Miten rukoilette?

kysyjä_

Miten te luterilaiset rukoilette? Vapaamuotoisesti silloin kun siltä tuntuu vai noudatatteko jonkinlaista rutiinia, esim. aamuin illoin käytte tietyt rukoukset läpi ennen sitä varsinaista rukousta? Onko vakiintuneita rukousasentoja tai rukoussuuntaa? Onko kotonanne jotain tiettyä paikkaa, jonka olette asettaneet erilleen rukousta varten, vai meneekö enemmän lonkalta, siellä missä milloinkin hyvältä tuntuu? Kertokaapa.

53

638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys1001

      Miten itse rukoilet, jos rukoilet? Et ole luterilainen? Mitä kristinuskon suuntaista tai kirkkoa edustat?

      • kysyjä_

        Olen katekumeeni ortodoksisessa kirkossa, mutta sillä ei ole merkitystä kysymysteni kannalta.


    • herrajumalakuulemeitä

      En ole koskaan kuullut luterilasen rukoilemista omin sanoin.

      se on heillä niin mystistä, ei sitä muut kuule. en edes papin muuten kuin kirja auki ja valot lampetissa.

      • Minä olen kuullut paljonkin.


      • Eiköhän suurin osa rukoile ihan omin sanoin?

        Rukoilla voi monin tavoin, yhdessä ja yksin, valmiita rukouksia ja omin sanoin tai vaikka sanoitta. Ei kai tässä ole mitään määräyksiä, kuinka se pitää tehdä?


    • kammiorukous

      Rukoilen yleensä iltaisin ja aamuisin säännöllisesti. Rukoilen pitkin päivää ja joskus yötäkin. Aamuisin ja iltaisin rukoilen yleensä peiton alla. Pitkin päivää missä vain, vaikka suihkussa. Muut ihmiset eivät koskaan kuule rukouksiani, paisti jos olen tilaisuudessa, jossa on yhteisrukous ääneen. Olen viettänyt rukouksessa kaksi viikkoa yhtäjaksoisesti kerran.

    • Minä rukoilen aina sängyssä nukkumaan mennessä kädet ristissä. Ensin rukoilen Isä meidän -rukouksen. Sen jälkeen rukoilen tulevan tuntemattoman vaimoni puolesta. Sen jälkeen rukoilen yhden suuren ihastukseni puolesta. Sen jälkeen rukoilen saman nimisen naisen puolesta. Sitten rukoilen kirkkokaverini puolesta. Sen jälkeen kaikkien naisten puolesta. Viimeiseksi rukoilen kaikkien miesten puolesta.

      Siinäpä ne oli. Joskus kyllä laitan ihan spontaanisti kädet ristiin ja rukoilen. Ruokarukousta en tee, sillä ei minulle sellaista lapsena opetettu.

      • Miksi rukoilet vasta viimeiseksi miesten puolesta? Miesten puolesta pitäisi rukoilla ensimmäiseksi, sillä miehet ovat tärkeimpiä.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Miksi rukoilet vasta viimeiseksi miesten puolesta? Miesten puolesta pitäisi rukoilla ensimmäiseksi, sillä miehet ovat tärkeimpiä.

        Kyllä minulle on tärkein se mahdollinen tuleva vaimo. Sitten muistan naista, jonka kosintaa olisin vastanut oikeasti kyllä, jos hän olisi kosinut minua 29.2.2016 eli kaksi vuotta sitten. Hän oli teoreettinen vaimo, jolle en ole oikein sopiva mies omasta mielestäni, vaikka olin häneen ihastunut. Kolmas nainen oli taas sellainen haave ihanasta ystävästä, mutta jäi sitten treffiensolvimisen jälkeen sellaisena toteutumatta. Koska hänellä sama etunimi kuin edellisellä niin rukoilen hänenkin puolestaan. Sitten tulee viimeinen tykkäämisen kohde, josta toivon monen vuoden ystävää kirkossa. Hän on kirkkokaveri, josta tykkään niin paljon, että rukoilen myös erikseen hänen puolestaan. Aloin rukoilemaan hänen puolesta jo marraskuun lopussa 2017, joten se ei ole viime aikojen keksintö. Sen jälkeen rukoilen kaikkein muittenkin naisten puolesta. Alunperin en meinannut miesten puolesta rukoilla, mutta sitten tajusin, että puoli ihmiskuntaa jää pois niin aloin rukoilemaan myös kaikkien miesten puolesta.

        Tärkeintä on se, että rukoilen sen Jeesuksen opettaman Isä meidän -rukouksen ensiksi ja elämässäni tapahtuisi rukouksen Jumalan tahto. Kun rukoilen kaikkien puolesta niin yritän olla kaikille perusvireeltäni hyvä sekä rakastava. Aina tämä ei täydellisesti toteudu niin kuin ei myöskään Jumalan tahdon seuraaminen.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Kyllä minulle on tärkein se mahdollinen tuleva vaimo. Sitten muistan naista, jonka kosintaa olisin vastanut oikeasti kyllä, jos hän olisi kosinut minua 29.2.2016 eli kaksi vuotta sitten. Hän oli teoreettinen vaimo, jolle en ole oikein sopiva mies omasta mielestäni, vaikka olin häneen ihastunut. Kolmas nainen oli taas sellainen haave ihanasta ystävästä, mutta jäi sitten treffiensolvimisen jälkeen sellaisena toteutumatta. Koska hänellä sama etunimi kuin edellisellä niin rukoilen hänenkin puolestaan. Sitten tulee viimeinen tykkäämisen kohde, josta toivon monen vuoden ystävää kirkossa. Hän on kirkkokaveri, josta tykkään niin paljon, että rukoilen myös erikseen hänen puolestaan. Aloin rukoilemaan hänen puolesta jo marraskuun lopussa 2017, joten se ei ole viime aikojen keksintö. Sen jälkeen rukoilen kaikkein muittenkin naisten puolesta. Alunperin en meinannut miesten puolesta rukoilla, mutta sitten tajusin, että puoli ihmiskuntaa jää pois niin aloin rukoilemaan myös kaikkien miesten puolesta.

        Tärkeintä on se, että rukoilen sen Jeesuksen opettaman Isä meidän -rukouksen ensiksi ja elämässäni tapahtuisi rukouksen Jumalan tahto. Kun rukoilen kaikkien puolesta niin yritän olla kaikille perusvireeltäni hyvä sekä rakastava. Aina tämä ei täydellisesti toteudu niin kuin ei myöskään Jumalan tahdon seuraaminen.

        Mitä tämä maailma olisi ilman miehiä! Kaikki parhaat asiat maailmassa ovat miesten tekemiä.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Mitä tämä maailma olisi ilman miehiä! Kaikki parhaat asiat maailmassa ovat miesten tekemiä.

        No sanotaan, että hyvin monelle naiselle olen ollut elämässäni halukas antamaan seksiä, mutta en yhdellekään miehelle. Miehet eivät kiinnosta minua ja viehätä. Naiset ovat paljon viehättävämpiä. Rehellisesti sanoen minun maailmassani on vain kaksi ja puoli miestä, joille olisi saattanut kuvitella antavani seksiä, jos olisin nainen. Joten tällä tavalla esitettynä naiset ovat paljon viehättävämpiä kuin miehet. Ehkä naiset viehättävät minua aivan eri tavalla kuin miehet.

        Heidän puolestaan rukoillaan vain sen takia, että Jumala haluaa minun muistavan rumempaa, tyhmempää ja heikompaa sukupuolta? Naiset voittavat minun silmissäni miehet mennen tullen! :D


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        No sanotaan, että hyvin monelle naiselle olen ollut elämässäni halukas antamaan seksiä, mutta en yhdellekään miehelle. Miehet eivät kiinnosta minua ja viehätä. Naiset ovat paljon viehättävämpiä. Rehellisesti sanoen minun maailmassani on vain kaksi ja puoli miestä, joille olisi saattanut kuvitella antavani seksiä, jos olisin nainen. Joten tällä tavalla esitettynä naiset ovat paljon viehättävämpiä kuin miehet. Ehkä naiset viehättävät minua aivan eri tavalla kuin miehet.

        Heidän puolestaan rukoillaan vain sen takia, että Jumala haluaa minun muistavan rumempaa, tyhmempää ja heikompaa sukupuolta? Naiset voittavat minun silmissäni miehet mennen tullen! :D

        Niin että pillu kiinnostaa. Mutta eihän tässä ollut ensinkään kysymys seksistä, vaan siitä, että miehet ovat kaikissa tärkeimmissä asioissa parempia kuin naiset. Esimerkki. Annan sinulle viisitoista markkaa, jos saat välittömästi mieleesi kolme tärkeää naissäveltäjää. Et saa, ellet ole klassisen musiikin erikoisharrastaja. Mutta jos kysyisin miessäveltäjiä, luettelisit heti: Mozart, Beethoven, Bach jne. Annan sinulle kymmenen markkaa, jos saat välittömästi mieleesi kolme tärkeää naisfilosofia. Et saa, ellet ole filosofian erikoisharrastaja. Mutta jos kysyisin miesfilosofeja, luettelisit heti: Platon, Aristoteles, Descartes jne.

        On mahtavaa olla mies, varsinkin miehekäs sovinistinen tosimies!

        Mutta ehkäpä tämä osoittaa sen, että naiset tarvitsevatkin rukousta enemmän kuin miehet.


      • mitä.luulet
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Niin että pillu kiinnostaa. Mutta eihän tässä ollut ensinkään kysymys seksistä, vaan siitä, että miehet ovat kaikissa tärkeimmissä asioissa parempia kuin naiset. Esimerkki. Annan sinulle viisitoista markkaa, jos saat välittömästi mieleesi kolme tärkeää naissäveltäjää. Et saa, ellet ole klassisen musiikin erikoisharrastaja. Mutta jos kysyisin miessäveltäjiä, luettelisit heti: Mozart, Beethoven, Bach jne. Annan sinulle kymmenen markkaa, jos saat välittömästi mieleesi kolme tärkeää naisfilosofia. Et saa, ellet ole filosofian erikoisharrastaja. Mutta jos kysyisin miesfilosofeja, luettelisit heti: Platon, Aristoteles, Descartes jne.

        On mahtavaa olla mies, varsinkin miehekäs sovinistinen tosimies!

        Mutta ehkäpä tämä osoittaa sen, että naiset tarvitsevatkin rukousta enemmän kuin miehet.

        Jos miehen ja naisen pitäisi tuoda parissa tunnissa niin paljon rahaa kuin saa kokoon ihan omalla itsellään niin mitä luulet kumpi tuo enemmän rahaa?


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Mitä tämä maailma olisi ilman miehiä! Kaikki parhaat asiat maailmassa ovat miesten tekemiä.

        Saattaa olla, mutta yhtään miestä ei olisi, elleivät naiset synnyttäisi :)


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Saattaa olla, mutta yhtään miestä ei olisi, elleivät naiset synnyttäisi :)

        Eikä naista jos mies ei siittäisi 😂


      • miesten.tyhmyyttä
        mitä.luulet kirjoitti:

        Jos miehen ja naisen pitäisi tuoda parissa tunnissa niin paljon rahaa kuin saa kokoon ihan omalla itsellään niin mitä luulet kumpi tuo enemmän rahaa?

        Nainen toisi rahaa koska tyhmät miehet maksaisivat.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Eikä naista jos mies ei siittäisi 😂

        Ja ennen kuin miehestä tulee tärkeä yhteiskunnalle, on todennäköisemmin nainen pessyt hänen pyllynsä , niistänyt räkänokan ja puhaltanut pipin pois erinäisiä kertoja.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ja ennen kuin miehestä tulee tärkeä yhteiskunnalle, on todennäköisemmin nainen pessyt hänen pyllynsä , niistänyt räkänokan ja puhaltanut pipin pois erinäisiä kertoja.

        Tässä taas näemme miten hienosti Jumala on luonut normaalin miehen ja naisen eikä mitään homoja ja lesboja 🤗


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Niin että pillu kiinnostaa. Mutta eihän tässä ollut ensinkään kysymys seksistä, vaan siitä, että miehet ovat kaikissa tärkeimmissä asioissa parempia kuin naiset. Esimerkki. Annan sinulle viisitoista markkaa, jos saat välittömästi mieleesi kolme tärkeää naissäveltäjää. Et saa, ellet ole klassisen musiikin erikoisharrastaja. Mutta jos kysyisin miessäveltäjiä, luettelisit heti: Mozart, Beethoven, Bach jne. Annan sinulle kymmenen markkaa, jos saat välittömästi mieleesi kolme tärkeää naisfilosofia. Et saa, ellet ole filosofian erikoisharrastaja. Mutta jos kysyisin miesfilosofeja, luettelisit heti: Platon, Aristoteles, Descartes jne.

        On mahtavaa olla mies, varsinkin miehekäs sovinistinen tosimies!

        Mutta ehkäpä tämä osoittaa sen, että naiset tarvitsevatkin rukousta enemmän kuin miehet.

        Sanotaan se, että naisilla ei ollut mahdollisuutta samalla tavalla filosofeiksi tai säveltäjäksi. Yhteiskunta antiikin Kreikassa oli miehinen ja mieskeskeinen. Sanotaan, että tilanne tulee olemaan toinen ilmeisesti tuhansien vuosien päästä. Sitä paitsi tietynlaisesta filosofisessa ajattelussa normit voivat sen parhaan ajattelun osalta muuttua siihen suuntaan, että naiset ovat jopa jossain etusijalla.

        Säveltäjissäkin epäilen, että mahdollisesti tulevaisuudessa ei-klassisessa musiikissa saattaa esiintyy paljon huomattavia naissäveltäjiä. Minusta niin sanottu klassinen musiikki ja siellä säveltäminen ei ole niin tavoiteltavaa.

        Minusta naiset ovat kauniimpi sukupuoli, tietyllä tavalla pidän naisia älykkäämpinä kuin miehiä (ei ole kyllä oikein muita perusteita kuin koulumenestys Suomessa) ja lisäksi pidän naisia henkisesti vanhempina ihmisinä. Eli naiset ovat kauniimpia, viehättävämpiä, älykkäämpiä ja vahvempia parempana sukupuolena. Toisaalta voit olla osittain oikeassa siinä, että monessa huippusuorituksessa miehet tekevät parempia suorituksia, joten miehiäkin tarvitaan yhteiskunnassa! :) Sitä paitsi naisilla olisi tylsää ilman miehiä!


      • mitä.luulet kirjoitti:

        Jos miehen ja naisen pitäisi tuoda parissa tunnissa niin paljon rahaa kuin saa kokoon ihan omalla itsellään niin mitä luulet kumpi tuo enemmän rahaa?

        Naiset, koska miehillä on varaa ostaa heidät. Mutta en katso huoraamisen kuuluvan tärkeimpiin asioihin. Raha kyllä kieltämättä on tässä yhteiskunnassa kaikkein tärkein asia, joten ymmärrän pointtisi. Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että todella tärkeät asiat, kuten musiikki ja filosofia, ovat kaikkien yhteiskuntien yläpuolella. Yhteiskunnat tulevat ja menevät, mutta Mozart ja Platon ovat ikuisia.


      • mitä.luulet
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Naiset, koska miehillä on varaa ostaa heidät. Mutta en katso huoraamisen kuuluvan tärkeimpiin asioihin. Raha kyllä kieltämättä on tässä yhteiskunnassa kaikkein tärkein asia, joten ymmärrän pointtisi. Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että todella tärkeät asiat, kuten musiikki ja filosofia, ovat kaikkien yhteiskuntien yläpuolella. Yhteiskunnat tulevat ja menevät, mutta Mozart ja Platon ovat ikuisia.

        Miehen tarvitsee ostaa nainen kun ei ilmaiseksi saa. Säälittävää kun joutuu piltsistä maksamaan.


      • faktattiskiin
        usko.vainen kirjoitti:

        Tässä taas näemme miten hienosti Jumala on luonut normaalin miehen ja naisen eikä mitään homoja ja lesboja 🤗

        no niinpä harvoin miehet alentuvat pesemään kenenkään pyllylöitä, tuskin saavat omat sojottimensa pestyä parin viikon välein ja kärpänen kiertää pitkin kesää takamusta eestaa!


      • faktattiskiin kirjoitti:

        no niinpä harvoin miehet alentuvat pesemään kenenkään pyllylöitä, tuskin saavat omat sojottimensa pestyä parin viikon välein ja kärpänen kiertää pitkin kesää takamusta eestaa!

        Kieltämättä miesten hygienia on heikompaa kuin naisten 😏


      • kysyjä_

        Kiitos sulle Faith.Hope.Love rehdistä ja avoimestakin vastauksesta että miten rukoilet ja kenen puolesta. Vähän yllättävää itselle (rukoilla tuntemattoman tulevan puolison puolesta), ymmärrän kyllä että ihan väärti asia jonka puolesta rukoilla.

        Tämä jälkipuinti hieman häkellyttää ..


      • kysyjä_ kirjoitti:

        Kiitos sulle Faith.Hope.Love rehdistä ja avoimestakin vastauksesta että miten rukoilet ja kenen puolesta. Vähän yllättävää itselle (rukoilla tuntemattoman tulevan puolison puolesta), ymmärrän kyllä että ihan väärti asia jonka puolesta rukoilla.

        Tämä jälkipuinti hieman häkellyttää ..

        "Vähän yllättävää itselle (rukoilla tuntemattoman tulevan puolison puolesta)"

        Sanotaan se, että Jumalan avulla yritän kasvaa mieheksi siihen mittaan, että olen rakastamisen arvoinen mies. Rukoilen tulevan mahdollisen vaimon puolesta sen takia, että itse kasvaisin siihen mennessä mahdollisimman hyväksi mieheksi. Pyydän Jumalaa avuksi.

        Jumalalta pyydän apua esimerkiksi sen rukoilemani naisen suhteen, kirkkokaverin. Mitä se rukous ja Jumalan pyytäminen apuun on? Itse asiassa saatan pyytää häntä, kirkkokaveriani, kello 19.30 24.2. elokuvailtaan luokseni, jos se on mahdollista lauantaina, kun hänellä on vapaa päivä töistä. Hän saattaisi matkustaa toiseen kaupunkiin, sillä osittain tuttavapiirimme on sama. Sinne elokuvailtaan tulee hänen ystäviään. Tarjoan tälle naiselle tavata kivan elokuvan merkeissä ystäviään ja vierailla entisessä opiskelukaupungissa. Hän on melko vasta valmistunut. Lisäksi yritän olla Jumalan johdatuksella hyvä kirkkokaveri. Ehkä kesällä siellä toisessa kaupungissa, jossa olemme kirkkokavereita, pyydän hänet pizzalle. Ehkä voimme olla ystäviä samassa ystäväpiirissä ja mahdollisesti kirkon ulkopuolella. En lähde etsimään mitään seksisuhdetta vaan sitä mitä Jumala haluaa. Jos teen tämän naisen suhteen Jumalan tahdon niin saan valtavasti. Samoin saan sen tulevan vaimon suhteen! :) Minä uskon, että rukoilu auttaa kasvamaan ihmisenä Jumalan tahdon mukaiseksi! :)


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Sanotaan se, että naisilla ei ollut mahdollisuutta samalla tavalla filosofeiksi tai säveltäjäksi. Yhteiskunta antiikin Kreikassa oli miehinen ja mieskeskeinen. Sanotaan, että tilanne tulee olemaan toinen ilmeisesti tuhansien vuosien päästä. Sitä paitsi tietynlaisesta filosofisessa ajattelussa normit voivat sen parhaan ajattelun osalta muuttua siihen suuntaan, että naiset ovat jopa jossain etusijalla.

        Säveltäjissäkin epäilen, että mahdollisesti tulevaisuudessa ei-klassisessa musiikissa saattaa esiintyy paljon huomattavia naissäveltäjiä. Minusta niin sanottu klassinen musiikki ja siellä säveltäminen ei ole niin tavoiteltavaa.

        Minusta naiset ovat kauniimpi sukupuoli, tietyllä tavalla pidän naisia älykkäämpinä kuin miehiä (ei ole kyllä oikein muita perusteita kuin koulumenestys Suomessa) ja lisäksi pidän naisia henkisesti vanhempina ihmisinä. Eli naiset ovat kauniimpia, viehättävämpiä, älykkäämpiä ja vahvempia parempana sukupuolena. Toisaalta voit olla osittain oikeassa siinä, että monessa huippusuorituksessa miehet tekevät parempia suorituksia, joten miehiäkin tarvitaan yhteiskunnassa! :) Sitä paitsi naisilla olisi tylsää ilman miehiä!

        "Sanotaan se, että naisilla ei ollut mahdollisuutta samalla tavalla filosofeiksi tai säveltäjäksi."

        Tämä on tietysti totta. Jo erinomainen Virginia Woolf käsitteli tätä aihetta kirjassaan "Oma huone": mitä jos Shakespearella olisi ollut lahjakas sisar? Kirjailijoina ja runoilijoina naiset lienevätkin nykyään meillä jo miesten veroisia, ehkä jopa miehiä etevämpiä, ja runoushan on kaikista tärkeistä asioista tärkein.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        "Sanotaan se, että naisilla ei ollut mahdollisuutta samalla tavalla filosofeiksi tai säveltäjäksi."

        Tämä on tietysti totta. Jo erinomainen Virginia Woolf käsitteli tätä aihetta kirjassaan "Oma huone": mitä jos Shakespearella olisi ollut lahjakas sisar? Kirjailijoina ja runoilijoina naiset lienevätkin nykyään meillä jo miesten veroisia, ehkä jopa miehiä etevämpiä, ja runoushan on kaikista tärkeistä asioista tärkein.

        Vaikka pidän naisia parempina niin täytyy tunnustaa se, että asuin kaupungin neljästä viehätysvoimaisimmasta ihmisestä kaksi on miehiä. Joensuussa tapasin vuosia sitten 27-vuotiaan italialaisen lakimiehen. Hän on viehätysvoimaisin tapaamani henkilö opiskelukaupungissani. Toiseksi viehätysvoimaisin on teinityttö, johon ihastuin vuonna 2016. Kun hän lähestyi minua maaliskuussa 2017 niin en ottanut hänen puhelinumeroaan vastaan, sillä meillä oli ehkä liikaa ikäeroa ja hänellä oli kaksi viikkoa ylioppilaskirjoituksiin. En halunnut sotkea kirjoituksia mahdollisella seurustelun aloituksella. Kolmanneksi viehättävin oli entinen Miss Suomi, jonka kanssa satuin tässä juttelemaan. Hän ei tarjonnut puhelinnumeroaan, mutta oli muuten erittäin viehättävä. Neljänneksi viehättävin on yksi 30-vuotias mies yliopistolla, jolla on kaksi tutkintoa amk ja yliopiston maisterin tutkinto. Hänellä taitaa olla yliopiston suurin tuttavapiiri ja hän on tosi suosittu.

        Eli miehestäkin joku mies voi olla samalla tavalla viehättävä kuin nainen eli tavallaan perun puheitani, mutta minusta yleensä nainen on se enemmän minuun vetoava ja siksi rukoilen ensiksi naisten puolesta.


      • kysyjä_
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        "Vähän yllättävää itselle (rukoilla tuntemattoman tulevan puolison puolesta)"

        Sanotaan se, että Jumalan avulla yritän kasvaa mieheksi siihen mittaan, että olen rakastamisen arvoinen mies. Rukoilen tulevan mahdollisen vaimon puolesta sen takia, että itse kasvaisin siihen mennessä mahdollisimman hyväksi mieheksi. Pyydän Jumalaa avuksi.

        Jumalalta pyydän apua esimerkiksi sen rukoilemani naisen suhteen, kirkkokaverin. Mitä se rukous ja Jumalan pyytäminen apuun on? Itse asiassa saatan pyytää häntä, kirkkokaveriani, kello 19.30 24.2. elokuvailtaan luokseni, jos se on mahdollista lauantaina, kun hänellä on vapaa päivä töistä. Hän saattaisi matkustaa toiseen kaupunkiin, sillä osittain tuttavapiirimme on sama. Sinne elokuvailtaan tulee hänen ystäviään. Tarjoan tälle naiselle tavata kivan elokuvan merkeissä ystäviään ja vierailla entisessä opiskelukaupungissa. Hän on melko vasta valmistunut. Lisäksi yritän olla Jumalan johdatuksella hyvä kirkkokaveri. Ehkä kesällä siellä toisessa kaupungissa, jossa olemme kirkkokavereita, pyydän hänet pizzalle. Ehkä voimme olla ystäviä samassa ystäväpiirissä ja mahdollisesti kirkon ulkopuolella. En lähde etsimään mitään seksisuhdetta vaan sitä mitä Jumala haluaa. Jos teen tämän naisen suhteen Jumalan tahdon niin saan valtavasti. Samoin saan sen tulevan vaimon suhteen! :) Minä uskon, että rukoilu auttaa kasvamaan ihmisenä Jumalan tahdon mukaiseksi! :)

        Kyllä vaan. Näen tuossa viisautta. Kävi sinulle ja tälle kyseiselle naiselle mitä tahansa, olkoon käymättäkin jos niikseen, niin nimenomaan se, että tähtäät olevasi rakastettava puoliso Jumalan sinulle mahdollisesti suomalle vaimolle, se on hyvä. Herra siunatkoon sinua.


      • kysyjä_ kirjoitti:

        Kyllä vaan. Näen tuossa viisautta. Kävi sinulle ja tälle kyseiselle naiselle mitä tahansa, olkoon käymättäkin jos niikseen, niin nimenomaan se, että tähtäät olevasi rakastettava puoliso Jumalan sinulle mahdollisesti suomalle vaimolle, se on hyvä. Herra siunatkoon sinua.

        Kiitos siunauksesta ja hyvää yötä, sillä on parempi lopetella täällä kirjoittelu, kun alkaa nukuttamaan. Pelaan lyhyen pelin, vajaat 20 minuuttia, tietokoneella ja sen jälkeen alan rukoilemaan sekä nukkumaan. Aina sama. Isä meidän, kolme naista, kaikki naiset ja sitten kaikki miehet rukouksessa. Sinäkin olet heidän joukoissaan - olet sitten nainen taikka mies. .)


    • voionnellistasurkeutta

      No niitä naissäveltäjiä ei ole siksi koska jokaisen menestyneen miessäveltäjän takan a on se nainen joka piti sitä haaveilevaa sävellysukkoaan pystyssä kaikin tavoin.
      sitten on niitä muulla tavalla säveltäviä naiseläjiä joiden sävellyksistä luetaan enempi historiasta kuin musiikkikulttuurista.

    • Vivamossa

      Näin me rukoilemme Jeesuksen nimessä

      Jumala, MINÄ kiitän sinua siitä, etten MINÄ ole sellainen kuin muut ihmiset, syntiset, homot, vääräuskoiset mamut, huorintekijät, liberaalit, luterilaiset, ateistit yms. enkä MINÄ ole niin kuin tämän palstan homo-atet ja liberaali -lutikat, enkä minä ole niin kuin tämän palstan meitä uskovia herjaava evl -multinikki. Hänen loppunsa on helvetin tulijärvessä.

      MINÄ olen uudestisyntynyt, koska MINÄ olen tehnyt ratkaisun., MINUSSA ei ole enää syntiä, MINÄ olen pyhä, MINÄ olen hetero. MINUSSA on Pyhä Henki. MINÄ pääsen taivaaseen. MINULLA on pelastusvarmuus, MINÄ en ole syntinen koska Jeesus asuu MINUSSA. MINULLA menee hyvin koska MINÄ uskon Jumalaan.

      Ota Jeesus vastaan! Tule meidän Jeesusta rakastavaan joukkoomme helluntaiseurakuntaan tai Vivamoon. Tule pois luterilaisesta porttokirkosta mikä on Saatanan vallassa. Jos kaikki olisivat niin kuin MINÄ, heilläkin menisi hyvin. MINÄ en tarvitse psykiatreja, Jeesus auttaa MINUA, koska MINULLA on oikea usko, MINÄ tiedän ketkä joutuvat kadotukseen. ME kerromme luterilaiselle ettei vauvavalelu pelasta heitä ja homoille kerromme Jumalan tahdon ja miten heidän käy tämän elämän jälkeen.

      • ihanilimanenohje

        No ensimmäinen sana tuossa kontekstissa kertoo ett'ä olet pihalla kuin lumihanki koko aiheesta, eli älä ota enempää mene nukkumaan kevät tulee ja huuhtelee pahan mielen pois tai sitten ei.


      • luterilainennainen

        Tuollaistako on Helluntaiseurakunnassa? En ikinä halua sinne!


    • Lang.Strecken

      En ole luterilainen, mutta vastaan kumminkin.

      Illalla teen ylensa ristinmerkin ja ruokilen isan pojan ja pyhanhengen nimeen ja menen nukkumaan. Aamulla ennen toihin lahtoa ulko-oven edessa teen taas ristinmerkin ja isan pojan ja pyhanhengen nimeen.

      Joskus kun on vaikeaa niin rukoilen, etta auta isa minua. Tata saattaa tapahtua useita kertoja paivassa.

      Tosinaan, mutta aika harvoin ruokilen isamedan rukousta tai terve Mariaa.

      Tosinaan hyrailen mielessani jotakin virtta, joka on tavallaan rukous.

    • uskowainen

      Iltarukous nukkumaan mennessä ja ruokarukous ennen syömistä.

    • Tämä tapa on osin aikaisemmin ollut, mutta nyt päätin tehtä joka päivä samoin. Tänään sanoin juuri "Jeesus johdata". Sillä pyydän, että Jeesus johdattaisi minun päivääni ja olisin ihmisenä Jumalan tahdon mukainen. Se on päivän aloitusrukous.

      Meinaan sanoa tuon "Jeesus johdata" ilmeisesti joka aamu pitkän aikaa. :) Tuo on se rukoukseni ja illalla Isä meidän -rukous. Sen jälkeen rukoilen vielä mahdollisen tulevan tuntemattoman vaimoni puolesta; sekä naisen puolesta, jota kuvittelin jotenkin rakastavani; myös naisen puolesta, joka herätti hetken halun rukoilla hänen puolestaan elämäni loppuun asti; nyt rukoilenkin hänen puolestaan elämäni loppuun asti. Lisäksi rukoilen kirkkokaverini puolesta, joka myös on nainen. Sen jälkeen rukoilen vielä kaikkien muittenkin naisten puolesta ja yritän parantamaan rukoilun jälkeen käytöstäni kaikkien naisten suhteen. Vielä muistan rukoilla myös kaikkien miesten puolesta.

      Ehkä myös jotenkin sisäisesti esitän jonkinlaisen ruokarukouksen ja monesti päivän aikana spontaanisesti käännyt rukouksella sisäisesti Jumalan puoleen.

      • "Tänään sanoin juuri "Jeesus johdata". "

        Tuo rukous on hyvä. Siinä on oikeastaan kaikki.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Tänään sanoin juuri "Jeesus johdata". "

        Tuo rukous on hyvä. Siinä on oikeastaan kaikki.

        Oikeastaan tänään aamulla tuo unohtui sanoa, mutta Jeesus johtotähtenä tässä yritetään elämäänsä jatkaa. Nyt tuli tuo kaksi sanaa sanottua.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Oikeastaan tänään aamulla tuo unohtui sanoa, mutta Jeesus johtotähtenä tässä yritetään elämäänsä jatkaa. Nyt tuli tuo kaksi sanaa sanottua.

        :D Eiköhän Jumala meitä kuule, vaikka sanattomiakin rukouksia rukoilisimme.


      • mummomuori kirjoitti:

        :D Eiköhän Jumala meitä kuule, vaikka sanattomiakin rukouksia rukoilisimme.

        mummomuori: ":D Eiköhän Jumala meitä kuule, vaikka sanattomiakin rukouksia rukoilisimme."

        Ehkä niin. Itse nyt illalla rukoilin, että "Jumala auta Bööna2000:ta". Rukoilemisen syynä lukion tokaluokkalainen tyttö, joka tulossa luokseni lauantaina elokuvailtaan. Minun diagnoosin mukaan hänellä on lievä anemia? Se tarkoittaa, että hän väsyneenä on vaivaksi huonojen hemoglobiiniarvojensa takia leffaillassa luonani. Joudun varaamaan hänelle sänkyni, jotta hän voi levätä ja katsoa sängystä mahdollisesti elokuvaa. Uusimaalainen lukiolainen on hiihtolomalla ja käymässä ystäväni luona vierailulla. Ystäväni seuralaisena saan hänet vähän kiusakseni. Minua ärsytti lievästi sanottuna se, että ystäväni raahaa luokseni sairaan kaverinsa. Rukoilun jälkeen harmitus meni ohi ja päätin nauttia siitä leffaillastani niin kuin Jumala suo sen. Harvemmin lukiolaistyttöjä luonani vierailee, joten teoriassa hänen kohtaamisensa voi antaa jotain uutta. Pitää miettiä sitä, mikä on Jumalan tahto? Ehkä muut läsnäolijat voivat olla onnellisia siitä, että ovat jokseenkin terveitä, jos yksi makaa elokuvan aikana vähän huonovointisena. Teoriassa tämä saattaa lisätä lähipäivinä leffavieraitteni onnellisuuden tunnetta, sillä onnen tunnetta voi lisätä oma hyvä terveys, kun verrataan johonkin nuoreen, jolla kaikki ei ole täydellisesti?

        Jumalan tiet ovat ehkä kummallisia vai olenko ihan ihmejuttujen jäljillä?


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        mummomuori: ":D Eiköhän Jumala meitä kuule, vaikka sanattomiakin rukouksia rukoilisimme."

        Ehkä niin. Itse nyt illalla rukoilin, että "Jumala auta Bööna2000:ta". Rukoilemisen syynä lukion tokaluokkalainen tyttö, joka tulossa luokseni lauantaina elokuvailtaan. Minun diagnoosin mukaan hänellä on lievä anemia? Se tarkoittaa, että hän väsyneenä on vaivaksi huonojen hemoglobiiniarvojensa takia leffaillassa luonani. Joudun varaamaan hänelle sänkyni, jotta hän voi levätä ja katsoa sängystä mahdollisesti elokuvaa. Uusimaalainen lukiolainen on hiihtolomalla ja käymässä ystäväni luona vierailulla. Ystäväni seuralaisena saan hänet vähän kiusakseni. Minua ärsytti lievästi sanottuna se, että ystäväni raahaa luokseni sairaan kaverinsa. Rukoilun jälkeen harmitus meni ohi ja päätin nauttia siitä leffaillastani niin kuin Jumala suo sen. Harvemmin lukiolaistyttöjä luonani vierailee, joten teoriassa hänen kohtaamisensa voi antaa jotain uutta. Pitää miettiä sitä, mikä on Jumalan tahto? Ehkä muut läsnäolijat voivat olla onnellisia siitä, että ovat jokseenkin terveitä, jos yksi makaa elokuvan aikana vähän huonovointisena. Teoriassa tämä saattaa lisätä lähipäivinä leffavieraitteni onnellisuuden tunnetta, sillä onnen tunnetta voi lisätä oma hyvä terveys, kun verrataan johonkin nuoreen, jolla kaikki ei ole täydellisesti?

        Jumalan tiet ovat ehkä kummallisia vai olenko ihan ihmejuttujen jäljillä?

        "Jumalan tiet ovat ehkä kummallisia vai olenko ihan ihmejuttujen jäljillä? "

        Kyllä, Jumalan tiet ovat ihmeellisiä. Joskus pieniä ja huomaamattomia mutta lopulta vaikuttavia.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Jumalan tiet ovat ehkä kummallisia vai olenko ihan ihmejuttujen jäljillä? "

        Kyllä, Jumalan tiet ovat ihmeellisiä. Joskus pieniä ja huomaamattomia mutta lopulta vaikuttavia.

        Rukous "Jumala auta Bööna2000:ta" oli yksinkertainen, mutta jotenkin en muuta voi, sillä huomasin vuonna 2000 syntyneen lukiolaistytön vähän sairaaksi. Bööna tarkoittaa nykystadinslangissa tyttöä. Maailma rientää eteenpäin, kun kohta nuoret ovat kaikki syntyneet kolmannen vuosituhannen puolella. Sitten tulee neljäsvuosituhat ja muut. Ainut mikä säilyy on Jumala?


    • kannattaisi_harkita

      ALOITTAJALLE:

      Olet siis Ortodoksikirkon katekumeeni? Oletkohan alkanut jo luisua näissä pohdinnoissasi vähän "sivuraiteelle"? Yritän selittää mitä tällä tarkoitan:

      Se että askartelet sellaisten asioiden kimpussa kuten mihin ilmansuuntaan päin nenäsi osoittaa rukoullessasi, oletko seisaalla vaiko istuallaan, lausutko kirjoitetutn rukouksen vain omin sanoin, onko sinulla kodissasi rukousalttari jne. jne. -Nuo kaikki ovat tyypillisiä ortodoksisen ajattelun painopistealueita jossa ulkonaisesta muodosta ensin tehdään perinnäissääntö, sitten siitä tulee käytännössä laki jota on noudatettava ja viimeisessä vaiheessa aletaan katsoa ylen muita jotka eivät noudata samaa riitusta.

      Sen sijaan että askartelisit ja piniskelisit tällaisten vapaaehtoisten asiodien kimpussa jotka voivat olla niin tai näin sielu vahingoittamatta, olisi paljon tärkeämpää kysellä sitä miten syntinen ihminen voi tulla Pyhän Jumalan edessä vanhurskaaksi? TÄMÄ on se kaikkein tärkein asia jota kristityn tulee mietiskellä, rukoilla ja pohtia alati, kaiken uskonelämän keskipisteenä tulee olla yksin evankeliumin armonlupaukset.

      Ortodoksisuus viehättää monia ulkoisella koreilullaan, kullan ja hopean kimalluksella, hämmästyttävillä reliikeillä ja vielä hämmästyttävemmillä tarinoilla ylen-ihailtavista patriarkoista jotka ovat pyhällä elämällään ja kieltäymyksillään ansainneet Jumalan edessä armon. Onhan kiistatonta että Ortodoksinen soteriologia on vain joukko sekavia isien tarinoita joista kokonaiskirkon tasolla ei ole päästyu edes sellaiseen yhteisymmärrykseen että olisi laadittu yksi, yhteinen, kaikkia sitova esitys ortodoksiesta uskosta eli ortodoksiset tunnustuskirjat. Yksi isä opettaa yhtä, mutta kun tutustuu ortodoksieen patristiikkaan, huomaa helposti että toinen opettaa toista ja missä on kolme koolla, siellä ollaan sulassa sovussa korkeintaan ulkonaisista jumalanpalveluskaavoista kuten suitsuttamisista, liturgioista jne. mutta ei mitään selvää käsitystä siitä miten ihminen vanhurskautetaan.

      Ortodoksisuus onkin varsin epähegemoonista monessa suhteessa opillisesti vaikka ulkoinen loisto ja velvoittaviksi laeiksi nousseet perinnäissäännöt luovatkin "vanhuudellaan" illuusion ortodoksisen kirkon "ykseydestä" sillä se ei ole yksyttä juuri muussa kuin vapaaehtoisissa ulkonaisissa jumalanpalvelustavoissa ja liturgioissa. Muutenkin koko itäisen perinteen kirkkoperhe monine haaroineen on teologisesti katsoen semipelagiolaisuuden haara joka on säilynyt moderniin aikaan asti, joka sisältää pyhienpalvontakultin, reliikkien avuksihuutamista ja jumalallisten avujen osoittamista esim. ikoneille, joista selitetään pettävästi että kyse on muka pelkästä "kunnioittamisesta" vaikka ilmiselvästi esim. monille ikoneille ja reliikeille, samoin edesmenneille vainajille osoitetaan jumalallisia ominaisuuksia ja niitä avuksihuudetaan vaikka ensimmäinen käsky kieltää sellaisen epäjumalanpalveluksena.

      • "Muutenkin koko itäisen perinteen kirkkoperhe monine haaroineen on teologisesti katsoen semipelagiolaisuuden haara ..."

        Protestanttisuus on vielä enemmän haaroittunut.

        ”…tyypillisiä ortodoksisen ajattelun painopistealueita jossa ulkonaisesta muodosta ensin tehdään perinnäissääntö, sitten siitä tulee käytännössä laki jota on noudatettava ja viimeisessä vaiheessa aletaan katsoa ylen muita jotka eivät noudata samaa riitusta.”

        Ortodoksisen kirkon perinteet ovat huomattavasti vanhempia kuin protestanteilla on. Niitä ei siis ”tehdä” kuten protestantit tekevät.

        Samalla tavalla kaikki jotka suhtautuvat muihin kristittyihin negatiivisesti, katsovat ”ylen” niitä, jotka eivät noudata samoja liturgioita tai kannata samoja mielipiteitä Raamatusta.

        ”Ortodoksisuus viehättää monia ulkoisella koreilullaan…”

        Se voi myös viehättää hengellisyydellään, joka on syvempää ja armollisempaa.

        Ehkä ei kannata olla noin äreä muita kristittyjä kohtaan?


      • Sovitaanko_näin
        mummomuori kirjoitti:

        "Muutenkin koko itäisen perinteen kirkkoperhe monine haaroineen on teologisesti katsoen semipelagiolaisuuden haara ..."

        Protestanttisuus on vielä enemmän haaroittunut.

        ”…tyypillisiä ortodoksisen ajattelun painopistealueita jossa ulkonaisesta muodosta ensin tehdään perinnäissääntö, sitten siitä tulee käytännössä laki jota on noudatettava ja viimeisessä vaiheessa aletaan katsoa ylen muita jotka eivät noudata samaa riitusta.”

        Ortodoksisen kirkon perinteet ovat huomattavasti vanhempia kuin protestanteilla on. Niitä ei siis ”tehdä” kuten protestantit tekevät.

        Samalla tavalla kaikki jotka suhtautuvat muihin kristittyihin negatiivisesti, katsovat ”ylen” niitä, jotka eivät noudata samoja liturgioita tai kannata samoja mielipiteitä Raamatusta.

        ”Ortodoksisuus viehättää monia ulkoisella koreilullaan…”

        Se voi myös viehättää hengellisyydellään, joka on syvempää ja armollisempaa.

        Ehkä ei kannata olla noin äreä muita kristittyjä kohtaan?

        Mitähän jos pistäisit nyt sen leipäläpesi taas kiinni kun et ymmärrä edes mistä puhutaan?


      • Sovitaanko_näin kirjoitti:

        Mitähän jos pistäisit nyt sen leipäläpesi taas kiinni kun et ymmärrä edes mistä puhutaan?

        Olipa ilkeästi kirjoitettu. Ehkä on niin, ettet itse ymmärrä mitä puhut?


      • katsotaa-wikipediasta
        mummomuori kirjoitti:

        Olipa ilkeästi kirjoitettu. Ehkä on niin, ettet itse ymmärrä mitä puhut?

        KÄtevää,,,, heittäytyä marttyyriksi.... Pane vielä silmät suurelle ja purista pari kyyneltä.

        Kyllä sulle tossa ihan oikein kirjoitettiin, voisit joskus yrittää pitää suusi kiinni asioista joista et todellakaan ymmärrä mitään, mutta taidat rakastaa niin paljon ääntäsi ettei se ole mahdolllista?


      • katsotaa-wikipediasta kirjoitti:

        KÄtevää,,,, heittäytyä marttyyriksi.... Pane vielä silmät suurelle ja purista pari kyyneltä.

        Kyllä sulle tossa ihan oikein kirjoitettiin, voisit joskus yrittää pitää suusi kiinni asioista joista et todellakaan ymmärrä mitään, mutta taidat rakastaa niin paljon ääntäsi ettei se ole mahdolllista?

        Huono käytös on huonoa käytöstä. Koska et osaa tai halua käyttäyä kunnolla, niin miksi sinua pitäisi kuunnella?


    • Minä rukoilen iltaisin. Ensin luen Isä meidän ja sitten omin sanoin kiitän kokemastani hyvästä, sitten siunaan läheisiäni ja niitä, jotka mieleeni nousevat. Rukoilen myös muiden tärkeiksi kokemieni asioiden puolesta. Rukoilen myös muina vuorokauden aikoina, milloin joku asia mieleen tulee. Mitään alttareita minulla ei ole eikä rukoussuuntia.

    • Pudis55

      Jos minä rukoilisin niin pyytäisin jumalalta että kaikki lapset maailmassa saisivat mennä nukkumaan vatsa täynnä ja pelkäämättä. Mutta en rukoile koska tiedän että jumalaa ei näin pienet asiat kiinnosta.

      • Kyllä Jumala pienet asiat kiinnostavat, mutta ehkä maailmaan me itse olemme väline. Jumala ei pakota meitä hyviksi ja enkeleiksi vaan saamme itse luoda maailmasta parhaimman mukaan sellaisen kuin haluamme. Valitettavasti hyvän viljan joukkoon on Paholainen kylvänyt rikkaviljaa ja kaikkien valinnat eivät ole hyviä, kauniita ja oikeita. Maailma ei ole täydellinen.

        Itsekin olen osa maailman huonoutta. Kerran tapasin unessa Jeesuksen. Tämä lupasi joulupäivänä unessa sen, että saan kaikki kolme Jumalalta toivomaani: hyvää muille ihmisille, olen Jeesuksen mieleinen ihminen ja Jumalan tahto toteutuisi. Täytyy tunnustaa se, että itse en ole ollut edes täydellisesti hyvä muille ihmisille, en ole ainakaan osittain ole ollut Jeesuksen mieleinen ihminen ja elämässäni ei ole ainakaan osittain Jumalan tahto toteutunut. Elän jossain synnissä ja muukin ihmiskunta. Tutkinto yliopistossa roikkuu minulla ja olen ikuinen opiskelija, joka keksi sen, että alan opiskelemaan syksyllä 2018 teologiaa sivuaineena, kun ei oikein täydellisesti tee sitä hyvää omalta osaltaa muille ihmisille. Teologianopiskelulla vain lykätään vastuuta oman panoksentekemisestä? Toisten auttamisen sijaan pelaan myös paljon tietokoneella. Itse olen osa maailman epätäydellisyyttä, mutta hyvää on se, että haluan tehdä enemmän toteuttaa uneni Jeesuksen sanat. Täytyy tunnustaa se, että en ilmeisesti tavannut unessani yhtenä jouluna Jeesusta, kun hän lupauksensa ei ole pitänyt paikkansa?


      • Pudis55

        En väheksy uskoasi mutta kyllä minua ihmetyttää tämä jumalan rukoileminen, minkäänlaista vastetta ei tule, miksi siis rukoilla? Kuten varamaan huomasit minun kannanottoni oli ironiaa palstan uskovaisille, joiden mielestä tämän "jumalan" tärkein tehtävä on homojen ryppynarujen vahtiminen.


      • pestäänkö-saippualla
        Pudis55 kirjoitti:

        En väheksy uskoasi mutta kyllä minua ihmetyttää tämä jumalan rukoileminen, minkäänlaista vastetta ei tule, miksi siis rukoilla? Kuten varamaan huomasit minun kannanottoni oli ironiaa palstan uskovaisille, joiden mielestä tämän "jumalan" tärkein tehtävä on homojen ryppynarujen vahtiminen.

        On sinulla törkeät puheet. Siivoapa poika suusi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      187
      4583
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      36
      3653
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      241
      3361
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      152
      1340
    5. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      168
      1309
    6. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      65
      1272
    7. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      1021
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      970
    9. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      63
      940
    10. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      53
      923
    Aihe