Mistä nimi guttaperkka on tullut?

Guttistuttis

Onko se uuden ajan keksintö vai peruja jostain kauempaa?

32

5554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykskaakoo

      Aika vanha "keksintö" yli kaksisataa vuotta.

    • KuttaPerkkaa

      Tulee kumipuusta saatavan aineksen latinalaisesta nimestä. Nähtävästi sinulla on joku laite (tietokone tms) jolla pääsee nettiin, niin sillä pääsee myös wikipediaan, josta löytyy tarkka tieto ko. guttaperkasta! Näin se kehitys kehittyy ja ihmiset sivistyy!!

    • Guttistuttis

      Kävin alunperin Wikipediassa, mutta ei se kerro, kuinka ja milloin nimi on levinnyt venemaailmaan.

      Käyttivätkö isänne tai isoisänne tai isoisoisänne nimeä guttaperkka?

      • Toinenjoku

        Lasikuituvene = guttaperkkapaatti. Tuli tänne läns rannikol joskus 60-70 luvul.
        Mut guttaperkka on paljo vanhenp keksint.


    • Malajin kieltä. Getah perca, eli perca -puun (palaquium gutta) lateksia l. maitiaisnestettä.

      Malaijit käyttivät tätä "luonnonmuovia" ainakin jo 1600-luvulla.

    • Guttaperkakitara

      Termiä on käytetty halventavana ilmaisuna mistä tahansa sellaisesta muoviesineestä, jollaisia on perinteisesti tehty jostain (aiemmin) arvostetummasta materiaalista.

    • KieliHaltuun

      Vaarini oli ylpeä kun oli varaa laittaa guttaperkkaa jonnekin puun sijaan..
      Aloittajan kyssäristä ei ilmennyt yhteyttä veneisiin, nyt hiffaan, luulin että hän kyseli väärällä palstalla.. Tosi huonosti muotoiltu kysymys!!

      • JaaaMääVai

        Et ilmeisesti millään hahmottanut yhteyttä veneiden lasikuituun kun nyt kuitenkin täällä purjehduspalstalla ollaan?

        Ajattele ensin, kirjoita sitten, sanos vaari kun netissä surffaili.


    • Viiskytluvulta

      Isä vainaa käytti sanaa joten tuttu on.Jotain muoviin liittyvää,lapsena ymmärsin.

    • Kuttaperkkaa käytettiin ennen muovin yleistymistä niihin tarkoituksiin, joihin nykyisin käytetään muovia.

    • suksija

      Hiihtokilpailuista olen kotiin kantanut just guttaperkkalusikoita, noin vuosina, -64-73.
      Sillä nimellä isäni niitä kutsui:)

      • pettuperkkaa

        Sanonta vakiintui tarkoittamaan ylipäätään huonolaatuista, tai sanokaamme kakkosluokan, tuotetta ja tavaraa. Eli palkintolusikkasi ilmeisesti eivät olleet ainakaan isäsi mielestä oikeita hopealusikoita tms. Muutama tuollainen on jossain itselläkin edelleen tallessa, mutta sama on käsitys niiden materiaalista!


    • Tulet_kuulemaan

      Guttaperka on materiaalirintamalla kuuminta hottia. Olen juuri tekemässä tohtorin väitöskirjaa guttaperkan käytöstä näköradion teollisessa valmistuksessa.

      • guttapergamiäs

        Kun näköradiot tulivat markkinoille, oli juuri siirrytty käyttämään lastulevyä kaikenlaisten kodin sisustuskalujen valmistuksessa. Kuuloradioita tehtiin pageliitista.


      • bageli
        guttapergamiäs kirjoitti:

        Kun näköradiot tulivat markkinoille, oli juuri siirrytty käyttämään lastulevyä kaikenlaisten kodin sisustuskalujen valmistuksessa. Kuuloradioita tehtiin pageliitista.

        Se oli kyllä bakeliittia.


      • guttabergamiäs
        bageli kirjoitti:

        Se oli kyllä bakeliittia.

        Joo, niin suomeksi. Hyvä kommentti. Onnea!


      • AinaHaluaisiOppiaUutta
        guttabergamiäs kirjoitti:

        Joo, niin suomeksi. Hyvä kommentti. Onnea!

        ihan silkasta mielenkiinnosta millä kielellä bakeliitti on pagelite?


      • guttabergamiäs
        AinaHaluaisiOppiaUutta kirjoitti:

        ihan silkasta mielenkiinnosta millä kielellä bakeliitti on pagelite?

        Kotikielelläni, serbokroatiaksi. Hauskaa, että joku on kiinnostunut.


      • EiKysyväTieltäkäänEksy
        guttabergamiäs kirjoitti:

        Kotikielelläni, serbokroatiaksi. Hauskaa, että joku on kiinnostunut.

        Tänks, itse kun hallitsen vain kroatiankielisen standardoidun kirjoitusasun ja senkin vain muutaman sanan kohdalta niin en ollut tajunnutkaan että on olemassa serbokroatian standarditikin. Kiitos aina oppii uutta.


    • Anonyymi

      Meillä wc-pöntön kansi oli kuttaperkkaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kuttaperkka on orgaaninen muovi. Se on kemiallisesti inertti ja helposti muotoiltavissa.

      Lasikuituveneen pinta muistuttaa kuttaperkkaa joten miksipä sitä ei sillä kutsuttaisi erotuksena puusta tai raudasta. Kuttaperkka oli tuttu monesta paikasta eikä lujitemuovitekniikka ollut laajalti ymmärrettyä.

      Varmaan kuttaperkkaa käytettiin myös pilkallisesti etenkin niiden suussa, joilla ei ollut varaa siihen.

      • Anonyymi

        Guttaperkkaa kyllä käytetään nykyisinkin autoissa ihan kiitettävän paljon...Olen kuullut sanaa käytettävän myös noin 100 vuotta vanhojen ja sitä vanhempien lähinnä kerrostalojen lämmöneristeistä vaikka sana kananp_ska lienee oikeampi.


    • Anonyymi

      Trabantin rakennusaineesta puhuttiin aikoinaan guttaperkasta. Ja mikäli täällä jostain kumman syystä on nuoremman polven väkeä, selvitettäköön että Trabant oli itä-saksalainen automerkki, ei niin laadukas sellainen.

      • Anonyymi

        Trabant oli itä-saksalaiseksi laadukas.
        Sen huippunopeus oli 80 km/h koska tikka lentää vain 65 km/h


      • Anonyymi

        Täällä on näköjään nuoremman polven väkeä joten selvitetään Trabantin rakennetta. Trabantin ulkopinnat olivat jonkinlaista kovaa puristettua massalevyä. Esimerkiksi ovien rungot olivat normaalisti prässätyistä peltiosista hitsattuja mutta ulkopinta oli tähän runkoon liimattua massalevyä. Koko auton rakenne noudatti samaa periaatetta eli metallinen runko joka oli päällystetty tällä massalevyllä. Tästä syystä korin riittävän vääntöjäykkyyden varmistamiseksi oli mm.
        korin metallisessa pohjalevyssä kaksoisrakenne.
        Guttaperkaksi tuohon aikaan kutsuttiin kaikkia aineita joiden alkuperää ei oikein tunnettu. Guttaperkkaa olivat myös ensimmäiset lasikuituiset veneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on näköjään nuoremman polven väkeä joten selvitetään Trabantin rakennetta. Trabantin ulkopinnat olivat jonkinlaista kovaa puristettua massalevyä. Esimerkiksi ovien rungot olivat normaalisti prässätyistä peltiosista hitsattuja mutta ulkopinta oli tähän runkoon liimattua massalevyä. Koko auton rakenne noudatti samaa periaatetta eli metallinen runko joka oli päällystetty tällä massalevyllä. Tästä syystä korin riittävän vääntöjäykkyyden varmistamiseksi oli mm.
        korin metallisessa pohjalevyssä kaksoisrakenne.
        Guttaperkaksi tuohon aikaan kutsuttiin kaikkia aineita joiden alkuperää ei oikein tunnettu. Guttaperkkaa olivat myös ensimmäiset lasikuituiset veneet.

        Trabantin kori oli valmistettu DDR:n halvasta keksinnöstä nimeltä Duroplast joka oli sekava massa jossa oli ainakin villaa ja selluloosaa ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trabant oli itä-saksalaiseksi laadukas.
        Sen huippunopeus oli 80 km/h koska tikka lentää vain 65 km/h

        Trabantissa oli bensahana joka piti muistaa sulkea moottorin sammuttua koska muuten se tulvi, ja se oli kova savuttamaan 2-tahtimoottorillaan. Ostoluvan saatuaan sitä piti jonottaa yli 10 vuottakin. Savuttavien Trabantien ruuhka kuulostaa hyttysparvelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trabantissa oli bensahana joka piti muistaa sulkea moottorin sammuttua koska muuten se tulvi, ja se oli kova savuttamaan 2-tahtimoottorillaan. Ostoluvan saatuaan sitä piti jonottaa yli 10 vuottakin. Savuttavien Trabantien ruuhka kuulostaa hyttysparvelta.

        Trabin moottori tuli tutuksi veneen kanssa. Ei sentään veneen moottorina, mutta sellaisella vinssattiin vene maihin omassa rannassa. Vinssirumpuna pyörän laippaan survattu alumiinijatke. Oli se hyvin sosialistinen tuote, erikoismaininta sytytyspuolalle, joka hyvin käsintehdyn näköinen käämitys peltilaatikossa, jonka kansi oli avattavissa. Ajan tavan mukaan 6 V laitteet, mutta ripeästi käynnistyi 12 V:lla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trabantin kori oli valmistettu DDR:n halvasta keksinnöstä nimeltä Duroplast joka oli sekava massa jossa oli ainakin villaa ja selluloosaa ym.

        Tarkennetaan vielä tätä ylen tärkeää asiaa. Kyllä siinä oli itsekantava teräsrakenteinen kori. Ainoastaan kaikki ulkopinnat olivat tätä ihmeainetta. Kori oli niin jäykkä, että katon poistamisen jälkeenkin ovet toimivat. Emme myöskään saaneet itsetehtyä Cabriolet Trapia röykytettyä rikki radallamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trabantissa oli bensahana joka piti muistaa sulkea moottorin sammuttua koska muuten se tulvi, ja se oli kova savuttamaan 2-tahtimoottorillaan. Ostoluvan saatuaan sitä piti jonottaa yli 10 vuottakin. Savuttavien Trabantien ruuhka kuulostaa hyttysparvelta.

        Amerikan maassa eräs rikas oli kuullut autosta, jota piti kuulemma jonottaa huikeat 10 vuotta. Hän halusi sellaisen ja tilasi. Kun tämä äveriäs sai sitten Euroopasta lähetyksen, hän kirjoitti tehtaalle sähkösanoman: "Kiitos pienoismallista. Milloin se oikea tulee?"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      686
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe