Halkeamat veneen rungossa

JyrkiMäkelä

Teen tässä pohjaremppaa vanhaan pitkäköliseen lasikuituveneeseeni. Styyran puolelta vesilinjan alapuolelta paljastui alue jossa on pitkiä hiushalkeamia. Alue on pitkän kölialueen sivussa, mutta lähempänä keulaa. Kuitenkin niin että halkeillut alue on selkeästi veneen sivulla, ei siis keulassa selvän törmäyksen merkkinä. Halkeamia on noin 50 cm alueella, joka koputellessa kopisee mielestäni eri tavalla kuin muu runko, eli vähän ontosti. Mitään kuplia tai sellaista ei ole.

Onko tietoa mistä tämä voi johtua? Onko kyseessä delaminoituminen ja mikä delaminoituu ja mistä? Lasikuidun kerrokset toisistaan vai lasikuitu kölistä? Toisella puolella ei ole vastaavaa ja siellä runko myös kuullostaa tiiviiltä koputellessa. Hioin vähän gelcoatia pois, mutta mistä tietää onko lasikuitu kunnossa?

Mitäs tälle pitäisi tehdä? Voinko hioa vain säröilleen gelcoatin pois ja laittaa epoksitasoitetta tilalle? Sitten normaalisti pohjan epoksin ja myrkkymaalit?

20

2953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsggds

      Gelkkari on kovaa ja haurasta. Hiushalkeamat siinä ovat merkki laminaatin joustamisesta. Itse lasikuitu ei välttämättä ole mitenkään vahingoittunut, vaan ensimmäiset merkit näkyvät hauraassa gelcoatissa. Korjaus menee niin, että gelcoat hiotaan pois ja katsotaan jatkuuko halkeamat lasikuidun puolella. Jos siellä ei ole mitään vikaa, voidaan alue tasoittaa epoksikitillä ja maalata uudelleen. Halkeamat lasikuidussa täytyy hioa pois laajemmalta alueelta käyttäen 16:1 viistettä eli 10 mm halkeaman ympäriltä hiotaan tasainen viiste 16 cm alueelta ja se korjauslaminoidaan. Omassa veneessäni oli kanssa kölitaskun sivussa pitkiä halkeamia. Ne olivat varmaan tulleet siihen kölitaskun puuttellisen tuennan seurauksena. Pilssissä ei ollut aiemmin kölitukkeja ja lisäsin sinne sellaiset. Nyt on kyllä ihan tukeva. Koitin noston yhteydessä heiluttaa köliä, eikä se mihinkään liikkunut. Kölin etu- ja takaosan halkeamat tulevat tosiaan pohjakosketuksista. Kannellakin näkee halkeamia gelkkarissa siellä missä tuenta on ollut riittämätön.

    • törmäysvaurio

      Katsopa tarkkaan sama kohta myös veneen sisäpuolelta. Jos sielläkin näkyy hiushalkeamia, myös laminaatissa voi olla säröjä. Jos sisäpuoli on ehjä, säröt voivat olla pinnallisia.
      Omassa veneessäni vastaavassa tilanteessa laminaatin säröt olivat pinnallisia. Ne ulottuivat n. 6 mm syvyyteen (n. kolmannes lasikuidun paksuudesta) ja olivat metrin pituisia. Vaurio korjattiin aivan kuten nimimerkki dsggds edellä on selostanut.
      Tämä vaurio syntyi, kun avomerellä n. 200 mpk päässä rannikosta osuin yöllisen ukkosmyräkän aikana lähes 10 solmun vauhdilla johonkin kovaan esineeseen, mahdollisesti uppotukkiin. Isku oli sen verran kova, että laipio kellosta irtosi paristo ja pari lautasta särkyi pentterin astiakaapissa.

    • Kittimaakari

      Jos vain pinta rikki, niin syynä tod näk isku esim tukkiin. Korjaus: Kaksi mattoa lasikuitua, kittaus ja primeri.
      Tämän jälkeen unohda koko juttu

    • JyrkiMäkelä

      Kiitos avusta. Paikka on tosiaan pitkän kölin etuosassa ja sitä ei pääse tutkimaan sisäpuolelta. Googlasin vähän ohjeita ja pitää ensin hioa gelcoat pois isommalta alueelta. Mikä tuon gelcoatin tehtävä muuten edes on, jos lasikuidun päälle tulee epoksikittiä ja primer vesieristeeksi?

      No joka tapauksessa arvon nyt sen välillä että alanko laittamaan mattoa päälle vai vain esim. Hempels High Protect maalia ja epoksikittiä. Pitää hioa ja katsoa miltä näyttää päältä päin. Vene tuskin tähän hajoaa ja kuplia ei tosiaan ole näkyvissä. Tulisiko epoksitasoitteella vahvempi pito lasikuituun jos sen kastelisi epoksihartsilla ensin? Keväällehän tämä korjaus menee että olisi lämmintä.

      • Laita kuopan pohjalle epoksipohjamaalia kuten Hempel light primer muutama kerros ja sen päälle kittiä. Sitten vielä kitin päälle voi laittaa light primeria, kun se on hiottu sopivaksi. Riski tietysti on, että joskus tulee uusia halkeamia, jos et laita mattoa.


      • 12-1

        Ennen laminointia on mitattava pohja-alueen kosteus. Vesi on voinut mennä säröjä pitkin hyvinkin laajalle alueelle.


    • svääni

      Melko varmasti törmäysvaurio. Gelcoat ei jousta ja menee säröille jos alla oleva laminaatti on joutunut joustamaan. Pitää selvittää pintaa syvemmältä.

    • JyrkiMäkelä

      Kiitos kaikille vastauksista. Gelcoat on nyt poissa aika isolta alueelta ja lasikuitu vaikuttaisi kohtuulliselta. Kuidussa näkyy parissa kohdassa vaaleampia "juovia" mutta niitä ei ole paljon ja ne ovat aika himmeitä. Joku törmäys siihen kohtaan on joskus tullut. Yhden kohdan hioin kunnolla ohuemmaksi.
      Ajattelin laittaa joka tapauksessa 1-2 kerrosta lasikuitumattoa päälle, yhteen pieneen kohtaan ehkä pari pienempää paikkaa. Lisäksi pienempiä halkeamia gelcoatissa voi paikata epoksikitillä. Ohjeissa kehoitetaan ensin maalaamaan pinta ja vasta sitten kittaamaan? Onko tosiaan näin ja miksi ensin maali ja sitten kitti?

      • gxklh

        2-komponenttiepoksimaalin oletetaan kait tarttuvan kiinni paremmin. Itse laitoin koloihin epoksikittiä lasikuidulle ja topparia vasta vain päälle ja kiinni on sekin pysynyt.


      • Sitä epoksimaalia sanotaan pohjamaaliksi, koska se luo hyvän tartuntapinnan seuraaville kerroksille.


    • mietis.nyt.vielä

      Ota nyt ensin selvää edes veneesi kölirakenteesta!!!
      Onko kölin kuormat siirretty runkoon kölipulteilla, jolloin laminaatti pinta antaa hydrodynaamisen muodon ja vesitiiviyden, vai puuttuvatko kölipultit kokonaan ja se laminaatti kantaa yksinään kaikki kölikuormat?
      Jälkimmäisessä tapauksessa teet aiemmin mainituilla ohjeilla täyttä pommia, mikä on vaarallinen kaikille käyttäjille jatkossakin ja syyllistyt mahdollisesti kuolemantuottamukseen myydessäsi joskus veneesi. Edellisessä kittiä päälle ja valmista tuli. Ero on juuri noin iso.

      • todellaisoero

        Laminaatti kantaa joka tapauksessa kuormat, oli painoköli kiinni pulteilla tai ei. Halkeamat taas olivat jossain aivan muualla kuin kölin rasituksien alueella.


      • JyrkiMäkelä

        Halkeamat ovat pitkän kölin sivussa, eivät siinä kohdassa jossa köli kiinnittyy pohjaan. Kölipultteja ei ole vaan jotain rautaromua paksun lasikuidun sisällä. Kyseessä ei siis ole kölin aiheuttamasta rasituksesta muodostunut halkeama, vaan ilmeisesti törmäys. Outoa sinänsä, että se on kölin sivussa, mutta olisiko joskus menty sivuttain johonkin luonnonsatamaan tms.


      • JyrkiMäkelä kirjoitti:

        Halkeamat ovat pitkän kölin sivussa, eivät siinä kohdassa jossa köli kiinnittyy pohjaan. Kölipultteja ei ole vaan jotain rautaromua paksun lasikuidun sisällä. Kyseessä ei siis ole kölin aiheuttamasta rasituksesta muodostunut halkeama, vaan ilmeisesti törmäys. Outoa sinänsä, että se on kölin sivussa, mutta olisiko joskus menty sivuttain johonkin luonnonsatamaan tms.

        Ehkä joku moka talvisäilytyksessä?


      • vakava.tilanne
        JyrkiMäkelä kirjoitti:

        Halkeamat ovat pitkän kölin sivussa, eivät siinä kohdassa jossa köli kiinnittyy pohjaan. Kölipultteja ei ole vaan jotain rautaromua paksun lasikuidun sisällä. Kyseessä ei siis ole kölin aiheuttamasta rasituksesta muodostunut halkeama, vaan ilmeisesti törmäys. Outoa sinänsä, että se on kölin sivussa, mutta olisiko joskus menty sivuttain johonkin luonnonsatamaan tms.

        Mikäli kölipultteja ei ole vaan siellä on jotain rautaromua paksun lasikuidun sisällä, niin köli ei todellakaan kiinnity pohjaan, vaan on samaan aikaan tehtyä yhtenäistä laminaattia pohjan kanssa ilman liitoksia!
        Jos taas köli kiinnittyy pohjaan on se tehty kölipultteja hyödyntäen. Mitään sellaista välimuotoa veneestäsi tuskin löytyy mitä tuossa yllä väität, koska sellaisen tekemisessä ei olisi ollut venettä valmistettaessa mitään järkeä.

        Rautaromu siis kuormittaa halkeillutta aluetta omalla painollaan, joten korjaus on lujuuden suhteen erittäin kriittinen. Sekundaarinen liitos on joka tapauksessa alkuperäistä kerralla laminoitua huomattavasti heikompi joten vaatii onnistuakseen rautaista ammattitaitoa ja oikeita aineita, olosuhteita sekä työmenetelmiä. Tällöin muutama mattokerros on naurettavan vähän, eikä alkuunkaan riittävästi. Sutta ja sekundaa tulossa tän palstan ohjeita noudattaen noin kriittisessä projektissa.


      • niin.on
        todellaisoero kirjoitti:

        Laminaatti kantaa joka tapauksessa kuormat, oli painoköli kiinni pulteilla tai ei. Halkeamat taas olivat jossain aivan muualla kuin kölin rasituksien alueella.

        Jos painoköli olisi pulteilla kiinni ei pulttien sivussa oleva laminaatti kanna juuri mitään kuormaa, vaan olisi kosmeettinen muodon ja vesitiiviyden antava pinnoite.

        Kysyjän tilanteessa ei uuden tiedon mukaan näin todellakaan ollut.
        Halkeamat taas ovat nimenomaan kölin rasituksien alueella eli pultittoman kölin sivussa 23.3.2018 12:12 päivätyn viestin perusteella.


      • JyrkiMäkelä
        vakava.tilanne kirjoitti:

        Mikäli kölipultteja ei ole vaan siellä on jotain rautaromua paksun lasikuidun sisällä, niin köli ei todellakaan kiinnity pohjaan, vaan on samaan aikaan tehtyä yhtenäistä laminaattia pohjan kanssa ilman liitoksia!
        Jos taas köli kiinnittyy pohjaan on se tehty kölipultteja hyödyntäen. Mitään sellaista välimuotoa veneestäsi tuskin löytyy mitä tuossa yllä väität, koska sellaisen tekemisessä ei olisi ollut venettä valmistettaessa mitään järkeä.

        Rautaromu siis kuormittaa halkeillutta aluetta omalla painollaan, joten korjaus on lujuuden suhteen erittäin kriittinen. Sekundaarinen liitos on joka tapauksessa alkuperäistä kerralla laminoitua huomattavasti heikompi joten vaatii onnistuakseen rautaista ammattitaitoa ja oikeita aineita, olosuhteita sekä työmenetelmiä. Tällöin muutama mattokerros on naurettavan vähän, eikä alkuunkaan riittävästi. Sutta ja sekundaa tulossa tän palstan ohjeita noudattaen noin kriittisessä projektissa.

        Paikka ja laminaatin kopina on vähän samanlainen kuin Sail Lifen videossa tuossa linkissä. Katso koputtelut 7:05 kohdalla: https://youtu.be/HHxiZvtgIjM
        En edelleenkään usko että tuolla on rakenteellista merkitystä. Kölin pyöreät osat ovat aivan kunnossa ja kopina sekä pienet halkeamat ovat suunnilleen samoilla nurkilla kuin tuossa videossa. Veikkaan Bossun tapaan jotain mokaa talvisäilytyksessä tai sitten kuljetuksessa, kun venettä on viety joskus noin tuhat kilometriä rekan lavalla.


      • ExRakennePertti
        JyrkiMäkelä kirjoitti:

        Paikka ja laminaatin kopina on vähän samanlainen kuin Sail Lifen videossa tuossa linkissä. Katso koputtelut 7:05 kohdalla: https://youtu.be/HHxiZvtgIjM
        En edelleenkään usko että tuolla on rakenteellista merkitystä. Kölin pyöreät osat ovat aivan kunnossa ja kopina sekä pienet halkeamat ovat suunnilleen samoilla nurkilla kuin tuossa videossa. Veikkaan Bossun tapaan jotain mokaa talvisäilytyksessä tai sitten kuljetuksessa, kun venettä on viety joskus noin tuhat kilometriä rekan lavalla.

        Siis tuo saillifen kopina tuli kölistä...


      • ExRakennePertti
        ExRakennePertti kirjoitti:

        Siis tuo saillifen kopina tuli kölistä...

        Eli jos tulee kölistä itsestään, niin unohda koko juttu. Pakkelia päälle ja maalit perään.


    • ExRakennePertti

      Kuinka paljon halkeamista on matkaa köliin veneen sivusuunnassa? Onko sisäpuolella pitkittäistä jäykistettä tässä kohtaa, vai onko tämä kohta esim kölin ja pitkitääisjäykisteen puolivälissä?

      Millainen kölipalkisto ylipäätään on?

      Pari kuvaa, yksi sisältä ja yksi ulkoa, niin ei tarvitsisi arvailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe