Näyttö pimenee pätkittäin

Mättäjä

Ongelma:
Näyttö pimenee n. 1-2 sekunnin ajaksi n. 3-5 kertaa minuutissa, joskus saattaa olla pimenemättä jpa minuutin. Joskus kuva nykii.
Kone:
HP Workstation Z240 Tower / Win10p64 / 8GB DDR4-2133 nECC (2x4GB) UDIMM / Intel HD GFX 530 (Core i3/i5/i7 CPUs) / 1TB 7200 / i7-6700K 4.0GHz (up to 4.2GHz) 8M
Näyttö:
BenQ GW2470
Molemmat uusia
Näyttö on kytketty koneen DisplayPorttiin adapterilla ja HDMI-kaapelilla.

Näyttö toimii moitteetomasti kun sen kytkee läppäriin HDMI-kaapeilla.

Mikähän tässä nyt mättää?

22

2938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Böööörb

      Noh Tarkistitko Hertsit!
      HDMI on aina vakio taajuus mm 60HZ
      Dipslayportiin voi tunkee mitä huvittaa ja silloin HDMI alkaa sekoileen.

      • Böööörb

        Tarkista että koneesi ohjaa 1920 x 1080 @ 60 Hz
        Silloin toimii!


    • öhöhöhöhöh

      "Näyttö toimii moitteetomasti kun sen kytkee läppäriin HDMI-kaapeilla."
      Eli keskusyksikön näytönohjain tms. on sökö.
      Takuuseen.

    • miksi_kahdella_tavalla

      "Näyttö on kytketty koneen DisplayPorttiin adapterilla ja HDMI-kaapelilla."

      Miksi se on kahdella tavalla kytketty samaan koneeseen, vai onko?
      Ota nyt ainakin kokeeksi se DP-johto näytöstä pois.

    • Vakioveikkaaja
      • Böööörb

        Eikä ole, vaan että Resoluutio ja hertsit on HDMI standastista ulkona!
        HDMI liittimeen näyttis tuupaa heti oikeeta.
        Dispblayportiin varmaan parasta mahdollista! eikä win kone tajua että HDMI jako siittä ei tajua sitä!


      • WinDoShit
        Böööörb kirjoitti:

        Eikä ole, vaan että Resoluutio ja hertsit on HDMI standastista ulkona!
        HDMI liittimeen näyttis tuupaa heti oikeeta.
        Dispblayportiin varmaan parasta mahdollista! eikä win kone tajua että HDMI jako siittä ei tajua sitä!

        Windows ei ole ubuntu, joka kaivaaa aina oikean resoluutin ja hertsit.
        Windowsiin ne pitää käsin säätää!


      • Hohhoijaati

        Niimpää. Eli avaaja voisi kokeille live ubutulla toimiiko?


      • Mättäjä

        Kiitos vastauksistanne 😃

        Böööörb
        "Tarkista että koneesi ohjaa 1920 x 1080 @ 60 Hz"
        Tuollaiset säädöt on nyt mutta voinhan kokeilla kaapelia odotellessa muitakin säätöjä.

        miksi_kahdella_tavalla
        Ei ole kun yhdellä tavalla. Koneen persuksessa joka on kai oikealta nimeltään takapaneeli on näyttöä vartten DVI-I portti ja 2 kpl DisplayPorttteja. Ensin on adapteri kytketty DisplayPortiin ja sen perään HDMI-kaapeli jonka toinen pää on kytketty näyttöön.

        Vakioveikkaaja
        Tilasin tuon kaapelin ja ei mennyt edes toimituskuluja vaikka kaapeli tulee yli 500 km:n päästä tuohon läheiseen K-Markettiin.

        "Itsellä on joskus tullut vastaan viallisia adaptereita. "
        Mulla on jo toinen adapteri nyt käytössä, paikallisessa liikkeestä (ei K-Market) ostin ensin adapterin, mitään ei näkynyt ja sitten hain toisen adapterin ja ostin tuon näytönkin, ensimmäistä kokeilin televisioon. Noita viallisia adaptereja ja kaapelitakin on ollut ennenkin.

        Tuossa kävi vielä niin että kun näyttö ei toiminut ja jouduin sammuttamaan koneen napista niin uuden koneen ensiasennus meni wituix tai ehkä vieläkin väljemmäksi. Latasin netistä Win 10 asennussoftan ja tein boottaavan tikun jolla asensin kympin kokonaan uudelleen. Nyt jos vielä ilmenee että koneen näytönohjain on sökö niin kyllähän tämä taas henkisesti kasvattaa.

        öhöhöhöhöh
        "Eli keskusyksikön näytönohjain tms. on sökö.
        Takuuseen. "
        Voi olla tulee vielä sekin harmi että joudun lähettämään koneen huoltoon toiselle puolelle suomea, kokeilen ensin kuitenkin tuota uutta kaapelia.


      • Mättäjä
        Hohhoijaati kirjoitti:

        Niimpää. Eli avaaja voisi kokeille live ubutulla toimiiko?

        Toimii ubuntu 16.04 LTS.
        Olen surffaillut tässä netissä puolisen tuntia ja kertaakaan ei ole näyttö mustennut eikä edes värähtänyt.

        Ei taida sittenkään olla rautavika ja kun se uusi kaapelikin on jo tulossa, no tulkoon.

        Tuossa kävi vielä niin että kun näyttö ei toiminut ja jouduin sammuttamaan koneen napista niin uuden koneen ensiasennus meni wituix tai ehkä vieläkin väljemmäksi. Latasin netistä Win 10 asennussoftan ja tein boottaavan tikun jolla asensin kympin kokonaan uudelleen.

        Saattaapipi hyvinkin olla että tuossa kympin asennuksessa meni jokin asia pieleen.


      • tarjoukset___
        Mättäjä kirjoitti:

        Toimii ubuntu 16.04 LTS.
        Olen surffaillut tässä netissä puolisen tuntia ja kertaakaan ei ole näyttö mustennut eikä edes värähtänyt.

        Ei taida sittenkään olla rautavika ja kun se uusi kaapelikin on jo tulossa, no tulkoon.

        Tuossa kävi vielä niin että kun näyttö ei toiminut ja jouduin sammuttamaan koneen napista niin uuden koneen ensiasennus meni wituix tai ehkä vieläkin väljemmäksi. Latasin netistä Win 10 asennussoftan ja tein boottaavan tikun jolla asensin kympin kokonaan uudelleen.

        Saattaapipi hyvinkin olla että tuossa kympin asennuksessa meni jokin asia pieleen.

        Katsoitko samalla oliko K-Marketissa mitään hyviä viikonlopputarjouksia ruokapuolella.


      • Mättäjä
        tarjoukset___ kirjoitti:

        Katsoitko samalla oliko K-Marketissa mitään hyviä viikonlopputarjouksia ruokapuolella.

        On !
        Gillattu broileri 4,99€/kilo. Ostin jo torstaina yhden "kuuman tipun" ja söin sen, tänään haen toisen. Eli tämän päivän ohjelmaan kuuluu "Operaatio Kuuma tipu" ;)

        Alkuperäisetä aiheesta:
        Lataan juuri nyt HP:n sivuilta ohjelmistoa jonka avulla ongelma saattaa ratketa. On vaan niin tolkuttoman hidasta tuo lataaminen, 15-30 kt/s kun ubuntukin tuli nopeudella 1.5 - 2,2 mt/s.

        Kone toimii edelleen kun unelma, ubuntulla.


      • böööörb
        Mättäjä kirjoitti:

        Toimii ubuntu 16.04 LTS.
        Olen surffaillut tässä netissä puolisen tuntia ja kertaakaan ei ole näyttö mustennut eikä edes värähtänyt.

        Ei taida sittenkään olla rautavika ja kun se uusi kaapelikin on jo tulossa, no tulkoon.

        Tuossa kävi vielä niin että kun näyttö ei toiminut ja jouduin sammuttamaan koneen napista niin uuden koneen ensiasennus meni wituix tai ehkä vieläkin väljemmäksi. Latasin netistä Win 10 asennussoftan ja tein boottaavan tikun jolla asensin kympin kokonaan uudelleen.

        Saattaapipi hyvinkin olla että tuossa kympin asennuksessa meni jokin asia pieleen.

        HDMI on hyvin nirso hertseistä!
        ne pitää olla tasan se 60 ja kuvasuhdekkin se 1920 x 1080

        Windows ei tee sitä automaatisesti kuin ubuntu!


      • Bersel
        böööörb kirjoitti:

        HDMI on hyvin nirso hertseistä!
        ne pitää olla tasan se 60 ja kuvasuhdekkin se 1920 x 1080

        Windows ei tee sitä automaatisesti kuin ubuntu!

        Mitä ihmettä te selitätte?

        Minulla HDMI ollut jeesuksen syntymästä asti ja ei ole mitään hertsirajoitteita. Tosin olen käyttänyt aina Windowsia, enkä mitään hubuntuja tai muita virityksiä. Ei mitään ongelmia vaikka hertsimäärää vähän muuttaisi.

        Aloittajan ongelmaan: yhdistä näyttö suoraan HDMI-porttiin. Näytönohjaimessa voi olla jotain vikaa tai näyttö jotenkin epäyhteensopiva muun järjestelmän kanssa. Hyvin harvinaista tällainen epäyhteensopivuus on, joten vialta vaikuttaa.


      • Mättäjä
        Bersel kirjoitti:

        Mitä ihmettä te selitätte?

        Minulla HDMI ollut jeesuksen syntymästä asti ja ei ole mitään hertsirajoitteita. Tosin olen käyttänyt aina Windowsia, enkä mitään hubuntuja tai muita virityksiä. Ei mitään ongelmia vaikka hertsimäärää vähän muuttaisi.

        Aloittajan ongelmaan: yhdistä näyttö suoraan HDMI-porttiin. Näytönohjaimessa voi olla jotain vikaa tai näyttö jotenkin epäyhteensopiva muun järjestelmän kanssa. Hyvin harvinaista tällainen epäyhteensopivuus on, joten vialta vaikuttaa.

        Kyllä tässä win kym(r)pissä se vika on kun Linuxilla toimii. Koneessa ei ole HDMI-porttia ollenkaan joten adapteria tarvitaan. Tulossa on myös sellainen johto joka käy ilman adapteria, nykyisessä johdossakaan ei ole vikaa kun se toimii Linuxilla. Näytössä eikä näytönohjaimessakaan ole vikaa kun se toimii Linuxilla.


    • jalaa1x

      Kokeile poistaa sen integroidun Intelin grafiikkapiirin ajurit, ja asennat uudemman version tilalle. Haiskahtaa ajuriongelmalta, jos kerta toisella käyttöjärjestelmällä toimii. HP:n ajurien lataamiseen & asentamiseen on olemassa hyvä työkalu, nimeltä HP Softpaq Download Manager.

      • Mättäjä

        Vaikuttaa aika hyvältä tuo HP Softpaq Download Manager mutta onkin syvältä. Se löytää 12 sovellusta jotka pitäis asentaa tai päivittää, lataa kyllä asennukset ja asentaakin mutta ei oikeasti taida tehdä mitään kun uudelleen käynnistyksen jälkeen tulee sama lista jossa sanotaan ettei niitä ole asennettu. Neljästi kokeillut.


      • jalaa1x

        Olen huomannut tuon itsekkin. Vaikuttaa joltain softabugilta. Joillakin HP:n koneilla ei jää tuollaiseen luuppiin. Ne softat asentuvat kyllä, mutta jostain syystä ohjelma löytää ne aina uudestaan.


    • Intelin grafiikkapiiri riittää hyvin HD-leffojen katseluun. Tuki sille on ollut Ubuntussa pitkään ns. vaapi rajapinta. OpenCL tuki on sitten heikompi. Muttei integroidulta piiriltä voi vaatia mahdottomia. Intelin sivulta löytyy uusimmat ajurit, mutta yleensä käyttiksen mukana tulee toimivat. Ei yleensä yhden ajurin takia koko systeemiä uudestaan asenneta

      • Mättäjä

        En vaadi mahdottomia vaan riittää ettei näyttö hypi ja välillä mustene vaikka koneella ei tekisi mitään.
        Kerroin jo aikasemmin syyn kym(r)pin uudelleen asennukseen:
        Tuossa kävi vielä niin että kun näyttö ei toiminut ja jouduin sammuttamaan koneen napista niin uuden koneen ensiasennus meni wituix tai ehkä vieläkin väljemmäksi. Latasin netistä Win 10 asennussoftan ja tein boottaavan tikun jolla asensin kympin kokonaan uudelleen.


      • Mättäjä kirjoitti:

        En vaadi mahdottomia vaan riittää ettei näyttö hypi ja välillä mustene vaikka koneella ei tekisi mitään.
        Kerroin jo aikasemmin syyn kym(r)pin uudelleen asennukseen:
        Tuossa kävi vielä niin että kun näyttö ei toiminut ja jouduin sammuttamaan koneen napista niin uuden koneen ensiasennus meni wituix tai ehkä vieläkin väljemmäksi. Latasin netistä Win 10 asennussoftan ja tein boottaavan tikun jolla asensin kympin kokonaan uudelleen.

        Puhdas asennus ihan hyvä. Pääsee samalla mainosohjelmista eroon ja jos vikakin korjaantui niin hyvä.


    • Mättäjä

      Kiitos kaikille vastaajille
      Vika oi sittenkin adapterissa vaikka se Ubuntulla toimikin.
      "Nuha lähti" kun HDMI / DisplayPort kaapeli saapui viimeinkin Turusta Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Savon kautta tänne Pohjois-Karjalaan ja paikallisen K-Markettiin Matkahuollon kuljettamana.
      Paketissa oli myös pätkä "käkätinkaapelia" eli samiakkilakupötkö joka maistuu hyvälle ja vielä sulaa vanhassa (yli 60v) suussakin 😋

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      173
      1676
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      107
      969
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      85
      809
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      653
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      190
      450
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe