Petin entistä avomiestäni ja jäin kiinni, neuvoja?

toivotonnainen

Otsikko saattaa kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta koitan selittää asiani mahdollisimman selvästi ja yksinkertaisesti. Arvosteluja en vaadi, koska tiedän tehneeni väärin ja kadun tekojani, mutta haluaisin kuulla neuvoja siitä kuinka jatkaa tästä eteenpäin.

Seurustelin entisen puolisoni kanssa neljä vuotta (joista asuimme yhdessä kaksi), kunnes erosimme viime syksynä. Kesän aikana pidimme kuukauden pituisen tauon, koska olin epävarma suhteestamme. Tauon aikana näin netissä tapaamani miestä muutaman kerran (olimme jutelleet jo aikaisemmin) ja harrastimme seksiä, mutta tajusin heti sen jälkeen tehneeni väärin ja lopetin yhteydenpidon tähän mieheen. Tauon jälkeen jatkoimme yhteiseloa hetken, kunnes päätin että suhde on parasta lopettaa. Tällöinen puolisoni ei tiennyt tauon aikana tapahtuneista asioista mitään ja päätin jättää kertomatta koko jutusta hänelle. Erotessamme suhteemme oli todella kaveri-pohjainen ja minusta oli tuntunut jo kauan, että olimme vain kämppiksiä. Tästä johtuen suhteemme loppuikin "rauhallisissa" merkeissä ja päätimme jatkaa yhteydenpitoa kavereina.

Muutama kuukausi eron jälkeen, joulun aikaan, entinen puolisoni oli yllättäen saanut tietää tästä minun kesäisestä säädöstäni ("tuntemattomalta lähteeltä") ja siitä mitä oli tapahtunut. Hän oli todella loukkaantunut ja vihainen koko asiasta, joten myönsin tällöin hänelle kaiken, tunteet nousi pintaan ja olin todella pahoillani koko asiasta. Nyt eksäni ei halua enää puhua minulle, emmekä ole olleet yhteyksissä ollenkaan joulun jälkeen. Koko asia harmittaa ja toivon, että voisin palata ajassa taaksepäin ja tehdä toisin. Välitän yhäkin eksästäni ja haluaisin tietää mitä hänelle kuuluu, mutta en ole varma pitäisikö minun lähestyä häntä ja lähettää viestiä vai ei. Olen kuullut, että hän tapailee uutta naista, enkä haluaisi pilata hänen onnellisuuttaan piinaamalla häntä menneillä asioilla. Ajattelen kuitenkin häntä joka päivä, enkä tiedä mikä tähän tunteeseen auttaisi. Pitäisikö minun jättää eksäni vain rauhaan ja jatkaa elämääni, vai voiko tilanteen vielä korjata niin, että voisimme olla edes kavereita? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

14

1662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turha_itkeä_enää_perään

      Asiat teidän välillänne on eksän puolesta loppuunkäsitelty. Hän ei halua kuulla enää sinusta, on mennyt eteenpäin, tapailee jo toista. Jätä eksäsi rauhaan, ota tapahtuneesta opiksi ja jatka elämääsi.

      • toivotonnainen

        Kiitos vastauksestasi.


    • Ehdottomasti teet väärin, jos otat minkäänlaista yhteyttä exääsi. Sen sijaan et tehnyt lainkaan väärin kokeillessasi tauon aikana toista miestä ja harrastaessasi seksiä. Teillähän oli exän kanssa tauko. Ei se mikään tauko ole, jos sinä aikana on joitakin velvollisuuksia toista kohtaan.

      Sinä et ole tehnyt mitään väärää ja olet nyt vapaa. Olet vapaa jatkamaan uuden etsintää. Todennäköisesti löydät. Entisestä et pääse täysin henkisesti irti, ennen kuin olet löytänyt uuden. Psyyke ei tottele käskyjä, vaan se vie aikansa. Mutta ennen kaikkea, älä ota yhteyttä exääsi. Menestystä sinulle. :)

      • toivotonnainen

        Kiitos vastauksesta.

        Taidat olla oikeassa. Olen alkanut tapailemaan jo hiljalleen uutta miestä ja olen aidosti kiinnostunut hänestä ja tykkään hänestä paljon, mutta silti ajatukset eksästäni pomppaavat minun mieleeni päivittäin. Nämä ajatukset liittyvät pääasiassa siihen kuinka petin hänet ja onko hän antanut minulle anteeksi... Koen siis pettäneeni hänet, koska olin puhunut tämän ”säädön” kanssa jo ennen taukoakin aika romanttiseen sävyyn, ja koska eksäni vihastui asiasta suunnattomasti. Haluaisin kuitenkin kyseiset ajatukset eksästäni päästäni pois ja jatkaa elämääni normaalisti uuden tuttavuuden kanssa, vaikka se vaikeahkolta tuntuukin.


      • toivotonnainen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Taidat olla oikeassa. Olen alkanut tapailemaan jo hiljalleen uutta miestä ja olen aidosti kiinnostunut hänestä ja tykkään hänestä paljon, mutta silti ajatukset eksästäni pomppaavat minun mieleeni päivittäin. Nämä ajatukset liittyvät pääasiassa siihen kuinka petin hänet ja onko hän antanut minulle anteeksi... Koen siis pettäneeni hänet, koska olin puhunut tämän ”säädön” kanssa jo ennen taukoakin aika romanttiseen sävyyn, ja koska eksäni vihastui asiasta suunnattomasti. Haluaisin kuitenkin kyseiset ajatukset eksästäni päästäni pois ja jatkaa elämääni normaalisti uuden tuttavuuden kanssa, vaikka se vaikeahkolta tuntuukin.

        "Koen siis pettäneeni hänet, koska olin puhunut tämän ”säädön” kanssa jo ennen taukoakin aika romanttiseen sävyyn..."

        Aivan turhaa syyllisyydentunnetta. Kuka ei olisi puhunut milloin mihinkin sävyyn liittonsa aikana. Et todellakaan ole syyllinen toimiessasi tavalla, jolla suurin osa ihmisistä toimii. Sitä paitsi de facto, teidän yhdessäolonnehan oli silloin jo täysin kuivahtanut. Kuka ei katsoisi, minkä väristä ruoho on aidan tuolla puolen. Syyllisyydentuntosi on aivan aiheetonta.

        Nyt ei käynyt selville, kuinka pitkällä romanssinne on. Oletko jo antanut hänelle vittua? Vai tarkoititko, että hän on sama mies, jonka kanssa harrastit seksiä tauon aikana? Jos et ole antanut, toimi nopeasti. Tie miehen sydämeen, päinvastoin kuin usein väitetään, ei kulje vatsan vaan naisen vitun kautta. Anna hänelle signaali, että olet todella kiinnostunut hänestä.

        Kiusaavat ajatukset eksästä heikkenevät vähitellen. Millään ei voi prosessia nopeuttaa eikä hidastaa.

        Olen todella iloinen puolestasi. Nythän asiat kehittyvät juuri oikeaan suuntaan. Yliherkkä omatuntosi vain kiusaa, mutta kyllä sekin ohi menee. Hienoa! :)


      • toivotonnainen
        selaaja kirjoitti:

        "Koen siis pettäneeni hänet, koska olin puhunut tämän ”säädön” kanssa jo ennen taukoakin aika romanttiseen sävyyn..."

        Aivan turhaa syyllisyydentunnetta. Kuka ei olisi puhunut milloin mihinkin sävyyn liittonsa aikana. Et todellakaan ole syyllinen toimiessasi tavalla, jolla suurin osa ihmisistä toimii. Sitä paitsi de facto, teidän yhdessäolonnehan oli silloin jo täysin kuivahtanut. Kuka ei katsoisi, minkä väristä ruoho on aidan tuolla puolen. Syyllisyydentuntosi on aivan aiheetonta.

        Nyt ei käynyt selville, kuinka pitkällä romanssinne on. Oletko jo antanut hänelle vittua? Vai tarkoititko, että hän on sama mies, jonka kanssa harrastit seksiä tauon aikana? Jos et ole antanut, toimi nopeasti. Tie miehen sydämeen, päinvastoin kuin usein väitetään, ei kulje vatsan vaan naisen vitun kautta. Anna hänelle signaali, että olet todella kiinnostunut hänestä.

        Kiusaavat ajatukset eksästä heikkenevät vähitellen. Millään ei voi prosessia nopeuttaa eikä hidastaa.

        Olen todella iloinen puolestasi. Nythän asiat kehittyvät juuri oikeaan suuntaan. Yliherkkä omatuntosi vain kiusaa, mutta kyllä sekin ohi menee. Hienoa! :)

        En tiedä miten muiden suhteissa toimitaan vastaavanlaisissa tilanteissa, mutta koin silti, että tein väärin. Tulevaisuudessa en aio ainakaan elätellä kuihtunutta suhdetta noin pitkään, että tarvisi alkaa muiden miesten kanssa juttelemaan salaa. Mutta kiitos silti mielipiteestäsi.

        Jos tarkoitit että ollaanko harrastettu seksiä, niin kyllä, useastikin. Suhteemme näyttäisi lähestyvän seurustelu-vaihetta ja olen siitä iloinen, mutta ikävät ja myös nostalgiset ajatukset eksästä kummittelevat päässäni yhäkin... Toivon, että ne heikkenisivät, mutta sitä saa varmaan vielä odottaa jonkun aikaa.

        Kiitos avuliaista vastauksista, päätin olla ottamatta yhteyttä eksääni :)


      • toivotonnainen kirjoitti:

        En tiedä miten muiden suhteissa toimitaan vastaavanlaisissa tilanteissa, mutta koin silti, että tein väärin. Tulevaisuudessa en aio ainakaan elätellä kuihtunutta suhdetta noin pitkään, että tarvisi alkaa muiden miesten kanssa juttelemaan salaa. Mutta kiitos silti mielipiteestäsi.

        Jos tarkoitit että ollaanko harrastettu seksiä, niin kyllä, useastikin. Suhteemme näyttäisi lähestyvän seurustelu-vaihetta ja olen siitä iloinen, mutta ikävät ja myös nostalgiset ajatukset eksästä kummittelevat päässäni yhäkin... Toivon, että ne heikkenisivät, mutta sitä saa varmaan vielä odottaa jonkun aikaa.

        Kiitos avuliaista vastauksista, päätin olla ottamatta yhteyttä eksääni :)

        "...päätin olla ottamatta yhteyttä eksääni"

        Hyvä! Ja hyvää yötä!


    • IHmettelenkö

      Mulla Exä ainakin ensin reagoi siten että alkoi monen kuukauden mykkäkoulu, sitä edelsi tietenkin riitelyä ja väittelyä mutta kun aikaa kului sain suhteet takaisin kuntoon ja nyt voin sanoa suhdettamme eräänlaiseksi ystävyydeksi. Anteeksi antamiseen menee joskus kauan aikaa mutta kuka jaksaa kantaa kaunaa menneiden vääryyksien takia? Kyllä se lopulta on vaivan arvoista mutta ymmärrän myös että aluksi se yhteydenotto yritys vaikuttaa hyvin oudolta, kuin tahtoisi palata takaisin ja kuin olisi jotenkin riippuvainen ja takertunut entiseen vaikkei se olekaan sitä. Helpommalla tietenkin pääset kun annat ajan korjata ja siirryt eteenpäin omassa elämässä.
      Pitkään riidelty, sovinto tehtyä ja ystävyyden palauduttua loppuivat myös ne ilkeät juorut joita exä tykkäsi laittaa liikkeelle kostoksi. Nykyään ei niitä enää ole ja pidän sitä merkkinä rauhasta. Vihdoin. The End. Ja niin, toivon myös Exälle hyvää elämää ja positiivisia fiilareita! Vilpittömästi!

      • toivotonnainen

        Kiitos vastauksesta.

        Pystyn samaistumaan todella paljon kirjoitukseesi. Päätin muiden kirjoittajien kommenttien perusteella olla ottamatta yhteyttä eksääni, mutta toivon toki, että hän oppii antamaan minulle anteeksi tekoni ajan kuluessa. En myöskään halua palata eksäni kanssa takaisin yhteen, mutta tunnen olevani juurikin takertunut häneen jollakin tapaa, kerran ajattelen häntä päivittäin.
        Hyvä, että kohdallasi on käynyt noin ja kaikki on nyt hyvin. Toivon kovasti itselleni samaa lopputulemaa.


      • järjenäänipuhuu
        toivotonnainen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Pystyn samaistumaan todella paljon kirjoitukseesi. Päätin muiden kirjoittajien kommenttien perusteella olla ottamatta yhteyttä eksääni, mutta toivon toki, että hän oppii antamaan minulle anteeksi tekoni ajan kuluessa. En myöskään halua palata eksäni kanssa takaisin yhteen, mutta tunnen olevani juurikin takertunut häneen jollakin tapaa, kerran ajattelen häntä päivittäin.
        Hyvä, että kohdallasi on käynyt noin ja kaikki on nyt hyvin. Toivon kovasti itselleni samaa lopputulemaa.

        Eikös sen tauon tarkoitus ja pointti yleensä ole siinä, että kumpikin miettii jatketaanko vielä yhteistä taivalta vai oliko se siinä. Ja eihän sitä silloin naiskennella sinne ja tänne jos mietitään ollaanko vielä pari vai ei. Tieteski sun omatunto kolkuttelee kun et noudattanut sitä sopimusta.

        Kun eron jälkeinen ensimmäinen vastaantullut ei osoittaudukaan ominaisuuksiltaan oikeaksi, on taas pakko vaihtaa, sellasella menolla hukkaa aika äkkiä oman minänsä ja lopputulemana jää paskaa mieleen omasta toiminnasta niin kun sulla on jäänyt.

        Kantsuisi koettaa olla muutama kuukausi tai pidempään ihan silleen yksikseen, ei juosta tuli persuksen alla haku päällä tyypistä toiseen. Nyt jos koskaan sulla olisi ollut hyvä mahdollisuus miettiä mitä sinä elämältäsi haluat. Millaisen työn, millaisen kodin, opiskeletko lisää jne, tekisikö mieli mennä ulkomaille duuniin jne jne. kun ei ole mitään sidoksia.

        Mikä pakko sun oli heti uusi suhde aktivoida?
        Onko sulla parisuhde ainoo mahdollinen asia, sellanen on pakko olla kun muillakin on?
        Vai ootsä läheisriippuvainen, joku on oltava siinä vierellä?
        Tikittääkö joku biologinen kello vai etkö uskalla elää päivääkään yksin?


      • järjenäänipuhuu kirjoitti:

        Eikös sen tauon tarkoitus ja pointti yleensä ole siinä, että kumpikin miettii jatketaanko vielä yhteistä taivalta vai oliko se siinä. Ja eihän sitä silloin naiskennella sinne ja tänne jos mietitään ollaanko vielä pari vai ei. Tieteski sun omatunto kolkuttelee kun et noudattanut sitä sopimusta.

        Kun eron jälkeinen ensimmäinen vastaantullut ei osoittaudukaan ominaisuuksiltaan oikeaksi, on taas pakko vaihtaa, sellasella menolla hukkaa aika äkkiä oman minänsä ja lopputulemana jää paskaa mieleen omasta toiminnasta niin kun sulla on jäänyt.

        Kantsuisi koettaa olla muutama kuukausi tai pidempään ihan silleen yksikseen, ei juosta tuli persuksen alla haku päällä tyypistä toiseen. Nyt jos koskaan sulla olisi ollut hyvä mahdollisuus miettiä mitä sinä elämältäsi haluat. Millaisen työn, millaisen kodin, opiskeletko lisää jne, tekisikö mieli mennä ulkomaille duuniin jne jne. kun ei ole mitään sidoksia.

        Mikä pakko sun oli heti uusi suhde aktivoida?
        Onko sulla parisuhde ainoo mahdollinen asia, sellanen on pakko olla kun muillakin on?
        Vai ootsä läheisriippuvainen, joku on oltava siinä vierellä?
        Tikittääkö joku biologinen kello vai etkö uskalla elää päivääkään yksin?

        Kun pidetään tauko, se on hyödyllinen vain siinä tapauksessa, että sinä aikana voi verrata mahdollisia puolisoita. Vertailu on mahdollinen vain, jos on tauon aikana ollut yhdynnässä toisen kanssa. Ihmisen, jonka kanssa ei ole ollut seksiä, vertaaminen toiseen, jonka kanssa on ollut seksiä, ylittää mielikuvituksen kyvyt.

        Sitä paitsi tyylisi on aggressiivinen ja törkeä: "Onko sulla parisuhde ainoo mahdollinen asia, sellanen on pakko olla kun muillakin on?
        Vai ootsä läheisriippuvainen, joku on oltava siinä vierellä?
        Tikittääkö joku biologinen kello vai etkö uskalla elää päivääkään yksin?"


      • toivotonnainen
        järjenäänipuhuu kirjoitti:

        Eikös sen tauon tarkoitus ja pointti yleensä ole siinä, että kumpikin miettii jatketaanko vielä yhteistä taivalta vai oliko se siinä. Ja eihän sitä silloin naiskennella sinne ja tänne jos mietitään ollaanko vielä pari vai ei. Tieteski sun omatunto kolkuttelee kun et noudattanut sitä sopimusta.

        Kun eron jälkeinen ensimmäinen vastaantullut ei osoittaudukaan ominaisuuksiltaan oikeaksi, on taas pakko vaihtaa, sellasella menolla hukkaa aika äkkiä oman minänsä ja lopputulemana jää paskaa mieleen omasta toiminnasta niin kun sulla on jäänyt.

        Kantsuisi koettaa olla muutama kuukausi tai pidempään ihan silleen yksikseen, ei juosta tuli persuksen alla haku päällä tyypistä toiseen. Nyt jos koskaan sulla olisi ollut hyvä mahdollisuus miettiä mitä sinä elämältäsi haluat. Millaisen työn, millaisen kodin, opiskeletko lisää jne, tekisikö mieli mennä ulkomaille duuniin jne jne. kun ei ole mitään sidoksia.

        Mikä pakko sun oli heti uusi suhde aktivoida?
        Onko sulla parisuhde ainoo mahdollinen asia, sellanen on pakko olla kun muillakin on?
        Vai ootsä läheisriippuvainen, joku on oltava siinä vierellä?
        Tikittääkö joku biologinen kello vai etkö uskalla elää päivääkään yksin?

        Niinhän se taitaa olla, mutta sanoimme ennen tauolle menemistä, että saamme molemmat tehdä mitä haluamme ja niin kuin parhaaksi näemme. Itse en tiedä, tekikö eksäni tauon aikana mitään.
        Olen muuttanut uuteen kotiin, opiskeluni loppuivat juuri ja sain uuden työpaikan. Luettelemasi asiat ovat minulla niin sanotusti ”hoidossa” ja nykyinen uusi tuttavuus, ketä olen tapaillut, tuli elämääni hieman yllättäen, mutta olen iloinen siitä. En siis etsimällä etsinyt ketään, vaan näin pääsi nyt vain käymään. Läheisyyden kaipuuta minulla on, mutta niin on varmasti monella muullakin ihmisellä. En ajattele, että parisuhde on pakko olla, koska muillakin on sellainen. Olen miettinyt tulevaisuuttani ja voin sanoa rehellisesti, että voin nähdä tämän ”uuden mieheni” siinä oikein hyvin. Emme kiirehdi asioiden kanssa, mutta toivomme tämän tietenkin olevan kestävää ja pysyvää. Kiitos silti näkökannastasi.


    • Sekoiraälähtää

      Luulen, että sinulla tuli tauko just sopivasti. Oli varmaan uusi kaveri jo katottuna..
      Samaten tauko loppui sopivasti kun uusi suhde päättyi. Tämä on ihan yleistä käytöstä kun nainen on epävarma suhteestaan. Et todellakaan ole ainoa, joka toimii näin.
      Asiassa hyvä puoli on se, että nyt miehesi tietää millainen oikeasti olet, eikä halua enää olla kanssasi. Olet saanut ihan riittävästi vahinkoa aikaan, joten jätä miehesi rauhaan.
      Ehkä sinäkin olet oppinut jotakin. Opi kunnioittamaan miestäsi. Kun jatkossa olet epävarma suhteestasi, niin ota asia puheeksi miehesi kanssa ennen kuin alat tapailemaan muita miehiä. Näillä neuvoilla tulet pärjäämään.
      TSÄP!

      • Taas älähtää yksi koira, johon kalikka on kajahtanut: "Luulen, että sinulla tuli tauko just sopivasti. Oli varmaan uusi kaveri jo katottuna.."

        Kun halua olla ilkeä, näin luulosi muuttuu tiedoksi. Tiedät omasta päästäsi sekä, mitä toinen on tehnyt, että myös sen selityksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe