Webasto sotkee moottorinohjausta

Captivated

Auto on diesel vm -2011 ja siinä on jälkiasenteinen Webasto. Kovalla pakkasella ( yli -15C ) webastolla tulee lämmitettyä n. 20-30min. Jätän Webaston päälle ja käynnistän auton, mutta moottori ei tahdo jaksaa jäädä käymään, kuin ei saisi tarpeeksi polttoainetta. Käsittääkseni ongelmana on Moottorinohjaus, joka tunnistaa auton lämpimäksi, eikä syötä riittävästi dieseliä, eikä nosta kylmäkäyntikierroksia. Olen kokeillut sammuttaa Webaston lämmittämisen jälkeen ja antaa auton jäähtyä 5-10min. Se auttaa ja auto lähteekin hyvin käyntiin.
Onko muilla vastaavaa ongelmaa ja onko ratkaisuna sama, eli antaa auton vähän jäähtyä ja sitten moottorinohjaus toimisi normaalisti?

28

2478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • visitworkshop

      Mersu on kakki vehe!

    • peräluoma

      Lexuksessa sama vaivaa siis 2.3 dieseli corollan kones.

    • ei_ongelmia

      Ei ole tuttua. Auto on 2011 C5 Hdi 163, jossa on webasto. Pakkasella saa kylmänä odotella pari sekuntia hehkun sammumista ja Webastolla lämmitettynä voi startata heti. Konehan on jo oikeasti valmiiksi lämmin, niin kuin sisätilatkin.

    • saksajakaasuVWskoda

      VW konsernilla menee muutenkin vajaateholla nyt

    • Vauvanvaippa

      Ettei olisi webaston vesipumppu sökö? Neste ei kierrä ja lämpö jää liian paikalliseksi.

    • tahvot

      Webasto kuluttaa virtaa isompi akku takaluukkuun ja max 10min pöhötystä ja pois päältä kun käynnistää motorin?

      • Ctek

        Minulla on talvella laturi pikaliittimellä kiinni, kun auto on pihassa. Akku on aina aamulla täysi, ja Webastoa voi käyttää huoletta. Ilman sitä loppuisi virta varmasti pakkaskaudella. Vähän kuin käyttäisi lohkolämmitintä, mutta lämpöä saa muuallakin, kuin kotipihassa.


    • Menovesi

      Mistä webasto ottaa polttoaineensa? Pitäisi ottaa tankista, ei samalta putkelta kuin moottori.

      • Näin_se_on

        Omalla putkella, omalla pumpulla.


    • automaniax

      mulla sellanen juttu että bmw 535 - 88 ..lämpiää jopa 3 minutissa -15 asteen pakkasessa , ja lämpöä piisaa kun saunassa , kädet ei haise paskalle tankatessa , juuri näiden syiden takia laitan kk erät mielummin käyttöosien uusimiseen , eihän kukaan tavis duunari noita liisaripommoja osta.....nehän ajelee velax , ja itkee lyhennyksiä ratissa..kannattaa ostaa vanha papan corolla varoiks jos asioita pitää hoitaa , 88- 90 viimeinen kaasutinmalli on ikiliikkuja.

      • Anonyymi

        Puhut osittain asiaa.


    • tästäköpoisVW

      Tää mun auto skoda oktavia

    • Captivated

      Kokeilin tänään ( -23C) käynnistää autoa 20min lämmityksen jälkeen, mutta tuntui olevan vielä ihan kohmeessa. Jatkoin 60min lämmittämistä ja johan oli kone lämmin ja lähti käyntiin kuin palmun alta. Onkohan tuo Webaston 5kWh oikein verrattavissa mihinkään, kun tuntuu aika tehottomalta?
      Testasin pintalämpömittarilla ja alkoi pukkaamaan sisälle lämmintä vasta 40 minuutin lämmittämisen jälkeen. Vaatinee n 35C ennenkuin vesi alkaa kiertämään lämppärissä ja käynnistää lämppärin puhaltimen. Sitten alkoi jo lämpeämään pikkuhiljaa ja mittasin mittarilla n. 50 C astetta puhallusilmaa lämppärin suuttimesta.

      • Toimiiko hyvin, jos sammutat webaston ja käynnistät auton ihan muutaman sekunnin jälkeen?
        On laturi kovilla, jos sekä webasto että sähkölaitteet yrittävät kuluttaa sähköä heti startin jälkeen. Jos tuo auttaa, niin toimi jatkossa niin tai vaihtoehtoisesti hanki uusi akku.

        Webastossa vaikuttaisi olevan jotain vikaa, jos pukkaa sisälle lämmintä vasta 40 minsan lämmityksen jälkeen. Olisiko se vesipumppu sökö? Itsellä lämmintä alkaa tulla aika nopeasti (kun ulkona on -20 astetta, on -18 jo lämmintä), mutta ikkunat alkavat sulamaan alareunasta vasta jossain 15-20 minuutin kohdilla. Webasti katkaisee lämmityksen noin puolen tunnin kuluttua joka tapauksessa, jossa vaiheessa -20 asteen lämpötiloissa eivät vielä ikkunat ole täysin sulat, mutta nopeasti lähtevät loput höyryt kun käynnistää auton. Tämä kai riippuu aika paljon sisätilojen koosta (paku vs. iso farkku ovat täysin erilaisia).


      • järki_hoi
        TheRat kirjoitti:

        Toimiiko hyvin, jos sammutat webaston ja käynnistät auton ihan muutaman sekunnin jälkeen?
        On laturi kovilla, jos sekä webasto että sähkölaitteet yrittävät kuluttaa sähköä heti startin jälkeen. Jos tuo auttaa, niin toimi jatkossa niin tai vaihtoehtoisesti hanki uusi akku.

        Webastossa vaikuttaisi olevan jotain vikaa, jos pukkaa sisälle lämmintä vasta 40 minsan lämmityksen jälkeen. Olisiko se vesipumppu sökö? Itsellä lämmintä alkaa tulla aika nopeasti (kun ulkona on -20 astetta, on -18 jo lämmintä), mutta ikkunat alkavat sulamaan alareunasta vasta jossain 15-20 minuutin kohdilla. Webasti katkaisee lämmityksen noin puolen tunnin kuluttua joka tapauksessa, jossa vaiheessa -20 asteen lämpötiloissa eivät vielä ikkunat ole täysin sulat, mutta nopeasti lähtevät loput höyryt kun käynnistää auton. Tämä kai riippuu aika paljon sisätilojen koosta (paku vs. iso farkku ovat täysin erilaisia).

        Heh näitä teorioita. Ei se webaston kulutus laturia kuormita niin paljoa ettei moottori jaksaisi käydä. Sehän vie peräti muutaman ampeerin ja tuossa tilanteessa ensimmäisten sekuntien aikana muutenkin lienee laturin kuorma aika korkea kun akku ottaa suurta latausvirtaa ja hehkutkin lienee vielä päällä jonkun aikaa.


      • järki_hoi kirjoitti:

        Heh näitä teorioita. Ei se webaston kulutus laturia kuormita niin paljoa ettei moottori jaksaisi käydä. Sehän vie peräti muutaman ampeerin ja tuossa tilanteessa ensimmäisten sekuntien aikana muutenkin lienee laturin kuorma aika korkea kun akku ottaa suurta latausvirtaa ja hehkutkin lienee vielä päällä jonkun aikaa.

        Itse asiassa kokeilin tätä aamulla.

        Käynnistin webaston ollessa käynnissä. Odotin pari sekuntia ja sammutin webaston.
        Heti käynnistämisen jälkeen moottori kävi noin 700-750 rpm ja aika tuskaiselta tuntui
        Webaston sammuttamisen jälkeen kierroksia olikin jo 900 rpm ja homma tuntui paljon toimivammalta.

        Vastaavan olen havainnut muutenkin. Pelkkä penkinlämmitin tai takalasin lämmitin laskee kierroksia 100-200 rpm. Kerran sain auton sammumaan kun pistin about kaiken päälle ja lähdin liikkeelle heti käynnistyksen jälkeen.

        Ei se ehkä paljoa ole, mutta kun kamelin selkää ollaan katkomassa...


      • eihän_tuo_normaalia_ole
        TheRat kirjoitti:

        Itse asiassa kokeilin tätä aamulla.

        Käynnistin webaston ollessa käynnissä. Odotin pari sekuntia ja sammutin webaston.
        Heti käynnistämisen jälkeen moottori kävi noin 700-750 rpm ja aika tuskaiselta tuntui
        Webaston sammuttamisen jälkeen kierroksia olikin jo 900 rpm ja homma tuntui paljon toimivammalta.

        Vastaavan olen havainnut muutenkin. Pelkkä penkinlämmitin tai takalasin lämmitin laskee kierroksia 100-200 rpm. Kerran sain auton sammumaan kun pistin about kaiken päälle ja lähdin liikkeelle heti käynnistyksen jälkeen.

        Ei se ehkä paljoa ole, mutta kun kamelin selkää ollaan katkomassa...

        Taitaa olla vikaa siinä autossa, ei kunnossa olevaa moottoria saa sammumaan kytkemällä sähkölaitteita päälle. Jos takalasin lämmitin vie jopa 200rpm kierroksista niin jostain syystä moottorinohjaus ei lisää tehoja kierrosten tippuessa eli jotain häikkää tuntuu olevan.

        Jaksaako se pyöriä ollenkaan kylmäilmastoinnin ollessa käytössä, sen kompressorihan ottaa aika paljon enemmän voimaa kuin takalasin lämmittimen kuorma.


      • eihän_tuo_normaalia_ole kirjoitti:

        Taitaa olla vikaa siinä autossa, ei kunnossa olevaa moottoria saa sammumaan kytkemällä sähkölaitteita päälle. Jos takalasin lämmitin vie jopa 200rpm kierroksista niin jostain syystä moottorinohjaus ei lisää tehoja kierrosten tippuessa eli jotain häikkää tuntuu olevan.

        Jaksaako se pyöriä ollenkaan kylmäilmastoinnin ollessa käytössä, sen kompressorihan ottaa aika paljon enemmän voimaa kuin takalasin lämmittimen kuorma.

        Paha sanoa, kun sitä ei saa päälle talvella.

        Lämmitysvastukset kanavissa taitavat viedä jo pari kilowattia. Kaikki muu kylmän koneen vaatima päälle. Kyllä on laturi kovilla...


      • Anonyymi
        järki_hoi kirjoitti:

        Heh näitä teorioita. Ei se webaston kulutus laturia kuormita niin paljoa ettei moottori jaksaisi käydä. Sehän vie peräti muutaman ampeerin ja tuossa tilanteessa ensimmäisten sekuntien aikana muutenkin lienee laturin kuorma aika korkea kun akku ottaa suurta latausvirtaa ja hehkutkin lienee vielä päällä jonkun aikaa.

        Kylmä akku ei koskaan ota suurta virtaa vastaan .


    • tdiVWskodahyytyy

      Laita nesteen arktista tankkiin
      sulla on liki kesälaatua siellä etelä Suomessa
      Nyt on talvi

    • Captivated

      Auto seisoi päivän pihassa ja lämmitin sitä 10min, niin oli jo sisältäkin lämmin. Mutta eipä ollut päivällä kuin -7C pakkasta. Luulen, että nyt on täälläkin (etelässä) talvi ja kun aamulla on -23C, niin ihan äkkiä ei sitten enään auto webastollakaan lämpene. Tehdasasenteinen on kyllä vähän eri asia, kuin nämä jälkiasenteiset ( Metroauto), vaikka uuteen autoon olikin asennettu. Siinä vain ei taida se moottorinohjaus (anturat) noteerata tällaista jälkiasennus webastoa oikein miksikään.
      Ei huono idea kokeilla tuota arktista dieseliä. Nokka on jo peitetty ja itsellä on pipo ja kaulaliina.

    • Captivated

      Webaston testaus jatkuu. Tänä aamuna pakkasta n. -20C ja lämmitin autoa (2.2D) Webastolla 40minuuttia. Ensimmäisen 10min jälkeen alkoi tuntua pientä lämmintä hönkäystä tuuletusritilästä. 20minuutin jälkeen hengitys vielä huurussa mutta varpaat jo sulaneet.
      50minuutin lämmittämisen jälkeen autossa sisällä 4C ja käynnistyi kuin kesällä.
      Webasto 5kWh ( Telestart T 100 HTM) vaatii siis -20C pakkasella aamulla n. 50min lämmityksen jotta moottori on lämmin ja varpaatkin jo sulaneet. Luulisi, että 5kWh lämmittäisi vaikka omakotitalon, mutta kuitenkin samantehoinen Webasto lämmittää hädintuskin autossa parinkymmenenlitran vesimäärän ja pienen kabiinin. Seuraavaksi testauksessa vaimon silitysrauta asennettuna auton öljypohjaan Webaston kaveriksi. Tulokset julkaistaan noin huomenna.

    • Turbina1.0

      Kokemuksia Hyundai i20 1.0t-gdi:n ja jälkiasenteisen webaston kanssa säätämisestä. Asennuksen jälkeen webaston käyttö johti siihen, että ECU menee sekaisin (ulkolämpötilassa ja imusarjan lämpötilassa liian suuri ero). Auto meni vikatilaan ja check engine -valo syttyi. Paikka, jossa webasto asennettiin oli tietoinen, että tällaista ongelmaa syntyy joissain autoissa. Autoon asennettiin jokin releen tapainen, joka viivästyttää ECUa lukemasta lämpötiloja, eli huijaa lämpötila-antureita reilun minuutin ajan. Tämän jälkeen auto on lähtenyt hyvin käyntiin säällä kuin säällä.
      Ainut huono puoli viiveessä on heikko teho tuon ensimmäisen reilun minuutin aikana, se kun on käytössä kesälläkin, jolloin webastoa ei käytetä.

    • Monimoisia_ongelmia

      Itsellä oli 2009 mallin Ford Kuga ja siinä oli ongelmana se että jos käytti Eberiä, niin auto teki sen jälkeen vain lyhyen hehkutuksen ja välillä oli todella vaikea saada autoa käyntiin.

      Nyt on käytössä Toyota Proace ja toistaiseksi en ole huomannut kylmäkäynnistyksissä mitään ongelmia.

    • Captivated

      Tänään Webasto oli päällä 30minuuttia ja autossa jo "mukavat" 5C sisällä. Käynnistyi ihan hyvin ja lämpömittari näytti puolta normaalista lämpötilasta. Pakkasta oli kuitenkin vain vajaa -10 C astetta. Toki yöllä lienee ollut 16-18C astetta.
      Lopputulemana voisi todeta, että Webasto pelittää, mutta tämä laite vaatii kovalla pakkasella n. 60min lämmityksen, ennen käynnistystä.
      Tämä ei liene se tehokkain malli, eikä jälkiasenteisena ole muutenkaan kovin kaksinen ja sotkenee kaikenlisäksi moottorinohjaustakin. Toimii kuitenkin, kun lämmittää tarpeeksi pitkään.
      Silitysraudan testaus öljypohjanlämmityksessä jää toistaiseksi odottamaan otollisempaa hetkeä.

      • TehdasWebaston käytössä sähkölämmityksen kaverina tai yksinään ei ole millään lämmitysajalla huomannut mitään sivuvaikutuksia auton käynnistymiseen, en edes silloin kun edellisen huono starttiakun vuoksi lämmitys katkesi jännitehälytykseen.

        AGM akulla varustettu auto käynnistyy 25 ja -25 asteessa aivan samankuuloisesti. Yllättävän pitkään joudut tohottamaan, että sisälle alkaa tulla lämmintä? Eihän vaan autossasi ole jotain kytkentää, joka pakottaa moottorin lämmitykseen ensin, ja sitten vasta sisätilat kun moottorista on mitattu joku määrätty rajalämpötila?

        Itsellä on tapana kytkeä sähköinen vesikiertoinen moottorinlämmitin pari tuntia ennen käynnistystä ja kelistä riippuen 10 - 20 minuuttia ennen lähtöä Webasto siihen lisäksi. Auto on lähtiessä sisältä jo selvästi lämpimämpi kuin mihin sähköinen sisätilan lämmitin pääsee saassa kelissä ikinä, ja moottori käynnistyy noin 30 - 40 asteisena, eli selvästi pelkkää sähkölämmitystä lämpimämpänä.


    • Anonyymi

      Talvi on taas tulossa, joten Webaston kanssa pulaaminen on alkanut. Omassa on IPCU-rele, joka lämmittää ensin moottoria ja sitten vasta sisätiloja.
      Sisälle tulee aika heikosti lämpöä ja se johtuu siitä, että auton lämmityslaitteen puhallin on asennossa 1, eikä sitä voi säätää.

      • Anonyymi

        IBCU rele pitää ohjelmoida uudelleen. esim 30% puhallus 20 asteen lämpö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4813
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4583
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4194
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3167
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2701
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2172
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2163
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe