Vanhakoppainen vastaan uusikoppainen Vivaro.

Leif.B

Kuis,onko pakettiautojen erikoismiehillä kokemuksia onko menty eteenpäin /taaksepäin?
Nuin yhtäkkiä aatellen kovin pienen oloinen tuo 1,6 litrainen turpolla tai 2:lla nuin niinku kestävyyttäkin ajatellen ja onko toimineet mitenkä?
Siinä vanhakoppasessa kun kuitenki oli 2litranen loppumetreillä ja moisia konekokoja tottunut pakettiautoissa vähintään näkemään millä ajanut.
Oliko viimeiset vuosikerrat parempia jotenkin kun ne vanhemmat ja eikö näis uusissaki ole yhäkin sama PK6 vaihteisto jossa niitä murheitakin tuppasi olla?
Eikait 1,6 oo jakohihnalla?
Kiinnostunut jommastakummasta,viimesistä vanhoista-ihkaekasta uudesta.

8

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakumiesj

      Voi se olla niinkin. Mielestäni uusikoppaisessa on menty monessa suhteessa eteenpäin. Toisaalta taas tarkemman tutustumisen jälkeen on todettava, että on menty joiltain osin myös taaksepäin. Jotenkin tuntee, että molempi parempi. Toi tuplaturbokone on kyllä tosipirteä, mutta eihän sen kestosta kyllä mitään osaa sanoa - tahtovat olla noi pienempi litraiset vähän niin ja näin sen keston suhteen, mutta toisinaan saattavat kestää myös aivan mahdottomia kilometrejä. Eihän niistä vielä osaa sanoa, mutta tulevaisuus ja kilometrit näyttävät. Noi vanhemmat koneet kestävät sen minkä kestävät, mutta päästöt ovat sitten mitä ovat. Kai se näistä muodostuu se ero jos sitä nyt edes eroksi voi kutsua. Katsastukseen ainakin onneksi vielä kutsuvat. Ei tartte kaikkea ite muistaa. No, toivottavasti näistä kokemuksista oli hyötyä autoa valitessasi.

    • Leif.B

      Mites tiiätkö tuon vaihteiston osalta sanoa mittään ja josko se on sama kuin vanhakoppaisessakin ja jos nii onko niitä jotenkin kehitetty ja mistä vuosikerrasta ?
      Onko miten jähmeä kylmänä?
      Käyttääkö toi 1,6 jotain lisäainetta että päästöt alittuu ja miten talvi pakkasineen vaikuttanut systeemin toimivuuteen ?
      Vanhakoppasen Nissan-Renu 2litranen on ketjukone,mites tuo 1,6 eikait hihnalla?
      Onko ajettavuudessa isoja eroja jos verrataan loppupään vanhakoppaisiin tai muuta mainittavaa?
      Kiitti.

    • IhanSeJaSamaa

      Nykyään jakoketjut on niin surkeita, ja ne pitää vaihtaa tiheämmin kuin jakohihna, niin ennemmin ottaisin jakohihnalla auton. Noh, jos jakohihnan vaihto vaatii lähes mootyorin irrottamisen, niin sitten on sama onko ketjulla vai hihnalla.

      Ennenvanhaan mersun jakoketjulla pystyi ajamaan yli puoli miljoonaa, mutta se oli aikoja sitten.

    • PunainenVW

      Höpönlöpön!
      Ei pidä yleistää vaikkapa epäonnista VW ketjusuunnittelua yleisenä standardina siitä että kaikki ketjukoneet olisivat huonoja vaikka niitäkin on mutta niissä malleissa ketjut on jo vaihdettu takuuseen tai huolto-ohjelman puitteissa parannettuhin versioihin pääosin.

      Koska lähtökohtaisesti tiedetään että KAIKKI jakohihnat ON vaihdettava jo huolto-ohjelmassakin määriteltynä saati meidän olosuhteiden takia mieluusti ennakoiden niin jakoketjuiset tietysti järkevän autoilijan valinta ellei sitten mieluusti avaa kukkaroaan hihnanvaihtoon vesipumpun kera tai pahimmassa skenariossa hampaan yli hyppäämiseen tai peräti "naps" ääneen pakkasaamun piristyksenä.

      Eihän siinä mitään,kyllä rahalla saa huoltoa-korjausta ja uutta jakohihnaa jos moinen keksintö tuntuu hyvältä ja haluaa semmoisen joka VOI kestääkkin sen n100-150tuhatta mutta vaihdettava kumminkin jossain vaiheessa joko vuosissa tai km mitattuna.

      Ennenvaanhaan oli silloin ja nyt on nyt ellei tekohengitä sitä legendaarista Mersua sitten tähän päivään.

      Mikäli tämän aloittajan tarkoittamaan palataan ja Nissan-Renault M9R moottoriin niin siinä ei ole ollut jakoketjun kanssa murheita ihmeemmin eikä edes runsaasti ajetuissa.
      Klapinaa korkeintaan mikä johtuu ketjun venymisestä/kiristimestä mutta se enempi kosmeettinen murhe,ei aiheuta katastrofia tienpäällä ja antaa aikaa tuumata josko vaihdettaisiin kiristimen kera sitten kun muutakin remonttia koneen osalta tulossa,mutta silloin kilometrejä on reilusti yli 200-300tkm jos suuri osa niistäkin jatkaa samoin ketjuin yhä kun mitään tarvetta ei ole vaihtoon ilmennyt.

      Öljynvaihtovälien lyhentäminen,kunnon huolto ja vaiheiden järkevä käyttö on tämänkin mallin avainsanana moottorin keston osalta ja vaihteiden oikea käyttö öljynvaihdot laatikonkin osalta säännöllisesti vaijereiden voitelu.

      Terveisin taannoin Nissan nv200sen 600e hihnanvaihdolla kynitty,ketjukoneiseen päätynyt ja niissä pysyvä jopa yhden erinomaisen VW hihnakoneen jälkeen joka ilahdutti hihnamurheillaan 80tkm kohdalla epämääräisellä hakkaavalla äänellään ja pajalle jossa todettiin puolet hihnan leveydestä kadonneen säikeiksi jotka hakkasi äänekkäästi...

      Mistähän johtuu että halppis hihnat valmistajan kehuistaan huolimatta ovat katoamassa ja palattu ketjuun&ratasjakopäihin jopa VW puolella?

      • NäinNykyään

        Nykyajan ketjukoneet on varustettu yksirivisellä polkupyörän ketjulla jakopäässä, hyvänä esimerkkinä M271 ja OM651, niin tulee koneeseen aina täystuho.

        Saadaan myytyä uusia autoja, kun kaikki merkit myy pelkkää paskaa, nykyään.


    • OlliPekka

      Tuota,kertoisitteko myös meille muille lukijoille mikä ovat M271 tai OM651?
      Jotain kierregalaksejako??

      Senverran tiedän vanhana ukkona ja sekaannun ettei ketjun rivisyys ole mikään taikasana ja 1 rivinenkin kestää kunhan oikein suunniteltu ja riittävän vahva.
      Ylivoimaisesti suurin osa ketjuista on 1 rivisiä aikojen alusta tähän päivään koska se vie vähemmän tilaa,yksinkertaisempi rakenne myös kustannuksiltaan ja hyödytöntä tuplavarmistella,eihän polkupyörässäkään ole kaksia ketjuja rinnakkain vertaustasi mukaillen.

      Jos 2 rivisestä toinenkin ketju katkeaa,remonttia pukkaa enempi tai vähempi tuurista riippuen ja voi sekin rakenne ketjujaan venyttää väärin suunniteltuna.
      Eiköhän ratasjakopää taida olla saivartelemalla kaikkein varmin tai ajaa niin uudella autolla että takuu kattaa etupuskurista takapuskuriin.

    • RKAuto

      Rauhallisesti,molempi parempi=)
      Nissan M9R moottorin rakenne on sikäli erilainen perinteisestä että siinä lyhehkö ketju pyörittää vain pakonokka-akselia josta voima välittyy hammaspyörien välityksellä imunokka-akselille.
      Nerokas ja luotettava rakenne eikä ainakaan meidän pakuhuoltoon ole yhtään ketjuongelmaista M9R moottorista Nissan-Renault-Opel pakua eksynyt sen n10v mitä itse siellä ollut töissä.

      Varmasti sellaisiakin löytyy maailmasta mutta ei kuulu tämän moottorin tyyppivikoihin ja nuo M271 OM651 on Mersun murheelisia moottoreita ketjuongelmineen,onpahan vaan korjattu tuoreeltaan takuuna ja hajonneet korvattu.
      Rakennetta luonnollisesti parannettiin nopeasti ja jo tehtaalla olleet valmiit toimittamattomat autot varustettiin uusin parannetuin ketjuin ennen myyntiin laskemista ja näin toki Mersu toimiikin laadukkaana valmistajana.

    • OlliPekka

      Normaalien kansanmallien ketjut ihan yksinkertaisia olleet,harvemmin tuplaketjulla jolla ei paikata
      väärin suunnittelua silläkään,yksirivinen vahva ketju ajaa saman asian.
      Ketjun pituus vaihtelee moottoreissa ja lyhyt tietty parempi,voitelu toimittava ja varsinainen ongelma on yleensä kiristin joka pettää tai kuluu jolloin ketju ei enää pysy kireydessään ja alkaa pitää ääntä.
      Harvemmin itse ketju katkeaa tai hyppää hampailta pois ellei todella venynyt jolloin syypää löytyy peiliin katsomalla,räpinää kuulunut taatusti pidemmän aikaa jopa vuosia.
      Pahasti venynyt ketju ei tietenkään kohtaa hampaita kuten suunniteltu ja tuhoaa rattaatkin samalla nopsaan.
      Hidaskäyntisessä dieselmoottorissa tarvitaan kaksirivistä vielä vähemmän kuin bensamoottorisissa ja tyyliltään kierrokoneissa joissa moista rakennetta suosittu tästä syystä.

      Muutaman epäonnistuneen moottorisuunnittelun tulosta ei voi yleistää ja ihme miten moisia voi päästä markkinoille asti pitkien testauksten jälkeenkin!

      Kiitos informaatiosta noiden tyyppimerkintöjen osalta,olivat kovin outoja ainakin minulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3619
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1419
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1330
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1249
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1144
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1038
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1029
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1026
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe