Bavaria syntyy videolla!

dsgasgd

Uutta videomateriaalia Bavarian syntyvaiheista saatavilla:

https://www.youtube.com/watch?v=f5Et2R0oIJY

Ei taida monella muulla valmistajalla olla noin pitkälle automatisoitua tuotantoa? Näkee, että saksalainen on miettinyt miten vene pitää rakentaa!

28

874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytännönhommia
      • vuotojenpaikannus

        "A lot of Bavaria boats has a leak..." totesi tuo mainittu Tino G .
        Tammikuussa julkaisemassaan videossa hän paikansi pari muutakin vuotopaikkaa kosteusmittarillaan.
        https://www.youtube.com/watch?v=b0N59HnQyXs

        Varmaankin vanhat vuotokohdat voi paikantaa valumajälkien perusteella. Uudessa veneessä voisi kosteusmittari antaa vinkkejä. Onko kellään kokemuksia videossa esitetystä bilteman (70 eur) kosteusmittarista?


    • Xxxuxuxuxux

      Tuota videota kun katsoo, ymmärtää, ettei pieni valmistaja voi kilpailla hinnalla. Kilpailuvalteiksi jää erikoistuminen ja räätälöitävyys.

    • Mainoskotämäkin

      Pystyykö bavariassa olemaan yötä tulematta merisairaaksi?
      Ovat näköjään vihdoinkin ruvenneet laminoimaan laipiot kuten old school kestävissä veneissä on tehty iät ja ajat.

      • Asiat_kuten_ovat

        Mikä nyt sitten on "vihdoin", Bavariassa ne laipiot on laminoitu ainakin jo 2002 tehdyssä veneessä.
        Merisairaaksi tulee helpommin sellaisessa vanhassa helposti ja paljon kallistelevassa veneessä. Pienessä varsinkin.


      • Trumpismia

        Ne on laminoitu Aina.


      • Samavanhahäirikkö

        Ei pysty olemaan. Olette varmaan huomanneet niissä noin 200 Bavariassa aamuisin kannetetaan oksennuspussit laiturille....
        Tietääkseni merisairaus ei johdu veneestä vaan on henkilöstä itsestään riippuva taipumus, on sitten alla Svan, Hr tai sundwind


      • Sijsuusj
        Asiat_kuten_ovat kirjoitti:

        Mikä nyt sitten on "vihdoin", Bavariassa ne laipiot on laminoitu ainakin jo 2002 tehdyssä veneessä.
        Merisairaaksi tulee helpommin sellaisessa vanhassa helposti ja paljon kallistelevassa veneessä. Pienessä varsinkin.

        Bavarian kaltaisessa veneessä liikkeet on rajumpia, kun on paljon tilavuutta ja aika pieni paino. Purjevene ei sillä lailla kallistele puolelta toiselle kuin moottorivene. Tuttu Bavarian omistaja oli tähän kovaan liikehdintään hyvin pettynyt, kun oli sitä ennen ajellut mun vanhanaikaisella veneellä. Perhe oli useasti oksennellut aallokossa ja vene meni vaihtoon yhden kesän jälkeen.


      • tosi.on
        Sijsuusj kirjoitti:

        Bavarian kaltaisessa veneessä liikkeet on rajumpia, kun on paljon tilavuutta ja aika pieni paino. Purjevene ei sillä lailla kallistele puolelta toiselle kuin moottorivene. Tuttu Bavarian omistaja oli tähän kovaan liikehdintään hyvin pettynyt, kun oli sitä ennen ajellut mun vanhanaikaisella veneellä. Perhe oli useasti oksennellut aallokossa ja vene meni vaihtoon yhden kesän jälkeen.

        Ominaisuus ei tietenkään mikään erityisesti Bavarian ominaisuus ole. Taustalla on se, mistä tässä kerrotaan:
        http://www.wb-sails.fi/fi/blogi/bid/238706/Mihin-h-visi-purjehtimisen-ilo


      • PilalleMänt

        Hyvä kirjoitus. Elikkä nykyveneet on käytännössä pilattu. Tavoitteena on ollut myös nopeus mutta mitä sillä nopeudella tekee kun purjeilla voi ajaa mukavasti vain hyvin pienellä tuulialueella ja tuulen suunnilla. No nopeus on siinä mielessä tietysti hyvä että pääsee äkkiä pois mereltä satamaan. Mutta eikö alkuperäinen idea ollut viettää mahdollisimman paljon aikaa *merellä*? On ollut suuri virhe tehdä veneitä muodin mukaan ja ottamalla kilpaveneistä oppia. Purjehduksen nautinto on kadonnut uusissa veneissä. Kuka venevalmistaja uskaltaa ottaa askeleita takaisin aikaan jolloin itse purjehdus on pääasia? Se ei tarkoita silti sitä etteikö vene voisi olla mukava myös satamassa.


      • ompelemisen.ilo.havisi
        tosi.on kirjoitti:

        Ominaisuus ei tietenkään mikään erityisesti Bavarian ominaisuus ole. Taustalla on se, mistä tässä kerrotaan:
        http://www.wb-sails.fi/fi/blogi/bid/238706/Mihin-h-visi-purjehtimisen-ilo

        No eipä kauaa mene kun Webari voi keskittyä kokonaan kirjalliseen tuotantoon, kun isojen valmistajien robotit tekee purjeet. North edelle, muiden pakko seurata...


      • purjeensa.tilannut
        ompelemisen.ilo.havisi kirjoitti:

        No eipä kauaa mene kun Webari voi keskittyä kokonaan kirjalliseen tuotantoon, kun isojen valmistajien robotit tekee purjeet. North edelle, muiden pakko seurata...

        Ehkä se jossain tulevaisuudessa niin käy, mutta toistaiseksi vielä näköjään nykyisen ompelemisen tuotanto laajenee. Membraanit kun maksaa tuplat ja kestää alle puolet.


    • Tyrnäväntörpedo

      Menee puurot ja vellit sekaisin.
      Sarjatuotannon kiistattomat edut tulevat virheettömyydestä ja tasalaatuisuudesta. Hintakin saadaan alemmaksi, mutta ainoastaan, jos sarja on tarpeeksi pitkä. Lyhyillä sarjoilla aloituskulut tekevät kustannuksista suuremmat.

      Toinen asia on veneen muut ominaisuudet. Ne eivät oel kuitenkaa tuotantotapaan liittyviä. Huono sarjatuotantovene on huono myös samalla tavalla käsin tehtynä.

      Marxin ajatusten mukaan arvo on yksinomaan käytetyn työn arvo. Ajatuksessa oli vika jo syntyhetkellään koska lusikalla kaivettu oja on sen mukaan arvokkaampi kuin kaivurilla. Marx ei ollut kuitenkaan tyhmä eikä ole ihme, että monet menevät samaan retkuun ja uskovat pienellä pensselillä levitetyn hartsin olevan parempaa kuin leveällä.

      • Macee

        Virheettömyys ei pidä paikkaansa, tasalaatuisuus kyllä. Yksittäisiä virheitä tosin tulee varmasti keskimäärin vähemmän mutta toisaalta systemaattiset virheet monistetaan. Eli jos on tehty suunnitteluvirhe tai systemaattinen valmistusvirhe ne ovat joka ikisessä veneessä. Vaikka virhe huomataan sitä ei välttämättä edes korjata jos se vaatii esim. uutta suunnittelua tai linjan koneen vaihtoa. Silloin annetaan vain mennä ja toivotaan että asiakkaat eivät valita liikaa. Autoteollisuudessa tätä tehdään paljon ja sitten yritetään vain kiistää ongelmat (esim. VAG-konsernin TDI/TSI/VAG valmistus- ja suunnitteluvirheet).


      • Tonkin videon kommenteissa on joku tyytymätön asiakas. Uskon kyllä, että Bavarioissa ei ole sen enempää vikoja kuin muissakaan. Ja hyvä, että noinkin hyviä veneitä tehdään kohtuuhinnalla. Jos niitä tekisi vain Arcona, Grand Soleil jne. niin harvalla olisi varaa.


      • Satunnaisvirhe

        On olemassa myös käsite ”systemaattinen virhe”. Robotti toistaa virheellistä rakennetta halvalla loputtomiin, jos suunnittelija on sen kustannusten säästämiseksi suunnitellut.

        Halvalla tehty on halvalla tehty. Ei siitä pääse mihinkään.


      • Tyrnäväntörpedo
        Macee kirjoitti:

        Virheettömyys ei pidä paikkaansa, tasalaatuisuus kyllä. Yksittäisiä virheitä tosin tulee varmasti keskimäärin vähemmän mutta toisaalta systemaattiset virheet monistetaan. Eli jos on tehty suunnitteluvirhe tai systemaattinen valmistusvirhe ne ovat joka ikisessä veneessä. Vaikka virhe huomataan sitä ei välttämättä edes korjata jos se vaatii esim. uutta suunnittelua tai linjan koneen vaihtoa. Silloin annetaan vain mennä ja toivotaan että asiakkaat eivät valita liikaa. Autoteollisuudessa tätä tehdään paljon ja sitten yritetään vain kiistää ongelmat (esim. VAG-konsernin TDI/TSI/VAG valmistus- ja suunnitteluvirheet).

        Myös pienissä käsin tehdyissä sarjoissa systemaattinen virhe monistetaan. Sen lisäksi tulee vaihtelusta johtuvia virheitä.

        En viitsi käydä keskustelua paremmuudesta ilman käyttötarkoitusta. Ferrarilla on paska vetää hevoskärryä ja Volvon maasturi on onneton kilparadalla. Jokainen voi valita sopivat olosuhteet ja niiden perusteella "todistaa" melkein minkä tahansa veneen paremmaksi kuin toinen.
        Kun mukaan otetaan hintalappu, niin asia monimutkaistuu entisestään.

        Bavaria tekee veneitä "keskimääräiselle" asiakkaalle koska sen pitää myydä niitä paljon. Voi olla ettei keskimääräisen asiakkaan profiili ole edes kovin lähellä suomalaista keskimääräistä purjehtijaa. Sitä en usko, että Bavaria jättäisi markkinat tutkimatta tai että se tekisi ehdoin tahdoin jotain muuta kuin halutaan.

        Meidän vanha venekantamme tuntuu myös luoneen oman standardin, mihin uusia veneitä verrataan. Vanhojen veneiden vikojen ja ongelmien kanssa ollaan opittu elämään eikä niitä pidetä minään. Esimerkiksi paino ja hidasliikeisyys on jouduttu hyväksymään. Ei polkupyörällä liikkuva tunne tarvitsevansa autoa tai edes mopoa, mutta ilman vanhaa taakkaa, valinta voi olla erilainen.


    • Nysäköli

      On se kumma että tällä palstalla kaikin tavoin haukuttu Bavaria vaan porskuttaa.
      Nyt moderni teollinen tuotantokin näyttää ärsyttävän joitakin. Uskon että jokainen Bavarian ostava henkilö tietää mitä ostaa. Mitä olen Bavarian omistajien kanssa jutellut niin kaikki ovat olleet tyytyväisiä kokonaisuuteen tunnistaen kuitenkin cruiserveneen purjehdusominaisuudet ja hyväksyy ne. Nauttikaa omista veneistänne ja ihailkaa muiden veneitä merkistä riippumatta. Niin se on tuolla oikeassakin elämässä vesillä.

      • siis.kuka

        Missä kirjoituksessa teollinen tuotanto on jotain tai joitakin ärsyttänyt?

        Edellä sanotun jälkeen kerron, mikä siinä itseäni ärsyttää. Ei se tietenkään tuotantotavan seurausta ole, vaan tavoitellun kustannussäästön, jota ainakin tuossa Bavariassa ilmenee, varmaan muissakin: rasitettujen helojen kiinnittäminen luokattomasti levyruuveilla. Sitä on tehty niinkin kriittisessä paikassa kuin mantookitolppien jaloissa ja kuten TinoG:n videolta näkyy, klyyssien kiinnityksessä.


      • Hyvä_Iivo_huutomerkki

        Sinällään tuo ei todista mitään. Ihmisluontoon kuuluu se että kallista ostosta puolustellaan ja kehutaan vaikkei niin tyytyväinen olisikaan. Harva haukkuu omaa venettään, se on vähän kuin itseään haukkuisi. Se millä on merkitystä on se että onko seuraava vene myös Bavaria.


      • Nysäköli
        Hyvä_Iivo_huutomerkki kirjoitti:

        Sinällään tuo ei todista mitään. Ihmisluontoon kuuluu se että kallista ostosta puolustellaan ja kehutaan vaikkei niin tyytyväinen olisikaan. Harva haukkuu omaa venettään, se on vähän kuin itseään haukkuisi. Se millä on merkitystä on se että onko seuraava vene myös Bavaria.

        Kyllä nuo tuntemani henkilöt ovat aidosti olleet sitä mieltä, sen verran hyviä kavereita ovat että kyllä sen elekielestä huomaan jos sanat ja eleet olisivat eri paria. Sanovat suoraan että eihän tämä mikään raaseri ole, mutta ei mulla ole mihinkään kiire.
        Kaksi näistä tutuistani ovat vaihtaneet pienemmän Bavarian nyt isompaan.
        Vai ovatko Bavarian omistajatkin niin huonoja että eivät tiedä että heidän pitäisi olla murheissaan ;)


      • Faktaakovastaan
        Nysäköli kirjoitti:

        Kyllä nuo tuntemani henkilöt ovat aidosti olleet sitä mieltä, sen verran hyviä kavereita ovat että kyllä sen elekielestä huomaan jos sanat ja eleet olisivat eri paria. Sanovat suoraan että eihän tämä mikään raaseri ole, mutta ei mulla ole mihinkään kiire.
        Kaksi näistä tutuistani ovat vaihtaneet pienemmän Bavarian nyt isompaan.
        Vai ovatko Bavarian omistajatkin niin huonoja että eivät tiedä että heidän pitäisi olla murheissaan ;)

        Taas on yksi ymmärtämätön luottanut Bavariaan jo kahden Atlannin ylityksen verran. Vielä se ehkä eniten haukuttu B30 cr. Nyt kolmas vastaavan pituinen matka suunnitteilla. http://www.kuukausiavomerella.fi/


      • Joakim1
        Faktaakovastaan kirjoitti:

        Taas on yksi ymmärtämätön luottanut Bavariaan jo kahden Atlannin ylityksen verran. Vielä se ehkä eniten haukuttu B30 cr. Nyt kolmas vastaavan pituinen matka suunnitteilla. http://www.kuukausiavomerella.fi/

        Ruffe on 80-luvun Bavaria 300, ei siis 30 Cruiser, joka tuli 2000-luvun puolivälissä. Tässä on sen sijaan 2000-luvun Bavaria 32 Cruiser, joka osallistui ARC:hen: http://sy-aava.simplesite.com/


      • Onneeheille
        Joakim1 kirjoitti:

        Ruffe on 80-luvun Bavaria 300, ei siis 30 Cruiser, joka tuli 2000-luvun puolivälissä. Tässä on sen sijaan 2000-luvun Bavaria 32 Cruiser, joka osallistui ARC:hen: http://sy-aava.simplesite.com/

        Eivät varmaan kumpikaan osanneet hakea oikeaa tietoa täältä totuuden torvi palstalta.
        Samoin on käynyt tälle sakemannille :) https://youtu.be/F38EDfEGrS8


      • ihanonok

        Minulla on Bavaria vuodelta 2005 ja olen purjehtinut sillä vajaat 18000 nm. Tuosta matkasta olen purjehtinut n. 5000 nm täysillä purjeilla, n. 7000 nm reivatuilla, n. 500 nm pelkällä osin sisään kelatulla genualla n. 500 nm pelkällä reivatulla isolla, n. 200 nm pelkällä takilalla ja loput vajaa 4800 nm koneella. 13000 nm on tuosta purjehdittu valtamerellä. Vain silloin, kun purjehdin täysillä purjeilla, tulee joskus mieleen, että olisipa enemmän ja parempaa purjepinta-alaa. Minusta Bavarian suunnittelija on tehnyt hyvää työtä.


    • Eieieieeieieiei

      Jostainnsyystä Bavariat herättävät osassa purjehtijoista tunteita. Negatiivisia. Tulee mieleen tällä palstalla joku aika sitten ollut ketju, jossa aloittaja kysyi vinkkejä pitkäkölisen purjeveneen kölitaskun halkeamien korjaamiseen. Tuli vain asiallisia kommenteja, jossa joku toinenkin kertoi piutteelisesta kölituennasta omassa veneessään. Millaistahan kirjoittelu olisi ollut, jos aloittjan vene olisi ollut Bavaria?

      • javieläkerranei

        Hyvä kommentti. Mitä jos Mads.n vene Athena olisi sail life - videoblogissa Bavaria? Oltaisko yhtä ymmärtäväisiä vikojen määrästä ?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1195
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      757
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      709
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      91
      685
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      31
      565
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      113
      502
    Aihe