Vain liukkaan puolen rengas vetää?

1x4vetoa

En ole mikään autoexpertti siksi kyselen. Otin isävainaan pickupin käyttöön, joka on toki takavetoinen ja kevyt perä.

Olen huomannut että kun on liukasta ja vaikea päästä esim peruuttamaan liukkaalta parkkipaikalta pois, niin miksi aina se takapyörä vetää mikä on liukkain? Eikö järkevintä olisi että molemmat takapyörät vetää?

Huomasin ennen että vain oikea takarengas vetää, joten olen viskannut sepeliä sen renkaan alle. Vasen takarengas hajosi ja väliaikaisesti siinä on nyt vararenkaana nastaton kesärengas, viskasin vanhasta tottumuksesta sepeliä oikean takarenkaan taakse, mutta nyt tuo veti sillä vasemmalla renkaalla tällä kertaa, missä liukkaampi pito, mikä idea tässä on?

9

422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nelivetoo

Lukkoperän puute eli viskoton malli, kitkaton kumi ei koskaan pidä!

• 102030405060

Siksi, koska siellä perässä on tasauspyörästö. Tässäpäs aika hyvä video, mikä avaa mikä on sen tehtävä:

https://www.youtube.com/watch?v=yYAw79386WI

Jos ko. ongelmasta haluaa eroon, pitää tasauspyörästössä olla jonkinlainen lukko, jolla sen saa kytkettyä pois käytöstä, tai luistonrajoitin joka vähän välittää voimaa toisellekkin puolelle. Yleensä kai noissa lavureissa on ns. kitkalukko perässä joka vähän rajoittaa varsinkin jos käsijarrulla auttaa.

• 1x4vetoa

Heh, no tuohan oli havainnollistava video, kiitti. Olen yrittänyt tutkailla onko tässä jotain kitkalukkoa yms. mutta en ole löytänyt, 2007 Nissan Navara.

• ÄlyÄläJätä

Et tietenkään löydä Navarastasi mitää kytkintä kitkalukolle, kun se on siellä perän sisällä olemassa jo automaatttisesti. Eli ryömimällä pöpelikössä on lukko päällä. Kun lähdet taas maantielle, ja nopeutesi kasvaa, niin myös lukko lähtee päältä pois...Automaattisesti.....

• 1x4vetoa

Eli kyse on tästä LSD:stä?
        https://www.youtube.com/watch?v=WeLm7wHvdxQ

LSD:tä kyllä kaipaisi välillä kun yritän parkkipaikalta päästä liikeelle, haha! No onneksi kohta tämä hiton talvi on ohi ja ensi talveksi hommatava kunnon talvirenkaat.

• 102030405060
        ÄlyÄläJätä kirjoitti:

Et tietenkään löydä Navarastasi mitää kytkintä kitkalukolle, kun se on siellä perän sisällä olemassa jo automaatttisesti. Eli ryömimällä pöpelikössä on lukko päällä. Kun lähdet taas maantielle, ja nopeutesi kasvaa, niin myös lukko lähtee päältä pois...Automaattisesti.....

Kyllä se yleensä toimii ihan samalla lailla vauhdista riippumatta, riippuen lukon tyypistä ja toimintaperiaatteesta, miten se ihan tarkalleen toimii.

LSD "lukkoja" on monentyyppisiä, jotka aika paljon eroaa toiminnaltaan toisistaan. Lava-autoissa yleisin lienee ollut ns. kitkalukko. Muitakin tyyppejä on kuten, torsen ja visko.

Sitten on manuaalisesti kytkettäviä, ja niissä löytyy ohjaamosta nappi. Tällaiset lukot yleensä kytkee perän ihan tönköksi, eli ovat hyvin tehokkaita, mutta vaikeuttaa kääntymistä kun lukko on päällä.

Sitten on erilaisia automaattisesti / elektronisesti kytkeytyviä, joista niistäkin osa kykenee lukitsemaan perän kokonaan.

Sitten nykyautoissa vielä on yleistynyt luistonestojärjestelmä, joka kykenee jarruilla ohjailemaan pitoa myös pitävälle pyörälle ja siten tasaamaan pyörimisnopeuseroa pyörien välillä . . .

• 102030405060-
        1x4vetoa kirjoitti:

Eli kyse on tästä LSD:stä?
        https://www.youtube.com/watch?v=WeLm7wHvdxQ

LSD:tä kyllä kaipaisi välillä kun yritän parkkipaikalta päästä liikeelle, haha! No onneksi kohta tämä hiton talvi on ohi ja ensi talveksi hommatava kunnon talvirenkaat.

Juuri näin, LSD.

Joo, tuo ongelma on varmasti isoimmillaan kun auto on tyhjänä ja perä on kevyt. :)

• pakumies83

Onko 2007 Nissan Navaraa saanut takavetoisena?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      57
      2326
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      112
      1681
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe