aion ajaa fiat scudolla 450tkm mittariin.

ajetaanpaljonmatk

mittarissa on nyt 280tkm. öljyt vaihtuu 10tkm välein. ajetaan paljon maantieajoa. ei kuluta öljjyä. kytkinremontti ja venttiilien säätö tehty eli isot rempat takana. uskon että kyseinen auto kulkee 450tkm eli vielä 170tkm. tavoitetta voidaan nostaa myös 500tkm kilsaan. pellit näissä kestää ja ajomukavuus on hiacea suurempi. tottakai jotain vetoniveltä tai laakeria pyöriin vaihtuu vielä mutta itse moottorin puolesta menee varmaan 500tkm. jos ei menisi niin 280tkm kohdalla kuluttas jo öljyä. öljyinä muuten diamond diesel 5-40w.

24

2999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukaviaajaa

      peruskonstruktioltaan tuo moottori ja automalli on lähes ikuinen. moottori on 500tkm ajettuna ihan samassa vedossa kuin 200tkm ajettunakin kunhan on öljyt vaihdettu ajoissa. hiace jää kakkoseksi PSA dieselien rinnalla. no ainakin saman kestää. psa pakuissa hajoaa pakkasilla ovenkahvat joskus mutta hiace taas ruostuu nopeammin. kaikenlisäksi mukavia ajaa nuo psa valmisteet pakettiautoiksi.

    • korjaamoreissu500

      Mahtaako tota voida yleistää että ihan sama onko 200 vaiko 500tuhatta taivallettuna?

      Meinaan kun tahtoo olla iltaruskoa siinä 200:kin tuollaiset pikkudieselit kuin muutkin paikat mutta toki autolla kun autolla pääsee vaikka loppuelämänsä kun korjaa,korjaa ja tekee vähän isomman rempan välissä.
      Onko siinä mitään järkeä sitten laittaa tonnin autoon samanverran vuodessa korjauseen kun uutta siitä ei tule,en tiiä mutta arvo ei euroakaan nouse vaikka laittaisit mitä ja jos vähänkään omasta hyvinvoinnistaan&mukavuudesta tykkää niin 10v käyttiksen max ikänä ja pysyy niinku ajan tasalla turvavarusteissakin sekä suht nykyautoissa.

      Valtion linja kun on päästöistä yhä kiristyvä rokotus niin huono idea myös kukkarolle saati ympäristölle,toki se vaihtaminenkin tyyristä on mutta käyttöautojen tekohengitys on tuhoontuomittu jo luotettavuuspuolta ajatellen eikä nämä kestä isältä pojalle millään keinoin,harrasteajoneuvot ei kuulu tähän.
      Itse en uskaltaisi työajoon tai edes viikonloppureissuun luottavaisin mielin lähteä 280tkm ajetulla nelipyttyisellä,isoon kuorma-autoon eri juttu.
      En ymmärrä näitä miljoonamarttyyreitä ollenkaan,moiselle pikkupakulle laskettu kestoikä jotain 200tuhatta tai 10v valmistusvaiheessa,sitten rupeaa käymään kukkaron päälle yhä raskaammin.
      Makuasiota toki ja saa kommentoida.

      • kukkaruukkuauto

        "Itse en uskaltaisi työajoon tai edes viikonloppureissuun luottavaisin mielin lähteä 280tkm ajetulla nelipyttyisellä,isoon kuorma-autoon eri juttu."

        siis HÄH. miten usein auto jättää tielle siksi että siinä on nelipyttyinen kone? voin taata etei tällaista tapahdu. eihän autot jätä tielle kilometrien takia. ne jättää tielle vikojen takia. uuteenkin 150 tuhatta ajetuun voi tulla stoppi jos ei korjaa niitä kun ne ilmenee. ei vanha auto ole yhtään epäluotettavampi kilsojen takia. maantiet on täynnä satojatuhansia ajettuja autoja jotka ajaa aina perille. tiedän ihmisiä jotka ajaa 400tkm ajetulla pikkuautolla joka päivä töihin ja kotiin 80km matkan.

        auton korjaus ei käy kukkaron päälle niin paljon kuin auton vaihto uuteen. mietitään järkipäällä hetki: auton kori on hyväkuntoinen. autossa on kilsoja 300tkm ja moottori on hyvässä iskussa kuten tuon verran ajatuissa tuppaa olemaan. autossa on loppuun käytetty kytkin, vetonivelet, iskarit, pyörien laakerit. nämä osat vaihdetaan. hintaa tulee 1700 euroa. nyt auto on taas toimintavarma. rahaa kului vain tuon verran joka on todella vähän kun ajatellaan että nuo osat kestää taas sen 10 vuotta autossa. moottorithan ei jätä tielle. ajomäärät ei moottoreita tee epäluotettaviksi. huollon nekin vaatii.

        auton tekniikasta pitää ymmärtää että käsittää että mitkä asiat tulee hoitaa että auto pysyy luotettavana. esim polttoainepumppu jättää tielle kun se pettää. tämä alle satasen osa kannattaa vaihtaa ennakoivasti jos ajaa todella pitkää siivua kaukana korjaamoista. oman dieselauton tosin valitsin sillä perusteella että sen tekniikka on todella perusvarmaa. ei ole sähköistä polttoainepumppa.


    • ihmejuttujasulla

      "Onko siinä mitään järkeä sitten laittaa tonnin autoon samanverran vuodessa korjauseen kun uutta siitä ei tule,en tiiä mutta arvo ei euroakaan nouse vaikka laittaisit mitä ja jos vähänkään omasta hyvinvoinnistaan&mukavuudesta tykkää niin 10v käyttiksen max ikänä ja pysyy niinku ajan tasalla turvavarusteissakin sekä suht nykyautoissa."

      ON järjeä. katsohan. kun auton pellit on kestävää laatua niin kori ei happane alta. silloin on aina kannattavampaa korjata tonnilla vuodessa kuin ajaa uudella autolla jonka arvonaleneva on tuhansia vuodessa! auton funktiohan on tyydyttää jokin tarve. auton funktio ei voi olla rahan kulutus tai egoismi. aina on kannattavampaa ajaa vanhoilla autoilla kun uusilla. toisekseen autojen kehityksen iso harppaus tapahtui 80 luvulta 90 luvulle. nykyisin et näe mitään turvallisuus tai ajomukavuuseroa vuosimallin 2000 tai 2018 välillä kunhan autot on kunnossa. tai ainakin ero on marginaalinen. sen sijaan uudet on tehty rahastusautomaateiksi joita itse ei juuri korjailla.

      missä ja kuka on laskenut pikkupakun käyttöiäksi 200tkm? tiedän monia pakuja joilla ajettu 700tkm ja matka jatkuu. kaverinkin autolla ajettu 560tkm eikä koskaan ole tielle jäänyt. ihme hapatusta on puhe siitä että auto muka kestäisi vain 200tkm. ihan priimakunnossa omankin pakun moottori lähes satatonnia tuon 200tuhannen päälle ajettuna.

      autojen keski-ikää pitäs laskea koska luonto ei tykkää hyvää kertakäyttökulttuurista. autoja pitää korjata ja ajaa hyvin hyvin kauan. se on vihreää. ei se että metsästetään 0,6 litran polttoainevähennystä ja tuotetaan autoteollisuudesa päästöjä lisää. ihmiset on opetettu kertakäyttökulttuuriin.

      suuresti ihmettelen ettet uskaltaisi lähteä reissuun vain 280tkm ajetun auton kanssa. todella ihmettelen. takseillakin on ajettu paljon enemmän ja sentään ammatiajossa. ne uskaltaa. rohkeita ovat. ite taivallan 40tkm vuoteen tuolla autollani vielä monia vuosia. uudemmissa tulee ihan samoja remontteja. ne vain korjataan pois.

    • Toimivuusykkösjuttu

      Ostin uuden auton vuonna 2015,toista yhtä huoboa kokemusta en enää halua. Ajan vanhalla autolla niin pitkään ku saan sen suinkin toimimaan. Autot menneet tietyillä merkeilla ainakin aika hirveiksi härpäkkeiksi.

    • Korjaamoreissu500

      Eipä oo tullut vastaan uutta 150 tuhatta ajettua autoa??
      Väitän että kilometreillä on jotain tekemistä auton kunnonkin kanssa vai eikö olekkaan??
      Vanha auto vuosimallitaan onkin ehkä siis hyvä ostos kaikenkaikkiaan,jopa paljon ajettunakin?
      Tämä on uutta tietoa minulle,turhaan olen autojani vaihdellut näköjään ja homma olisi pyörinyt sillä vanhallakin vaikka rupesikin olemaan korjaamon tuttu ja korttikin tuli jouluisin.
      Ei tuo nelisylinterisyys näköjään sinulle avautunut,lienee tarkoitettu että isoissa moottoreissa ei kilomeeterit niin tunnu koska eipä 3l koneetkaan nelipyttysiä ole eikä kuorma-autojen nyt ainaskaan joissa 8l ylöspäin noin keskimäärin konekoot,sylintereitä ne 6-8 jopa enempikin ja muukin auto pikkasen järeämpää tekoa.

      • älykuski

        no ei avaudu se että miten nelisylinterisyys olisi ongelma. näytä minulle paljon ajettu auto jossa auton pyttymäärä muodostaisi ongelman. nelipyttyisiä moottoreita on pilvin pimein 2 litraisina. sellaisilla on iät ajat ajettu 400-600tkm. jopa bensakoneilla. eihän se auto jätä tielle siksi että koneella on ajettu vaikka 500tkm. ei todellakaan. ne viat on APULAITTEIDEN VIKOJA joista se epäluotettavuus syntyy. ei moottorista suinkaan.

        otetaan esimerkiksi auto jossa on mittarissa 250tkm. hintaa autolla 2000 euroa.ikää 12 v ja pellit hyvässä kunnossa.perusta on siis loistava. nyt vaihdat autoon laturin,startin, vetarit, pyörälaakerit, antureita, kytkinlevyt asetelmineen, vaihteistööljyt jne. laitat siis auton peruskunnostuksella rahaa tuhlaten ennakoivasti käyttövarmaan kuntoon. normaaleita jarrulevyjä ja paloja ei lasketa tähän koska ne on uusissakin vaihtokamaa eikä jätä tielle. olet nyt hassannut korjauksiin rahaa auton arvon eli 2000 euroa. mitä sinulla on käsissäsi? käsissäsi on toimintavarmuudeltaan uutta vastaava auto jolla ajaa helppsti toiset 250tkm. tämä kaikki 4000 eurolla. vertaapa sitä uuden 20000 euroa maksavaan uuteen autoon. sen hinta laskee heti liikkeestä lähdö jälkeen tuon 4000 euroa!!!! sinulla ei ole autossa velkaa kuten uuden ostajalla. sen arvonalenema on olematon koska käyttöarvo on nyt ratkaisevampi asia. kaikki järkisyyt puoltaa vanhan ja hyvän auton ostamista ja huoltamista. siksi älykkäät ihmiset ostaa hanakasti käytettyjä hyviä autoja.

        sen vielä sanon että 1,3 litraisella 90-luvun corollan koneella ajoi järjestään 500tkm.


    • Kalakukkokauppias

      Jumpy ja rupeaa 380tkm pian häämöttämään,vuosikertana 2005,uutena ostettu ja kevyessä työkäytössä.
      Toinen vaihteisto menossa(käytetty),tuli halvemmaksi kuin avata ratasremonttiin n190tkm kohdilla,aikaa vaivaa toki tuollakin systeemillä.
      Öljyt vaihdettu pariin otteeseen tähänkin.
      Pyöränlaakerit eteen jouset iskarit kaikki,koiranluut,puslia,jarrulevyt ym kulutusosaa vuosien varrella.
      Vetonivelet suojakumeineen n250tuhannessa.
      Moottori on alkuperäinen dieseli,kansiremontti tehty hehkut ja 3 jakohihnaa vesipumppuineen kun vaihtovälinä ollut noin 100tuhatta,neljäs vaihto tulossa.
      Myönnetään,syö öljyä jo tikusta muttei vuoda.
      Startti laturi uusittu(helpoin ratkaisu korjauttamisen sijaan),hihnat myöskin.
      Pakoputki vaimentimineen.
      Jäähdytin oireili tihkumalla kennosta,korjausaine auttoi siihen.
      Sähkövikoja ollut ,pahin kait vilkku/valoviiksen vaihto ja lämppärin puhaltimen joku vastusvika,kitisee joten laakeri ehkä menossa?
      Kytkinlevy vaihdettu kertaalleen.
      Umpiot nippanappa kelvolliset,hörppii vettä ja höyrystyy.
      Istuinlämmitin rikki jo ainaskin 10 vuotta.
      Ovenkahvoja mennyt pariin otteeseen,ei kestä pakkasta tai vetämistä.
      Kuskin oven saranat vaihtokunnossa,retkottaa.
      Tuulilasi ehjä mutta saa nähdä naamujen kanssa miten katsastuksessa nyt,täytyy valita sadepäivä.
      Korin kunto ei mieltä ylennä,pohjassa palkeissa paksu ruoste ja pariin otteeseen hitsattu kynnyksiä.
      Maali ihmeen hyvä eikä pilkkuja,sininen tavallinen väri mutta pyöränaukot reunoistaan kupruilee.
      Tuommoisia tuli mieleen,jokainen päätelkööt ja laskeskelkoot itse onko miten halpaa,helppoa tai kestävää vanhan auton kanssa mutta ajetaan tyystin loppuun,ei kannata enää myydä kun kilohinta hyvityshintana.
      Isompiin remontteihin en enää ala=moottori tai kytkin/laatikkoremppaan,isommat ruostekorjailut saa myös jäädä jos katsastus tyssää niihin.

    • Härpäkeuutuudet

      Korjautin autoani ensimmäisen 40000 km aikana 25kertaa...todisteet vieläkin tallessa.

      Jotenkin esim 500 000km ajettua on mielekkäämpää käyttää korjaamolla jatkuvalla syötöllä, kuin pakasta vedettyä..

      No takuu,,ei se takuu lämmitä paljoa, kun auton hankintahinta oli yli 50 000€ ja ekavuoden aikana hinta tipahti 16 000€,
      saamani merkkiliikkeen vaihtotarjouksen mukaan.

      Ostelkaa vain uusia hienouksia..jonkunhan pitää tehtaiden tuotantokehitys maksaa,,itse maksoin sen tämmöisenä merkkiliikken koekaniinina...se hieman auttaa potutukseen että tiedän olevani vain yksi monesta.

    • Korjaamoreissu500

      Kovasti näytät avautuvan ja puolustautuvan,mikäs siinä jos toinen tykkää äidistä ja toinen nuoresta tyttärestä.
      Minulle henkilökohtaisesti ei herttaisen väliä mikä autosta leviää jos matkanteko katkeaa tai tulee edes korjaamoreissu.
      Apulaitteiden pettäminen on katastrofi jos ei mielenkiintoa tai aikaa pajalla seisottaa,se on myös kallista huvia kaikinpuolin.
      Ikipäivänä en ostaisi edes 200tuhatta ajettua autoa,remontit ei käyttöautoihin kiinnosta ja harrasteikäisiä löytyy tallista niitäkin.
      Pakut lähteneet vaihtoon viimeistään n150tkm ajettuina tai max n10v ikäisinä ollen tietysti hyvässä kunnossa VIELÄ ja hyvin huollettuina aina mutta ei ne todellakaan parane vanhetessaan kuin viini,tämä ratkaisu osoittautunut oikein loistavaksi kalliiden remonttien kannalta ja pysyn järkevän ikäisissä käyttöautoissa enkä todellakaan halua mitään raatoa pihaani riesaksi.

      Kulutusosia ei lasketa tietenkään ja niitä menee mutta meillä taitaa olla pikkasen eri käsitys mikä on kulutusosa.

      Kotiasentaja ei kovin pitkälle kotipajassaan muovisia ja teknisiä nykyautoja enää niin vaan ruuvaile ja muutaman tonnin romun pajalle vieminen vasta tyhmää onkin jolloin omat taidot tilat korostuu eli oltava keskivertoa paremmat välineineen ja jos auto on toimittava aina avaimesta niin yhtälö ei sovi minulle vaan ennemmin ajan uudenkankealla nykypakullani.

      Siinä minun loppukommentit aiheeseen=)

      • huonollakinsaajaaaa

        no jos et ajaisi 200tkm ajetulla autolla niin tyydy sitten luokattoman huonolaatuisiin autoihin. minä ajan laatuautoilla joille 200tkm ei ole matka eikä mikään.


    • UntoSavosta

      Mistäpä huonollakinsaajaaaa(opettelisi kirjoittamaan) tietää millä kukin ajaa vai onko selvän-näkijä?
      Hän voi kertoa myös meille mikä on laatuauto merkiltään ja malliltaan niin saamme päivään huumoria?

      Se ei ainakaan minun kokemuksieni mukaan ole ainakaan MB,ei VW eikä Fiat ja omistuksessa ollut myös 1 Transit etuvetoisena.
      Kaikissa niissä tuppasi olemaan enempi tai vähempi vikaa ja olivat joko uusia tai hyvin vähän ajettuja 2000 luvun autoja.

      Ehkä PSA tai Renault dieselpaku onkin se juttu ja kestävyyden maallistuma??
      Näinkö pakuilijat asia onkin...luulin että Toyota ja Hyundai on kirkkaasti kärjessä,siis silloin kun oikeita Toyotia pakuina vielä tuotiin ja Hyundaita samaten.
      Vanhoista loppuunajetuista ja teknisesti antiikkisista 15 vanhoista projekteista minäkään en ole kiinnostunut pihalleni nähtävyydeksi.

    • Mitenvainkukakinhaluaa

      Minulle on tärkeämpää toimivuus kuin se että on uusi auto härpäkettä pullollaan, jotka toimivat vain tietyssä olosuhteessa jos silloinkaan.

    • meersukestää

      mersedes on auto jossa 500tkm ei ole matka eikä mikään. ajavat takseina leipää itselleen jopa miljoona ajetuilla mersuilla. kun ostaa laatua ja huoltaa, ei matkat ole mikään ongelma.

    • EiVeikkoset

      Kaikkee sitä ihminen lukeekin ja vissiin joku ihan tosissaan kirjoittaa?
      Aika monessa mersedes(?)merkkisessä pakettiautossa on Renaultin tekniikkaa moottorina,tiedoksi vaan.

      Sana "laatu"ja mersedes(?)ei ole kohdanneet toisiaan ainakaan 2000 luvulla ja syynkin tiedämme.
      Halpatyövoimalla nekin kasataan osien laadusta tinkien eikä suurin osa malleista Saksaa nähnytkään,paremminkin etelän aurinkoa.
      Jos jossain nimestä maksaa turhaan niin mersedes(?)merkkisessä pakettiautossa ellemme puhu paremman pään mallistojen tyyriimmistä niin henkilö kuin pakupuolellakin jotka tehty Saksassa ja laatuakin vissiin jäljellä?

      Kommentoinpa samaan syssyyn jonkun järkijaakon ylistystä vanhoista autonromujen tekohengityksestä ja ilosta niiden kanssa yhteiselosta:
      Voiko joku ihan tosissaan olla ja purkaamotavaraa kehua?

      Täällä alla kohta 50 tuhatta ajettu yhteistyömalli ja vuosimallina 2014.
      Ei ainuttakaan vikaa takuukorjaukseen ja samaa jatkoa toivotaan kunnes vaihdetaan ennen kuin sataviiskymppiä pyörähtää näkyviin.Paras varustepaketti ja tylsän valkoisen sijaan erikoisväri ja elämä on laiffia.
      2l Ketjukone yhdellä turbolla&6v sähkövatkaimen sijaan eikä kusitankkausta kiitos.
      Öljynvaihto vuosittain ja kaikki suodattimet,helppoa ja mukavaa kuten 500tkm tai 450tkm ajetun mersedeksen(?) ja pendoliinon maan Fiat:in kanssa?

      • järkeäautoiluun

        johan sanoin että vito on huono. mersuhen henkilöautot kestää kaikista parhaiten matkaa. on tutkittukin juttu. ainoa merkki jolla ajetaan 700tkm. googlaas tilastotietoja autojen kilsamääristä. volvo, saab ja mersu oli kärjessä. voit varmentaa asian nettiautosta ja hakea paljon ajettuja autoja. mersua pukkaa. ja kerro miten ihmeessä joku 400tkm ajettu paku olisi purkamotavaraa? mitään vikaa ole scudoissakaan tuossa kilsamäärässä. ihan samat apulaitteet menee uusintaan aika-ajoin kuin 200tkm ajetuissa.

        en kertakaikkiaan huoli sellaisia autoja joissa 500tkm tuottaa ongelmia. aina ajanut yli 300tkm ajetuilla ja koskaan en ole tielle jäänyt ja ajan sentään todella paljon.

        missään muussa kuin mersun henkilöautoissa ja sprinterissä ei automaattilaatikkokaan kestä pelkillä öljyvaihdoilla 700tkm. harvassa ei kestä edes manuaali tuota.

        uuden auton ostoa on vaikea perustella järkisyin. kertakäyttökulttuurissa autot laitetaan paaliin 300tkm ajettuina. laatuautoille se on puolimatka vasta. mitä ideaa olisi ostaa uusi auto jos ajaa vuoteen 50tkm. se olisi 4 vuodessa paalikunnossa eräiden ajattelun mukaan. maksaa nyt autosta 5000 euroa vuosi arvonalentumisia. naurettavaa. 5000 eurolla saa 10 vuodeksi auton kun ostaa hyvin pidetyn vanhan.


    • Omapakuainaparas

      Kuten tuossa joku kirjoitti ,"en huoli vanhaa pihan koristeeksi" tästähän sen näkee miksi uusien vikaherkkien autojenkin kauppa käy,vaikkei sille suoraa taloudellista perustetta löydy.. kyse on imagosyistä.

      Sehän ei näy naapurille eikä asiakkaille ollaanko menossa uudella autolla monetta kertaa korjaamolle..(ainakaan kaupungeissa).
      Se vain näkyy millä liikutaan, ei se että minne.

    • EiVeikkoset

      Suora taloudellinen peruste voi hyvinkin olla se ettei kaikilla ole aikaa,tietoa,taitoa,tiloja eikä kiinnostusta värkätä vanhojen autojen kanssa,saati että se olisi halpaa,hauskaa tai hyödyllistäkään koska vanhasta ei uutta saa kuin tekemällä se uudestaan.

      Auto on monimutkainen mekaaninen laite johon yhdistetty sähköistä hydraulista härpäkettä yhä enemmän,kokonaisuudelle on laskettu käyttöikä mikä sen suunniteltuva kestävän keskiverto-olosuhteissa vikamäärän pysyessä "sallituissa"prosenteissa ja sen jälkeen laite on tehnyt tehtävänsä joutaen uusiokäyttöön.
      Viatonta siitä ei ole yritettykään,ei nyt eikä aiemminkaan mutta toki vaatimaton varustelu ja koeteltu antiikkinen tekniikka on kestävämpää kuin uusi hieno mutta eteenpäin on mentävä ja niiden vanhojen vehkeiden käyttöikä on loppu.
      Keskiverto-olosuhteet ja Suomi ei kohtaa millään akselilla kuten kaikki tietääkin rospuuttokelien ja paukkupakkasten maassa joissa tiet on kohta kuin rekkakuskit jäällä sarjasta täällä Hki-Tre pohjoispuolella ja kesätkin lyhentyneet muutaman päivän mittaisiksi,muuten sataa jotain tavaraa.

      Liian hyvää ei kannata tehdä koska liian kallista vaikuttaen auton hintaan liikaa kilpailijoihin nähden ja kierto vanhoista uusiin autoihin on tietty jatkuttava että bisnes pyörii ja tokihan tekniikka kehittyy huimaa vauhtia,päästöt vähenee ja turvallisuus paranee eikä ajettavuuskaan taatusti taaksepäin mene,toki ne ulkonäöltäänkin kiinnostaa monia eli imagoihmisiä taatusti joukossa johon mainosmies antaa kaikkensa ja tehtaat valehtelee ummet lammet.

      Imagosyistä ainakaan meille ei autot vaihdu mutta järkisyistä kylläkin sillä pyörien pyöriminen jatkuttava ilman korjaamoshowta ja ympäristön hyvinvointikin kiinnostaa puhumattakaan omasta turvallisuudesta mukavuudesta.

      En tiedä millainen elämäntyyli kenelläkin eikä kuulu minulle mutta itse yritän ostaa kohtuuhintaista mutta jonkinmoista laatutavaraa mutta ymmärrän myös kun siitä pitää luopua eikä järkeä korjata enää,näin se on tv-pesukone-ruohonleikkuri-vaatteet kuin vaikka autojenkin kanssa jotka on yhä monimutkaisempia ja kalliita korjauttaa eivätkä sisällä ns korjattavia tai rasvattavia osien entisaikojen kestokulutustyyliin vaan menty vaihto-osien kulttuuriin.
      Korjauttaminen(jos edes pystyy) on liian kallista täällä jos ruvetaan boxeja aukomaan,tinaamaan tai komponenttien,hiilien,laakereiden ym vaihteluun .
      Satasen tuntiveloituksella uusi osa maksaa itsensä nopsaan korjailuun nähden ja uusi on uusi,loppulasku kallis molemmissa tapauksissa.

      Eri juttu jos itse osaa-aikaa-paikka-välineet ja mielenkiintoa!

      Niveliä ja laakereita ei rasvailla,nipat puuttuu ja kestävät mitä kestävät ,tuurista kiinni eikä niihin varmuuskertoimia lasketa enää vaan halvin kelvollinen vaihtoehto kuten koko auton valmistuksessa jossa laskutikkumiehet ynnää moneen kertaan joka osan hinnan tarkasti,halvin otetaan .

      Eipä tule mieleen pakupuolelta mitään imagomerkkiä??

      Tilastot ei kerro yhtään mitään jos niitä ei ole Pohjoismaissa tehty ja mieluusti Suomen teitä koluttu,myös mallit oltava just samoja kaikin osin joita myydään täällä.
      Tilastojen teettäjä määrää yleensä kaapin paikan,kuuluu mainosten kanssa samaan luottoluokkaan ja testit samaten koska kyse vain siitä yksilöstä mitä testataan.
      Esson baari on jopa luotettavampi jos yhdistelee ja karsii sekä koostaa tiedoista yhteenvedon ja piirtää jonkin käyrän.
      Katsastustilastot ei kerro yhtikäs mitään tiellejääneistä tai omin voimin pajalle päässeistä vaan vain katsastustilanteessa pompatuista kohteista olevan ajoneuvokohtaisen tilaston.
      Saksan tai Keskieuroopan katsastustilastot ei valota Suomen olosuhteista yhtikäs mitään,siellä kun tiet on sileitä eikä pakkaset pauku ja kesäkeliä pukkaa meidän näkökulmasta pitkään eikä talvea meidän mittapuulla ole ollenkaan.
      Autot myös säilyy ruosteelta niillä suojauksilla,muoviosat kestää ja ei siellä jakohihnoja vaihdella tai muutenkaan ennakoiden huolleta puunata saati itketä kolhuja,kestää lasketun ajan kiertoon..tai Suomeen.
      Pakukulttuurin muodot hyvin erilaiset kuin täällä,ajomatkat voi sisältää paljon kaupunkiajoa pysähtelyineen ja taasen moottoritien mittaamista kaasu pohjassa,aina kesäkumit alla ja auto seisoo kadunvarressa elämänsä.

      Tottahan niissä olosuhteissa laitteet paremmin kestää ja niin ne on laskettukin,Pohjoismaiden olosuhteita ei testailla kehitellä enää nykyään eli ei Lapin testejä ,markkinat on erittäin pienet
      ja yhteistyön hedelmät tehdään miljoonamarkkinoille isoilla sarjoilla.

      Semmoista se on,maailma on muuttunut kertakäyttökulttuuriin ja tuotteita ei tehty ikuisiksi,se on ymmärrettävä hyväksyttävä.

      • laatuakinsaa

        kuules nyt. alat puhua aika tolkuttomia. autohan on uusi vain hetken. jos ajat 30tkm vuoteen on se 100 tonnia mittarissa 3,3 vuodessa. mitä järkeä on siinä kohtaa alkaa vaihdella? ei mitään. aina tulee takkiin ja lujasti. paljon viisaampaa on korjata ja huoltaa hyvin vanhaa autoa joka on hyväpeltinen ja jossa pääomakulut on jo melkein poissa. vanha auto on aina edullisempi pitää korjauksineekin. eikä uudet autot ole korjausvapaita.

        oman autoni ostin 230tkm mittarissa. siinä tuli ekaan vuoteen 30tkm sisään isoja remontteja. nyt ne isot remontit kuten kytkin on tehty ja auto on uudestisyntynyt. kysehän on vain siitä että krittiset remontit on suoritettu. moottorihan ei ole ajosta moksiskaan. auton kestävin osa. on sama onko auton koneella ajettu 100 vai 400tkm koska jos sitä hyvin huollettu on ( ei long life öljyvälejä) niin se on ihan samassa kunnossa. et huomaa eroa auton vedossa tai käynnissä.

        viisas ihminen ajattelee että ostetaan 5 tonnin auto ja pidetään pääomakulut pieninä ja sijoitetaan se säästö mitä syntyy kun ei osteta uutta ja laadultaan nykyaikaisen huonoa kertakäyttöautoa. ja aika harvoin noita paljon ajettuja autoja saa korjata kun pidetään automerkki ja malli tunnettuna laatulaitteena. esim hiace ei korjaamoilla viihdy.


      • monta-monessa
        laatuakinsaa kirjoitti:

        kuules nyt. alat puhua aika tolkuttomia. autohan on uusi vain hetken. jos ajat 30tkm vuoteen on se 100 tonnia mittarissa 3,3 vuodessa. mitä järkeä on siinä kohtaa alkaa vaihdella? ei mitään. aina tulee takkiin ja lujasti. paljon viisaampaa on korjata ja huoltaa hyvin vanhaa autoa joka on hyväpeltinen ja jossa pääomakulut on jo melkein poissa. vanha auto on aina edullisempi pitää korjauksineekin. eikä uudet autot ole korjausvapaita.

        oman autoni ostin 230tkm mittarissa. siinä tuli ekaan vuoteen 30tkm sisään isoja remontteja. nyt ne isot remontit kuten kytkin on tehty ja auto on uudestisyntynyt. kysehän on vain siitä että krittiset remontit on suoritettu. moottorihan ei ole ajosta moksiskaan. auton kestävin osa. on sama onko auton koneella ajettu 100 vai 400tkm koska jos sitä hyvin huollettu on ( ei long life öljyvälejä) niin se on ihan samassa kunnossa. et huomaa eroa auton vedossa tai käynnissä.

        viisas ihminen ajattelee että ostetaan 5 tonnin auto ja pidetään pääomakulut pieninä ja sijoitetaan se säästö mitä syntyy kun ei osteta uutta ja laadultaan nykyaikaisen huonoa kertakäyttöautoa. ja aika harvoin noita paljon ajettuja autoja saa korjata kun pidetään automerkki ja malli tunnettuna laatulaitteena. esim hiace ei korjaamoilla viihdy.

        "viisas ihminen ajattelee että ostetaan 5 tonnin auto ja pidetään pääomakulut pieninä ja sijoitetaan se säästö mitä syntyy kun ei osteta uutta ja laadultaan nykyaikaisen huonoa kertakäyttöautoa."

        Tuossa on sekä siaa, että hieman asenteellista karikatyriäkin.

        Kulkineen valinta lähtee jokaisen yksilöllisistä tarpeista, mieltymyksistä ja kukkarosta, eli se mikä soveltuu yhdelle ei sovellu toiselle.

        Pakut ovat yleensä aktiivisessa ammattikäytössä ja siksi viidellä tonnilla on todella-todella haastavaa löytää asiallista, todella hyvin pidettyä ja huollettua, sekä siistiä laitetta.

        Tupakoimatonta versiota on vieläkin vaikeampi löytää ja se röökäys-historiikki todellakin dunkkaa todella vastenmielisesti autoissa, eikä sitä saa pois edes ammattimaisella sisustapesulla.

        Sen sijaan, mikäli mahdollista ja itselle sopii tai on taloudellisesti tarpeellista, niin on toki viisasta koettaa rajoittaa autoon "investointia" ja sijoittaa erotus vaikka osikoa maksaviin osakesijoitksiin, joka yleisesti ottaen tosin taloussykslin nykyvaiheessa olisi varsin kalliilla ja siksi riskillä ostamista, varsinkin Jenkki-osakkeiden kohdalla.

        Mitä sitten tulee nykyautojen kertakäyttöisyyteen, niin siihen keskeisesti vaikuttaa se mitä mm. itsekin totesit teknikkaa turmelevan Long Lifen suhteen, sillä mm. PSA:n dieselit ovat edelleen kelpo-koneita.

        Sitten mikäli vanhoilla "savupannuilla" haluaa lähteä Keski-Eurooppaan matkailemaan, niin riskeeraa tulla ajorajoitteita tai kieltojakin vastaan, riippuen minne ja mitä reittiä matka suuntautuu.

        " ja aika harvoin noita paljon ajettuja autoja saa korjata kun pidetään automerkki ja malli tunnettuna laatulaitteena. esim hiace ei korjaamoilla viihdy."

        Oleellisin asia käytetyissä ja varsinkin paljon ajetuissa on niiden käyttötavat ja huoltohistoria.

        Joissakin tapauksissa kuluttavan-huonojen ja rappaavien käyttötapojen ammattiajosta paku voi tulla jo 100tkm kohdalla melko rumassa mekaanisessakin kuosissa lukuisine eri ongelmineen, mutta pommiahan ei ole pakko ostaa.


    • SeuraavaSivu

      No on teillä aikaa,vaivaa ja mielenkiintoa tuommoisesta asiasta vääntää johon ei yhteisymmärrystä tuu.
      Ajakoot ny kukin vaikka hevoskärryillä jos hyvältä tuntuu.
      Eiköhän siirrytä seuraavaan aiheeseen jo mistä ruvetaan vääntämään kun tämä jumahtanut jäsentenväliseksi.
      Vuorossa taitaa olla jo Toyotan kehuminen,Volkkarin vikaisuus,PSA uudet mallit ,Transitin kestävyys,Mersujen laatu tai PK6 vaihteistokokemukset ,valitkaa joku niistä.

      • ikiautoilija

        sinä yrität pakottaa valitsemaan jotain mille on vaihtoehtojakin. voi ostaa esim maailman laadukkaimman koskaan tehdyn auton vanhana. korjata sen ja ajaa valtavasti. tiedät mikä se on...se on mersu 124w korinen diesel. auto jolla saattaa ajaa miljoonan.


      • SeuraavaSivu
        ikiautoilija kirjoitti:

        sinä yrität pakottaa valitsemaan jotain mille on vaihtoehtojakin. voi ostaa esim maailman laadukkaimman koskaan tehdyn auton vanhana. korjata sen ja ajaa valtavasti. tiedät mikä se on...se on mersu 124w korinen diesel. auto jolla saattaa ajaa miljoonan.

        Selevä juttu mutta tuota kun ei oo tullut tähän päivään mennessä vastaan yhtään 124W pakettiautoa,semmoista Transit-Vivaro-Transporter kokoa mutta semmoisia suksiboksiautoja jossa sahattu reikä kattoon ja nätti loota peitoksi oon valitettavasti muinoin nähnyt ja BX vaneja,mutta ei kelpaa farmarimallikaan ilman tuota kattolaajennusta kummastakaan jolloin vastaus tyystin väärä pakettiautokeskusteluun jossa ei puhuta veronkiertoversioista ilman tarvittavaa tilaa.
        Se on ollut senverta kylymäkin ettei W124 :t olisi käyntiin lähteneet edes uusina,mitä sitten 600tkm ajettuina raatoina ja voi sitä savun,kilinän ja kalinan määrää roikan päästäkin startatessa kun oikein muistelen,murskaamomiesten makuun äänimaailmaltaan.
        Pystylyhtyisen 220d omistaneena muutos ei hirmuinen ollut muuta kuin 3 minuutin hehkulangan tuijottelusta hanikoineen minuutin avainhehkutukseen,suorituskyvttömyys sama ollen tientukkojen kuningas ja enempi Traktoreita kuin 5-6 syl dsl Volvot silloin.
        Ei kait MB 200-220 diiselleitä yksityskäyttöön muualla ostettu kuin köyhälistösuomessa jossa oltiin taivaassa kun tähti keulalla vaikka autoon kuuluva moottori tehostimet jäi saksaan,laitettiin maatalouskoneosastolta maamoottorin MB kone ja jumalaton ratti että sen sai satamaan suomi-laivaan Veholle.

        Luonnosuojeluliiton suosittelema ja paremman maailman unelmamalli kerrassaan!
        Tätä päivää eletään ja olipa päästöt huijattuja tai ei niin katsastusmies mittaa ottaa arvot paperiin,valmistajan päästöilmoituksilla menee myös verotus ja ellei nuo kohtaa auto ei mene läpi!
        Jääkylmät nykydieselit on hyvin taloudellisia hukkalämmöistä,löytyy hiukkas-suodatin,katalysaattori ja joissain ureatankkauskin mutta mikäli saasteet ei kiinnosta ja luonto tulevaisuus täällä niin ikävää.
        Nykyaikainen diesel on hieno keksintö yhteispaineruiskuineen ja käy nätisti kulkee eikä sitä tarvi korjata kunhan huoltaa hyvin,siis jos ei loppuunajettuihin ja rippikouluikäisiin sekaannu.
        Ne kuuluu Kuusankoskelle tai varaosien luovuttajaksi kun Afrikkaankaan ei huolita.
        Arvonalennukset ei oikein autotouhuihin kuulu jos hyvä auto oltava,ei niitä kunnolla laskea voi ja jos laskee niin itkettää,silloin pitää olla autotta tai hommata "kartanomalli" jota illat korjailee.
        Vanha auto on tietysti päästönä tehnyt valmistusprosessinsa osalta ja kunnossa ollessaan hyvä peli mutta jos pidempää reissua pukkaa tai aina valmiina lähtöön niin ei tuu mittään.


    • Ostakaa

      Siitähän tässä on pohjimmiltaan kyse että kuinka hyvin osataan ajatella omalla pääkopalla ja paljonko luottaa mainosten, maahantuojien ja kauppiaiden lupauksiin.
      Tämä paistaa läpi näissä kirjoitteluissa..eihän mainostajat esim myy uusia pakuja nokivasaroina, hiilidioksidipäästöt ovat uusissa autoissa paljon suuremmat kuin vanhoissa.
      Valmistajat ovat luoneet kyllä oivat päästöstandardit, vauhdittamaan autokauppaa, eu normiston avulla.
      Päästöstandardeilla ei ole yhteyttä käytännön päästövertailuun uusien ja vanhojen autojen välillä, vaan kyse on vain ja ainoastaan autokaupan kokonais edusta.
      Minullaki. uusi paku keskikulutus9,7l/100km..tuohon kun lisää mm. valmistuksesta, laivauksista aiheutuneet päästöt, niin kauaksi on karannut tavoite päästä vanhan pakuni kokonaispäästölukuun. Hiilidioksidipäästölukema on 30% pienempi uudessa pakussa vaikka vanha pakuni kulutus oli vain 7,2 l/100km

      Toinen asia on tämä jatkuva korjaamorumba ja arvon aleneminen..mutta eihän yhteiskunnan rattaat pyörisi jos mainostajilta ja automyyjiltä otettaisiin työt pois. Ostakaa vaan uusia ja näin saamme pidettyä rattaat pyörimässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      187
      7436
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4322
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2135
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2059
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1889
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1681
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe