Lämpöä pakun tavaratilaan

matkamasa

Ajattelin kysäistä täältä, josko joku olisi jo miettinyt tätä samaa ongelmaa. Eli pitäisi saada tollasen normaalin pakettiauton tavaratilaan sellainen lämmitys, että siellä pystyis
vaikka pienellä pakkasellakin yöpymään. Ei tarvitse missään -20c asteessa saada huoneenlämpöä, mutta jos sen verran hönkää sais että hyvässä makuupussissa tarkenis talvellakin pienessä pakkasessa..
Tässä näitä vaihtoehtoja, joita olen ite miettinyt.

1. sähköpatteri akuilla
Esim tuollainen 700w öljytäytteinen sähköpatteri pitäis periaatteessa olla täysin riittävä pitämään hyvin eristetty muutaman neliön
tila lämpimänä. Mutta minkälaisen akuston se tarttee esim. 7 tunnin yhtäjaksoiseen käyttöön? Minulla on 1500w invertteri ja pari
rinnan kytkettyä akkua, niin että ne on yhteensä noin 120AH. Mutta kuinka paljon ampeeritunteja pitäis olla että vois yön
tarjeta? sitten tietysti akut pitäis seuraavana päivänä ladatakin. Minä en ossaa näitä enää laskea, laaja matikka katosi muistista samalla kun lukio loppui :)

2. petroli tai kaasu
Sitten on tuollainen sisäkäyttöön tarkoitettu petrolilämmitin. Se no kyllä aika tehokas, mutta polttaako tuollainen sitten nopeasti hapen ja tuo varmaan kosteutta tilaan. Tietysti sinne nyt varmaan ilmanvaihdon saisi tehtyä. En pidä tällaista kuitenkaan
oikein hyvänä vaihtoehtona noin pieneen tilaan..

3. Trumatic ym.
Sitten on tietty ihan nämä tähän tarkoitetut kaasulämmittimet. Niissä on vaan ongelmana sitten se asennus. Eli pitäis olla poistohormi ja ilmanotto. Uskaltaako tällaasta lainkaan ruveta itte asentamaan? Mitä jos auton kattoon vaan leikkaa ympyrän muotosen reijän hormia varten, niin eikös niistä pelleistä mene joku jännitys ja lerpahtaa koko katto?? Ja tietysti tuollanen
sitten maksaa jo enemmän. Ja sitten vielä se kaasupullon säilytys..pitäis olla kai oma eristetty koppa sille kaasupullolekin.
´Niin onhan mulla tuollanen savotta telttakamiinakin :) Sen asennus voisi ollakin helpompaa ja saisi kotoisan puulämmityksen autoon

4.Webasto
Monissa pakuissahan on webasto, joka lämmittää ohjaamoa. Riittäkö sen hönkä myös tavaratilaan? Ja kuinka sen lämmön sinne saa johdettua? Pitäiskö vaan vetää lämpimän ilman tulokohtaan ohjaamonn puolelle sellanen ilmastointiputki ja ohjata sillä tavalla
ilma tavaratilaan?

ja onko jotain muita vaihtoehtoja?

Tiedän että jotkut asuu autossa niin ettei ole mitään ekstralämmitystä, ainoastaan hyvä pakkaskeleille sopiva makuupussi Ite kaipaisin kuitenkin hiukan mukavuuttakin.

8

5658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JotainEsimerkkejä

      Kaikkein halvin ja helpoin on infrapunalämmitin, 79€ ja nestekaasupulloja, mutta joudut ottamaan sivuoven tiivistelistan alareunasta pitkän pätkän pois, että saa happea, ja takaoven yläreunasta vääntämään jollain työkalulla ovea raolleen, että pakokaasut menee pois. Et kuole, koska infrapunalämmittimessä on happitunnistin, eli se pieni liekki lämmittimen alareunassa.
      Sänky sitten mahdollisimman korkealle, eli esimerkiksi kesärenkaat sinne sängyn alle.

      Katto pakussa tulee olla eristetty, tai muuten sataa vettä kuin sademetsässä.
      YHTÄÄN peltiruuvia rakenteisiin, tai muuta metallia ei saa olla katon eristyksessä, tai ollaan taas sademetsässä.
      Kosteutta kertyy tietyillä lämpöasteilla pirusti infrapunalämmittimellä, mutta et palellu pakkaseen. Miinusasteilla infrapuna toimii paremmin, koska sivuoven alareunasta tuleva ilma on kuivaa.

      Jos ajat autolla joka päivä nukkumis yön jälkeen, paljon kilometrejä, niin kakkosakku, joka käyttää Webastoa, mikä lämmittää ainoastaan sisätilan, eli takatilan ilmaa, on kätevä. Webasto jota sanotaan "fööniksi", joka ei ole missään tekemisissä moottorin lämmityksen kanssa.
      Suosittelisin tätä, jos autolla ajetaan joka päivä kunnolla, mutta katto siltikin pakko eristää.

      Jos nukkuminen on muutama yö kuukaudessa, niin nuku pakun etupenkillä makuupussissa, normaalin Webaston, eli moottorilämmittimen avulla, mutta sitten pitää olla iso starttiboosteri, tai kakkosakku, millä käynnistää auto, tai kakkosakku käyttää Webastoa.
      Helppo rakentaa yksinkertainen kytkin Webastolle, ettei käynnistysakku rasitu, mutta jos on uudehko paku, missä can-väyläohjaus, niin tuo haastetta.

      Kaikki nukkumiseen, tai asumiseen liittyvät välineet, on oltava irtonaisia, eli käytännössä liinalla kiinnitettyjä, eikä kiinteitä, tai tulee ratsiassa sakkoja.

      • JotainEsimerkkejä

        Invertterillä ei ole mitään järkea nostaa jännitettä 12V »230V, ellet pidä autoa käynnissä koko yön.


    • 7489043

      Hanki kunnollinen untuvapussi niin et lämmitintä tarvitse. Tai jos mahdollista, hanki matkailuauto.
      Minulla oli VW:n 5-pyttyinen turbodiesel. Hyvin tarkenin ja 120km/h oli kesäkelillä sopiva matkanopeus. Talvella huomattavasti alhaisempi. Ei missään nimessä mitään lämmitinvirityksiä joissa on liekki/tuli. Jos asetut yöksi tai muuten paikkaan jossa on maksullisia tolppia, on se paras vaihtoehto.

      • KännissäTaasPorukka

        Jos et tiedä mitään liekistä tai tulesta, niin älä kommentoi, vaan keskity siihen 120km/h nopeuteen.


    • matka-mara

      Kiitos vastauksista! Webasto olisi mun mielestä ehkä helpoin ja turvallisin, ja siihen tosiaan täytyy laittaa oma akku erikseen. Olen nähny jotain virityksiä, jossa vedetty lisäilmaputki ohjaamosta tavaratilan puolelle, mutta en tiedä kuinka hyvin lämpö sitten riittää.

      Ohjaamotilassa nukkuminen ei tullut mieleen. Kaipa siinäkin voisi poikittain nukkua kun laittaa patjan penkkien päälle.

      Asuntoautot on melko kalliita, ja niillä sitten ei taas onnistu se pääasiallinen homma, eli tavaran kuskaaminen.

      Tällaaset lämmittimet multa löytyis valmiiksi
      https://www.karkkainen.com/tuotekuva/ISO/6438014151823.jpg
      http://vvsbutiken.nordicshops.com/PICTURE/miniflame425150.jpg

      Noissahan pitäis molemmissa olla sellainen häkäkatkaisija, eli ainakin teoriassa turvallisia. Lisäksi tossa petrolilämmittimessä oli joku hälytinkin. Mutta en 100% luottais niihin. Jos noista kahdesta valitsee, niin omasta mielestäni petrolilämmitin on turvallisempi, kun noiden kaasupullojen kanssa vähän niin ja näin, saattaa alkaa liitokset vuotamaan jos pulloa joutuu liikuttamaan tms.
      Ehkä sellainenkin vaihtoehto vois toimia, että lämmittäisi tilan ensin tuollasella lisälämmittimellä ja sen jälkeen koittais ylläpitää lämpöä sähköpatterilla.

      Onkohan markkinoilla jotain muita järkevän hintaisia lisälämmittimiä tavaratilaan? Olen kuullut ainakin semmoosesta kun Ebster. Sitten netistä löysin jonkun venäläisen webaston tapaisen systeemin..

      Kuinkas hyvin siinä ohjaamossa saisi sitten nukuttua? :) Kokemuksia?

      En kauheasti harrasta mitään leirintäalueita, joten ulkopuolinen sähkö ei varmaan ole vaihtoehto.

      • KannattaaKokeillaWebaa

        Riippuu autosta ja nukkujan pituudesta, voiko etupenkillä nukkua. Se kannattais kokeilla kesällä.

        Ilmalämmitys webasto, missä oma vapaaajan akku, tankilta imu ja pakokaasun poisto, ei vie paljon virtaa. Tuollaisia ilmalämmittimiä on ollut jo -80 luvun transiteissa, joissa oli surkea lämmitys muuten.

        Petroli lämmittimellä heittäisin vesilintua välittömästi.
        Mistäpäin nestekaasu alkaa vuotamaan jos letkukiinnitykset on asiallisesti tehty?


    • marakassi2

      Petroolilämmitin tuntuu kuitenki tehokkaammalta kuin tuo kaasu?
      Joskus ollut kaasulämmitin tavaratilassa, ja kun pulloa on aina välillä joutunut siirtämään, niin kerran huomasin, että oli kierteet löystyneet huolestuttavasti :( Tietysti pitäis pullo laittaa niin, ettei sitä tarvitse eikä voi siirtää.

    • Dkfkfkfmfkf

      Mitä ajattelit tehdä sillä öljyllä sähkölämmittimessä? Poltat sen sitten, kun akku loppunut, niin saat lisää lämpöä pariksi tunniksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe