Olenko itse ongelma?

Huhhuoh

Minua ahdistaa ihan hirveästi oma lapsuuden perheeni.
Äitini on ollut hyvin kontrolloiva, vaativa, lannistava sekä katkera muiden menestyksestä ja elämästä. Hän on aina vertaillut meitä lapsiaan esimerkiksi työkavereiden lapsiin, jotka tietysti olleet huippu menestyneitä kaikessa. Se että itse olen esimerkiksi harrastanut musiikkia ja liikuntaa, ei ole käytännössä mitään, sillä äidin työkaverin lapsi on muusikko ja toinen ammattiurheilija jne.
Noh, oma ongelmani ei liity tuohon omaan lapsuuteeni vaan siihen miten äitini suhtautuu lapsiini. Minulla on kaksi poikaa. Äitini on sanonut suoraan ettei pidä pojista, eikä niiden rumista vaatteista tai mistään poikamaisesta (hänellä ei siis ole poikia). Siskollani taas on tyttöjä, ja hän osoittaa heille paljon enemmän rakkautta. Tunnen tästä kauhean pahaa mieltä. Toivoisin niin paljon äidiltäni hyväksyntää poikiani kohtaan. Harmittaa esimerkiksi kun hän kommentoi siskoni lapsen kuviin sydämiä ja rakkauden osoituksia ja minun lapsiini esimerkiksi näyttää peukkua. Äidilläni on myös kauhea tarve kehittää siskon tyttöjä. Hän käyttää niitä uimassa, luistelemassa, teatterissa, ostelee kirjoja ja tehtävävihkoja. Meillä hän käy pari kertaa puolessa vuodessa eikä tee lapsieni kanssa mitään, vaikka poikani ovat todella kiltteja ja rauhallisia. Ainoa asia miten hän huomioi lapseni on kysymällä ovatko muistaneet käydä harrastuksissa ja harjoitelleet soittoläksyjä. Muistaa kyllä kysyä että ovathan ryhmänsä parhaita. (Uskomaton...poikani on vielä pieniä ja käyvät muskaria ja jumppakerhoa koska eivät ole päivähoidossa)
Kaikki äidin lapsen lapset ovat alle kouluikäisiä, mutta äidilläni on jo nyt paine tehdä siskon tytöistä parhaita. Minun pojilla ei ole muuten väliä, kunhan saa töissä sanoa et nekin pärjää.
Olenko itse jotenkin turhan mustasukkainen äitini huomiosta? Onko normaalia että mummot pitävät vain tietyistä lapsenlapsista? Voinko tehdä itse asialle jotain vai kannattaako vaan olla välittämättä? Itseasiassa en edes ymmärrä miksi haen äidin hyväksyntää näin kovasti vaikka tiedän että äitini on omanlaatuinen...

12

1416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gjkit

      Ehkä kannattaisi olla välittämättä. Minunkin äitini suosi veljen poikaa muiden lastenlasten kustannuksella :(

    • Äitisi käyttäytyy aivan pöyristyttävästi, aivan sairaustasoisesti. Koska olet tottunut vähitellen hänen sikamaisuuksiinsa, et oikeastaan pysty vieraan silmin näkemään, kuinka kammottava hän on.

      Parasta olisi, jos pääsisit hänestä kokonaan eroon, vaikka kuinka sitten moittisikin sinua. Hän ei ole käytöksellään osoittanut olevansa kelvollinen äiti.

      Molemmat vanhempani olivat mielenvikaisen tasolla, piekseliäs ja raivokohtauksia saava isä pahemmin kuin äiti. Isä, kuunninarvoisa rovasti, potki kymmenvuotiasta veljeäni ja hakkasi minua usein käteensä osuvilla esineillä ja uhkasi, että hakkaa lisää, jos itken. Koko lapsuus oli täyttä painajaista. Ei hänkään ollut syyllinen, ei itseänsä tehnyt, mutta koin suuren helpotuksen, kun hän kuoli.

      Et ole äidillesi mitään velkaa. Sinun ei tarvitse yrittää miellyttää häntä. Tsemppiä!! :)

      • Eijunalauta

        Mitäpä jos et jakelisi ohjeita julkisella foorumilla ennen kuin olet hoidellut omat traumasi. Etsi hyvä lanttumaakari jotta se onnistuu.


      • Eijunalauta kirjoitti:

        Mitäpä jos et jakelisi ohjeita julkisella foorumilla ennen kuin olet hoidellut omat traumasi. Etsi hyvä lanttumaakari jotta se onnistuu.

        Huonosti trollaus onnistuu. Ymmärrän kyllä, että sinua harmittaa, mutta tulos ei ole häävi. Trollauksessa on se vika, että mitä enemmän sitä harrastaa, sen selvemmäksi käy muille, että sinua ketuttaa, ja miksi. :)


      • Nukuyöllä-helpottaa

        Mikä withun "trollaus"? Kerroin vain mitä mieltä olen edellisestä kommentistasi.


    • Lipotyrrt

      Ole tyytyväinen ettei Kontrollifriikki äitisi pääse pilaamaan ihania poikiasi.

    • Nanosekuntti

      Vaikka sukua onkin..kaikkee ei tarvii kestää. Tuskin kuuntelisit kaverin suusta tuollaista. Kerran täällä eletään miksei sitäkin onnellisesti 😊

    • oppeliini1

      Onneksi äitisi ei käy lastesi luona useammin!

      Sinä olet superäiti hoitaessasi jälkikavusi itse. Vain anna kieroutuneen äitisi olla omissa oloissaan. Viittaa kintaalla hänen "peukutteluihin", äidiltäsi selvästi on muutama ruuvi loystynyt, ollut jo kauan aikaa, muuta selitystä hänen käytokseensä ei ole.

      Voisitko lastesi kanssa vierailla naapurin mummon luona tai vanhusten hoitokodissa ja "loytää"sieltä kunnon isoäidin pojillesi. Uusi isoäiti olisi ikionnellinen saadessaa uusia tuttavuuksia, jopa omat "otto-iso-lapset".

    • Napanuora.poikki

      Tosi surullista aloittajan kokemukset. Lapsille tulee täysin selväksi etteivät ole mummon hyväksynnän arvoisia. Voooi, miksi LASTEN ÄITI EI LAITA KYLMÄLLE MUMMOLLE RAJOJA! Pakkasmummon vierailuja ei tarvitse sietää!

    • liisahenttu

      Eihän sen pitäisi olla normaalia, mutta ei se harvinaistakaan ole, siis että isovanhemmat tai toinen heistä keskittyy enemmän vain johonkin lapsenlapseen ja muut jää paljon vähemmälle.

      Tuttavani tuli mummoksi, poikansa sai kaksostytöt. Tää tuttuni puhuu aina vain toisesta niistä. Miten erinomainen se on ja niin edelleen. Se alkoi heti vauvasta. En keksi siihen muuta syytä kuin sen, että tämä tärkeämpi tyttö oli isänsä näköinen, toinen taas äitinsä. Nyt ne tytöt on jo isoja, ja edelleen vain toinen on tapetilla.

      Aloittaja kertoikin, että äitinsä on sanonut, ettei pidä pojista, tarkoittaa siis varmaankin noin yleisesti. Olen itsekin huomannut, että jotkut naiset pitävät vain tyttölapsia oikeina lapsina. Taitavat olla niitä ikuisia pikkuprinsessoja itsekin. Vain tyttöjen asiat kiinnostaa ja vain tyttömäisyys on nättiä ja somaa. Tytöt ovat niin ihania, kun niitä voi pukea ja koristella niin kauniisti. Joissakin kodeissa on tyttöjen huoneetkin tehty kuin satulinnoiksi. Kaipa se äiti haluaisi itsekin vielä olla pikkutyttö ja leikkiä prinsessaleikkejä. Poikien maailma ei houkuta eikä siinä nähdä mitään mielenkiintoa. Poikien vaatteetkin on niin tavallisia, niissä ei ole rimpsuja eikä röyhelöitä. Äitisi ei osaa samaistua poikien maailmaan. Valitettavasti hän menettää siinä paljon, sillä pienet pojat osaa olla tavattoman ihania ja veikeitä pieniä velikultia. Ja niin tosissaan kuin pieni poika vain voikin ottaa vaikkapa iltasadun tarinat! Ja pojat ne pysyvät äidin ja mummonkin kultina pitempään kuin tytöt. Niin se vain on. Äidillesi olisi suuri rikkaus omistaa lapsenlapsia kumpaakin sukupuolta. Mutta jos kerran ei niin sitten ei. Sinun tehtäväksesi jää sitten vain koittaa tasoittaa tätä epätasa-arvoa kaikin tavoin. Pojillesi ei ehkä tule samanlaista hyvää suhdetta mummoonsa kuin näille tyttöserkuille, mutta siitä kärsii äitisi sitten aikanaan ehkä enemmän kuin pojat.

    • Kaikillaonsuosikkinsa

      Mieti oletko perheen perustanut itsellesi vai kilpaillaksesi sisarusten kanssa jonkun suosiosta.

      Kateus ja mustasukkaisuus on hirveän kuluttavaa ja energiaa vievää niin että jos kaikki asiat ovat muuten hyvin niin eläisin omaa elämääni ja muut tehköön mitä lystää kun aika hankalaa on muiden ihmisten mieltymyksiinkään vaikuttaa. Onko se lapsi nyt sen onnellisempi vaikka sitä vietäisiin tukka putkella koko ajan jonnekkin harrastuksiin? Onko se "ongelma" vain omassa päässä että toiset saa enemmän.

      Entäs poikiesi isän vanhemmat, vai onko koko konkkaronkka vain yhden muorin varassa, ihmettelen. Ei se yksi ihminenkään ihan kaikkea jaksa ja pitää kalenteria onko nyt varmasti suosiota jaettu kaikille tasapuolisesti.

      Miksi sisarukset ovat tuuppaamassa yhdelle isovanhemmalle yhtä aikaa koko laumansa niin että vanha ihminen on pulassa niiden kanssa ja koittaa urheasti jaksaa äärirajoilla ettei kukaan loukkaannu. Tai sitten tuodaan erikseen niin ettei lepopäivää juuri ole ollenkaan. Isovanhemmathan ei saa sanoa ettei jaksa tai tarvitsee enemmän lepoa kuin nuoret. Hirveän vaativia ressukoita nämä nuoret nyky vanhemmat nykyään kun he tarvitsevat enemmän lepoa kuin ylipuolet elämästään jo eläneet isovanhemmat. Kun ei olla sota ja pula- aikoja nähty niin ei osata olla tyytyväisiä pienistä asioista. Vaaditaan ja vaaditaan, kaikki mulle nyt ja heti pitää saada. Lapset tehdään toisten perässä kilpaillakseen niillä paremmuudesta mikä on aivan järjetöntä. Osaatko edes olla onnellinen omista lapsistasi jos päällimmäisenä kalvaa vain etteivät he ole äitisi suosikkeja numero1.

    • Kirremi

      Niin, itse kasvoin oikeastaaan täysin ilman isovanhempia. Eikä todellakaan kumpikaan mummoistani ole ikinä minua hoitanut millään lailla. Toiset isovanhemmat näin kerran kesässä, kun menimme sinne koko perhe muutamaksi viikoksi ja siellä oli aina paljon väkeä. Mummon tai papan sylissä en muista koskaan istuneeni tai heidän kanssaan mitenkään erityisesti olleeni.

      Toiset isovanhemmat asuivat lähempänä, mutta heidän kanssaan asui enoni perhe ja ne serkut olivat niitä, jotka sitten saivat nauttia isovanhemmistaan. Minulle he jäivät lähes vieraiksi. Kuten muillekin serkuille, vain nämä enon lapset tuntuivat olevan heille tärkeitä. Mutta en minä muista siitä koskaan kärsineeni. Asiahan oli alusta asti ollut sellainen kuin oli. Minä en ole ollut hirveän paljon tekemisissä kenenkään sukulaisten kanssa. Vasta aikuisiällä olen tullut tutustuneeksi muutamiin serkkuihini paremmin.

      Nykyään kun vaan niin kovasti korostetaan tuota isovanhempien merkitystä. Joskus tuntuu, että sitä korostetaan sen takia, että isovanhemmat hoitaisivat ahkerammin ja innokkaammin niitä lapsenlapsiaan. En tietenkään kiellä, että on varmasti lapselle hyväksi olla tekemisissä isovanhempiensa kanssa, mutta jos jostain syystä näin ei ole, niin ei se nyt maata kaada sekään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe