Ruotsissa jo palavat kirjaroviot

5

172

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PalstaTrolli

Aftonbladetin hauskaan listaan lisäisin vielä seuraavat

-Kaikki Asterix - sarjakuvat. Rasistisia, vanhentuneita ja stereotyyppisiä hahmoja.
      -Kilon poliisi - koululaisvitsit. Rasismia afrikan hädänalaisten kustannuksella.
      -Ahmed-ahne sarjakuvat. Rasistisia, vanhentuneita ja stereotyyppisiä hahmoja.
      -Jan Lööf. Esittää stereotyyppisen mustan jazz-bandin New Yorkissa.
      -Haggard, Wallace, Conan Doyle, Kipling, kaikki teokset. Älä kysy miksi, rasisti!
      -Nalle Puh. Kuvaus ei sovi nykyiseen monikulttuuriseen yhteiskuntaan.

Puhdistakaa vanhan maailman kuona tulella!

• naruukilluu

Tuollaisten kirjojen kirjottelijat pitää hirttää.

• Hämärän_rajoilta

Mielestäni Suomessa Aku Ankan taskukirjojen uusintapainoksissa tämä asia on hoidettu järkevimmällä tavalla. Niistä ei ole lähdetty sensuroimaan kokonaisia tarinoita, vaan ainoastaan kielenkäyttöä yksittäisten sanojen kohdalla on päivitetty puhekupliin (taskukirjojen alkuperäispainoksista löytyy nimittäin sen ennen muinoin neutraaliksi mielletyn n-alkuisen lisäksi ainakin kertaalleen myös sanan rumempi 5-kirjaiminen versio).

Jos taas koko tarina on sisällöltään vanhanaikainen ja stereotypioita vilisevä, eli Aku ja pojat esimerkiksi uhkaavat päätyä Afrikassa lannevaatteisten ja luunenäisten alkuasukkaiden pataan, tarinan yhteyteen on lisätty toimituksen huomautus, että vanha tarina heijastelee aikansa asenteita ja nykyisin Ankkalinnan sankarit eivät tällaisissa tilanteissa esiintyisi. Samantyyppistä kommentointia on Disneyn lisäksi käyttänyt myös Warner Bros. julkaistessaan vanhoja piirrettyjä lyhytelokuviaan: sensuurin sijasta tiedostetaan materiaalin historiallisuus ja kommentoidaan sitä.

Väitän, että tällainen on paljon parempi tapa toimia rasismin vastustamiseksi kuin sensuroida ja teeskennellä, ettei nykykäsitysten mukaan sopimatonta kuvastoa olisi koskaan ollutkaan. Eivät lapsetkaan ole tyhmiä, vaan osaavat kyllä verrata vanhojen tarinoiden maailmankuvaa omaan monikulttuuriseen todellisuuteensa. Samalla siinä myös oppii historiasta ja menneen maailman asenteista.

• EdesUnissa

Kaikista parasta on jättää kirjallisuus alkuperäiseen muotoonsa ja ilman selityksiä. Kirjallisuuden hienous on juuri siinä että mikäli se jätetään ilman selityksiä ja tulkintoja, voi lukija itse ymmärtää miksi se on sellainen kuin on.
      Selitellyn teoksen lukeminen ei ole minkään arvoista. Kirjallisuuden tehtävänä ei ole toimia rasismin poistajana tai mielipiteiden muokkaajana. Se on aikansa ja tekijänsä näköinen kuvaus.

• vanhaanykyaikaa

Kirjaroviot ovat aina alku sekasorroille, mellakoille, kahtiajakautuneisuudelle, väkivallalle ja lopulta sodalle. Ihmiskunta ei ikinä opi. On vain narsistinen ajattelutapa. "kaikki mistä minä en pidä pitää kieltää" Näin kun ajattelee useampi ihminen, ihmisryhmät, kansat jne niin avot mikä pohja väkivallalle. Maailma on jo nyt muutenkin siinä tilassa että bensa on jo levitetty mutta kipinä puuttuu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      358
      1124
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      758
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      37
      696
    4. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      50
      602
    5. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      41
      588
    6. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      533
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      321
      501
    8. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      19
      491
    9. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      75
      471
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      22
      459
    Aihe