Mitä KorpiSinkun Rinkassa On?.. ;P

Nuuskaa.Korpeaa

.. Jakakaas nyt Parhaimmat Vaate, Varuste, Muona jne. Vinkit KorpiSinkun Matkaan.. ;D

Otetaan nyt vaikka Kolme erillaista ReissuRinkka Vaihtoehtoa.. Voi vastata yhteen tai vaikka jokaiseen vaihtoehtoon, jos.. Haluu.. Tai olla Jopa Vastaamattaki.. Hjuumorilla tai Ilman.. ;D

1. ViikonLoppu Reissu

2. Viikon Reissu

3. Pirempi Reissu.. ;D

29

471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PalstaTrolli

Rinkkaan tungetaan viikon tai pidemmän reissun (not-talvi) tapauksessa jotain seuraavaa

-Majoitteeksi riippumatto, laavu ja makuupussi. Miellyttävä nukkua ja kevyt telttaan verrattuna
      -Istuvat, hiertämättömät, hengittävä & vedenpitävät kengät, merinovillasukat
      -Sadeasu, kevyt, hengittävä, ei vuoda ennen kuin on liottu yli viikko
      -Rinkan sadesuoja
      -Maastopuku, villapaita ja pari vaihtopaitaa, sukkia pari paria
      -Tulitikut, puukko, kartta, simpanssi, kello
      -Ruokaa, itselämmittyvää tai viileää MRE. Puuroksi vettä, selviytymiskeksejä ja kaakaota.
      -Adolf-keitin astia, kiinteä polttoaine aamupuuron ja kahviin, todella kevyt. Astia myös nuotiolle
      -Juomarakko, 3L
      -Kalastusvermeet
      -Kavereita

Jos pitäisi oikein leikkiä survivalistia, niin metsästysmussukka ja ase.

• mansikkakakkua

Suola, hunaja ja ½-kg ainakin pähkinöitä, sekä avaruuspeite; pitää tarvittaessa lämmön ja suojaa sateellakin... vaikka katoksena ja on kevyt! Saippua tiiviissä kotelossa, muutama kpl laastareita, septidin 100 ml ja antiseptiset sidetarpeet. Kännykkä; kaiken varalta jos tarvitset apua... sen ehkä voi kiperässä tapauksessa paikantaa (viranomainen) ja apukin löytää paikalle.
        ...................................................................................................
        Lämpöä 37,8 astetta->finrexin-neo mustaherukka-jauhe 2dl lämmintä vettä ja takaisin nukkumaan... Hyvää yötä, jälleen!

• .. Siinä oli Aikast hyvä Setti.. Ei tosin mitään Yllättävää, eikä mitään hyviä PirkkaNiksejä tai muita vastaavia Eräilijän Spessuja, joita ei välttis tiedä tai osaa ottaa huomioon, jos/kun ei ole lajiin täysin vielä Hurahtanut.. ;P

.. Kiitos kuitenkin hyvästä vastauksesta.. Olen hieman pohdiskellut myös varusteita yms. ns. "laajennettuun" JokaMiehenOikeuteen.. Jos/kun niille olisi ehkä tarvetta tai haluaisi ainakin testata niiden toimivuutta ja treenata sellaisiakin juttuja "valmiiksi", jos joskus sellainen tilanne tulisi eteen, että sellaisille taidoille ja/tai varusteille voisi olla tarvetta.. ;P

• mansikkakakkua kirjoitti:

Suola, hunaja ja ½-kg ainakin pähkinöitä, sekä avaruuspeite; pitää tarvittaessa lämmön ja suojaa sateellakin... vaikka katoksena ja on kevyt! Saippua tiiviissä kotelossa, muutama kpl laastareita, septidin 100 ml ja antiseptiset sidetarpeet. Kännykkä; kaiken varalta jos tarvitset apua... sen ehkä voi kiperässä tapauksessa paikantaa (viranomainen) ja apukin löytää paikalle.
        ...................................................................................................
        Lämpöä 37,8 astetta->finrexin-neo mustaherukka-jauhe 2dl lämmintä vettä ja takaisin nukkumaan... Hyvää yötä, jälleen!

.. Siinä myös ihan hyviä tarpeita Rinkkaan, kuin myös pienempään reppuun ja lyhyempään reissuun.. ;P

Kyllä sä taisit tulla kunnolla kipeeksi.. Nyt vaan rauhassa hoidat itsesi terveeksi.. Muistakin Se.. ;P

• mansikkakakkua

Voi Nuuska, kyllä mä täydensin PalstaTrollin luetteloa... siihen rinkkaan ainoastaan hyvänä lisänä. Yhdenkäden retkikirves tai -vesuri 25-35 cm pituutta ja kilon verran ehkä painoa; olisi korpimaastossa oiva työkalu nuotio puiden katkontaan/pilkontaan ja jos sadekatoksenkin joudut rakentamaan on lähes ehdoton.

Niin muutamasta haapa tai leppä rungonriuusta, sekä niiden oksista ja lehvistöistä sekä avaruuspeitteestä sellaisen äkkiä rakentaa.
        Sen suojissa on hyvä vaihtaa kuivaa ja lämmintä ylle sateella, eikä kaikki vaatteet ole silloin lähtökohtaisesti alttiina kastua. Repusta kaivat pähkinät ja mutustelet muutaman pahimpaan nälkääsi.

Niin nuotiopuuksi kannattaa katsoa jo valmiiksi kuivuneita oksia, joita katkot sopivan pituisiski nuotioon. Kuiva kuusen näre syttyy hyvin... mutt kipunoi paljon ympäristöön.Ja nuotio paikka on syytä valita huolella... jottei tule sytyttäneeksi metsäpaloa, eikä se kyllä ihan jokamiehen oikeuksiin kuulu.
        Erämaajärven rantahiekka on varmasti turvallisin paikka, kostea hiekka eikä kasvullistoa lähellä... järvi vieressä josta saa vettä nuotiopaikan varmistamiseen... loppu sammutukseen; holvaat sammuneen hiilloksenkin vielä vedellä.
        Flussassa ainakin... en ole käynyt lääkärissä, joten se influenssasta en tiedä varmuudella, mutt B olisisi silloin oma arvioni... näin oireiden peruusteella. Soitin alakertaan ja pyysin tuomaan ovelle kaksi tukevaa annosta lounasta, vanhemmilleni ja pari munkkia. Astiat jää tänne ruokailun jälkeen ja menevät täällä pesusuun... palautetaan sitten kun tilanne meillä on normalisoitunut. Kohta tuovat illallisen vanhemmilleni Pojulle.
        Koska minä olen sairas tämän huushollin yksikään jäsen ei mene ruokasaliin ja vie ehkä mukanaan tarttuvaa tautia.

Mullakin oli lounas 2dl vaniljajäätelöä ja ruokalusikallinen mantelijauhoja sen päällä... annoin sen sulaa aikast paljon ja kääntelin siitä lopulta pehmiksen itselleni. Iso mukillinen
        KeisarinMorsian teetä hunajalla... ja sen jälkeen unta palloon Tsaikovskia hiljaa taustalla...

Khatia Buniatishvili, pianist - Tchaikovsky, Piano Concerto
        https://www.youtube.com/watch?v=4Yzessr6cE0&list=RD4Yzessr6cE0

Voi Nuuska, kyllä mä täydensin PalstaTrollin luetteloa... siihen rinkkaan ainoastaan hyvänä lisänä. Yhdenkäden retkikirves tai -vesuri 25-35 cm pituutta ja kilon verran ehkä painoa; olisi korpimaastossa oiva työkalu nuotio puiden katkontaan/pilkontaan ja jos sadekatoksenkin joudut rakentamaan on lähes ehdoton.

Niin muutamasta haapa tai leppä rungonriuusta, sekä niiden oksista ja lehvistöistä sekä avaruuspeitteestä sellaisen äkkiä rakentaa.
        Sen suojissa on hyvä vaihtaa kuivaa ja lämmintä ylle sateella, eikä kaikki vaatteet ole silloin lähtökohtaisesti alttiina kastua. Repusta kaivat pähkinät ja mutustelet muutaman pahimpaan nälkääsi.

Niin nuotiopuuksi kannattaa katsoa jo valmiiksi kuivuneita oksia, joita katkot sopivan pituisiski nuotioon. Kuiva kuusen näre syttyy hyvin... mutt kipunoi paljon ympäristöön.Ja nuotio paikka on syytä valita huolella... jottei tule sytyttäneeksi metsäpaloa, eikä se kyllä ihan jokamiehen oikeuksiin kuulu.
        Erämaajärven rantahiekka on varmasti turvallisin paikka, kostea hiekka eikä kasvullistoa lähellä... järvi vieressä josta saa vettä nuotiopaikan varmistamiseen... loppu sammutukseen; holvaat sammuneen hiilloksenkin vielä vedellä.
        Flussassa ainakin... en ole käynyt lääkärissä, joten se influenssasta en tiedä varmuudella, mutt B olisisi silloin oma arvioni... näin oireiden peruusteella. Soitin alakertaan ja pyysin tuomaan ovelle kaksi tukevaa annosta lounasta, vanhemmilleni ja pari munkkia. Astiat jää tänne ruokailun jälkeen ja menevät täällä pesusuun... palautetaan sitten kun tilanne meillä on normalisoitunut. Kohta tuovat illallisen vanhemmilleni Pojulle.
        Koska minä olen sairas tämän huushollin yksikään jäsen ei mene ruokasaliin ja vie ehkä mukanaan tarttuvaa tautia.

Mullakin oli lounas 2dl vaniljajäätelöä ja ruokalusikallinen mantelijauhoja sen päällä... annoin sen sulaa aikast paljon ja kääntelin siitä lopulta pehmiksen itselleni. Iso mukillinen
        KeisarinMorsian teetä hunajalla... ja sen jälkeen unta palloon Tsaikovskia hiljaa taustalla...

Khatia Buniatishvili, pianist - Tchaikovsky, Piano Concerto
        https://www.youtube.com/watch?v=4Yzessr6cE0&list=RD4Yzessr6cE0

.. Kyllä Mä nyt Luonnossa Pärjään ja tuollaiset PerusJutut Tiiän.. Mut HardCore KorpiJutut voi olla enemmän tai vähemmän hakusessa ja/tai treenin tarpeessa.. ;P

.. Toi AvaruusPeite on monikäyttöinen ja Hyvä olla matkassa.. Mut.. PalstaTrollin Rinkassa(kin) oli LaavuPeite/Kangas, joka käy tuohon käyttöön paremmin.. Koska se on Isompi ja Kestävämpi jne.. ;P

Toivotaan, että paraneminen menisi mahdollisimman kivuttomasti.. Mut.. Vaikka olisi Kevyempikin Flunssa, niin 2-3 viikkoa menee enemmän tai vähemmän toipilaana silloinkin.. Eli ei aleta leikkimään TeräsMuidua kesken paranemisen.. Tiedoksi Sulle Se.. =)

.. Hyvää IllanJatkoa sinne.. =)

• mansikkakakkua
        NuuskaMuikkune kirjoitti:

.. Kyllä Mä nyt Luonnossa Pärjään ja tuollaiset PerusJutut Tiiän.. Mut HardCore KorpiJutut voi olla enemmän tai vähemmän hakusessa ja/tai treenin tarpeessa.. ;P

.. Toi AvaruusPeite on monikäyttöinen ja Hyvä olla matkassa.. Mut.. PalstaTrollin Rinkassa(kin) oli LaavuPeite/Kangas, joka käy tuohon käyttöön paremmin.. Koska se on Isompi ja Kestävämpi jne.. ;P

Toivotaan, että paraneminen menisi mahdollisimman kivuttomasti.. Mut.. Vaikka olisi Kevyempikin Flunssa, niin 2-3 viikkoa menee enemmän tai vähemmän toipilaana silloinkin.. Eli ei aleta leikkimään TeräsMuidua kesken paranemisen.. Tiedoksi Sulle Se.. =)

.. Hyvää IllanJatkoa sinne.. =)

Leffoja katsellessa menee aika nyt, kun kyljet on nukuttu jo puuntuneiksi. Sain Tintin ottamaan mun kunto-ohjaukset ja hieronnat... sekä hoivan aamujumpat 2kpl arkiaamuina ens viikolla.
        Parille asiakkaalle tällainen vaihto ei sopinut... no sairaana mä en töitä tee ja hakeutuvat sitten jonkun muun apuun, parempaan kun en pystynyt.

Pari kuumeetonta päivää niin minä päivystän taas ainakin toimiston puolella... puhelinta voin käytellä ja soitellen tehdä tilaukset sekä tietsikan välityksellä.
        Silloin en tartuntavaaraa aiheuta... kenelläkään ei pitäisi olla valittamista; jos toipilaana teen toimisto työt... ne mitkä pystyn. Kakkonen ja Kätilö saavat vastata muusta toiminnasta.
        Kakkonen saa vielä tehdä ne työtkin joita vielä vierastan/olen epäpävarma tai epäilen edes töpekseväni.
        Kyllä hän painaa tarvittaessa jarrua... vaikka mun varpaitteni päälle, mä luotan siihen.

Harmiksen viesti oli näen mä poistettu vuorostaan... siinä nyt ei taatusti mitään kiellettyä ollut.
        Kuivamuonako se niin ärsytti ja neuvo jauhelihan itse kuivatukseen... mulla on lappalaisten ilmakuivattua poroa usein pieni palanen, josta veistelen puukolla lihaa,sipulihiutaleiden ja riisin joukkoon kiehumaan, sellainen eränkävijän varma risotto nälkään. Jos kalaa en ole joesta, järvestä tai tunturilammesta saanut. Josta sitt tulikin taas tammukat mieleeni, ahh!

Varokaa sairastumasta flunssaan, saan juoda koko ajan ja silti... mulla on kaktus kurkussani.
        Illanjatkoja kaikille ja saman tien Hyvää yötä!

• mansikkakakkua
        mansikkakakkua kirjoitti:

Leffoja katsellessa menee aika nyt, kun kyljet on nukuttu jo puuntuneiksi. Sain Tintin ottamaan mun kunto-ohjaukset ja hieronnat... sekä hoivan aamujumpat 2kpl arkiaamuina ens viikolla.
        Parille asiakkaalle tällainen vaihto ei sopinut... no sairaana mä en töitä tee ja hakeutuvat sitten jonkun muun apuun, parempaan kun en pystynyt.

Pari kuumeetonta päivää niin minä päivystän taas ainakin toimiston puolella... puhelinta voin käytellä ja soitellen tehdä tilaukset sekä tietsikan välityksellä.
        Silloin en tartuntavaaraa aiheuta... kenelläkään ei pitäisi olla valittamista; jos toipilaana teen toimisto työt... ne mitkä pystyn. Kakkonen ja Kätilö saavat vastata muusta toiminnasta.
        Kakkonen saa vielä tehdä ne työtkin joita vielä vierastan/olen epäpävarma tai epäilen edes töpekseväni.
        Kyllä hän painaa tarvittaessa jarrua... vaikka mun varpaitteni päälle, mä luotan siihen.

Harmiksen viesti oli näen mä poistettu vuorostaan... siinä nyt ei taatusti mitään kiellettyä ollut.
        Kuivamuonako se niin ärsytti ja neuvo jauhelihan itse kuivatukseen... mulla on lappalaisten ilmakuivattua poroa usein pieni palanen, josta veistelen puukolla lihaa,sipulihiutaleiden ja riisin joukkoon kiehumaan, sellainen eränkävijän varma risotto nälkään. Jos kalaa en ole joesta, järvestä tai tunturilammesta saanut. Josta sitt tulikin taas tammukat mieleeni, ahh!

Varokaa sairastumasta flunssaan, saan juoda koko ajan ja silti... mulla on kaktus kurkussani.
        Illanjatkoja kaikille ja saman tien Hyvää yötä!

Huomenta! Hirveä jano ja kurkku tulessa. Kävin suihkussa ja jalsoin vielä vaihtaa sänkyyni kuivan lakanankin, olin hikoillut nukkuessani lakanatkin kosteiksi... pakko ne oli vaihtaa, enempää en nyt jaksakaan. Vettä oon juonut kohta varmaan ½-litraa... ja syönyt kimpaleen kaakao raakasuklaata ett vähän lisää vielä janottaisi.
        Ei ollut oikein mitään muutakaan mitä tällä kurkulla tekisi mieli syödä, eikä jätski nyt käy... paleltaa muutenkin. Pyyheliina turbaani päässä aion nyt käydä nukkumaan... selvittelen aamulla hiukseni solmuista ... se on sen ajan murhe sitten. Öitä!

Huomenta! Hirveä jano ja kurkku tulessa. Kävin suihkussa ja jalsoin vielä vaihtaa sänkyyni kuivan lakanankin, olin hikoillut nukkuessani lakanatkin kosteiksi... pakko ne oli vaihtaa, enempää en nyt jaksakaan. Vettä oon juonut kohta varmaan ½-litraa... ja syönyt kimpaleen kaakao raakasuklaata ett vähän lisää vielä janottaisi.
        Ei ollut oikein mitään muutakaan mitä tällä kurkulla tekisi mieli syödä, eikä jätski nyt käy... paleltaa muutenkin. Pyyheliina turbaani päässä aion nyt käydä nukkumaan... selvittelen aamulla hiukseni solmuista ... se on sen ajan murhe sitten. Öitä!

.. PäiviäPäiviä.. Palsta olikin eilen taas ihan jumissa.. Ainakin joskus puolen yön paikkeilla, kun yritin muutaman kerran puolen tunnin aikana tulla palstalle kurkkaamaan.. Heitti vain VirheIlmoituksia.. ;D

Juuh.. Influenssaa se on melko varmasti.. =(.. Nyt vain lepoa, nestettä ja mahdollisimman vähän stressiä.. ;P

.. Mikä mahtaa muuten olla lyhkäisin verkko mitä on myynnissä.. 10 metrisiä ainakin löysin.. Noh, eipä sellainen kauheasti tilaa vie.. Taitaa olla ihan Passelin pituinen.. "HyttysVerkoksi".. ;D.. Mikähän mahtaisi olla Järkevin ReikäKoko ja VerkonLanganPaksuus?.. ;P

• Survivalmom

Ihan hyvä lista :) Lisäisin..
        -puukko
        -rakkolaastarit
        -myrskytikut tai tulukset
        -ketjusaha
        -karhukello tai pilli
        -taskulamppu jos pimeä vuodenaika
        -10m paracord-narua

• mansikkakakkua

.. PäiviäPäiviä.. Palsta olikin eilen taas ihan jumissa.. Ainakin joskus puolen yön paikkeilla, kun yritin muutaman kerran puolen tunnin aikana tulla palstalle kurkkaamaan.. Heitti vain VirheIlmoituksia.. ;D

Juuh.. Influenssaa se on melko varmasti.. =(.. Nyt vain lepoa, nestettä ja mahdollisimman vähän stressiä.. ;P

.. Mikä mahtaa muuten olla lyhkäisin verkko mitä on myynnissä.. 10 metrisiä ainakin löysin.. Noh, eipä sellainen kauheasti tilaa vie.. Taitaa olla ihan Passelin pituinen.. "HyttysVerkoksi".. ;D.. Mikähän mahtaisi olla Järkevin ReikäKoko ja VerkonLanganPaksuus?.. ;P

Silmäkooltaan kalakannasta riippuen 0,30-0,50 mm ja vahva langanpaksuus 0,2 mm... sillä voi jo pyydystää ahvenista -> haukiin...jne.
        Mutt kannattaa sitten kokea verkko usein, ahvenet kuolee verkoissa nopeasti ja hauet kyllä kokee sun verkkosi jos sä et sitä tee.
        Verkkoon kiinni jäänyt hauki taas peloittelee ahvenet kauas, eikä niitä enää verkkoon ui.

Aiotko sä puron poikki verkkosi laskea, se muuten on kiellettyä. Verkko pyynnissä pitäisi olla vene ... tai kanoottikin käy jos osaa käyttää sitä. (harva osaa olla pulahtamatta veten ja verkkojen kanssa se on hengenvaarallista) Mieluummin sitt vaikka lautta tai ilmapatjavene.
        Suosittelen eräretkelle lämpimästi; onkimista, virvelöintiä tai perhostelua.

Tässä kohtaa sun pitää tehdä valintoja mitä otat eräretkelle... kun kantajiakaan ei täältä hevin löydy... paitsi tietenkin mönkijä. Mutt sen ruokkiminen taas on niin pulmallista... erä olosuhteissa etten mä ota kantaa siihen.

Mulla on kokemusta mönkijästä n. 100m. ... mieluummin mä kävelen metsässä; kuin ajan pahanhajuisella, äänekkäällä moottoriajoneuvolla sille soveltumattomassa maastossa, omaa terveyttäni uhmaten. Keljuttaa jo tämän hetkinen olotilakin, flunssassa!
        Toisin sanoen mä kaadoin sen epelin kumoon kanervikossa, kun en osaa... eikä maksa vaivaa opetella ajamaan sitä maltillisesti. Omat jalat ovat 100% varmemmat ja paremmat, erä olosuhteissa käytössä, kun osaa niistä pitää huolta.

Söin lounaaksi perunamuusia ja karjalanpaistia... soseruokana.
        Sauvasekoittimella; kastikelihat oli ajettu tahnaksi ja liitetty kastikkeen joukkoon... samoin oli käsitelty parsakaali, soseeksi.
        Kolme pehmeää ruokaa samalla syvällä lautasella... lusikoitavana. Yks hoitajista toi ovelle lounaamme ja ilmoitti Faijalle ett soseruoka on sitten perheenne nuorimmalle! =))

Kohta on kahviaika... ainakin mä olen haistavani sen jo omaan huoneeseeni... sitä ootellen.
        Enkä mä surkeasta olostani tämän enempää empatiaa kerjää, mä tein sen tuolla aikaisemmin jo, jos et huomannut! =)

Silmäkooltaan kalakannasta riippuen 0,30-0,50 mm ja vahva langanpaksuus 0,2 mm... sillä voi jo pyydystää ahvenista -> haukiin...jne.
        Mutt kannattaa sitten kokea verkko usein, ahvenet kuolee verkoissa nopeasti ja hauet kyllä kokee sun verkkosi jos sä et sitä tee.
        Verkkoon kiinni jäänyt hauki taas peloittelee ahvenet kauas, eikä niitä enää verkkoon ui.

Aiotko sä puron poikki verkkosi laskea, se muuten on kiellettyä. Verkko pyynnissä pitäisi olla vene ... tai kanoottikin käy jos osaa käyttää sitä. (harva osaa olla pulahtamatta veten ja verkkojen kanssa se on hengenvaarallista) Mieluummin sitt vaikka lautta tai ilmapatjavene.
        Suosittelen eräretkelle lämpimästi; onkimista, virvelöintiä tai perhostelua.

Tässä kohtaa sun pitää tehdä valintoja mitä otat eräretkelle... kun kantajiakaan ei täältä hevin löydy... paitsi tietenkin mönkijä. Mutt sen ruokkiminen taas on niin pulmallista... erä olosuhteissa etten mä ota kantaa siihen.

Mulla on kokemusta mönkijästä n. 100m. ... mieluummin mä kävelen metsässä; kuin ajan pahanhajuisella, äänekkäällä moottoriajoneuvolla sille soveltumattomassa maastossa, omaa terveyttäni uhmaten. Keljuttaa jo tämän hetkinen olotilakin, flunssassa!
        Toisin sanoen mä kaadoin sen epelin kumoon kanervikossa, kun en osaa... eikä maksa vaivaa opetella ajamaan sitä maltillisesti. Omat jalat ovat 100% varmemmat ja paremmat, erä olosuhteissa käytössä, kun osaa niistä pitää huolta.

Söin lounaaksi perunamuusia ja karjalanpaistia... soseruokana.
        Sauvasekoittimella; kastikelihat oli ajettu tahnaksi ja liitetty kastikkeen joukkoon... samoin oli käsitelty parsakaali, soseeksi.
        Kolme pehmeää ruokaa samalla syvällä lautasella... lusikoitavana. Yks hoitajista toi ovelle lounaamme ja ilmoitti Faijalle ett soseruoka on sitten perheenne nuorimmalle! =))

Kohta on kahviaika... ainakin mä olen haistavani sen jo omaan huoneeseeni... sitä ootellen.
        Enkä mä surkeasta olostani tämän enempää empatiaa kerjää, mä tein sen tuolla aikaisemmin jo, jos et huomannut! =)

.. Enhän Mä mitään Aio.. ;D.. Ihan "ÖtökkäVerkoksi" (.. Jos sattuu olemaan Affenan tjmv. kokoisia Ötököitä liikkeellä.. ;D) tai vaikka Naamiointiin tjmv. aattelin.. ;D

.. Kunhan levittelen tätä Survival asiaa ja ajatusta mahdollisimman laajaksi ja MoniPuoliseksi, ettei pyörittäis Vain ns. PerusPertin/Eräilijän EräilyJutuissa jne.. ;P

.. Esim. Kaikki mahdolliset TulenTeko taidot jne. olisi "kiva" oppia,, niin että ne hanskaa kaikissa olosuhteissa missä niiden käyttö on vain mahdollista jne.. Esim. TuliPora jne.. Ansastuksesta sama homma.. Mut esim. siinäkin jutussa on just se, kun et voi oikeastaan paljon muuta Suomessa tehdä, kuin KuivaHarjoitella yms.. ;P

.. Oli Varmasti Makoisaa PilttiRuokaa.. Maistus mullekin.. ;D

Ja kyllä mä huomasin, että Sulla on kurja olo.. Yritin taas vain saada sut ajattelemaan jotain muuta(kin) ja ehkä hieman pois ajatuksia siitä.. =)

..PäivänJatkoja Sinne.. =)

• Survivalmom kirjoitti:

Ihan hyvä lista :) Lisäisin..
        -puukko
        -rakkolaastarit
        -myrskytikut tai tulukset
        -ketjusaha
        -karhukello tai pilli
        -taskulamppu jos pimeä vuodenaika
        -10m paracord-narua

.. Jeps.. Narua on hyvä olla varmaan aina matkassa.. PoisLukien jotkut PäiväRetket ymv.. ;P

.. Mut sitä nyt yleensä on, jos/kun on mukana esim. Laavun/Suojan teko/valmistus Vermeet.. ;P

.. Ja Puukkohan On Aina Pakollinen.. ;D

• mansikkakakua

.. Enhän Mä mitään Aio.. ;D.. Ihan "ÖtökkäVerkoksi" (.. Jos sattuu olemaan Affenan tjmv. kokoisia Ötököitä liikkeellä.. ;D) tai vaikka Naamiointiin tjmv. aattelin.. ;D

.. Kunhan levittelen tätä Survival asiaa ja ajatusta mahdollisimman laajaksi ja MoniPuoliseksi, ettei pyörittäis Vain ns. PerusPertin/Eräilijän EräilyJutuissa jne.. ;P

.. Esim. Kaikki mahdolliset TulenTeko taidot jne. olisi "kiva" oppia,, niin että ne hanskaa kaikissa olosuhteissa missä niiden käyttö on vain mahdollista jne.. Esim. TuliPora jne.. Ansastuksesta sama homma.. Mut esim. siinäkin jutussa on just se, kun et voi oikeastaan paljon muuta Suomessa tehdä, kuin KuivaHarjoitella yms.. ;P

.. Oli Varmasti Makoisaa PilttiRuokaa.. Maistus mullekin.. ;D

Ja kyllä mä huomasin, että Sulla on kurja olo.. Yritin taas vain saada sut ajattelemaan jotain muuta(kin) ja ehkä hieman pois ajatuksia siitä.. =)

..PäivänJatkoja Sinne.. =)

Huomenta! Kuten huomaat varmaan, mä elän ihan oman kroppani elin ehtojen mukaan; nukun kun nukuttaa ja herään ...yleensä: janoon, nälkään, kurkkukipuun tai nuhaiseen nenään... pakko niistää ...tai wc:ssä on käytävä, paleltumiseen tai hiestä märkänä ja suihkuun päästävä jne.

Mä olen hävittänyt kännykkäni jonnekin... mielenkiintoista siksi, kun en ole missään käynyt edes. Vanhemmat nukkuu vielä... uskoakseni, ainakin on ihan hiljaista vielä. Mulla on ovi kiinni eteiseen, sekin voi aiheuttaa sen etten ihan pieniä ääniä edes kuule. Mutt yleensä Poju vaatii aamuisin mun oven avaamista Faijalta ...ett pääsee mun luo tarkistamaan, nukunko vai en.
        Faija laittaa kahvin tippumaan ja lähtee Pojun kanssa ulos... pihalle sireenipensaan lannoitukseen, takaisin sisälle aamupalalle ja sitt vasta aamulenkille.

Normaalisti kun olen hereillä mä laitan aamiaista meille kaikille tai niin ett mä käyn aamulenkillä koirn kanssa ja vanhemmat heräilee omia aikojaan ja hoitavat aamupalansa. Mä juon sen aamukahvini jo rapsalla ja tarjoilen ruokasalissa hoivan asukkaille aamiaiset ja jossain välissä syön jotain itsekin.
        Otin thyroxonin, kävin wc:ssa ja nyt olis nälkä; jos joku tekis "puolraakaa" mehevää munakasta.

" Esim. TuliPora jne.. Ansastuksesta sama homma.. Mut esim. siinäkin jutussa on just se, kun et voi oikeastaan paljon muuta Suomessa tehdä, kuin KuivaHarjoitella yms.. ;P"

- Tuli pora... siinä sulla menee ikä ja terveys... kyllä pitää olla epätoivoinen jos tuota yrität. Suurennuslasi on kesäaikaan tehokkaampi ja siitä voi olla muutakin hyötyä! 2kpl kaasusytkäreitä ja puntti tulitikkuja vesitiiviiseen pussiin... eivätkä paina paljon.

-"KuivaHarjoitelusta"... tulee mieleen Poju se nytkyttelee ihan yksinään ulkona, haisteltuaan ensin jälkiä lumessa/maassa... eikä yhtään koiraa ole edes näköpiirissä!
        Sälli alkaa olla jo teini-ikäinen ja hormoonit hyrrää.

Haa, ovi avattiin mun huoneeseen ja Poju tuli morjenstamaan... Emokin on hereillä.
        Kyllä tämä aamu tästä alkaa sujumaan...

• .. No Terveydelle ja HyvinVoinnille se on parasta oikeastaan aina.. Vaikkakin NykyisenKaltaisessa Suorite&Suoritus YhteisKunnassa se on Aikast haastavaa monesti toteuttaa.. ;P

.. Influenssa suhun on näemmä iskenyt, joten eipä paljon muuta voi tehdäkään, kuin vain levätä ja keskittyä paranemiseen.. Luultavasti puhelin on Vanhemmillasi tallessa, ettei YhteydenOtot häiritse sun vointias ja paranemistas.. Mut senhän sä jo tiesitkin.. =)

.. Olisit laittanut Tilauksen vetämään.. Äkkiäkös sellainen Munakas olisi järjestynyt.. ;D

No en mä nyt ajatellutkaan, ettei olisi mitään muita TulentekoVälineitä mukana.. Tarkoitin, että niitä taitoja voi treenata/harjoitella ihan "MuutenVuan".. Onhan se hyvä osata Selviytyä KaikenLaisissa Tilanteissa ja/tai OloSuhteissa jne.. ;P

.. Kaikkea Sulle Tuleekin Miäleen.. ;D.. Taitaa Kevättä olla rinnassa jollain muullakin.. ;P

.. Hyvää ja Aurinkoista PäivänJatkoa Sinne.. =)

• mansikkakakkua

.. No Terveydelle ja HyvinVoinnille se on parasta oikeastaan aina.. Vaikkakin NykyisenKaltaisessa Suorite&Suoritus YhteisKunnassa se on Aikast haastavaa monesti toteuttaa.. ;P

.. Influenssa suhun on näemmä iskenyt, joten eipä paljon muuta voi tehdäkään, kuin vain levätä ja keskittyä paranemiseen.. Luultavasti puhelin on Vanhemmillasi tallessa, ettei YhteydenOtot häiritse sun vointias ja paranemistas.. Mut senhän sä jo tiesitkin.. =)

.. Olisit laittanut Tilauksen vetämään.. Äkkiäkös sellainen Munakas olisi järjestynyt.. ;D

No en mä nyt ajatellutkaan, ettei olisi mitään muita TulentekoVälineitä mukana.. Tarkoitin, että niitä taitoja voi treenata/harjoitella ihan "MuutenVuan".. Onhan se hyvä osata Selviytyä KaikenLaisissa Tilanteissa ja/tai OloSuhteissa jne.. ;P

.. Kaikkea Sulle Tuleekin Miäleen.. ;D.. Taitaa Kevättä olla rinnassa jollain muullakin.. ;P

.. Hyvää ja Aurinkoista PäivänJatkoa Sinne.. =)

Moikka taas. Emo tilas alakerrasta aamiaista meille kaikille, kaurapuuroa ja mulle se oli lähes velliä... eikä todellakaan maistunut miltään, mut mä söin sen 2dl ja join hunajateetä mukillisen.
        Paleleminen loppui siihen, syöminen iski tuskahien pintaan... tuli niin kuumottava tunne ihon alle ett teki mieli ottaa vaatteet pois. Ikinä ennen kuumeisena, en sellaista ole kokenutkaan.

Nukkumaan menin taas kymmenen jälkeen ja sanoin Emolle ettei mulle tarvitse lounasta tilata, otan jäätelön ja teetä kun herään... eli nyt tuli sekin nautittua ja olo on ihan hyvä, ainakin vielä.
        Aamulla en soittanut alakertaan koska en tiennyt mitä vanhemmillani oli suunnitelmia aamiaisen suhteen. En mä halua juoksuttaa ruokaa monessa otteessa ylös, kyllä yks tilaus per asunto on sellainen optimaallisesti toteuttavissa oleva... samaan asuntoon erikseen toimitettavat ruoka-annokset ovat jo ylimääräistä juoksuttamista!

Ei mulla mitään erikoisoikeuksia ole... tässä talossa lähes kaikki ovat tavalla tai toisella avun tarpeessa... ihan ylösnoususta ja aamupesuista... alakertaan ruokailemaan tai ruoka toimitetaan asuntoon. Meillä on kaikilla sisäpuhelimet... joten soittoja tulee ja ne menee myös tietokantaan tallenteelle... joksikin aikaa turvallisuus syistä. Sieltä niitä voi tarkastella jos jotain erityistä ongelmaa on syntynyt. Vanhentuneet tallenteet hävitetään... jonkin tietyn ajan kuluttua.

Täysin itsenäisiä seniori asukkaita tämän talon huoneistoissa on hyvin vähän ja joksenkin niin ett toinen puolisoista on avun tarpeessa ja toinen on parempikuntoinen sitä toista, mutt ei jaksa yksinään hoitaa kaikkia asioita.
        Kuten Emo ja Faijakin olisivat juuri sellainen pariskunta, jos minä (terveenä ollessani) en asuisi heidän kanssaan. Nyt mä käytän tätä asumismuotoani etuni... koska mä olen kipeä, enkä halua ett tämä tauti leviää koko taloon... töitä piisaa muutenkin.

Ollaan jo helmikuun loppupuolella... joten kyllä se kevätkin alkaa jo tehdä tuloaan!
        Maaliskuussa räystäätkin alkaa jo tippumaan... täällä eteläisessä Suomessa
        talitintitkin alkaa laulaa... auringon paisteesta riemuissaan... ja se ennustaa kevättä. =))

Moikka taas. Emo tilas alakerrasta aamiaista meille kaikille, kaurapuuroa ja mulle se oli lähes velliä... eikä todellakaan maistunut miltään, mut mä söin sen 2dl ja join hunajateetä mukillisen.
        Paleleminen loppui siihen, syöminen iski tuskahien pintaan... tuli niin kuumottava tunne ihon alle ett teki mieli ottaa vaatteet pois. Ikinä ennen kuumeisena, en sellaista ole kokenutkaan.

Nukkumaan menin taas kymmenen jälkeen ja sanoin Emolle ettei mulle tarvitse lounasta tilata, otan jäätelön ja teetä kun herään... eli nyt tuli sekin nautittua ja olo on ihan hyvä, ainakin vielä.
        Aamulla en soittanut alakertaan koska en tiennyt mitä vanhemmillani oli suunnitelmia aamiaisen suhteen. En mä halua juoksuttaa ruokaa monessa otteessa ylös, kyllä yks tilaus per asunto on sellainen optimaallisesti toteuttavissa oleva... samaan asuntoon erikseen toimitettavat ruoka-annokset ovat jo ylimääräistä juoksuttamista!

Ei mulla mitään erikoisoikeuksia ole... tässä talossa lähes kaikki ovat tavalla tai toisella avun tarpeessa... ihan ylösnoususta ja aamupesuista... alakertaan ruokailemaan tai ruoka toimitetaan asuntoon. Meillä on kaikilla sisäpuhelimet... joten soittoja tulee ja ne menee myös tietokantaan tallenteelle... joksikin aikaa turvallisuus syistä. Sieltä niitä voi tarkastella jos jotain erityistä ongelmaa on syntynyt. Vanhentuneet tallenteet hävitetään... jonkin tietyn ajan kuluttua.

Täysin itsenäisiä seniori asukkaita tämän talon huoneistoissa on hyvin vähän ja joksenkin niin ett toinen puolisoista on avun tarpeessa ja toinen on parempikuntoinen sitä toista, mutt ei jaksa yksinään hoitaa kaikkia asioita.
        Kuten Emo ja Faijakin olisivat juuri sellainen pariskunta, jos minä (terveenä ollessani) en asuisi heidän kanssaan. Nyt mä käytän tätä asumismuotoani etuni... koska mä olen kipeä, enkä halua ett tämä tauti leviää koko taloon... töitä piisaa muutenkin.

Ollaan jo helmikuun loppupuolella... joten kyllä se kevätkin alkaa jo tehdä tuloaan!
        Maaliskuussa räystäätkin alkaa jo tippumaan... täällä eteläisessä Suomessa
        talitintitkin alkaa laulaa... auringon paisteesta riemuissaan... ja se ennustaa kevättä. =))

.. Juuh.. Siellä on ihan mukavat Kelit.. Harmi, kun et pääse ulkoilemaan nyt.. Mut.. Kohta taas Piäset.. =)

• 3a. Muuttoauto. Pakataan sinne rinkka ja muu omaisuus. Palataan kun aika on kypsä; jos palataan.

3b. Otetaan vain kukkaro ja iso annos itseluottamusta ja lähdetään kiertämään baareja, kapakoita ja yökerhoja luottaen että sieltä löytyy yösijat. Käydään reissun jälkeen kotona ja otetaan käyttöön kohta 3a ja muutetaan johonkin 3b:n taktiikalla löydettyyn retkikohteeseen ja aloitetaan siellä uusi elämä.

• Onpas jännä kun viestini on poistettu, Taisi olla kuivajauhelihalinkki jollekin vegaanille liikaa, muuta syytä en keksi.

• NuuskaMuikkune kirjoitti:

.. Kokeillaan säilyykö tämä linkki.. ;D

http://www.vaellusripari.com/ilpo/jauheliha.pdf

Jep ja sulllahn tuli tuossa muitakin vegaanin painajaisia. Mut joo, varmaankin kun paino noin kolmannekseen kuivaamalla putoaa niin jos vaikka kilon-puolitoista kuivaa tekee ja vastaavasti ottaa valmiskeittopusseja kantoon melko pitkän jotoksen varmaan pääsee jo niillä eväillä ja jos sitten erämaaäjärvestä/joesta tms. tarttuu tammukoita tms. haaviin varmaan ihan hyvin eväissä pysyy. Mahjdollisten kalasaaliiden paistinrasvat varmaan joutuu kantamaan tai sitten pitää olla joku avaruuspinoitettu pannu messissä. Vesi varmaan semmoinen juttu ettei voi oikein etukäteen tietyää miten pal kannattaa kantaa mukana, jos vähävetinen alue varmaan kannattaa ainakin sitten kantoastioita olla sen verran että ainakin kolme-neljä litraa olis aina messissä.

• Harmaaritari kirjoitti:

Jep ja sulllahn tuli tuossa muitakin vegaanin painajaisia. Mut joo, varmaankin kun paino noin kolmannekseen kuivaamalla putoaa niin jos vaikka kilon-puolitoista kuivaa tekee ja vastaavasti ottaa valmiskeittopusseja kantoon melko pitkän jotoksen varmaan pääsee jo niillä eväillä ja jos sitten erämaaäjärvestä/joesta tms. tarttuu tammukoita tms. haaviin varmaan ihan hyvin eväissä pysyy. Mahjdollisten kalasaaliiden paistinrasvat varmaan joutuu kantamaan tai sitten pitää olla joku avaruuspinoitettu pannu messissä. Vesi varmaan semmoinen juttu ettei voi oikein etukäteen tietyää miten pal kannattaa kantaa mukana, jos vähävetinen alue varmaan kannattaa ainakin sitten kantoastioita olla sen verran että ainakin kolme-neljä litraa olis aina messissä.

.. Noh, VesiHuoltoon kuuluu miettiä/katsoa, että mistä kaikkialta vettä voisi olla saatavilla (ja minkä laatuista jne.), kuin myös tarpeen mukaan varata matkaan (riippuen Reissun pituudesta jne.) VedenPuhdistin (esim. Sawyer Mini tjmv.) ja VedenPuhdistusTabletteja.. VedenKeitto mahdollisuus/varusteet nyt yleensä aina on mukana, jos jotain ruokaakin on tarkoitus reissusta valmistaa.. Silläkin Useimmiten pärjää, mutta vie yleensä hieman enemmän aikaa/vaivaa vrt. esim. VedenPuhdistimeen ja/tai Tabletteihin.. ;P

• NuuskaMuikkune kirjoitti:

.. Noh, VesiHuoltoon kuuluu miettiä/katsoa, että mistä kaikkialta vettä voisi olla saatavilla (ja minkä laatuista jne.), kuin myös tarpeen mukaan varata matkaan (riippuen Reissun pituudesta jne.) VedenPuhdistin (esim. Sawyer Mini tjmv.) ja VedenPuhdistusTabletteja.. VedenKeitto mahdollisuus/varusteet nyt yleensä aina on mukana, jos jotain ruokaakin on tarkoitus reissusta valmistaa.. Silläkin Useimmiten pärjää, mutta vie yleensä hieman enemmän aikaa/vaivaa vrt. esim. VedenPuhdistimeen ja/tai Tabletteihin.. ;P

Joo, se kannattaa etukäteen tosiaan tsekkailla, voi pärjätä vähälläkin mutta jos tulee vaikka kolmenkymmenen kilometrin jotosteluja ilman varmaa vesilähdettä pitänee sitten jonkin verran olla messissä kun menee tosiaan ruuanlaittoon & kahviin/teehen & hörppimiseen, varmaan joku 2-3 litraa ainakin epävarmalla reitillä saa olla kannossa mutta jos purosia sun muuta jatkuvasti vastaan tulossa riittää varmaan hörppypullo.

Kuinkahan tuollanen toimis:

https://inhabitat.com/solar-powered-fontus-pulls-water-from-the-air-while-you-ride-your-bike/

En ehkä uskaltais täysin luottaa mutta jos sinä uskallat ja jostain saat hommattua raportti toimivuudesta kiinnostaa.

• Harmaaritari kirjoitti:

Joo, se kannattaa etukäteen tosiaan tsekkailla, voi pärjätä vähälläkin mutta jos tulee vaikka kolmenkymmenen kilometrin jotosteluja ilman varmaa vesilähdettä pitänee sitten jonkin verran olla messissä kun menee tosiaan ruuanlaittoon & kahviin/teehen & hörppimiseen, varmaan joku 2-3 litraa ainakin epävarmalla reitillä saa olla kannossa mutta jos purosia sun muuta jatkuvasti vastaan tulossa riittää varmaan hörppypullo.

Kuinkahan tuollanen toimis:

https://inhabitat.com/solar-powered-fontus-pulls-water-from-the-air-while-you-ride-your-bike/

En ehkä uskaltais täysin luottaa mutta jos sinä uskallat ja jostain saat hommattua raportti toimivuudesta kiinnostaa.

.. Noh, EnTod keksi oikein järkeä tuollaisen raahaamiseen.. Varsinkaan Suomessa.. Ehkä jossain TodSpesiaaleissa OloSuhteissa voisi olla Järkeä raahata tuollaista mukana.. Ehkä.. ;D

.. Mut muuten Just noin, kuin sanoit.. ;P

• .. Laitetaan nyt vielä Pari muutakin Ruuan KuivaamisVinkkiä.. ;P

"Ruoka-aineiden kuivaamisen hyödyt

Kuivattu ruoka on kevyttä
      Voit koota ateriat kuten itse haluat
      Et tarvitse mukaasi erityisiä lisäaineita
      Veden poistaminen ruoka-aineesta estää sitä pilaantumasta
      Ruoka on helppo ”herättää uudelleen henkiin” liottamalla ja keittämällä

Kuivaaminen – miten ja milloin

Ruokia voi kuivata monella eri tavalla. Itse käytän tavallista uunia. Asetan uuniritilän päälle ohuen kankaan. Verhokangas tai metallinen hyttysverkko sopivat erittäin hyvin. Yhdellä kerralla ei voi kuivata kovin suuria määriä, mutta tämä on hyvin toimiva tapa.

Kuivaamisen voi aloittaa jo kevättalvella. Juurekset ovat silloin edelleen hyviä. Vihannekset voi kuivata tuoreina tai pakastettuina. Valmiiksi kuivattu liha säilytetään pakasteessa, kunnes se pakataan retkelle mukaan.
      Kuivatun ruoan säilyvyys

Kuinka pitkään kuivattu ruoka säilyy huoneenlämmössä? Vastaus: en tiedä. Olen säilyttänyt kuivattua ruokaa vaelluksillani ja matkoillani kuusikin viikkoa, ja viimeinen ruoka-annos on maistunut ihan yhtä hyvälle kuin ensimmäinenkin. Juureksista ja vihanneksista katoaa hieman makua ja väriä vuodessa. Liha ei säily yhtä pitkään. Eräänä vuonna löysin kaapista joulun aikaan pienen pussin kuivattua naudan jauhelihaa, joka oli maannut kaapissa kesästä saakka. Se ei enää ollut syömäkelpoista.
      Vihannesten ja juuresten kuivaaminen

Uuni lämmitetään n. 50 – 60 asteiseksi. Uuninluukku pidetään raollaan kuivaamisen ajan. Kuivaamisaika vaihtelee 3 – 6 tuntiin, raaka-aineesta ja viipaleiden paksuudesta riippuen. Erittäin ohuiden siivujen kuivaaminen käy nopeasti, samoin kuin niiden valmistaminen ruoaksi. Itse pidän hieman paksummista siivuista.

Useimmat raaka-aineet leikataan ohuiksi siivuiksi. Parhaiten se käy mandoliinilla, manuaalisesti käytettävällä vihannesleikkurilla.

Kuori juurekset ja leikkaa n. 2 mm:n paksuisiksi viipaleiksi poikittaissuunnassa. Kiehauta viipaleet miedosti suolatussa vedessä 3 – 4 minuutin ajan ja huuhdo sen jälkeen kylmällä vedellä. Anna veden valua viipaleista ennen kuivaamista. Aseta siivut uuniritilälle ohuen kankaan päälle, ja jätä uuninluukku raolleen.

Sipulia ja purjosipulia ei tarvitse esikypsentää. Puolita sipulit pituussuunnassa ja leikkaa ohuiksi siivuiksi poikittaissuuntaan. Aseta siivut hajalleen ohuen kankaan päälle uuniritilällä ja jätä uuninluukku raolleen. Kääntele siivuja muutaman kerran kuivaamisen aikana tasaisemman lopputuloksen takaamiseksi.

Suikaloi kaali ja kiehauta sen jälkeen muutaman minuutin ajan miedosti suolatussa vedessä. Kuivata uunissa kuten sipuli.

Myös vihannekset kuivataan yllä mainitun ohjeen mukaan. Kokemusteni mukaan vihreät pavut, joko tuoreina tai pakastettuina, lehtiselleri, kesäkurpitsa ja paprika sopivat oikein hyvin kuivattaviksi. Joitakin vihanneksia, kuten esim. tomaatteja, paprikaa tai sieniä voi ostaa valmiiksi kuivattuina.
      Hedelmien ja marjojen kuivaaminen

Hedelmiä voi kuivata hyvin itse, tai ostaa ne valmiiksi kuivattuina. Alla ohjeita hedelmien kuivaamiseen.

Sitrushedelmät: viipaloi hedelmät ja aseta ohuella kankaalla päällystetyn uuniritilän päälle. Aseta uunin lämpötila 50 asteeseen, jätä uuninluukku raolleen. Kuivaamisaika 12 tuntia tai enemmän.

Omenat: Kuori, poista siemenet ja viipaloi omenat. Aseta uuniritilälle kuten yllä. Kuivaamisaika 5 - 7 tuntia.

Banaani: Viipaloi ja aseta viipaleet ohuella kankaalla päällystetyn uuniritilän päälle. Pidä viipaleet erillään toisistaan, jotta ne eivät liimaannu kiinni. Kuivaa 50 asteen lämmössä 7 – 9 tuntia. Banaanit takertuvat toisiinsa myös kuivattuina. Mikäli niitä käytetään ruoanvalmistukseen, se ei ole ongelma, mutta jos haluat valmistaa kuivatuista banaaneista retkivälipalaa, toisiinsa takertuneet banaaniviipaleet ovat hieman hankalia. Takertumista voi estää lisäämällä kuivattujen banaaniviipaleiden joukkoon erittäin hienoksi hienonnettua mantelia. Itse kuivattu banaani maistuu uskomattoman paljon paremmalta kuin kaupoista saatava banaani, johon lisätty rasvaa ja sokeria.

Mansikat: Puolita tai viipaloi mansikat. Aseta ne leikkuupuoli ylöspäin kankaalla päällystetyn uuniritilän päälle. Kuivaa 50 asteen lämmössä 7 – 9 tuntia, uuninluukku raollaan. Voit kääntää viipaleita kerran kuivaamisen aikana, jotta ne eivät takerru alustaan. Sekoita kuivattuja mansikoita esim. kuivattujen banaanien kanssa, saat herkullisen ”retkimakeisen”!"

• .. Ja LisääLihaa.. ;D

"Lihan kuivaaminen

Lihan kuivattaminen kannattaa myös ajoittaa kevättalveen. Tarkkailen hintoja ja ostan sopivaa lihaa, kun sitä saa edulliseen hintaan.

Naudanliha: Mikäli reseptissä mainitaan naudanliha, on se yleensä naudan ulkofileetä tai häränfileetä, taatusti hyvää. Marinoitua, kuivattua häränfileetä voi syödä sellaisenaan. Vähärasvaisesta naudanjauhelihasta kuivattu liha on maukasta ja helpommin pureskeltavaa kuin kokolihasta valmistettu kuivaliha. Olen kuivannut myös porsaanfileetä hyvin tuloksin.

Kuivattu kananliha on parasta jauhetusta kananlihasta valmistettuna. Olen testannut kokonaista kananlihaa, jonka keitin, viipaloin ohuiksi viipaleiksi ja kuivasin, mutta siitä tuli kovaa ja vaikeasti pureskeltavaa.

Kokoliha voidaan marinoida ennen kuivaamista. Leikkaa isoista lihapaloista 3-4 cm:n paksuisia viipaleita syiden pituussuunnassa. Anna lihan marinoitua 1-2 päivää. Laita lihapalat sen jälkeen pakastimeen pariksi tunniksi, jonka jälkeen liha on helppo leikata ohuiksi viipaleiksi. Öljyä hyvin puhdistettu uuniritilä ja aseta lihat roikkumaan ritilän metallipinnoihin. Aseta uunin pohjalle alumiinifoliota, jottei lihasta tippuva neste sotke uunia. Lämmitä uuni 50 asteeseen, kuivaamisaika 10, jopa 15 tuntia. Valmiit lihapalat tuntuvat nahalta.

Jauheliha: Itse jauhetusta lihasta saadaan tietysti parasta kuivattua jauhelihaa. Vähärasvainen naudanjauheliha sopii myös erittäin hyvin kuten myös n. 10 % rasvaa sisältävä porsaanjauheliha. Tavallinen porsaanjauheliha on aivan liian rasvaista, ja sitä kuivattuaan riskinä on joutua syömään härskiintynyttä ruokaa. Linnunjauheliha on vähärasvaista ja sopii hyvin kuivaamiseen.

Paista jauheliha pannulla miedolla lämmöllä ilman rasvaa. Sekoita ja pilko jauhelihapalat paistaessasi paistinlastalla pieniksi. Älä ruskista, paista vain sen verran että rasva irtoaa. Kaada jauheliha pannulta talouspaperin päälle, ja anna nesteen imeytyä paperiin. Kaada jauheliha uuniritilän päällä olevalle kankaalle ja aseta uuniin, jätä luukku raolleen. Uunin lämpötila 50 astetta, kuivaamisaika on n. 8 tuntia. Laita lihat kuivaamisen jälkeen muovipussiin ja pakasta. Vinkki: Punnitse jauheliha tuoreena ja kuivattuna. Huomaat ehkä eroja eri laatujen välillä."

"Kuivalihaa uunissa

Tässä resepti amerikkalaiseen tapaan valmistetusta kuivalihasta – erittäin hyvä välipala ulkoiluun!

käytä härän-, hirven-, tai muuta vähärasvaista lihaa
        leikkaa liha 5-7 mm:n paksuisiksi siivuiksi ja sivele siivujen molemmat puolet nestemäisellä savulla
        lisää suola, pippuri ja valkosipulijauhe siivujen molemmille puolille
        jos haluat lihasta tulista, lisää pintaan chili- tai cayennepippuria
        peitä siivut ja anna marinoitua vähintään neljä tuntia
        pujottele puinen, ohut varras (esim. cocktail-tikku) lihasiivujen läpi, jätä pieni rako siivujen väliin
        aseta paistinritilä uunin yläosaan ja ripusta vartaat uuniritilälle niin että lihat riippuvat vartaissa vapaasti ja ilmavasti
        aseta uunin lämpötila 70 asteeseen. Jos uunissa on kiertoilmatoiminto, laita se päälle.
        jätä uuninluukku raolleen n. 1 cm:n verran (käytä lusikkaa tms. pitämään luukku auki), näin kosteus poistuu kuivausprosessin aikana.
        kuivaus kestää n. 4 – 8 tuntia"

.. Katsotaan Poistattaako joku.. Mode, Botti tai NärkästynytPalstalainen.. ;D

• PalstaTrolli

Ajatelkaa edes söpöjä karvaisia eläimiä!

• PalstaTrolli kirjoitti:

Ajatelkaa edes söpöjä karvaisia eläimiä!

.. TokiToki.. Mut.. Mitä sä ajoit takaa?.. Ihminen on SekaSyöjä.. Jos Ihminen olisi luotu syömään Pelkkää Heinää, niin sillä olisi Pötsi.. ;D

• reissumies.ja.reppu

viikonlopun reissu 4-6 plo viinaa ja kondomi paketti ja rahaa syömistä varten ja tupakkia ja viikon reissuun viikon viinat ja kondomeita ja tupakkia ja rahaa lisä viinaan ruokaan naisiin ja jos autolla niin muuten samat mutta viina pois ja kuukauden reissu niin silloin on rakastunut ja on naisensa luona

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      151
      10944
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5230
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2433
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2133
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1701
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1544
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      30
      1241
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1166
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      935
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      892
    Aihe