Vanhakoppainen vastaan uusikoppainen Vivaro.

Leif.B

Kuis,onko pakettiautojen erikoismiehillä kokemuksia onko menty eteenpäin /taaksepäin?
Nuin yhtäkkiä aatellen kovin pienen oloinen tuo 1,6 litrainen turpolla tai 2:lla nuin niinku kestävyyttäkin ajatellen ja onko toimineet mitenkä?
Siinä vanhakoppasessa kun kuitenki oli 2litranen loppumetreillä ja moisia konekokoja tottunut pakettiautoissa vähintään näkemään millä ajanut.
Oliko viimeiset vuosikerrat parempia jotenkin kun ne vanhemmat ja eikö näis uusissaki ole yhäkin sama PK6 vaihteisto jossa niitä murheitakin tuppasi olla?
Eikait 1,6 oo jakohihnalla?
Kiinnostunut jommastakummasta,viimesistä vanhoista-ihkaekasta uudesta.

8

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakumiesj

      Voi se olla niinkin. Mielestäni uusikoppaisessa on menty monessa suhteessa eteenpäin. Toisaalta taas tarkemman tutustumisen jälkeen on todettava, että on menty joiltain osin myös taaksepäin. Jotenkin tuntee, että molempi parempi. Toi tuplaturbokone on kyllä tosipirteä, mutta eihän sen kestosta kyllä mitään osaa sanoa - tahtovat olla noi pienempi litraiset vähän niin ja näin sen keston suhteen, mutta toisinaan saattavat kestää myös aivan mahdottomia kilometrejä. Eihän niistä vielä osaa sanoa, mutta tulevaisuus ja kilometrit näyttävät. Noi vanhemmat koneet kestävät sen minkä kestävät, mutta päästöt ovat sitten mitä ovat. Kai se näistä muodostuu se ero jos sitä nyt edes eroksi voi kutsua. Katsastukseen ainakin onneksi vielä kutsuvat. Ei tartte kaikkea ite muistaa. No, toivottavasti näistä kokemuksista oli hyötyä autoa valitessasi.

    • Leif.B

      Mites tiiätkö tuon vaihteiston osalta sanoa mittään ja josko se on sama kuin vanhakoppaisessakin ja jos nii onko niitä jotenkin kehitetty ja mistä vuosikerrasta ?
      Onko miten jähmeä kylmänä?
      Käyttääkö toi 1,6 jotain lisäainetta että päästöt alittuu ja miten talvi pakkasineen vaikuttanut systeemin toimivuuteen ?
      Vanhakoppasen Nissan-Renu 2litranen on ketjukone,mites tuo 1,6 eikait hihnalla?
      Onko ajettavuudessa isoja eroja jos verrataan loppupään vanhakoppaisiin tai muuta mainittavaa?
      Kiitti.

    • IhanSeJaSamaa

      Nykyään jakoketjut on niin surkeita, ja ne pitää vaihtaa tiheämmin kuin jakohihna, niin ennemmin ottaisin jakohihnalla auton. Noh, jos jakohihnan vaihto vaatii lähes mootyorin irrottamisen, niin sitten on sama onko ketjulla vai hihnalla.

      Ennenvanhaan mersun jakoketjulla pystyi ajamaan yli puoli miljoonaa, mutta se oli aikoja sitten.

    • PunainenVW

      Höpönlöpön!
      Ei pidä yleistää vaikkapa epäonnista VW ketjusuunnittelua yleisenä standardina siitä että kaikki ketjukoneet olisivat huonoja vaikka niitäkin on mutta niissä malleissa ketjut on jo vaihdettu takuuseen tai huolto-ohjelman puitteissa parannettuhin versioihin pääosin.

      Koska lähtökohtaisesti tiedetään että KAIKKI jakohihnat ON vaihdettava jo huolto-ohjelmassakin määriteltynä saati meidän olosuhteiden takia mieluusti ennakoiden niin jakoketjuiset tietysti järkevän autoilijan valinta ellei sitten mieluusti avaa kukkaroaan hihnanvaihtoon vesipumpun kera tai pahimmassa skenariossa hampaan yli hyppäämiseen tai peräti "naps" ääneen pakkasaamun piristyksenä.

      Eihän siinä mitään,kyllä rahalla saa huoltoa-korjausta ja uutta jakohihnaa jos moinen keksintö tuntuu hyvältä ja haluaa semmoisen joka VOI kestääkkin sen n100-150tuhatta mutta vaihdettava kumminkin jossain vaiheessa joko vuosissa tai km mitattuna.

      Ennenvaanhaan oli silloin ja nyt on nyt ellei tekohengitä sitä legendaarista Mersua sitten tähän päivään.

      Mikäli tämän aloittajan tarkoittamaan palataan ja Nissan-Renault M9R moottoriin niin siinä ei ole ollut jakoketjun kanssa murheita ihmeemmin eikä edes runsaasti ajetuissa.
      Klapinaa korkeintaan mikä johtuu ketjun venymisestä/kiristimestä mutta se enempi kosmeettinen murhe,ei aiheuta katastrofia tienpäällä ja antaa aikaa tuumata josko vaihdettaisiin kiristimen kera sitten kun muutakin remonttia koneen osalta tulossa,mutta silloin kilometrejä on reilusti yli 200-300tkm jos suuri osa niistäkin jatkaa samoin ketjuin yhä kun mitään tarvetta ei ole vaihtoon ilmennyt.

      Öljynvaihtovälien lyhentäminen,kunnon huolto ja vaiheiden järkevä käyttö on tämänkin mallin avainsanana moottorin keston osalta ja vaihteiden oikea käyttö öljynvaihdot laatikonkin osalta säännöllisesti vaijereiden voitelu.

      Terveisin taannoin Nissan nv200sen 600e hihnanvaihdolla kynitty,ketjukoneiseen päätynyt ja niissä pysyvä jopa yhden erinomaisen VW hihnakoneen jälkeen joka ilahdutti hihnamurheillaan 80tkm kohdalla epämääräisellä hakkaavalla äänellään ja pajalle jossa todettiin puolet hihnan leveydestä kadonneen säikeiksi jotka hakkasi äänekkäästi...

      Mistähän johtuu että halppis hihnat valmistajan kehuistaan huolimatta ovat katoamassa ja palattu ketjuun&ratasjakopäihin jopa VW puolella?

      • NäinNykyään

        Nykyajan ketjukoneet on varustettu yksirivisellä polkupyörän ketjulla jakopäässä, hyvänä esimerkkinä M271 ja OM651, niin tulee koneeseen aina täystuho.

        Saadaan myytyä uusia autoja, kun kaikki merkit myy pelkkää paskaa, nykyään.


    • OlliPekka

      Tuota,kertoisitteko myös meille muille lukijoille mikä ovat M271 tai OM651?
      Jotain kierregalaksejako??

      Senverran tiedän vanhana ukkona ja sekaannun ettei ketjun rivisyys ole mikään taikasana ja 1 rivinenkin kestää kunhan oikein suunniteltu ja riittävän vahva.
      Ylivoimaisesti suurin osa ketjuista on 1 rivisiä aikojen alusta tähän päivään koska se vie vähemmän tilaa,yksinkertaisempi rakenne myös kustannuksiltaan ja hyödytöntä tuplavarmistella,eihän polkupyörässäkään ole kaksia ketjuja rinnakkain vertaustasi mukaillen.

      Jos 2 rivisestä toinenkin ketju katkeaa,remonttia pukkaa enempi tai vähempi tuurista riippuen ja voi sekin rakenne ketjujaan venyttää väärin suunniteltuna.
      Eiköhän ratasjakopää taida olla saivartelemalla kaikkein varmin tai ajaa niin uudella autolla että takuu kattaa etupuskurista takapuskuriin.

    • RKAuto

      Rauhallisesti,molempi parempi=)
      Nissan M9R moottorin rakenne on sikäli erilainen perinteisestä että siinä lyhehkö ketju pyörittää vain pakonokka-akselia josta voima välittyy hammaspyörien välityksellä imunokka-akselille.
      Nerokas ja luotettava rakenne eikä ainakaan meidän pakuhuoltoon ole yhtään ketjuongelmaista M9R moottorista Nissan-Renault-Opel pakua eksynyt sen n10v mitä itse siellä ollut töissä.

      Varmasti sellaisiakin löytyy maailmasta mutta ei kuulu tämän moottorin tyyppivikoihin ja nuo M271 OM651 on Mersun murheelisia moottoreita ketjuongelmineen,onpahan vaan korjattu tuoreeltaan takuuna ja hajonneet korvattu.
      Rakennetta luonnollisesti parannettiin nopeasti ja jo tehtaalla olleet valmiit toimittamattomat autot varustettiin uusin parannetuin ketjuin ennen myyntiin laskemista ja näin toki Mersu toimiikin laadukkaana valmistajana.

    • OlliPekka

      Normaalien kansanmallien ketjut ihan yksinkertaisia olleet,harvemmin tuplaketjulla jolla ei paikata
      väärin suunnittelua silläkään,yksirivinen vahva ketju ajaa saman asian.
      Ketjun pituus vaihtelee moottoreissa ja lyhyt tietty parempi,voitelu toimittava ja varsinainen ongelma on yleensä kiristin joka pettää tai kuluu jolloin ketju ei enää pysy kireydessään ja alkaa pitää ääntä.
      Harvemmin itse ketju katkeaa tai hyppää hampailta pois ellei todella venynyt jolloin syypää löytyy peiliin katsomalla,räpinää kuulunut taatusti pidemmän aikaa jopa vuosia.
      Pahasti venynyt ketju ei tietenkään kohtaa hampaita kuten suunniteltu ja tuhoaa rattaatkin samalla nopsaan.
      Hidaskäyntisessä dieselmoottorissa tarvitaan kaksirivistä vielä vähemmän kuin bensamoottorisissa ja tyyliltään kierrokoneissa joissa moista rakennetta suosittu tästä syystä.

      Muutaman epäonnistuneen moottorisuunnittelun tulosta ei voi yleistää ja ihme miten moisia voi päästä markkinoille asti pitkien testauksten jälkeenkin!

      Kiitos informaatiosta noiden tyyppimerkintöjen osalta,olivat kovin outoja ainakin minulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8109
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4592
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2119
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1805
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1716
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe