Miten perustelette helluntailaiset tämän?

ristinpalvonta

Tarkoittaako tämä sitä, että Herra Jeesus tulikin ripustetuksi ristin sijasta paaluun?

"13 Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun."
(Raamattu, galatalaisille 3:13 KR-92)

"13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" - " (Raamattu, galatalaisille 3:13 KR-33)

Persialainen rangaistustapa eli teloitustapa oli paaluun eli puuhun ripustaminen
"21. niin siihen aikaan, Mordokain istuskellessa kuninkaan portissa, Bigtan ja Teres, kaksi kuninkaan hoviherraa, ovenvartijoita, suuttuivat ja etsivät tilaisuutta käydäkseen käsiksi kuningas Ahasverokseen.
22. Mutta se tuli Mordokain tietoon, ja hän ilmaisi sen kuningatar Esterille, ja Ester sanoi sen Mordokain nimessä kuninkaalle
23. Ja asia tutkittiin, ja kun se havaittiin todeksi, ripustettiin ne molemmat hirsipuuhun. Ja se kirjoitettiin aikakirjaan kuningasta varten." (Raamattu, Ester 2:21-23 KR-33)

Persialainen rangaistustapa eli teloitustapa
"14. Niin hänen vaimonsa Seres ja kaikki hänen ystävänsä sanoivat hänelle: "Tehtäköön hirsipuu, viittäkymmentä kyynärää korkea, ja pyydä huomenaamuna kuninkaalta, että Mordokai ripustetaan siihen, niin voit mennä kuninkaan kanssa pitoihin iloisena". Tämä puhe miellytti Haamania, ja hän teetti hirsipuun." (Raamattu, Ester 5:14 KR-33)

41

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatulla_tarkastellen

      Mooseksen lain mukaan paaluun ripustettu tuli poistaa paalusta ja haudata "vielä samana päivänä, sitä ei saanut jättää siihen yöksi". Oliko tämä se syy miksi pahantekijäiden ruumiit ja Jeesuksen ruumis poistettiin paalusta vielä saman päivän aikana?

      22 "Jos joku rikoksesta kuolemaan tuomittu surmataan ja hänen ruumiinsa ripustetaan paaluun, 23 ruumista ei saa jättää siihen yöksi, vaan se on haudattava vielä samana päivänä, sillä puuhun ripustettu on Jumalan kiroama. Älkää saastuttako maata, jonka Herra, teidän Jumalanne, antaa teille omaksi." - 5.Moos.21:22 23.

      • Edes kuolemassaan Jeesus ei rikkonut Jumalan lakia, vaan hänet haudattiin lain mukaan ja otettiin alas ristiltä ennen sapattia.


      • Roomal.kuolemantuomio

        Juutalaiset eivät ripustaneet Jeesusta, eivät paaluun, eivätkä ristille, sillä tuolloista Juudeaa ja Israelia hallitsi Rooman imperiumi ja Jeesus, vaikkakin juutalaisten erityisestä vaatimuksesta, tuomittiin Rooman lain mukaisesti naulattavaksi ristille.

        Ristiinnaulitseminen oli roomalainen kuolemantuomio. Jos juutalaiset olisivat itse hoitaneet asian (mutta eivät halunneet kun piti päästä puhtain käsin pesach-aterialle), olisivat Mooseksen lain mukaan kivittäneet Jeesuksen.

        Juutalaisilla on kautta aikain ollut tapana teetättää rikoksensa muiden kautta. Kun itse asustelin Israelissa, olin mm. sapatinpäivän yleinen radionapin vääntäjä, sillä juutalaiset eivät saa sapattina tehdä tulta = sytyttää sähköä. Tähän syntiin kelpasi Israelin ystävä, hyödyllinen hölmö, goy, pakanatyttö joka ainoastaan mielessään hymähti, suorittaen näin synnin juutalaisten puolesta. Olen minä kummempaakin tehnyt, muttette uskoisi jos kertoisin, joten en kerro.

        Mutta ennustus toteutui: Jeesus naulittiin puuhun, paaluun, eli ristiin. Ristikin oli paalu.


    • Pntsu

      Ei tuossa Paavalin kirjeessä galatalaisille mainita ristiin ripustamisesta mitään. Mutta sen sijaan paaluun eli puuhun ripustamiseen viitataan. Ja tuohan on helluntailaisten hyväksymä eli käyttöönottama Raamatun käännös.

      • capiche

        Pntsun pitäisi lukea raamattua vähän laajemmin. Ydinviesti tuossa raamatunkohdassa ei edes ole paalu, vaan se, että Kristus asetettiin kiroukseksi, jotta meidän ei tarvitsisi olla lain kirouksen alaisia.

        Paavali oli lukenut mies ja hän lainasi usein yleisesti tunnettuja tekstejä tai sanontoja. Niin hän teki myös kirjoittaessaan :"kirottu olkoon jokainen, joka on ripustettu puuhun/paaluun" Sanonta sopii tietenkin yhtäläiseen ristiin, sillä se on tehty kahdesta paalusta tai hirrestä eli puusta.

        Historiasta kuitenkin tiedetään, että Rooman valtakunnassa käytettiin rangaistusvälineenä Jeesuksen aikaan ristiä. Ja siksi kansa huusi Pilatekselle tuomionsa Jeesukselle: ristiinnaulitse. Jeesushan myös kantoi omaa ristiään.

        Aloittaja on kuitenkin oikeassa siinä, että joillakin alueilla ihmisiä naulattiin rangaistukseksi myös paaluun. Ja Paavalin lainaama sananparsi on todennäköisesti saanut alkunsa siitä.


    • Huomata.asian.ydin

      Uuden testamentin kirjoitukset puhuvat rististä jolle Jeesus ristiinnaulittiin. Pääasia on se, että Jeesus ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, nousi ylös taivaaseen ja istuu Isän Jumalan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Aloittajaa kehoitan keskittymään sinuakin koskevaan ydinasiaan. Tieto puun muodosta ei sinua pelasta kadotuksesta, vaan se että otat henk koht vastaan Jeesuksen Golgatalla suorittaman sovituskuoleman, sinunkin syntiesi tähden.

      Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi, ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut. Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään. Room kirje 10. Vakuuttaa Jumalan Totuuden Sana.

      • Mahdollisen palkinnon nöyryydestä ja tottelevaisuudesta saa aina kuoleman jälkeen.

        Eikö tuo kuulosta maaorjien hallintamenetelmältä?


      • Teeparannus
        he-ma kirjoitti:

        Mahdollisen palkinnon nöyryydestä ja tottelevaisuudesta saa aina kuoleman jälkeen.

        Eikö tuo kuulosta maaorjien hallintamenetelmältä?

        Sinä itse olet synnin orja.


      • Teeparannus kirjoitti:

        Sinä itse olet synnin orja.

        En voi olla. En tunnusta synnin olemassaoloa, vaikkakin uskonharhaisen mielestä teen syntiä - ja nautin siitä.

        Syntinen voi olla vain sellainen, jonka olemattoman jumalolennon vuoksi valehtelevat saarnamiehet ovat huijanneet tuon epäjumalan seuraajaksi.


      • capiche
        he-ma kirjoitti:

        Mahdollisen palkinnon nöyryydestä ja tottelevaisuudesta saa aina kuoleman jälkeen.

        Eikö tuo kuulosta maaorjien hallintamenetelmältä?

        Ei suinkaan, kyllä Jumalan tahdon mukaisesta elämästä saa ehdottomasti palkintoja myös tässä ajassa. Ei sellaisella uskolla mitään virkaa olisikaan, jossa vain odotettaan koko elämä tuonpuoleista palkintoa.

        Raamatun mukaan "suuri voitto on jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa" ja "ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vähään, mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen". Ja " etsikää ensin Jumalan valtakuntaa, niin sen ohessa teille kaikki muukin annetaan".

        Minun elämäni Jumalan suunnitelmassa on ainakin ollut uskomattoman mielenkiintoinen matka. Vaikka tuonpuoleisessa ei olisi mitään, niin olisin silti kiitollinen.


      • capiche kirjoitti:

        Ei suinkaan, kyllä Jumalan tahdon mukaisesta elämästä saa ehdottomasti palkintoja myös tässä ajassa. Ei sellaisella uskolla mitään virkaa olisikaan, jossa vain odotettaan koko elämä tuonpuoleista palkintoa.

        Raamatun mukaan "suuri voitto on jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa" ja "ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vähään, mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen". Ja " etsikää ensin Jumalan valtakuntaa, niin sen ohessa teille kaikki muukin annetaan".

        Minun elämäni Jumalan suunnitelmassa on ainakin ollut uskomattoman mielenkiintoinen matka. Vaikka tuonpuoleisessa ei olisi mitään, niin olisin silti kiitollinen.

        Ilmeisesti et kuitenkaan uskalla osallistua rukoustapahtumaani 1.2.2018 Helsingissä kauppatorilla? Siellä median paikallaollessa rukoillaan amputoituja jäseniä takaisin ihmisille, jotka amputaatiostaan kärsivät.

        Osallistumattomuuden syyon ilmeinen. Jumalasi paljastuu mahdollisesti epäonnistuessaan epäjumalaksi.


    • Miksi_palvot

      Ristillä on helluntailaiset vallan muu alkuperä ja sen myötä tarkoitusperä kuin kristillinen. Omaksi hengelliseksi parhaaksenne teidän olisi syytä heittää pois kaikki sellaiset perinteet (ei kristillistä alkuperää olevat juhlapäivät) ja taikakalut, jotka eivät ole Jumalan ja hänen Kristuksensa mieleen. Ottakaa ja lukekaa Raamattua, ja hakekaa sieltä itsellenne totuutta Jumalasta.

      Jeesus sanoi rukouksessaan Jumalalle, Isälleen:
      "3 Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. - - 17 Pyhitä heidät totuudellasi. Sinun sanasi on totuus." (Johannes 17:3, 17)

      Egyptiläinen tau eli T alkuperä on aurinkokulteissa

      "Jokunen vuosi sitten julkaistiin asiaan liittyen tutkimus, joka osoitti, että Jeesus ei voinut kuolla missään ristin muotoisessa puussa. Göteborgin yliopistossa esiteltiin yliopiston uskontotieteen professori, teologian tohtori ja pastori Gunnar Samuelsson väitöskirja ”Ristiinnaulitseminen antiikin aikoina” (Crusifixion in Antiquity: An inquiry into the Backround of the New Testament Terminology of Crusifixition). Vastaväittäjänä toimi suomalainen professori Erkki Koskenniemi. Väitöskirja hyväksyttiin.

      Tutkimuksessa käytiin läpi kaikki vuosien 800 eaa (=ekr) ja vuoden 100 ya (=jkr) välillä olevat antiikin heprean-, aramean-, kreikan- ja latinankielen tekstit, jotka käsittelevät kiinnitys/ripustusrangaistuksia ja teloituksia.

      Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että niissä ei mainita lainkaan ristiä ja ristiinnaulitsemista. Käsitys Jeesuksen ristillä kuolemisesta perustuukin vain kirkon perinteisiin ja taideteoksiin, ei antiikin ajan teksteihin.

      Tämän luopiokirkollisen pappisjärjestelmän arvonannon lisäämiseksi pakanoita otettiin kirkkoon siitä riippumatta, olivatko he uskosta uudestisyntyneitä, ja heidän sallittiin suurimmaksi osaksi pitää pakanalliset merkkinsä ja vertauskuvansa. Niinpä tau eli T, jonka poikkipuu tavallisesti laskettu alas, omaksuttiin Kristuksen ristin muodoksi.”
      (Lähde: Kuoliko Jeesus ristinpuulla? Hervannan Sanomat 20.09.2013)

      • Ristin.Sotilas

        No mitäpä jehovalle muuta kuuluu?


      • HellaritRistinViholliset
        Ristin.Sotilas kirjoitti:

        No mitäpä jehovalle muuta kuuluu?

        Ei se oo ite Jehova (varmaan nimeltäänkään) vaan helluntaimessiaaninen. Nyt hyökäten ristiä vastaan.

        Eikä tämä ole eka kerta hellareiden foorumeilla. Netmissiossa, kun ensin pilkkasivat minua jumalansyöjäksi (kristillinen eukaristia) niin sitten kysyivät, että jos Jeesus olisi tapettu giljotiinilla, kantaisinko pienoisgiljotiinia kaulallani. Pitivät niin eukaristiaa kuin ristin kaulalla pitämistä aivan kauheana ja (muka) barbaarina tekona! Kattia kanssa. Kristuksen ruumiin ja veren sekä pyhän ristin vihollisia, antikristittyjä! Siis helluntailaiset, helluntailaisten omalla foorumilla, Netmissiossa, n. vuonna 2010, tai niillä main.

        1. Kor.2:1,2
        1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
        2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
        *
        Gal. 5:11
        Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
        *
        Gal. 6:12 !!! !!! !!! (antikristillinen hell.messiaaninen uskonto:)
        Kaikki, jotka pyrkivät lihassa olemaan mieliksi, ne pakottavat teitä ympärileikkauttamaan itsenne vain siksi, ettei heitä Kristuksen ristin tähden vainottaisi.
        *
        Ef. 2:16
        ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
        *
        Fil. 2:8
        hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        *
        Fil. 3:18
        Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
        *


      • capiche

        Miksi_palvot on ihan sekaisin. Risti on vain Kristuksen sovitustyön symboli. Mutta ei symbolia palvota, vaan ylösnoussutta Kristusta. Se pitäisi tajuta jo siitä, että protestanttien käyttämä risti on tyhjä.


      • capiche
        HellaritRistinViholliset kirjoitti:

        Ei se oo ite Jehova (varmaan nimeltäänkään) vaan helluntaimessiaaninen. Nyt hyökäten ristiä vastaan.

        Eikä tämä ole eka kerta hellareiden foorumeilla. Netmissiossa, kun ensin pilkkasivat minua jumalansyöjäksi (kristillinen eukaristia) niin sitten kysyivät, että jos Jeesus olisi tapettu giljotiinilla, kantaisinko pienoisgiljotiinia kaulallani. Pitivät niin eukaristiaa kuin ristin kaulalla pitämistä aivan kauheana ja (muka) barbaarina tekona! Kattia kanssa. Kristuksen ruumiin ja veren sekä pyhän ristin vihollisia, antikristittyjä! Siis helluntailaiset, helluntailaisten omalla foorumilla, Netmissiossa, n. vuonna 2010, tai niillä main.

        1. Kor.2:1,2
        1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
        2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
        *
        Gal. 5:11
        Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
        *
        Gal. 6:12 !!! !!! !!! (antikristillinen hell.messiaaninen uskonto:)
        Kaikki, jotka pyrkivät lihassa olemaan mieliksi, ne pakottavat teitä ympärileikkauttamaan itsenne vain siksi, ettei heitä Kristuksen ristin tähden vainottaisi.
        *
        Ef. 2:16
        ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
        *
        Fil. 2:8
        hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        *
        Fil. 3:18
        Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
        *

        Et ole ainakaan helluntailaisten kanssa Netmissionissa keskustellut. Pikemminkin jonkun paholaisen asianajajaa leikkivän ateistin. Et kai oikeasti luullut, että kaikki keskustelijat olisivat avoimella palstalla helluntailaisia?

        Missään ei ole puhuttu niin paljon Jeesuksen rististä kuin hellareissa. Helluntaiherätyksen äänenkannattajan nimikin on Ristin Voitto!!! Ja hellarien laulukirja on täynnä lauluja Jeesuksen rististä:

        Sinuna häpeäisin, kun levität väärää todistusta lähimmäisistäsi.


      • HellUskonnonUhri
        capiche kirjoitti:

        Et ole ainakaan helluntailaisten kanssa Netmissionissa keskustellut. Pikemminkin jonkun paholaisen asianajajaa leikkivän ateistin. Et kai oikeasti luullut, että kaikki keskustelijat olisivat avoimella palstalla helluntailaisia?

        Missään ei ole puhuttu niin paljon Jeesuksen rististä kuin hellareissa. Helluntaiherätyksen äänenkannattajan nimikin on Ristin Voitto!!! Ja hellarien laulukirja on täynnä lauluja Jeesuksen rististä:

        Sinuna häpeäisin, kun levität väärää todistusta lähimmäisistäsi.

        Sinuna häpeäisin että väität kaiken tämän teidän taholtanne kokenutta uskontonne uhria valehtelijaksi.

        Ilmeisesti tunnet asian koska kiellät kertomukseni.

        Muista että sanoistasi myös sinut tuomitaan.

        Minä en unohda perätöntä syytöstäsi vaan päinvastoin kirjoittamasi on jälleen uusi todiste toiminnastanne. Rikoksistanne joista kertojaa te nimitätte valehtelijaksi.

        Kai sinä olet helluntailainen? Kerro nyt jos et ole, ettet myöhemmin väitä että katsokaa, taas se perättömästi syyttää helluntailaisia!

        Oletko helluntailainen ja pysytkö sanojesi takana, ettei edellä mainitsemaani ole Netmissiossa tapahtunut ja että minä olen valehtelija?


    • Jumalan.Sana

      Esimerkiksi Johanneksen evank 19:17 kerrotaan: KANTAEN ITSE RISTIÄÄN HÄN KULKI KAUPUNGIN ULKOPUOLELLE PAIKKAAN, JOTA KUTSUTAAN PÄÄKALLONPAIKAKSI, hebrean kielellä Golgataksi, ja lukuisissa muissa Uuden Testamentin sananpaikoissa todistetaan nimenomaan RISTINPUUSTA.

    • Iankaikkinen_elämä

      Tammus, josta kerrotaan myös Raamatussa, oli nimenomaan auringon jumala, jonka merkki risti oli. Onko sinulla mitään syitä palvoa Tammus-jumalan symbolia? Ei varmasti ole!

      Kaikkivaltias Jumala pitää kauhistuksina pakanallisia symboleja ja jumalan kuvia - karta niitä!

      "Ja hän sanoi minulle: "Sinä saat nähdä vieläkin suurempia kauhistuksia, joita he tekevät".
      14. Ja hän vei minut Herran huoneen portin ovelle, joka on pohjoista kohden, ja katso: siellä istui naisia itkemässä Tammusta.
      15. Ja hän sanoi minulle: "Näetkö, ihmislapsi? Vieläkin sinä saat nähdä kauhistuksia, vielä suurempia kuin nämä."
      16. Ja hän vei minut Herran huoneen sisemmälle esipihalle, ja katso: Herran temppelin ovella, eteisen ja alttarin välillä, oli noin kaksikymmentä viisi miestä. Heillä oli selät Herran temppeliin päin ja kasvot itään päin, ja päin itää he kumarsivat aurinkoa." (Raamattu, Hesekiel 8:13-16)

      Roomassa keisari Konstantinus Suuren aikaan vaikutti auringonpalvontakultti Sol Inviktus, "voittamaton aurinko". Konstantinuksen kautta risti tuli 'kristinuskoon'. Hänen kerrotaan nähneen näyn, jossa risti oli taivaalla auringon edessä, ja kuulleen äänen joka sanoi: "tässä merkissä olet voittava.". Rooman keisari Konstantinus oli aurinkojumalalle pyhitetyn temppelin ylimmäinen pappi (Pontifex maximus), joka valvoi tuon palvontakultin etuja.

      Hylkää helluntailainen ristin palvonta, sillä ristin alkuperä ei ole Jumalan silmissä pyhä.

      • Ristin.Sotilas

        Sinä itse olet epäpyhä ja saastainen kyykäärmeen sikiö.


      • VapareidenSymboolit
        Ristin.Sotilas kirjoitti:

        Sinä itse olet epäpyhä ja saastainen kyykäärmeen sikiö.

        Kaikki maailman kuviot ovat olleet erilaisessa käytössä. Egyptissä ankh, jossain muualla jokin muu ristikuvio.

        Kristittyjen ristikuviota ei ole otettu pakanuudesta, vaan Kristuksen ristin muodosta. Ortodokseilla kuvio on tarkin: jalkojen alla oleva tukilauta, pään yllä teksti INRI, sekä vino poikkipuu viittaamaan ristinryöväreihin, meihin syntisiin, joista toiset pelastuvat, toiset kieltävät ja kadottavat itsensä.

        Kuvio hakaristi, eli svastika, on vanha auringonkuvio, ollut myös muinaissuomalaisilla käytössä. Hitler otti kuvion natsien tunnukseksi josta syystä kuviota kauhistellaan.

        Näistä monikäyttöisistä kuvioista valheellisin on kuvio "Daavidin tähti" joka on heksagrammi, okkultistien, myös kabbalistien käyttämä taikamerkki. Sillä ei ole mitään tekemistä Raamatun, kuningas Daavidin tai Salomon kanssa.

        Juutalaiset okkultistit ottivat heksagrammin uskontonsa tunnukseksi joskus n. 1200-luvulla, tai vähän jälkeen.

        Heksagrammia, eli kuusikantaa, etenkään yhdessä ristin kanssa, ei totisesti sovi kanniskella kaulallaan. Sillä Beliarilla ja Kristuksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

        Juutalaisia naurattaa kun ovat saaneet kristityt Israelin ystävät kanniskelemaan omaa, antikristillisten kabbalistiensa tunnusta. Nyt he "messiaanisuuden" avulla houkuttavat kristittyjä pois puhtaasta uskosta.

        Kaitpa juutalaiset / helluntaimessiaaniset kohta ilmoittavat että meillä on väärä Jeesuskin. Tjaa, mutta hehän ovat jo ilmoittaneetkin! Helluntaimessiaaniset kieltävät sen Jeesuksen jota kristityt ovat lähes 2000 vuotta tunnustaneet ja heittäneet kehiin uuden henkilön: "Jeshuan", antikristuksen. Nyt vain odottelemme milloin hän varsinaisesti näyttää naamansa. Mahtaneeko muistuttaa vapaamuurarivaltio USA:n presidentti Trumpia? Vaparit (vapaamuurarit = vapaatsuunnat) vasta symboolien kanssa leikkijöitä ovatkin. Helluntailaisuus on amerikkalainen uususkonto.
        .


    • Kirjakääröt

      Gal.3:13 Biblia (1776). Mutta Kristus on meitä lunastanut lain kirouksesta, koska hän tuli kiroukseksi meidän edestämme; sillä kirjoitettu on: kirottu on jokainen, joka puussa riippuu.

    • Jabin

      Jehovatko täällä nyt meuhkaavat? Risti on Jumalan ilmoitus ja risti on nähtävillä Jo Vanhassa Testamentissa, niin että turhaan jehovat meuhkaavat.

    • laukkuryssä

      Jaahas.. Jassåå.. Et silviistee.. Jehovantodistajako se siinä alkoi paaluteorioitaan taas yhen kerran lärpättämään.

      Puuhun ripustaminen tarkoittaa hirttämistä. Ja piste.

      Unohdatko aivan tahallaan tämän tosiasian, että Jeesus Kristus ristinkuolemallaan lunasti ihmiskunnan syntisestä maailmasta, että ihmisillä olisi iankaikkinen elämän toivo Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen, kun he ottavat Jeesuksen uskon kautta sydämeensä asumaan ja ovat kuuliaiset hänen sanallleen kuolemaansa saakka.

      Usko Kristukseen Jeesukseen on kaiken A ja O, koska Jeesuksen nimessä ja veressä on syntien anteeksiantamus ja uusi elämä Kristuksessa Jeesuksessa.

      • capiche

        Kyllä "puuhun ripustaminen" tarkoitti Lähi-idän ja Rooman valtakunnan alueella tyypillistä rangaistustapaa, eli joko ristiin tai paaluun naulitsemista.
        Puuhun ripustaminen on sen vertauskuva.

        Raamattu on täpötäynnä vertauskuvia. Sillä Lähi-idän kielellinen ilmaisu on rikasta, eikä siellä sanota mitään suoraan, vaan ikäänkuin maalaillen ja tarinoita kertoen. Jos vertauskuva otetaan kirjaimellisesti niin päädytään vääriin, humoristisiin ja pahimmillaan vaarallisiin tulkintoihin.


    • Voihanvitalis

      Ap.t.5:30 Biblia (1776). Meidän isäimme Jumala herätti Jesuksen, jonka te tapoitte ja ripustitte puuhun. Siis kuollut, ripustettiin hirteen.

      • laukkuryssä

        No voihan vitalis! Aivan tahallaanko Sinä 'Voihanvitalis' heittäydyt tyhmäksi, vai oletko Sinä tosiaankin sellainen..


      • capiche

        Olisiko Voihanvitalis pikemminkin literalisteille irvaileva humoristi?


    • Jabin

      Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

    • historiaaa

      On kaksi eri asiaa hirsipuu ja ristinpuu. Aloittaja ei käsitä eroa. Ei tietysti hirsipuuta tehty ristinmuotoiseksi.

    • 800eaa_100ya

      "13 Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun."
      (Raamattu, galatalaisille 3:13 KR-92)

      Göteborgin yliopistossa esiteltiin yliopiston uskontotieteen professori, teologian tohtori ja pastori Gunnar Samuelsson väitöskirja ”Ristiinnaulitseminen antiikin aikoina” (Crusifixion in Antiquity: An inquiry into the Backround of the New Testament Terminology of Crusifixition). Vastaväittäjänä toimi suomalainen professori Erkki Koskenniemi. Väitöskirja hyväksyttiin.

      Tutkimuksessa käytiin läpi kaikki vuosien 800 eaa (=ekr) ja vuoden 100 ya (=jkr) välillä olevat antiikin heprean-, aramean-, kreikan- ja latinankielen tekstit, jotka käsittelevät kiinnitys/ripustusrangaistuksia ja teloituksia.

      Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että niissä ei mainita lainkaan ristiä ja ristiinnaulitsemista.

      Niinpä tau eli T, jonka poikkipuu tavallisesti laskettu alas, omaksuttiin Kristuksen ristin muodoksi.

      Rooman keisari Konstantinus Suuri oli aurinkojumalalle pyhitetyn temppelin ylimmäinen pappi (Pontifex maximus), joka valvoi tuon palvontakultin etuja. Konstantinuksen kautta risti tuli 'kristinuskoon'.

    • Nöyrtykää

      Heittäkää helluntailaiset ylpeys pois, ja hylätkää Raamatun vastaiset opetukset, juhlapäivät sekä symbolit, niin teillä on mahdollisuus oppia totuus Kristuksessa Jeesuksessa. Nöyrtykää Jumalan edessä, älkääkä pitäkö kiinni perinteistä. Avatkaa silmänne näkemään totuus rististä jota palvotte. Palvokaa sen sijaan Jumalaa.


      A quote from Alexander Hislops book:

      "That which is now called the Christian cross was originally no Christian emblem at all, but was the mystic Tau of the Chaldeans and Egyptians -- the true original form of the letter T -- the initial of the name of Tammuz [...] That mystic Tau was marked in baptism on the foreheads of those initiated in the Mysteries, and was used in every variety of way as a most sacred symbol. [...] The Vestal virgins of Pagan Rome wore it suspended from their necklaces, as the nuns do now. The Egyptians did the same [...] There is hardly a Pagan tribe where the cross has not been found. The cross was worshipped by the Pagan Celts long before the incarnation and death of Christ." ("The Two Babylons", by Alexander Hislop, pages 197-199)

    • gibbeting

      VT:n mainitsema ”puuhun ripustaminen” ei ole itsessään teloitustapa. Sitä ei edes mainita minkään rikoksen rangaistusmuotona toisin kuin esim. kivittäminen tai polttaminen. Se viittaa tapaan jossa jo teloitettujen ruumiit ripustettiin näytille pelotteeksi ja opetukseksi muille. Euroopassa tapaa noudatettiin vielä 1800-luvulla mutta sillä erotuksella Mooseksen lakiin ettei ruumiita otettu pois roikkumasta vaan niiden annettiin olla ripustettuna niin kauan kunnes jäljellä olivat vain luut.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Gibbeting

    • Iso_Kiiiiitoos

      Vaikka ajopuuhun. Tärkeintä se että olemme sovitetut.

    • Jabin

      Vanhassa Testamentissa risti oli melko merkittävässä osassa vuosikymmenten ajan. Ei paalu niin kuin jehovat täällä vänkäävät, jokainen, joka onymmärtäväinen voi itse katsoa Vanhasta Testamentista.

    • Usko.Toivonen

      Aloittaja kysyy?

      >> Miten perustelette helluntailaiset tämän?

      Tarkoittaako tämä sitä, että Herra Jeesus tulikin ripustetuksi ristin sijasta paaluun? >>

      Eipä tuossa ole mitään selittämistä.

      Kysymyksessä on tarkoituksenhakuinen aloitus, jonkin selitysopin pohjalta ( esim. vt-seuran opista kumpuava ).

      Esim. jo Galatalaiskirjeessä apostoli Paavali kirjoittaa useammassa kohden rististä.

      11. Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
      ( Gal. 5:11 )

      12. Kaikki, jotka pyrkivät lihassa olemaan mieliksi, ne pakottavat teitä ympärileikkauttamaan itsenne vain siksi, ettei heitä Kristuksen ristin tähden vainottaisi.
      ( Gal. 6:12 )

      Ei siis tarvitsekaan selitellä pois Raamatun ilmoitusta.

      Mutta todeta voi kuten Paavali, oi te ...

      1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
      ( Gal. 3. )

      Ei Paavali kirjoita ristiriitaisesti samassa kirjeessä ( Galatalaisille, eikä muissakaan kirjeissään.

    • poikkipuu.on.paalu

      Risti ja paalu - miksi se sanoissamme tulee esiin.
      Jehovantodistajat käyttää sanaa paalu - mutta tuolle sanalle pitää heille opettaa se merkitys.

      Itse tuo risti - se on niin iso ja painava - ettei sitä pysty kantamaan todellisuudessa kukaan, eikä varsinkaan ruoskittu ja pahoinpidelty ihminen.

      Ristiinnaulitsemispaikalla on se "pystypuu" valmiina, mutta tämä uhri tuo sen poikkipuun kantaen ja ne yhdistetään.
      Eli asia on hyvin käytännönläheinen, sen painon takia.

      Mutta, kun ja koska me emme ole olleet paikalla, tuo näkemys paalusta ts. poikkipuusta on jäänyt jehovalaisille kaihertamaan ja luomaan oppi yhden tolpan varaan. Siitä se vinoutuma läksi liikkeelle.

      Iso tolppa nostettiin kuopasta maahan, siihen yhdistettiin joko T- muotoon tain ristinmuotoon ja siinä on tämä kokonaisuus. Siksi puhutaan rististä.

      Se kannettava poikkipuu- eli paalu on niin lyhyt, että se ei oikein passaisi siihen taiteilijoiden luomaan havaintokuvaan, mitä jehovalaiset viljelee.
      Siksi ei pitäisi tehdä kuvaa- koska se rakentaa mielikuvia.

      Hieman samaa- kuin taiteilijoiden harhauttama kuva Abrahamin ja Iisakin suhteen, että Iisak olisi ollut pieni poika jota Abraham olisi uhrannut.
      Todellisuudessa Iisak oli yli 30- vuotias tuossa hetkessä.
      Samaa kuin Jeesuskin kuollessaan.

      Eli taiteet harhauttaa.

    • nauloista

      Miksi jehovan todistajien raamatunkuvituksessa Jeesus kuvataan ristiinnaulituksi paaluun siten, että hänen kätensä ovat ylhäällä ja yksi naula lävistää ristissä olevat ranteet?

      Jehovan todistajien omassakin, UM-käännöksessä jakeessa Joh 20:25 Tuomas sanoo: ”Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkeä ja pistä sormeani naulojen jälkeen ja pistä kättäni hänen kylkeensä, niin en varmasti usko.” -- Tuomas tuossa puhuu useammasta naulasta kuin yhdestä kun hän puhuu Jeesuksen käsistä.

    • Jabin

      Jeesus sanoi: Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
      Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
      Itse ajattelen, etä Jeesuksen maintsema Ihmisen Pojan merkki on nimenomaan risti, ei mikään viiva tai palkki.

    • HekoHekohee

      23.5.2018 0:21

      UUSI
      "Syö leipäsi ohuina kakkuina, jotka paistat heidän nähtensä ihmislannalla."

      Hesekiel 4:12

      Kyllä on järkevä kirja. Voisiko joku nyt äkkiä kertoa ettei näitä kohtia kannata edes yrittää tajuta, samalla kun pitäisi uskoa leijuviin kiviin ja halkeaviin järviin?

    • toteemi_paalu

      Olikohan se tieteenkuvalehti tai vastaava, jossa oli tutkimuksesta, jossa oli tuotu ilmi, että tuohon aikaan, teloitustapa oli paaluttaminen, eikä ristiinnaulitseminen eli mitä kristinusko on jos ei sillä ole ristiään ja vaikka olisi tieteellistä todistusaineistoa, niin mitäpä näistä autata keskustella, kristinuskovaisten kanssa, koska heille risti on symbolina pyhä, voimatoteemi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4520
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2249
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1660
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      291
      1337
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1094
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      62
      1031
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      967
    Aihe