Mielivalta ja byrokratia,Te-toimistojen päätoimi?

Tuhatsu

Nyt voisi aloittaa keskustelun tästä aiheesta. Nykyinen hallitus, pääministerin suulla oikein, on purkamassa byrokratiaa ja ties mitä normia. Vai onko sittenkään?Kuinka moni on esimerkiksi juuri yllämainitun viraston(keskuksen-tai mikä se nyt onkaan)toimesta joutunut pyöritykseen,josta ei tunnu ulospääsyä olevan? Itselleni kävi näin juurikin äskettäin ja osittain tilanne on vieläkin päällä.Kävi siten,että työpaikalla jouduttiin työaikajärjestelyihin lomautuspäivien muodossa,jonka johdosta jouduimme sitten ilmoittautumaan te-toimiston asiakkaaksi,että liiton maksamat korvaukset alkavat sitten aikanaan toimimaan.Tässä jopa netissä pystyy asioimaan ja muka kätevästi asioitansa hoitamaan. On siellä Oma asiointi-osuutta ynnämuuta,missä asiat varmaankin toimii tavallaan hyvin,jos olet koko saamarin ohjeistukset ymmärtänyt ja niistä väitöskirjan väitellyt.Mutta,jos jotain kohtaa et epähuomiossa tajua esim.kuitata,tai löytää ja sitä kautta ymmärtää,niin jo tulee postista päätös,että olet karenssissa työnhakusi kanssa,tai ainakin maksettavien korvausten suhteen. Itse en tajunnut olevani työnhakija,koska työsopimusta ei purettu ja työsuhde jatkuu muilta osin ennallaan,ainoastaan yksi päivä viikossa lomautusta. VIRHE,heidän mielestään ja"laki on näin ja näin ja vielä näinkin päin"!Ei minulla varmaan isompaa hätää,onneksi sain sinne jopa yhteyden puhelimella,mutta piti siihenkin työ-ja vapaa-aikaa käyttää ja löytyi henkilö,joka vähän ymmärsi asioita ja lupasi selvittää oikeammalle tolalle. Nyt kokemuksia,jatkakaa tästä minun puolesta vapaasti keskustelua. Voisin kuvitella,etten ole ainoa,jolla huonoja kokemuksia ja sympatiani teidän puolella,jotka työttömänä joudutte olemaan. Voimia ja tsemppiä työnhakuunne,:-)

2

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuosikymmenen_kuppaus

      No, kyllästyin aikanani em. laitoksen toimintaan ja päätin katsoa asiaa 10 vuoden päästä uudestaan, mikäli homma olisi saatu järkevämmäksi. Kaikille tämä ei tietystikään ole mahdollista, mutta omalla kohdallani se tarkoittaa n. 48 000 euron vuositulosta veron menetyksiä - itse elelen aika vähällä - ja pidän huolen siitä, että verotuloja ei todellakaan mistään valtiolle kerry! Lisätappiona tulee valtiolle tietysti se, että en myöskään enää pidä huolta koulutuksestani millään tavalla vaan opiskelen kaikenlaista turhaa, mistä ei ole mitään hyötyä ammatillisessa mielessä. Näin valtio tulee menettämään rahaa myös senkin jälkeen, kun 10 vuotta on kulunut umpeen, kun ammattitaito on ruostunut: Kutsutaanko sitä vaikka bonukseksi?
      Eli jos haluatte vähän tuloja, niin kannattaa miettiä, mikä on narratiivi? TE-toimiston kohdalla tämä on epäonnistunut pahasti ja järjestelmä tuottaa tällä hetkellä negatiivista pääomaa. Lisäraipat tuskin tilanteeseen auttavat - kun koko järjestelmä on uudistettava.

    • justiinsajuu

      Suuri järkytys oli tänään havaita(jonkun ammattitaitoisen virkailijan merkinnät omatietojeni kohdalla v:lta 2017 jo) - ja todellakin vasta tänään-,miten omatiedoissani minulla väitettiin olevan kansakouluperuskoulutus,1-5 v:n työkokemus ja oman alani perustutkinto. Tosiasiassa minulla on yo-tutkinto,25 v:n työkokemus sekä AMK-tasoinen alani ammattitutkinto ansioluettelossani. Paitsi että näin tehokkaasti ihmisen saavutuksia te-virkailijat polkevat, heillä ei ole minkäänlaista kykyä ohjata minua sellaisen palvelun piiriin,joka tukee minua säilyttämään ammattitaitouteni (olen sekä musiikin että kirjastoalan osaajaksi kouluttautunut). Hajanaisesti pompotellaan trukinkuljettajasiivoojaksi esimerkiksi kun itsellä heillä ei löydy ammattitaitoa ihmisen oikeanlaiseen tukemiseen ja opastukseen -pöyristyttävää,miten näitä konnia ei kukaan laita kuriin/vastuuseen kolttosistaan -toimiston käytävillä luimistellaan ja ylimielisenä vähätellään sinne asiakkaaksi eksynyttä avunhakijaa. Viimeisin harhaanjohto te-toimistolta oli viime kuussa,kun yksi monista ns.vastuuvirkailijoista tarjosi minulle tehostetun työnhaun projektia.Osallistuin,olen yrittänyt tehdä voitavani työllistymisen eteen ja palkaksi tulee seli-seliä ja tyyliin 'jos kysymyksiä ilmenee,ota yhteys jnejne' -arvaatte varmaan ettei oo töitä tullut. Ja mikä huomionarvoista,ns.virkailija vielä vakuutteli puhelimessa useammin kuin kerran (saaden minut oikein innostumaan jopa mahdollisuuksistani pian työllistyä) 'uskon,että tästä projektista on sinulle todellakin hyötyä.' Kiitos ihanat te-virkailijat ja vielä ihanampi hallitus upeista aikaansaannoksistanne työllisyyspolitiikassa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe