Kuinka suhtaudutte siihen että nykyisin

Vähän_turhauttavaa

yhä useampi auto saa museoautostatuksen vaikka ovat suureksi osaksi vieläkin melkoisen moderneja ja joissa on jo suuri osa nykyajan varusteluista. Ei kestä enää kauan kun museoautossa on ajonhallinnat ja muut kotkotukset. Pitäisikö museoautoiän alarajaa nostaa taas 10 vuodella?

16

875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30.v.on.hyvä.aikaraja

      En ymmärrä miksi jotkut haluavat pysäyttää ajan niin että vain ennen 80-lukua olevat autot kelpaisivat museoautoiksi?
      "moderneja" varusteita voi olla esim. elektroninen polttoaineen suihkutus, tällainen oli jossain mersussa kaiketi jo 60-luvun lopulta alkaen. Mutta eihän silloiset tietokoneetkaan ole tämän päivän veroisia! Älypuhelinkin on silloisiin huoneen kokoisiin tietokoneisiin verrattuna suorituskyvyltään täysin ylivoimainen tietojenkäsittelylaite jollaisesta ei olisi voitu uneksiakaan 60-luvulla.

    • 80lukupyh

      Kunnon museoauto on vähintään 60 vuotias. kaikki sitä nuoremmat ei ole oikeita museoautoja.

    • ajattelunpa.itse

      Tällaista kyselevän kannattaisi ensimmäiseksi tutustua sanojen merkityksiin:

      Mikä on museo?
      Mitä pitää sisällään 'museotoiminta'?
      Museoauto-status?

      Nämä kun selvittää itselleen, niin huomaakin ettei museotoimintaa voi määritellä päättyväksi johonkin päivämäärään.
      Tosin kyseessä taisikin olla museo-ajoneuvo-statuksen mukanaan tuomien käyttöhelpotusten rajoittamishalu.

      Väitänpä erilaisten tietojärjestelmien yleistymisen vaikeuttavan entisöintiä enenevässä määrin, mitäköhän muodiksi tullut konservointi(ohjeistus) mahtaneekaan olla asiasta mieltä?

      Nykyinen ikäraja on todellakin jo riittävän korkea. Onhan jo monista 30 vuoden takaisista 'maailman tavallisimmista ajokeista' tullut harvinaisuuksia.
      Kummasti se harrastus tuppaa suuntautumaan oman nuoruuden autohaaveitten pariin...

    • Pepshukka

      Kysymys oikeastaan ihan hyvä mutta käytännön esteet ja senmyötä nykyajan ajopelien huono säilyvyys museovehkeiksi tulee ns kantapään kautta koska jokainen autoja tai mp:tä ruuvaava on huomannnut ettei niistä harrastevehkeiksi oikein ole.
      Muovia,muovia ja muovia jota kuorrutettu elektroniikalla ja kertäkäyttöratkaisuilla eli osiahan ei voi enää korjata ilman erikoistaitoja ja muovi säilyvyydeltään huonoa muutenkin.
      Ei ole enää "ikuisia"rasvattavia kohteita(jos viitsitty rasvata),ei kaasuttimia eikä saastevempeleistä vapaita moottoreita edes kohtuudella vaadittuna.
      Automaattivaihteistot on heppoisia ja toki hienoja aikanaan,huonoja jo silloin kestoltaan.
      Jopa kansanautoissa rupeaa olemaan sähköisiä lisävarusteita(poislukien USA autot joissa niitä ollut iätajat) elikkäs kuka niitä osaa korjailla,mistä hyvin säilyneitä muovi peltiosia eikä varsinkaan sisustanosia oikeissa väreissään ym murhetta.
      Tietenkin hienoista hienoimmat yksilöt säilyy satunnaisesti olipa mikä merkki tahansa mutta pääosin talteen otetaan ne eksoottiset mallit ja merkit koska niiden harrastajilla kukkarossa rahaa teettää erikoistyöt ja myös autojen arvo arvostus toista luokkaa kuin miljoonia taotun kansanmallin joka kaikinlisäksi ei anna silmälle,korville kuin rahalle vastiketta saati nyt ajamisen iloa.
      Ei voi olla huomioimatta myöskään kierrätystä joka tuhoaa romuautot nopsaan kuten ei myöskään sitä että saastemääräykset tiukkenee hurjaa tahtia EU alueella ja Suomi tietty apinoi kaiken=ellei ajopeliissä ollut katalysaattoria ja nykyään jo Euro 6 todistusta niillä ei nytkään mitään asiaa moniin kaupunkeihin ja oletamme ettei kohta maaseuduillekkaan kuin jollain erikoisluvalla=maksaa rahaa ja helppo rahastuskeino.
      Tarkoittaa että on täysin auki ja hämärän peitossa koko vanhojen ajoneuvojen liikennekelpoisuus ja sitämyöden halukkuus ostaa,investoida,entisöidä ja pitää enempi koristeena moisia ja nyt puhutaan kaikista vanhoista autoista&mp 1900-eteenpäin nykyään vaadittuun Euro 6 tasoon.
      2tahtiset saatetaan kieltää tyystin olipa perämoottori tai mopo!

    • on.se.vaikeaa.juu

      Voisiko aloittaja hieman perustella ja valottaa nimimerkkiään, eli mikä tässä oikein turhauttaa???

      Mikä muu/mitkä muut asiat aloittajaa ahdistaa?

    • JösseG

      Onko sillä sinänsä mitään merkitystä minkä ikäinen auto saa museoauto-statuksen? Ei niitä kovin montaa käytännössä missään museoissa säilytetä, se on vain status ja sinänsä ihan ok noin autoharrastusmielessä. Se mikä tässä kaihertaa on varmaankin normiautoa halvemmat käyttömaksut, verot vakuutukset jne., eikä käyttön määrää tietääkseni juuri valvota.

      Tämäkin olisi helppo muuttaa esim., että sinä hetkenä kun autolla lähtee yleiseen liikenteeseen, käyttöönottoilmoitus vain sähköisesti Trafille, jolloin ko. päivä vähennetään vuotuisesta ajopäivien määrästä jne. Näinhän se käytännössä pelaa normiautonkin kanssa joskin jokainen seisari maksaa muistaakseni 5 € verkossa ja käyttöönotto on maksuton.

      Museoautossa palvelu vois hoitua yhdellä maksuttomalla tai ainakin vähän halvemmalla ilmoituksella jolloin museoauto olisi vain sen päivän vakuutuksissa ja liikennekäytössä.

      • 89-corolla-ajossa

        Ehkä juuri tuo "museoauton" käyttö käyttöautona harmittaa niitä jotka maksavat käyttö- ja vakuutusmaksuja monin verroin enemmän.


      • museomiäs
        89-corolla-ajossa kirjoitti:

        Ehkä juuri tuo "museoauton" käyttö käyttöautona harmittaa niitä jotka maksavat käyttö- ja vakuutusmaksuja monin verroin enemmän.

        No miksi ei sitten kaikki mielensä pahoittajat rupea entisöimään niitä yli 30v. vanhoja autoja ja rupea ajelemaan niillä, jos se kerran on niin erinomaisen kadehdittavaa???


      • museomiäs

        30 ilmoitusta vuodessa? Joka kerta kun pistäytyy kylillä jätskillä sillä museokamppeella???

        Etkö keksi mitään vielä vaikeampaa? Kirjallinen anomus Trafiin ennen jokaista ajokertaa???

        "Se mikä tässä kaihertaa on varmaankin normiautoa halvemmat käyttömaksut, verot vakuutukset jne"

        Eikö jo ihan maalaisjärki sano, että satunnaiskäytössä olevasta yli 30 vuotta vanhasta entisöidystä autosta ei makseta ympärivuotisessa käytössä olevan käyttöauton maksuja?

        Ja miksi jotakuta kaihertaa? Eikö museoharrastus ole sallittua ihan kaikille, jotka haluavat?


      • SelväPeli
        museomiäs kirjoitti:

        30 ilmoitusta vuodessa? Joka kerta kun pistäytyy kylillä jätskillä sillä museokamppeella???

        Etkö keksi mitään vielä vaikeampaa? Kirjallinen anomus Trafiin ennen jokaista ajokertaa???

        "Se mikä tässä kaihertaa on varmaankin normiautoa halvemmat käyttömaksut, verot vakuutukset jne"

        Eikö jo ihan maalaisjärki sano, että satunnaiskäytössä olevasta yli 30 vuotta vanhasta entisöidystä autosta ei makseta ympärivuotisessa käytössä olevan käyttöauton maksuja?

        Ja miksi jotakuta kaihertaa? Eikö museoharrastus ole sallittua ihan kaikille, jotka haluavat?

        Jos kyse on todella museoautoharrastuksesta, esim. tekstarin lähettäminen Trafiin kun lähtee ajelulle, tuskin on se harrastuksen isotöisin juttu. Niitähän tämä vain harmittais jotka käyttävät museoautoa käyttöautona, eikö vaan.


      • Hankkikaa.elämä
        SelväPeli kirjoitti:

        Jos kyse on todella museoautoharrastuksesta, esim. tekstarin lähettäminen Trafiin kun lähtee ajelulle, tuskin on se harrastuksen isotöisin juttu. Niitähän tämä vain harmittais jotka käyttävät museoautoa käyttöautona, eikö vaan.

        Ihan junttia tuollainen kyttäys/rahastusmenttaliteetti. Miksi vitussa pitäisi tökkiä jotakin tekstareita kun harrastelee autoja???

        Ja ps. Museoautolla SAA ajaa vaikka vuoden jokaisena päivänä, kunhan maksaa täydet vakuutukset. Pitäisikö silloin lähettää joka päivä jotain tekstareita?

        Miksi muuten teillä kusipäillä, jotka ette edes tiedä asioista mitään, on kova hinku puuttua toisten asioihin?

        Tämä on ihan kusipäiden keskuudessa vellova urbaanilegenda, että liikenteessä pyörii museoautoja väärin käytettynä ihan solkenaan veroja kiertämässä. Tunnen ja tiedän sattumoisin satoja alan harrastajia, enkä tunne yhtään "värinkäyttäjää". Luulisi niitä olevan tuttavapiirissä sitten roppakaupalla.

        Entisöikää jokin yli 30 v. auto ja kokeilkaa tällaista nokkelaa "veronkiertoa". Menee siinä kusipäillä jauhot suuhun moneen kertaan ennen kun alkaa sitä kautta "säästämään" veroissa ja maksuissa!


    • kaikki.korjattavissa

      Mikä siinä elektroniikan korjauksessa on niin vaikeaa, eikö juotoskolvi pysy kädessä? Pullahtaneiden konkkien vaihto on varmasti hitsaamista ja rälläköintiä siistimpi ja helpompi homma. Jos konkka on vuotanut nesteet piirilevylle, siinä on jo vähän hommaakin mutta kyllä ne korjaa vanhoja tietokoneitakin joiden emolevyn paristo tai joku kondensaattori on vuotanut syövyttävät nesteet emolevylle.

      Sähkövikojen syynä monesti voi olla ihan perinteinen vika, johto poikki tai oikosulkee maahan tms. Siinä on sitten ihan perinteistä vikaantuneen kohdan etsintää, voi yrittää etsiä vaikka liittimien väliltä vastus- tai continuity mittauksella. Joskus johto voi olla katkennut jo heti liittimen takana, toisinaan virta ei kulje koska sulake tai liitin on vain hapettunut jne.

      Ei kannata nostaa käsiä pystyyn sähkövikojen kanssa noin helposti...

      • rtyuioiuyr

        2000-luvun autojen sähköviat on joskus todella vaikeita paikantaa, yksi liittimen hapettunut pinni riittää halvaannuttamaan jonkin järjestelmän ja pinnejä on autossa satoja, ohjausyksikötkin usein kertakäyttökamaa, joita ei pysty avaamaan ja korjaamaan autotalliolosuhteissa. Viat tyypillisesti sellaisia, että välillä toimii, välillä ei, mikä hankaloittaa sekin paikantamista. Liittimet monesti sellaisissa paikoissa, ettei niihin pääse mittailemaan ja käsiksi ilman isoa purkuoperaatiota, sitten purat ja kasaat, toteat, että vika onkin jossakin muualla, mahdollisia vikakohteita on lukematon määrä. Paskaista ja vittumaista hommaa.

        Siten ne anturit, niitä on joka puolella, usein huoltoliikkeissäkin sähkövikojen korjaukset ovat kokeellista osien vaihtamista. Uudehkoilla autoilla on sellainen ominaisuus, ne vikaantuvat seistessään käyttämättöminä, ei näiden sähkövikoihin vanhojen autojen harrastajan kiinnostus riitä, kun kaikki aika menisi siihen. Joten paalaukseen vaan nämä sähköherkkuautot, kun takuu loppuu, viimeistään 10 vuoden ikäisenä, olipa sitten kyseessä uutena 150 000, tai 10 000 € maksanut auto.

        Kertaköyttökulttuuriin on mennyt autoilu, kun katsoo autovahinkokeskuksessa olevia autoja, niin ei ihmeellinen kolhu tarvii olla, niin lunastukseen menee ja kun ei niitä kukaan halua enää korjata, purkuosien kysyntä on huonoa, siksi ne menee paalaukseen usein vähänajettujen moottoreiden ym kanssa.


    • mielipiteesikö_on_laki

      Aloittajan esittämän kysymyksen voisi esittää myös 30 vuoden päästä. Tai olisi voitu esittää 30 vuotta sitten. Aloittaja esittää mielipiteensä ja kysyy ehkä tuekseen muidenkin suhtautumista vaikka vastassa on selkeä ja kaikille yksikäsitteinen LAKI. Oikeastaan asia ei edes rajoitu museoautoihin vaan ihan kaikkeen.

      Se mitä laki ja määräykset sanovat museoautoista on siinä. Piste. Homma ei muutu täällä itkemällä tai muillakaan kansankäräjillä. Laki ei ole myöskään mikään mielipidekysymys. Jos laki on jonkun mielestä virheellinen tai epäoikeudenmukainen niin yhteys vaan "omaan" kansanedustajaansa ja aloitetta peliin tai vaikka kansalaisaddressi jos uskoo/luulee saavansa oikeutta. Juuri kansankäräjiä ja erilaisia Ranskan vallankumouksen rahvaan tuomioita vastaan juuri lait tässä maassa suojaavatkin niitä noudattavia. Museoautoja eilen, tänään tai huomenna oman mielipiteensä nojalla arvosteleva voi kysyä silloin kuka lopulta noudattaa lakia ja kuka anastaa virkavaltaa. Samoin kuin perätön ilmianto, laitetaan päälle vielä että vainoaminen on (viimeinkin) kriminalisoitu. Kuka haluaa tehdä ennakkotapauksen?

    • sälekaihtimet_vaihtoon

      Sanoisin että autoverotus ja autoilun muut kulut Suomessa ovat syynä siihen, että vuonna 2018 näkee vuoden 1988 "moderneja" autoja edelleen arkiliikenteessä. Kun museorekisteröinti on laillinen ulospääsy ja valtiovallan kädenojennus kannattaa varmaan sörkkiä ja pilata toimiva systeemi. Vuoden 1988 tai sitä vanhemman auton pito edellyttää aivan varmasti harrastetta, nimenomaan autoharrastetta eikä netissä nypläämistä.

      Museorekisteröinnin yhteydessä viimeistään selviävät homman vaatimukset ja ehdot joten systeemin väärinkäyttö on sen jälkeen tahallista. Jos aloittajan mielestä autokanta on tylsää, liian modernia (tarkennusta kaivataan) kannattaa varmaan aloittajan laittaa Suomen autoverotus ja muu valtion taholta tuleva rokottaminen uusiksi. Silloin köyhälläkin olisi varaa oikeasti moderniin autoon ja (kenties vihjattu) väärinkäyttö vähenisi, samaan aikaan kun vuoden 1988 (tai vanhemman )auton käyttö olisi enemmän perusteltua harrasteena kun "moderni" ei olisi saavuttamattomissa.

      Entä miten aloittaja suhtautuu viimeiseen tappiin saakka entisöidystä T-Fordista, joka on arkikäytössä ja normaalein vakuutuksin kesät talvet bonuksia keräten? Tekeekö mieli kytätä sälekaihtimet lepattaen että siellä se naapuri taas lähtee töihin museoautolla?

    • beat_this_you_lowlife

      Tämän päivän tavallisena pidetty, ylenkatsottu ja tuikitavallinen auto on todellakin harvinainen 30 vuoden päästä, sillä kuka enää vaalii mitään, ja tähän ehdottaa aloittaja jopa korotusta ikärajassa. Nykymeno on kuin entisen itänaapurin pellossa. Samaan aikaan valmistajatkin haluavat käydä kauppaa uuden uljaan kvartaalitalouden näköhorisontillaan, ja tuskin kukaan/mikään kehuu ennen kaikkea laatua. Yleisesti katsoen juntti rahvas jossain Tallinnan paatilla ei tosin edes vällää tai osaa katsoa muuta kuin halpaa hintaa kaikessa vaikka kepulikonstein.

      Jos oli olemassa ja muistaa 30 vuotta sitten, kun normaalit autoilun huollot ja ylläpito laimilyöden auto onkin jostain syystä alkujaankin paska kun ei sitten kestänytkään ajaa ilman öljyjä - niin paaliin vaan tuikitavallisen tylsä paska kestämätön kärry. Varomaton käyttö ja holtiton nykymeno muutoinkin juontaa kenties kätevästi 80-luvun kohtuuden ja suhteellisuudentajun menetykseen, kun joka iikka oli miljonäärejä niin ettei investoinneista tarvinnut huolehtia. Joka tapauksessa tämänhän oli päätyttävä sangen ankeasti 90-luvun lamaan, ja tästä sai myös jälkikasvu näppärää mallia kuinka asioita hoidetaan.

      Ja tämän aikakauden autojen museointi tulee aloittajan mielestä nyt kitkeä liian moderneina. Missä muualla maailmassa tehtiin urheiluautoista lava-autoja tai dieselöitiin edustusvaunuja tai ostettiin jenkkiveneitä ilman moottoreita laituriin tai joku Rellun dieselmoottori enintään kun oltiin niin miljonäärejä nimimerkillä hajuvesi lihapullilla eikä yhtään hävettänyt. Mielestäni esitin aloittajaa paremmin sosio-ekonomisen historiallisia, tai jopa antropologisia syitä aikakauden nimenomaan tallentamiseksi, eikä enempää hukattavaksi. Ellei sitten kenties halua unohtaa jotakin tässä esitettyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe