Vaimo ei saa mitään aikaan

Mach1800

Naisilta kaipaisin vinkkiä miten asiaa kannattaa esittää jotta rouva ymmärtäisi etten jaksa siivota toisen jälkiä enää. Kaikenlainen järjestelmällisyys puuttuu häneltä täysin. Vaimolta jää astiat ruokapöytään, ruokapöydät pyyhkimättä, vaatteet levälleen, oma-aloitteisesti ei siivoa vaan sitten kyllä siivoaa jos yhdessä tehdään. Muutenkin kaikki asiat jää kesken eikä mitään saa valmiiksi. Uudet verhotkin hän hommasi ja kahden viikon päästä sai roikkumaan mutta ei silittänyt niitä. Nyt ne roikkuu ryppyisinä ikkunalla. Ei sillä että mulle on ihan sama millaiset verhot on mutta pointti on siinä notta jotain aloitat ni hoida nyt edes loppuun. Varovasti olen yrittänyt mainostaa että eikös olisi kivempaa ku jokainen hoitaisi omat tavarat pois ja loput hoidetaan yhdessä. Aina tämä päättyy vastaukseen "jos ei kelpaa ni ota joku siistimpi". Yhdessä ollaan oltu 7vuotta.

18

1133

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puistatus

Kai sun täytyy herättää vaimo ja sanoo et lähdet siistimpää katteleen. Kerro myös ettet halua olla isipappa vaimolle. Lapsien jälkiä siivoillaan ei aikuisten. En tekis tollasen vaimon sotkuille mitään, vaikka lautaset homehtuis pöydälle.

• öqlqlöq

Vaikea on aikuista ihmistä muuttaa siisteystottumuksissaan... Surullista kyllä, niin osittain vaimosi on oikeassa. Jos häntä ei asiat vaivaa tai kiinnosta, niin voitko pakottaa? Et voi. Mutta voit toki etsiä rinnallesi jonkun siistimmän...

Mutta ehkä nyt ensin kuitenkin kannattaa istua (ilman riitaa) asian kanssa kunnolla alas. Kertoa avoimesti, kuinka paljon asia sinua vaivaa, ja että mitkä olisivat sellaisia tärkeimpiä juttuja, joihin toivot muutosta.

Jos vaikkapa vaimo tulee vastaan siinä, että huolehtii astiansa HETI käytön jälkeen aina tiskiin ja pyyhkii pöydän, niin sinä voit hellittää toiveitasi sen suhteen, miten siististi/epäsiististi hän hoitaa satunnaisia hommia (kuten verhot tms.) Parisuhde on kommunikointia, toisen arvostamista sellaisena kuin on. Molemmin puolin.

• mekkk

Jätät vain vaimon jättämät jäljet korjaamatta ja jos vaattetia levittelee niin korjaat ne vaikka jätesäkkiinn ja laitat johonkin nurkkaa ne säkit ja kun kyselee niin kerrot että korjasin ne pois tieltä niin helpottaa. Toinen tapa on että kummallakin on oma aasunto ja pitää sen niinkuin itse haluan. Lähde aina johonkin pois kotota ja kerrot naisellesi että palaan kun asunto siivottu,

• Äiteesiivonnut

Kotona opittu tapa, äitee aina korjannut jäljet ja siivonnut jopa lasten huoneet, eikä ole mitään vaatinut.

• rubyi

Vastalause tähänkin :D. Minua ei koskaan vanhempieni luona vaadittu siivoamaan. Ymmärsin siivota omat jälkeni, yleensä. Pari kertaa ekalla luokalla koululaukku jäi eteiseen sisärappusten eteen ja äiti töistä tullessaan murisi kiukkuisena. Kuulin viereisestä huoneesta. Otin tästä opikseni.

Huoneeni, molemmat, teini-ikäisenäkin pysyivät suurin piirtein siistinä, ellei minulla ollut mitään taideprojektia kesken. Mutta luovaa toimintaa ei lasketakaan epäjärjestykseksi... N. 7-vanhana valtasin vessan siivouksen itselleni. Ensin lavuaarin, sitten vessanpöntön pesun. Tämä homma lähti yksinkertaisesta oivalluksesta "lavuaari on ällön likainen - pesen sen". Se miksi se oli ällön likainen johtui isäni ammatista.

Myöhemmin omassa kodissani, lasten kanssa jatkui sama linja. Koska lapsia oli useampia, he touhusivat paljon, eivätkä aina muistaneet korjata jälkiään. Enimmäkseen muistivat. Vessanpöntön ja lavuaarin jynssäsin edelleen.

Lapset ovat jo aikuisia, ja jokainen heistä noudattaa kodeissaan siisteyttä, jynssäävät etenkin vessanpönttöä ja lavuaaria, vaikken sitä ikinä opettanut, en vaatinut. Itse ajattelen siivouksesta, että sen oppii vanhempien esimerkistä - ja siitä, ettei vanhempi opeta lapsilleen siivouksen olevan kurjaa ja inhottavaa. Siivouksessa on kyse paljon enemmästä kuin siivouksesta; oikeastaan vanhempien kulttuurista, sukupuolten välisestä tasa-arvosta ja arvoista muutenkin. Ne siirtyvät aika tarkkaan vanhemmilta seuraavalle sukupolvelle.

• onkoalottajamiesvaihiiri

Mites ap toi seksielämäsi. Onko teillä seksiä ja muutoin hyvin? Sä tunnut nyt mieheksi ajattelevan vähän liikaa yläpäällä. Kaikkea ei voi saada. Jos nyt saat seksiä niin sinun ei tarvitse sitä ostaa, mutta esimerkiksi siivouksen voit ostaa. Kumpi on helpompi ja mukavampi ostaa seksi vai siivous. Tähän vois ottaa urheilutermeistä käyttöön tuon ppp-säännön, joka urheilusuoritukseen liittyen on tuo pitää, pystyä puhumaan siis naisilla ja miehillä vastaava pitää pystyä panemaan.
      Aika erikoinen vaimo sulla kyllä on, ihmettelen. Itsekin vaadin tytärtäni siivoamaan paikkoja, mutta poika on niin kiireinen ja pienikin vielä etten oikeen tohdi.

• ruma-jenna

Taisit sitten valita jännäjennan naiseksi? Miksi et ottanut kunnollista, siistiä, vaikka vähän rumempaa naista.

• Patalaiskuutta

Tuollaisen laiskan ja saamattoman sottapytynhän kanssa joutuu elämään kuin lapsen kanssa. Normiaikuiset laittavat roskansa, ruokailun jälkensä, vaatteensa ja käyttämänsä tavarat automaattisesti itse paikoilleen, ei niitä edes tarvitse ”siivota”. Eikä tuo ole mitenkään työlästä vaan ihan normihomma. Ja muut asiat jotka aloitetaan, tehdään tietysti loppuun eikä olla kuin kakarat jolla jää leikki levälleen.

Saamaton ja laiska vaimo sulla, ja nakkelee kuin murrosikäinen niskojaankin että etsi siistimpi kun pitäisi omat sotkut korjata.

Ei tuohon ole mitään vinkkiä, elämäntapa- ja luonnekysymys. Jos hän asuisi yksin, asunto olisi varmasti suurimman osan aikaa kuin pommin jäljiltä, nukkuisi likaisissa lakanoissa, vaatteet kasoissa ja keittiöstä kävelis vastaan viime viikojen astiat ja eväät.

Joko katselet tommosta jatkossakin tai muutatte eri asuntoihin. Nainenhan jo sanoi, että ei aio edes yrittää muuttua joten valinta on sinun. Luulisi, että tuommonen välinpitämättömyys näkyy joka asiassa työstä vapaa-aikaan ja alkaa rakkauskin hiipua.

• rubyi

"Tuollaisen laiskan ja saamattoman sottapytynhän kanssa joutuu elämään kuin lapsen kanssa. "

Eipähän nyt solvata lapsia! Sillä aivan pienet lapsetkin osaavat tarvittaessa siivota. Kyse on etenkin perheen yhteispelistä/ilmapiiristä.

• rubyi

" Aina tämä päättyy vastaukseen "jos ei kelpaa ni ota joku siistimpi".

Itseasiassa kyllä tuossa ei ole kovinkaan paljon kyse siivoamisesta, vaan teidän kahden välisestä viestinnästä, vuorovaikutuksesta, myötätunnosta, vallasta sun muusta. Sano suoraan, älä varovasti, että sinusta vaimon tyrmäävä vastaus tuntuu pahalta. Hän lyö sillä kuin märällä rätillä sinua silmään. Miksi? Onko vaimo itse halukas eroon? Vai onko hänellä omia murheita ja ongelmia, eikä jaksa kiinnittää mihinkään kunnolla huomioitaan, ei sinuun, ei edes itseensä?

• Superheizzu

Ei ole kyse siivoamisesta? No onhan, jos kumppani on kuin hotellissa ja jättää astiatkin pöytään, kotihommat retajaa ja saa aikaan jotain vain jos toinen repii hommiin. Tossa mitään yliymmärtämistä tarvita.

Siinä oon samaa mieltä että suoraan ja kunnolla pitää sanoa. Jollei vaimo ota asiakseen, se on take it or leave it.
        Mä en kattelis tommoista kotiporsasta naisenani hetkeäkään mutta itsepähän aloittaja eukkonsa valitsee

• oppiikohan_vielä

Onhan noita naisia saamattomiakin, sama ongelma mulla. Ruoka kelpaa mutta lautasta ei saa tiskipöydälle saatikka koneeseen ja muutenkin hiukan vaiheessa moni käytännön asia. Teoriaa kyllä löytyy mutta kun sitä käytäntöä tarvitaan arjessa. Ja naisella sentään ikää 45v.

• SellastaSeOnMeilläkin

No ei opi, nimimerkki ”oppiiko vielä”.

Joidenkin oma vapaa-aika on jo oletuksena tärkeämpää kuin toisen. Kun mulla on vapaapäivä, mies tulee siistiin kotiin, kaupassa käyty, ruuat laitettu ja lakanat vaihdettu, lumet luotu tai nurtsi leikattu jne. Ja sitten vasta alan viettämään vapaata. Kuuluu ihan aikuisen arkeen enkä valita koska tekisin saman vaikkei olis miestäkään.
        Kun miehellä on vapaapäivä, sen omat astiatkaan eivät mene tiskikoneeseen asti kun vapaalla pitää saada vaan olla. Ja arkena ei tietty mitään jaksa koska työt.
        Ihmiset on erilaisia eikä ne siitä muuksi muutu.

• naisetjamiehet

Tuli ap mieleen, että mitä jos näin tasa-arvon aikana teet niinkuin naiset tekisivät sinun sijassaan eli alat pihdata, seksiä et enää anna vaimollesi, jos ei ala siistimmäksi. Etsiköön mualta seksinsä, jos ei tilanne muutu. Toimiskohan se?

• 93278483

Vaimosi on oikeassa: hän on se, mikä hän on. Sinulla ei ole oikeutta asettua hänen yläpuolelleen. Yhtä hyvin hänellä olisi oikeus vaatia sinua ryhtymään sottapytyksi.

Olet valinnut hänet. Hyväksy valintojesi seuraukset.

• Eimitäänuutta

Täysin sama tilanne, missä lukemattomat naiset elää. Väittäisin, että useammin menee niin päin, että naiset siivoavat miesten ja lastenkin jäljet.

Ei tästä nyt mitään hyötyä ollut, mutta aikalailla niin se menee, että siivoat itse tai jätät siivoamatta tai hommaat siivoojan tai eroat. Toki jos tilanne ei ole aina ollut sama, niin olisiko naisella jotain, mikä kuormittaa niin, ettei vain enää jaksa? Mutta jos on aina ollut samanlainen, niin ei hän siitä muutu, ellei jostain syystä itse halua muuttua.

• eskobet

Vaikuttaa siltä, että taidat olla itse se vaimo tuossa suhteessa. :D

• oppeliini1

Jotkut ihmiset vain haluavat elää kuin siat läävässään. Lika, sotku ja epäjärjestys ei haittaa heitä yhtään.
      Puolisosi on tuo asian itsestään sinulle sanoin, elein ja kaikin mahdollisin tavoin jo esittänyt.
      Täytyykö se takoa vielä nuijalla päähäsi ennenkuin tajuat?

Puolisosi on valmis elämään ilman sinua, läävässään " jos ei kelpaa ni ota joku siistimpi". Voiko asiaa enää selvemmin esittää?!

Sinulla on tasan 2 vaihtoehtoa: joko lopetat nalkuttamisen ja kuljet sen perässä siivoamassa, uhraten vähän, omiin harrastuksiin liikenevän aikasi tuppisuuna järjestyksen ylläpitämiseen

tai

"ni otat jonkun siistimmän"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1780
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe