka? En tiedä miksi olisin suhteessa, jos minun pitäisi olla kertomatta asioista. Itse kun haen nimenomaan sellaista suhdetta, jossa voi puhua kaikesta pelkäämättä toisen reaktioita :)


      • Gnuk
        Mylmyri- kirjoitti:

        Ei, mut miksi jos toinen kysyy vaikka? En tiedä miksi olisin suhteessa, jos minun pitäisi olla kertomatta asioista. Itse kun haen nimenomaan sellaista suhdetta, jossa voi puhua kaikesta pelkäämättä toisen reaktioita :)

        :)

        Tässä on taas yksi asia mitä en ymmärrä. Miksi kysytään jotain, mihin ei haluta kuulla vastausta...?


      • Gnuk kirjoitti:

        :)

        Tässä on taas yksi asia mitä en ymmärrä. Miksi kysytään jotain, mihin ei haluta kuulla vastausta...?

        No joo, mä en kyl kysy sellaista :) mut joskaikki joku niin tekee niin en myöskään ymmärrä :)


      • Gnuk
        Mylmyri- kirjoitti:

        No joo, mä en kyl kysy sellaista :) mut joskaikki joku niin tekee niin en myöskään ymmärrä :)

        Ja lisää suuria puheita... :D

        Nämä on aika vakiokyssäreitä kun on käynyt viihteellän ilman vakinaista naista:

        "Missä kävit?"

        "Oliko naisia?"

        "Yrittikö joku iskeä sut?"

        "Oliko hyvännäköinen?"

        "Halusitko panna sitä?"

        "Halusiko se panna sinua?"

        "Miks et pannut?"


        And so on and on.... :D


        Siis oikeesti mua huvittaa usein lukea täältä teidän naisten teoreettisia juttuja suhteista kun tiedän mitä ne käytännössä on... :D


    • En ole mitenkään sitova ihminen toista kohtaan, mutta avoimeen suhteeseen minusta ei olisi.

      Mutta jos se parisuhteen kummalllekin osapuolelle käy, niin miksikäs ei? Saattaa vaan olla vaikea käydä kaikki reinaehdot läpi...

      Mieleen herää ainosna kysymys miksi? Joskus mulle sen täällä selitti aikahyvin...mutta eipä jäänyt mieleen....

      • Miksi et voisi sallia toiselle seksin muiden kanssa, jos se tekisi häntä onnelliseksi? Mua kiinnostaa syyt mielipiteille. Onko ne egoistisia, vaiko käytännöllisiä vaiko pelkoihin ja omistamiseen liittyviä?


      • Mylmyri- kirjoitti:

        Miksi et voisi sallia toiselle seksin muiden kanssa, jos se tekisi häntä onnelliseksi? Mua kiinnostaa syyt mielipiteille. Onko ne egoistisia, vaiko käytännöllisiä vaiko pelkoihin ja omistamiseen liittyviä?

        Jaa a? En ole edes vaivautunut miettimään? Jos hänet tekisi onnelliseksi olla muun kanssa harrastamassa seksiä, niin saahan hän... minä vaan en enää halua kuulua sen jälkeen hänen kanssaan. Oisko se sit egoistinen?


      • Dissident kirjoitti:

        Jaa a? En ole edes vaivautunut miettimään? Jos hänet tekisi onnelliseksi olla muun kanssa harrastamassa seksiä, niin saahan hän... minä vaan en enää halua kuulua sen jälkeen hänen kanssaan. Oisko se sit egoistinen?

        Olen miettinyt, että intohimo kestää noin kaksi vuotta ja on yhteydessä hormoneihin ja lajimme säilyvyyden turvamiseen. Sitten kun se loppuu alkaa ongelmia, hyvin harvoin ne alkaa seksiasioista. Koen, että avoimella suhteella voi saavuttaa todella vahvan siteen. Joskaksi älykästä ihmitä ovat sopineet keskenään ehdoisyta, jotka kummallekin sopii, suhteesta tulee erittäin vahva. Itselleni esimerkiksi ehdotonta on se, etten halua kuulla mitä toinen tekee, kunhan on onnellinen, se ei vaikuta yhteiseen aikaan negatiivisesti, eikä panna kavereita, naapureita ja tuttuja. En halua kertoa enkä puhua asioista.

        Toisen mielipide asiasta on erittäin tärkeää, eikä kenenkään tulisi kävellä itsensä yli näissä. :)


      • Mylmyri- kirjoitti:

        Olen miettinyt, että intohimo kestää noin kaksi vuotta ja on yhteydessä hormoneihin ja lajimme säilyvyyden turvamiseen. Sitten kun se loppuu alkaa ongelmia, hyvin harvoin ne alkaa seksiasioista. Koen, että avoimella suhteella voi saavuttaa todella vahvan siteen. Joskaksi älykästä ihmitä ovat sopineet keskenään ehdoisyta, jotka kummallekin sopii, suhteesta tulee erittäin vahva. Itselleni esimerkiksi ehdotonta on se, etten halua kuulla mitä toinen tekee, kunhan on onnellinen, se ei vaikuta yhteiseen aikaan negatiivisesti, eikä panna kavereita, naapureita ja tuttuja. En halua kertoa enkä puhua asioista.

        Toisen mielipide asiasta on erittäin tärkeää, eikä kenenkään tulisi kävellä itsensä yli näissä. :)

        "Olen miettinyt, että intohimo kestää noin kaksi vuotta"

        .. Jeps.. Naisilla.. Joillakin "jopa" 4 vuotta.. Tutkimusten mukaan.. Noh, On niitä erillaisiakin.. Tosin näiden "erillaisten" naisten Määristä on paha mennä sanomaan YhtäänMitään.. ;P

        .. BonoBo miehet ovat enemmän tai vähemmän "keskimääräisten" naisten kaltaisia näissä asioissa.. Ja sitten tietenkin molemmissa SukuPuolissa on Yllin`Kyllin vielä HurjempiaHurjastelijoita.. ;D


      • Mylmyri- kirjoitti:

        Olen miettinyt, että intohimo kestää noin kaksi vuotta ja on yhteydessä hormoneihin ja lajimme säilyvyyden turvamiseen. Sitten kun se loppuu alkaa ongelmia, hyvin harvoin ne alkaa seksiasioista. Koen, että avoimella suhteella voi saavuttaa todella vahvan siteen. Joskaksi älykästä ihmitä ovat sopineet keskenään ehdoisyta, jotka kummallekin sopii, suhteesta tulee erittäin vahva. Itselleni esimerkiksi ehdotonta on se, etten halua kuulla mitä toinen tekee, kunhan on onnellinen, se ei vaikuta yhteiseen aikaan negatiivisesti, eikä panna kavereita, naapureita ja tuttuja. En halua kertoa enkä puhua asioista.

        Toisen mielipide asiasta on erittäin tärkeää, eikä kenenkään tulisi kävellä itsensä yli näissä. :)

        No tapojahan on monia saada haluamaansa hohdetta suhteeseen.
        Mistä sitä tietää kuka mitenkin pitää intohimon yllä?


    • Jaa-a, no mikäpä siinä kyllä mulle käy.

      Jotain sääntöjä voisi sopia kuten sen ettei syrjähyppy ole lähiasuinseudulta eikä yhteisestä tuttavapiiristä mutta etäisten tuntemattomien kanssa niin go for it.

      Onhan kaikilla hormonitoiminta ja silmät päässä.

    • Nicitönnä

      Mä luulen, että mulle tulis jossain kohtaa hyvin ulkopuolinen olo. Ja tunne, että oon vaan viihdyke enkä mikään tärkeä ihminen miehelle, joka husaa muuallakin.

      Mä oon niin romanttinen, että ei jotenkin sovi minun käsitykseen olla kuin kirjaston hoitaja, joka laittaa kirjat jakoon ja lainailee ympäri maailmaa. Ja tautiriskit on yksi iso asia myös.

      Ei tarvi kun yhden vahingon ja voi olla, että terveys on mennyt. En siis usko hippirakkauteen. 😬

      • Ymmärrettävää :) kaikki näemme ja ajattelemme asioista omasta todellisuudestamme jossa olemme ainoita oikeassa olevia. Minusta on kivaa välillä yrittää ymmärtää muiden todellisuuksia :) siksi kysyn :)


      • Nicitönnä

      • Nicitönnä
        Mylmyri- kirjoitti:

        Ymmärrettävää :) kaikki näemme ja ajattelemme asioista omasta todellisuudestamme jossa olemme ainoita oikeassa olevia. Minusta on kivaa välillä yrittää ymmärtää muiden todellisuuksia :) siksi kysyn :)

        Se on ihan mielenkiintoista, ottaa selvää miten muut näkee ja kokee elämää. Avartavaa, vaikka kaikelle nyt ei avautuisi. 🙃

        Mutta voi ymmärtää, vaikkei hyväksyisikään omalle kohdalle..


      • Nicitönnä kirjoitti:

        Jotenkin mun tunnemaailma tukee tätä kuva...

        https://goo.gl/images/maeVz2

        Kietotumista, yhteen hitsautumista, me henkeä, yhteenkuulumista...ja tää kuva aiheuttaa puistatuksia.

        https://goo.gl/images/coQ4RB

        Pystyisitkö polyamoriseen suhteeseen?

        "Pystyisitkö polyamoriseen suhteeseen?"

        Sorry mylmyr jos otat veetuiluna mutta tuo nicitönnän kyusymys sai minut spontaanisti nauramaan kun tuli mieleen se millaisen draaman påalstalla aiheutti se taannoinen yhdenkin miehen ylläpito. Entäpä jos niitä miehiä olisi ollut monta, vaikkapa dissident ja pertsa vielä mukana siinä kuviossa, seurauksena varmaan olisi ollut multihyperultimaattinen palstasaippuaooppera jossa ei olisi sanoja säästelty :D


      • Nicitönnä kirjoitti:

        Jotenkin mun tunnemaailma tukee tätä kuva...

        https://goo.gl/images/maeVz2

        Kietotumista, yhteen hitsautumista, me henkeä, yhteenkuulumista...ja tää kuva aiheuttaa puistatuksia.

        https://goo.gl/images/coQ4RB

        Pystyisitkö polyamoriseen suhteeseen?

        Minä kyllä pystyisin :) en itse tarvitse muita sihteessa, mutta koen että jos suhde on avoin ja kummallakin on lupa mennä ja toinen pysyy vieressä , ilman että pidättelee itseään, ajattelee että mä suutun jos hän käy muualla... niin merkitsen jänelle enemmän kuin seksikumppanin :)

        Minä en ole mustasukkainen enkä omistamishaluinen. Koen että rakkaus ei ole väkisin pitämistä, vaan asioiden mahdollistamista. Enkä halua olla rakkaalle ihmiselle esteenä elää omaa elämää. Koen et aikuisena ainut järkevä ratkaisu on että kahden vapaan aikuisen omat elämät kulkee vietekkäin, eivätkä he yritä elää samaa elämää. Mut mä oon 😂 erilainen 😜 enkä ole oikeassa, kun omassa todellisuudessani :)


      • Harmaaritari kirjoitti:

        "Pystyisitkö polyamoriseen suhteeseen?"

        Sorry mylmyr jos otat veetuiluna mutta tuo nicitönnän kyusymys sai minut spontaanisti nauramaan kun tuli mieleen se millaisen draaman påalstalla aiheutti se taannoinen yhdenkin miehen ylläpito. Entäpä jos niitä miehiä olisi ollut monta, vaikkapa dissident ja pertsa vielä mukana siinä kuviossa, seurauksena varmaan olisi ollut multihyperultimaattinen palstasaippuaooppera jossa ei olisi sanoja säästelty :D

        Blaablaablaa 😂😂😂😂 en kommentoi enempää 😂😂😂😂


      • Gnuk
        Mylmyri- kirjoitti:

        Minä kyllä pystyisin :) en itse tarvitse muita sihteessa, mutta koen että jos suhde on avoin ja kummallakin on lupa mennä ja toinen pysyy vieressä , ilman että pidättelee itseään, ajattelee että mä suutun jos hän käy muualla... niin merkitsen jänelle enemmän kuin seksikumppanin :)

        Minä en ole mustasukkainen enkä omistamishaluinen. Koen että rakkaus ei ole väkisin pitämistä, vaan asioiden mahdollistamista. Enkä halua olla rakkaalle ihmiselle esteenä elää omaa elämää. Koen et aikuisena ainut järkevä ratkaisu on että kahden vapaan aikuisen omat elämät kulkee vietekkäin, eivätkä he yritä elää samaa elämää. Mut mä oon 😂 erilainen 😜 enkä ole oikeassa, kun omassa todellisuudessani :)

        Minusta te naiset ootte hassuja juttuineen. Te kestätte paljon paremmin fyysisen uskottomuuden ja annatte helpommin anteeksi sen, kuin ns. henkisen. Se, että mies on käynyt panemassa jotain vierasta, on teille paljon helpompi sulattaa ja päästä yli kuin se, että miehellä on flirttiä ja sutinaa jonkun muun/muiden kanssa ilman panemista,.., :D


      • Gnuk kirjoitti:

        Minusta te naiset ootte hassuja juttuineen. Te kestätte paljon paremmin fyysisen uskottomuuden ja annatte helpommin anteeksi sen, kuin ns. henkisen. Se, että mies on käynyt panemassa jotain vierasta, on teille paljon helpompi sulattaa ja päästä yli kuin se, että miehellä on flirttiä ja sutinaa jonkun muun/muiden kanssa ilman panemista,.., :D

        No joo. Oikeassa olet. Mutta jollekin naiselle on tärkeää fyysinen yhteys ja toiselle henkinen :)


      • Nicitönnä
        Mylmyri- kirjoitti:

        Minä kyllä pystyisin :) en itse tarvitse muita sihteessa, mutta koen että jos suhde on avoin ja kummallakin on lupa mennä ja toinen pysyy vieressä , ilman että pidättelee itseään, ajattelee että mä suutun jos hän käy muualla... niin merkitsen jänelle enemmän kuin seksikumppanin :)

        Minä en ole mustasukkainen enkä omistamishaluinen. Koen että rakkaus ei ole väkisin pitämistä, vaan asioiden mahdollistamista. Enkä halua olla rakkaalle ihmiselle esteenä elää omaa elämää. Koen et aikuisena ainut järkevä ratkaisu on että kahden vapaan aikuisen omat elämät kulkee vietekkäin, eivätkä he yritä elää samaa elämää. Mut mä oon 😂 erilainen 😜 enkä ole oikeassa, kun omassa todellisuudessani :)

        Juuu, jollain tapaa käsitän. Mäkään en halua olla esteenä omalle elämälle, mutta en kuitenkaan pystys antaa arvoa miehelle joka on himojensa orja. Eikä tunteidensa renki ja rakastele vaan mua. 😝


      • Gnuk
        Mylmyri- kirjoitti:

        No joo. Oikeassa olet. Mutta jollekin naiselle on tärkeää fyysinen yhteys ja toiselle henkinen :)

        Kyllä se henkinen on jokaiselle naiselle se tärkein. Se ei käy, et mies voi rakastaa yhtä aikaa useampaa naista, mutta olisi yhdessä vaan yhden kanssa... :)


      • Gnuk kirjoitti:

        Kyllä se henkinen on jokaiselle naiselle se tärkein. Se ei käy, et mies voi rakastaa yhtä aikaa useampaa naista, mutta olisi yhdessä vaan yhden kanssa... :)

        Kyllä se minulle kävisi. Jos minäkin saisin avoimesti rakastaa useampaa miestä :). Kun puhutaan tunne-elämästä se on paljon monimutkaisempi :)


      • Nicitönnä
        Gnuk kirjoitti:

        Kyllä se henkinen on jokaiselle naiselle se tärkein. Se ei käy, et mies voi rakastaa yhtä aikaa useampaa naista, mutta olisi yhdessä vaan yhden kanssa... :)

        Sitähän ei kukaan tiedä, rakastaako mies hiljaa sisimmässään vaikka jotakin exäänsä. Voi rakastaakin, mutta ne ei tunnu pahalle...koska heillä oli jotain jo ennen mua. Tunteita mihin mä en liittynyt mitenkään, siellä voi joku tunne säilyä. Ja se on ok, mutta fyysinen puoli samaan aikaan jonkun muun kansa, niin haittaa.


      • Gnuk
        Mylmyri- kirjoitti:

        Kyllä se minulle kävisi. Jos minäkin saisin avoimesti rakastaa useampaa miestä :). Kun puhutaan tunne-elämästä se on paljon monimutkaisempi :)

        Ne on ne suuret puheet aina ja todellisuus ihan jotain muuta... :D

        En ole ikinä kieltänyt keneltäkään sitä, mitä olen sallinut itsellenikin. Olisin helvetin tekopyhä, jos niin tekisin....


      • Gnuk kirjoitti:

        Ne on ne suuret puheet aina ja todellisuus ihan jotain muuta... :D

        En ole ikinä kieltänyt keneltäkään sitä, mitä olen sallinut itsellenikin. Olisin helvetin tekopyhä, jos niin tekisin....

        No aina ja aina, mutten minäkään kieltänyt keneltäkään mitä sellaista mitä itse haluan. Avoin ja rehellinen vuoropuhelu on tärkeä. Ja kuule ja tulee kuulluksi ei voi olla muuta, kuin hyvää :)


      • Gnuk
        Nicitönnä kirjoitti:

        Sitähän ei kukaan tiedä, rakastaako mies hiljaa sisimmässään vaikka jotakin exäänsä. Voi rakastaakin, mutta ne ei tunnu pahalle...koska heillä oli jotain jo ennen mua. Tunteita mihin mä en liittynyt mitenkään, siellä voi joku tunne säilyä. Ja se on ok, mutta fyysinen puoli samaan aikaan jonkun muun kansa, niin haittaa.

        Mä rakastan edelleen kaikkia mun exiä. Siihen oli syy miksi oltiin yhdessä, kuin myös siihen miksi ollaannyt exiä. Mutta ei se heistä yhtään vähemmän rakastettavia tee. Minusta ehkä, muttei heistä... :)


      • Nicitönnä
        Gnuk kirjoitti:

        Mä rakastan edelleen kaikkia mun exiä. Siihen oli syy miksi oltiin yhdessä, kuin myös siihen miksi ollaannyt exiä. Mutta ei se heistä yhtään vähemmän rakastettavia tee. Minusta ehkä, muttei heistä... :)

        Niin, eikä tuossa mitään pahaa olekaan. Käy järkeen. He on olleet sulle tärkeitä, teillä on yhteistä historiaa ja ei se mihkään katoa, vaikka uusien kanssa tekee uutta historiaa.

        Ihmisestä jää joku jälki sisimpään. Hyvä, jos ne jäljet on sellaisia, että voi muistaa rakkaudella tai lämpöisellä tunteella kumminkin. Sillon tietää, että ihmisellä on ollut tunteet mukana ja kykenee tunteilemaan.


    • " Itse arvostan henkistä yhteyttä ja sitä, että kaksi vapaa aikuista ovat vapaaehtoisesti yhdessä ilman mustasukkaisuutta, omistamista, rajoittamista ja kyttäämistä. Oletko eri mieltä? Olisi mukava kuulla perustelut :)"

      Noinhan se on kiva ilmaista mutta mikähän on noissa(kin) suhteissa todellisuus? Miksiköhän intohimorikokset ovat niin yleisiä tuollaisissa bonobo-suhteissa? eikö kaikilla olekaan kivaa? Mut joo, minä uskon että yhteiskunnassa tulee olla järjestys ja tietynlaisten perusasioiden kunnossa, Näihin perusasioihin kuuluu mm. pariutuminen niin että parit ovat heteroita, siis miehiä ja naisia ja ne on oikeasti keskenään parisuhteessa eikä kumpikaan puolen kylän kanssa. Naiset ehkä näkee vähän eri tavalla, niin kuin nyt nuo naismies -kamuketjutkin osoittaa, niistä on ok miesten ja naisten olla kavereita ja varmaan myös niinkin että suhteet on kaverisuhteita ja sitten nussiskellaan pitkin pitäjiä tylsyyden tappamiseksi.

      Hyvin vaikea on minun kuvitella että jos oikeasti rakastaisin jotakuta naista että minulla siinä olisi minkäänlaista halua olla muiden kanssa, jos olisi niin tuskin oikeasti rakastaisin sitä naista vaan se olisi varmaan joku kamusuhde sitten. En tietenkään ole myöskään niin tyhmä että jos se nainen haluaisi tuollaisen vapaan suhteen että kuvittelisin sen sitten rakastavan minua niin muin minä sitä, saisi lutka lähteä etsimään bonobo-suhteensa muualta.

      • Kiitos mielipiteestä :) meitä ihmisiä on niin monenlaisia ja hyvä niin :) mä vaan niin tykkään kysymyksestä: miksi?


      • Mylmyri- kirjoitti:

        Kiitos mielipiteestä :) meitä ihmisiä on niin monenlaisia ja hyvä niin :) mä vaan niin tykkään kysymyksestä: miksi?

        No joo, tuo on varmaan maailman paras sana tuo "miksi?", sen kujn muistaa esittää itselleen aina kun asiat näyttää liian hyviltä niin se näyttäminen voi saada selityksen ja säästää monelta harmilta, onhan me näistä aiemminkin juteltu. Itseasiassa mitä tulee tähän aiheeseen niin vaikka minä en diggaile polyamorisista suhteista veikkaan että meistä kahdesta sellainen mulle sopisi paremmin kuin sulle ihan siksi kun toimin aina aika järkiperäisesti, joskus liiankin, niin varmaan pystyisin tilanteen jotenkin hanskaamaan jos pakko olisi. Sulle taas en suosittelisi missään nimessä kun olet niin tunneihminen, särjet vaan itses sellaisessa leikissä.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No joo, tuo on varmaan maailman paras sana tuo "miksi?", sen kujn muistaa esittää itselleen aina kun asiat näyttää liian hyviltä niin se näyttäminen voi saada selityksen ja säästää monelta harmilta, onhan me näistä aiemminkin juteltu. Itseasiassa mitä tulee tähän aiheeseen niin vaikka minä en diggaile polyamorisista suhteista veikkaan että meistä kahdesta sellainen mulle sopisi paremmin kuin sulle ihan siksi kun toimin aina aika järkiperäisesti, joskus liiankin, niin varmaan pystyisin tilanteen jotenkin hanskaamaan jos pakko olisi. Sulle taas en suosittelisi missään nimessä kun olet niin tunneihminen, särjet vaan itses sellaisessa leikissä.

        Sä et tunne mua ja suhteitani :) vaikka olen avoin, minusta tiedetään vain sen, mitä haluan näyttää tai sen, mikä on minulle yksi hailee et joku minusta tietää :)


      • Mylmyri- kirjoitti:

        Sä et tunne mua ja suhteitani :) vaikka olen avoin, minusta tiedetään vain sen, mitä haluan näyttää tai sen, mikä on minulle yksi hailee et joku minusta tietää :)

        "minusta tiedetään vain sen, mitä haluan näyttää tai sen, mikä on minulle yksi hailee et joku minusta tietää :)"

        Niin no eikös tuo nyt ole aika salamyhkäistä, kuinkas se sopii tuohon aiemmin kirjoittamaasi:

        "Itse arvostan henkistä yhteyttä ja sitä, että kaksi vapaa aikuista ovat vapaaehtoisesti yhdessä ilman mustasukkaisuutta, omistamista, rajoittamista ja kyttäämistä. "

        Niin kun eikös tuossa henkisessä yhteydessä olisi tärkeää juurikin täydellinen avoimuus? sitten kun sinä siinä "avoimessa" suhteessasi haluaisit näyttää vain osan asioista ja samalla vaatisit toiselta täydellistä avoimuutta jotta "henkinen yhteys" eikö siitä alkaisi kohta poikimaan tuota mustasukkaisuutta, omistamista jne. kun se avoimuus olisi vain yksipuolista?


      • Mylmyrieikirj
        Harmaaritari kirjoitti:

        "minusta tiedetään vain sen, mitä haluan näyttää tai sen, mikä on minulle yksi hailee et joku minusta tietää :)"

        Niin no eikös tuo nyt ole aika salamyhkäistä, kuinkas se sopii tuohon aiemmin kirjoittamaasi:

        "Itse arvostan henkistä yhteyttä ja sitä, että kaksi vapaa aikuista ovat vapaaehtoisesti yhdessä ilman mustasukkaisuutta, omistamista, rajoittamista ja kyttäämistä. "

        Niin kun eikös tuossa henkisessä yhteydessä olisi tärkeää juurikin täydellinen avoimuus? sitten kun sinä siinä "avoimessa" suhteessasi haluaisit näyttää vain osan asioista ja samalla vaatisit toiselta täydellistä avoimuutta jotta "henkinen yhteys" eikö siitä alkaisi kohta poikimaan tuota mustasukkaisuutta, omistamista jne. kun se avoimuus olisi vain yksipuolista?

        No ku sorry harmis 😂 en olemä palstalla sielunkumppania etsimässä ja ihan kaikelle kaikkea itsestäni en kerro. Mut omalle kumppanille kyllä :)


      • Mylmyrieikirj kirjoitti:

        No ku sorry harmis 😂 en olemä palstalla sielunkumppania etsimässä ja ihan kaikelle kaikkea itsestäni en kerro. Mut omalle kumppanille kyllä :)

        Kyllähän sä aika paljon olet kertonut täällä mutta en tuossa nyt pelkkää palstaa tarkoittanut vaan ihan yleensäkin, veikkaan että kaikista sun avoimuuspuheista huolimatta sitä salamyhkäisyyttä hiipisi tuollaiseen suhteeseen ja vaikka nyt sanot että kerrot niin entä jos: sun sielunkumppani kysyy onko sun hoito 2 parempi pano kuin se itse? oletetaan että on mutta mitä vastaat "Kyllä" ja pahoitat sielunkumppanin mielen, valehteletko että "ei" ja saat sen hyvälle mielelle petollisesti vai yritätkö vaihtaa aihetta mussuttamalla jotain erilaisuuksista? Huomaatkos miten helpollä kysymyksellä saa sut moraalisten ongelmien äärelle versus jos sulla on vaan yksi hyvä pano ja olet sille uskollinen.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Kyllähän sä aika paljon olet kertonut täällä mutta en tuossa nyt pelkkää palstaa tarkoittanut vaan ihan yleensäkin, veikkaan että kaikista sun avoimuuspuheista huolimatta sitä salamyhkäisyyttä hiipisi tuollaiseen suhteeseen ja vaikka nyt sanot että kerrot niin entä jos: sun sielunkumppani kysyy onko sun hoito 2 parempi pano kuin se itse? oletetaan että on mutta mitä vastaat "Kyllä" ja pahoitat sielunkumppanin mielen, valehteletko että "ei" ja saat sen hyvälle mielelle petollisesti vai yritätkö vaihtaa aihetta mussuttamalla jotain erilaisuuksista? Huomaatkos miten helpollä kysymyksellä saa sut moraalisten ongelmien äärelle versus jos sulla on vaan yksi hyvä pano ja olet sille uskollinen.

        No ensinä mun kumppani ei kysyole minulta mitään panoihini liittyvää, josettä avoimeen suhteeseen ryhdyn. Se on mun pelisääntö siinä, ettei siitä puhuta, paitsi jos se alkaa vaikuttaa suhteeseen negatiivisesti.


      • Mylmyri- kirjoitti:

        No ensinä mun kumppani ei kysyole minulta mitään panoihini liittyvää, josettä avoimeen suhteeseen ryhdyn. Se on mun pelisääntö siinä, ettei siitä puhuta, paitsi jos se alkaa vaikuttaa suhteeseen negatiivisesti.

        Miksi ei kysele? Eikö avoimessa suhteessa juurikin pitäisi olla niin avointa että voi kysyä mitä vaan? Oikea nimi tuolle sun ehdottamallehan olisi salamyhkäilysuhde :D Minua vähän jopa ärsyttää että ihmiset väittää olevansa avoimia mutta sitten selvbiääkin että ne on pahimpia salaajia kun tekevätkin asioita joista eivät voi puhua. Niin kuin nyt yuokin akka tuossa:

        https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000005525757.html

        " En haluaisi, että vanhempani ja lapseni saisivat tietää harrastuksestani, enkä ole toitottanut siitä ystäville tai töissä. "

        Ihan hiton avointa :D Miksei sitä voi sitten olla ylpeän avoin tekemisistään jos se on ok? Mut miten vaan, siitä vaan toteuttamaan itseäsi kuin tuo jutun nainen, toivottavasti vaan olet oikeasti avoimempi kaikkia kohtaan niin ettei joudu sun läheiset sitten joskus ottamaan "pommeja" vastaan kun kuulevat totuuden joltain muulta. Ja nerkin jotka sotket mukaan noihin "avoimuuksiin", toivottavasti ne tietää heti alusta lähtien ja kaiken aikaa missä mennään.


      • jormis

        Nyt huomasin tämän vanhan ketjun. Mielenkiintoinen ketju kaikkine kommentteineen ja erittäin asiallinen. Vastaan tähän kohtaan kun siihen ei kukaan kommentoinut.

        Minä ymmärrän hyvin miksi ihmiset tekevät tällaista salassa. Kukaan ei ole mitään "palatte helvetin tulessa"-tyyppisiä argumenttejä sekoittanut tähän keskusteluun mutta niitä kuulee jatkuvasti jos puhe kääntyy parinvaihtoon, ryhmäseksiin tai avoimiin suhteisiin.

        Keskimäärin ihmiset ymmärtävät paljon paremmin pettämistä ja se on "OK" ja jossain määrin ihmisille järkeiltävissä miksi niin tapahtui. Tyypillisiä ajatuksia on "se toinen osapuoli varmaan pihtaa" tai "kyllästyyhän siihen jos kelpaa vain lähetyssaarnaaja lauantaisin saunan jälkeen".

        Mutta jos joku pariskunta onkin keskenään sopinut että on ihan hyväksyttyä käydä joskus vieraissa ja sen tarkoitus on vain piristää parisuhdetta. Tällaiseen kadunmiehen reaktio onkin tyypillisesti "hyi helvetti ", "sairasta touhua, eikö kukaan ajattele lapsia" tai "hoitoon joutaisivat"

        Niinpä meilläkin vain hyvin harvat tuttavat tietävät näistä asioista yhtään mitään ja naapurit ei sitä vähääkään.


    • epäusko

      "Kuuluuko ihmisten parisuhteessa olevien olla ehdottomasti uskollisia toisille vai olisitko valmis mahdollistaa toiselle myös muiden tapailun seksimielessä, yhdessä sovituilla ehdoilla"

      Kuuluu olla ja en olisi valmis.

      "Entäs jos kumppanillesi tämä olisi tärkeää ja olisit ihastunut häneen, sallisitko vapauden vaikka et haluaisi avointa suhdetta?"

      En sallisi, saisi etsiä sellaisen joka sallii. Yäk noille avoimille suhteille.

    • Ei oikein kiehdo ajatus siitä että muija tulee toisen äijän mällit toosassa nukkumaan samaan petiin mun kanssa..

      • Nicitönnä

        Tai pussaa hyvän yön suukon suulles, toisen genitaalien jälkeen. 😲

        Pillun haju sieraimissa kiva nukkua...yöööh. Ällötti joskus uskottomuus tiedonkin jälkeen ajatella mitähän kaikkea on tehty ja sen jälkeen tultu mun iholle...


      • No tää on kärjistettyä 😂😂😂 kai kumppaninne käy suihkussa ennen nukkumaan menoa 😂😂😂


      • Nicitönnä
        Mylmyri- kirjoitti:

        No tää on kärjistettyä 😂😂😂 kai kumppaninne käy suihkussa ennen nukkumaan menoa 😂😂😂

        Itseasiassa tuo petturi ex vuodelta karva ja kyrpä kävi suihkussa aina niinä iltoina, kun oli pettänyt. Muuten ei niinkään, kun ehtii aamullakin oli nukkumaan mennessä vastaus.

        Silti, siellä ne toisen pöpöt silti muhii.😓


      • Nicitönnä kirjoitti:

        Itseasiassa tuo petturi ex vuodelta karva ja kyrpä kävi suihkussa aina niinä iltoina, kun oli pettänyt. Muuten ei niinkään, kun ehtii aamullakin oli nukkumaan mennessä vastaus.

        Silti, siellä ne toisen pöpöt silti muhii.😓

        Pettäminen on eri asia. Se on ilkeintä mitä toiselle voi tehdä. Tietää, että toiseen sattuu jos käy muualla, tehdä se silti, salata ja silti jatkaa kumppanin kanssa. Pettämistä en puolla mitenkään. Lisäksi minulle kondomin käyttö tälläisessä suhteessa olisi sellainen ehto, jsta ei tingitä.


      • Mylmyri- kirjoitti:

        No tää on kärjistettyä 😂😂😂 kai kumppaninne käy suihkussa ennen nukkumaan menoa 😂😂😂

        Ei sitä ajatusta saa pois vaikka kuinka jynssäis..

        Eka on ottanu joltain toiselta äijältä suihin ja sitten yrittää tulla pusuttelemaan..

        Hyi kauhistus!


      • Nicitönnä
        KonnaKettu kirjoitti:

        Ei sitä ajatusta saa pois vaikka kuinka jynssäis..

        Eka on ottanu joltain toiselta äijältä suihin ja sitten yrittää tulla pusuttelemaan..

        Hyi kauhistus!

        Ikään kun alistettais ottamaan suihin sen suihin oton jälkeiset ja bakteerit. Joo hyi helvatti.


    • mansikkakakkua

      "Minä en ymmärrä moniakaan asioita ihmissuhteissa. En ymmärrä mitä järkeä on ehdottomassa rehellisyydessä, vaikka sillä tietoisesti loukkaa rakasta ihmistä. En ymmärrä miksi kaikesta täytyy tehdä diili, että miten ollaan ja miten ei olla. En ymmärrä miten joku uskaltaa luvata ehdotonta uskollisuutta, kun ikinä ei voi tietää mitä elämässä tule tapahtumaan. "

      Mä ymmärrän montakin asiaa... mitä sä ihmettelet. Toisaaltaan ymmärrän ihmettelysikin... sillä koskaan ei tosiaankaan tiedä ... mitä elämässä tulee tapahtumaan!
      Mä teen diilin ainoastaan jos toinen hyväksyy ... mun pienet ehtoni, niin yllätyksenä hänelle tuskin tulee mitään uutta asiaa tietoisuuteen. Eli jos mies jää kiinni syrjähypystä, se on kotileikkimme loppu... fakta, sillä mun sisimpäni on silloin jäätynyt.
      Luottamus toiseen; eli mieheen ...ja suhteeseen on mennyt, sitä ei korjaa mikään katumus tai hyvittely.

      Voi olla ett se tuntuu joistakin henkilöistä liioteltulta reaktiolta: ehkä se onkin sitä... mutta kun mä tunnen niin...en pysty enää läheisyyteen en pysty luottamaan ett olen tärkein ihminen sille miehelle. Sille tunteelleni mä en pysty mitään, ei sitä tyhjyyttä/orpoutta mitkään sanat pois pyyhi... mä olen silloin ns. yksin autiolla saarella.
      Viimeinen äijä raivosi jossain vaiheessa mulle; ett mä olen henkisesti köyhä kun annan vartin hoidon lopettaa toimivan suhteen. Hän tiesi mun suhtautumiseni asiaan... mä olin sen kertonut hänelle. Toiveena tietenkin; ettei sitä päivää koskaan tulisi.... mutt kun se tuli siitä huolimatta.

      Ehkä mä olen omahyväinen ja kopea... tai vain herkkä.

      • Gnuk

        Hölmö se sun viimeisin hoito oli kun jäi kiinni... :D


      • mansikkakakkua
        Gnuk kirjoitti:

        Hölmö se sun viimeisin hoito oli kun jäi kiinni... :D

        Ihan vaan tiedoksesi; mulla ei ole HOITOJA... niin kepeitä suhteita mä en edes yritä.
        Kyllä se mies ihan tosissaan mulle merkitsi enemmän... alunperin.

        Nyt jo ... merkittömyys, jonka voi unohtaa... kunhan lopettaa korttien tai kukkien lähettelyn. Kortit joutaa roskikseen ja kaverit/mummut tai hoitsut saavat kukkia silloin tällöin, enkä mä niitä enää roskikseen heitä... iloa tuottavat toisille. Joten lähettäkööt, jos tykkää maksella niistä... ei ne mun elämää enää haittaa, tuli niitä tai ei.


      • mansikkakakkua

        Olen sitten vaikka se egoisti... ....(sun mieliksesi, kerrankin!)
        -Mun äidinkieleni on muuten suomi... mutt ei se sanottavasti haittaa; vaikka jotain muutakin kieltä haluaisit käyttää. Jotenkin se vaan tuntuu täällä niin kornille... jos ymmärrät vihjeen!
        Ja tämä keskustelu oli tässä... mulla on muuta tärkeämpää tehtävää nyt taas.


      • Gnuk
        mansikkakakkua kirjoitti:

        Olen sitten vaikka se egoisti... ....(sun mieliksesi, kerrankin!)
        -Mun äidinkieleni on muuten suomi... mutt ei se sanottavasti haittaa; vaikka jotain muutakin kieltä haluaisit käyttää. Jotenkin se vaan tuntuu täällä niin kornille... jos ymmärrät vihjeen!
        Ja tämä keskustelu oli tässä... mulla on muuta tärkeämpää tehtävää nyt taas.

        Tarkoitin sillä sitä, että älä syö kuormasta. Kumppania ei kantsi ottaa mistään lähi-tai ystäväpiiristä. Niissä aina on liikaa ylimääräisiä "asiantuntijoita"


    • Kaisanoasaa

      Uskoton ihminen pitäisi kivittää. Miksi loukkaa tahallaan kumppania pettämällä.

    • .. Jeps.. Noi on PolyBonoBojen juttuja.. Se on Yksi BonoBojen AlaLaji.. ;D

      .. Phyi.. Ja Hyi.. ;D

      • Gnuk

        Pimpelipompelinarskismaiskis... :D


      • Gnuk kirjoitti:

        Pimpelipompelinarskismaiskis... :D

        .. Osus&Uppos.. ;D


      • Gnuk
        NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Osus&Uppos.. ;D

        Bimbelibonobonobon :D


      • mansikkakakkua
        NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Osus&Uppos.. ;D

        Villikset jaloissa valssaan Tonava kaunoista... vai mikä tuo nyt onkaan jota Emo soittaa...
        Mulla alkaa kylvetys hommat... ensin Emo, sitten tuo nelijalkainen ja lopulta käyn itsekin suihkussa.
        Öitä sulle, sekä palstalaisille.


      • mansikkakakkua kirjoitti:

        Villikset jaloissa valssaan Tonava kaunoista... vai mikä tuo nyt onkaan jota Emo soittaa...
        Mulla alkaa kylvetys hommat... ensin Emo, sitten tuo nelijalkainen ja lopulta käyn itsekin suihkussa.
        Öitä sulle, sekä palstalaisille.

        .. =).. Toivottavasti sulla on edes hieman parempi Fiilis.. ;P

        .. Hyvää Yötä & RentouttaviaUnia.. =)


    • giigioh

      Uusin mies on jässikkä

      • Kenen uusin mies on tuollainen?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2231
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      65
      1873
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1695
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1621
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1594
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      144
      1539
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe