Hei,
Varasin helsinkiläisenä aikaa kunnalliseen hammashoitoon tarkistusta varten tammikuussa 2018. Edellisestä tarkistuksesta oli aikaa jo melkein neljä vuotta, joten oli aika jo mennä. Selvisikin, että jos olisin halunnut normaaliin jonoon kunnalliselle, en olisi päässyt tarkistukseen v. 2018 aikana vaan vasta keväällä 2019! Minulle kerrottiin, että kannattaa ottaa kaupungin antama palveluseteli ja valita jokin yksityinen hammaslääkäriasema parastapalvelua.fi - nettisivun kautta. Pääsisin käyttämään omaa valinnanvapauttani, minulle hehkutettiin! Kysyin ajanvarauksesta hoitohinnoista palvelusetelillä verrattuan kunnalliseen, niin vastaukseksi sain että riippuu ihan itsestäni. Voi tulla halvemmaksi tai kalliimmaksi. Tai saman hintaiseksi. Tämähän oli harvinaisen informatiivinen tieto!
No, sainkin sitten heti 30 euron arvoisen setelin sähköpostiin. Valitsin parastapalvelua.fi- nettisivulta kymmenistä tarjolla olevista paikoista hoitavaksi paikaksi Attendon lähimmän hammaslääkäriseman ja sain tarkistusajan heti. Minulle jääviä maksuosuuksia setelin ja kelakorvauksen jälkeen he eivät osanneet (tai halunneet?) kertoa etukäteen kun niitä kyselin. Parastapalvelua.fi- nettisivuhan näyttää jotain hintoja mutta ne eivät todellisuudessa sitten pitäneet paikkaansa, olivat todellakin alakanttiin. Niinpä ostin ikäänkuin sian säkissä, kun en muutakaan osannut tehdä ja tarkistukseen oli päästävä.
Nyt olen hoidattanut Attendolla palvelusetelillä tarkistuksen, kahden hampaan paikkauksen ja hammaskiven poiston suuhygienistillä ja maksanut niistä itse yhteensä 245 euroa, josta summasta palveluseteli on korvannut 142 euroa. Kaikki olisivat maksaneet minulle yhteensä 387 euroa yksítyispotilaana ilman seteliä. Ja huomatkaa, että tästä hinnasta kelakin on jo korvannut Attendolle osansa. Enpä yhtään ihmettele, että yksityiset hammaslääkäriasemat ovat omistajilleen kultakaivoksia.
Vaikka olen työelämässä suhteellisen hyvällä palkalla, on nämä valinnanvapaushinnat aika kovia kunnalliseeen hammashoitoon verrattuna. Saati sitten ihmiselle joka on työtön tms. pienituloinen. Eläköön Sote ja kokoomuksen haluama valinnanvapaus!
Tästä viisastuneena varasin kunnalliselta seuraavan tarkistusajan jo nyt. Sain sen tammikuulle 2020.
Valinnanvapaus hammashoidossa Helsingissä!
27
7915
Vastaukset
- elämäon12345
Palveluseteli on osa kunnallista hammashoitoa. Siitä ei saa kela-korvausta.
En ymmärrä tuota marinaa. Pääsit kuitenkin halvemmalla kuin täysin yksityispotilaana (josta sen kela-korvauksen saa).
Julkinen puoli tarjoaa harvakseltaan hammaslääkärin tutkimuksen. Aika monen tulisi terveytensä puolesta kuitenkin päästä useammin. Jos haluat sen tiheämmin, joudut itse maksamaan.- Vanhempi.stara
Suomessa on jo nyt kunnallinen hammashoito Euroopan kalleimmasta päästä.
Itse en kritiikkiäsi niele. Varsinkin Helsinki työntää rahansa ... pa*:n *rseisiin, ja tähän syyllisiä ovat varsinkin vihervassarit ja muut ... Täällä arvot ovat ihan päin w. Rahaa käytetään sattuneesta syystä sumeilematta muuhun kuin tärkeimpiin perusasioihin.
Mielestäni jos kaupunki ei pysty ottamaan kaikkia potilaita, niin korvatkoon riittävästi palveluntuottajille hammashoidosta. Asiakkaalle hoito pitäisi olla suunnilleen kunnallisen hammashoidon hintaista, ei paljoa yli!
Palkatkoon kaupunki lisää hammaslääkäreitä ja suuhygienistejä!
Mielestäni nimenä koko parastapalvelua.fi on jo vitsi.
Itselläni on vasta ajanvaraus juuri nyt harkinnassa TUTHO palvelusetelin, 1 kpl, arvo 30€ avulla. Ehdin jo soittaa kaupungille ja valittaa setelistä. En ollut lukenut saatekirjettä ja ohjeita ensin, vaan sain sätkyn kun näin setelin "arvon" 30 €. Sillä ei ole juuri mitään tekemistä tuollaisen 30€ rahasumman kanssa, vaan siihen ainakin minun tapauksessani sis. hampaiden tutkimuksen lisäksi hammaskiven poiston ja enintään kahden hampaan paikkauksen. Mielestäni tuo setelin ulkoasu on harhaanjohtava! En itse entisenä atk-suunnittelijana näyttäisi tuollaista setelien ulkoasua potilaalle. Se johtaa aivan harhaan. Lisäksi parastapalvelua.fi sivustolle pitäisi saada jonkinlainen parempi vertailu hammashoidon kustannuksien avulla. Nyt kun ei voi tietää, mitä toimenpiteitä hammaslääkäri tekee, niin voitaisiin tehdä muutama hyvä, selkeä esimerkkitapaus ja laskea niille kunkin valitun palveluntarjoajan hintojen mukaiset laskun loppusummat potilaalle.
Mielestäni työttömille ei sovi tyrkyttää ilmeisesti kalliiksi tulevaa palveluseteliä. Itse ehdin sen jo saamaan. En ollut ollenkaan tietoinen siitä, että taas ovat hammashoidon jonot ihan helvetillisen pitkät. Minultakin tuntuu olevan tietoa salattu. Hoitotakuun aika ei todellakaan ole mitään sellaista kuin 2 vuoden jonotus ... Siksi täällä on nyt se ilmeisesti kalliikksi potilaalle käyvä palveluseteli. Sillä saadaan täytettyä lain kirjain. Olikohan se max. 6 kk jossa ajassa pitäisi hoidon alkaa! - kiuholjli
Vanhempi.stara kirjoitti:
Suomessa on jo nyt kunnallinen hammashoito Euroopan kalleimmasta päästä.
Itse en kritiikkiäsi niele. Varsinkin Helsinki työntää rahansa ... pa*:n *rseisiin, ja tähän syyllisiä ovat varsinkin vihervassarit ja muut ... Täällä arvot ovat ihan päin w. Rahaa käytetään sattuneesta syystä sumeilematta muuhun kuin tärkeimpiin perusasioihin.
Mielestäni jos kaupunki ei pysty ottamaan kaikkia potilaita, niin korvatkoon riittävästi palveluntuottajille hammashoidosta. Asiakkaalle hoito pitäisi olla suunnilleen kunnallisen hammashoidon hintaista, ei paljoa yli!
Palkatkoon kaupunki lisää hammaslääkäreitä ja suuhygienistejä!
Mielestäni nimenä koko parastapalvelua.fi on jo vitsi.
Itselläni on vasta ajanvaraus juuri nyt harkinnassa TUTHO palvelusetelin, 1 kpl, arvo 30€ avulla. Ehdin jo soittaa kaupungille ja valittaa setelistä. En ollut lukenut saatekirjettä ja ohjeita ensin, vaan sain sätkyn kun näin setelin "arvon" 30 €. Sillä ei ole juuri mitään tekemistä tuollaisen 30€ rahasumman kanssa, vaan siihen ainakin minun tapauksessani sis. hampaiden tutkimuksen lisäksi hammaskiven poiston ja enintään kahden hampaan paikkauksen. Mielestäni tuo setelin ulkoasu on harhaanjohtava! En itse entisenä atk-suunnittelijana näyttäisi tuollaista setelien ulkoasua potilaalle. Se johtaa aivan harhaan. Lisäksi parastapalvelua.fi sivustolle pitäisi saada jonkinlainen parempi vertailu hammashoidon kustannuksien avulla. Nyt kun ei voi tietää, mitä toimenpiteitä hammaslääkäri tekee, niin voitaisiin tehdä muutama hyvä, selkeä esimerkkitapaus ja laskea niille kunkin valitun palveluntarjoajan hintojen mukaiset laskun loppusummat potilaalle.
Mielestäni työttömille ei sovi tyrkyttää ilmeisesti kalliiksi tulevaa palveluseteliä. Itse ehdin sen jo saamaan. En ollut ollenkaan tietoinen siitä, että taas ovat hammashoidon jonot ihan helvetillisen pitkät. Minultakin tuntuu olevan tietoa salattu. Hoitotakuun aika ei todellakaan ole mitään sellaista kuin 2 vuoden jonotus ... Siksi täällä on nyt se ilmeisesti kalliikksi potilaalle käyvä palveluseteli. Sillä saadaan täytettyä lain kirjain. Olikohan se max. 6 kk jossa ajassa pitäisi hoidon alkaa!Eihän tuollainen 30 euroa kata yksityispuolella edes tarkastuskäyntiä, hammaskiven poistokin maksaa paljon enemmän. Onko niin että tuon setelin saa kunnalta ilmaiseksi? Silloinhan sitä voisi ajatella että se vastaa sanomalehdestä leikattavaa alennuskuponkia. Ainakin nettikeskustelun perusteella tuntuu että nuo setelin hyväksyvät yksityishammaslääkärit nostavat hintaa setelipotilaalle, joten voisi olla että edullisemmaksi tulisi mennä suoraan yksityiselle ja ottaa kelakorvaus (niitäkin on vähennetty). Jotkut hammaslääkärit eivät hyväksy kunnan seteleitä.
Jonotusajat ainakin Helsingissä on pitkät ja hoitoja harkitaan tiukasti. Tarkastusten väli on pitkä, mutta jos on tositarve niin päivystykseen kyllä pääsee. Minulla tuli juuri hygienistin hoitoväli täyteen ja vastaanottoaika löytyi 3 kk päähän (varausten hoitaja harmitteli ettei vapaata aikaa tahtonut löytyä). - SiisPaljonko
Miten 30e palvelusetelillä sai yli 140e alennuksen? Osaako joku selventää!?
- iyufgiulkghcdhf
Helsingissä hampaiden tarkastusväli on yleensä 3 vuotta. Koska olet saanut jo kahden vuoden päähän tarkastusajan, tilanne on jopa parantunut. Itse en ole huolinut noita palveluseteleitä juuri tuon epämääräisen hinnoittelun vuoksi. Olen jonottanut kiltisti kunnalliseen hoitoon, joskus niin pitkään että hoito onkin jouduttu antamaan heti päivystyksessä.
Nuo isot hammashoitoketjut veloittavat "viimeisen päälle" ja jossain tapauksissa on todettu jopa korkeampia hintoja palveluseteli-asiakkaille koska setelillä "saa" alennuksen. Mutta kaikki hammashoitolat eivät edes kelpuuta palveluseteliä, jonka varmaan huomasit.- Ymmärtämätön
En ihan ymmärrä tuota ensimmäistä tekstiä : Mitenkä 30 €:n palveluseteli korvaa 142 € ?
- Kysynvaantuota
Ymmärtämätön kirjoitti:
En ihan ymmärrä tuota ensimmäistä tekstiä : Mitenkä 30 €:n palveluseteli korvaa 142 € ?
Tuo palvelusetelikäytäntö on minulle tuntematon, mutta olen ymmärtänyt että tuolla setelillä saa tavallaan setelin arvon verran "alennusta" yksityispuolen laskusta. Mutta sekin tieto on minulta hukassa, että pitääkö setelin saaneen asiakkaan maksaa kunnalle siitä jotain.
- Jape54
Hampaat on tarkistettava joka vuosi, jos aikoo pysyä perusterveenä. Syvälle etenevät reiät lähettävät bakteereja verenkiertoon. Minulla on mennyt viime kuukausina hammashoitoon jo yli 2000e yksityisellä, enkä valita yhtään. Kunnnallisessa "hoidossa" vasemmalla kädellä paikatut hampaat ovat poikineet lukuisia juurihoitoja ja ongelmia, joten käytän nykyään vain yksityistä hammashoitoa...onneksi on varaa !
- Turhaa_haukkumista
Jape54 kirjoitti:
Hampaat on tarkistettava joka vuosi, jos aikoo pysyä perusterveenä. Syvälle etenevät reiät lähettävät bakteereja verenkiertoon. Minulla on mennyt viime kuukausina hammashoitoon jo yli 2000e yksityisellä, enkä valita yhtään. Kunnnallisessa "hoidossa" vasemmalla kädellä paikatut hampaat ovat poikineet lukuisia juurihoitoja ja ongelmia, joten käytän nykyään vain yksityistä hammashoitoa...onneksi on varaa !
Mikään reikä ei suurene parissa vuodessa syväksi ja muuta terveyttä uhkaavaksi jos hoitaa hampaitaan pesemällä ja muuten puhdistamalla ohjeiden mukaisesti.
Olen tätä väliinputoaja ikäluokkaa ja JOUDUIN käyttämään yksityislääkäreitä kauan kun ei ollut oikeutta kunnalliseen hoitoon. Kun vanhemmillekin ihmisille saatiin kunnallinen hoito, aloin käyttämään kunnallisia hammaslääkäreitä. Aivan samanlaista ammattitaitoa löytyy molemmilla puolilla, en ole huomannut mitään "vasemmalla kädellä" tehtyä huonoa työn laatua kunnallisella puolella.
Kyllähän minullakin on tässä vuodenvaihteen jälkeen mennyt hammashoitoon (protetiikkaa) pari tonnia yksityispuolelle. Hiukan halvemmalla olisin saanut työn kunnallisella puolella, mutta täysin samaa palvelua ei olisi ollut saatavilla, siksi yksityinen. Nyt taas jatketaan kunnallisella ja seuraava hoitoaika on jo varattuna. - adhadhcp
Ymmärtämätön kirjoitti:
Se on jonkun idiootin suunnittelema lipuke. Siinä pitäisi mieluummin olla nimikkeelä koodi jokin numero eikä leikkiä lainkaan jonkun älyttömän pienen oloisen rahasumman kanssa.
Tällaista se on, kun julkissektorin puolella pääsee moneen työhön suhteilla, eikä kokemuksella ja koetellulla pätevyydellä. Nyt vihjailen tietojärjestelmien suunnittelijoiden ja määrittelijöiden ammattitaidon puutteesta.
Joskus aikoinaan kaupungin toimistotöihin haalittiin kaikki surkeimmat tyypit, joista monet olivat jo lähellä ns. suojatyökeskusten porukoiden tasoa (enkä nyt puhu fyysisisesti vammaisista). - Raharatkaisee
adhadhcp kirjoitti:
Se on jonkun idiootin suunnittelema lipuke. Siinä pitäisi mieluummin olla nimikkeelä koodi jokin numero eikä leikkiä lainkaan jonkun älyttömän pienen oloisen rahasumman kanssa.
Tällaista se on, kun julkissektorin puolella pääsee moneen työhön suhteilla, eikä kokemuksella ja koetellulla pätevyydellä. Nyt vihjailen tietojärjestelmien suunnittelijoiden ja määrittelijöiden ammattitaidon puutteesta.
Joskus aikoinaan kaupungin toimistotöihin haalittiin kaikki surkeimmat tyypit, joista monet olivat jo lähellä ns. suojatyökeskusten porukoiden tasoa (enkä nyt puhu fyysisisesti vammaisista).Kunnan palkoilla ei saa huippuluokan työntekiöitä.
- yksityiset_rulaa
Samaa ihmettelin.
Ja aloittajalle sanon, että maksamasi hinta on todella kohtuullinen otten huomioon, mitä kaikkea se sisältää.
Et taida olla perillä nykyisistä kunnallisen taksoista. Jo suuhygienistillä käynti maksaa n. 50€. Minulle oli varattu pitkä aika, 45 min, josta kului hygienistin odotustilassa 30 min. Oli ilmeisesti unohtanut, että asiakas oli tulossa. Laskutus kumminkin pelasi.
Ja kunnallisella kaikki maksaa erikseen: toimisto, kuvat, puudutus jne. Oma yksityiseni ilmoittaa hoidosta könttäsumman, mikä sisältää kaiken. Tavallinen paikkaus esim. 60€/hammas.- Äskettäin_käynyt
Kunnallisen puole taksat on löydettävissä netistä, esimerkiksi Helsingissä suuhygienistin veloitus on seuraava: Käyntimaksu 8,10 euroa ja hammaskiven poisto 6,70–43,60 euroa. Joskus hygienistin laskuun voi tulla maksu ehkäisevästä hoidosta 6,70 euroa.
Laillisesti toimiva yksityispuolen hammaslääkäri erittelee eri toimenpiteet, jo senkin vuoksi että eri toimenpiteistä saadaan kelakorvauksia tai sitten ei. Muutama viikko sitten olin hammaslääkärillä ja sain eritellyn laskun jossa oli lueteltu jokainen toimenpide, sen hinta ja kelakorvaus jos sen sai kyseisestä kohdasta.
Jotkut hammaslääkärit kiertävät lakia laskuttamalla könttäsumman ymppäämällä toimistomaksun toimenpiteen hintaan ja näin toimistomaksustakin saa laittomasti kelakorvauksen. Paikkauksen hinta on erittäin huono vertailukohde. Kunnallisen taksan mukaan paikkauksen hinta vaihtelee 15,00–43,60 euron välillä ja lisäksi tulee käyntimaksu 10,40 euroa (tavallinen hammaslääkäri) tai 15,20 euroa (erikoishammaslääkäri). Kunnallisen puolen käyntimaksua vastaa yksityispuolella toimistomaksu, joka on yleensä 10-15 euroa josta ei saa kelakorvausta. - Hoidot
Äskettäin_käynyt kirjoitti:
Kunnallisen puole taksat on löydettävissä netistä, esimerkiksi Helsingissä suuhygienistin veloitus on seuraava: Käyntimaksu 8,10 euroa ja hammaskiven poisto 6,70–43,60 euroa. Joskus hygienistin laskuun voi tulla maksu ehkäisevästä hoidosta 6,70 euroa.
Laillisesti toimiva yksityispuolen hammaslääkäri erittelee eri toimenpiteet, jo senkin vuoksi että eri toimenpiteistä saadaan kelakorvauksia tai sitten ei. Muutama viikko sitten olin hammaslääkärillä ja sain eritellyn laskun jossa oli lueteltu jokainen toimenpide, sen hinta ja kelakorvaus jos sen sai kyseisestä kohdasta.
Jotkut hammaslääkärit kiertävät lakia laskuttamalla könttäsumman ymppäämällä toimistomaksun toimenpiteen hintaan ja näin toimistomaksustakin saa laittomasti kelakorvauksen. Paikkauksen hinta on erittäin huono vertailukohde. Kunnallisen taksan mukaan paikkauksen hinta vaihtelee 15,00–43,60 euron välillä ja lisäksi tulee käyntimaksu 10,40 euroa (tavallinen hammaslääkäri) tai 15,20 euroa (erikoishammaslääkäri). Kunnallisen puolen käyntimaksua vastaa yksityispuolella toimistomaksu, joka on yleensä 10-15 euroa josta ei saa kelakorvausta.Taksat vaihtelee, samoin myös hoitojen lopputulokset. Ovatko ne halvemmat B, C, D luokan, jopa x, y, ö luokankin hoitoja?
- ytdfjgkuuhj
Hoidot kirjoitti:
Taksat vaihtelee, samoin myös hoitojen lopputulokset. Ovatko ne halvemmat B, C, D luokan, jopa x, y, ö luokankin hoitoja?
Taksat ilmeisesti vaihtelee kunnittain, STM määrää vain ylärajan.
Hoitojen lopputulokset riippuu työn tekijästä. Esimerkiksi tarkimman hygienistin työn olen saanut nuorelta, mahdollisesti muutaman vuoden sisällä valmistuneelta hygienistiltä. - lasku_pelaa_muttei-
Äskettäin_käynyt kirjoitti:
Jotkut hammaslääkärit kiertävät lakia laskuttamalla könttäsumman ymppäämällä toimistomaksun toimenpiteen hintaan ja näin toimistomaksustakin saa laittomasti kelakorvauksen. Paikkauksen hinta on erittäin huono vertailukohde. Kunnallisen taksan mukaan paikkauksen hinta vaihtelee 15,00–43,60 euron välillä ja lisäksi tulee käyntimaksu 10,40 euroa (tavallinen hammaslääkäri) tai 15,20 euroa (erikoishammaslääkäri). Kunnallisen puolen käyntimaksua vastaa yksityispuolella toimistomaksu, joka on yleensä 10-15 euroa josta ei saa kelakorvausta.Minulla myös samat kokemukset, että kunnallisella hammaslääkärillä, lääkärit käyttävät työnaikansa muuhun kuin potilaiden hoitamiseen. Olen jatkuvasti joutunut maksamaan koko varatusta ajasta, mutta en ole saanut varattua hoitoa, koska varattua aikaa ei ole ikinää enää ollut riittävästi jäljellä.
Joko lääkäri menee kahvitauolle tai sitten juttelee puhelimessa sen aikana, kun potilas istuu tuolissa. Lisäksi niiden joukossa on huumeiden käyttäjiä ja siksi ne eivät enää pysty keskittymään työhönsä. - Liikaa_törkyä
Kummallista, minulla ei ole koskaa sattunut tuollaista kunnallisessa hammashoidossa Helsingissä. Aina on tehty suunniteltu toimenpiden valmiiksi saakka vaikka varattu aika on venähtänyt yli. Joskus on tehty parikin toimenpidettä kerralla kun lääkäri on arvioinut että ehtii tehdä sen liikaa varattua aikaa ylittämättä. Hoitoaikaa varatessa on syytä ilmoittaa että tarvitsee pidemmän ajan jos tietää että toimenpide on suuri (yleensä se on jo suunniteltu edelliskerralla).
Koskaan lääkäri ei ole lähtenyt pois huoneesta kun olen ollut hoidettavana, vaan on työskennellyt keskeytyksettä. Eikä ole vastaillut puheluihin.
Mistä ihmeestä tuo huumeidenkäytön keksit! No sen vuoksi viesti on ilmiannettu ylläpidolle. - qwwww
Liikaa_törkyä kirjoitti:
Kummallista, minulla ei ole koskaa sattunut tuollaista kunnallisessa hammashoidossa Helsingissä. Aina on tehty suunniteltu toimenpiden valmiiksi saakka vaikka varattu aika on venähtänyt yli. Joskus on tehty parikin toimenpidettä kerralla kun lääkäri on arvioinut että ehtii tehdä sen liikaa varattua aikaa ylittämättä. Hoitoaikaa varatessa on syytä ilmoittaa että tarvitsee pidemmän ajan jos tietää että toimenpide on suuri (yleensä se on jo suunniteltu edelliskerralla).
Koskaan lääkäri ei ole lähtenyt pois huoneesta kun olen ollut hoidettavana, vaan on työskennellyt keskeytyksettä. Eikä ole vastaillut puheluihin.
Mistä ihmeestä tuo huumeidenkäytön keksit! No sen vuoksi viesti on ilmiannettu ylläpidolle.Turhaa painelet sensuurinappeja. Terveydenhoitoalalla löytyy kyllä lääkkeiden väärinkäyttäjiä, ja varmasti myös muiden vastaavanlaisten aineiden. Tuota viestiä ei oltu kohdistettu mihinkään erityiseen hoitopaikkaan eikä varsinkaan hoitavaan lääkäriin. Stana #metoo.
- köuhiäkoittelee
Sain myös palvelusetelin Helsingin kaupungilta. 30 euroa :). En nyt oikein tiennyt, että mitä sillä saa? Oletin, että omavastuuosa ei voi olla kovin korkea aikaisempiin kokemuksiin perustuen.
Tein kuitenkin työtä sovittua ja toimin ohjeiden mukaan. Varasin ajan yksityiseltä palvelun tuottajalta ja kävin hammaslääkärissä. Lasku oli todellakin tuo 142 euroa., siis omavastuuosa. Maksu käteisellä ja ei kelpaa toimeentulotuen hakemiseen.
Tarkistus, kuvat hammaskiven poisto ja yhden hampaan korjaus noin puoli tuntia yhteensä..
Täytyy sanoa, että omavastuuosa oli tyrmäävä.
Näin köyhänä eläkkeen nauttijana nyt sitten pudotetaan painoa ensikuun 7. päivään saakka..
Voisi olettaa, että tästäpä se uuden SOTEN säästöt muodostuvat. Hoitoon pääsee, mutta hinta on sairaalle kova. Ja sairas maksaa itse hoidon.
Nyt täytyy sanoa, että kokemus ei poikkea aikaisemmasta palvelusetelistä. Ei ole muuttunut suuntaan tai toiseen.
Edellinen kokemus palvelusetelillä ole sellainen, että kun hammas oli lohjennut ja kävin ensiavussa Tukholman kadulla, josta sain palvelusetelin, niin valitsemani lääkäri laittoi samanlaisen paikan, kuin tilapäinen oli, joka sitten lohkesi uudestaan ja paikattiin taas uudestaan ensiavussa :) Hölmöläisten hommaa.- Mies62..v..Helsinki
Ilmeisesti siinä se röntgenkuva nosti hintaa. Se ei taida kuulua esim. Helsingissa TUTHO palvelusetelin hoitoihin. Netistä kun katsoo
www.parastapalvelua.fi
niin vertailulla näkee vain suurinpiirtein samat omavastuuosuudet, nyt noin 70€.
Saako tuolla rahalla oikeasti vain tarkistuksen?
Itse en ole täysin varma, kuuluuko palveluseteliini jotain muita hoitoja tuohon 70€ omaavastuuhintaan, vai onko mahdollisilla kahdella paikkauksellani myös joku omavastuuhinta, samoin maksanko omavastuuhinnan myös hammaskiven poistosta.
https://www.hel.fi/static/sote/suunte/palse/potilasohje-PSOP-TUTHO-palveluseteli-2018.pdf
TUTHO palvelusetelin käyttöohjeessa (linkki yllä) mainitaan palvelusetelin käytön jatkosta enintään kahden hampaan hoitoon sekä hammaskiven poistoon. Siitä, mitä tuollainen "paketti" tulisi maksamaan, ei saa tietoa. Osaisiko laskuri auttaa, jos sille osaisi kertoa hammashoidon toimenpidekoodit?
www.parastapalvelua.fi
ei osaa kertoa minulle muuta kuin yhden omavastuuosuuden 70€.
Luin jostain täältä S24:n keskustelusta, että olisi käytetty myös ostopalvelulääkäreitä. Niitä ei varmaan ole tarpeeksi eikä niiden hammashoitoon voi erikseen pyrkiä kunnallisena potilaana? - Anonyymi
Mies62..v..Helsinki kirjoitti:
Ilmeisesti siinä se röntgenkuva nosti hintaa. Se ei taida kuulua esim. Helsingissa TUTHO palvelusetelin hoitoihin. Netistä kun katsoo
www.parastapalvelua.fi
niin vertailulla näkee vain suurinpiirtein samat omavastuuosuudet, nyt noin 70€.
Saako tuolla rahalla oikeasti vain tarkistuksen?
Itse en ole täysin varma, kuuluuko palveluseteliini jotain muita hoitoja tuohon 70€ omaavastuuhintaan, vai onko mahdollisilla kahdella paikkauksellani myös joku omavastuuhinta, samoin maksanko omavastuuhinnan myös hammaskiven poistosta.
https://www.hel.fi/static/sote/suunte/palse/potilasohje-PSOP-TUTHO-palveluseteli-2018.pdf
TUTHO palvelusetelin käyttöohjeessa (linkki yllä) mainitaan palvelusetelin käytön jatkosta enintään kahden hampaan hoitoon sekä hammaskiven poistoon. Siitä, mitä tuollainen "paketti" tulisi maksamaan, ei saa tietoa. Osaisiko laskuri auttaa, jos sille osaisi kertoa hammashoidon toimenpidekoodit?
www.parastapalvelua.fi
ei osaa kertoa minulle muuta kuin yhden omavastuuosuuden 70€.
Luin jostain täältä S24:n keskustelusta, että olisi käytetty myös ostopalvelulääkäreitä. Niitä ei varmaan ole tarpeeksi eikä niiden hammashoitoon voi erikseen pyrkiä kunnallisena potilaana?Minullakin luki palvelusetelin arvona 70 euroa, oletin tämän tarkoittavan omavastuuosuutta. Todellinen lasku oli tuplaten tuo, siis sen 140 euroa, enkä edelleenkään ymmärrä, mikä lipukkeessa mainittu 70 euron ”arvo” oikein oli.
Hammaslääkäriasemalla selittivät, että palveluseteliin kuuluu tarkastus ja kahden hampaan korjaaminen, tyhmänä kuvittelin tämän sisältyvän tähän 70 euron ”arvoon”. Jo pelkkä tarkastus maksoi kuitenkin 140 euroa, käynti suuhygienistillä (jonka oletin kuuluvan hintaan) maksoi siihen päälle yli 180 euroa.
Hirvittää ajatella, mitä varsinainen paikkaus oikein tuleekaan maksamaan.
Ennen kaikkea hämmästyttää, miten on saatu luotua näin sekava kusetusjärjestelmä, jossa annetaan kansalaisen ymmärtää, että parastapalvelua.fi-sivuston hintavertailu kertoisi, mikä on kokonaislasku käynnistä, mutta todellisuudessa lyödään käteen jäätävä lasku, jonka suuruutta ei millään olisi voinut arvioida etukäteen.
Paitsi että palvelusetelijärjestelmä on huono, äärimmäisen epäselvät ohjeet ja hintojen piilottelu tuovat todella huijatun olon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minullakin luki palvelusetelin arvona 70 euroa, oletin tämän tarkoittavan omavastuuosuutta. Todellinen lasku oli tuplaten tuo, siis sen 140 euroa, enkä edelleenkään ymmärrä, mikä lipukkeessa mainittu 70 euron ”arvo” oikein oli.
Hammaslääkäriasemalla selittivät, että palveluseteliin kuuluu tarkastus ja kahden hampaan korjaaminen, tyhmänä kuvittelin tämän sisältyvän tähän 70 euron ”arvoon”. Jo pelkkä tarkastus maksoi kuitenkin 140 euroa, käynti suuhygienistillä (jonka oletin kuuluvan hintaan) maksoi siihen päälle yli 180 euroa.
Hirvittää ajatella, mitä varsinainen paikkaus oikein tuleekaan maksamaan.
Ennen kaikkea hämmästyttää, miten on saatu luotua näin sekava kusetusjärjestelmä, jossa annetaan kansalaisen ymmärtää, että parastapalvelua.fi-sivuston hintavertailu kertoisi, mikä on kokonaislasku käynnistä, mutta todellisuudessa lyödään käteen jäätävä lasku, jonka suuruutta ei millään olisi voinut arvioida etukäteen.
Paitsi että palvelusetelijärjestelmä on huono, äärimmäisen epäselvät ohjeet ja hintojen piilottelu tuovat todella huijatun olon.Olen itse tulkinnut nuo palvelusetelit vain "alennuskupongeiksi", eli yksityishammaslääkäri laskuttaa normaalin hinnaston (välillä tuntuu että korotetun) mukaan ja jos työ maksaa enemmän kuin tuon setelin arvon, asiakas maksaa loput omasta pussistaan. Kerran ole käynyt paikattavana setelillä ja jouduin myös maksamaan lisää. Sen vuoksi jonotan mieluummin vaikka kuinka pitkään jotta pääsen tosiasiallisilla kunnallisilla maksuilla.
- Uusjakotulee
Näinhän tämä on soteentumista odotellessakin. Terveet ei tarvitse parantumista, sairaat, jotka mätänevät sydämeltään sosiaalisuuteensa saavat kuolla.
- Anonyymi
Kyllä nauratti hymynaamojen vertailu palvelusetelijärjestelmässä. Yhdellä firmalla oli pisteytyksenä kaikille 5/5. Olivat itse varmaan käyneet täydentämässä arvosteluja.... :)))
- Anonyymi
Kuulostaa siltä, ettei mulla ole enää varaa asua ja elää,
tahdon kuolla pois.
Eutanasia - joko SOTE on järkännyt siitä jonkun liukuhihnamallin? - Anonyymi
Palveluseteleitä näkyy olevan taas jaossa 11/2020. Osaako joku sanoa todellista hintaluokkaa kunnalliseen verrattuna? Enintään kaksinkertainen hintataso ehkä vielä menettelee jos saa hoidon nopeammin, mutta onko riski tulla vieläkin kalliimmaksi?
- Anonyymi
Palvelusetelillä maksettaessa hammashoidon kustannus 20-40% suurempi kuin Kunnallisella (löytyy Ohjeista)!
Terveystalo mainostaa "jonottamatta palvelusetelillä":)
Palveluseteli (koodi) ei edes kelpaa, jos erehtyy varaamaan vastaanottoajan netissä!!!!!!!!!!!!
Pitää soittaa erilliseen MAKSULLISEEN palvelunumeroon!
Oma palveluseteli hylättiin kassalla, kun en huomannut jippoa!
Yksityiselle käy kyllä SETELIT ja kalliiksi tuli!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun511945Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."
Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s341588Sedun opettaja?
Kukas Sedussa on ahdistellut alaikäisiä opiskelijoita? Tämä kansankynttilä oli saanut monta varoitusta, mutta sama homma431175- 821173
Bess jakoi hämmentävän kuvan - Anna Puu heittää roisin kommentin: "Onneks ei oo eka synnytys"
Ohhoh! No nyt on aika provosoiva kuva Bessistä. Kivoja kommentteja julkkisystävät laukoo... Tiesitkö, että Bessin (s.151060- 561049
- 481015
Mitä mun pitää tehdä?
Mitä me mies tehdään? Mitä sä haluat mun tekevän? Mä en tiedä. Mä luulen tietäväni, että molemmat kärvistelee tunteid40968Keskusta on kovassa nousussa
Persut ovat jäämässä kauas taakse. Maaseudun ihmiset ovat palaamassa järkiinsä epäonnistuneen persuseikkailun jälkeen.129945Näytät paremmalta kuin koskaan ennen
Aivan jokaisena päivänä. Minä pidän sinusta parhaimman huolen. Lupaan sen, sen voin luvata.38916