Mitkä asiat ovat sapattina kiellettyjä?

unitaari

Mooseksen lain mukaan sapattina on kaikki työ ja kotiaskareet kiellettyjä ja jos joku rikkoo sapatin käskyä vastaan tekemällä mitä tahansa työtä tai kotiaskareita, niin hänet tulee tappaa.

2Moos
31:13 "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
31:14 Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
31:15 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
31:16 Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
31:13 "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
31:14 Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
31:15 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
31:16 Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.

Mooseksen laki ei tunne sellaista asiaa kuin "hyvä työ ja hyvä kotiaskare", joka olisi luvallista sapattina. Lain kirjain tuomitsee kaiken työn ja kaikki kotiaskareet, olipa sitten kyse hyvän tai pahantekemisestä. Mitään poikkeusta ei tunneta, paitsi että papilla oli lupa sytyttää tuli sapattina. Sapattina ei muiden ole lupa kerätä polttopuita eikä sytyttää tulta, vaikka se estäisi paleltumisen ja auttaisi ihmistä hädässä.

35:3 Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."

Lapissa ei saa sytyttää tulta tammikuun pakkasilla, vaikka se estäisi paleltumisen. Ennen vanhaan ei ollut lupa sytyttää sapattina lyhtyä valaisemaan pimeässä ja mökin lämmittäminen oli tietysti kiellettyä. Nykyään ei saa ajaa autolla eikä istua auton kyydissä, koska moottorissa kipinöi ja polttoaine palaa siellä. Sähkön käyttö on kiellettyä, koska se edellyttää muilta työn tekoa ja tuli palaa sähkön tuottamisen vuoksi jossakin päin maata.

4.Mooseksen kirja:
15:32 Israelilaisten oleskellessa erämaassa tavattiin mies kokoamassa puita sapatinpäivänä.
15:33 Niin ne, jotka hänet tapasivat puita kokoamasta, toivat hänet Mooseksen ja Aaronin ja koko seurakunnan eteen.
15:34 Ja he panivat hänet vankeuteen, koska ei ollut vielä määrätty, mitä hänelle oli tehtävä.
15:35 Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Se mies rangaistakoon kuolemalla, koko seurakunta kivittäköön hänet leirin ulkopuolella."
15:36 Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.

Sapattina ei saa kerätä polttopuita: se on rangaistava kuolemalla. Vain kristitty.net on ilmaissut tällä foorumilla avoimesti tappavansa sapattina polttopuita keräävän, jos Suomen laki ja asetukset sallisivat niin tehdä. Muut eivät ole tietääkseni näin pitkälle vielä menneet lainkiivailuissaan. Mutta miksi Suomen lain pitäisi sallia tappaminen sapatin käskyn rikkomisesta, jotta on lupa kivittää kuoliaaksi syntiä tehnyt ja heittää ensimmäinen kivi? Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä, joten Suomen laki ja asetukset eivät saa olla esteenä sille, joka tahtoo kaikki lain käskyt pitää (miten on: onko lupa kivittää väärä profeetta heti ensimmäisen rikkomuksen jälkeen?). Huomatkaa, että juutalaiset elivät Rooman vallan alaisena eikä heidän ollut lupa ketään kuolemalla rangaista, mutta se ei estänyt heitä kivittämästä Stefanusta ja tappamasta Jaakobia, Johanneksen veljeä. Miten niin esivallan laki estäisi meitä tappamasta, jos Jumala sitä vaatii ja käskee niin tehdä?

Tappamisen voi aloittaa sairaalan edestä ja siirtyä siitä sisätiloihin ja sieltä palolaitokselle ja sieltä poliisilaitokselle ja sieltä energialaitokselle ja sieltä... niin: tappaminen ei ihan heti lopu, kun sille linjalle lähdetään. Kristitty.netin pitäisi näyttää nyt muille esimerkkiä ja heittää ensimmäinen kivi ja sitä ennen olisi syytä pyytää jotakuta "veljeä" kivittämään hänet, koska hän on tunnustanut olevansa väärä profeetta. (5Moos 18:20ss.)

35

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ennen vanhaan oli kiellettyä myös ruuan lämmittäminen tulella sapatin päivänä. Kaasuliekin käyttö on sekin kiellettyä, tottakai.

    • Autolla ajaminen ja linja-autolla matkustaminen on kiellettyä sapattina, koska polttomoottorissa palaa polttoaine ja tulen sytyttäminen on kiellettyä sapattina.

    • Teiden auraus on kiellettyä sapattina, koska se on ensinnäkin palkkatyötä ja toisekseen: kuorma-auton polttomoottorissa poltetaan polttoainetta eli sytytetään tuli ja poltetaan polttoainetta. Samasta syystä on kiellettyä ajaa ambulanssia, paloautoa, jne. Hoitotyö on lain kirjaimen mukaan kiellettyä, koska se on palkkatyötä. Lain hengellisen tulkinnan mukaan sapattina on kuitenkin lupa tehdä hyvää, mutta se onkin hengellinen tulkinta, ei kirjaimen tulkinta, joka kieltää kaiken työn ja kaikki kotiaskareet: myös puiden keruun ja tulen sytyttämisen, vaikka se auttaisi ihmistä ja eläintä hädässä.

      • rakkaudettomuuskin

        Se eritoten oli 2500 vuotta sitten kiellettyä, eli kuorma-auton moottorin lämmitys, mitä muuta, eli tietää selitellä Herran edessä unitaarin hengessä asioita.

        Kuules unitaari. Se muotouskonnollisuuskin, mitä harrastat, sekin on kiellettyä koska Herran rakkaus siitä puuttuu. Eikä tarvita tulitikkujakaan siinä.


    • Lain kirjaimen mukaan sapattina ei saa ruokkia kotieläimiä (karjaa) eikä lehmiä ole lupa lypsää.

      • lihansa.työt

        Entä onko lupa unitaarin nyt lihaansa tyydyttää Herransa edessä, kuten näyttää tapahtuvan.


    • Lain kirjaimen mukaan sapattina pitää vahingoittaa ihmistä ja eläintä sen sijaan, että sapatti olisi Jumalan lahja ja hyväksi hänen luoduilleen: avuksi ja elämän pelastamiseksi.

      Lain kirjaimen mukaan sapatti johtaa kuolemaan, mutta hengellisen tulkinnan mukaan se on levon päivä ja silloin on lupa auttaa ihmistä ja eläintä rakkauden vaatimuksen mukaan.

      • mietihän.vielä

        Mikä lahja se sinulle on, kun ei kelpaa Herran työ puolestasi. Kannat sapatista sellaista huolta, joka tyydyttäisi sinun lihanpyrkimyksiäsi. Ei siinä muuta ole tarkoitusperää kirjoituksiisi


    • kysynpävaa

      Taisi unitaari tahallaan kärjistää asioita ?

    • KaiAaa

      Tähän vastaus on selvä. Useimmat adventistit eivät ole seuranneet muita sapattia koskevia määräyksiä kovin tarkkaan paitsi niitä, joiden he katsovat liittyvän jotenkin sapatin alkamisaikaan. Tämähän ei kovin loogista ole, mutta tulentekoa ja vastaavaa koskevat säädökset eivät heidän mielestään enää merkitse samaa kuin ne merkitsivät silloin, kun ne annettiin. (Silloin tulenteko oli iso ja vaivalloinen prosessi. Muuten samaan tapaanhan adventistit vaikka yleensä arvostavat Mooseksen lain ruokasäädöksiä puhtaista ja epäpuhtaista eläimistä, eivät seuraa näihin samoin puhtaussäädöksiin liittyviä lisäohjeita esimerkiksi siitä, että ruoka-astia tulee rikkoa, jos siinä on ollut hyönteinen.)

      Oma kantani on se, että kristillinen sapatti ei voi eikä saa olla mitään muuta kuin Jeesuksen sapatti. Sapatti oli Jeesukselle selvästä ihmistä varten annettu päivä, ja evankeliumeista löytyy kuinka Jeesus käyttää sapattina aikaa synagoogan lisäksi syömiseen, yhdessäoloon ystävien kanssa, paikasta toiseen kulkemiseen, parantamiseen ja pitää itsestään selvänä, että sapattina voi parantaa ja auttaa niin eläintä kuin ihmistä. Jeesuksen esimerkki ja opetus sapatista on esimerkki siitä kuinka sapattia on tarkoitus viettää ja koska hänelle sapatti oli ilon ja vapauden päivä, jäävät kaikki VT yksityiskohtiin menevät sapattilait Jeesuksen esimerkin varjoon. Sapattia ei ole on kahlehtia pitkällä sääntökokoelmalla.

      Muuten juutalaisetkin ovat onnistuneet ratkomaan tulenteko-ongelman kylmillä alueilla jo kauan ennen ajastimia ja automatiikkaa ja onnistuivat myös pysymään lämpiminä pakkasella ja tietenkin syömään lämmintä ruokaa myös sapattisin. He tekivät sen ottamalla tulensytyttämiskiellon kirjaimellisesti sytyttämiskieltona, joka ei estänyt lisäämästä puita jo palavaan tuleen. Näin sapatti oli monissa juutalaisperheissä viikon talvella viikon lämpimin päivä, kunhan eivät vain antaneet tulen sammua perjantain ja sapatin välisenä yönä...

      Kai

      • lomalehmä

        "KaiAA" mainitsee: >>Oma kantani on se, että kristillinen sapatti ei voi eikä saa olla mitään muuta kuin Jeesuksen sapatti. Sapatti oli Jeesukselle selvästä ihmistä varten annettu päivä, ja evankeliumeista löytyy kuinka Jeesus käyttää sapattina aikaa synagoogan lisäksi syömiseen, yhdessäoloon ystävien kanssa, paikasta toiseen kulkemiseen, >>

        OK. Edellä olevan loppuosasta ei nyt liene kenelläkään paljon huomautettavaa mutta entäs ensimmäinen virke? Oikeinko Te tosissanne oppineena ja lukeneena miehenä olette sitä mieltä, että lepopäivän vietossa on o l e e l l i s e n t ä r k e ä ä sen vietto juuri samana päivänä kuin juutalaiset viettävät Sapattiaan eli meikäläisittäin lauantaina? Edelleen oletteko Te todella sitä mieltä, että luomiskertomus on uskottava ja ymmärrettävä kirjaimellisesti kuutena nykyisen kaltaisena viikonpäivänä tapahtuneeksi tosiasiaksi, jonka päälle Luoja (mikä ja millainen hän sitten lieneekään) lepäsi ja samalla asetti lepopäivän juuri nykyiseksi meikäläiseksi lauantaiksi.


      • Kai_A-a
        lomalehmä kirjoitti:

        "KaiAA" mainitsee: >>Oma kantani on se, että kristillinen sapatti ei voi eikä saa olla mitään muuta kuin Jeesuksen sapatti. Sapatti oli Jeesukselle selvästä ihmistä varten annettu päivä, ja evankeliumeista löytyy kuinka Jeesus käyttää sapattina aikaa synagoogan lisäksi syömiseen, yhdessäoloon ystävien kanssa, paikasta toiseen kulkemiseen, >>

        OK. Edellä olevan loppuosasta ei nyt liene kenelläkään paljon huomautettavaa mutta entäs ensimmäinen virke? Oikeinko Te tosissanne oppineena ja lukeneena miehenä olette sitä mieltä, että lepopäivän vietossa on o l e e l l i s e n t ä r k e ä ä sen vietto juuri samana päivänä kuin juutalaiset viettävät Sapattiaan eli meikäläisittäin lauantaina? Edelleen oletteko Te todella sitä mieltä, että luomiskertomus on uskottava ja ymmärrettävä kirjaimellisesti kuutena nykyisen kaltaisena viikonpäivänä tapahtuneeksi tosiasiaksi, jonka päälle Luoja (mikä ja millainen hän sitten lieneekään) lepäsi ja samalla asetti lepopäivän juuri nykyiseksi meikäläiseksi lauantaiksi.

        Tällä palstalla ei taideta juuri sinunkauppoja tehdä vaika itse olen langennut sinutteluun oli sitten kyse puoluetoverista tai vastustajasta... Ehkä pitäisi joskus keskustella siitä, mikä näissä nettiväännöissä on oikea muoto kun tuo Te tuntuu turhan juhlalliselta. Kiitän kuitenkin kauniisti ja hienossa sävyssä tehdyistä kysymyksistä.

        Vastauksena kysymykseen olen ensinnäkin sitä mieltä, että lepopäivän sisältö on tärkeämpi kuin päivä. Ei siitä mitään iloa ole, jos väärässä hengessä pitää oikeaa päivää. Selvästi parempi vaihtoehto on pitää oikeassa hengessä väärää päivää, mutta varmaankin paras vaihtoehto on pitää oikeassa hengessä oikeaa päivää? Tuntuisi loogiselta, vai kuinka?

        Kunnon adventistit ovat kyllä minua tästä näkökannasta nuhdelleet, mutta olen kannassani pysynyt, koska mielestäni pelastukselle on vain yksi perusta ja se on Herran armo ja rakkaus. Päivä, vaikka olisi kuinka oikea, on tuskin pelastuksen edellytys.

        Mielestäni sapatinvietolle juuri sapattina on kaksi perustetta. Toinen on se, että sapatti oli Jeesuksen lepopäivä - samoin kuin Paavalin ja muiden apostolien. Toinen taas on se, että mielestäni Jeesus selvästi vahvistaa kymmenen käskyn lain ja sapatti on lain lepopäivä.

        Kun nämä ovat perusteena, en näe syytä päivää vaihtaa ja jos vaihtaisin, joutuisin toimimaan vastoin sitä, miten ymmärrän Raamatun opetusta ja vastoin omaatuntoani, mikä varmasti vahingoittaisi hengellistä kokemustani ja saattaisi pilatakin sen. Vaikka päivä sinänsä ei ole pelastuskysymys, kompromissin teko missään asiassa, minkä on Raamatusta löytänyt, voi sellainen olla. Näin minä voin iloita sapatin riemuista ja kuitenkin pitää eri kirkkoihin kuuluvia uskovia ystäviäni (ja tällaisia löytyy useita) rakkaina veljinäni tai sisarinani Kristuksessa.

        Minä luen luomiskertomuksen ensisijaisesti teologisena dokumenttina, joka kertoo sen, että maailma on Jumalan luoma ja Jumalan maailma. Se, että kertomuksessa mainitaan sapatti on sekin teologisesti merkittävä asia, jolla on tarkoitus kertoa sapatin universaaliudesta. En lähde tässä enemmälti tätä tai muita keskeisiä luomiskertomuksen opetuksia setvimään, mutta ne ovat tekstin ydin. Olen aiemminkin täällä todennut, että se, miten Jumala loi, on kertomuksessa toisarvoinen asia, eikä tietämykseni riitä argumentoimaan jyrkkää fundamentalistista kreationismia vastaan sen enempää kuin sen puolestakaan. Sen sijaan 6000 vuoden teoriaa olen jo vuosikymmenet vastustanut ja pitänyt sitä epäraamatullisena ja huonona eksegeesinä.

        Kai


      • lomalehmä

        "Kai_A-a"

        Ensinnäkin tuosta käyttämästäni teitittelystä: kuulun siihen ikäpolveen, joka joskus 1970-luvulla yleisen sinuttelun - kai Ruotsista - rantautuessa Suomeen, koki sen vähän outona ja töksähtävänä. Ottakaa siis teitittelyni nykyajassa tapahtuvana, ehkäpä vanhanaikaisena arvostuksen osoituksena.

        Mitä tulee lepopäivän taikka Sapatin sisältöön ja sijaintiin viikkojärjestyksessä, olen juuri koko ajan ollut sitä mieltä, että sisältö on oleellisempi sijaintia (uskonnollinenkin sisältö ohittaen: 'että piikasi, palvelijasi ja aasisi saisivat kerallasi levätä').
        Mainitsette sapatinvieton perusteiksi sekä sen, että se oli Jeesuksen lepopäivä ja että se oli Jeesuksen vahvistaman lain lepopäivä. OK. Myönnetään nyt ainakin se, että Sapatti oli juutalaisen Jeesuksen lepopäivä ja juutalaisille annetun lain lepopäiväksi määräämä päivä. Mutta: kristillinen kulttuuri toki poikkeaa monessa muussakin asiassa ilmeisen hyväksytysti juutalaisista tavoista, joten miksi pitäytyä tässä 'lepopäivän-paikka-viikkojärjestyksessä' juutalaiseen tapaan viettää lepopäivää lauantaina, joka meikäläisestä näyttää kylläkin enemmän takertumiselta lain kirjaimeen kuin sen henkeen.
        Epäilemättä voitte "marssittaa esiin" melkoisesti teologisia perusteita ja oppirakennelmia ' ainoan oikean lauantaisapatinvieton, tueksi mutta mielestäni on muistettava, että myös muilla kirkoilla on on omat teologinsa ja opinmuotonsa - ja loppujen lopuksi: eikö kaikki kuitenkin perustu jollakin tavoin uskoon ja siihen mitä pidetään totena tai tuntuu kotoiselta, tutulta ja turvallisimmalta. Näin ymmärtäisin adventistienkin kohdalla olevan: oppi on omaksuttu, ehkä jopa sisäistetty ja sille mitä pidetään valmiiksi totena, haetaan todisteita ja perusteita mahdollisten omien epäilyjen torjumiseksi ja/tai toisten vakuuttamiseksi.

        Hyvää kevättalvea!


    • Näinkö-tulkitaan

      KaiAaa:
      "Jeesus käyttää sapattina aikaa synagoogan lisäksi syömiseen, yhdessäoloon ystävien kanssa, paikasta toiseen kulkemiseen, parantamiseen ja pitää itsestään selvänä, että sapattina voi parantaa ja auttaa niin eläintä kuin ihmistä."

      Adventtikirkko siis tulkitsee, että sapattina saa olla esim. sairaalassa ansiotyössä myös sapattina? Esim. adventtikirkon jäsen voi olla sairaanhoitajana sairaalassa myös sapattina, eikä kirkko katso sitä millään muotoa sapatin rikkomiseksi?

    • Kai_A-a

      <Adventtikirkko siis tulkitsee, että sapattina saa olla esim. sairaalassa ansiotyössä myös sapattina?>

      Näin kirkko on asian tulkinnut, enkä tätä sinänsä pidä pahana. Kun sairaanhoitaja vaimolleni sattui sapattivuoroja, hän alkuun antoi tuosta työstä saamansa palkan pois, mutta nuoruuden innon haihduttua tuo saattoi muuttua... En kyllä ole tästä varma, kun siitä on jo niin monta kymmentä vuotta, kun hänen työhönsä sapattivuoroja liittyi.

      Se, että kirkolla on satoja hoitolaitoksia tai sairaaloita tai muita laitoksia, joissa erilaisten hoito, huolto, kuljetus ja turvapalvelujen on toimittava 24/7 on kaiketi vaikuttanut siihen, että kirkon on pitänyt tällainen työ hyväksyä, mikä on luonnollisesti johtanut siihen, että jotkut adventistit hyväksyvät myös muun kuin hoitotyön tekemisen sapattina ainakin poikkeustilanteessa myös muualla kuin jossakin kirkon laitoksessa, vaikka tietenkin toiset ovat varsin jyrkkiä suhtautumisessaan ja haluaisivat, jos se olisi mahdollista, kieltää tällaiset työt myös silloin, kun työnantajana on adventtikirkko.

      Kirkon kansainvälinen keskustoimisto on julkaissut ohjeita siitä, miten sapattia olisi sopiva viettää. Oma kantani on se, että jos uskomme siihen, että oikea sapatti on Jeesuksen vapauden ja ilon ja lähimmäisten auttamisen päivä, ei kenenkään kannattaisi tehdä ohjeita toisten ihmisten sapatinvieton rajoittamiseksi tai ohjaamiseksi, vaan pitäisi luottaa siihen, että Henki ja sana opettaa kaiken, mitä tarvitaan.

      • advariveli

        Tähän on helppo yhtyä!


      • Mooses.On.Mooses

        Henki ja Sana kyllä opettavat kristitylle, että sunnuntai on se oikea pyhäpäivä ja lepopäivä.


      • Mooses.On.Mooses kirjoitti:

        Henki ja Sana kyllä opettavat kristitylle, että sunnuntai on se oikea pyhäpäivä ja lepopäivä.

        Pyhä Henki ei opeta koskaan Raamattua vastaan. Katsos kun Raamatussa sapatti on vielä selvästi mainittuna. Juutalaiset pitävät myös sapattia, joten mietippä mikä henki sinulle puhuu?

        2 Moos. 20:8
        8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.


    • pyhäPietarii

      Ei Jumala ole arkipäivää pyhäpäiväksi tehnyt. Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä.

      • Näin on. Sapatti on Jumalan siunaama ja pyhittämä lepopäivä. Sunnuntai sen sijaan on viikon ensimmäinen päivä ja arkipäivä Raamatussa.

        2 Moos. 20:8
        8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.


      • erkinpoika

        >>Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi.>>

        Sovella tuota käytännössä tähän aikaan. Menee muuten aika vaikeaksi. Ketkä on meidän orjia?,
        kuka on muukalainen? eli pitää pakottaa muut sapattia pitään. Täytätkö lain tämän suhteen kuinka hyvin?


      • Kai_A-a
        erkinpoika kirjoitti:

        >>Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi.>>

        Sovella tuota käytännössä tähän aikaan. Menee muuten aika vaikeaksi. Ketkä on meidän orjia?,
        kuka on muukalainen? eli pitää pakottaa muut sapattia pitään. Täytätkö lain tämän suhteen kuinka hyvin?

        Juuri tästä ongelmasta, jonka veli erkinpoika tuo esille, meidät vapauttaa se, että VTn käskyt ovat voimassa vain siinä määrin, kuin Jeesus tai UT niitä vahvistaa, eikä Jeesus vahvista jyrkkää ja tarkkaa sapatinviettoa tai kenenkään tappamista sapatin vuoksi.

        Tämä vahvistaa muutenkin kohtalaisen ilmeisen kymenen käskyn lakia koskevan periaatteen. Varsinainet kymmenen käskyn lain kohdat ovat lyhyitä: Älä pidä muita Jumalia, Älä tee jumalankuvaa, älä käytä väärin Jumalan nimeä, Muista pyhittää lepopäivä jne. Osaan näistä käskyistä on, kun teksti kirjoitettiin kiven sijasta pergamentille, lisätty selitys, ja nämä selitykset tilanteen muuttuessa saattoivat vaihdella. Tästä syystä VTn kahdella eri käskyversiolla (2M 20 ja 5M 5) on eroja. Itse käskyt ovat lyhyitä ja tekstiltään samanlaisia paitsi siinä että yksi verbi on vaihtunut liki synonyymiin ja, jos oikein muistan, on ero myös jonkun käskyn yhden kirjaimen konjunktion tai preposition kohdalla.

        Tällä tavalla lyhyinä useimmiten myöhempi VT tai UT useimmiten käskyjä lainaa, vaikka käsittelee myös joissakin tapauksissa näitä lisättyjä perusteita ja selityksiä. Tämä tulkinta muuttaa jonkun verran käskyjen tulkintaa. Joka tapauksessa riippumatta siitä, mitä ajattelee edellä esitetystä kymmenen käskyn tekstin selityksestä, Jeesus esimerkillään ja opetuksellaan on aina paras käskyjen tulkinta.

        Kai


      • Kai_A-a kirjoitti:

        Juuri tästä ongelmasta, jonka veli erkinpoika tuo esille, meidät vapauttaa se, että VTn käskyt ovat voimassa vain siinä määrin, kuin Jeesus tai UT niitä vahvistaa, eikä Jeesus vahvista jyrkkää ja tarkkaa sapatinviettoa tai kenenkään tappamista sapatin vuoksi.

        Tämä vahvistaa muutenkin kohtalaisen ilmeisen kymenen käskyn lakia koskevan periaatteen. Varsinainet kymmenen käskyn lain kohdat ovat lyhyitä: Älä pidä muita Jumalia, Älä tee jumalankuvaa, älä käytä väärin Jumalan nimeä, Muista pyhittää lepopäivä jne. Osaan näistä käskyistä on, kun teksti kirjoitettiin kiven sijasta pergamentille, lisätty selitys, ja nämä selitykset tilanteen muuttuessa saattoivat vaihdella. Tästä syystä VTn kahdella eri käskyversiolla (2M 20 ja 5M 5) on eroja. Itse käskyt ovat lyhyitä ja tekstiltään samanlaisia paitsi siinä että yksi verbi on vaihtunut liki synonyymiin ja, jos oikein muistan, on ero myös jonkun käskyn yhden kirjaimen konjunktion tai preposition kohdalla.

        Tällä tavalla lyhyinä useimmiten myöhempi VT tai UT useimmiten käskyjä lainaa, vaikka käsittelee myös joissakin tapauksissa näitä lisättyjä perusteita ja selityksiä. Tämä tulkinta muuttaa jonkun verran käskyjen tulkintaa. Joka tapauksessa riippumatta siitä, mitä ajattelee edellä esitetystä kymmenen käskyn tekstin selityksestä, Jeesus esimerkillään ja opetuksellaan on aina paras käskyjen tulkinta.

        Kai

        "meidät vapauttaa se, että VTn käskyt ovat voimassa vain siinä määrin, kuin Jeesus tai UT niitä vahvistaa,"

        No niin, tuli tässä selväksi kantasi tähänkin, josta on täällä ahkerasti peistä väännetty. Olinkin odottanut sinun kommentoivan tuota keskustelua jo aiemmin - mutta sen luonteesta johtuen et kenties mennyt mukaan.

        Aiemmassa kommentissasi sanoit: "Se, että kertomuksessa mainitaan sapatti on sekin teologisesti merkittävä asia, jolla on tarkoitus kertoa sapatin universaaliudesta."

        Tuota en nyt oikein näe samoin. Luomiskertomuksessa mainitaan seitsemäs päivä, ja sapattia annettaessa Jumala määritteli että seitsemäs päivä on (juutalaisille) sapatti. Näin siis vasta tuolloin mannaa annettaessa edes määriteltiin mikä on sapatti.

        Joten ei sapattia mainita luomiskertomuksessa, eikä sitä myöskään mainita universaalina, koska edes ne ainoat kaksi ihmistä jotka olivat olemassa, eivät luomiskertomuksen mukaan viettäneet erityistä lepopäivää - heillähän ei ollut yhtään työpäivääkään takana josta levätä ;)

        Mutta itse sapatista, minua kiinnostaa miten sinä suhtaudut siihen, mitä monet aramean kielen tutkijat sanovat, että tuossa Jeesuksen lausahduksessa "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra.", jonka Jeesus sanoi tietystikin arameaksi eikä kreikaksi, hän on todennäköisesti sanonut kolme kertaa bar enosh, joka sama ilmaisu on siis käännetty kreikaksi kaksi kertaa ihmiseksi ja kerran ihmisen pojaksi.

        Tämän vuoksi lausetta esitetäänkin alunperin sanotuksi muodossa "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niin ihminen siis on sapatin herra" .

        Mitä ajattelet tästä ?


      • Mooses.On.Mooses

        Lauantai on arkipäivä. Sunnuntai on pyhä ja lepopäivä.


      • Mooses.On.Mooses kirjoitti:

        Lauantai on arkipäivä. Sunnuntai on pyhä ja lepopäivä.

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on pyhä tai lepopäivä?


      • Kai_A
        Exap kirjoitti:

        "meidät vapauttaa se, että VTn käskyt ovat voimassa vain siinä määrin, kuin Jeesus tai UT niitä vahvistaa,"

        No niin, tuli tässä selväksi kantasi tähänkin, josta on täällä ahkerasti peistä väännetty. Olinkin odottanut sinun kommentoivan tuota keskustelua jo aiemmin - mutta sen luonteesta johtuen et kenties mennyt mukaan.

        Aiemmassa kommentissasi sanoit: "Se, että kertomuksessa mainitaan sapatti on sekin teologisesti merkittävä asia, jolla on tarkoitus kertoa sapatin universaaliudesta."

        Tuota en nyt oikein näe samoin. Luomiskertomuksessa mainitaan seitsemäs päivä, ja sapattia annettaessa Jumala määritteli että seitsemäs päivä on (juutalaisille) sapatti. Näin siis vasta tuolloin mannaa annettaessa edes määriteltiin mikä on sapatti.

        Joten ei sapattia mainita luomiskertomuksessa, eikä sitä myöskään mainita universaalina, koska edes ne ainoat kaksi ihmistä jotka olivat olemassa, eivät luomiskertomuksen mukaan viettäneet erityistä lepopäivää - heillähän ei ollut yhtään työpäivääkään takana josta levätä ;)

        Mutta itse sapatista, minua kiinnostaa miten sinä suhtaudut siihen, mitä monet aramean kielen tutkijat sanovat, että tuossa Jeesuksen lausahduksessa "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra.", jonka Jeesus sanoi tietystikin arameaksi eikä kreikaksi, hän on todennäköisesti sanonut kolme kertaa bar enosh, joka sama ilmaisu on siis käännetty kreikaksi kaksi kertaa ihmiseksi ja kerran ihmisen pojaksi.

        Tämän vuoksi lausetta esitetäänkin alunperin sanotuksi muodossa "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niin ihminen siis on sapatin herra" .

        Mitä ajattelet tästä ?

        < …tähänkin, josta on täällä ahkerasti peistä väännetty...>

        Laki kiinnostaa kyllä teologisena aiheena ja olen useamman kerran ajatellut, että joihinkin esitettyihin asioihin olisi mukava laittaa kommentti. Keskustelu on kuitenkin ollut sen verran hurjaa, että kun sitten pienen hetken kuluttua on tullut vapaa hetki, jonka olisi voinut käyttää kommentin kirjoittamiseen, ovat innokkaimmat keskustelijat jo kirjoittaneet kymmenkunta viestiä per keskustelija aiempien viestien jatkoksi ja tulee sellainen tunne, että ketjut ovat niin mielettömän pitkiä, että ranteeseen tulee rasitusvamma tekstin vierittämisestä eikä samojen asioiden lukeminen kerran toisensa aiheuta muuta kuin luku- ja kirjoitusinnon sammumisen.

        < …Joten ei sapattia mainita luomiskertomuksessa, eikä sitä myöskään mainita universaalina, koska edes ne ainoat kaksi ihmistä jotka olivat olemassa, eivät luomiskertomuksen mukaan viettäneet erityistä lepopäivää…>

        Sanaa sapatti ei luomiskertomuksessa mainita ja miksi pitäisi. Siinä mainitaan seitsemäs päivä, koska kirjoittaja haluaa väittää, että seitsemän päivän kierto alkaa sieltä. Seitsemäs päivä siunataan kolminkertaisella siunauksella (aiemmin eläimet yhdellä ja ihminen kahdella) ja koska kaikki, mitä luomisessa on tehty, on ihmistä varten, on myös seitsemäs päivä siunattu ihmisen hyväksi. Asian huolellinen selittäminen olisi kuitenkin pitkä juttu, jossa pitäisi käydä rivi riviltä läpi koko teksti, ja niin kuin aiemmassa tekstissäni totesin, on muita hyviä syitä pitää sapattia kuin luomiskertomus. Myönnän, että VTn tekstistä löytyy myös sellainen linja, joka rajaa asioita ja sapattiakin Israelille, mutta sieltä löytyy myös esimerkkejä universaalista näkökulmasta, ja tämä on yksi tähän jälkimmäiseen liittyvistä teksteistä.
        Luomiskertomuksesta muuten löytyy myös sapattiin muualla liittyvä verbi shabat (keskeyttää, lopettaa) joka mainitaan muun muassa myös Mooseksen keskustelussa faraon kanssa ennen exodusta – sapattihaaveita jo tuossa vaiheessa?

        Mitä tulee tähän ihminen ja ihmisen poika kysymykseen, Bar e’nasha on aramean kielessä yleensä ihmistä tarkoittava ilmaisu, koska sana bar, poika, voidaan laittaa monien sanojen eteen kuten paikannimien, heimojen, esi-isien, kuninkaiden jne ilman, että tarkoitetaan kirjaimellista poikaa. Heprean ben sana on samantapainen, mutta, jos oikein olen ymmärtänyt, sitä ei käytetä aivan yhtä yleisesti tällä tavoin kuin aramean bar sanaa. Jeesus selvästi käyttää ilmaisua ”ihmisen poika” erisnimen tapaan. Ilmaisu on poimittu varmaankin Danielin kirjasta. Kun lukee evankeliumit, sieltä voisi löytyä teksti tai pari, jossa sana ihminen voisi sopia merkitykseksi yhtä hyvin kuin Jeesuksen erisnimenä itsestään käyttämä ”Ihmisen poika.”

        Sama koskee tätä tekstiä. Jos teksti käännetään takaisin arameaksi, se olisi mahdollista (mutta ei pakko) kääntää niin, että siitä uuteen suomalaiseen käännökseen saisi kolme sanaa ihminen peräkkäin, jolloin teksti menisi juuri niin kuin kirjoitit. Ihminen on sapatin Herra ja saa siis itse päättää, miten sapattia viettää. Ei kovin kaukana siitä sapatin vapauden ja ilon määritelmästä, jota aiemmassa viestissäni kannatin.

        Toinen vaihtoehto on se, että teksti on nyt oikeassa muodossa, jolloin sen sisältö olisi se, että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia, koska ihmisen poika, Jeesus, on sapatin Herra. Kontekstissa Jeesus korostaisi omaa herruuttaan fariseuksia vastaan, jotka yrittivät olla sapattiherroja ja moittivat opetuslapsia. Jeesus sanoo olevansa se, joka asian ratkaisee.

        Nämä kaksi vaihtoehtoa ovat mielenkiintoisia, mutta koska missään ei ole arameankielisiä evankeliumitekstejä, edellistä täytyy pitää mielenkiintoisen mahdollisuutena ja mielipiteenä ja jälkimmäistä sinä merkityksenä, jonka evankeliumien kirjoittajat meille jättävät. Kaikki kolme synoptista evankelistaa (muistaakseni) esittävät tekstin juuri sellaisena kuin se on meidän käännöksissämme. Vaaditaan jotakin enemmän kuin mahdollinen kielen takaisinkääntäminen arameaksi, ennen kuin tällainen toisenlaisen käännöksen mahdollisuus otetaan oikein vakavasti.

        Kai


      • Kai_A kirjoitti:

        < …tähänkin, josta on täällä ahkerasti peistä väännetty...>

        Laki kiinnostaa kyllä teologisena aiheena ja olen useamman kerran ajatellut, että joihinkin esitettyihin asioihin olisi mukava laittaa kommentti. Keskustelu on kuitenkin ollut sen verran hurjaa, että kun sitten pienen hetken kuluttua on tullut vapaa hetki, jonka olisi voinut käyttää kommentin kirjoittamiseen, ovat innokkaimmat keskustelijat jo kirjoittaneet kymmenkunta viestiä per keskustelija aiempien viestien jatkoksi ja tulee sellainen tunne, että ketjut ovat niin mielettömän pitkiä, että ranteeseen tulee rasitusvamma tekstin vierittämisestä eikä samojen asioiden lukeminen kerran toisensa aiheuta muuta kuin luku- ja kirjoitusinnon sammumisen.

        < …Joten ei sapattia mainita luomiskertomuksessa, eikä sitä myöskään mainita universaalina, koska edes ne ainoat kaksi ihmistä jotka olivat olemassa, eivät luomiskertomuksen mukaan viettäneet erityistä lepopäivää…>

        Sanaa sapatti ei luomiskertomuksessa mainita ja miksi pitäisi. Siinä mainitaan seitsemäs päivä, koska kirjoittaja haluaa väittää, että seitsemän päivän kierto alkaa sieltä. Seitsemäs päivä siunataan kolminkertaisella siunauksella (aiemmin eläimet yhdellä ja ihminen kahdella) ja koska kaikki, mitä luomisessa on tehty, on ihmistä varten, on myös seitsemäs päivä siunattu ihmisen hyväksi. Asian huolellinen selittäminen olisi kuitenkin pitkä juttu, jossa pitäisi käydä rivi riviltä läpi koko teksti, ja niin kuin aiemmassa tekstissäni totesin, on muita hyviä syitä pitää sapattia kuin luomiskertomus. Myönnän, että VTn tekstistä löytyy myös sellainen linja, joka rajaa asioita ja sapattiakin Israelille, mutta sieltä löytyy myös esimerkkejä universaalista näkökulmasta, ja tämä on yksi tähän jälkimmäiseen liittyvistä teksteistä.
        Luomiskertomuksesta muuten löytyy myös sapattiin muualla liittyvä verbi shabat (keskeyttää, lopettaa) joka mainitaan muun muassa myös Mooseksen keskustelussa faraon kanssa ennen exodusta – sapattihaaveita jo tuossa vaiheessa?

        Mitä tulee tähän ihminen ja ihmisen poika kysymykseen, Bar e’nasha on aramean kielessä yleensä ihmistä tarkoittava ilmaisu, koska sana bar, poika, voidaan laittaa monien sanojen eteen kuten paikannimien, heimojen, esi-isien, kuninkaiden jne ilman, että tarkoitetaan kirjaimellista poikaa. Heprean ben sana on samantapainen, mutta, jos oikein olen ymmärtänyt, sitä ei käytetä aivan yhtä yleisesti tällä tavoin kuin aramean bar sanaa. Jeesus selvästi käyttää ilmaisua ”ihmisen poika” erisnimen tapaan. Ilmaisu on poimittu varmaankin Danielin kirjasta. Kun lukee evankeliumit, sieltä voisi löytyä teksti tai pari, jossa sana ihminen voisi sopia merkitykseksi yhtä hyvin kuin Jeesuksen erisnimenä itsestään käyttämä ”Ihmisen poika.”

        Sama koskee tätä tekstiä. Jos teksti käännetään takaisin arameaksi, se olisi mahdollista (mutta ei pakko) kääntää niin, että siitä uuteen suomalaiseen käännökseen saisi kolme sanaa ihminen peräkkäin, jolloin teksti menisi juuri niin kuin kirjoitit. Ihminen on sapatin Herra ja saa siis itse päättää, miten sapattia viettää. Ei kovin kaukana siitä sapatin vapauden ja ilon määritelmästä, jota aiemmassa viestissäni kannatin.

        Toinen vaihtoehto on se, että teksti on nyt oikeassa muodossa, jolloin sen sisältö olisi se, että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia, koska ihmisen poika, Jeesus, on sapatin Herra. Kontekstissa Jeesus korostaisi omaa herruuttaan fariseuksia vastaan, jotka yrittivät olla sapattiherroja ja moittivat opetuslapsia. Jeesus sanoo olevansa se, joka asian ratkaisee.

        Nämä kaksi vaihtoehtoa ovat mielenkiintoisia, mutta koska missään ei ole arameankielisiä evankeliumitekstejä, edellistä täytyy pitää mielenkiintoisen mahdollisuutena ja mielipiteenä ja jälkimmäistä sinä merkityksenä, jonka evankeliumien kirjoittajat meille jättävät. Kaikki kolme synoptista evankelistaa (muistaakseni) esittävät tekstin juuri sellaisena kuin se on meidän käännöksissämme. Vaaditaan jotakin enemmän kuin mahdollinen kielen takaisinkääntäminen arameaksi, ennen kuin tällainen toisenlaisen käännöksen mahdollisuus otetaan oikein vakavasti.

        Kai

        " Ihminen on sapatin Herra ja saa siis itse päättää, miten sapattia viettää. Ei kovin kaukana siitä sapatin vapauden ja ilon määritelmästä, jota aiemmassa viestissäni kannatin."

        Joo, olen myös miettinyt tätä juuri siltä kannalta mitä Jeesus sanoi lain käskyistä vuorisaarnassa. Kuten keskustelimme, Jeesus opettaa vuorisaarnassa, miten tärkeää on ymmärtää lain tarkoitus sen sijaan että lukisi vain kirjaimen. Mielestäni tässäkin on nähtävissä sama aspekti.

        Sikäli kun sapatti on ihmistä varten JA ihminen on sapatin herra, ymmärrämme että sapattia ei tule viettää pakosta vaan se on lahja. Samoin, koska ihminen on sapatin herra, hän voi viettää sitä vaikkapa tekemällä hyvää. Se on joka tapauksessa aikaa, jonka Jumala on varannut lapselleen toisaalta lepoa varten ja toisaalta jotta ihmisellä olisi aikaa pitää yhteyttä Isään.

        Ihminen on näin sapatin herra, mutta aivan kuten muuallakin köy ilmi, valta ja vastuu käyvät käsi kädessä. Jeesus opetti nimenomaan vastuun ottamista omasta käytöksestään sen sijaan että tekisi lain kirjaimen mukaan - mutta moraalisesti väärin..

        Jos tämä kohta on siis mahdollisesti tarkoittanut sitä että ihminen on sapatin herra, se antaa sekä vapauden että vastuun. Sitä ei voi mielestäni silti tulkita siten, että ihmiselle itselleen olisi viisasta olla pitämättä lepopäivää, mutta esim. sunnuntaina lepopäiväänsä viettävä voi toki tulkita tämän tukevan omaa lepopäivävalintaansa.


    • erkinpoika

      >>Sitä, joka sapatin pyhyyttä loukkaa, rangaistakoon kuolemalla. Jokainen, joka tekee sapattina työtä, poistettakoon kansansa keskuudesta. Kuutena päivänä viikossa tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä on sapatti, Herran pyhä lepopäivä, ja jokaisen, joka tekee työtä seitsemäntenä päivänä, on kuoltava. Sukupolvesta toiseen israelilaiset viettäkööt sapattia ja pitäkööt sen kunniassa. Se on heidän ikuinen velvollisuutensa. Pysyköön sapatti ikuisesti merkkinä liitosta, jonka olen teidän kanssanne tehnyt, sillä kuutena päivänä minä, Herra, loin taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä en enää tehnyt työtä vaan lepäsin. >>
      (2. Moos. 31:12-17)

      Tässä on suoraa tekstiä. Aika kovaa tekstiä. Sapattikäsky ja sapattimääräykset velvoittaa niitä noudattavia, jos haluaa olla kuuliainen, vai miten se nyt menikään?

      • vapaehtoisuus

        Eiköhän tuo kuuliaisuus ole jokaisen sydämen asia.
        Kun katsoo Jeesuksen aikana opetuslapsia. Jeesukseen loukkaannuttiin ja lähdettiin pois.
        Siis opetuslapsia poistui Opettajansa läsnäolosta.
        Eikä siinä ollut pakko olla.
        Ei Jumalan läsnäolossa ole pakko olla, eikä kuulaisuudessa väkisin pidetä, onhan kyse rakkaussuhteesta Yljän ja morsiamen suhteen.
        Vielä kun katsoo Jeesuksen tämän Sapatin Herran Luojan, joka erotti päivän Edenissä ja pyhitti sen. niin hän sanoi lähimmilleen.
        "Haluatteko tekin lähteä pois?!" Siis kyse oli vapaehtoisuudesta.
        Hänelle Jeesukselle nämä sanoivat ---- Sinulla ON iankaikkisen elämän sanat.

        Eli eiköhän tämä vapaehtoinen Herran kansalaisuus jossa Herran tahto on sydämessä ponnista näin eteenpäin.

        Ketään ei pakoteta uskoon, eikä matkalle tulevaan Edeniin.


      • Alas.Lahko.Eden
        vapaehtoisuus kirjoitti:

        Eiköhän tuo kuuliaisuus ole jokaisen sydämen asia.
        Kun katsoo Jeesuksen aikana opetuslapsia. Jeesukseen loukkaannuttiin ja lähdettiin pois.
        Siis opetuslapsia poistui Opettajansa läsnäolosta.
        Eikä siinä ollut pakko olla.
        Ei Jumalan läsnäolossa ole pakko olla, eikä kuulaisuudessa väkisin pidetä, onhan kyse rakkaussuhteesta Yljän ja morsiamen suhteen.
        Vielä kun katsoo Jeesuksen tämän Sapatin Herran Luojan, joka erotti päivän Edenissä ja pyhitti sen. niin hän sanoi lähimmilleen.
        "Haluatteko tekin lähteä pois?!" Siis kyse oli vapaehtoisuudesta.
        Hänelle Jeesukselle nämä sanoivat ---- Sinulla ON iankaikkisen elämän sanat.

        Eli eiköhän tämä vapaehtoinen Herran kansalaisuus jossa Herran tahto on sydämessä ponnista näin eteenpäin.

        Ketään ei pakoteta uskoon, eikä matkalle tulevaan Edeniin.

        Semmoinen "Eden" pakkosapatteineen on kristitylle helvetti.


      • Edenistä.kyse
        Alas.Lahko.Eden kirjoitti:

        Semmoinen "Eden" pakkosapatteineen on kristitylle helvetti.

        Ei se mikään helvetti ole, eikä kyse ole pakkosapatista.
        Miksi sitten kirkon sunnuntai olisi vapaus, mutta Herran lepopäivä kahle, sopii miettiä.
        Kysehän on siitä, että voi Herran palveltavana nähdä, mikä on Herran työ meissä.

        Siinä voi nähdä senkin, että teetänkö orjatyönä jollain paitani halpatuontimaassa, ettei henkilöllä ole edes sitä lepopäiväänsä.

        Kun pidät lepopäivää helvettinä, mieti sitä viestiä, mitä tuolla halpatuontimaassa vaikkapa odottava äiti, ei saanut vapaa- lupaa synnytystä varten, kun sitten synnytti sen kuolleen lapsensa - työnantajan edustaja vaati seuraavana päivänä tuotannollisista syistä töihin.
        Tämä tuli meidän valtakunnallisesta TV-stä dokumentti - halpatuontivaatteistamme.

        Mieti - mieti helvettiäsi ja mieti tuota äidin helvettiä meidän tähtemme.
        Minulle sapatti ei ole helvetti - vaan verrokkina vaikka Herran kuoleman muistojuhla, lunastuksesta - sapatti on muisto siitä, että Jumalan työnä kaikki on hyvää ja levon arvoista.

        Meilläkin äidit saavat jättää kotityönsä, ja kaiken, sekä syventyä Herran palveltavaksi sanan ja opin kautta, missä Pyhä Henki avaa pelastuksen syviä arvoja katseltavaksi.

        Se on sapatin sanomaa, ei kahletta ja sen siunauksen sanomallinen viesti sinne paidantekijöitten johtoon, päästäkää nämä äidit lepäämään ja kuulemaan, kenen huolenpidossa ja hoidossa heidänkin elämä on. Meidän ei pidä riistää sapatin oikeutta.

        Mutta, väärällä asenteella ja lihan pidäkkeillä tulee ihmisten mieleen, ettei Herran opetuslapsia Hänen askeleihin haluta lähteä. Maailma on rakas. Siitähän asenteessasi on kyse.


    • Kappasvuan

      Ei saa rikkoa kymmentä käskyä, eikä kyllä oikein ehtisikään ellei sitten:
      Budhalaisena tekisi sunnuntaina aviorikoksen tappamansa naapurin lehmän kanssa. Varastaa vielä kännykän, soittaa jollekulle ja kiroten syyttää murhasta vanhempiaan.
      Taitaa jäädä tekemättä... kun en edes himoitse naapurin lehmää. Käytännöllisiä ja kohtuullisia ohjeita jokatapauksessa.

    • aina_on_syy_juhlia

      Kalijan ja kilijun juonti ei oo kiellettynä sapattina eikä koskaa muullonkaa.

    • Sapattinapannaan

      Saako panna kun panettaa?

      • Naema.Muisto

        Pastori panee sapattimatkoillaan kaikkea mikä vähänkin vielä liikkuu.
        On se jermu niin kauan ollut ilman, että se hänelle suotakoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe