Olen käsittänyt, että jos luomi peittää pupillia ja näin haittaa näkemistä, olisi mahdollista saada leikkaus julkisella puolella. Itselläni tämä ehto täyttyy. Lisäksi, kun kulmia joutuu kohottelemaan, silmät väsyvät ja päätä särkee.
Omalääkäri uskoi, että voisin päästä silmäluomileikkaukseen ja laittoi lähetteen silmälääkärille. Tämä kuitenkin sanoi, etteivät haitat ole niin pahoja, että julkisella puolella toistaiseksi leikattaisiin, vaikka luomi pupilliin yltääkin. Esimerkkeinä riittävän vaikeista terveyshaitoista hän sanoi, että luomivaon pitäisi hautuessaan tulehtua tai ripsien hangata silmään haavaumia.
Kiinnostaisi kuulla niiden kokemuksia, joiden silmäluomet on julkisella puolella leikattu. Mitä haittoja teillä oli ja oliko leikkaukseen vaikea päästä? Kävittekö esim. useamman kerran arvioitavana? Mietin, onko lääkäreissä tai paikkakunnilla eroja kriteereiden soveltamisen tiukkuudessa.
Olisi kiva kuulla myös kokemuksia yleensä silmäluomileikkauksesta, myös yksityisellä puolella. Paljon leikkaus maksoi, miten toivuit, oletko tyytyväinen tulokseen, tuliko komplikaatioita, millainen leikkaus oli kokemuksena (pelottiko), valitsitteko lääkärin itse ja millä perusteilla, missä iässä kävitte leikkauksessa jne. Erityisesti kiinnostaisi kuulla suosituksia Turun lääkäriasemista ja hyviksi koetuista plastiikkakirurgeista tai silmälääkäreistä. Mietin, saisiko edes Kela-korvausta, jos menisi yksityiselle ja paljon koko lysti tulisi maksamaan.
Silmäluomileikkauksen kriteerit julkisella?
20
17486
Vastaukset
- uiytuyfyuf
Itselläni ei kriteerit täyttynyt julkiselle puolelle pääsyyn, joten kävin yksityisellä. Hinta lienee aika samaa luokkaa useilla suomalaisilla klinikoilla, noin tuhat euroa. Virossa voi olla jopa kalliimpaa , joten ei kannata lähteä sinne.
Valitsin lääkärin ja klinikan (KL-sairaala) kuultujen hyvien kokemusten perusteella. Mitään komplikaatioita ei tullut, ei edes mustelmia koska leikattiin radiotaajuusveitsellä. Turvotusta tietenkin tuli muutamaksi päiväksi. Pienen kelakorvauksen sai vain lääkäkärinpalkkiosta, varsinaisesta leikkauksesta ei saanut korvausta kun kriteerit ei täyttynyt. - Expl
Kyllähän ne julkisen sairaalan ja kelan kriteerit pitäisi olla samat. Yksityishoidossa kelan korvaus on niin marginaalinen, ettei siihen kannata papereita tuhlata.
Välillä on vaikea erottaa kenen busineksesta on kysymys.- SuosituksiaTurusta
Niin, luulisi että on samat kriteerit. Toisaalta kun vastaanoton lopulla, lääkärin epäävän päätöksen jälkeen mietin (tämän muistutettua yksityisen hoidon mahdollisuudesta) ääneen, saakohan siitä sitten kelakorvausta, hän ei tuntunut oikein kunnolla muistavan tai tietävän niitä kriteereitä, tai uskoi, että ovat juuri muuttuneet tai muuttumassa. Ja sitten toisaalta kun sitä ennen olin hänelle Kelan sivuilla olevista kriteereistä jotain maininnut, hän tuntui olevan hyvinkin perillä asiasta. En sitten tiedä, yrittikö vältellä asiaa, jos kyseessä oli se, että tavallaan käytettiin sairaalan omia kriteereitä, vai ovatko vaatimukset erilaiset riippuen siitä, leikataanko yksityisellä vai julkisella, siiis siinäkin tapauksessa, että Kela osan korvaisi.
Mutta tosiaan jos korvaus on kovin pieni, ei sillä taida suurta merkitystä olla, mikäli yksityiselle päätän mennä. - uiytuyigygiik
SuosituksiaTurusta kirjoitti:
Niin, luulisi että on samat kriteerit. Toisaalta kun vastaanoton lopulla, lääkärin epäävän päätöksen jälkeen mietin (tämän muistutettua yksityisen hoidon mahdollisuudesta) ääneen, saakohan siitä sitten kelakorvausta, hän ei tuntunut oikein kunnolla muistavan tai tietävän niitä kriteereitä, tai uskoi, että ovat juuri muuttuneet tai muuttumassa. Ja sitten toisaalta kun sitä ennen olin hänelle Kelan sivuilla olevista kriteereistä jotain maininnut, hän tuntui olevan hyvinkin perillä asiasta. En sitten tiedä, yrittikö vältellä asiaa, jos kyseessä oli se, että tavallaan käytettiin sairaalan omia kriteereitä, vai ovatko vaatimukset erilaiset riippuen siitä, leikataanko yksityisellä vai julkisella, siiis siinäkin tapauksessa, että Kela osan korvaisi.
Mutta tosiaan jos korvaus on kovin pieni, ei sillä taida suurta merkitystä olla, mikäli yksityiselle päätän mennä.Suurin ero maksuissa syntyy siinä että jos julkisen puolen kriteerit kiireettömästä hoidosta täyttyy, leikkaus tehdään julkisen puolen taksoilla eli tässä tapauksessa vähän yli satasella päiväkirurgisesti.
Yksityispuoli ei ole sidottu näihin kriteereihin, leikkaukseen pääsee vaikka ei täyttäisikään kriteereitä. Itsellänikin yläluomi ei ulottunut mustuaisen päälle, mutta yläluomet oli raskaat ja roikkuvat. Yksityinen leikkasi noin 900 eurolla ja jonkun euron sain kelakorvausta lääkärinpalkkiosta.
- HyväLopputulos
Hei. Mielestäni sinun kannattaisi käydä vielä toisen lääkärin konsultaatiossa, varsinkin kun omalääkärisi oli sitä mieltä, että kriteerit täyttyvät eli yläluomet aiheuttavat selvää toiminnallista haittaa.
Tuossa jotakin kriteereistä ja alemmassa linkissä lisäksi myös leikkaustavoista eri tapauksissa:
http://www.kela.fi/ylaluomileikkaukset1
http://www.kauneusjaterveys.fi/kauneus-tyyli/iho-vartalo/eroon-riippuluomista-0
Eri paikkakunnat ja lääkäritkin tosiaan eroavat siinä, miten ne/he kriteerejä soveltavat. Alemman linkin jutun silmälääkäri sanoo, kerrottuaan HUSin kriteereistä, että "...Tässä toimitaan kuitenkin joka sairaalassa oman harkinnan mukaan."
Itse (olen 50 nainen) menin suoraan plastiikkakirurgin konsultaatioon, koska uskoin ja uskon, että heillä on eniten taitoa ja viitseliäisyyttä saada myös esteettisesti mahdollisimman hyvä lopputulos.
Kävin kahdessa konsultaatiossa. Ensimmäinen kirurgi ei vakuuttanut. Hän vaikutti ylivarovaiselta ja olisi poistanut luomista vain hieman ihoylimäärää, jolloin lopputuloskin olisi jäänyt aika olemattomaksi (hän myönsi sen itsekin, mistä hänelle täydet pisteet). Hän myös sanoi suoriltaan, etteivät lääketieteelliset perusteet leikkaukselle täyty. Toinen kirurgi oli mielestäni tilanteesta heti paremmin kartalla, ja hänen luonaan sitten kävin ns. laajassa yläluomileikkauksessa, jossa operoitiin ihon lisäksi myös lihasta ja rasvakudosta. Leikkaus tehtiin RF-veitsellä, ja se sujui hyvin ja ilman pelkoa. :)
Mustelmia ja turvotusta tuli RF-tekniikasta ja jälkihoito-ohjeiden noudattamisesta huolimatta reippaasti ja toipuminen oli hitaampaa kuin oletin, mutta se johtui suurimmaksi osaksi omista terveydellisistä jutuista, joita en lähde tässä avaamaan.
Lopputulokseen olen tyytyväinen, ja iloisena bonuksena tuli se, että minut operoineen kirurgin mukaan leikkaukselle oli lääketieteelliset perusteet ja Kela oli samaa mieltä.
Kelakorvaus yksityisen tekemästä operaatiosta on sinänsä pieni, mutta leikkauksen saaminen ilman alvia (puhtaasti esteettisiin operaatioihin tulee kelakorvaamattomuuden lisäksi hintaan päälle 24 % vero) on varsinkin tällaisessa perusyläluomileikkausta kalliimmassa operaatiossa minun mielestäni huomattava etu.- SuosituksiaTurusta
Mietin tuota konsultaatioasiaa... Jos käyn yksityisellä konsultaatiossa ja hän sanoo kriteereiden täyttyvän, riittääkö hänen mielipiteensä sitten siihen, että pääsisin julkiselle puolelle leikkaukseen? Varsinkin, jos leikkaus on aiemmin siellä evätty. Entä miten siellä yksityisellä reagoidaan, jos menenkin sieltä julkiselle, enkä heidän lafkaansa.... Ja julkiselle puolelle en nyt tietenkään saa toista lähetettä uutta konsultaatiota varten. Olen vähän ulalla näistä vaihtoehdoista, kun en ole yksityislääkäreiden palveluita juurikaan käyttänyt. Mutta olisi kyllä mukava vielä kuulla jonkun mielipide asiaan. Ikävä, jos toisella lääkärillä (tai toisella paikkakunnalla) homma olisi onnistunut ja sitten jää tavallaan sattumasta kiinni.
Tuo alv-asia on hyvä tietää.
Vaikea homma tuokin, potilaana arvioida lääkärin ammattitaitoa etukäteen. Olen joskus nähnyt ennen / jälkeen -kuvia leikkauksista, joissa tosiaan on aika varovasti otettu, eikä kovin suurta eroa lähtötilanteeseen ja sitten on näitä kauhutarinoita, miten jotkut eivät ole enää saaneet silmiä kunnolla suljettua leikkauksen jälkeen, kun on kai otettu liikaa. Hoitovirheet pelottavat niin, että meinaa alkaa epäröidä. Uskon, että minultakin saisi kyllä ottaa muutakin kuin ihoa. - bjhvgvgtvj
Mietin tuota konsultaatioasiaa... Jos käyn yksityisellä konsultaatiossa ja hän sanoo kriteereiden täyttyvän, riittääkö hänen mielipiteensä sitten siihen, että pääsisin julkiselle puolelle leikkaukseen? Varsinkin, jos leikkaus on aiemmin siellä evätty. Entä miten siellä yksityisellä reagoidaan, jos menenkin sieltä julkiselle, enkä heidän lafkaansa.... Ja julkiselle puolelle en nyt tietenkään saa toista lähetettä uutta konsultaatiota varten. Olen vähän ulalla näistä vaihtoehdoista, kun en ole yksityislääkäreiden palveluita juurikaan käyttänyt. Mutta olisi kyllä mukava vielä kuulla jonkun mielipide asiaan. Ikävä, jos toisella lääkärillä (tai toisella paikkakunnalla) homma olisi onnistunut ja sitten jää tavallaan sattumasta kiinni.
Vaikea homma tuokin, potilaana arvioida lääkärin ammattitaitoa etukäteen. Olen joskus nähnyt ennen / jälkeen -kuvia leikkauksista, joissa tosiaan on aika varovasti otettu, eikä kovin suurta eroa lähtötilanteeseen ja sitten on näitä kauhutarinoita, miten jotkut eivät ole enää saaneet silmiä kunnolla suljettua leikkauksen jälkeen, kun on kai otettu liikaa. Hoitovirheet pelottavat niin, että meinaa alkaa epäröidä. Uskon, että minultakin saisi kyllä ottaa muutakin kuin ihoa.Yksityislääkäri voi periaatteessa kaikista operaatioista kirjoittaa lähetteen julkiselle puolelle. Mutta yleensä se johtaa vain sairaalan poliklinikkakäynnille jossa sairaalan lääkäri arvioi leikkaustarpeen omien kriteeriensä perusteella. Mikäli kriteerit täyttyy, asetetaan leikkausjonoon ja hoito on jatkossa julkisen puolen hoitoa niillä taksoilla (sairaalapäivämaksuilla). Olen joskus ottanut "vauhtia" yksityislääkäriltä kun terveyskeskuslääkäri ei suostunut kirjoittamaan lähetettä erikoissairaanhoitoon. Jatko sitten hoidettiin tavanomaisesti julkisen puolen operaatioina.
- HyväLopputulos
Vaikea homma tuokin, potilaana arvioida lääkärin ammattitaitoa etukäteen. Olen joskus nähnyt ennen / jälkeen -kuvia leikkauksista, joissa tosiaan on aika varovasti otettu, eikä kovin suurta eroa lähtötilanteeseen ja sitten on näitä kauhutarinoita, miten jotkut eivät ole enää saaneet silmiä kunnolla suljettua leikkauksen jälkeen, kun on kai otettu liikaa. Hoitovirheet pelottavat niin, että meinaa alkaa epäröidä. Uskon, että minultakin saisi kyllä ottaa muutakin kuin ihoa.Noista lähetekäytännöistä vielä. Kuten edellä on sanottu, myös yksityislääkäri voi kirjoittaa lähetteen julkiselle puolelle. Julkinen puoli sitten päättää, hyväksyykö vain hylkääkö se lähetteen, ts. tuleeko kutsua edes arviointikäynnille. Asiaa auttaa, jos lähettävä yksityislääkäri on alallaan arvostettu ja työskentelee myös julkisella puolella kyseisellä erikoisalalla. Mutta jos sinut tutkinut silmälääkäri on sen hoitoyksikön lääkäreitä, jossa silmäluomileikkauskin tehtäisiin, mahdollisuuksia yksityispuolelta tulleen uuden lähetteen läpimenolle ei käytännössä ole. Säästöthän ne varmasti tässäkin ovat takana, kun tulkitaan kriteereitä tiukimman mukaan.
Jos sairaalan linja on sinusta kohtuuton, myös erikoissairaanhoidon hoitopaikkaa voi nykyään vaihtaa. Teksti tästä menee jotenkin niin, että "potilas voi valita yhteisymmärryksessä lähetteen antavan lääkärin kanssa myös erikoissairaanhoidon hoitoyksikön mistä tahansa Suomessa". Lähettävällä lääkärillä tarkoitetaan julkisen puolen lääkäriä (käsittääkseni). Minulla ei ole omaa kokemusta siitä, miten asia toimii käytännössä.
Konsultaatiossa käynti yksityispuolella ei sido mihinkään. Aina voi sanoa, että haluaa harkita asiaa vielä, ottaa itse myöhemmin yhteyttä tms.
Jännitän mitä omituisimpia asioita mutta jostakin syystä en operaatioita. Hermoilen esimerkiksi ensimmäistä vastaanottotapaamista uuden lääkärin kanssa enemmän kuin itse toimenpidettä. Minulle on tehty joitakin silmäoperaatioita, myös yksi silmänsisäinen, kaikki paikallispuudutuksessa, ja yhdessäkään en ole tuntenut kipua. Joten kyllä he puuduttaa osaavat. :) Ja rauhoittavan esilääkityksen tosiaan saa tarvittaessa.
Tässä silmäluomileikkauksessa kirurgin valinta oli kyllä vaikea rasti. Asiallista tietoa on vaikea saada, ja jahkailin asiaa vuosia. Tätä palstaa lukiessa saa olla aikamoiset suodattimet päällä, kun yrittää päättää, mitkä kirjoitukset ovat hoitopaikan itsekehua, mitkä kilpailijan mustamaalausta ja mitkä oikeita hyviä ja huonoja potilaskokemuksia. Minut leikannut kirurgi on ollut joissakin palstan ketjuissa aika kummallisen ryöpytyksen kohteena. Valitsin hänet lopulta a) koska ensimmäisen konsultaatiokäynnin lääkäri otti hänet puheeksi ja b) tämän palstan kirjoituksia ihmetellessäni nimimerkki Expl:n kommenttien ansiosta (tarkoitan sitä alkuperäistä Expl:ää, en tätä, joka nykyään kirjoittelee samalla nimimerkillä täällä). Mielelläni kertoisin kirurgin nimen, mutta siitä alkaisi taas jokin "siinä se lääkäri kehuu itseään" -huuto, joten annan mieluummin olla. Hän ei leikkaa Turussa tai sen lähialueilla, Suomessa kylläkin. - SuosituksiaTurusta
Silmälääkärini oli kaupunginsairaalassa. Jos hän olisi puoltanut leikkausta, olisin kysynyt, voinko saada lähetteen yliopistolliseen sairaalaan. Ehkä siis olisi pieni toivo, että yksityispuolen lähete voisi mennä sitten TYKS:ssä läpi.
- Expl
Alvittomuus ei liity kelan korvaukseen. Sen ratkaisee jokainen plastiikkakirurgi itse.
- HyväLopputulos
"Alvittomuus ei liity kelan korvaukseen. Sen ratkaisee jokainen plastiikkakirurgi itse."
Perustietoa asiasta:
Terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotus - Verohallinto
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48270/terveyden_ja_sairaanhoidon_arvonlisaver4/
"Ainoastaan palvelut, joiden tarkoituksena on sairauksien tai terveydellisten poikkeavuuksien diagnosointi, hoitaminen ja parantaminen tai henkilöiden terveyden suojelu, ylläpitäminen tai palauttaminen, ovat arvonlisäverottomia."
"Jos palvelun tarkoitus on sen sijaan puhtaasti kosmeettinen, palvelu on arvonlisäverollinen."
"Palvelun myyjän [esimerkiksi plastiikkakirurgin] tulee pyydettäessä esittää Verohallinnolle selvitys arvonlisäverottomuuden edellytysten täyttymisestä."
"Ne korjaavan ja esteettisen kirurgian palvelut, joista Kansaneläkelaitos myöntää sairausvakuutuskorvauksen, ovat aina arvonlisäverottomia terveyden- ja sairaanhoitopalveluja."
- Reippaastivaan
Ripsihankaamiset silmään kuulostaa ihan utopistiselta!!Kyllä riittää kun pupilli peittyy millinkin. Tavallisella veitsellä perinteisesti leikkaus, parin tunnin päästä kotiin teipit haavoissa. 3 päivää todella vähin turvotuksin ja pienet kellertävät mustelmat, jotka hävisivät 2 pvässä. Kylmähautomisesta apua varmasti. 5 pvän kuluttua tikit pois ja seuraavana päivänä jo ostoksilla. Lääkäri valittu vuosien kokemuksen perusteella. Yksityisellä puolella, kela korvasi reilu sata e. Yllättävän pieni operaatio. Ei kannata pelätä.
- SuosituksiaTurusta
Niin, aika ankarat olisi silloin vaatimukset. Minulla kyllä pupillia peittyy selvästi. Tuo on rohkaisevaa, että operaatio on pieni. Jännittää ajatus silmän alueen leikkauksesta ilman nukutusta, mutta eiköhän siihen jonkun rauhoittavan tropin tarvittaessa saisi.
- Reippaastivaan
Niin, aika ankarat olisi silloin vaatimukset. Minulla kyllä pupillia peittyy selvästi. Tuo on rohkaisevaa, että operaatio on pieni. Jännittää ajatus silmän alueen leikkauksesta ilman nukutusta, mutta eiköhän siihen jonkun rauhoittavan tropin tarvittaessa saisi.
Rauhoittavan lääkkeen saa kyllä. Luottavainen voi olla asiantuntevan ja kokeneen leikkaajan käsissä.
- ytdfuygkjh
Jos kriteerit täyttyy selvästi, julkisen puolen leikkaus päiväkirurgisesti reilulla satasella (HUS:n alueella 107,30 euroa) voisi olla mahdollista. Mutta kyseessä on silloin kiireetön leikkaus ja jonotusaika todennäköisesti täydet hoitotakuun mukainen maksimi 6 kk (voi lipsahtaa ylikin).
Olin yksityisellä pienessä klinikassa ja ehkäpä luotin lääkäriin, joten en kaivannut, enkä edes tiedä olisinko saanut rauhoittavan lääkityksen. Suurin "ongelma" oli pysyä liikkumattomana etten alkanut nauramaan lääkärin vitseille kun he keskustelivat avustavan hoitajan kanssa. Koska leikattiin radiotaajuusveitsellä, liikahdus olisi tehnyt mutkan leikkaushaavaan. - SuosituksiaTurusta
Minua ei sinänsä tuo puolen vuoden odottelu häiritsisi. Tuo liikkumisasia on minullakin käynyt mielessä: kauhistuttaa, jos vaikka aivastus tulisi väärään aikaan.
- suhteellisuutta
Jos hommasta selviä yksityisellä tonnilla, niin on itse asiassa aika edullista. Ottakaa huomioon, että köyhät ihmiset eivät saa esim. hampaitaan hoidetuksi kuntoon, kun siihen menisi rahaa henkilöauton verran. Tonnin useimmat suhteellisen vähävaraisetkin ihmiset saavat kokoon vuodessa tai alle. Sinuna menisin yksityiselle, aikaa ja rahaa menee eri lääkäreilläkin ramppaamiseen, kun yksityisellä homma olisi jo hoidettu.
- oiugiuohgyiu
Eipä kai kunnallisella puolella hammashoidossa saa mitenkään tuhlattua henkilöauton hintaa ellei ole vanha autonromu. Kunnallisella puolella ei edes tehdä kalliita hammashoidon operaatioita, proteesit lienee kallein potti koska teknikko nykäisee oman hintansa (summittain tonni/leuka).
- SuosituksiaTurusta
Niin. Sinänsä harmittaisi sitä tonniakaan laittaa, jos kriteerit täyttyvät, toisaalta sitten, jos leikkauksen lopputuloksissa on huomattavia kosmeettisia eroja julkisen ja yksityisen välillä, se on asia, jota täytyy miettiä.
- Anonyymi
Eriarvoista on terveydenhuolto edelleen
Tuttavani on johtoasemassa työssään.
Ei luomet sen pahemmin roikkuneet,kuin minulla.
Pääsi julkisenpuolen hoitoon.400e.
Työkyvyttömyyseläkkeellä olen ,tulot yli puolet pienemmät.
En pääse julkiselle puolelle.
Se kenellä jo on ,saa lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462751Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481360Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15954Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm66862Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829