mchc arvo matala anemia?

Ben1a

Huomasin verikokeista että minun E-MCHC arvo on matala ja alle viitearvon. Hemoglobiini on kuitenkin korkea mutta viitearvoissa. Minulla on raudanpuutteen oireita kuten sydämen tieheälyöntisyys, uupumus, hiusten runsasta lähtöä jne
Onko minulla anemia ja raudan puute?

7

19921

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghghp

Aijaha. Enpä ole tiennytkään, että minullakin ilmeisesti on raudanpuute, koska sydän hakkaa ja olen uupunut !!!
      HB on minulla kumminkin 144, etten usko mitään hätää olevan, joku muu ehkä kuin raudanpuute aiheuttaa oireeni, sydänoireitten ja uupumuksen syitä voi olla satoja.

Kysy lääkäriltä tuloksista ennenkuin alat itse vetää johtopäätöksiä mutu-tuntumalla.
      Yhtään arvoa et kerro, eli mistä kukaan voi tietää onko sinulla raudanpuute ja anemia ?

Vaikka kertoisitkin, tulkitseminen mikä sinulla mahdollisesti on , on monimutkainen juttu, koostuu monista faktoista, ei yhdestä tiedosta/tekijästä. Tulkinta kuuluu lääkärille !

• Ben1a

No mulla on myös HB 145, MCHC alle viitearvon 317. Sairastan Crohnin tautia ja rauta-arvojen kanssa on ollut ongelmia. Suolistosta tihkuttaa usein jostain kohtaa verta. Joskus myös toiste on hemoglobiini ollut hyvä mutta ferritiini alhainen ja olen saanut suonen sisäistä rauta-liuosta sairaalassa koska rautatabletit ei sovi minulle. Terveyskeskus lääkäri otti flunssan vuoksi myös pienen verenkuvan mutta ei huomannut ilmoittaa minulle että mchc arvo oli alle viitearvon, jote rupesin miettimaään että saattaahan tämä olla anemiaa..

Voit kärsiä raudanpuutteesta vaikka hemoglobiini on normaali
      http://terveyskirjat.fi/hengastytko-helposti-sydan-tykyttaa-vasyttaa-huimaa-ja-hiuksia-tippuu-tutkituta-veren-rauta-arvot/

• T0mppa2

Liian alhainen seerumin rauta aiheuttaa hapenpuutetta mitkä voi nostaa hemoglobiinia.

• wretyuhjkhdfgs

Ensinnäkin ne viitearvot on vain viitearvoja ja yksilöllistä vaihtelua on paljon. Tuo sun tulos on nippanappa viitteen alapuolella, joka siis on ihan normaalia sekin. Tiesitkö että ne viitearvot on keskimääräisiä yläarvoja sekä keskimääräisiä ala-arvoja? Muutama pykälä sinne tänne ei siis ole mitään poikkeavaa http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03033

• Ben1a

No tää koe on ennenlin otettu ja on normaalisti ulla paljon korkeempi niin kyllä heilahtelut voi tuntua voinnissa ja näähän on yksilöllisiä asioita...myös monia muita sairauksia vähätellään kuten esim kilpirauhasen vajaatoimintaa ja sen arvoja..siinäkin ihan vähän alhainen voi olla jollekin tosi huono...

• J1m12

Joe vaikka hemoglobiini olis vähän alle viitearvon niin kyllä silloin vointi on huono!

• Bdkdk

Paljonko on varastorauta—arvosi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4125
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      95
      2253
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      59
      964
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      834
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      37
      833
    6. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      185
      820
    7. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      811
    8. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      772
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      755
    10. 35
      754
    Aihe