Ystävyyskö mielessä

Kuvitellaanpa tilanne, että pidät jostain ihmisestä, joka ei sitten haluaakaan kanssasi suhdetta. Haluat pysyä kuitenkin hänen ystävänä. Aktiivisesti käydä kahvilla, jakaa asioita elämästäsi, käydä yhdellä jne. Ehdotat siis aktiivista ystävyyttä. Teetkö tämän siksi, että:
A. Haluat vilpittömästi olla kyseisen ihmisen ystävä, et haaveile mahd parisuhteen kehittyvän
B. Yrität tällä saada ihmistä lähemmäksi, tavoitteena parisuhde "kunhän hän oppii tuntemaan" ja toivot, että hän itse silloin myös haluaa parisuhdetta kanssasi

Eli haluatko olla vilpittömästi vaiko vilpillisesti ystävä? Voiko sinkkumiehen ja naisen välillä olla vilpitöntä ystävyyttä olettaen, että kumpikin on hetero ja parisuhdekuviot on ollut ainakin toisella mielessä. Itse ajattelin, ettei voi, mut oonkohan mä kuitenkin väärässä?

27

523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen39vee

Veikkaan, että tuollaisessa tilanteessa kukaan ei ole täysin puhtaasti A. Jos on todella kiinnostunut, sitä haluaa olla toisen kanssa, eikä silloin voi olla toivomatta, josko jutusta kuitenkin tulisi jotain. En silti kutsuisi sitä VILPILLISEKSI ystävyydeksi. On inhimillistä toivoa saavansa vastakaikua tunteilleen, ja toiveilleen ei voi mitään.

Ajan myötähän tuossa voi käydä joko niin, että se ihastunut roikkuu vuosikausia turhaan ihastuneena eikä pääse ihastuksesta yli, kun näkee toista koko ajan. Tai sitten voi käydä niin, että tunteet jossain vaiheessa laantuvat ja hiipuvat, kun vastakaikua ei tule, ja myöhemmin ystävyys ilman taka-ajatuksia voi ollakin mahdollinen.

• No joo, oli vähän liioiteltu tuo vilpillinen ystävyys. Kiitos vastauksesta :)

• Mylmyri- kirjoitti:

No joo, oli vähän liioiteltu tuo vilpillinen ystävyys. Kiitos vastauksesta :)

Niin. Mä ymmärrän tuon, että miettii ystävyyttä, mutta silti toivoo enemmän ja ei sekään väärin ole, mutta toisaalta senkin kai voi ilmaista toiselle... Itsestään olettaminen ja toisen "merkkien" itse analysoiminen on tyhmää.... Ihmisiä on niin erilaisia...toiselle ystävällisyys voi toisen mielestä olla vaikka seksuaalista kiinnostumista.

• mansikkakakkua

Mulla henkilökohtaisesti kaikki suhteet ovat alkaneet ystävyydestä; mutt vain vapaiden miesten kanssa. En minä vois kuvitellakaan ryhtyväni ukkomiehen heilaksi... tosin; olen
        lähtenyt suhteesta kun olen huomannut siihen sisältyneen miehelle toisenkin ns."heilan".
        En minä petturin kanssa jatka, elämääni pilaten ... en vaikka vihille olisi munt vienytkin!

Jos taas se ystävä toivoo tosiaan sydämestään intiimi suhdetta ja mulla ei ole edes siihen viittaavia tunteita miestä kohtaan... kyllä mä laitan ihan silkasta ystävyydestä hänet maantielle.
        Minusta olisi väärin riiputtaa toista löysässä hirressä; toivon varassa ett jospa joku päivä...!
        Kyllä on reiluumpaa laittaa hänet etsimään sitä itselleen oikeeta ja suopeaa morsianta.
        Voi tuntua kylmältä ja paskamaiselta kohtalolta hetken, mutt ihan loppupeleissä reilumpaa kuitenkin; kuin turha odotaminen.

Mutt ihan oikeesti... on olemassa miehen ja naisen välistä ystävyyttäkin. Se on lähinnä kuin sisaruusrakkautta... välitetään toisistaan ystävinä, eikä siihen sisälly seksuaallisia tunteita.

Tai sitt mä vaan olen naivi... sitäkin olen joskus pettymyksekseni huomannut, ja mies kyllä lähtee mun lähipiiristäni kauemmas... tai minä lähden ja vaihdan maisemaa.
        Yksinkertaista pitää suhteet järjestyksessä; eikä sekoilla... siis mun mielipide!

• Aitosinkkumies-

Sanoisin tuo B vaihtoehto. Vähän aikaa yritän ja jos näyttää ettei nainen lämpene niin sitten luovutan enkä ole naisen ystävä edes.

• KorviaMyöten

Ei ole ihan niin yksinkertaista luopua naisesta, jos on naineen oikeasti ihastunut.
        Jos on pidempään näkemättä naista, niin ihastuminen laimenee, mutta auta armias, kun näet naisen uudelleen, niin kipinät ja salamat sinkoilee, kun on ihastuksesta sekaisin.
        Ei vaan pysty unohtaan ihastusta, vaikkei häntä saisi.
        Olen siis syvästi ihastunut....

• No itse voin olla ystävä, vaikka olisinkin halunnut jonkun kanssa enemmän. Mutta siinä onkin sitten jokin erityinen syy.
      Naiset keskimäärin on kuitenkin varpaillaan tälläisestä jotenkin. Kuitenkin minullakin on ystävänä nainen, jonka kanssa olikin sutinaa ja seksuaalista kanssakäymistäkin. Ja aivan mahtava ystävyyssuhde edelleen.
      Vuorovaikutus toimii hyvin. Mutta hän in todella avoin, eikä pelkää mitään...liekö sitten se intiimi hetki kahden mikä on kertonut enemmän kuin sanat?

• Sinusta uskonkin kyllä, et voit olla ystävä :) oot mukava rento tyyppi :)

• Mylmyri- kirjoitti:

Sinusta uskonkin kyllä, et voit olla ystävä :) oot mukava rento tyyppi :)

Joo. No aattelin yleisesti heittää, että tälläinenkin mahdollista.

Ihmisiä on monenlaisia. Jotkut ei ymmärrä mitä iloa naisen ja miehen välisestä ystävyydestä on. Toisaalta sellainen pitää itse todeta. Ei kai kukaan sellaista purematta niele...

• Nainen39vee

Niin ja kyllä naisen ja miehen välillä voi olla ystävyyttä ilman taka-ajatuksia. Jos vanha ihastus on jäänyt taakse, niin miksi ei?

• EnKerroNaisYstävästä

Oletkos pannut merkille, että sivullisilla on yleensä eniten heti taka-ajatukset mielessä, jos mies ja nainen ovat ystäviä keskenään.
        Varsikin kiihko uskovaiset katsovat karsaasti, jos sinulla on vaikka nais ystävä.
        Heristävät helposti sormea miehen ja naisen ystävyys suhteelle, että ystävyyttä nainen ja miehen välillä ei voi olla, ainostaan avioliitto suhde, eikä ystävyys suhde.
        He ilmeisesti katsovat, että ystävyyteen liittyy aina seksuaalinen kanssakäyminen.

Monesti on parempi pitää ystävyys suhde vastakkaisen sukupuolen kanssa salassa, eikä ainakaan kertoa siitä kenellekään kiihkouskovaiselle, jos suvussa sellainen sattuu olemaan.
        Hyväksyvät paremmin samaa sukupuolta olevat ystävyys suhteet.

• Palstan1Rumin1Mies

Mulla on taka-ajatuksia! <3

• Yrjötlentäääääää

Taasko nää 2 vauhdissa!!!!!

• Oisintullu

Mites sitten jos sinkku mies vaatii ystävyyttä naimisissa olevan naisen kanssa?

• oisittullu

Mutta mihin? Vaatii ystävyyttä,kai siitä voi kohteliaasti kieltäytyä?

• Buhahaha

Perustele vielä miksi vaihtoehto B on mielestäsi "vilpillinen" ja miksi vaihtoehto A ja B ovat toisensa poissulkevia?

Olenko ajatusrikollinen jos haluan miltä tahansa ystävyydeltä mitään muuta kun se ystävä? Onko ystävyys siis vain yksisuuntainen tie, missä toinen saa määritellä paitsi sen suhteen rajat, myös sen mitä se ystävä ystävyydestä ajattelee?

• Tuo vilpillinen, oli huonostu sanottu. Tarkoitin, että jos toinen suoraa ilmaisee ettei halua parisuhdetta kanssasi ja sinä ehdotat aktiivista ystävyyttä, ei siis kaveruutta hänelle.

• Buhahaha
        Mylmyri- kirjoitti:

Tuo vilpillinen, oli huonostu sanottu. Tarkoitin, että jos toinen suoraa ilmaisee ettei halua parisuhdetta kanssasi ja sinä ehdotat aktiivista ystävyyttä, ei siis kaveruutta hänelle.

Ei kaikki ystävyydet ole muutenkaan symmetrisiä. Yksinäiselle joku voi olla paras (tai ainoa) kaveri, kun taas sille tyypille se yksinäinen kaveri on vaan hyvän päivän tuttu.

• mikäpässiinä

Jos se on oikea ihastus, niin en halua olla ystävä. Jos kiva työkaveri tai muuten tuttu kaverin kaveri tms. niin mikäpäs siinä, yhdelle voi aina.

• ystäväjokatunnetaan

Ystävyys voiko jatkua jos takana ollut muuta sutinaa? Mielestäni ei jos puhtaasta yhtävyydestä puhutaan miesten ja naisten välillä. Minusta varsinkin silloin jos on varattu pitää olla myös varatun kumppanin ystävä ettei väärinkäsityksiä tule. Jos minun kumppani tapailee ystäviään se myös kertoo sen. Ystävät ovat yhteisiä vain siten onnistuu ilman vipilän kauppoja. Minulla on pari miestä ja katson niiden olevan ystäviäni siinä missä kumppanilleni. Tämähän on se alunperinkin syy ystävyyden jatkumiseen seurustelusta huolimatta se esitellään. Yksinään kulkien ja tapaillen vastakkaista osapuolta on aina jotenkin väärin minusta. Ystäviä voidaan olla ihan varmasti kaikkien kanssa. Yhdenkin naisystävän selkeä vastaus niiden ystävyydestä" ei vastannut eikä hyväksynyt pyyntöä. Joten johto päätöksen vedin ja ilmoitin ettei saa enään tavata sitä ilman ettei mulle kerro. Kysyin syytä miksei minua hyväksy sanoi vain ettei tiedä syytä. No niiden kohdalta loppui ystävyys siihen.

• Nainen39vee

"Ystävyys voiko jatkua jos takana ollut muuta sutinaa? Mielestäni ei jos puhtaasta yhtävyydestä puhutaan miesten ja naisten välillä."

Minä olen kyllä nykyisin ystävä entisen kumppanini ja lasteni isän kanssa. Taustalla on pitkä suhde, joka päättyi yhteisymmärryksessä, eikä kumpikaan haikaile sitä suhdetta enää. Ei myöskään tee mieli olla fyysisesti lähekkäin. Tai ehkä tässä tapauksessa sanoisin, että ollaan kavereita, mutta siis ihan hyvissä väleissä. Ja toisin kuin joidenkin ystävien kanssa, niin hänen kanssaan ei esim. halata tms. Joten sanoisin, että kyllä ystävyys voi jatkua, jos "sutina" on jäänyt taakse.

• Luultavasti monikin elättelee toivetta sutinasta, jos aktiivista ystävyyttä tarjoat. Kun ei heti onnistunut, ehkä onnistuu väsyttämällä ja ajan kanssa tulet huomaamaan, mitä menetit. Ystävyys onnistuu, jos kummankaan puolelta ei ole ollut seksuaalista vetovoimaa, mutta kuvaamasi tilanne melko varmasti aiheuttaa kiusallisia tilanteita, jos tapailu jatkuu.

• flowersreally

C. Tuollaisessa tilanteessa en haluaisi pysyä ystävänä.

• Nicitönnä

Luulenpa, että tuoreeltaan ei ole helppoa ryhtyä vaan kaveriksi tai ystäväksi. Jos oikeasti on toiseen aivan lämässä. Ei se silloin mun mielestä onnistu ihan puhtaat jauhot pussissa. Ehkä sitten, jos onnistuu laittamaan tunteensa nippuun ja kykenee ihan rehellisesti tykkäämään toisesta ystävänä ja hyväksyy toiselle vilpittömästi vapauden elää ilman sinua. Mutta luulen, että sekin ottaa aikaa, ennen kun siihen on valmis.

Tai sitten pitää kestää ja sietää hyvin kipua, sydänsuruja.

• Nicitönnä

Oikeestaan yksi kysymys vastaa täydellisesti kaikkeen, onko sinusta ystäväksi. On se, että kykenetkö vilpittömästä olemaan iloinen kaikesta ystävääsi kohtaavasta onnesta. Ettei kateus ja epäreilua fiilikset hiivi niskaan...

• .. Jeps.. Pakko Yhtyä moniin yllä oleviin kommentteihin.. ;P

.. Kantsii myös Muistaa, että BonoBoilla menee monet jutut näissäkin asioissa sekaisin vrt. erillaisiin Yksilöihin.. Ja vastauksetkin voivat olla sitten ihan mitä tahansa.. Ne kun ajattelee suhteista jne. enemmän tai vähemmän EriTavalla, kuin heistä poikkeavat Yksilöt.. ;P

• .. Jäin Pohtimaan TätAsiaa ja Pitää nyt vielä sanoa, että olen aikoinaan itsekin rikkonut tuota "koodistoa" enemmän tai vähemmän ainakin joltain osin, mutta en montaa kertaa.. Ne mennöö Sinisilmäisyyden, ViisaudenPuutteen yms. Piikkiin.. KantaPiän OppiKoulu Opettaa.. ;P

.. Valuttelin ensin aiheen tiimoilta enemmänkin AivoLimaa, eli Kaltaiseni MieliPiteitä, Tunteita&Tuntemuksia, sekä omia kokemuksiani asiasta, mutta sitten päädyin Leikkaamaan sen pois, kun aihe on aikast laaja ja Pohdinta oli niin Rönsyilevä yms.. ;P

.. Aloituksessa on mainittu "suhde" ja "parisuhde", jotka nekin sekoittivat tätä asiaa.. Kun ne eivät ole toistensa SynoNyymeja.. "Suhde", kun voi tarkoittaa ihan mitä vain.. ;P

.. Mut joo.. Nämä(kin) asiat riippuvat ihan Yksilöstä.. Monin EriTavoin.. Itselleni (ja Itseni Kaltaisille) annan ohjeeksi näiden asioiden suhteen, että.. ÄläHeittäydy.. ;D.. Tustustu siis Rauhassa toiseen Kunnolla äläkä Etene Liian Nopeasti.. Muista myös käyttää Tarvittaessa KäsiJarrua&Pakkia, jos/kun tilanne sitä vaatii ja/tai siltä Tuntuu..Jne..Jne.. ;D

.. Ikinä ei voi olla Liian VaroVainen.. Ja Syrämest kantsii Pittää hyvää Huolt.. ;D

.. BonoBoil, NarsuMarsuil nämä asiat mennöö eri taval, niin kuin sanoin.. Ja ehkä myös niillä, jotka ovat Panneet jottain hajalle/rikki, kun ovat Panneet liian PalMenemään jne.. ;P

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      7789
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      55
      5798
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      80
      3283
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2923
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1678
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      209
      1620
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      332
      1335
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1182
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1169
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1071
    Aihe