Nostoköli vanhaan veneeseen

Haaveilija

Googlaillessa törmäsin tällaiseen firmaan:

https://thekeelservant.it/

Mielenkiintoinen tuote. Sivujen mukaan tuollaisen voisi "retrofitata" olemassaolevaan veneeseenkin. Voisi olla mainio apu luonnonsatamissa. Kölin nosto hoituu sähkömoottorilla ja matoruuvilla, hätätapauksessa nosto onnistuu käsin tai sähkötyökalulla (akkupora?). Ei siis vaadi hydrauliikkaa. Pienemmissä veneissä veneen sisäpuolelle tuleva mekanismi mahtunee salongin pöydän "sisään".

14

759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muista.peräsin

      Kunhan muistat nostokölisi kanssa, että peräsin on melkein yhtä syvä.

    • PurjehtimisestaTuomittu

      Kylläpä näyttäisi helpolta ja varmaan olisi edullista vaihtaa köliä.

    • Vaatinee tarkkoja lujuuslaskelmia kölialueen rakenteesta ja ehkä suurtakin rakentelua. Uuteen veneeseen kyllä mielenkiintoinen mahdollisuus.

    • Tunari1

      Törmäys kivelle voi tulla aika kalliiksi. Miksi se sinusta soveltuisi vanhaan veneeseen, paremminhan kölin hankintahinnan voisi kätkeä uuden veneen hintaan.

      • Haaveilija

        Tämä lause valmistajan sivuilla herätti ajatuksen, että voisi soveltua myös olemassaolevaan veneeseen:

        "design solutions for existing boats refitting"

        Toki on mahdollista suunnitella vene tuon kölin ympärille, mutta ainakaan oma pankkitilin saldo ei anna siihen myötä. Kölin vaihto lienee kuitenkin uuden veneen rakentamista edullisempaa.

        Jos veneessä on pohjaa vasten pultattu eväköli, ei vaihtaminen välttämättä ihan mahdoton homma olisi. Uuden kölin tyviosa pitäisi tehdä sellaiseksi, että kölipultit olisivat samassa kohdassa kuin vanhassa kölissä, ja tuota "kasettia" varten pitäisi tehdä pohjaan aukko (375mm x 140 mm alle 45 ft veneiden kölimallilla). Kenties sisäpuolelle "turvakaukalo" kasetin ympärille salongin pöydän jalan sisään vuotojen varalle.

        Varmasti apuna kannattaisi käyttää venesuunnittelijaa. Jos kölin oikaiseva momentti max. syväyksellä on sama kuin vanhassa kölissä, kölipultit yhtä paksut ja samoissa paikoissa kuin vanhassa kölissä, ja pohjaa vasten tuleva tukipinta sama, ei sen ihan mahdottomia lisävahvistuksia pitäisi vaatia.


      • keelservant
        Haaveilija kirjoitti:

        Tämä lause valmistajan sivuilla herätti ajatuksen, että voisi soveltua myös olemassaolevaan veneeseen:

        "design solutions for existing boats refitting"

        Toki on mahdollista suunnitella vene tuon kölin ympärille, mutta ainakaan oma pankkitilin saldo ei anna siihen myötä. Kölin vaihto lienee kuitenkin uuden veneen rakentamista edullisempaa.

        Jos veneessä on pohjaa vasten pultattu eväköli, ei vaihtaminen välttämättä ihan mahdoton homma olisi. Uuden kölin tyviosa pitäisi tehdä sellaiseksi, että kölipultit olisivat samassa kohdassa kuin vanhassa kölissä, ja tuota "kasettia" varten pitäisi tehdä pohjaan aukko (375mm x 140 mm alle 45 ft veneiden kölimallilla). Kenties sisäpuolelle "turvakaukalo" kasetin ympärille salongin pöydän jalan sisään vuotojen varalle.

        Varmasti apuna kannattaisi käyttää venesuunnittelijaa. Jos kölin oikaiseva momentti max. syväyksellä on sama kuin vanhassa kölissä, kölipultit yhtä paksut ja samoissa paikoissa kuin vanhassa kölissä, ja pohjaa vasten tuleva tukipinta sama, ei sen ihan mahdottomia lisävahvistuksia pitäisi vaatia.

        Mistä puhut?
        Linkin systeemissä köli liikkuu ylös/alas suunnassa, joten sitä ei luonnollisestikaan silloin pultata yhtään mjihnkään. Siinä ei siis edes ole kölipultteja, vaan matoruuvivälitys.


      • Haaveilija kirjoitti:

        Tämä lause valmistajan sivuilla herätti ajatuksen, että voisi soveltua myös olemassaolevaan veneeseen:

        "design solutions for existing boats refitting"

        Toki on mahdollista suunnitella vene tuon kölin ympärille, mutta ainakaan oma pankkitilin saldo ei anna siihen myötä. Kölin vaihto lienee kuitenkin uuden veneen rakentamista edullisempaa.

        Jos veneessä on pohjaa vasten pultattu eväköli, ei vaihtaminen välttämättä ihan mahdoton homma olisi. Uuden kölin tyviosa pitäisi tehdä sellaiseksi, että kölipultit olisivat samassa kohdassa kuin vanhassa kölissä, ja tuota "kasettia" varten pitäisi tehdä pohjaan aukko (375mm x 140 mm alle 45 ft veneiden kölimallilla). Kenties sisäpuolelle "turvakaukalo" kasetin ympärille salongin pöydän jalan sisään vuotojen varalle.

        Varmasti apuna kannattaisi käyttää venesuunnittelijaa. Jos kölin oikaiseva momentti max. syväyksellä on sama kuin vanhassa kölissä, kölipultit yhtä paksut ja samoissa paikoissa kuin vanhassa kölissä, ja pohjaa vasten tuleva tukipinta sama, ei sen ihan mahdottomia lisävahvistuksia pitäisi vaatia.

        Totta, mä katsoin ensun, että siinä tulee sisälle joku tukilevy, mutta se tukilevy tuleekin ulos kölin liitospintaan. Silloin se on tietysti enemmän mahdollists. Varmaan täytyy tehdä uudet reiät myös pulteille ja siirtää jotain kölitukkia, jos se on reikien kohdalla. Ihan hauska idea.


      • Haaveilija
        keelservant kirjoitti:

        Mistä puhut?
        Linkin systeemissä köli liikkuu ylös/alas suunnassa, joten sitä ei luonnollisestikaan silloin pultata yhtään mjihnkään. Siinä ei siis edes ole kölipultteja, vaan matoruuvivälitys.

        Tuo koko köli mukaanlukien tyviosa, joka pultataan veneen pohjaan kiinni, kuuluu toimitukseen. Ei vain ylös-alas -liikkuva osa.


      • keelservant
        Haaveilija kirjoitti:

        Tuo koko köli mukaanlukien tyviosa, joka pultataan veneen pohjaan kiinni, kuuluu toimitukseen. Ei vain ylös-alas -liikkuva osa.

        Se tyviosahan on lasikuitulaminaattia. Sen voi laminoida kiinni niin ei tarvita mitään pulttausta.
        Jos välttämättä haluaa pultata, niin silloin pulttien on tultava liikkuvan osan sivuille (ja mahdollisesti eteen ja taakse) eikä missään tapauksessa juuri sen kohdalle estämään liikkumista. Niinpä uudet pultit jos niitä jostain syystä käyttää eivät tietenkään voi olla entisten paikalla!


      • yhtähullua
        keelservant kirjoitti:

        Mistä puhut?
        Linkin systeemissä köli liikkuu ylös/alas suunnassa, joten sitä ei luonnollisestikaan silloin pultata yhtään mjihnkään. Siinä ei siis edes ole kölipultteja, vaan matoruuvivälitys.

        Mistä puhut?
        Meinaatko, että sinun veneessäsi nostoköli kiinnitetään matoruuvia käyttävän moottorin kaapelilla?


      • siis.täh
        Haaveilija kirjoitti:

        Tuo koko köli mukaanlukien tyviosa, joka pultataan veneen pohjaan kiinni, kuuluu toimitukseen. Ei vain ylös-alas -liikkuva osa.

        https://thekeelservant.it/models-custom/
        Lainaus linkin lopusta: "The Keel Servant also offers the possibility to: design and supply the fixed fin, the bulb and the shell"

        et näköjään ole ymmärtänyt tuon sisältöä.
        Kölin yläosa ei siis todellakaan automaattisesti kuulu mukaan toimitukseen, mutta sellainenkin mahdollisuus on olemassa että se kuuluu. Silloin se siis suunnitellaan lisämaksusta erikseen kyseiseen veneeseen, eikä ole sarjatuote!
        Saa kevyemmän ja halvemman kun se tehdään lujitemuovista kerrosrakenteisena tarkasti muotissa haluttuun muotoon.


      • Lue.se.linkki
        yhtähullua kirjoitti:

        Mistä puhut?
        Meinaatko, että sinun veneessäsi nostoköli kiinnitetään matoruuvia käyttävän moottorin kaapelilla?

        TKS 10 kiinnitetään 375mm x 140 mm kokoisella suorakulmion muotoisella teräsputkipalkilla.
        TKS 20 400 mm x 150 mm, TKS 30 450 mm x 200 mm, jne.
        Sen putkipalkin sisällä on se matoruuvi, ja yläpäässä sitä käyttävä moottori kone-elimineen.


      • Haavailija
        siis.täh kirjoitti:

        https://thekeelservant.it/models-custom/
        Lainaus linkin lopusta: "The Keel Servant also offers the possibility to: design and supply the fixed fin, the bulb and the shell"

        et näköjään ole ymmärtänyt tuon sisältöä.
        Kölin yläosa ei siis todellakaan automaattisesti kuulu mukaan toimitukseen, mutta sellainenkin mahdollisuus on olemassa että se kuuluu. Silloin se siis suunnitellaan lisämaksusta erikseen kyseiseen veneeseen, eikä ole sarjatuote!
        Saa kevyemmän ja halvemman kun se tehdään lujitemuovista kerrosrakenteisena tarkasti muotissa haluttuun muotoon.

        Korjaan aiempaa postaustani: kuuluu toimitukseen, jos on tilattu toimittajalta. Onko nyt hyvä ?


      • yhähullua
        Lue.se.linkki kirjoitti:

        TKS 10 kiinnitetään 375mm x 140 mm kokoisella suorakulmion muotoisella teräsputkipalkilla.
        TKS 20 400 mm x 150 mm, TKS 30 450 mm x 200 mm, jne.
        Sen putkipalkin sisällä on se matoruuvi, ja yläpäässä sitä käyttävä moottori kone-elimineen.

        Ymmärrä se lukemasi (vaikkakin tämän pitäisi olla selvää lukemattakin).
        Sitten kun sinulla on siitä teräsputkipalkista yhteys veneeseen muuutenkin kuin moottoria käyttävän kaapelin välityksellä (kuten haaveilija kirjoitti esim. pulttaamalla kiinnitettynä) niin sitten sinulla on köli kiinni veneessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe