Marevan ja INR-seuranta

Pakkovaiei

Olen käyttänyt Marevania yhtäjaksoisesti jo 5 vuotta flimmerin ja sydämen vajaatoiminnan vuoksi. Olen saanut tuona aikana kokemuksen kautta tietää lääkeannostukseni. Koen INR-verikokeet turhauttavina. Viime vuonnakin kävin niissä noin 20 kertaa. Muutaman kerran vuodessa INR-arvo ei pysy raja-alueella 2-3. Silloin lääkäri heti muuttaa annostusta puolen tabletin verran ja se taas saa INR-arvon heittelemään vastakkaiseen suuntaan ja lähes viikottainen
verikoerumba on valmis. Tiedän oman Marevan-tarpeeni, enkä aio sitä muuttaa lääkärin ehdotuksista huolimatta. Tiedän, että INR-arvon heittelyyn syynä ovat koetta edeltävät ruoka ja juoma tai jokin muu, josta en ole tietoinen. Onko noissa lääkärin määräämissä INR-kokeissa pakko käydä?

15

2891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoitsulit

      Hei! Sinulla on itsemääräämisoikeus, joten pakko ei ole käydä labrakokeissa. Mutta muista että inr-tasosi vaihtelee ja voi muuttua päivissä ja että siihen vaikuttaa moni asia. Jos et käy labroissa et voi tietää inr hoitotasoasi ja tällöin myös riskit on suuret saada tukos tai vuoto. Sinuna miettisin kuitenkin onko se niin turhauttavaa käydä kontrollissa, kun taas ottaa mahdolliset riskit. Inr- arvoon vaikuttaa ravitsemuksen lisäksi alkoholi, muu lääkitys, luontaistuotteet, sairastuminen esim vatsatauti.

      • Hoitsulit

        Tarkennuksena vielä! Jos aiot marevania syödä, sinun täytyy sitoutua lääkehoitoon joka sisältää labraseurannan. Marevan on vaarallinen lääke väärinkäytettynä ja sitä ei sinulle enää määrätä, jos ei asianmukaiset seurannat toteudu. Halutessasi voit jutella lääkärin kanssa vaihtoehtoisesta lääkityksestä, johon ei tiuhat seurannat kuulu!


      • Pakkovaiei

        Itse Marevan-lääkkeeseen olen ihan tyytyväinen, mutta lääkeannostuksen liian herkkään muuttamiseen en. Jos inr-arvo on esim yli 3, niin lääkkeen annostusta pienennetään heti. Tämä yleensä johtaa inr-arvojen muuttumisen 2 pintaan ja allekin. Jos menee alle 2, niin annostusta taas lisätään jne. Samalla labrakäyntejä lisätään jopa viikottaisiksi. Kuukausittainen mittaus olisi mielestäni riittävä. Kuinka usein sinä käyt INR-mittauksissa?


      • oujiyguyfgjv
        Pakkovaiei kirjoitti:

        Itse Marevan-lääkkeeseen olen ihan tyytyväinen, mutta lääkeannostuksen liian herkkään muuttamiseen en. Jos inr-arvo on esim yli 3, niin lääkkeen annostusta pienennetään heti. Tämä yleensä johtaa inr-arvojen muuttumisen 2 pintaan ja allekin. Jos menee alle 2, niin annostusta taas lisätään jne. Samalla labrakäyntejä lisätään jopa viikottaisiksi. Kuukausittainen mittaus olisi mielestäni riittävä. Kuinka usein sinä käyt INR-mittauksissa?

        Oletko kysynyt lääkäriltäsi että jos oppisit syömään tarkasti oikein ja INR arvot pysysyi sen vuoksi tasaisena, voitaisiinko labrakäyntejä harventaa. Mutta se edellyttää sinulta tiukkaa sitoutumista oikeaan ruokavalioon eikä ylilyöntejä saa tapahtua vaikka kuinka tekisi mieli ja kielletty ruoka näyttäisi niin herkulliselta.


      • Pakkovaiei

        Olen syömisessäni ja juomisessani pyrkinyt hyvinkin tasaiseen nauttimiseen. Yleensä inr-arvon poikkeavat arvot lyövät aivan ällikällä 'Mitä olen tehnyt toisin', kuitenkin vastaus jää saamatta. En kuitenkaan halua alkaa pitää jotain ruokapäiväkirjaa. Olisi mukava kuulla muidenkin Marevania syövien juttuja eli kuinka hyvin heillä arvot pysyvät kurissa.


      • Helppo_homma
        Pakkovaiei kirjoitti:

        Olen syömisessäni ja juomisessani pyrkinyt hyvinkin tasaiseen nauttimiseen. Yleensä inr-arvon poikkeavat arvot lyövät aivan ällikällä 'Mitä olen tehnyt toisin', kuitenkin vastaus jää saamatta. En kuitenkaan halua alkaa pitää jotain ruokapäiväkirjaa. Olisi mukava kuulla muidenkin Marevania syövien juttuja eli kuinka hyvin heillä arvot pysyvät kurissa.

        Ruokapäiväkirja voisi paljastaa mikä sai arvot pomppaamaan. Kaikkea ei välttämättä muista jälkikäteen.


      • Pakkovaiei

        Vaikka pitäisi ruokapäiväkirjaa, inr-arvon heilahtelut jää kuitenkin arvailujen varaan. Eri ruoka-aineiden ja juomien vaikutuksesta on hyvin ristiriitaista tietoa. Tietenkin vihreiden vihannesten ja muiden syönti on kyllä yleensä tiedossa vuosien Marevan- käytön saatossa.


      • Marevanisti
        Pakkovaiei kirjoitti:

        Itse Marevan-lääkkeeseen olen ihan tyytyväinen, mutta lääkeannostuksen liian herkkään muuttamiseen en. Jos inr-arvo on esim yli 3, niin lääkkeen annostusta pienennetään heti. Tämä yleensä johtaa inr-arvojen muuttumisen 2 pintaan ja allekin. Jos menee alle 2, niin annostusta taas lisätään jne. Samalla labrakäyntejä lisätään jopa viikottaisiksi. Kuukausittainen mittaus olisi mielestäni riittävä. Kuinka usein sinä käyt INR-mittauksissa?

        Minä esim. käyn normaalisti 6-8 viikon välein.Nyt olen käynyt joka viikko,kun on muita lääkemuutoksia jotka vaikuttaa inr arvoon.Joskus on keho vaan päättänyt,että annosta on muutettava vaikka ei ole mitään ilmeistä syytä.Sitten voi olla taas pitkiä aikoja,että kaikki pysyy kohdillaan 😀 Ja aika vapaasti sitä voi syödä mitä tahtoo.Ei mulla ainakaan vaikuta. Alkoa en kyllä käytä,että siitä en osaa sanoa mitään..


      • Pakkovaiei
        Marevanisti kirjoitti:

        Minä esim. käyn normaalisti 6-8 viikon välein.Nyt olen käynyt joka viikko,kun on muita lääkemuutoksia jotka vaikuttaa inr arvoon.Joskus on keho vaan päättänyt,että annosta on muutettava vaikka ei ole mitään ilmeistä syytä.Sitten voi olla taas pitkiä aikoja,että kaikki pysyy kohdillaan 😀 Ja aika vapaasti sitä voi syödä mitä tahtoo.Ei mulla ainakaan vaikuta. Alkoa en kyllä käytä,että siitä en osaa sanoa mitään..

        Mukava kuulla toisen käyttäjän kokemuksia inr-seurannasta. Itselläni oli vuoden vaihteessa pisin eli 6 viikon väli seurannassa. Nyt pitäisi käydä viikon välein, kun inr-arvo ollut 3,3 ja 3,7.
        Nyt olen pienentänyt annostusta 0,5 tablettia, vaikka lääkäri vähensi jo annostusta 1 tabletin viikossa. Jos totteleisin lääkäriä, inr-arvo tippuisi melko varmasti alle 2.


    • sadlkjföalkds

      Vaihda Xareltoon ja ei tarvitse labroissa juosta. Muutenkin paljon parempi kuin rotanmyrkky.

      • Ristiriitaista

        Lääkärit eivät vaihda kovin helposti tuohon, koska on huomattavasti kalliimpi eikä hätätapauksessa pystytä kumoamaan vaikutusta kuten Marevanilla.


      • Marevanisti

        No ei sitä nyt ihan niin vaan vaihdeta.Kaikille ei se käy.Lääkäri päättää.


      • Annulinen

        Minä vaihdoin Xareltoon, tuloksena sain veritulpan. Ei se olekaan niin hyvä lääke kun uskotellaan. Nyt taas Marevan.


      • Anonyymi

        Xareltoon en kylläkään luota, söin viisi vuotta..mitään seurantaa ei ollut mut aivoinfaktit ja SLT tullu vaik oli Xarelto käytössä ....kallis, mut jos ei missään vaiheessa pystytä varmistaa että onko lääkitys oikea, niin sokeasti pitäisi vaan uskoa että lääkitys on oikea...


    • Anonyymi

      onko lääkäriä linjoilla niin kysyisin onko pakko syödä määrätyt lääkkeet.
      jos ei halua syödä suuttuko lääkäri siitä.
      jokainen kantaa vastuun itsestään siiheen on annettava vapaus valita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe