hr firma kysyi henkilötunnuksen loppuosaa, miksi ?

iäkästurhantyönhakija

Olin taannoin tässä haastattelussa yhden Paskka-duunin johdosta turussa. Ensin multa kyseltiin kaikki normaalit jaarittelut koulutus ja työnhistoriasta. Sitten haastattelun lopuksi haastattelija sanoi, että tähän paikkaan johon hait onkin jo "perusrunko" valittu. Eli koko haastattelu oli oikeastaan turha. Jaaritteli että soittelee jos tulee jotain sopivaa tarjottavaa työtä. Sitten se kysyi henkilötunnuksen loppuosaa. Jäin miettimään, mihin hr firma tarvitsee henkilötunnuksen loppuosaa ?!?
Käsittääkseeni esim. rikosrekisteriotteen kysymiseksi, tulee olla työnhakijan suostumus. Eikä hän sitä haastattelussa kysynyt. (passskatyö jota hain oli joku vähä-älyinen teollisuuden kantajan yötyö jonka hakemista kaduin jo matkalla toimistolle).
Jäljelle jää vain luottotietokysely. Mihin pätkätyöfirma sellaista tarvitsisi ?
Toinen kysymys, että minkälainen on tietosuojakäytäntö jos henkilötunnukseni kirjoitetaan kuulakynällä printatun hakijatietopaperin reunaan ? mihin moniste siitä menee ? en nähnyt missään silppuria.

Se miksi tämä jäi mieleen, oli kun olin muutama viikko eräässä toisessa hr firmassa, ja siellä kysyttiin syntymäaikaa, ja kysyjä sanoi samaan hengen vetoon että hän ei halua tietää loppuosaa, älä kerro.
Ensi kerralla aion kertoa jonkun äkkiä keksimäni satunnaisnumeron, mutta korjaan tiedon myöhemmin jos tulen palkatuksi. tällä tavoin hr firman on pakko kysyä sitä uudelleen kun kysely ei tuota kuin virhettä ja kysyn mikä kysely se edes oli. Näin saan paljastettua hr firman syyn tähän.
Onko muilta kyselty sosiaaliturvatunnusta samalla lailla ?

6

2276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dgvbjhgd

      Minulla on kysytty vain kun on oikeasti oltu tekemässä työsopimusta. Se on ihan tavallista, että hetu lukee työsopparissa, työtodistuksessa jne. Kyllä työnantaja tarvitsee sitä johonkin ihan tavallisiin käytännön asioihin. Mutta tuossa mainitsemassasi tilanteessa, kun takeita työstä ei ole, en olisi nähnyt aiheelliseksi antaa. Sanoisin varmaan, että palataan asiaan sitten jos sopparia syntyy.

      • iäkästurhantyönhakija

        Jep, noilla linjoilla itsekin nyt jälkeenpäin


    • OmaKokemus

      Ei Turussa edes Tyksissä kysytä henkkareita.

      • rekana

        Ottaen huomioon kuinka vuokratyöt vedättävät työntekijöitä palkanmaksussa ja lomaehdoissa, se pitäisi mennä toisin päin eli vuokratyöfirman haastattelijat näyttäisi samalla viikolla tilattua rikosrekisteriotetta ja henkilötunnusta itsestään, ennen kuin työnhakijan edes etunimeä näppäillään koneelle.


    • nollasoppari

      Joo ihme juttuhan tuo on, olen myös törmännyt samaan kerran vuokrafirmalla.

      Seuraavaksi heittäisin jonkun satunnaisen loppuosan, ehkäpä pitivät varmana mun tapauksessani että tulen heille töihin ja enpä kuitenkaan mennyt kun kyseessä oli joku ihan absurdi työ mistä ei kerrottu edes mitä työ käytännössä on ja mistään asiasta ei tarkemmin edes keskusteltu niin jätin väliin ihan suosiolla kun kusetus paistoi jo läpi asiasta.

      Eikä muuten kaduta pätkääkään.

    • epäillyttääkaikkihrfirma

      En laita nykyään edes kotiosoitetta tai oikeaa syntymäaikaa kun niiden henkilötietolomakkeita täytän. Postinumeroksi laitan yleensä kaupungin keskustan postinumeron jos ei muuten päsätä täytössä eteenpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe