TM talviauto 2018

erdtjdtjdj

1. Insignia
2. 530e
3. Karoq
4. Arona
5. T-roc
6. Fiesta
7. Stonic
8. CX-5
9. Civic
10. i30
11. Scenic
12. Grandland
13. C3
14. Micra

Mitä mieltä?

Eniten pisti silmään että tuossa mukana aika paljon tavalliselle kuluttajalle merkityksettömiä arvosteluperusteita. Esim kaikki hiukkas, typpi ja muut partikkelipäästöt, kaikki autot kuitenkin täyttää tiukat päästökriteerit joten mitä merkitystä noilla hiukkasilla on kuluttajalle?

Myös kulutus kone kylmänä aika merkityksetön jos esilämmittää aikä jatkuvasti aja pätkäajoa kylmällä koneella. Auto joka lämpimänä kulutti vähän, sai miinusta kun kylmänä hieman korkeahko kulutus.

Rata-ajatkin arveluttavia, toki tuossa arvosteltiin myös turvallisuuden "tunnetta" mutta eihän tässä jääradalle autoa olla ostamassa.

Sitten kaikki nää ratin ja penkinlämmittimet joita moni ei edes käytä, itse en esim koskaan käytä penkinlämmittimiä koska ei ainakaan kangasverhoilu tunnu mitenkään kylmältä kovillakaan pakkasilla jos talvitakki päällä. Liittyy toki talviautoiluun mutta vähän liikaa painotetaan vaustelua jota moni ei edes käytä.

Mazda kuskina CX-5 kiinnosti erityisesti, sai kaikista kohdista hyvän tai erinomisen arvosanan, paitsi hiukkaset ja kylmäkulutus joissa oli tyydyttävä. Näillä ei kummallakaan minulle merkitystä, ihan sama mitä hiukkasia pakoputkesta tulee jos kuitenkin täyttää tiukan EURO6 normin. Esilämmitänkin aina ja kulutus lämpimänä on se mitä minulle merkitsee.

42

1362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä.noista.ja.kauppaan

      Teknisesti mitattavilla määreillä ja sovituilla painotuksilla laitettu autot järjestykseen.
      Tuloksista voi halutessaan painottaa niitä asioita jotka itselleen merkityksellisiksi kokee.

      Mutta autothan ovat enemmän kuin vain kalliita teknisiä laitteita.
      Tunteisiin vetoavuuttahan on vain vaikeaa ellei mahdotonta mitata.
      Jokaisella on omat mieltymyksensä ja makunsa, ja niinpä moni piutpaut veisaakin tekniikkalehtien vertailuista ja mittaustuloksista.

      Osta sinäkin Mazda-miehenä Mazdasi ja unohda koko vertailut, kun taidat olla valintasi tehnyt.
      Se mikä hyvältä itsestä tuntuu on itselle paras valinta, kirjoitelkoot toimittajat mitä huvittaa?

    • JihuuMitäÄlykköjä

      Kuka ei käytä istuinlämmitintä ollenkaan, kuinka tyhmä nuuka ihminen voi olla??

      • diippaadai

        Eipä se ole nuukuudesta kiinni. Muutama minuutti riittää ajon alkaessa. Sen jälkeen perskarvat palaa.


      • omakäsi

        Sperman luovutukseen menossa pitää tavaran olla priimaa


      • V6AudiQuattro

        Täysin tarpeeton ominaisuus koko istuimenlämmitin. Myös ratinlämmitin on täysin tarpeeton ominaisuus. Pukeudun talvisin aina autoonkin mennessä suunnilleen samalla tavalla kuin olisin ulkona pakkasessa useamman tunnin ajan. Autossa otan pois päältäni vain pipon, käsineet, takin ja laitan ne viereiselle penkille ajon ajaksi. Sitten autosta poistuessani puen pipon,käsineet, takin takaisin päälleni. Tämä siksi koska haluan varmistaa että jos autoon tulee vika tai auto hajoaa totaalisesti niin en varmasti palellu vaikka joutuisin olemaan jostakin syystä pakkasessa useamman tunnin. Mukana autossa on myös reppu jossa on termospullollinen puhdasta ja viileää vettä, jos tulee jano.

        Se mitä aiheenaloittaja ei maininnut. TM testin mukaan Mazda CX-5 oli testin autoista kaikista eniten maavaraa. Itselläni ei ole Mazdaa, mutta olen ajatellut sellaisen hankkimista osittain siksi että Mazdan bensamoottorissa ei toistaiseksi ole lainkaan turboahdinta pilaamassa moottoria.


      • Aikaturha

        En tarvitse penkinlämmitintä kuin kerran pari talvessa, joko auto on riittävän lämmin tai sitten se on ollut "tolpassa" ja sisätilanlämmitin hoitanut homman. Todella harvoin kunnon pakkaslähtö ilman esilämmitystä.


      • Lederhosens
        Aikaturha kirjoitti:

        En tarvitse penkinlämmitintä kuin kerran pari talvessa, joko auto on riittävän lämmin tai sitten se on ollut "tolpassa" ja sisätilanlämmitin hoitanut homman. Todella harvoin kunnon pakkaslähtö ilman esilämmitystä.

        Ai niin ja penkit alcantraa jotka eivät ole erityisen kylmät eikä helteillä liian kuumat, parhaat penkkimateriaaliksi. Nahkaväellä kaikki toisin talvella kylmät ja helteillä kannikat tirisee.


      • tarpeellinen_varuste
        V6AudiQuattro kirjoitti:

        Täysin tarpeeton ominaisuus koko istuimenlämmitin. Myös ratinlämmitin on täysin tarpeeton ominaisuus. Pukeudun talvisin aina autoonkin mennessä suunnilleen samalla tavalla kuin olisin ulkona pakkasessa useamman tunnin ajan. Autossa otan pois päältäni vain pipon, käsineet, takin ja laitan ne viereiselle penkille ajon ajaksi. Sitten autosta poistuessani puen pipon,käsineet, takin takaisin päälleni. Tämä siksi koska haluan varmistaa että jos autoon tulee vika tai auto hajoaa totaalisesti niin en varmasti palellu vaikka joutuisin olemaan jostakin syystä pakkasessa useamman tunnin. Mukana autossa on myös reppu jossa on termospullollinen puhdasta ja viileää vettä, jos tulee jano.

        Se mitä aiheenaloittaja ei maininnut. TM testin mukaan Mazda CX-5 oli testin autoista kaikista eniten maavaraa. Itselläni ei ole Mazdaa, mutta olen ajatellut sellaisen hankkimista osittain siksi että Mazdan bensamoottorissa ei toistaiseksi ole lainkaan turboahdinta pilaamassa moottoria.

        No eipä ole. Itse käytän istuimenlämmitintä tosi paljon, talvella tottakai koko ajan mutta myös viileinä kesäpäivinäkin. Miksi ei käyttäisi, lämpö tuntuu mukavalta. Ratinlämmitin myös hyvä niin ei tarvitse sormet kohmeessa ohjata, ratti ei muuten lämpene ihan heti vaikka antaisi auton käydä pitkäänkin ennen lähtöä.


      • KaikkiYhdelläIskulla

        Audissa varmaan näin on. Omassa nimeltä manitsemattomassa merkissä ratti lämpenee samalla, kun sisätilan lämmitin lämmittää muuta autoa sisältä. Samoin penkit.


      • Paska_auto
        diippaadai kirjoitti:

        Eipä se ole nuukuudesta kiinni. Muutama minuutti riittää ajon alkaessa. Sen jälkeen perskarvat palaa.

        Istuinlämitin polttaa perskavat jos sen on toteuteutettu päin persettä. Paremmissa autoissa sitä voi pitää pitkään päällä pienemmällä teholla.


      • joopajooo_._
        V6AudiQuattro kirjoitti:

        Täysin tarpeeton ominaisuus koko istuimenlämmitin. Myös ratinlämmitin on täysin tarpeeton ominaisuus. Pukeudun talvisin aina autoonkin mennessä suunnilleen samalla tavalla kuin olisin ulkona pakkasessa useamman tunnin ajan. Autossa otan pois päältäni vain pipon, käsineet, takin ja laitan ne viereiselle penkille ajon ajaksi. Sitten autosta poistuessani puen pipon,käsineet, takin takaisin päälleni. Tämä siksi koska haluan varmistaa että jos autoon tulee vika tai auto hajoaa totaalisesti niin en varmasti palellu vaikka joutuisin olemaan jostakin syystä pakkasessa useamman tunnin. Mukana autossa on myös reppu jossa on termospullollinen puhdasta ja viileää vettä, jos tulee jano.

        Se mitä aiheenaloittaja ei maininnut. TM testin mukaan Mazda CX-5 oli testin autoista kaikista eniten maavaraa. Itselläni ei ole Mazdaa, mutta olen ajatellut sellaisen hankkimista osittain siksi että Mazdan bensamoottorissa ei toistaiseksi ole lainkaan turboahdinta pilaamassa moottoria.

        Aivan kuin sähköauton kuljettaja. Kesällä ikkun auki ja talvella kavalakki päässä.


      • Jgkgkgkgkgkgkg
        Paska_auto kirjoitti:

        Istuinlämitin polttaa perskavat jos sen on toteuteutettu päin persettä. Paremmissa autoissa sitä voi pitää pitkään päällä pienemmällä teholla.

        Eihän sitä tarvitse pitää. Kun lämpö tuntuu vähänkään, niin voi jo sammuttaa, sillä kyllä siitä eteenpäin perse itsensä ja penkin lämpimänä pitää ja kohta alkaa jo moottoristakin tulemaan lämpöä hyttiin.

        Ratinlämmitin olisi kiva. Tietenkin hanskoilla sen voi korvata, mutta mieluummin paljain käsin ajan.
        Sisätilanlämmittimen kanssa ei tietenkään tarvetta ratin- tai penkinlämmittimille, mutta ei läheskään aika mahdollisuutta sille.


      • sormetvalkosina

        On meitä monex. Jos sinun herkkä perseesi palelee, ei se tarkoita, että kaikkien muidenkin perse palelee. Penkin lämmitin meikäläiselle aivan turha varuste, ratin lämmitintä kyllä kaipaisin.


    • 717
    • Fjjccghjjk

      Olipa urpo avaus. Melkein kuin sen takavetoteinin.

    • 4643745745

      En minäkään ole käyttänyt istuinlämmitintä kuin pari kertaa elämässäni, sekin vain jos ollut vaikka pilkillä tai muuten kylmettänyt itsensä pitkään pakkasessa. Ei se istuin vain tunnu kylmältä, miksi lämittää? En kaipaa mitään pershiki-tahroja penkkiin. Sivupeilien lämmittimet ottaisin kyllä, ne puuttuu nykyisestä autostani ja olisivat oikeasti käteviä.

      Ehkä nuo päästömittaukset ovat vähän turhia tuossa TM vertailussa, eihän sillä tosiaan kuluttajalle ole mitään väliä montako hiukkasta auto päästää, EURO-normi ja virallinen CO2 arvo ainoita joilla merkitystä.

      • diippaadai

        Joo mulla sivupeililämmittimet koko talven päällä. Kytkin niin hankalassa paikassa. Onhan niissä termostaatti. On kesälläkin hyvät, kuivaa sadepisarat.


      • Dilledongpoika

        Ai pysyy ne aina kytkettynä, mikähän auto kyseessä?


    • sdkdsjfklfjkljs

      Kyllä kai talviautovertailussa kylmäkulutus on ilmanmuuta testattava asia! Kaikilla ei ole moottorinlämmitintä ja joskus tolppa ei saata olla käytettävissä vaikka lämmitin olisikin asennettuna. Säteilylämmitin ei sitäpaitsi ole kovinkaan hyvä esilämmitin joten kyllä kylmäkulutuksella voi olla jokin merkitys.
      Päästöistä en välitä hevonvittuakaan, viherpipertäjien keksimä kusetus koko juttu. Riittää mullekin että auto läpäisee katsastuksen päästötestin.
      Istuinlämmittimiä kyllä käytän jos penkki tuntuu kylmältä tai esim. pakkanen on sen syväjäädyttänyt kovaksi. Nykyiset istuinlämmittimet ovat niin tehokkaita että ei niitä montaa minuuttia tarvitse päällä pitää kun alkaa jo tuntua liian kuumalta. Ennen ne oli lievempiä jolloin ne saattoi jättää pidemmäksi aikaa päälle. Peilinlämmittimetkin ovat hyvä varuste ettei tarvitse raapata peilien laseja naarmuille.
      Pyyhkijät ovat ne ärsyttävin asia talviautoilussa kun ne on aina jäässä, tuulilasin ja konepellin välistä rakoa on hankala puhdistaa lumesta, jne.

      Mazda CX-5 on ihan hienon näköinen auto, itse pidän enemmän perinteisemmistä autoista kuin SUVeista.

      • valita-lisää

        No revi ne pyyhkijät siitä tuulilasista vaikka sinne mainitsemaasi hevonv*ttuun jäätymästä, niin on ainakin yksi asia vähemmän vikistäväksi, vielä satojen muiden marmatuksen aiheiden jäädessä pitämään v*tutusta yllä.


      • minä.en.oo.huviukko
        valita-lisää kirjoitti:

        No revi ne pyyhkijät siitä tuulilasista vaikka sinne mainitsemaasi hevonv*ttuun jäätymästä, niin on ainakin yksi asia vähemmän vikistäväksi, vielä satojen muiden marmatuksen aiheiden jäädessä pitämään v*tutusta yllä.

        Voi vittu, kyllä on paskantärkeä ukko, muutamasta kommentista... en tiiä mutta kyrvänsyylä oot! Älä leiki perkele jeesusta, iso mies!


      • kiroile-vieläkin-lisää
        minä.en.oo.huviukko kirjoitti:

        Voi vittu, kyllä on paskantärkeä ukko, muutamasta kommentista... en tiiä mutta kyrvänsyylä oot! Älä leiki perkele jeesusta, iso mies!

        Asiattomuuksien asiantuntijaukko sinä olet.
        Lapsellista yrittää korostaa sanomaansa alatyylisellä kielenkäytöllä.
        Vähämieliseltä vaikuttava kiroilu vie täysin uskottavuuden asialtasi.


    • Minun ei olet tarpeen talvella kiihdyttää, jarruttaa tai kääntyä mutkassa, joten ratakierrosajoilla ei ole minulle merkitystä. En myöskään pidä silmiä auki ajaessa, joten esimerkiksi tuulilasin pysyminen huurteettomana on aika merkityksetön tekijä. Ainut millä on väliä on väri. Miksei punainen auto voittanut? Tai jos voitti, miksi? Eihän se ollut edes arvosteluperusteissa.

      Oikeasti jääratakierros, lämpenemisen nopeus ja maavara ovat varmaan merkittävimmät tekijät talviautoa valittaessa. Koska kuitenkin ajan autollani muihinkin vuodenaikoihin ja talvellakin suurimman osan ajasta ei-kovin-talvisissa olosuhteissa, painotan vähän testissä näkymättömiäkin arvoja.

      TM:n testit ovat lähinnä huumoria. Voi niitä lukea kahvitunnin iloksi, mutta siinä se. Ja tuo koskee vain autoalan testejä. Loput testit ovat niin surkeita, ettei niitä pitäisi lukea edes kahvitauolla (esimerkkinä taannoinen kännykkäliittymävertailu).

      • Yli.M.I.Elinen

        Hän on sitten hyvä ja tekee itse paremmat vertailut, suuremmassa viisaudessaan.
        Arvelisin jäävän tekemättä, ellei sitten varsinaisiksi "huumorivertailuiksi".


      • parempiPysyyTielläParee

        Ratakierrosajat kertovat lähinnä kunkin auton ajo-ominaisuuksista ja minulle on ainakin tärkeää, että auto on hyvä ja mukava ajaa. Talvella autosta vaaditaan kelien takia enemmän kuin kesällä, outo kommentti Rotalta.


      • sddfljlsjkfksl

        Niin aina kun oma laite ei voita testejä niin ne on pelkkiä vitsejä mutta jos joskus sattuukin voittamaan niin kyllä sitten polleana mainitaan että tämähän voitti teeämmän tai tuulilasin vertailunkin.
        Pohjimmiltaan nuo lehdet tekevät noita vertailuja ja koeajoja jne. kuluttajan hyödyksi. Ei niitä kukaan muukaan testaile, esim. ylen kuningaskuluttajakin teki vain jotain tiskirättivertailuja millä ei ole mitään hyötyä kenellekään.


      • omaan.jalkaan.ampujia

        Nuo kuluttajan hyödyksi tehtyjä testejä mitätöivät kuluttajat ovat kuin siinä savolaisäidin kirjeessä mainittu naapuri joka putosi kiljualtaaseen ja kun toiset naapurit tulivat auttamaan niin hän taisteli urheasti vastaan...


      • parempiPysyyTielläParee kirjoitti:

        Ratakierrosajat kertovat lähinnä kunkin auton ajo-ominaisuuksista ja minulle on ainakin tärkeää, että auto on hyvä ja mukava ajaa. Talvella autosta vaaditaan kelien takia enemmän kuin kesällä, outo kommentti Rotalta.

        Tietysti auton pitää olla hyvä ja mukava ajaa. Ja talviautolla on sen *lisäksi* vaateita, joita parhaiten kuvaa esimerkiksi tuo jääratakierros.


    • SaksalainenParasKaikessa

      Kaarrekäytös ääritilanteissa on ainakin minulle erittäin tärkeä ominaisuus, koska ajan aina arkiliikenteessä "limiitillä". Vain saksalainen täyttää vaatimukseni. Samoin lähtö nollasta sataan. Siinäkin tapauksessa vain saksalainen täyttää vaativat vaatimukseni, koska valoista on selviydyttävä sekunnin murto-osassa, tai muuten sinut lynkataan. Myös polttoainetaloudellisuuden PAPERILLA täyttää vain saksalainen, vaikka media kirjoitteleekin huijauksista. Kuitenkin minulle tärkeä ominaisuus. Se, että kestävyys ja luotettavuus on tasoa nolla, niin sillä ei minun tapauksessani ole mitään merkitystä. Saapahan ilmaiset kahvit merkkihuollossa kuukauden välein.

    • Jfkfkfkfkfkfkfkfkf

      Saattaa ne hiukkasetkin jotain omatunnollista kiinnostaa, että ihan hyvä että mittaavat.

      Lämmitintä pyrin käyttämään aina kun mahdollista, mutta eihän se moottoria kesälämpöihin lämmitä ja paljon on lähtöjä, kun ei voi käyttää sitä. Eli erinomaista että kylmäkulutus mitataan.

      Peilinlämmittimiä en ole juuri tarvinnut, harvoin sellaista jääkerrosta peileissä.
      Penkinlämmitintä matkan aluksi minuutti tai pari. Ilman mummokalsareita ja pilkkihaalarit liikkuvalle -20c penkki on kuitenkin viileähkö, ja jos ei ole ollut sisälämppäriä, eikä moottorikaan puske lämpöä alkumatkasta, niin todella kiva varuste. Mutta melkeinpä kaikissa autoissa ne olleet riittävän hyviä, ettei se nyt niin olennaista kuinka hyvin tarkkaan ottaen toimii?

      Liikkuvuus, jota aika hyvin mitataan radalla, on tärkeää. Talvitestissä nimenomaan, kun kulkupuolella voi olla aitoja, merkittäviä eroja. Kesätesteistä ennemmin voisi radat ja lähtökiihdyttelytkin jättää pois, kesällä vain ohituskiihtyvyydellä merkitystä, eikä loppupeleissä silläkään. Jarrutus tärkeintä niin talvella kuin kesälläkin.

      Jos nyt joku Einari ei mistään talviominaisuuksista piittaa, niin ei varmaan tarvitse talvitestejä lukeakaan.

      • tämähänTiedetään

        Toyotasetä ei välitä mistään ominaisuuksista, senhän kertoo jo autovalinta.


      • TämäkinTiedetään

        Ja sinulle on tärkeintä ominaisuudet, jotka ovat täysin merkityksettömiä Suomen maanteillä, ja olet jopa valmis maksamaan niistä. Tyhmä kun olet.


      • via.dolorosa
        tämähänTiedetään kirjoitti:

        Toyotasetä ei välitä mistään ominaisuuksista, senhän kertoo jo autovalinta.

        Mutta tojo on lämmin talvellakin toisin kun saksalainen huijausdiesel. Sain kärsiä saksalaisen tekniikan "luotettavuudesta" töissä yli 30 vuotta ja sillä kokemuksella en ikinä osta VW:a.


    • 345346436

      Mitenköhän nuo autot valittu testiin? Aika kirjava joukko erilaisia malleja, monet uutuuksia joita paljon mainostettu tv:ssä. Monet suositut merkit puuttuu (Volvo, Toyota), mutta esim 2kpl Opeleita. Onko maahantuojat sponsoroineet ja Opel ollut suurin sponsori? Voisi selittää Opelin menestystä. Myös VW auto sponsoroinut 3 merkillään ja Kia/hyundai konsernikin saanut molemmat merkkinsä mukaan.

      • Voitto-Lopullinen

        Mukana viimevuotisen talvitestin jälkeen markkinoille tulleet uudet mallit, kaksipyörävetoisina tällä kertaa.

        Yksi malli per valmistaja. Poikkeuksena Opel, jolta otettiin uusi PSA-yhteistyömalli Grandland mukaan vertailtavaksi saksalais-suunnittelua olevan Insignian kanssa.
        Tulos taisi osoittautua parivaljakon osalta odotusten mukaiseksi.


    • ertryrsysr44

      Tässä jotain yhteenvetoa heikoimmin pärjänneistä eri osa-alueilla (huonoin arvosana joukosta):

      Talvimaantieajossa heikkoja: Nissan, Citroen

      Hallittavuus talvikelissä: heikkoja Nissan ja Citroen

      Heikko etenemiskyky: Hyundai

      Suurin kylmäkulutus: Insignia, Citroen, Skoda

      Suurimmat Kylmäpäästöt: Citroen, Opel Grandland

      Heikoin sisätilojen lämmitys: Nissan

      Heikoimmat sähkölämmittimet: Citroen, Ford, Honda, Nissan, Renault, Seat

      Huonoimmat valot: Citroen, Ford, Honda, Kia, Nissan, Volkswagen

      Kun tätä listaa katsoo niin vain Mazda ja BMW ei heikoimpien joukossa millään alueella. Hybridinä BMWlle tietenkin täydet pisteet kulutuksista/päästöistä kun ajettiin täydellä akulla, tilanne voisi olla ihan eri jos ylitettäisiin toimintamatka pelkillä akuilla. Mazda mm sisältä paljon Bemaria lämpimämpi kun pelkällä sähköllä ajo ei lämmitä Bemaria kunnolla.

      • AutoPelle

        Aika erikoisilla argumenteilla saivat bemarit etenemiskyvyiltään parhaaksi.
        Toisissa autoissa ajotapavalintoja hyödynnettiin eri osatesteissa ja joissakin se pidettiin oletuksessa. Asettaa aika eriarvoiseen asemaan verrokit.
        Joko ne luistoneston ym. asetukset on koko testin oletusarvossaan joka osatestissä tai sitten kerrotaan mitä säätöjä missäkin osatestissä käytettiin ja mikä oli se optimaalisin tapa kullekin autolle.
        Sama tietysti myös lämpiämiseen/kulutukseen.
        Esimerkiksi jos siis auto on töpselihybridi niin jos ajetaan akulla niin sitten myös lämpiäminen arvioidaan akun mukaan ja jos lämpiäminen pisteytetään polttomoottroikäytössä niin sitten myös kulutus pisteytetään polttomoottorilla.

        Nyt tuolta osin testi haiskahtaa ja pahasti.


    • Tipo_kiehtoo

      Viime vuoden testiin Tipo ei ehtinyt. Olisivat ottaneet nyt testiin. Seuraava autoni todennäköisesti Tipo farmari, 95 hv peruskoneella ilman turboa. Loistavasti toiminut tämä nykyinen Tipon edeltäjä, Bravo.
      Voi toki olla että ajan tällä nykyisellä vielä, mutta jotenkin tottunut vaihtamaan autoa muutaman vuoden välein.
      Tämä oli kyllä käytettynä ostettu mutta siisti ja hyvin toimii.
      Kaasuautoilukin kyllä vähän kiehtoo... voishan tämän pitääkin ja vaikka muuntaa toimimaan bio- ja maakaasulla bensiinin lisäksi.

    • OPEL-GERMAN-POWER

      Turha jossitella opel on erittäin paras.

    • sen.irvikuva

      bahahahaaaaaaa talvi ja mazda ei sovi samaan lauseeseen! Mazdassa ei tarkene mazdat on kylmiä, ei missään nimessä talviauto pikemminkin päinvastoin.

    • viimeinen-opel

      tulee olemaan viimeinen saksalainen Opel joka voittaa testin, ranskalaisten alla ei enää voittoja tule jatkossa, jos hyvän Opelin haluaa se kannattaa ostaa nyt

      • ranskaSähkötTiijetään

        totta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe