Linux Mint sylvia Mate teki asennuksessa oletuksena käyttäjän jonka kerrotaan olevan "Mukautettu". Muita vaihtoehtoja olisi Järjestelmänvalvoja ja Työpöytäkäyttäjä. Onko tietoturvallisuuden kannalta oikein käyttää oletuksena luotua käyttäjää päivittäisessä käytössä?
Linux Mint käyttäjän oikeudet
3
200
Vastaukset
- DosW10
Mint kuten ubuntukin, kumassakaan ei ole root käyttäjää, joten ole user.
Tosi voihan siinä erilaisia tehdä, muutta oletus on turvallinen.
Eli aina kun jotai rankempaa tarvii tehdä tulee kyseeseen "Sudo" SuperUser.
Käytännössä Min kysyy salasanaasi.
Se on hyvin turvallinen! Ei se ole windows! Kotikäytössä ok. Jos järjestelmässä paljon käyttäjiä ja levyjä ym. niin peruskäyttäjän oletuksia pitää rajoittaa. Itse en pidä siitä, että jokaisen tikun ja levyn saa auki ja liitettyä itselleen automaattisesti.
Ainakin yksi käyttäjä pitää olla jolla on järjestelmänvalvojan oikeudet. Mintissä pääsee kai rootiksi samoin kuin Ubuntussa eli "sudo su -". Yhä harvemmassa systeemissä pääsee rootiksi 'su -' komennolla. Vaatii, että kuuluu ryhmään wheel, admin, ... vaihtelee eri systeemeissä. Mintissä taitaa olla root ryhmä. Rootiksi kirjauduttaessa on huomioitava onko kotikansio /root vai käyttäjän oma. Jos kotikansioon tallentuu tiedostoja (asetuksia) root-oikeuksin, niin siitä seuraa yllättäviä virheitä. Ja taas haukutaan systeemiä vaikka syyllinen istuu tuolilla. sudo komennolla on omat rajoituksensa, jotka harvemmin vaivaavat peruskäyttäjää, joka ei osaa komentoja - saati putkittaa niitä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032143
- 1341178
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34751ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46567- 10540