Appivanhemmat.

aqwamariin

Muutin rintamamiestaloon jonkusen seurusteluvuoden jälkeen miehen kotitaloon. Mies oli rakentanut ihan uuden talon viereen ja kun muutmme vanhaan, he muuttivat uuteen. Rintamamiestalo oli kolmio ja uusi talo kaksio. Oli aluksi ihan järkevääkin, että muuttaisimme hänen vanhempien kansssa "kommuuniin" ja he auttaisivat sitten lapsien ja muiden kanssa.Aloimme remontoida taloa ja laittaa pihaa oman mielen mukaan kun jälkikasvuakin pukkasi tulemaan. Mieheni oli 20-vuotta laittanut kaiken omaisuuden taloon ja kahteen kesämökkiin, mutta mitään ei ollut hänen nimissään. Vuosien mittaan kävi selväksi että minä en saanut päättää pensaiden paikoista tai mitä lattiapanelia minnekin laitetaan. Tein tyttärelleni kanalan ja siitä tuli tosi hieno, mutta appiukko ja anoppi päättivät että minä en saa pitää sitä kanalana vaan siitä tehdään leikkimökki, vaikka leikkimökki olikin jo pihassa. Lopulta en halunnut enää tehdä mitään koska en saanut tehdä mitään, minulle nälvittiin koko ajan joka asiasta. Viimeinen niitti oli kun appiukko tuli möyhäämään istutuksien siirrosta, kun sen piti olla ihan selvä. Olin viimeisillään raskaana ja lapsi nukkui päiväunia yläkerrassa. Appiukko tuli huutamaan istutuksista ja paiskoi täysillä oven lähtiessä. Silloin päätin kun itkin kokonaisen tunnin etten voi enää jatkaa samalla pihalla ja mahaa alkoi pistellä. Olin sanonut miehelle jo monta vuotta sitten etten halua asua siinä talossa. Kun suutuin heille enkä käynyt enää kylässä he alkoivat hirveän mustamaalaamisrumban(en anna nähdä lapsia ja minun täytyy kärsiä mielenterveysongelmista kun minun sukulaisetkin on sellaisia hulluja). Mieheni alkoi ahdistua kun joka kerta kun hän meni pihalle minun väitettiin olevan hullu. Puolen vuoden jälkeen muutimme pois ja tuntuu ihanalta kun anoppi ei tule ominpäin kylään seisomaan oven eteen sanomatta mitään, mutta jälki siitä on jäänyt. Nyt kun saan hengittää huomaan miten hirveän tuhoavasti nämä vanhukset ovat toimineet. Minun vanhin lapsi ahdistui kun mummo tuli kyselemään mikä minua vaivaa. Anoppi ja appiukko yrittivät koko ajan saada miestäni pois perheestään, milloin minkäkin pihatyön pariin. Jos he olivat minulle ilkeitä ja mies meni siitä puhumaan niin asia käännettiin aina siihen että "sinä saat tämän talon unohda se #####", sehän on hullu

Mies yritti antaa anopin ja apen sopeutua vuosien aikana, mutta tilanne vain paheni. Laitoin omaa rahaa myös taloon, joten siitä ei ainakaan ollut kyse, että olisin heitä huijaamassa. Laskut maksoimme molemmista taloista ja kesämökeistä, teimme pihahommat ja emme vaatineet lastenhoitoapuja koska anoppi ei sitä tykännyt tehdä. Viimeksi anoppi soitti jouluna mutta en vastannut, kun viime puhelussa, joulun aikaan sekin, hän haukkui toisen miniän lahjat ihan huonoiksi ja joulu vierailukin oli ollut niiin pettymys. En halua olla tekemisissä heidän kanssaan olen saanut tarpeeksi. Olin kuunnellut aluksi toisen miniän haukkumista mutta nyt se on siirtynyt minuun. Mietimme miehen kanssa anoppia siinä että hänen täytyy olla läheisriippuvainen. Anoppi on äärettömän pihi ja jos hänen täytyy ostaa joululahjoja, niin sekin on kallista ja pakko. Kaikesta huonosta kohtelusta huolimatta hänen pitää saada tietää kaikkien asioista ja päästä jopa kesälomalla meidän mukaan. Jos jollakin on tilanne jossa miettii muuttamista appivanhempien tykö niin kehoitan miettimään pari kertaa. Anoppi ei näyttänyt hampaitaan ennenkuin oli varma, että emme pääse muuttamaan lasten kanssa pois. Hän oli sitä mieltä ettei hoida lapsia jos muutamme ja talot ja mökit myydään pois. Lopulta olimme niin täynnä että jätimme kaiken taakse. Voi olla että minulta menee aikaa ennenkuin mieli alkaa rauhoittua. en viitsinyt ottaa anopin tavaroitakaan koska ne muistuttivat kaikesta pahasta. Puoli vuotta he uskottelivat että muuttavat pois mutta minä tiesin että anoppi ei aijo sitä tehdä ja olin oikeassa, eivät ole myymässä vaikka lähdettiin. Ennenkuin lähdimme muuttokuorman kanssa appiukko huusi minulle ja anoppi haukkui, että sellaista... noh... onneksi en ollut sitä ennen antanut joululahjoja hänelle, otin ostamani vadin takaisin ja lähdimme sitten hyvästelemättä. Olen todella surullinen tästä, koska lapsilla olisi voinut olla kiva mummo mutta omalla käytöksellään lähinnä pelkään heitä.

Miksi kirjoitan tämän nyt? Minun vain tarvitsi saada tämä ulos. Mitään omaisuutta miehenikään ei saanut omiin nimiinsä ja minkä takia... minunko? Onkohan nämä niitä asioita joissa lahjan antajalla on kaksinaismoralistinen tavoite. Lahja ei olekaan pyyteettömästi annettu. Jos minusta tulee mummo joskus niin nyt ainakin tiedän miten saadaan huono maine jälkipolville eikä lapsetkaan muistele hyvällä. Muistisairaus ei ole kyseessä vaan pelkästään pahat ihmiset. Jos minä olisin niin paha ihminen että minut pitäisi tuhota niin miksi koskaa omalle lapselleen?

5

1623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moneenjunaan

      Nyt menee yli hilseen ja pahasti täällä päässä.
      Pitää vääntää itselleni oikein rautalangasta koko kuvio.
      Ymmärsinkö oikein, miehesi teki yli 20 vuotta ilmaista työtä ja pisti kaikki rahansa vanhempiensa omistamiin kiinteistöihin, siis niihin kahteen omakotitaloon ja kahteen kesämökkiin. Tuosta noin vaan ilman mitään varsinaista syytä. Miehesi on siis nyt jotain 40-50 vuotias.

      Sinä asuit samassa kommuunissa vuosia ja teit siihen ilmaista työtä ja käytit omia rahojasi miehen vanhempien omaisuuden kasvattamiseen. Tosissaanko näin, miksi ihmeessä?
      Sinulla oli ilmeisesti omia lapsia ennen kuin muutit miehesi luokse kun sanot minun vanhin lapsi. oliko tällä lapsella/lapsilla merkitystä siihen miten miehesi vanhemmat kohtelivat sinua miniänä?
      Ymmärsin kirjoitusestasi, että osa lapsistanne ovat nytkin vielä alle kouluikäisiä, joten ilmeisesti olet huomattavasti nuorempi kuin miehesi. Ei sinun iällä sinänsä ole väliä, mutta jotenkin ihmetyttää kertomuksesi.

      Miksi kukaan laittaisi omaa rahaa kymmeniä vuosia kartuttaakseen vanhempiensa omaisuutta esim. perinnön toivossa, koska eihän siinä ole pienintäkään järkeä. Miksi kukaan maksaisi itse omalla työllään tienaamistaan rahoista perintöveroa saadakseen samat rahat takaisin itselleen?

      En tajua miksi kukaan täysijärkinen perheellinen ihminen toimisi noin tyhmästi vuosikymmeniä.

      Jossain kohtaa sanot, että anoppi ei tykännyt hoitaa lapsia, sitten sanot, että anoppi ei hoida lapsia jos talot ja tavarat myydään pois... herää epäilys, että tämä on tosi surkea provo. Ei niin päätä eikä häntää, eikä mitään tolkkua koko jutussa.

      • kaikenjättäminen

        Tuota, "moneen junaan", en ole alkuperäinen "miniä", mutta minä ja miehenikin olemme olleet aika tiiviisti yhteydessä liittomme ensi vuodet miehen vanhempiin ja miehen sisaruksiin. Emme ole ostaneet ja investoineet mihinkään taloon heidän kauttaan, mutta - kun laskee miehen käyttämän ajan perheyrityksessä (josta ei maksettu palkkaa, eikä kertynyt eläkettä), niin voimme sanoa ihan rehellisesti, että mies on menettänyt useamman vuoden palkan.

        Mieheni teki vanhemmilleen vuosien ajan ilmaista työtä ennen kuin minut tapasi, ja sen jälkeenkin. Miehen vanhemmat nostavat aika hyvää yrittäjän eläkettä, mutta mieheni ei tule saamaan yhtään eläkettä noista vuosista. Laitoimme ilmaiselle työlle stopin useampi vuosi sitten ja miehen vanhemmille ja miehen sisaruksille oman stopin parisen vuotta sitten.

        Voin hyvin ymmärtää että samankaltaista on tapahtunut tässä maassa, koska niitä on tapahtunut muuallakin maailmassa. Kaikki eivät osaa ajatella yhtä kylmästi ja laskelmoivasti kuin tuntemamme anopin ja apen kaltaiset, me muut olemme kilttejä, liian kilttejä paikoin.

        En haukkuisi liian kilttiä siitä että koettaa auttaa ihmistä, vaikka tietää että apua ei tulla koskaan arvostamaan. Mielestäni suurin konna ovat ne, jotka tunteisiin vetoamalla ja haukkumalla koettavat aina saada tahtonsa läpi.

        Nyt elämme mieheni kanssa ja teemme kaikki päätökset sen mukaan, mikä meidän perheelle on parasta. Joskus se vaatii lähtemistä ja kaiken jättämistä.


      • moneenjunaan
        kaikenjättäminen kirjoitti:

        Tuota, "moneen junaan", en ole alkuperäinen "miniä", mutta minä ja miehenikin olemme olleet aika tiiviisti yhteydessä liittomme ensi vuodet miehen vanhempiin ja miehen sisaruksiin. Emme ole ostaneet ja investoineet mihinkään taloon heidän kauttaan, mutta - kun laskee miehen käyttämän ajan perheyrityksessä (josta ei maksettu palkkaa, eikä kertynyt eläkettä), niin voimme sanoa ihan rehellisesti, että mies on menettänyt useamman vuoden palkan.

        Mieheni teki vanhemmilleen vuosien ajan ilmaista työtä ennen kuin minut tapasi, ja sen jälkeenkin. Miehen vanhemmat nostavat aika hyvää yrittäjän eläkettä, mutta mieheni ei tule saamaan yhtään eläkettä noista vuosista. Laitoimme ilmaiselle työlle stopin useampi vuosi sitten ja miehen vanhemmille ja miehen sisaruksille oman stopin parisen vuotta sitten.

        Voin hyvin ymmärtää että samankaltaista on tapahtunut tässä maassa, koska niitä on tapahtunut muuallakin maailmassa. Kaikki eivät osaa ajatella yhtä kylmästi ja laskelmoivasti kuin tuntemamme anopin ja apen kaltaiset, me muut olemme kilttejä, liian kilttejä paikoin.

        En haukkuisi liian kilttiä siitä että koettaa auttaa ihmistä, vaikka tietää että apua ei tulla koskaan arvostamaan. Mielestäni suurin konna ovat ne, jotka tunteisiin vetoamalla ja haukkumalla koettavat aina saada tahtonsa läpi.

        Nyt elämme mieheni kanssa ja teemme kaikki päätökset sen mukaan, mikä meidän perheelle on parasta. Joskus se vaatii lähtemistä ja kaiken jättämistä.

        Pahoittelut, mutta enpä nyt tätä sinunkaan viestiäsi itsestäänselvyytenä ota että vika on aina miehen vanhemmissa.

        Sanot, että miehesi auttoi vanhempiaan vastikeetta. Kukaan ei elä ilman tuloja Suomessa, ei elänyt ennen, eikä elä nytkään. Aivan varmasti miehelläsi oli jo nuorena miehenä ehkä auto käytettävissään. Hän söi joka päivä koska ilman ravintoa ei pysy hengissä vuosia, osti vaatteita, kävi viihteellä, oli katto pään päällä josta ei tarvinnut maksaa vuokraa, joku pesi hänen pyykkinsä, jne? Vai tekikö mies tosiaan kaiken itse, söi ja asui, eli velaksi?

        Jos tuo ilmaisen työn tekeminen tapahtui ennen vuotta 2005, eläke alkoi karttumaan vasta 23 vuotiaana, eli maksettiin mutta ei se kerryttänyt eläkettä. Ehkäpä miehesi perii vanhempansa ja saa siinä vaiheessa enemmän rahaa kuin mitä nuo eläkekertymät olisivat. Aina voi miettiä tätäkin puolta asiasta. Vai ajatellaanko aina automaattisesti niin, että perintö tulee ilmanmuuta täysin vastikkeetta.

        Sanot, että nyt te elätte perheenä ja teette päätökset sen perusteella mikä teidän perheelle on parasta. Mutta onko se päätös minkä yhdessä teette, joka kerran parasta myös sinun miehellesi, sitä sopii kysyä. Saako hän tosiaan vapaasti päättää asioistaan, niin että hänen mielipiteensä voittaa joka kerran ja hän voi tehdä juuri niin kuin hän itse haluaa. Meinaan se mikä on sinulle tai teidän lapsillenne hyväksi voi olla miehesi kannalta hankalampaa.

        Omassa elämässä ja parisuhteessa ainakin me joudumme tekemään koko ajan kompromisseja. Minä en pysty tekemään sellaista työtä mitä haluaisin, koska sillä ei maksettaisi meidän laskujamme. Mieheni haluaisi harrastaa erittäin kallista harrastusta, ei tule onnistumaan niin kauan kuin lapset ovat alaikäisiä. Emme myöskään voi ostaa uutta kotia koska meillä ei ole siihen varaa miehen pätkätöiden vuoksi, joten niin vain meillä kaksi lapsista joutuu elämään samassa huoneessa. Samaten voi olla ettei lapsemme pääse opiskelemaan haluamaansa alaa, koska meillä ei ole varaa toiseen asuntoon, eikä muuttoon pääkaupunkiseudulle. Mieheni joutuu vastaanottamaan työtä kuinka kaukaa tahansa silloin kun sitä on tarjolla. Ei se hänelle joka kerran mitään herkkua ole ollut olla poissa kotoa, mun ja lasten luota, mutta näillä mennään. Eli kaikki on suhteellista ja yleensä lähes kaikissa asioissa on hyvät ja huonot puolensa, harvoin ollaan sellaisessa tilanteessa jossa kaikki perheen jäsenet voittavat.

        Elämä on täynnä valintoja, turha niistä on vuosikymmeniä kaunaa kenellekään kantaa.


    • q1w2e3

      Vastauksia aqwamariin! Olen samaa mieltä moneenjunaan kanssa.

    • Mutkuuttajat

      Tosi sekava kirjoitus, ajat ei mitenkääsn täsmää. Hyvä yritys mutta kannattasi ensin lukea muutamaan kertaan ennenkuin julkasee. Saattas tulla sillä lailla parempi provo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe