Sanoitusten tulkintaa(tää on lempiharrastukseni)

Juhapetsimulkku

Tässä mun analyysia useista biisien sanoituksista=

Popeda-Rutatuta = selkeesti poliittinen biisi, jossa Pate osoittaa keskisormea kyykyttäville päättäjille

Popeda-Rockn roll bileet= rokkarin elämänasenteesta kertova biisi. Ei mitään muuta, mutta selkeä filosofia tässä miten he haluaa elää!

CMX-Marian ilmestys= Jeesuksen syntymästä kertova, kun isä Jumala tahtoo Mariaa, siitä kertova enimmälti

CMX-Työt ja päivät = kuten biisin nimi kertoo jo niin kertoo työstä aika pitkälti, mutta on siinä tulkinnanvaraa, biisissä on vaikeaa kuten useissa CMX;n biisien henkilöitten elämässä on haasteita, mutta biisin lopussa tulee käänne, yllättävä käänne , jossa biisin henkilö löytää valaistumisen

CMX-Vanha talvitie= minusta myönteinen vaikka onki hitusen kylmä tyypilliseen CMX;n tapaan, mutta biisissä on paljon toivoa ja positiivisuutta

Dingo-Pistoolisankari= kertoo miesihanteesta , mutta biisin henkilö valitsee miesihanteeksi jonkun muun kuin pistoolisankarin ja itse oon sitä mieltä, että kaikenmaailman pistoolisankarit ja sodan sankarit niin ei niitä kantsi pitää minään miehuuden esikuvina tai suurina sankareina, vaikkakaan en hauku sotilaita, koska puolustaa omaa maataan, muttei ole mun juttu

Dingo-Apinatarhaan= tää on kaukaahaettu ehkä,mutta apinatarha vois olla vertauskuva poliitikkoja kohtaan, eikö? Eduskunta = apinatarha, jossa ne apinat= päättäjät

Klamydia-Kellokorttielämää= täyttä filosofiaa tää sanoitus, jossa Helin viestii punkkarin elämänasenteen

Klamydia-Vastaantulija= kertoo ihmisistä, joilla jatkuva kiire ja työ mielessä, niiden tyhjä elämä, ns ylistyslaulu taiteilijoita kohtaan selkeesti

Popeda-Uni= tää on älykäs sanoitus, yx älykkäimpiä eli biisin henkilön valve-elämä on enemmän unta kuin henkilön unitila, hän siis on koko ajan tosiasiassa unitilassa

Apulanta-Minä olen voittaja= no sanoitus kertoo sen, biisin nimi, ei siitä enempää, positiivinen sanoitus, Toni kiteyttää siinä oman elämänarvonsa, suuri mies täytyy sanoa

Apulanta-Mato= kun jokin puuttuu sinulta, kuten vaikkapa mato onkikoukusta, niin jokin menee hieman pieleen, mato on vain vertauskuvana siinä, ei tää kerro pelkästään onkimisest vaan voi liittyä paljon muuhunki

Absoluuttinen nollapiste-Muovi antaa periksi= tällaista biisiä ei oo olemassa, mutta toi on Abson levyn nimi joka meinaa sitä, että jos jokin "perusta" on heikolla pohjalla, niin se ei kanna läpi ja menee ns vihkoon/pieleen

En muista biisin nimee, mut Abson biisi, jossa ne puhuu järjestyksestä, Liimatta viestii sitä, että elämässä on hyvä olla matemaattinen järjestys, oikeassahan hän on

Juice Leskinen-Mussoliini perusdiini= ei suinkaan Juicen mielipide, jossa kehuu tätä hahmoa vaan antaa lujaa kritiikkiä nationalistin kannattajille, fasisminvastainen biisi siis

Irwin Goodman-Mutakuono ja lakupelle= ei oo nationalistien ylistyslaulu vaan päinvastoin, Vexi Salmi irvailee tässä ahdasmielisille finskeille

Hector- Sarjakuvarock= Heikki irvailee tässä kapitalisteille, jossa Roope Ankka on hyvä vertaus kapitalistiporvarille

Kolmas nainen-Oi Suomen nuoria= positiicinen sanoitus, mut antaa Hanhiniemi myös kritiikkiäkin kun sanoo ettei saa laulaa työttömistä että luulllaan heti kommariksi, niin sillä meinaa sitä, ettei se oo hyvä asia, kun heti kommarix haukutaan

Neljä ruusua= Neuvostoliitto= positiivinen biisi, jossa naapurisuhteista lauletaan

Neljä ruusua-Meistä jokainen= äärimmäisen järkevä sanoitus, jossa jokainen meistä on lopulta oman itsensä herra, eikö vain ? Itsepäisyys ei siis ole ollenkaan pahe, ei ainakaan biisintekijän mielestä eikä munkaan mielestä

Hassisen kone-Rock ehkäisyvälineitä vastaan= kannanotto Ismolta jossa irvailee uskovaisille

Edu Kettunen-Koti tyhjyyteen= selkeästi kertoo masennuksesta

Pelle Miljoona-Moottoritie on kuuma= kertoo työnteosta, että sillon on mentävä kun rauta on kuumaa eli moottoritie kutsuu sua silloin

Pelle Miljoona-Pelko ja viha= poliittinen biisi, kuvaa sitä ihmisten tilaa jossa pelko ja viha esillä

Kauko Röyhkä-Olen messias= Kake viestii itsepäisyyttä, että jokainen on oman ittensä messias/herra, tää on punkkarin/rokkarin elämänasenne, kuten pitääkin, mä perustan myös asenteeni tähän

Kylmänmarja -CMX= kertoo masennustilasta, kylmänmarja on siihen hyvä vertauskuva

Maija Vilkkumaa- ei = kertoo ihmisestä, joka ei halua toimia kuten siskonsa, jolla ei ollu tarpeeksi vahvuutta sanoa ei, itsepäisyysbiisi siis, minä sanon ei, en mene muitten pillien mukana, näinhä se elämässä pitää mennäki

Yö-Äänet=poliittinen Yön biisi, yleensäkin kertoo siitä, että pitää toimia poliittisesti, pitää elää epäitsekkäämmin, tätä ne viestii tässä, pitää elää, pitää toimia, pitää äänestää

Sami Saari-Humala= kertoo alkoholista, joka kaksipiippuisesti esitetään tässä sekä positiivisena että negatiivisena, ihan fiksu lyriikka

Hector-Juodaan viinaa= kaksitulkintainen, voi irvailla tässä miten me suomalaiset juodaan huonosti, mut voi nähä myös tän biisin positiivises valossa

6

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RMRM

      No tuskinpa moottoritie on kuuma *työnteosta* kertoo ;)

    • muistatkosenvirren

      Kuka tuota Maija Vilkkumaata jaksaa kuunnella? Vuodet kuluvat ja samat aiheet toistuvat hänen uusissakin kappaleissaan.

    • Anonyymi

      Ihan hyvät analyysit, paitsi toi Moottoritie on kuuma sun täytyy kyllä kuunnella uudestaan... Kylmänmarja on mietityttänyt jonkin verran itseäkin, sopii masennukseen kyllä, ja lohtu löytyy luonnossa. Upea biisi tuo Työt ja päivät. Sen alku viittaa Hesiodoksen kirjaan. Wikipediasta: "Työt ja päivät" (m.kreik. Ἔργα καὶ ἡμέραι, Erga kai hēmerai; lat. Opera et dies) on Hesiodoksen kirjoittama noin 800 säettä käsittävä eeppinen runoelma. Teos käsittelee ennen kaikkea kahta yleistä totuutta: työ on ihmisen elämän osa, mutta se, joka on valmis tekemään työtä, tulee kyllä toimeen. Teos kuvaa nimensä mukaisesti paitsi arkiaskareita myös kullekin toimelle soveliaita päiviä ja vuodenaikoja."

    • Anonyymi

      Siis täytyy tehdä pieniä korjauksia muutamaan tulkintaani eli siis neljän ruusun neuvostoliitto ei ole kovin positiivinen sanoitus vaan siinä kuvataan suomalaisten peloista venäläisiä tai silloisia neuvostoliittolaisia kohtaan.

      Ja dingon apinatarhaan tulkintani oli kieltämättä kaukaa haettu mutta ehkä omalla tapaa kuitenkin aika idearikas haku.

    • Anonyymi

      Ja mitä tulee tuohon tulkintaani apulannan minä olen voittaja biisistä niin kyllä se varmaan ihan oikein meni se tulkinta mutta kun aloin pohtia tuota sanaa minä olen voittaja niin mua on viime vuodet ärsyttänyt tosi paljon se asia, että ihmiset jaetaan edelleenkin ihan liikaa voittajiin ja häviäjiin mikä on minusta tosi typerää psykologisesti ja mun mielestä tuollaiset ihmiset jotka noin ajattelee, niin eivät ole kovin viisaita psykologiassa.

    • Anonyymi

      Joku vanhempikin juttu N.I.B mitä tarkoittaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3170
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2214
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1624
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      76
      1112
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      941
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      904
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      900
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      815
    10. Rahtari s salmi

      Onkohan jutussa perää että kylän tyhmin rahtari on palanut ratista
      Suomussalmi
      8
      795
    Aihe