Vapauden ja riippuvuuden rajat

Elsaa75

Toivoisin keskustelua ja mielipiteitä aiheesta vapaus parisuhteessa. Olemme olleet pari vuotta naimisissa, itselläni on kaksi pitkää suhdetta takana mieheni sen sijaan ei ole koskaan asunut naisen kanssa yhdessä. Mieheni tekee pitkää päivää töissä ja itse pyöritän omaa firmaa. Vapaapäivä kun tulee niin miehelläni alkaa jo aamusta poltella sukanpohjat ja pian painellaankin kaverikierrokselle suuntaan ja toiseen. Itse teen lasten kanssa kotitöitä ja vapaapäivän touhuiluja eli kauppareissuja, ulkoilua ym. Illemmalla kun puoliso tulee kotiin niin ilta kuluukin kännykällä tai itse valitsemaansa filmiä yksin katsoen. Saan huomiota siinä vaiheessa kun alkaa olla sänkyynmenon aika ja siellä touhuilu. En kieltäydy seksistä oikeastaan ikinä vaan heittäydyn mukaan vaikka aluksi ei olisi niin innostanutkaan. Lomilla mieheni suunnittelee joitain menoja kanssani mutta tekee parin-kolmen viikon reissuja perheensä luokse ulkomaille johon ehdottomasti ei halua minua mukaan. Hänen perheensä pitää minusta todella paljon ja kyselevät aina miksi minä ja lapset eivät tule, ja hän valehtelee heille että minulla on kiireitä yritykseni kanssa. Itse matkustelen sitten lasten kanssa ja se sopii hänelle hyvin.
Pahoitan mieleni mieheni käytöksestä usein, olisin itse hyvinkin sitoutuvaa perhe-eläjä -tyyppiä. En pysty ymmärtämään hänen motiivejaan liitossamme, ja jos asiasta koitan puhua niin alkaa ilmiriita. Haluaisin jakaa arjen ja loman enemmän mieheni kanssa mutta hän saa minut tuntemaan itseni roikkujaksi. Alan muuttua siitä iloisesta ja innostuvasta naisesta tyytymättömäksi ja katkeraksi ihmiseksi enkä tiedä miten olla onnellisemmin riippumaton miehestäni joka ei kaipaa seuraani.

18

647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiheetta.enempään.M

      Ei hyvältä näytä. Jos miehesi matkustelee ilman sinua joitakin harvoja kertoja lukuunottamatta ja jos hän viettää enemmän aikaa kavereiden kuin perheen kanssa, ei homma ole tasapainossa. Ulkoruokintaan.

    • Msnolibri

      Miksi et jakaisi aikaasi hänen kanssa enemmän? Kun hän saapuu illalla kotiin, miksi alat katselemaan leffoja? Miksi syytät miestäsi valehtelijaksi, vaikka hän ei ole sitä?

      • Kummallinen kommentti. Mistä kirjoittaja luulee tietävänsä. Näyttää siltä, että hän vain haluaa olla ilkeä aloittajalle. Nettiraivoa.


    • y15

      Tilanne on paha, mutta tuntuisi kumminkin parhaalta vaihtoehdolta, nostaa kissa pöydälle.

      Tuli mieleen ettei tässä ole kysymys kulttuuri eroist

    • Maikkius77

      Jssajpp

      Jätä se sika, ansaitset jotain paljon parempaa

    • oletkouusioperhe

      Anteeksi ehkä ole vanhanaikainen mutta avioliitossa kun ollaan ei mielestäni lomia vietetä erillään perheestään. Kyllä yleensä ne lomat otetaan yhtä aikaa ja sovitellaan töissä ajankohdat. Aika kummallista avioliittoa vietätte jos erikseen lomia pidätte. Samoin kuin kavereiden työnä kahvilla käyntiä yksinään käy ei mene kyllä sekään normaali avioliittoon kuuluvaksi. Toki harrastus on omat kummallakin ja se on ainoa jota mielestäni erikseen harrastetaan. En ymmärrä tuota lomailua ilman perhettä. Varsinkin kun ei ota lapsia mukaan ja jätä sinua töitä tekemään kun olet varattu muualle loman aikana. Eikö s kun jo kerro jotain teidän kummallisesta avioliitosta. Miksi se ei ota lapsia mukaan vaan yksin lomailee perheensä luokse ilman sinua? Ovatko lapset jonkun toisen? Silloin voin käsittää että jättää lapset sulle. Kun avioliitossa ollaan niin yhdessä lomat vietetään ja kylässä käydään ystävillä. Harrastus toki on oma jokaisen. Mutta onhan pariskuntia joilla yhteinen harrastuskin. Mutta minusta tuo teidän kuvio ei normaalia. Tämän siitä saa kun uusioperheitä tulee niin ei Voikkaan yhdessä mennä joka paikkaan.

    • totuusonkarua

      Kertoo kyllä selkeästi uusioperheen ongelmista. Mies käy kavereillaan ilman sinua ja jopa lomia pitää ilman sinua. Miksikö sen kaverit eivät halua sinua kahville? Miksi mies ei halua sinua mukaan lomille kun toisille kertoo ettet pääse. Haloo! Oliko se edes kysynyt sinulta haluatko mukaan? Nyt laita asiat kuntoon ja kerro suoraan että haluat olla mukana lomilla että kavereiden luona kahvilla. Selkeästi lapset eivät ole yhteisiä kun sulle jättää. Jos ne olisi yhteisiä kai nyt isä ne mukaan ottaisi lomalle? Ainakin kaiken järjen mukaan pitäisi se edes lapset ottaa mukaan. Eihän lapsilla ole ongelmaa saada lomaa eihän? Kuvaat uusioperheen ongelmia selkeästi. Jos mies on perustanut perheen tulisi sen myös esittelevän kavereilleen perheensä. Samoin kun lomat yhdessä viettäen. Joskus toki käy niin ettei töiden takia voi yhtäaikaa pitää. Silloin lomalla olevan kumppanin on kotona vietettävä loma puuhaten siellä. Ei lomamatkoja tehdä yksin. Tosin jos harrastaa jotain miesten juttuja kuten metsästystä on silloin matka ymmärrettävää ja loman pitäminen ilman perhettä. Mutta silloin harrastuksesta kyse. Mutta jos matkoille lähtee ja muille kertoilee ettet pääse töiden takia eikä sinulta edes kysy pääsetkö eikö sinulla kellot soi?

    • uusioperheensai

      Tässäpä sulle tarina uusioperheestä ja mihin johti. Vanhempani erosivat ja isä löydän uuden nopeaan. Loppui meidän lasten tärkeys tasan tuon uuden vaimon vaatimuksiin . Ei yhteisiä jouluja kenenkään meidän lasten tykönä tai muutoin yhdessä oloa. Yksin isä käy joskus tervehtimässä meitä lapsia ja katsomassa lapsen lapsiaan. Tuon uuden vaimon lasten kanssa kyllä jouluja ja yhdessä oloa vietetään. Ja uuden vaimon suvun kanssa pidetään lomia ym. Eikö kerro selkeästi että uusi vaimo on se joka sirkusta vetää? Ja isän toteltava jotta saa pitää uuden vaimonsa. Toki me lapset ymmärrämme ettei isän tarvitse yksin olla ja jäädä meidän takia. Ikävää se on mutta pitäisi tuon uudenkin silloin hyväksyä meidät muutkin. Se kuka on eronnut itse on sen päätettävä kenen tykönä kulkee ja pitää edes yhteyttä. Ja esittelee uuden puolisonsa. Meidän perhe tuhoutui täysin uuden vaimon myötä. Olemme kyllä "kutsuneet luoksemme uudenkin vaimon. Mutta katsoppas kummaa kun ei halua. Tiedän isän olevan murheissaan meidän välisestä suhteesta ja uskon sen itsekseen surevansa kun ei voi meitä lapsia tavata ja lomia pitää yhdessä. Ikävä tarina tämä mutta elämän realiteettia johon emme voi vaikuttaa.

      • Elsaa75

        Kiitos paljon asiallisille kommentoijille. Itse olen pähkäillyt että puolisoni ottaa hyvin itsekkäästi itselleen sopivat palat liitostamme, mutta ei halua itse tinkiä mukavuudenhalustaan ja "vapaudestaan". Lapset ovat tosiaan minun lapsiani edellisestä liitostani, mutta olivat toki olemassa jo silloin kun mies valitsi minut puolisokseen. Olen perusluonteeltani kiltti ja mukautuva, mutten kuitenkaan tyhmä reppana - minä hoidan meillä kaikki mahdolliset paperiasiat ja virastokuviot, puhumattakaan huushollin pyörittämisestä. Taitaa olla niin että en se ole minä joka tarpeettoman paljon roikkuu miehessään ja yrittää rajoittaa hänen menemisiään, vaan mieheni on kypsymätön vakaaseen parisuhteeseen ja haluaa ns. syödä molemmista kuormista samanaikaisesti.


      • vcbcv
        Elsaa75 kirjoitti:

        Kiitos paljon asiallisille kommentoijille. Itse olen pähkäillyt että puolisoni ottaa hyvin itsekkäästi itselleen sopivat palat liitostamme, mutta ei halua itse tinkiä mukavuudenhalustaan ja "vapaudestaan". Lapset ovat tosiaan minun lapsiani edellisestä liitostani, mutta olivat toki olemassa jo silloin kun mies valitsi minut puolisokseen. Olen perusluonteeltani kiltti ja mukautuva, mutten kuitenkaan tyhmä reppana - minä hoidan meillä kaikki mahdolliset paperiasiat ja virastokuviot, puhumattakaan huushollin pyörittämisestä. Taitaa olla niin että en se ole minä joka tarpeettoman paljon roikkuu miehessään ja yrittää rajoittaa hänen menemisiään, vaan mieheni on kypsymätön vakaaseen parisuhteeseen ja haluaa ns. syödä molemmista kuormista samanaikaisesti.

        "mutten kuitenkaan tyhmä reppana - minä hoidan meillä kaikki mahdolliset paperiasiat ja virastokuviot, puhumattakaan huushollin pyörittämisestä. "

        Sori vaan, mutta tuotahan mitä teet mies sinulta juuri odottaakin. Pyörität kaikkea mahdollista ja varmasti välillä mahdotontakin, miehen ei tarvitse tikkua ristiin laittaa. Vaan hän keskittyy itseensä, kavereihin ja perheeseen ulkomailla. Hänellä ei tosiaan olisi kaikkeen aikaa, jos vaatisit häneltä vastuunottoa etkä tekisi mitään miehen puolesta. Tätä jatkamalla vahvistat vain miehen vastuuttomuutta, sitä että hän voi tehdä mitä huvittaa.


    • vcbcv

      "Pahoitan mieleni mieheni käytöksestä usein, olisin itse hyvinkin sitoutuvaa perhe-eläjä -tyyppiä."

      Hmm, mielenkiintoista. Miten olet "eksynyt" tämän miehen kanssa avioliittoon ja yhteiseen asuntoon? Vai muuttiko hän systeemiään vasta, kun asuitte jo yhdessä? Noh, oli niin tai näin, niin eihän tuollainen pidemmän päälle vetele. Teillä näyttäisi olevan aivan erilainen käsitys parisuhteesta. Ehkä mies tarvitsee (pysyvää) oleskelulupaa ja sinä olit sopiva kohde? Vähän aikaa leikkimistä lastesi "isänä", ja menit lankaan? Koska halusit kunnon perinteistä parisuhdetta ja mies osasi esittää sitä aikansa. Naimisiin mentyänne tekee mitä lystää eikä sinun toiveesi enää kiinnosta.

      Ts. pahalta näyttää. Tuossa ei ole mitään, josta voisi alkaa neuvotella. Olette liian kaukana toisistanne.

    • pop98

      Klassinen tapaus, olet ottanut sitoutumiskammoisen komean miehen jolla riittä vientiä myös muiden naisten parissa, ja koetat nyt muuttaa häntä sitoutuneeksi vain sinuun.
      Olis kannattanut ottaessa katsoa ennemmin kiltti sitoutuva tavallinen rumempi "ei jännittävä" =(ATM) mies.
      Sitä saa mitä tilaa..

      • kerropase

        Nämä kirjoitukset on oikeesti niin palstalaisten ajatuksen juoksua kuvaavaa. Jos olet komea niin olet välttämättä pelkästään naisia höyläävä tyhjäpää, samoin jos nainen on kivan näköinen on hän pinnallinen ja tyhmä. Eläkää vaan tuossa kuplassanne. Itse tiedän fiksuja, hyvän näköisiä, syvällisiä miehiä ja ilomielin ottaisin itselleni sellaisen, jos vaan kohdalle osuisi. Niistä vaan monet on tukevasti naimisissa, mutta ei sitä koskaan tiedä. Miksi minun pitäisi tyytyä ihmiseen, joka ei itseäni viehätä?


    • oppeliini1

      Hei Elsaa, voisiko lapsesi viettää loma-aikaa vanhempiesi tai muun perheenjäsenen luona silläaikaa kun sinä menet miehesi mukaan matkoille/ matkalle? miehesi ilmoittaessa matkastaan, (sinun ei tarvitse olla miehen mukana koko kuukautta, viikkokin riittää!), ostat itse matkalippusi ja tekemättä asiasta mitään sen isompaa numeroa vain lyottäydyt miehesi seuraan?
      Ei hän voi sinua poiskaan tyontää, mikäli käytät yleisiä kulkuneuvoja, lentokoneita, junia , jne.

      Lomastanne todennäkoisimmin kehittyy oikein hyvä, saat viettää aikaa hänen perheensä kanssa.
      Sitten vain palaat takaisin lastesi luo ja mies saa jääädä lopettelemaan lomansa.

      • Elsaa75

        Kiitos kivoista ajatuksistasi ilman syyllistämistä tai lokeroimista. Laitoin heti tuulemaan ja järjestin lapsille kesän lomailut isänsä kanssa samaan aikaan kun puolisoni on kaavaillut reissua kotimaahansa. Tällä kertaa oli alunperinkin ollut ajatuksena lähteä yhdessä ja samalla kiertää maata autoillen. Mutta nyt kun ilmoitin että lastenhoito on järjestetty niin on hankalampi alkaa muuttamaan matkasuunnitelmia. Tein hyvin selväksi määrätietoisuuteni asiassa. Jos ei hyvällä niin vähän kovemmalla ;).


    • Hei Elsaa77

      Otat esille kysymyksen, joka jokaisen parisuhteen täytyy jollain tavalla ratkaista: erillisyyden ja läheisyyden välisen janan. Jos parisuhteessa on liikaa läheisyyttä eikä juurikaan erillisyyttä ja yksilöllisyyttä, kumppanit tukehtuvat ja rajoittuvat, ja usein alkavat kontrolloida itseään ja toisiaan, hengittämisen helppous vähenee. Jos erillisyyttä on liikaa, ei sitoutuminen ja tunnesuhde ja emotionaalinen läheisyys pääse syntymään. Vaikuttaa, että teidän suhteessanne erillisyys on syönyt liikaa tilaa läheisyyden ja me-hengen kustannuksella. Vaikuttaa myös siltä, ettette tee päätöksiä yhdessä vaan ne sanellaan toisen osapuolen taholta. Onko välillänne tasaveroisuutta riittävästi?
      Kerrot, että keskusteluista syntyy ilmiriita. Voisiko olla syytä perinpohjin miettiä sitoutumistanne ihan ammattilaisen kanssa, pariterapiassa? Jos tilanne jatkuu samanlaisena, vaikuttaa, että voit huonosti. En oikein jaksa uskoa, että se muuttuisi itsestään, ilman että laitetaan mitään omaa panostusta asiaan. Mielestäni asia pitää ottaa puheeksi ja miettiä, millaiseen muutokseen kumpikin voi sitoutua (vai voiko?) että suhde voisi paremmin. Mitä mietit tästä?


      Merja, diakoni

      • Elsaa75

        Kiitos todella osuvista sanoistasi. Pidän itseäni suhteellisen itsenäisenä naisena mutta tarvitsen juuri tuon me-hengen jotta voin hyvin parisuhteessa. Olen yrittänyt myös sanoa puolisolleni että kun saa huomiota riittävästi on irti päästäminenkin paljon helpompaa - on ikäänkuin puntit tasan. Jos taas jatkuvasti jää kakkoseksi jos jonkinnäköisille menoille ja muiden tarpeille, ja on jatkuvasti toista vaille, tuntuu pienemmätkin irtiotot loukkaukselta. Odotukset jäävät täyttymättä, ja toinen sen tietää myös luikahtaessaan omille menoilleen. Parisuhde perustuu kuitenkin mielestäni perushalulle ja tarpeelle jakaa elämänsä toisen kanssa ja vierellä, tehden siitä sitten omia juttuja harrastusten ym merkeissä yhdessä niistä sopien. Meillä on nämä herran menot melkolailla ilmoitusluonteisia eikä minulta niihin paljon mielipidettä kysellä. Eli ei ihan tasapainoista sillä saralla. Taloudellisesti taas kantaa vahvasti vastuunsa perheestämme, mikä tuo omalta osaltaan turvaa arkeemme. Ja tästä olen häntä usein muistanut kiittää. Ehkä pariterapia ei olisi ollenkaan hullumpi ajatus, ihan suuntaviivojen kartoittamiseen ja uusien ajatusten avaajaksi.


      • Hchc

        Et kysy uskosta. Kirkossa ei uskota. Miksi olet siellä töissä jos pelkäät puhua uskosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      4194
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4102
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3914
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2725
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2475
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1950
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1609
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1422
    Aihe