Tässä mun analyysia useista biisien sanoituksista=
Popeda-Rutatuta = selkeesti poliittinen biisi, jossa Pate osoittaa keskisormea kyykyttäville päättäjille
Popeda-Rockn roll bileet= rokkarin elämänasenteesta kertova biisi. Ei mitään muuta, mutta selkeä filosofia tässä miten he haluaa elää!
CMX-Marian ilmestys= Jeesuksen syntymästä kertova, kun isä Jumala tahtoo Mariaa, siitä kertova enimmälti
CMX-Työt ja päivät = kuten biisin nimi kertoo jo niin kertoo työstä aika pitkälti, mutta on siinä tulkinnanvaraa, biisissä on vaikeaa kuten useissa CMX;n biisien henkilöitten elämässä on haasteita, mutta biisin lopussa tulee käänne, yllättävä käänne , jossa biisin henkilö löytää valaistumisen
CMX-Vanha talvitie= minusta myönteinen vaikka onki hitusen kylmä tyypilliseen CMX;n tapaan, mutta biisissä on paljon toivoa ja positiivisuutta
Dingo-Pistoolisankari= kertoo miesihanteesta , mutta biisin henkilö valitsee miesihanteeksi jonkun muun kuin pistoolisankarin ja itse oon sitä mieltä, että kaikenmaailman pistoolisankarit ja sodan sankarit niin ei niitä kantsi pitää minään miehuuden esikuvina tai suurina sankareina, vaikkakaan en hauku sotilaita, koska puolustaa omaa maataan, muttei ole mun juttu
Dingo-Apinatarhaan= tää on kaukaahaettu ehkä,mutta apinatarha vois olla vertauskuva poliitikkoja kohtaan, eikö? Eduskunta = apinatarha, jossa ne apinat= päättäjät
Klamydia-Kellokorttielämää= täyttä filosofiaa tää sanoitus, jossa Helin viestii punkkarin elämänasenteen
Klamydia-Vastaantulija= kertoo ihmisistä, joilla jatkuva kiire ja työ mielessä, niiden tyhjä elämä, ns ylistyslaulu taiteilijoita kohtaan selkeesti
Popeda-Uni= tää on älykäs sanoitus, yx älykkäimpiä eli biisin henkilön valve-elämä on enemmän unta kuin henkilön unitila, hän siis on koko ajan tosiasiassa unitilassa
Apulanta-Minä olen voittaja= no sanoitus kertoo sen, biisin nimi, ei siitä enempää, positiivinen sanoitus, Toni kiteyttää siinä oman elämänarvonsa, suuri mies täytyy sanoa
Apulanta-Mato= kun jokin puuttuu sinulta, kuten vaikkapa mato onkikoukusta, niin jokin menee hieman pieleen, mato on vain vertauskuvana siinä, ei tää kerro pelkästään onkimisest vaan voi liittyä paljon muuhunki
Absoluuttinen nollapiste-Muovi antaa periksi= tällaista biisiä ei oo olemassa, mutta toi on Abson levyn nimi joka meinaa sitä, että jos jokin "perusta" on heikolla pohjalla, niin se ei kanna läpi ja menee ns vihkoon/pieleen
En muista biisin nimee, mut Abson biisi, jossa ne puhuu järjestyksestä, Liimatta viestii sitä, että elämässä on hyvä olla matemaattinen järjestys, oikeassahan hän on
Juice Leskinen-Mussoliini perusdiini= ei suinkaan Juicen mielipide, jossa kehuu tätä hahmoa vaan antaa lujaa kritiikkiä nationalistin kannattajille, fasisminvastainen biisi siis
Irwin Goodman-Mutakuono ja lakupelle= ei oo nationalistien ylistyslaulu vaan päinvastoin, Vexi Salmi irvailee tässä ahdasmielisille finskeille
Hector- Sarjakuvarock= Heikki irvailee tässä kapitalisteille, jossa Roope Ankka on hyvä vertaus kapitalistiporvarille
Kolmas nainen-Oi Suomen nuoria= positiicinen sanoitus, mut antaa Hanhiniemi myös kritiikkiäkin kun sanoo ettei saa laulaa työttömistä että luulllaan heti kommariksi, niin sillä meinaa sitä, ettei se oo hyvä asia, kun heti kommarix haukutaan
Neljä ruusua= Neuvostoliitto= positiivinen biisi, jossa naapurisuhteista lauletaan
Neljä ruusua-Meistä jokainen= äärimmäisen järkevä sanoitus, jossa jokainen meistä on lopulta oman itsensä herra, eikö vain ? Itsepäisyys ei siis ole ollenkaan pahe, ei ainakaan biisintekijän mielestä eikä munkaan mielestä
Hassisen kone-Rock ehkäisyvälineitä vastaan= kannanotto Ismolta jossa irvailee uskovaisille
Edu Kettunen-Koti tyhjyyteen= selkeästi kertoo masennuksesta
Pelle Miljoona-Moottoritie on kuuma= kertoo työnteosta, että sillon on mentävä kun rauta on kuumaa eli moottoritie kutsuu sua silloin
Pelle Miljoona-Pelko ja viha= poliittinen biisi, kuvaa sitä ihmisten tilaa jossa pelko ja viha esillä
Kauko Röyhkä-Olen messias= Kake viestii itsepäisyyttä, että jokainen on oman ittensä messias/herra, tää on punkkarin/rokkarin elämänasenne, kuten pitääkin, mä perustan myös asenteeni tähän
Kylmänmarja -CMX= kertoo masennustilasta, kylmänmarja on siihen hyvä vertauskuva
Maija Vilkkumaa- ei = kertoo ihmisestä, joka ei halua toimia kuten siskonsa, jolla ei ollu tarpeeksi vahvuutta sanoa ei, itsepäisyysbiisi siis, minä sanon ei, en mene muitten pillien mukana, näinhä se elämässä pitää mennäki
Yö-Äänet=poliittinen Yön biisi, yleensäkin kertoo siitä, että pitää toimia poliittisesti, pitää elää epäitsekkäämmin, tätä ne viestii tässä, pitää elää, pitää toimia, pitää äänestää
Sami Saari-Humala= kertoo alkoholista, joka kaksipiippuisesti esitetään tässä sekä positiivisena että negatiivisena, ihan fiksu lyriikka
Hector-Juodaan viinaa= kaksitulkintainen, voi irvailla tässä miten me suomalaiset juodaan huonosti, mut voi nähä myös tän biisin positiivises valossa
Sanoitusten tulkintaa(tää on lempiharrastukseni)
6
681
Vastaukset
- RMRM
No tuskinpa moottoritie on kuuma *työnteosta* kertoo ;)
- muistatkosenvirren
Kuka tuota Maija Vilkkumaata jaksaa kuunnella? Vuodet kuluvat ja samat aiheet toistuvat hänen uusissakin kappaleissaan.
- Anonyymi
Ihan hyvät analyysit, paitsi toi Moottoritie on kuuma sun täytyy kyllä kuunnella uudestaan... Kylmänmarja on mietityttänyt jonkin verran itseäkin, sopii masennukseen kyllä, ja lohtu löytyy luonnossa. Upea biisi tuo Työt ja päivät. Sen alku viittaa Hesiodoksen kirjaan. Wikipediasta: "Työt ja päivät" (m.kreik. Ἔργα καὶ ἡμέραι, Erga kai hēmerai; lat. Opera et dies) on Hesiodoksen kirjoittama noin 800 säettä käsittävä eeppinen runoelma. Teos käsittelee ennen kaikkea kahta yleistä totuutta: työ on ihmisen elämän osa, mutta se, joka on valmis tekemään työtä, tulee kyllä toimeen. Teos kuvaa nimensä mukaisesti paitsi arkiaskareita myös kullekin toimelle soveliaita päiviä ja vuodenaikoja."
- Anonyymi
Siis täytyy tehdä pieniä korjauksia muutamaan tulkintaani eli siis neljän ruusun neuvostoliitto ei ole kovin positiivinen sanoitus vaan siinä kuvataan suomalaisten peloista venäläisiä tai silloisia neuvostoliittolaisia kohtaan.
Ja dingon apinatarhaan tulkintani oli kieltämättä kaukaa haettu mutta ehkä omalla tapaa kuitenkin aika idearikas haku. - Anonyymi
Ja mitä tulee tuohon tulkintaani apulannan minä olen voittaja biisistä niin kyllä se varmaan ihan oikein meni se tulkinta mutta kun aloin pohtia tuota sanaa minä olen voittaja niin mua on viime vuodet ärsyttänyt tosi paljon se asia, että ihmiset jaetaan edelleenkin ihan liikaa voittajiin ja häviäjiin mikä on minusta tosi typerää psykologisesti ja mun mielestä tuollaiset ihmiset jotka noin ajattelee, niin eivät ole kovin viisaita psykologiassa.
- Anonyymi
Joku vanhempikin juttu N.I.B mitä tarkoittaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3097102Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662116- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151327- 1121267
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71186RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541116Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411051Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992