Miksi vedän puoleeni mt-ongelmaisia naisia?

Hämmennyksissä_oleva

Otsikossapa tuo kysymys sitten olikin. Mietin nykyistä ja entisiä parisuhteitani ja huomasin kaikissa samoja piirteitä ja kaipaisin vähän vastauksia niin naisilta, kuin miehiltäkin ja saa antaa ihan suoraa palautetta kaunistelematta. Tiedän kysymyksen olevan jopa hiukan törkeä nykyistä kumppaniani ajatellen joka kärsii myös mt-ongelmista (vakava masennus, itsetuhoisuus, ahdistuneisuushäiriö, epävakaa persoonallisuushäiriö, hyvin heikko kyky luottaa ihmisiin/epäluuloinen, läheisriippuvainen yms). Pohdin näitä asioita siksi, että nuo mt-ongelmat aiheuttavat hirveästi mm. riitoja ja väärinymmärryksiä ja kummastelen sitä, että muunlaiset naiset eivät oikein tunnu minusta kiinnostuvan. Asioita tarkkaan pohdittuani huomasin, että jokainen kumppanini on kärsinyt jonkinlaisista mt-ongelmista tai muista henkisistä tai psyykkisistä ongelmista. Ensimmäinen kumppanini oli lievästi masentunut ja viilteli, mielialat ja toiveet saattoivat muuttua hetkessä. Esimerkkinä hän saattoi pyytää minut kylään ja ovella käännytti takaisin, koska ei sitten halunnutkaan olla yhdessä vaan omissa oloissaan. Tämä esimerkki oli lievemmästä päästä. Hän ilmoitti tekstiviestillä erosta ja sen jälkeen emme olleet tekemisissä. Toinen exäni taas kärsi pahasta läheisriippuvuudesta ja kykenemättömyydestä päästää irti entisestä kumppanistaan ja huonoista kavereista jotka satuttivat häntä. Samoin hän valehteli jatkuvasti pienistäkin asioista, pelkäsi riitoja, ei kyennyt tekemään päätöksiä ja pysymään niissä ja lopulta alkoi pyörimään minun ja exänsä väliä tietämättä kumman kanssa olla. Ero tapahtui lopulta pettämisen takia ja minua syytettiin siitäkin. Kolmannen exän kanssa meillä oli uusioperhe ja minä olin isäpuoli. Hän kärsi raskaudenjälkeisestä masennuksesta ja entisen miehensä takia ei kyennyt katsomaan minua silmiin. Jostain syystä hän alkoi näkemään minussa entisen miehensä vaikka käyttäydyin aivan eri tavalla. En ollut väkivaltainen, huutanut, käyttänyt perheen rahoja omiin juttuihin tai ollut laiska vaan aivan päinvastoin. Exäni alkoi haastamaan riitaa kanssani ihan pienistäkin asioista ja vittuilemaan sairaudestani. Yhtenä iltana kauppareissumme jälkeen hän vain heitti minut pihalle kamoineni ja viikon jälkeen erosta sain tietää, että hänellä oli uusi mies. Ei mitään puhetta aikaisemmin, että olisi halunnut erota. Selitystäkään en saanut käytökselle eikä hänen siskonsakaan ymmärtänyt mistä oli kyse. Nykyisen ongelmista kerroinkin jo tuossa aikaisemmin ja meillä on nyt jatkuvasti riitaa, kaikki on minun vika, hän ei kestä palautetta, mistään ei voida keskustella suuttumatta yms. Käymme nyt pariterapiassa ja hän käy myös psykoterapiassa. Kummastakaan ei ole ollut liiemmin apua ja tilanne on todella stressaava. Hän alkaa puhua aina erosta heti kun mainitsen omista tarpeistani tai tunteistani. Omat voimani ovat jo loppu ja nämä kokemukset ovat saaneet pohtimaan sitä miksi "ajaudun" parisuhteisiin tämän tyyppisten naisten kanssa. Olen ihan normaali terve mies epilepsiaa lukuunottamatta. On harrastuksia, ystäviä, hyvä itsetunto, osaan kaikenlaista, olen positiivinen ja sosiaalinen. Monesti olen saanut kuulla, että olen turvallisen oloinen joten lieneekö se sitten se mikä vetää puoleensa ihmisiä, jotka ovat "rikki"?

70

3115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aitoriitta

      Otan kaiken avun vastaan.

      • aitoriitta

        Mutta tietäisitpä lapsuudestani.


      • aitoriitta

        Mutta sääli jaria. Hän on joutunut kestämään tätä jo neljäkymmentä vuotta


      • aitoriitta

        Terapia auttaa ja lääkkeet


    • TotuusSattuuQC

      Parinvalinta on kaksisuuntainen valinta. Vaikka ehkä vedätkin turvallisuudellasi puoleesi tietynlaisia naisia, myös sinä itse kiinnostut tietynlaisista naisista. Et siis "joudu" suhteisiin naisten kanssa ilman omaa valintaasi. Muita et voi muuttaa mutta itseäsi voit. Älä siis kiinnostu jokaisesta naisesta joka osoittaa kiinnostusta sinua kohtaan vaan vain niistä jotka oikeasti sopivat sinulle.

      • Hämmennyksissä_oleva

        Tuo joutua oli ehkä huono sanavalinta. Olet oikeassa, että itse valitsen kenen kanssa aloitan suhteen. Itseäni olenkin muuttanut vuosien myötä. Olen alkanut urheilemaan, syömään terveellisemmin, harrastamaan enemmän ja itsetuntonikin on parempi, kuin esimerkiksi 4 vuotta sitten. Osuit naulan kantaan tuossa, että "osoita kiinnostusta vain niitä kohtaan jotka oikeasti sopivat sinulle". Jokainen heistä on tuntunut juuri siltä oikealta ja alku on ollutkin aivan ihanaa. En edes kiinnostu naisista jotka eivät mielestäni täytä "vaimomatskun" kriteereitä jollakin tapaa. Kumminkin olen huomannut, että noin puolenvuoden päästä suhteessa on tapahtunut muutos ja se on liki samanlainen jokaisen kanssa ja sillä ei ole merkitystä kauanko toisen on tuntenut ennen parisuhdetta: toinen ottaa etäisyyttä, ei puhu mistään, yhtäkkiä alkaa vanhojen asioiden kaivelu, riitoja, minä yritän selvittää mistä on kyse ja otan vastuun omista virheistäni (mikä ei auta vaan itseasiassa tuntuu antavan lisää pontta minun haukkumiselle), hermostun ja kerron miten lapsellisesti toinen käyttäytyy, siitä seuraa mykkäkoulua ja lisää kiukuttelua ja syyttelyä ja inttämistä etten ymmärrä. Sitten jos haluan ymmärtää niin ei kerrota mistä kiikastaa vaan "pitäisi tajuta" tai sitten toinen ei itsekkään tiedä mikä riivaa, mutta minun kuulema pitäisi tietää. Tilanne pyörii kehää kunnes molemmat on niin hermostuneita ettei mistään tule mitään ja jompikumpi päästää suusta sammakoita ja sitten on helvetti irti ja minun harteille jää yksin tilanteen korjaaminen. Oman itseni kehittäminen ei ole muuttanut kaavaa eikä oman käytöksenkään muuttaminen.


      • TotuusSattuuQC
        Hämmennyksissä_oleva kirjoitti:

        Tuo joutua oli ehkä huono sanavalinta. Olet oikeassa, että itse valitsen kenen kanssa aloitan suhteen. Itseäni olenkin muuttanut vuosien myötä. Olen alkanut urheilemaan, syömään terveellisemmin, harrastamaan enemmän ja itsetuntonikin on parempi, kuin esimerkiksi 4 vuotta sitten. Osuit naulan kantaan tuossa, että "osoita kiinnostusta vain niitä kohtaan jotka oikeasti sopivat sinulle". Jokainen heistä on tuntunut juuri siltä oikealta ja alku on ollutkin aivan ihanaa. En edes kiinnostu naisista jotka eivät mielestäni täytä "vaimomatskun" kriteereitä jollakin tapaa. Kumminkin olen huomannut, että noin puolenvuoden päästä suhteessa on tapahtunut muutos ja se on liki samanlainen jokaisen kanssa ja sillä ei ole merkitystä kauanko toisen on tuntenut ennen parisuhdetta: toinen ottaa etäisyyttä, ei puhu mistään, yhtäkkiä alkaa vanhojen asioiden kaivelu, riitoja, minä yritän selvittää mistä on kyse ja otan vastuun omista virheistäni (mikä ei auta vaan itseasiassa tuntuu antavan lisää pontta minun haukkumiselle), hermostun ja kerron miten lapsellisesti toinen käyttäytyy, siitä seuraa mykkäkoulua ja lisää kiukuttelua ja syyttelyä ja inttämistä etten ymmärrä. Sitten jos haluan ymmärtää niin ei kerrota mistä kiikastaa vaan "pitäisi tajuta" tai sitten toinen ei itsekkään tiedä mikä riivaa, mutta minun kuulema pitäisi tietää. Tilanne pyörii kehää kunnes molemmat on niin hermostuneita ettei mistään tule mitään ja jompikumpi päästää suusta sammakoita ja sitten on helvetti irti ja minun harteille jää yksin tilanteen korjaaminen. Oman itseni kehittäminen ei ole muuttanut kaavaa eikä oman käytöksenkään muuttaminen.

        "Jokainen heistä on tuntunut juuri siltä oikealta ja alku on ollutkin aivan ihanaa. En edes kiinnostu naisista jotka eivät mielestäni täytä "vaimomatskun" kriteereitä jollakin tapaa."

        Jos kuitenkin kerta toisensa jälkeen menee pieleen niin joku tietty kaava noissa valinnoissasi on joka siihen johtaa. Ehkäpä ajatuksesi siitä mikä on "vaimomatskua" ei ole ihan kohdallaan tai jotenkin tulkitset väärät asiat sellaisiksi. Tuota sinun kannattaisi kenties pohtia enemmän.
        Ja sitten voi olla että olet ehkä jollain tasolla sokea joillekin naisten vähemmän hyville luonteenpiirteille silloin valintavaiheessa. Voisit ehkä miettiä että ovatko ne myöhemmin esiin tulleet ongelmat kuitenkin näkyneet jollain tavalla edes enemmän piilossa olevina silloin aikaisemminkin mutta eivät ole alun huumassa olleet ongelmia?


    • Itsellekinonkäynytnäin

      Kyllähän se on niin, että olet kilttinä, tasasena, itsenäisenä ja varmana ihmisenä magneetti sellaiselle ihmiselle, joka ei koe sitä olevansa. Hän hakee niitä piirteitä juuri sinusta ja vahvistusta omalle heikolle minäkuvalle.

      • Hämmennyksissä_oleva

        Mikähän siinä sitten mahtaa olla, että jossakin vaiheessa aletaan syyttämään siitä, että on sellainen kun on? Tämä nykyinen sanoi, että koska olen niin positiivinen niin hän ei pysty olemaan positiivinen koska jommankumman on oltava se pessimistinen ja minun jatkuva positiivisuus tarkoittaa sitä ettei hän voi olla positiivinen. Muuttuiko oma tilanteesi milloinkaan vai onko jatkunut yhä, että niin, että vedät puoleesi mt-ongelmaisia?


      • Itsellekinonkäynytnäin
        Hämmennyksissä_oleva kirjoitti:

        Mikähän siinä sitten mahtaa olla, että jossakin vaiheessa aletaan syyttämään siitä, että on sellainen kun on? Tämä nykyinen sanoi, että koska olen niin positiivinen niin hän ei pysty olemaan positiivinen koska jommankumman on oltava se pessimistinen ja minun jatkuva positiivisuus tarkoittaa sitä ettei hän voi olla positiivinen. Muuttuiko oma tilanteesi milloinkaan vai onko jatkunut yhä, että niin, että vedät puoleesi mt-ongelmaisia?

        Kumppaniasi vain ärsyttää kohdata oma itsensä ja piirteensä suhteessanne, kun huomaa, että asioista voisi ajatella toisinkin, mutta muutoshan lähtee itsestä. Mulle ne ikävät ja huonot suhteet ovat opettaneet tunnistamaan tiettyjä piirteitä ihmisessä ja pistämään rajoja tiettyihin asioihin nähden, mitä hyväksyn suhteessa. Kilttinä, välittävänä ja joustavana ihmisenä olen joutunut opettelemaan myös itsestäni välittämistä, etten anna kohdella väärin.


      • Hämmennyksissä_oleva

        Niin, hän on kieltämättä epäsuorasti myöntänyt sen, että minun valoisampi suhtautumiseni elämään yleensä ärsyttää häntä välillä. Varsinkin silloin kun hänen tekisi mieli käpertyä lattialle piiloon pahaa maailmaa ja minä senkus hymyilen ja hassuttelen mistään pahemmin murehtimatta. Tuo rajojen laittaminen on hankalaa. Sitä on yritetty, mutta keskustelu lähtee herkästi esimerkiksi tämmöiselle linjalle:

        Minä: Mikä nyt on?
        Kumppani: No vituttaa kaikki. Mikään ei onnistu, en jaksa ottaa vastuuta mistään kun ei kumminkaan mikään suju ja mee niinku haluais.
        M: Kyllä se tilanne tästä paranee. Yhdessä mennää eteenpäin.
        K: Eikä parane. Mikään ei onnistu, missää en oo hyvä, en kelpaa mihinkään... (ja kaikkea tämmöistä ja sitä pyöritetään kokoajan eikä keskustelu etene mihinkään. Kehän pyöriminen saattaa kestää jopa aamusta iltaan).
        M: Mä en jaksais enempää tätä keskustelua kun ei me päästä tässä mihinkään.
        K: No niin eli sä et jaksa mua. Parempi kun kuolisin pois kun ei kukaan jaksa mua.
        M: En sitä niin tarkottanu. Mua vaan väsyttää tää keskustelu. Ja loppuu tommoset puheet.
        K: No siltä musta tuntuu. Eikä tarvii kun tiedän ettet jaksa (ja tästä alkaa väittely siitä, että jaksanpas ja hän inttää etten jaksa. Lopulta hermostun ja alkaa riita kun ei lasketa edes nukkumaan ja hän alkaa syyttelee etten välitä, jaksa kuunnella, ymmärrä jne).
        M: Nyt oikeasti loppuu tommonen. En jaksa tapella näin myöhään kun pitäisi nukkuakin ja ei tästä keskustelusta tule mitään kun käyt kierroksilla.
        K: Niin just eli haluat mut pois täältä. Meen sit vittu kotiin kun sitä niin kovasti haluat ja tapan itteni. Et sä musta mitään välitä.

        Joinakin kertoina riidellessä hän on alkanut viiltelemään tai satuttamaan itseään muuten. Parina kertana lukittautui vessaan ja uhkasi tappaa itsensä sinne. Tuli pois vasta kun uhkasin soittaa 112 paikalle. Sain siitä hyvästä haistattelut osakseni. Mulla on kans tuo ongelma, että olen vähän liiankin kiltti ja välittävä ja se kostautuu sitten niin, että toiselle on vaikea laittaa rajoja ja jos yrittää niin keskustelu kääntyy tuommoiseksi.


      • RakkaudellaNainen
        Hämmennyksissä_oleva kirjoitti:

        Niin, hän on kieltämättä epäsuorasti myöntänyt sen, että minun valoisampi suhtautumiseni elämään yleensä ärsyttää häntä välillä. Varsinkin silloin kun hänen tekisi mieli käpertyä lattialle piiloon pahaa maailmaa ja minä senkus hymyilen ja hassuttelen mistään pahemmin murehtimatta. Tuo rajojen laittaminen on hankalaa. Sitä on yritetty, mutta keskustelu lähtee herkästi esimerkiksi tämmöiselle linjalle:

        Minä: Mikä nyt on?
        Kumppani: No vituttaa kaikki. Mikään ei onnistu, en jaksa ottaa vastuuta mistään kun ei kumminkaan mikään suju ja mee niinku haluais.
        M: Kyllä se tilanne tästä paranee. Yhdessä mennää eteenpäin.
        K: Eikä parane. Mikään ei onnistu, missää en oo hyvä, en kelpaa mihinkään... (ja kaikkea tämmöistä ja sitä pyöritetään kokoajan eikä keskustelu etene mihinkään. Kehän pyöriminen saattaa kestää jopa aamusta iltaan).
        M: Mä en jaksais enempää tätä keskustelua kun ei me päästä tässä mihinkään.
        K: No niin eli sä et jaksa mua. Parempi kun kuolisin pois kun ei kukaan jaksa mua.
        M: En sitä niin tarkottanu. Mua vaan väsyttää tää keskustelu. Ja loppuu tommoset puheet.
        K: No siltä musta tuntuu. Eikä tarvii kun tiedän ettet jaksa (ja tästä alkaa väittely siitä, että jaksanpas ja hän inttää etten jaksa. Lopulta hermostun ja alkaa riita kun ei lasketa edes nukkumaan ja hän alkaa syyttelee etten välitä, jaksa kuunnella, ymmärrä jne).
        M: Nyt oikeasti loppuu tommonen. En jaksa tapella näin myöhään kun pitäisi nukkuakin ja ei tästä keskustelusta tule mitään kun käyt kierroksilla.
        K: Niin just eli haluat mut pois täältä. Meen sit vittu kotiin kun sitä niin kovasti haluat ja tapan itteni. Et sä musta mitään välitä.

        Joinakin kertoina riidellessä hän on alkanut viiltelemään tai satuttamaan itseään muuten. Parina kertana lukittautui vessaan ja uhkasi tappaa itsensä sinne. Tuli pois vasta kun uhkasin soittaa 112 paikalle. Sain siitä hyvästä haistattelut osakseni. Mulla on kans tuo ongelma, että olen vähän liiankin kiltti ja välittävä ja se kostautuu sitten niin, että toiselle on vaikea laittaa rajoja ja jos yrittää niin keskustelu kääntyy tuommoiseksi.

        Et oikeasti ymmärrä etkä välitä naisesi tunteista, vaan kiellät, torjut ja vähättelet niitä.

        Esimerkkikeskustelu, jossa näyttäisit välittämisesi ja ymmärrykseni menisi näin:

        Minä: Mikä nyt on?
        Kumppani: No vituttaa kaikki. Mikään ei onnistu, en jaksa ottaa vastuuta jne.
        Minä: No voi sentään, kertoisitko tarkemmin mitkä asiat ovat menneet pieleen?
        Kumppani: No tänään kävi "niin ja niin ja noin".. ( eli kumppani pääsee purkamaan huoliaan).
        Minä: Voisin varmaan auttaa "siinä ja siinä" asiassa tai joku muu keino keksitään (yhdessä suunnitellaan konkreettisia toimenpiteitä asioiden korjaamiseksi).
        Kumppani: Ei kumminkaan mikään onnistu, missää en oo hyvä, en kelpaa mihinkään.
        Minä: Mistä syystä tunnet noin? Mitä on tapahtunut? (yrität siis aidosti ymmärtää kumppaniasi)
        Kumppani: No kun "se ja se" meni pieleen ja sitten vielä "sekin ja sekin"..
        Minä: Tule rakas tähän kainalooni, silittelen ja hellin sulle parempaa oloa, jos se vähän helpottaisi tässä tilanteessa.. mulle ainakin kelpaat just tuollaisena kuin olet ja rakastan sua.
        Kumppani: No okei.. (hän tulee kainaloosi.. silittelet ja suukottelet.. tilanne rauhoittuu.. valat uskoa kumpaniisi, että hän kelpaa edes sinulle ja häntä rakastetaan).

        Huomaatko eron?


      • Hämmennyksissä_oleva

        Nyt oli kyllä vähän liian ruusuinen teksti. Meniskin noin sujuvasti, mutta kun ei. En vähättele tai torju niitä. Ei tuollainen keskustelu onnistu, koska tiedän jo mikä häntä vaivaa eikä hän jaksa toistella niitä minulle joka kerta. Aina kun kysyn mikä on hätänä niin vastaus on useimmiten vitutuksen sävytteinen "No kyllä sä sen jo tiiät" ja syy on, että masentaa, ahdistaa, mikään ei tunnu onnistuvan ja vanhat asiat painaa mieltä, kaikki tuntuu likaiselta (on pakko-oireita siivoukseen ja likaan liittyen), ei ole kavereita koska hänen entiset kaverinsa hylkäsivät hänet masennuksen takia, paska itsetunto, itsetuhoinen olo jne. Nuo asiat on siellä taustalla aina eikä hän niitä jaksa minulle joka kerta toistella ja näin on itse sanonut. Suuttuu jos joka kerta kysyn, että mikä on. Autan ilman pyytämistäkin asioissa. Käydään esimerkiksi yhdessä kaupassa koska hänen on vaikea lähteä kauppaan jos ahdistaa. Yritän pitää oman kotinikin niin siistinä, kuin mahdollista jottei hänen pakko-oireensa aiheuta ahdistusta silloin kun on luonani käymässä. Tuommoinen konkreettinen suunnittelukaan ei onnistu kun vastaukseksi saa "en tiedä mitä haluan enkä jaksa tehdä mitään". Kumpikaan meistä ei tiedä mitä tehdä tilanteen korjaamiseksi ja siksi hän käykin psykoterapiassa ja minä järjestin meille pariterapiaa avuksi. Saman vitutuksen sävytteisen "tiedät kyllä" saan jos menen kysymään miks asia tuntuu pahalta sillä se johtuu just noista mitkä luettelin. Otan pyytämättäkin kainaloon ja päivittäin sanon noita, että hän riittää mulle just sellaisena kun on ja, että rakastan häntä. Vastaukseksi en saa yleensä mitään vaan hän nököttää hiljaa siinä kainalossa samalla kun pusuttelen ja silitän häntä. Joskus saan pienen ynähdyksen vastaukseksi. Tilanne rauhoittuu useimmiten, mutta ei aina. Joskus se vaan pysähtyy ja jatkuu myöhemmin uudelleen. Sillonkin yritän ymmärtää häntä ja tukea ja kertoa miten rakas on, mutta kun ei nainen usko mitään niin joskus se alkaa oikeasti turhauttaa niin, että suutun. Ymmärtäisit kyllä jos aamu kahdeksasta joutuisit jankuttamaan nukkumaan menoon asti (mikä voi venyä jopa kello kolmeen yöhön kun ei toinen laske nukkumaan) ja toinen kieltää tai sivuuttaa kaiken mitä sanot.


      • Hämmennyksissä_oleva kirjoitti:

        Nyt oli kyllä vähän liian ruusuinen teksti. Meniskin noin sujuvasti, mutta kun ei. En vähättele tai torju niitä. Ei tuollainen keskustelu onnistu, koska tiedän jo mikä häntä vaivaa eikä hän jaksa toistella niitä minulle joka kerta. Aina kun kysyn mikä on hätänä niin vastaus on useimmiten vitutuksen sävytteinen "No kyllä sä sen jo tiiät" ja syy on, että masentaa, ahdistaa, mikään ei tunnu onnistuvan ja vanhat asiat painaa mieltä, kaikki tuntuu likaiselta (on pakko-oireita siivoukseen ja likaan liittyen), ei ole kavereita koska hänen entiset kaverinsa hylkäsivät hänet masennuksen takia, paska itsetunto, itsetuhoinen olo jne. Nuo asiat on siellä taustalla aina eikä hän niitä jaksa minulle joka kerta toistella ja näin on itse sanonut. Suuttuu jos joka kerta kysyn, että mikä on. Autan ilman pyytämistäkin asioissa. Käydään esimerkiksi yhdessä kaupassa koska hänen on vaikea lähteä kauppaan jos ahdistaa. Yritän pitää oman kotinikin niin siistinä, kuin mahdollista jottei hänen pakko-oireensa aiheuta ahdistusta silloin kun on luonani käymässä. Tuommoinen konkreettinen suunnittelukaan ei onnistu kun vastaukseksi saa "en tiedä mitä haluan enkä jaksa tehdä mitään". Kumpikaan meistä ei tiedä mitä tehdä tilanteen korjaamiseksi ja siksi hän käykin psykoterapiassa ja minä järjestin meille pariterapiaa avuksi. Saman vitutuksen sävytteisen "tiedät kyllä" saan jos menen kysymään miks asia tuntuu pahalta sillä se johtuu just noista mitkä luettelin. Otan pyytämättäkin kainaloon ja päivittäin sanon noita, että hän riittää mulle just sellaisena kun on ja, että rakastan häntä. Vastaukseksi en saa yleensä mitään vaan hän nököttää hiljaa siinä kainalossa samalla kun pusuttelen ja silitän häntä. Joskus saan pienen ynähdyksen vastaukseksi. Tilanne rauhoittuu useimmiten, mutta ei aina. Joskus se vaan pysähtyy ja jatkuu myöhemmin uudelleen. Sillonkin yritän ymmärtää häntä ja tukea ja kertoa miten rakas on, mutta kun ei nainen usko mitään niin joskus se alkaa oikeasti turhauttaa niin, että suutun. Ymmärtäisit kyllä jos aamu kahdeksasta joutuisit jankuttamaan nukkumaan menoon asti (mikä voi venyä jopa kello kolmeen yöhön kun ei toinen laske nukkumaan) ja toinen kieltää tai sivuuttaa kaiken mitä sanot.

        Silti sun omassa skriptissä oli munkin mielestä vikaa, joten hyötyisit jos yrittäisit noita vertaamalla kuitenkin nähdä sen mikä sanomissasi asioissa mättää, vaikket voisikaan käyttää vaihtoehtoja. En ole MT-ongelmainen, ja muutenkin olen itsenäinen ihminen - silti tiedän että suuttuisin jos joku mulle käskisi vaan korjata asiat silloin kun tuntuu pahalta ja yritän siitä jollekulle kertoa.


    • VähänSamaa

      Tuo uusi mies juttuhan on päivänsevä. Kun on ihastunut uuteen, yrittää työntää kumppaniaan pois ja näkemään hänet vastenmielisenä. Olen huomannut saman ilmiön kahdessa suhteessani. ´Tyttöjen illan´ jälkeen kumppani alkaa käyttäytyä torjuvasti, loukkaavasti ym. Totuushan selvisi sittemmin.

    • Enlukenut

      Ehkä siksi että sinusta huokuu sama juttu. Päättelin tuon aloituspötkön / kilometritekstin perusteella.

      • Ei ole tosi. Se että osaa miettiä ja pohtia asioita voi kyllä vetää puoleensa niitä jotka joutuvat omassa elämässään harjoittamaan samoja taitoja, mutta se ei tarkoita että pohtiminen itsessään tekee jostakusta sairaan vaan päinvastoin.


      • Keskityolennaiseen

        Oman napansa ympärillä pyöriminen, saman levyn jatkuva ainainen läpi käyminen, saman skeidan suoltaminen loputtomasti ja tolkuttomasti ei kerro pohtimisesta vaan ... Kannattaa etsiä elämäänsä muita kiinnostuksen ja innostuksen kohteita kuin oma epävakaa sisin. Kyllä se siitä sitten helpottaa kun huomaa, että maailma on täynnään tärähtäneitä pienessä piirissä pyöriviä pattipäitä ja toisaalta paljon kaunista ja hyvää kun vain oppii löytämään sen.


    • jaa-jaa

      Hmm. Tuossa on ihan ilmiselvästi kysymys enemmän sinusta itsestäsi kuin naisista. Ethän suinkaan ole tahdoton, järjetön ja tunteeton, vai mitä? Ja koska sinulla on nuo kaikki, tahto, tunteet ja järki, niin riippuu itsestäsi minkälaisten naisten kanssa lyöttäydyt kimppaan, eikö niin? Siksi kehotan pohtimaan miksi itse "ajaudut" mt-ongelmaisten naisten kumppaniksi.

      Siksi toiseksi mt-ongelmaisia on joka lähtöön aivan samoin kuin ei-mielenterveysongelmaisiakin. Mt ongelmat kuten ei fyysisetkään sairaudet määrittele ihmistä persoonana. He ovat aivan jotain muuta, kukin oma itsensä, persoonansa, hahmonsa.

      • Hämmennyksessä_oleva

        Kiitän asiallisesta vastauksesta. En toki ole tahdoton, järjetön tai tunteeton. Tai noh, yhdessä vaiheessa riitelimme aivan hirveästi hänen masennuksensa takia kun hän kävi jatkuvilla kierroksilla ja alkoi riehumaan omassa kodissani. Hakkasi ruuvimeisselillä työpöytääni, sängyn patjaan ja puhelimeen reikiä. Minua ei kuitenkaan uhkaillut, mutta oli tilanne silti pelottava. Silloin minulle iski sellainen uupumus etten jaksanut olla tippaakaan empaattinen ja tukena. Silloin minua väitettiin tunteettomaksi. Kävin tuon jälkeen paikallisen terveysaseman hoitajan luona juttusilla jotta sain ajatuksia purettua ja hän sanoi, että minussa ei VIELÄ ole masennuksen merkkejä, mutta pahan uupumuksen kyllä. Jokainen kumppanini on ollut vaimomatskua ja sellaisesta ihmisestä sytynkin sillä haluan joskus perheen. Millähän tuo selittyy sitten, että noin puolenvuoden päästä käytös on muuttunut yhtäkkiä juurikin tuolla tavalla miten kuvailin suhteitani ja se tapahtuu täysin varoittamatta. Siinä ollaan sitten ihan ymmällään ja yritetään jotakin tehdä. Suhde saattaa venyä, mutta katkeaa sitten ennen pitkää. Nykyisen kanssa on sentään päästy siihen asti, että käydään pariterapiassa kun aikaisemmat kumppanit pistivät vaan tylysti poikki kun minä yksin en kyennyt ratkaisemaan ongelmiamme.


    • Tuttuakauraa

      Samanlaisia kokemuksia täällä. Kyllä se on niin, että jos itse on itsevarma, rehellinen, tasapainoinen ja muutenkin semmoinen turvallisen ja vahvan oloinen niin silloin vetää herkästi puoleensa näitä joilla on jonkinlaisia ongelmia. Ei olla sinut itsensä kanssa, on masennusta tai muuta sellaista ja etsitään sitä kumppania joka jaksais ne kaikki mahdolliset ongelmat. Siinä herkästi käy niin, että jos suhteeseen lähtee esimerkiksi masennuksesta kärsivän kanssa niin tämä masentunut sysää vastuun omasta onnellisuudestaan kumppanin harteille eli nostaa jalustalle. Sitten jos asiat ei mene kuten halutaan niin syytetään kumppania sen sijaan, että itse tehtäisiin jotain. On helpompi sysätä vastuu toiselle ja syyttää toista, kuin ottaa se riski, että yrittää itse jotakin ja saattaa epäonnistua. Epäonnistumisesta kun saattaa masentua entisestään ja sitten ei halua edes yrittää mitään. Luullakseni ap:llä on käynyt juuri näin, että toinen on sysännyt oman onnensa hänen harteilleen ja kun ap ei toimi toivotulla tavalla niin häntä syytetään siitä, koska ei ole uskallusta ja halua yrittää itse tehdä mitään epäonnistumisen pelossa. Saattaa siel taustalla olla muutakin, mut tää tuli nyt ekana mieleen omien kokemuksien pohjalta.

    • kirjoituksesiperusteella

      Olet ap todennäköisesti hieman väärässä kommentissasi, jossa itse täysin terveenä vedät puoleesi mt-ongelmaisia. Sinussa on itsessäsi todennäköisesti joku särö, joku epäterve mt-kohta myöskin, itseasiassa noita mainitsemiasi asioita on prosentuaalisesti aika monella suomalaisella eri voimakkuuksilla. Itsensä parempi tunteminen voisi auttaa sinua.

      • toistontoisto

        Ap on vain liian kiltti ja yrittää miellyttää sekä ymmärtää viimeiseen asti. Itsestäänkin pitäisi osata välittää ja itselle osata laittaa ne rajat, mitä suhteessa hyväksyy ja mitä ei, eikä antaa varsinkaan kohdella väärin. Uupumushan siinä tulee ennen pitkää.


      • kirjoituksesiperusteella

        Lue kommenttini uudelleen se ei ole tunnepitoinen niinkuin oma kommenttisi vaan psykologista tietoutta. Aloittaja voi toki olla kiltti ehkä jopa liian kiltti, mutta sitä ei pysty aloituksen perusteella näkemään.


      • Hämmennyksissä_oleva

        Mt-ongelmia ei minulla tietääkseni ole. Olen sujut jopa oman koulukiusaamistaustani kanssa. Olen kyllä joskus itse sairastanut masennusta, mutta se ei ollut kovin vakavaa. En viillellyt tai halunnut hypätä junan eteen vaan en yksinkertaisesti saanut mitään aikaan. Olen ollut aina liian kiltti ja siinä suhteessa olen pyrkinyt parantamaan, mutta kehittyminen on hidasta. Sitten kun toinen uhkaa itsensä tappamisella, erolla tai alkaa syyttelemään kun yritän pistää rajoja niin menen siinä solmuun. Tiedän, että yksikin väärä sana voi saada toisen hakemaan keittiöstä veitsen millä viiltelee itseään niin ei sitten tiedä mitä tekisi tai sanoisi. Kerran on tuo nykyinen kumppani hakenut ruuvimeisselinkin laatikostani ja hakkasi sillä jalkaansa haavoja. Tilanne meni painiotteluksi kun yritin ottaa sen pois häneltä.

        Uupumus on jo iskenyt monta kertaa ja siitäkin minua syytettiin. Menin sen takia hoitajallekin juttusille, että sain purettua ajatuksiani etten lopulta itse masennu toisen takia. Jos keskityn huolehtimaan omasta jaksamisestani ja pyydän toiselta vaikka, että saisin päivän tai kaksi omaa aikaa niin siitäkin syntyy riita. Alkaa se perus "et sä jaksa mua etkä siedä mua" ja taas pitää olla vakuuttelemassa toiselle, että "jaksanpas" tai muuten tulee pahempi riita. Minulta on tavallaan evätty lupa uupumiseen.


    • Kuinminunsuustani

      Kirjoituksesi oli kuin täysin identtinen oman elämäni kanssa. Vedän puoleeni väkivaltaisia, narsisteja, mielenterveysongelmaisia, mustasukkaisia, ripustautujia.
      Olen saanut turpiini mustasukkaiselta naiselta, kun hän kuvitteli että minulla on toinen, aito narsisti yritti tehdä elämästäni helvettiä, mutta pääsin karkuun, epävakaa persoonallisuushäiriöinen sai outoja raivareita pyytäessään ensin minut kylään ja lopulta seura ei kelvannut ja raivareiden kera ajoi pois. Tämän jälkeen saattoi tulla yhtäkkiä viesti, että anteeksi tule vaan luokseni. Vihelsin pelin poikki.
      Joskus haaveilin perheestä, mutta nämä ainaiset mtongelmaiset sai minut luopumaan haaveistani. Nyt tapailen varovasti nykyistä kumppaniehdokasta. Ainakaan toistaiseksi mitään hälyyttävää ei ole näkynyt, mutta varuillani olen.

      • Hämmennyksissä_oleva

        Tuo perhejuttu vaivaa minuakin. Olen jo vuosia halunnut oman perheen, mutta sitten ne mt-ongelmat ovat vieneet kaiken ilon suhteesta molemmilta ja ei ole edes voinut ajatellakaan, että tekisi lapsen kun lapsi joutuisi katsomaan moista tilannetta. Haluan omalle lapselle turvallisen, vakaan ja terveen ympäristön enkä aikuisten sotatannerta missä tilanne saattaa muuttua päivän mittaan useita kertoja. Sekin kun tuo nykyinen sanoi, että pystyy ymmärtämään äitejä jotka ovat masentuneina ajaneet autolla päin rekkaa tai bussia lapset kyydissä sai miettimään uskaltaako lapsia jättää hänen kanssaan kahden jos niitä olisi. Vastaus oli, että en uskaltaisi. En voi ajatellakaan perheenlisäystä tähän tilanteeseen ja kello tikittää kokoajan eteenpäin. Olen jo puolittain luopunut haaveesta, että saisin oman perheen mikä on surullista, koska olen tosi perhekeskeinen ja uusioperheessä ollessani isäpuoli nautin siitä kun sain leikkiä lasten kanssa ja vanhempi tytärpuoli nauro hassutteluille ja pyyti syliin yms. Vieläkin muistelen niitä aikoja lämmöllä ja naureskelen niille muistoille kun vanhempi tyttö oli varsinainen apina. Aina niskassa kiipeilemässä ja olan yli kurkkimassa mitä puuhaan :)


    • oppeliini1

      On aivan sama millaisia ihmisiä kukin "vetää puoleensa".
      Millä ON väliä, on, millaisen ihmisen VALITSEE seuralaiseksieen.

      Tietenkin ystävällinen, auttavainen (tiettyyn pisteeseen) ja kohtelias kuuluu olla kaikille. MUTTA kenet valitsee pysyväksi seuralaisekseen - kukaan muu ei tee tuota VALINTAA kuin sinä itse!
      Joten sinä, ap, VALITSET pysyvät seuralaisesi täydellisen väärin perustein.

      Joko sinä et viitsi nähdä vaivaa tutustua siihen valitsemaasi kumppaniin vaan heti hyokkäät sen kimppuun ja aloitatte "suhteen".
      Kaikki tiedämme miten tärkeää on tarpeeksi pitkä tutustumisaika. Tuolloin nuo MT ongelmat tulevat automaattisesti selville. Niistä pääsee tavallisesti ajan kanssa ylitse, muuta se vaatii usein aivan likaa kumppanilta. Jokainen ei kykene siihen.

      Sinä olet aina tiedostanut ettet halua "suhteeseen" MT .n kanssa. Olet kerta toisensa jälkeen todennut sen sinulle ylivoimaiseksi. Siinä ei ole mitään pahaa.

      Miksi ihmeessä sitten kuitenkin VALITSET tuollaisia ihmisä kanssasi "suhteeseen"? Miksi? Voi, MIKSI?
      Sinä huolellisesti ja harkiten teet tuhoa noissa MT ihmisissä enemmän kuin tiedätkään! Vain ole tukena etäältä, jos haluat, mutta salli heille tilaisuus omillaan koota itsensä kasaan!

      • turhakiistää

        Kuten sanottua suurimmalla osalla ihmisistä on nykypäivänä jos jonkinlaisia säröjä ja pettymyksien tuomia ongelmia, osalla suurempia ja osalla pienempiä. Jos täydellistä alkaa etsimään niin aika pitkään saa etsiä. Suuri osa ihmisistä ei kuitenkaan tunnista näitäongelmia itsessään ja se on vielä suurempi ongelma. Jokaisen suhteessa oleva tai suhteeseen lähtevän pitäisikin tiedostaa mitä häiriötä itse kestää, siinä ollaan erilaisia. Joku ei kestä valehtelijaa tai pettäjää. Joku ei kestä juopottelijaa. Joku ei kestä huutajaa ja raivoajaa eli henkistä väkivalta. Joku ei kestä mököttäjää eli henkistä väkivaltaa. Joku ei kestä tupakan polttajaa tai alkoholistia eli haitallisten riippuvuuksien kanssa. Joku ei kestä lyömistä. Kyllä, aika moni suomalainen elää parisuhteessa, jossa on henkistä tai fyysistä väkivaltaa! Lisäksi vastaavaa väkivaltaa voi olla aikuisten ja ladten välillä niin aikuisista lapsiin kohdistuvaa tai lapsista aikuisiin kohdistuvaa.


      • Hämmennyksissä_oleva

        Osittain olet oikeassa. Teen itse valinnan, mutta siinä olet väärässä, että mt-ongelmat tulevat automaattisesti selville. Eivät ne tule, koska ne voivat joko lieventyä tai pahentua tai ne ilmenevät vasta suhteen aikana. Esimerkkinä voisin ottaa nykyisen kumppanini. Ensin meillä oli mahtavaa hänen masennuksestaan, ahdistuksestaan ja epävaakasta persoonallisuushäiriöstään huolimatta sekä tutustumisaikana, että suhteen alussa (treffailtiin 4kk ennen, kuin päätettiin aloittaa suhde. Asuin silloin toisella paikkakunnalla). Riitoja ei ollut, asiasta kun asiasta pystyi puhumaan, tehtiin yhdessä asioita, vitsailtiin ja naurettiin. Sitä tavallista parisuhdearkea toisen kanssa. Sitten hänellä alkoi opiskelut ja kouluun oli vaikea lähteä kun masenti ja ahdisti ja välillä tuli paniikkikohtauksia koulussakin. Siitä hänen vointinsa lähti huononemaan ja minuun purettiin kaikki se paha olo. Siedin sen mukisematta, koska tiesin, että kaikki kiukuttelu johtui koulun tuottamasta stressistä ja pahasta olosta eikä minusta. Sitten alkoi se "et sä kumminkaan jaksa mua", "elämä on perseestä ja vois vaan kuolla pois" ja muu höpinä. Se saattoi alkaa siitä hetkestä kun laitoin hänelle viestillä aamulla "huomenta" ja jatkua useamman päivän. Lopulta ekaa kertaa hermostuin ja sanoin etten jaksa tuommoista kuunnella kokoajan kun ei toinen usko vaikka sanotaan, että "jaksan ja välitän susta" yms. Siitä lähti tämä meidän nykytilanne käyntiin. Se alkoi siitä päivästä kun hän lähti opiskelemaan ja on jatkunut valmistumisen jälkeenkin. Edellinen kumppani ei osoittanut alkuun mitään mt-ongelmia vaan vaikutti ihan tasapainoiselta, joten ne tulivat sitten ihan yllätyksenä kun hän alkoi osoittaa raskaudenjälkeisen masennuksen oireita ja näki minussa ex-miehensä. Ei itsekään osannut selittää miksi näki minussa hänet, mutta se sai hänet kammoamaan minua (entinen mies oli ollut väkivaltainen niin naista, kuin lapsia kohtaan ja huutanut paljon. Itse en tehnyt mitään näistä). Sitä edellinen kumppani vaikutti myöskin ensin tasapainoiselta ja olimme ensin kavereita noin puolivuotta ja sitten heräsi molemminpuolinen kiinnostus. Vasta kun hänen ex-miehensä tuli sotkemaan kuvioita niin hän alkoi osoittamaan noita oireita mitä tuolla alussa luettelin eli valehtelemaan, ei osannut pysyä päätöksissä yms. Miksi olen sitten valinnut nämä ihmiset? Koska jokainen heistä on ollut luonteeltaan vaimomatskua ja olen viihtynyt heidän kanssaan. Ovat tykänneet leipoa tai tehdä ruokaa, askarrella tai hoitaa kukkia, tykkäävät eläimistä ja lapsista, halusivat perheen, eivät tupakoineet tai lätränneet alkoholin kanssa, samanlainen arvomaailma ja tulevaisuuden toiveet ja sen sellaista. Sitten jostakin ne mt-ongelmat ovat putkahtaneet tai lähteneet kasvamaan ja ne on vieneet tuon kaiken hyvän mennessään ja tehneet jokaisen kohdalla omat tuhonsa.


      • vitsimikäprovo

        Voi vitsi, kaikista sun vaimoistas on tullut mt-ongelmaisia sun kanssa yhdessä ollessaan. Erikoista, eikös.


      • surkeaprovo

        Menes nyt siitä provoamasta ja palaa takaisin sinne "jännämieskeskusteluihin" jos et osaa sisäistää lukemaasi. Tuossahan ap selkeästi ilmaisee et on ollu jokin laukaiseva tekijä mikä on pahentanu tilannetta. Kouluun meno nykysellä ja on sanonut jo et tällä on ollu masennust alusta asti, toisella exällä entinen mieskokemus ja kolmannen kanssa laukaiseva tekijä oli ex-miehen tulo kuvioihin. Ittelle tulee tästä mieleen et noilla kahella mt-ongelmien taustalla voi olla kokemukset edellisistä suhteista ja ne on sitten tulleet vasta myöhemmin näkyviin. Ehkä ne traumat on ollu jossaki syvällä piilossa ja tulleet pintaan sit myöhemmin kun niitä ei oltu käsitelty. Ap:n nykysen emännän syitä mt-ongelmiin en tiiä, mutta ainaki sosiaalinen ahdistus vois aiheuttaa pahenemista. Ite oon kärsinyt teininä sosiaalisesta ahdistuksesta. En voinut mennä edes kouluruokalaan ilman, että tuntui siltä, että oksennan sisuskalut pellolle ja itse kouluun meneminen tuntui ylivoimaiselta. Voin siis hyvin kuvitella ap:n emännä fiilikset kun on joutunut menemään kouluun joka päivä ja on tuntunut kokoajan siltä, kuin kohta pyörtyisi ja oksentaisi.


      • oppeliini1
        turhakiistää kirjoitti:

        Kuten sanottua suurimmalla osalla ihmisistä on nykypäivänä jos jonkinlaisia säröjä ja pettymyksien tuomia ongelmia, osalla suurempia ja osalla pienempiä. Jos täydellistä alkaa etsimään niin aika pitkään saa etsiä. Suuri osa ihmisistä ei kuitenkaan tunnista näitäongelmia itsessään ja se on vielä suurempi ongelma. Jokaisen suhteessa oleva tai suhteeseen lähtevän pitäisikin tiedostaa mitä häiriötä itse kestää, siinä ollaan erilaisia. Joku ei kestä valehtelijaa tai pettäjää. Joku ei kestä juopottelijaa. Joku ei kestä huutajaa ja raivoajaa eli henkistä väkivalta. Joku ei kestä mököttäjää eli henkistä väkivaltaa. Joku ei kestä tupakan polttajaa tai alkoholistia eli haitallisten riippuvuuksien kanssa. Joku ei kestä lyömistä. Kyllä, aika moni suomalainen elää parisuhteessa, jossa on henkistä tai fyysistä väkivaltaa! Lisäksi vastaavaa väkivaltaa voi olla aikuisten ja ladten välillä niin aikuisista lapsiin kohdistuvaa tai lapsista aikuisiin kohdistuvaa.

        Turha kiistää.lle:

        Olet oikeassa! Tuon takia juuri tutustumis aika on niin tärkeää! Jokaiselle ihmiselle on olemassa täydellinen kumppani. Olemmehan me kaikki erilaisia. Siksi loytää tuo itselle juuri sopiva kumppani vaatii aikaa, älyä ja energiaa.

        Ap tiedosti hyvin selvästi ettei hän halua MT yksiloitä elämäänsä, siitä huolimatta hän ei viitsi nähdä vaivaa tutustua ihmiseen ennenkuin aloittaa "suhteen" ja saa toisen luottamaan itseensä. Uudelleen ja uudelleen.
        Kun ap ei enää jaksakkaan katsoa toista, hän ajattelematta tekee taas halla tuolle toiselle ihmiselle.Tuon MT.n luulema loppuelämän partneri häippäsee pois kuvioista.

        Ap on tuhlannut kallista aikaansa. MT tulee taas hajoitetuksi.
        Kuka tuossa pelissä voittaa? ei sitten yhtään kukaan!


      • Hämmennyksissä_oleva

        Ohitit sujuvasti tekstistäni ne ajat mitä olen käyttänyt kumppaneihin tutustumiseen jo ennen seurustelua. Mikä on mielestä sitten sopiva aika tutusmiseen? Jokaisen kanssa on käytetty vähintään 4kk aikaa tutustumiseen ja tapailuun, keskustelemiseen asioista jne. Nykyisen kanssa tutustuttiin ja tapailtiin 4kk ja molemmat oltiin sitä mieltä, että halutaan olla toisen kanssa, edellisen kanssa meni vuosi ennen kuin alettiin seurustelemaan ja sitä edellisen kanssa taisi olla puolivuotta kavereina ja sitten heräsi syvempi kiinnostus molemmilla. Ei minua lievät mt-ongelmat haittaisikaan, mutta sitten kun se menee siihen, että koko elämä ja parisuhde pyörii sen ympärillä, kaikki vastuu sysätään minun harteille ja minua syytetään kaikesta niin eihän kukaan normaali ihminen sellaista jaksa ilman muuta toimivaa tukiverkostoa. Jos olet aina kaikkeen syyllinen niin tottakai sitä suuttuu toiselle jossakin vaiheessa oli sitten mt-ongelmia tai ei. Tiedostan kyllä, että suuttuminen pahentaa usein tilannetta, mutta miten sitä pystyy sysäämään omat inhimilliset tunteensa sivuun ilman, että katkeroituu vielä toisen kohtuuttomasta käyttäytymisestä? Varsinkin kun toinen vielä vaatii sitä etten saa yksin jäädä hautomaan omia negatiivisia tunnetilojani. Ja näin tiedoksesi minä en ole häippäissyt minnekään. En ole kertaakaan ollut se joka on pistänyt suhteen poikki tai paennut vaikeita asioita. Nykyinen kumppanini on ensimmäinen joka suostui ottamaan vastaan ehdottamaani ulkopuolista apua (parisuhdeterapia) mikä toivottavasti tulee auttamaan meitä. Myönnän kyllä, että joskus minusta tuntuu, että tuhlaan aikaani. Tosin tiedän myös millainen hän on parhaimmillaan ja se saa minut jaksamaan tätä.


      • jaksamisia
        Hämmennyksissä_oleva kirjoitti:

        Ohitit sujuvasti tekstistäni ne ajat mitä olen käyttänyt kumppaneihin tutustumiseen jo ennen seurustelua. Mikä on mielestä sitten sopiva aika tutusmiseen? Jokaisen kanssa on käytetty vähintään 4kk aikaa tutustumiseen ja tapailuun, keskustelemiseen asioista jne. Nykyisen kanssa tutustuttiin ja tapailtiin 4kk ja molemmat oltiin sitä mieltä, että halutaan olla toisen kanssa, edellisen kanssa meni vuosi ennen kuin alettiin seurustelemaan ja sitä edellisen kanssa taisi olla puolivuotta kavereina ja sitten heräsi syvempi kiinnostus molemmilla. Ei minua lievät mt-ongelmat haittaisikaan, mutta sitten kun se menee siihen, että koko elämä ja parisuhde pyörii sen ympärillä, kaikki vastuu sysätään minun harteille ja minua syytetään kaikesta niin eihän kukaan normaali ihminen sellaista jaksa ilman muuta toimivaa tukiverkostoa. Jos olet aina kaikkeen syyllinen niin tottakai sitä suuttuu toiselle jossakin vaiheessa oli sitten mt-ongelmia tai ei. Tiedostan kyllä, että suuttuminen pahentaa usein tilannetta, mutta miten sitä pystyy sysäämään omat inhimilliset tunteensa sivuun ilman, että katkeroituu vielä toisen kohtuuttomasta käyttäytymisestä? Varsinkin kun toinen vielä vaatii sitä etten saa yksin jäädä hautomaan omia negatiivisia tunnetilojani. Ja näin tiedoksesi minä en ole häippäissyt minnekään. En ole kertaakaan ollut se joka on pistänyt suhteen poikki tai paennut vaikeita asioita. Nykyinen kumppanini on ensimmäinen joka suostui ottamaan vastaan ehdottamaani ulkopuolista apua (parisuhdeterapia) mikä toivottavasti tulee auttamaan meitä. Myönnän kyllä, että joskus minusta tuntuu, että tuhlaan aikaani. Tosin tiedän myös millainen hän on parhaimmillaan ja se saa minut jaksamaan tätä.

        Älä jaksa kiinnittää huomiota tuon ooppeli corsan mankumiseen. Hän provosoi mielellään etenkin miehiä joilla on haasteita elämässään. Nähty monissa keskusteluissa. Tsemppiä!


    • 149

      Todennäköisesti se puolivuotta on sulla se aika kun olet rakastunut. Silloin ei vain näe ongelmia tai selviä hälytysmerkkejä. Seurustelet ihanteen kanssa tästä ihmisestä, "vaimomatskun", vaikka nainen todennäköisesti on kaikkea muuta. Sinulla on myös selkeästi joku pelastaja-syndrooma. Onko sulle se "vaimomatsku" muuta kuin ulkoisia ominaisuuksia? Niin monta kertaa nänyt sen, miten mies valitsee hullun akan, koska sillä on hyvät tissit. Ja sitten valitetaan kuinka se akka on ihan hullu. No kyllä, sitä se oli kun sen kanssa aloit.seurustella...

      • pyhäinpäivänä

        Joku seurustelee puolivuotta jonkun kanssa eikä näe tässä mitään huonoja puolia niin aika erikoinen ihminen täytyy olla. Ehkä viikossa ja aivan alussa ihmisestä ei näe huonoja puolia. Lisäksi kantsii muistaa, että lapsen syntymä, erilaiset menetykset ja kaikenlainen henkinen kasvukin muuttaa ihmistä. Vaikka siis menisit naimisiin jonkun ihmisen kanssa et voi olla satavarma siitä millaiseksi hän muuttuu tai mitä erilaisia piirteitä ihmisestä tulee esille. Tärkeä on huomata, että joidenkin toisen huonojen puolien kanssa voi elää, joidenkin kanssa ei. On turha väittää, että kaikille ihmisille on olemassa täydellinen ihminen ja miksi edes pitäisikään löytyä. Suomessa on aika paljon sinkkujakin, jotka oikein suurennuslasilla etsii vikoja toisista ja ainahan niitä löytyy. Olisiko rakkaus ja välittäminen kuitenkin ne tärkeimmät jutut, jotka tietenkään suhteessa ei sitten takaa suhteen jatkumista jos suhteeseen tulee liian isoja ongelmia. Mutta en vähättele aloittajan kokemuksia mt-ongelmaisten kanssa. Määritelmät vaan on aika häilyvät ja esim.adhd niin onhan se mielenterveysongelma, tosin lääkityksellä kuriinkin laitettavissa. Enempi ongelmia tuo erilaiset tunnepuolen ongelmat, empatiakyvyttömyys, joita ei niin vaan hoidellakaan.


      • Hämmennyksissä_oleva

        149:lle: Kumppania valitessa en katso ulkoisia piirteitä. Yksi on ollut hoikka, toinen urheilullinen, kolmas kurvikas ja nykyinen vähän pyöreä. Mulle tärkeämpää on sisältö. Iloinen luonne, samanlainen arvomaailma, on huumorintajua, pitää lapsista ja eläimistä, samanlaisia kiinnostuksenkohteita, haluaa muuttaa joskus maalle, ei tupakoi eikä läträä viinan kanssa yms. Olen todella nirso sen suhteen kenestä kiinnostun. Tässä on vuosien aikana moni nainen osoittanut kiinnostusta, mutta jos ei arvomaailma kohtaa, toinen haisee tupakalta tai läträä viinan kanssa, pitää olla bilettämässä joka viikonloppu tai ei vaan luonteet mätsää niin nopeasti loppuu kiinnostus. En voisi kuvitella seurustelevani esimerkiksi ihmisen kanssa jonka pitäisi olla kokoajan menossa jonnekin kun itse tykkään rauhallisista koti-illoista hyvän leffan ja ruuan parissa (ja ruuan teen itse) ja siitä, että joskus käy jossakin.

        Pyhäinpäivänä: Hyvin sanottu. Rakastan ja välitän tuosta nykyisestä kumppanistani. Ottaa vaan voimille tämä tilanne. Kaikki kaverinikin jäivät kotipaikkakunnalleni niin en pääse edes rentoutumaan kavereiden kanssa silloin kun tarvitsisin vaan ainut ihminen jonka kanssa voin viettää aikaani on kumppanini. Silloin kun en vietä aikaani hänen kanssaa niin sitten olen joko yksin kotona tai tekemässä vapaaehtoistöitä. Uusia kavereita olen paikkakunnalta koittanut etsiä, mutta vaikeaa tuntuu olevan. Lievät mt-ongelmat kuten vaikka ADHD ei haittaisi. Tässä suhteessa on enempikin juuri noita tunnepuolen ongelmia masennuksen ja ahdistuksen lisäksi. Kumppanini sai masennustestistä BDI 48 mikä tarkoittaa vakavaa masennusta. Lääkkeitä hän syö ahdistukseen ja masennukseen, mutta ne eivät tunnu auttavan. Ainut lääke mikä häntä kuulema joskus auttoi sai aikaan painonnousua ja vei häneltä kyvyn tuntea mitään. Sitä lääkettä hän ei suostu enää kokeilemaan. Sivuoireetkin lopetuksesta olivat kuulema järkyttävät.


    • puurovelli

      Narsistikorttia ei kukaan ole vielä täällä esiin vetänytkään, joten teenpä minä nyt itse sen. Puhdasverisiä narsisteja on hyvin vähän, mutta narsistisia piirteitä on sitäkin useammilla. Yksi sellainen on huomionhakuisuus. Tämä ap:n nykyinen kumppani on selvästi sitä. Pahimmillaan se on juuri tuota, että mikään ei riitä.

      Kaikki vituttaa. No yritäpä selvittää, että mikä kaikki. Joku neuvoi kovasti suhtautumaan myötämieleisesti ja kyselemään tarkemmin, mutta tällaisen henkilön kanssa se ei toimi. Kun KAIKKI vituttaa, niin se tarkoittaa kaikkea. Tietysti ap voisi kysyä, että tarkoitatko, että sen kaiken mukana myös minä vitutan sinua. Luultavasti vastaus olisi jotain erittäin epämääräistä. Esim. vaikka että "tällä hetkellä sinäkin." Siis joka tapauksessa jotain sellaista, mistä on mahdotonta saada kiinni.

      Mulla oli mies, jolla oli tuo huomionhakuisuus. Ja juuri myös tuo, että kaikki oli päin honkia, mikään ei ollut hyvin, mikään ei sujunut, kukaan ei välittänyt, mistään ei ole apua. Vaikka yritin miten päin keskustella rauhallisesti ja kysyä kauniisti, että mikä erityisesti on nyt huonosti, niin ei mitään kunnon vastausta. Vain niin pohjaton vitutus ihan kaikkea kohtaan, kun hänestäe i kukaan välitä eikä kukaan rakasta eikä kukaan halua häntä kuunnella. Ja siinähän minä olin juuri sitä varten, että kuuntelisin. Mutta kun et ymmärrä! No mutta haluaaisin ymmärtää, kun vain tietäisin mistä on kyse. Ei, et ymmärrä, et sinä eikä kukaan muukaan.

      Pyörittele siinä sitten peukaloitasi ja mieti, miksi tämä kaikki tapahtuu, vaikka mikään ei olennaisesti ole pielessä.

      Tuo ap:n nainen on valmis menemään niin pitkälle kuin ikinä pystyy, hakemaan veitsiä ja meisseleitä ja tappelemaan sitten niistä, koska ITSE TARKOITUS on tuo tappeleminen. Sitä hän kaipaa ja tarvitsee. Näin toimivat draamakuningattaret. Kun häntä kaikin voimin estetään tekemästä itselleen tai ympäristölle vahinkoa, SILLOIN hän on varmasti keskipiste ja huomion korkeimmalla kukkulalla. Hän nauttii siitä, että toinen on hänestä huolissaan. Hän itse asiassa tarvitsee sitä. Silloin hän voi pyörittää toista mielensä mukaan. Käyttäytyä milloin mitenkin arvaamattomasti pitääkseen toisen jatkuvassa hippalassa puolestaan. Se antaa hänelle turvallisuuden tunteen.

      En kehoittaisi jatkamaan suhdetta. Jos kyseessä on oikein nuori ihminen, asia voi tietysti liittyä vain nuoruuden epävarmuuteen ja teinimäiseen angstaamiseen, mutta kolmekymppisenä viimeistään ihmisen pitäisi olla riittävän kypsä näkemään asioiden oikeat mittasuhteet.

      Niin se tuntuu menevän, että kilttiä miestä viedään kuin pässiä narusta ja kilttiä naista raasataan minkä ehditään. Kirjoitit omista valinnoistasi, mutta toinen puoli on se, että nainen valitsi sinut. Näki sinun soveliaisuutesi hänen pyöritykseensä.

      En minä jaksanut. Voin toimia kuuntelijana ja antaa tukea ja apua ihmisille, kun tiedän, mihin tukea ja apua tarvitaan. Mutta miten auttaa ihmistä, joka vain huutaa ja riehuu ja väittää, etten välitä hänestä? Uhkaa tappaa itsensä, kun en välitä. Vaikka välitin kaikin tavoin. Itse asiassa olin suunnattoman rakastunut häneen ja olisin tehnyt mitä tahansa suhteemme eteen ja todella paljon teinkin. Tuon rakkauden takia jaksoin tosi pitkään, mutta lopulta sekin katosi ja olin vain hirveän väsynyt. Hänen olisi itsensäkin pitänyt tehdä jotain, eikä vain syyttää minua ja koko maailmaa. Hän taisi olla niitä ihmisiä, joilla on koko ajan oltava jotain erityisen ihanaa ja hienoa ja tunnetta siitä, että hän oli kaikkien ihailun kohde. Tavallisessa arjessa näin ei voi alinomaa olla, joten vitutushan siinä iskee, niinpä niin.

      Ei ketään voi syyttää, että olisi pitänyt tuntea toinen paremmin ennen yhteenmenoa, jos kuitenkaan ihan samantien ei ole yhteen muutettu. Yksi vanha ihminen sanoi minulle kerran, että ei toista ihmistä koskaan ihan kokonaan opi tuntemaan, hänkin oli ollut viisitoista vuotta naimisissa ennen kuin miehessään ilmeni mielenterveysongelma. Joskus sitä ajattelee, että elämä on aika lailla silkkaa onnenkauppaa.

      Jos sinusta tuntuu, että vedät puoleesi mielenterveysongelmaisia naisia, niin kyse voi olla siitäkin, että näitä ongelmia tuntuu olevan jo joka toisella. On masennusta ja on mielialan vaihteluita, ihmiset syö mielialalääkkeitä ja unilääkkeitä ja valittaa koko ajan jostain. Ihmiset ei enää osaa nauttia siitä, mitä on, vaan odottaa jotain suurta onnea, joka laskeutuu heidän päällensä ja yleensä jonkun toisen ihmisen aikaansaamana. Vähän kyynisesti tätä maailmaa jo katselen. Itse löysin kyllä normaalin kumppanin, jonka kanssa on hyvä elää. Toivoisin sitä tosi vahvasti myös sinulle.

      • kylläsepitkältinoinon

        Hyvä kirjoitus puutovelli, juuri näin. Ap:n tapaus ihmetyttää sen vuoksi, että kun hänellä useampikin kumppani ei ole edes yrittänyt tehdä asioille mitään. Nykypäivän tiedon ja taitojen valossa monia ihmisiä pystytään auttamaan ja he voivat elää hyvää elämää suhteessa kuin myös muiden ihmisten kanssa. Mutta kaikki lähtee siitä, että ymmärtää ja myöntää itsellään olevan ongelman, moni kumppani varmaan tukee tässä. Mutta jos kaiken kieltää niin ei asioille voi mitään tehdä. Vanhaan aikaanhan kaikista parisuhteen ongelmista herkästi vaiettiin, ei ne ihmiset yhtään sen täyspäisempiä olleet niitä vaan siedettiin.


      • Hämmennyksissä_oleva

        Nyt tuli niin sellasta tekstiä missä paistoi paljon tämän hetkisiä tunteitani. Osasit kuvailla melkeinpä täydellisesti millaista tässä parisuhteessani on olla. Kumppanini käyttäytyy juurikin noin kuten entinen miehesi teki. Tosin erona heissä taitaa olla se, että omani osoittaa välittämistä silloin kun hän voi paremmin masennuksensa takia ja hän ei kaipaa omien sanojensa mukaan mitään erityistä. Kunhan saisi talon maalta, työpaikan, pari hyvää ystävää ja nämä meidän ongelmat puhuttua niin hän olisi tyytyväinen. Vaikeaa on vaan puhua kun ei sitten suostu keskustelemaan, mutta jospa tämä järkkäämäni parisuhdeterapia auttaisi siinä asiassa. Ikää hänellä on tasan 30. Koen itsekin lähinnä nykyisin väsymystä, mutta edelleen rakastan kumppaniani valtavasti.


      • Hämmennyksissä_oleva
        kylläsepitkältinoinon kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus puutovelli, juuri näin. Ap:n tapaus ihmetyttää sen vuoksi, että kun hänellä useampikin kumppani ei ole edes yrittänyt tehdä asioille mitään. Nykypäivän tiedon ja taitojen valossa monia ihmisiä pystytään auttamaan ja he voivat elää hyvää elämää suhteessa kuin myös muiden ihmisten kanssa. Mutta kaikki lähtee siitä, että ymmärtää ja myöntää itsellään olevan ongelman, moni kumppani varmaan tukee tässä. Mutta jos kaiken kieltää niin ei asioille voi mitään tehdä. Vanhaan aikaanhan kaikista parisuhteen ongelmista herkästi vaiettiin, ei ne ihmiset yhtään sen täyspäisempiä olleet niitä vaan siedettiin.

        Samaa ihmettelin minäkin. Kukaan existä ei suostunut ottamaan minkäänlaista apua vastaan ja kieltivät ongelmansa ja syyttivät sitten kaikesta minua. Nykyinen on sentään suostunut ottamaan apua vastaan, että käy psykoterapiassa ja suostui käymään kanssani pariterapiassakin vaikka ensin vastusteli sitä.


    • mies40vuotias

      Moi

      Luin viestisi mutta en saamiasi vastauksia.
      Oletko minkäikäinen?
      Jos olet iäkkäämpi niin yksi vaikuttava tekijä saattaa olla että mt-ongelmaisia on yksinkertaisesti enemmän sinkkuna, tietenkin sairaudesta johtuen.

      Eräs nainen jonka tapasin tinderin kautta kysyi hetken päästä jotta "mitäs vikaa sinussa on"? :)
      Oli käsittääseni saanut sellaisen tuntuman että kaikissa miehissä mitkä ovat vapaana on vikaa.
      Hän oli silloin n.38 vuotias.

      Kyllähän minulla olikin vikaa (ocd)
      Vikaa kyllä oli hänessäkin mutta olemme edelleen hyviä ystäviä :)

      • Hämmennyksissä_oleva

        Ikää minulla on 27 vuotta.


    • lisätietoa

      Googleta ja laitaa jostain kirja nimeltä "No More Mr Nice Guy". Eräs siinä puhutuista asioista, "pelastajamies" sopii kuvaukseesi. Voi olla hyvinkin silmät avaavaa tekstiä.

    • oppeliini1

      Hämmennyksessä oleva MT magneetti: olet kokenut jo monta kertaa että vaikka omasta mielestäsi olet viettänyt tarpeeksi kauan aikaa tutustuaksiesi MT puolisoihisi, , se ei sittenkään ole ollut tarpeeksi kauan.
      Yhdyn täysin tuohon reaaliteetin huomiointiin.

      Sinun mangneetisuutesi on liian voimakas MT ihmisiä kohtaan. Tule vain seli seli seli seliseeliseliseli miksi jokaine tutustumasi ihminen osottautuu mt.ksi. Et ilmeisesti kykene polarisoimaan asennettasi siten että voisit ja haluaisit tutustua myos EI-MT ihmisiin.

      Siinä lukijat, vaikka kuinka haluaisimme ohjata sinua, olemme avuttomia. Ehkä juteltuasi hyvän ammattiauttajan kanssa, selviäisi, miksi et ole kiinnostunut ei-mt ihmisistä.

      Seliseliseliseli ei näkojään toimi. Sinun on haettava apua ammattiauttajalta itsellesi ennenkuin elämäsi, toiveesi ja haaveesi ovat valuneet kuin hiekka sormien välistä.

    • puurovelli

      Talo maalta, pari hyvää ystävää, työpaikka ja keskinäiset ongelmat poistettua... huh huh.

      Kaikki tuo pitäisi saada, niin sitten hän olisi onnellinen ja nämä mielialavaihtelut loppuisivat ja masennus katoaisi jne.

      Uskotko oikeasti?

      Eikö hyvä ja tasapainoinen elämä ole juuri sitä, että tavoittelee haluamiaan asioita? Se, että tekee töitä saavuttaakseen unelmansa, on sitä normaalia ja oikeata elämää. Unelma ei välttämättä toteudu sellaisena kuin on ajatellut eikä aina ollenkaan, vaan sen tilalle tulee jotain muuta, mutta tärkeintähän on liike, ei päämäärä. Luuletko, että jos sinä ojentaisit hänelle talon, työpaikan ja pari hyvää ystävää, niin naisesi mielenterveysongelmat katoaisivat suit sait?

      Hänen on siis tehtävä töitä sen eteen, että saa sen työpaikan. Sehän kai olisi se ensimmäinen askel. Hänen on joko opiskeltava sitä varten tai muulla tavoin etsittävä toiveittensa työpaikka itselleen. Siinä voi kulua kymmenen vuotta, mutta ne vuodet voivat olla antoisia, koska hänellä on päämäärä! Tai siinä voi kulua vain puoli vuotta, mistä sitäkään tietää. Mutta sekin puoli vuotta on elämää, ja siitä pitää tehdä mahdollisimman hyvä.

      Mitä ihmeen ongelmia teillä on, mitkä pitäisi saada puhutuksi? Ja jos sellaisia sitten on, niin miksi hän ei puhu? Hänellähän se pallo tässä käsissä on, ei sinulla, koska hänellä ne ongelmatkin ovat.

      Talo maalta, ystävät... Ystävys tulee jos on tullakseen. Positiiviselle ihmiselle ystävystyminen ei ole vaikeata, mutta siihen vaikuttavat niin monet muutkin asiat. Tokihan jokainen kaipaisi itselleen sellaisia tosi ystäviä ja saisihan niitä olla vaikka miten paljon, mutta elämä on oikullinen. Saa olla onnellinen, jos on yksikin edes kohtuullisen hyvä ystävyyssuhde. Myös puoliso voi olla se paras ja jopa ainoa ystävä.

      Ja sitä taloakin voi tavoitella, asettaa sen tulevaisuuden haaveeksi ja yeittää myös toteuttaa sen haaveensa, mutta mitään ei voi saada samantien. Kaikki vaatii aikansa ja se aika, jolloin sitä tavoitettaan kohti kulkee, on elämää, jonka onnellisuudesta olemme itse vastuussa. Ei kenenkään mielenterveys ole kiinni siitä, onko hänen unelmatalonsa hänellä juuri tässä ja nyt. Sitä taloa tavoitteleminen on juuri asia, jonka nimenomaan pitäisi pitää se mielenterveys kunnossa.

      • Hämmennyksissä_oleva

        Rehellisesti sanottuna en usko. On alkanut tuntumaan, että hän väen väkisin keksii valittamisen aihetta. Tänään valitti aamusta miten vatsa on löysällä ja tarvitsisi imodiumia, mutta toi kaikki minulle viime viikolla kun itse kärsin vatsataudista. No olin silloin asioilla kun hän tuon minulle kertoi viestillä. Sanoin, että hän voi hakea sen imodium-paketin makuuhuoneeni työpöydältä niin ei suostunut hakemaan vaikka asutaan viereisissä taloissa (alle minuutin kävely tähän) eikä suostunut lähtemään apteekkiinkaan vaikka hammaslääkärikin on hänellä tänään. Eli ihan tahalleen jätti hoitamatta omaa oloaan.

        Sitähän se olisi minunkin mielestäni. Hänellä vaan ei ole tippaakaan kärsivällisyyttä. Kaikki pitäisi saada heti nyt. Joskus suhteen aikana hän sanoi, että kumpa voisi skipata kaikki tutusmisvaiheetkin ja hypätä suoraan siihen, että tuntee toisen täydellisesti kuten vuosikymmeniä yhdessä oleva pariskunta. Ihan vaan jotta välttyisi kaikilta riidoilta ja siltä työltä mitä se vaatii. En usko, että häneltä ongelmat katoaisivat vaikka tarjoaisinkin kaiken valmiina.

        Töitä hän on kyllä tehnyt ja opiskellut. Käynyt lukion ja sen jälkeen puutarhakoulun. Oli jonkin aikaa töissä kukkakaupassa omien sanojensa mukaan, mutta työt loppuivat. Sen jälkeen oli pitkään työttömänä ja kävi näissä erilaisissa pajatoiminnoissa jonkin aikaa kunnes taas jäi työttömäksi. Parisuhteemme alussa hän aloitti välinehuoltajakoulutuksen ja luvattiin, että kaikki koulutuksen saaneet saisivat töitä. Noh ylikouluttivat ja jos oikein muistan niin kymmenestä kolme sai töitä. Nyt on taas työttömänä ja haki sairaslomaa masennuksensa takia jottei saisi sanktiota työkkäriltä. Haki eilen kaupankassalle töihin ja nyt odottelee vastausta. Tuossakin tulee se ongelma ettei hänellä kärsivällisyys riitä siihen, että joutuisi odottamaan vaikka 10 vuotta. Pitäisi talokin saada heti nyt vaikka sellaisen ostaminen, remppaaminen tai rakentaminen on kallista. Sitten on vielä erityisvaatimukset talolle ja alueelle: ei saa olla naapureita lähimaillakaan ja talossa ainakin 2 vessaa (refluksin takia) ja ulkosauna ja talo mielellään kallion päällä veden äärellä jotta saa upean järvimaiseman. Minun vastuulle on jäänyt talon etsiminenkin, koska hän ei halua edes katsella taloja. Syynä se, että "en kummiskaan koskaan saa omakotitaloo maalta niin turha edes haaveilla. Ahdistun vaan lisää jos katselen taloja".

        No minä menin joulukuussa letkauttamaan hänelle, että hän käyttäytyy kuten edelliset kumppanini joista olin kertonut hänelle ja se on jäänyt häntä hiertää tähän päivään asti. Kuulema oli niin loukkaavaa ja on siitä katkera minulle. Suutuin hänelle kun hän syytti minua kaikista ongelmista, masennuksesta, omasta väsymyksestään, ajan kuulema hänet tappamaan itsensä (tämä vastaus aina kun puhun omasta pahasta olostani ja mistä se johtuu. Ei halua kuunnella niin heittää tuon vastaukseksi), halusin kuulema tappaa hänen mummonsakin kun tartutin flunssan kumppaniini ja hänen piti mennä mummolaan. Olin varoittanut häntä aikaisemmin kuormittamasta minua liikaa ja, että olin nyt siinä mielentilassa, että saatan suuttua. Ei ollut kuunnellut ja noin siinä sitten kävi. Minun vikani sekin riita.

        Ystäviä ei hänellä ole. Nuoruusvuosien kaverit hävisi kun hän lopetti juomisen ja loput kaverit ja ystävät hävisivät kun hän kaatoi masennuksensa kaikkien niskaan. Väsyivät häneen hänen omien sanojensa mukaan. On tosin hänen asenteellaankin siihen ollut varmasti vaikutusta ja samoin refluksilla ja ahdistuksella. Kaikki pitäisi saada heti nyt, refluksi aiheuttaa sen että vessahätä saattaa tulla yllättäen joten muut saattavat joutua odottamaan kunnes vatsa rauhoittuu, julkisia vessoja hän ei käytä koska ne ovat hänen mielestään likaiset (siisteyspakko-oire estää käyttämästä julkisia vessoja ja ylipäätään likaisen näköisiä vessoja). Ahdistus taas saattaa estää häntä kokonaan lähtemästä sovittuun juttuun tai se voi aiheuttaa sen, että hänen on pakko lähteä kesken pois. Yritti hän ystävystyä facebookissa erään toisen ihmisen kanssa joka myös kärsi ahdistuksesta, mutta kun hän ei voinut heti nähdä tätä niin tämä uus ihminen lopetti yhteydenpidon. Kaksi exää hänellä on kaverina ja juttelee heille aina välillä. Heistäkin valittaa ettei heitä kiinnosta kuunnella. Minähän se olen hänen ainut ystävänsä. Minulla on käytännössä kolme roolia: kumppani, ystävä ja terapeutti. Vaikka hän käy terapiassa niin se on kerran viikossa. Muina aikoina minä toimin sitten myös terapeutin roolissa eikä se todellakaan ole kivaa. Hyvin raskasta yrittää olla samaan aikaan kumppani omine tarpeineen, hyvä ystävä ja vielä neutraalina pysyttelevä terapeutti.


      • Kaikkeahyvääsinulle
        Hämmennyksissä_oleva kirjoitti:

        Rehellisesti sanottuna en usko. On alkanut tuntumaan, että hän väen väkisin keksii valittamisen aihetta. Tänään valitti aamusta miten vatsa on löysällä ja tarvitsisi imodiumia, mutta toi kaikki minulle viime viikolla kun itse kärsin vatsataudista. No olin silloin asioilla kun hän tuon minulle kertoi viestillä. Sanoin, että hän voi hakea sen imodium-paketin makuuhuoneeni työpöydältä niin ei suostunut hakemaan vaikka asutaan viereisissä taloissa (alle minuutin kävely tähän) eikä suostunut lähtemään apteekkiinkaan vaikka hammaslääkärikin on hänellä tänään. Eli ihan tahalleen jätti hoitamatta omaa oloaan.

        Sitähän se olisi minunkin mielestäni. Hänellä vaan ei ole tippaakaan kärsivällisyyttä. Kaikki pitäisi saada heti nyt. Joskus suhteen aikana hän sanoi, että kumpa voisi skipata kaikki tutusmisvaiheetkin ja hypätä suoraan siihen, että tuntee toisen täydellisesti kuten vuosikymmeniä yhdessä oleva pariskunta. Ihan vaan jotta välttyisi kaikilta riidoilta ja siltä työltä mitä se vaatii. En usko, että häneltä ongelmat katoaisivat vaikka tarjoaisinkin kaiken valmiina.

        Töitä hän on kyllä tehnyt ja opiskellut. Käynyt lukion ja sen jälkeen puutarhakoulun. Oli jonkin aikaa töissä kukkakaupassa omien sanojensa mukaan, mutta työt loppuivat. Sen jälkeen oli pitkään työttömänä ja kävi näissä erilaisissa pajatoiminnoissa jonkin aikaa kunnes taas jäi työttömäksi. Parisuhteemme alussa hän aloitti välinehuoltajakoulutuksen ja luvattiin, että kaikki koulutuksen saaneet saisivat töitä. Noh ylikouluttivat ja jos oikein muistan niin kymmenestä kolme sai töitä. Nyt on taas työttömänä ja haki sairaslomaa masennuksensa takia jottei saisi sanktiota työkkäriltä. Haki eilen kaupankassalle töihin ja nyt odottelee vastausta. Tuossakin tulee se ongelma ettei hänellä kärsivällisyys riitä siihen, että joutuisi odottamaan vaikka 10 vuotta. Pitäisi talokin saada heti nyt vaikka sellaisen ostaminen, remppaaminen tai rakentaminen on kallista. Sitten on vielä erityisvaatimukset talolle ja alueelle: ei saa olla naapureita lähimaillakaan ja talossa ainakin 2 vessaa (refluksin takia) ja ulkosauna ja talo mielellään kallion päällä veden äärellä jotta saa upean järvimaiseman. Minun vastuulle on jäänyt talon etsiminenkin, koska hän ei halua edes katsella taloja. Syynä se, että "en kummiskaan koskaan saa omakotitaloo maalta niin turha edes haaveilla. Ahdistun vaan lisää jos katselen taloja".

        No minä menin joulukuussa letkauttamaan hänelle, että hän käyttäytyy kuten edelliset kumppanini joista olin kertonut hänelle ja se on jäänyt häntä hiertää tähän päivään asti. Kuulema oli niin loukkaavaa ja on siitä katkera minulle. Suutuin hänelle kun hän syytti minua kaikista ongelmista, masennuksesta, omasta väsymyksestään, ajan kuulema hänet tappamaan itsensä (tämä vastaus aina kun puhun omasta pahasta olostani ja mistä se johtuu. Ei halua kuunnella niin heittää tuon vastaukseksi), halusin kuulema tappaa hänen mummonsakin kun tartutin flunssan kumppaniini ja hänen piti mennä mummolaan. Olin varoittanut häntä aikaisemmin kuormittamasta minua liikaa ja, että olin nyt siinä mielentilassa, että saatan suuttua. Ei ollut kuunnellut ja noin siinä sitten kävi. Minun vikani sekin riita.

        Ystäviä ei hänellä ole. Nuoruusvuosien kaverit hävisi kun hän lopetti juomisen ja loput kaverit ja ystävät hävisivät kun hän kaatoi masennuksensa kaikkien niskaan. Väsyivät häneen hänen omien sanojensa mukaan. On tosin hänen asenteellaankin siihen ollut varmasti vaikutusta ja samoin refluksilla ja ahdistuksella. Kaikki pitäisi saada heti nyt, refluksi aiheuttaa sen että vessahätä saattaa tulla yllättäen joten muut saattavat joutua odottamaan kunnes vatsa rauhoittuu, julkisia vessoja hän ei käytä koska ne ovat hänen mielestään likaiset (siisteyspakko-oire estää käyttämästä julkisia vessoja ja ylipäätään likaisen näköisiä vessoja). Ahdistus taas saattaa estää häntä kokonaan lähtemästä sovittuun juttuun tai se voi aiheuttaa sen, että hänen on pakko lähteä kesken pois. Yritti hän ystävystyä facebookissa erään toisen ihmisen kanssa joka myös kärsi ahdistuksesta, mutta kun hän ei voinut heti nähdä tätä niin tämä uus ihminen lopetti yhteydenpidon. Kaksi exää hänellä on kaverina ja juttelee heille aina välillä. Heistäkin valittaa ettei heitä kiinnosta kuunnella. Minähän se olen hänen ainut ystävänsä. Minulla on käytännössä kolme roolia: kumppani, ystävä ja terapeutti. Vaikka hän käy terapiassa niin se on kerran viikossa. Muina aikoina minä toimin sitten myös terapeutin roolissa eikä se todellakaan ole kivaa. Hyvin raskasta yrittää olla samaan aikaan kumppani omine tarpeineen, hyvä ystävä ja vielä neutraalina pysyttelevä terapeutti.

        Sä olet vielä nuori, joten ei kannata tuhlata aikaansa ihmiseen, jolla on itsensä kanssa niin vaikeaa ettei tule toimeen sinunkaan kanssa. Sä et voi parantaa rakkaudellasi hänen ongelmiaan, jotka ovat ilmeisesti syvällä. Mene ja nauti elämästä, sitä varten se on tarkoitettu, elämäsi hänen kanssaan ei ole enää nautinto, vaan on kääntymässä miinuksen puolelle. Usko pois, että se on todella hyvä päätös kannaltasi, vaikka kuinka paljon hänestä tykkäätkin.


      • Hämmennyksissä_oleva
        Kaikkeahyvääsinulle kirjoitti:

        Sä olet vielä nuori, joten ei kannata tuhlata aikaansa ihmiseen, jolla on itsensä kanssa niin vaikeaa ettei tule toimeen sinunkaan kanssa. Sä et voi parantaa rakkaudellasi hänen ongelmiaan, jotka ovat ilmeisesti syvällä. Mene ja nauti elämästä, sitä varten se on tarkoitettu, elämäsi hänen kanssaan ei ole enää nautinto, vaan on kääntymässä miinuksen puolelle. Usko pois, että se on todella hyvä päätös kannaltasi, vaikka kuinka paljon hänestä tykkäätkin.

        Kiitos vastauksestasi. Olen kyllä miettinyt eroa useampaan otteeseen aiemmin. Sitten on kumminkin alkanut hyvä kausi mikä on saanut muuttamaan mieleni. Nytkin alkoi sellainen ja hän on paljon enemmän keskustellut asiallisesti omasta olostaan ja mitä toivoisi. Ei olla, kuin kerran riidelty tässä välissä ja sekin riita päättyi lyhyeen. Ehdotti eilen, että käytäisiin vuosipäivän kunniaksi ulkona syömässä ja se on oikeastaan iso edistys kun ennen hän ei voinut lähteä edes kauppaan yksin saati aina edes minunkaan kanssa. Saa nyt nähdä miten tämä tästä edistyy, mutta nyt näyttäisi lähteneen parempaan suuntaan.


    • Nvz

      Yksi tapa, millä voit estää suhteidesi "muuttumisen" puolen vuoden jälkeen on se, että jos kuulet uudella ihmisellä olevan mt-ongelmia, kuten pitkäaikaista masennusta, ahdistusta tai epävakaa persoonallisuus, nostat välittömästi kytkintä. NUO ovat ne varomerkit, joilla vältät luomasta suhteita mt-ongelmaisiin. Toki jokainen voi olla joskus ahdistunut ja masentunut, mutta jos ne ovat kestäneet henkilöllä jo pitkään (vuosia), on kyse enemmänkin persoonallisuusongelmista. Samoin epävakaasta persoonallisuudesta kärsivä käyttäytyy juuri kuvaamallasi tavalla. Se onkin pitkäaikainen persoonallisuushäiriö, johon auttaa usein vain ikääntyminen. Mikään ymmärrys tai uhrautuminen ei tätä häiriötä valitettavasti paranna.
      Kuulostaa varmasti karulta, mutta jos haluat perheen ja hyvän, tasaisen parisuhteen, kiinnitä jo tutustumisen alussa huomiota mahdolliseen pitkäaikaiseen mt-problematiikkaan ja jos sitä on, päätät suhteen heti, jotta et päädy toistamaan kaavaasi.
      Ei ole siis mikään yllätys, että kaikki suhteesi ovat mennet kuten ovat, varomerkit ovat olleet ilmassa heti alusta asti, toivottavasti jatkossa huomaat ne ajoissa.
      Tsemppiä!

    • puig

      Mt-ongelmaiset naiset vetävät sinua puoleesi. Näin päin se menee, tuossa tapauksessa. Et muuten ole ainoa. Monet naiset esimerkiksi aloittavat suhteen aivan iiiiihanan miehen kanssa. Ja ei aikaakaan, kun mies osoittautuu väkivaltaiseksi.
      Niinikään monet miehet törmäävät aina naisiin, jotka rakastavat shoppailua - ei tietenkään omilla vaan miehen rahoilla. Köyhillä ei ole tätä ongelmaa. He taas menevät kimppaan ihmisten kanssa, joilla on riippuvuusongelmia. Hyvin useasti alkoholiriippuvuus ja läheisriippuvuus kulkevat käsi kädessä.

    • Tuntematonpotilasko

      Niin ja peilaappa itseäsi millaista oli sulla kotona, isän suhde äitiin ja toistepäin. Ja lakkaa tekemästä sukupolven jatkumoa noille asioille. Sä pyörit ku hamsteri rullassa, joten jostain toi kumpuaa ja epäilen vahvasti että lapsuudesta. Hoivaviettiä ja menettämisen pelkoa, muuten olisit jo häipynyt..... Kiitos ja anteeksi. (aloittajalle)

      • Hämmennyksissä_oleva

        Hmm...omassa kodissani oli suht rauhallista. Jos ajattelee lapsuuttani niin ala-asteella minua koulukiusattiin ja vanhemmat tekivät kaikkensa, että se loppuisi. Tosin jos lähdin pois koulusta kiusaamisen takia äiti yleensä huuti minulle siitä. Isä kasvatti meitä kiristysperiaatteella. Jos ei vaikka ruohikkoa suostunut leikkaamaan niin uhkasi viedä tietokoneen, myydä tai tappaa koiran tai jotakin muuta vastaavaa. Sitten kumminkin isä vei aina kalaan ja harrastuksiin, auttoi koululäksyissä ja sen semmosissa. Äiti huolehti meistä muuten. Teki ruokaa, pesi pyykit, auttoi kanssa läksyissä, hoivasi jos oltiin sairaita yms. Sitten jossakin teini-iässä isä sortui pettämään äitiä ja siitä alkoi 4 vuotta kestänyt perhehelvetti. Äiti aloitti ryyppäämään ja oli joka päivä aamu viidestä alkaen kännissä ja riehui jonnekin aamuyölle asti ja isä itkeä pillitti, lähti ulos koiran kanssa tai tappeli äidin kanssa ja minä sain mennä aina väliin kun toinen veli asui jo omillaan ja toinen oli armeijassa. Mulla oli oppimisvaikeuksia koulussa ja sain kuulla paljon vertailua veljiin, sukulaisiin ja muihin siitä kun en pärjännyt yhtä hyvin koulussa.


    • wwwwwwwwwww

      Refluksitauti on ruuan takaisinvirtausta eikä se vaadi vessassa juoksemista. Onkohan hän sekoittanut oireen nimen johonkin toiseen. Ei se tarkoita vatsan löysällä oloa ja nopeata vessahätää, vaan sitä että suuhun voi tulla pieniä määriä nieltyä ruokaa. Useimmiten ei tule sitäkään, vaan on vain sellainen korventava polttelu ylävatsalla. Siihen on tehokkaat lääkkeet olemassa. Aivan varmasti löytyy lääke, joka pitää vaivan kokonaan kurissa, kun vaan menee lääkäriin. Vaatii vatsan tähystyksen. Eli se juttu on kyllä hoidettavissa.

      Naisystäväsi on tosi vaikea luonne. Ei tuo välttämättä ole edes mikään mielenterveysjuttu, vaan vain kiukutteleva ja hankala luonne. Miten ihmeessä jaksat häntä? Voi olla, että hän käy siellä terapiassakin vain sen vuoksi, että hänestä se on jotenkin erityistä ja antaa hänelle aivan kuin luvan olla vaikea. Koska hänellä nyt vaan on se ongelma. Hän käy psykoterapiassa, mikä on siis tae siitä, että hän on erityisongelmainen, häntä pitäisi nyt kaikkien siis ymmärtää ja paapoa. Ydinkysymys on, haluaako hän oikeasti ikinä muuttua. Tuskinpa vaan.

      Onko hänellä joku oikea diagnoosikin? Eikä pelkästään vain masennus, jota sitäkin on eri asteisia. Masentuneen ihmisen kanssa voi olla hankala kommunikoida, mutta yleensä masentuneet ei jaksa tehdä yhtään mitään, ei edes riidelläkään. Pahimmillaan masennus on sitä, että ei voi tehdä mitään muuta kuin maata, ei pitää huolta itsestäänkään yhtään eikä olla kenenkään kanssa tekemisissä. Pahasti masentunut ei hoida edes ulkonäköään eikä hygieniaansa.

      Tuo että ei voi käydä julkisissa vessoissa, kun ne on niin likaisia, on aika yleinenkin nuorten naisten juttu. Sillä tavalla tehdään itsestä erityinen, kun ylenkatsotaan kaikkea ja ollaan hirveän herkkänahkaisia. Kuuluu samaan sarjaan kuin itse keksityt erityisruokavaliot vailla minkäänlaista allergiaa tai muutakaan lääketieteellistä perustetta. Mutta onhan tietysti mahdollista, että hänellä on oikeastikin tuollainen pakkosiisteys-oire. Sen täytyisi kyllä sitten näkyä kaikessa muussakin. Jotkuthan ei voi koskea edes ovenkahvoihin eikä käsitellä rahaa, kun ne on niin saastuneita.

      Ihmettelen tosissaan jaksamistasi. Nuohan on ihan älyttömiä syytöksiä, että haluat tappaa hänen mummonsa ja muuta vastaavaa. Aiotko todella kuunnella tuollaista lopun ikääsi? Hullummaksi se vaan käy ja lopulta olet sinä se, joka on oikeasti sairas.

      • Hämmennyksissä_oleva

        Refluksi on varmaankin osittainen syy sillä hänellä on myös niin sanottu "jännitysmaha". Eli kun pitäisi lähteä jonnekin mikä jännittää niin pitää ravata vessassa ainakin kolmesti. Refluksi pahentaa tätä oloa. Lääkkeitä hän on refluksiin kokeillut ja ei auttanut. Lääkäri ehdotti tähystystäkin, mutta ei suostu menemään siihen kun ajatuskin kuvottaa. Välinehuoltoa opiskellessaan näki niitä välineitä työssäoppiessaan ja näki niitä likaisina ja se vain sai hänet vielä vähemmän haluamaan tähystystä.

        Kyllä hänellä on ihan diagnosoitu vakava masennus ja ahdistus sekä epävakaa persoonallisuushäiriö ja minäkin olen saanut todistaa ahdistuksesta kummunneita paniikkikohtauksia. Samoin mieliala ja olotilat saattaa ailahdella hyvinkin rajusti. Tuota hän usein sanoo ettei jaksa tehdä mitään. Katsoo vain telkkaria, koska se on hänen se positiivinen juttunsa mistä tulee hyviä fiiliksiä. Ei jaksa edes jutellakaan vaikka haluaisi tai olisi pakko ja suuttuu jos joutuu vastaamaan vaikka johonkin kysymykseen. Hän kyllä peseytyy säännöllisesti ja pitää huolta ulkonäöstään sen verran mitä normaalistikin. Ei siis meikkaile pahemmin, mutta pitää huolta hygieniasta. Ei jaksaisi sitäkään, mutta siisteyspakko-oire pakottaa pitämään kodin siistinä ja huolehtimaan hygieniasta tai sitten alkaa likaisuus ahdistaa. Ovenkahvat ja puhelimet hän desinfioi säännöllisesti, pesee vessan lähes joka päivä kloriitilla, lajittelee kaikki pyykit omiin koreihinsa (ulkovaatteet omiin, sisävaatteet omiin, lakanat ja semmoset omiin jne), jos käy vieraita kylässä ja hän ei tiedä missä kaikki ovat käyneet ja mitä tehneet (esim. vieras käy vessassa ja hän ei tiedä mitä vieras on siellä tehnyt, onko pessyt kädet jne.) niin hänen on pakko siivota koko asunto lattiasta kattoon, pyyhittävä kaikki pinnat, pestävä vessa yms.

        Niinhän ne on ja sanoin hänellekin siitä. Ei vastannut mitään siihen vaan rupesi mököttämään. En aio jos tuollainen käytös jatkuu.


    • Mielenterveysongelmaisia on paljon kuten moni on sanonutkin. En oikeastaan tiedä miten auttaa sinua koko asiassa koska kuten moni on sanonut et oikein voi estää mt-ongelmaisia naisia kiinnostumasta sinusta vaan sen on pakko mennä toisinpäin eli niin että paikannat miksi kiinnostut heistä. Tunsin erittäin mt-ongelmaisen tytön hyvin joskus vuosia sitten ja hän oli todella mukava ja hauska, helppoa seuraa jne. silloin kun ongelmat eivät olleet näkyviä. Ystävyytemme lopetti hänen käytöksensä.
      Jäljestä olen tajunnut että hänen käytöksessään oli hyvinäkin aikoina piirteitä joita kellään tuntemallani terveellä yksilöllä ei ollut. Esimerkiksi tuo hänen helppoutensa: hän ei "riidellyt" koskaan, mutta toisaalta hän laski "riitelyksi" ja epäasialliseksi käytökseksi senkin jos Monopolin säännöistä halusi keskustella. Kyseinen piirre teki hänestä erittäin helpon ja harmonisen: koskaan ei tarvinnut keskustella siitä mikä leffa otetaan tai takavuosina siitä miten virpomakarkit jaetaan ja hän oli aina hyvin herttainen ja sopuisa, hauskakin. Toisaalta sitten takaraivossa tikitti jatkuvasti aikapommi: siinä missä toiset tytöt olisivat vähintään vääntäneet vitsiä ja tomerasti ilmoittaneet että he eivät halua syödä siinä ja siinä lounaspaikassa, tämä yksilö ei osannut puuttua itseään häiritseviin asioihin ennenkuin raivon vallassa huonoina aikoina, käänsi kaiken maailmassa itseään vastaan ja teki sen hiljaa.

      Tulee mieleen, tarkoittaako vaimomateriaali kenties ujoja, sopuisia ja harmonisia yksilöitä, ja onko mahdollista että riitelemättömyytenne taustalla on jotain muuta kuin harvinaisen hyvät konfliktin ratkaisutaidot?

      • Kaikkeahyvääap

        Ap:na hipsisin pois nykyisestä suhteesta, suhteeseen ihmisen kanssa, jossa toinen toiseensa uskaltaa luottaa, ettei toinen osapuoli riidellessäkään ja omia mielipiteitä kertoessa tökkäse puukolla itseensä ja yritä viedä toistakin siinä samalla mukanaan. Itsekin aikanaan tuhlasin nuoruuteni parhaimmat vuodet sairaalloisesti mustasukkaisen alkoholistin kanssa, jolle ei uskaltanut sanoa poikkipuolista sanaa, kunnes sanoin ja sain nyrkistä otsikkoon, mutta siihenpä se suhde sitten päättyikin minun osalta. Itsestäänkin pitää osata välittää ja rakastaa, että säilyy hengissä ja voi hyvin suhteessa.


      • 5552
        Kaikkeahyvääap kirjoitti:

        Ap:na hipsisin pois nykyisestä suhteesta, suhteeseen ihmisen kanssa, jossa toinen toiseensa uskaltaa luottaa, ettei toinen osapuoli riidellessäkään ja omia mielipiteitä kertoessa tökkäse puukolla itseensä ja yritä viedä toistakin siinä samalla mukanaan. Itsekin aikanaan tuhlasin nuoruuteni parhaimmat vuodet sairaalloisesti mustasukkaisen alkoholistin kanssa, jolle ei uskaltanut sanoa poikkipuolista sanaa, kunnes sanoin ja sain nyrkistä otsikkoon, mutta siihenpä se suhde sitten päättyikin minun osalta. Itsestäänkin pitää osata välittää ja rakastaa, että säilyy hengissä ja voi hyvin suhteessa.

        Mielenterveysongelmaisia ml. päihderiippuvuuksia ei kannatta niputtaa yhteen - eikä varsinkaan leimata ihmisen persoonaa mt-leimalla. Ihminen kun on paljon muuta kuin mielenhäiriö -tai -sairaus.


      • Hämmennyksissä_oleva

        Yksi hyvä ystäväni kärsi myös masennuksesta, joten uskoisin, että olisin huomannut merkit ajoissa. Tosin voihan olla, että ihastus sokaisi minut niiltä merkeiltä, koska hän vaikutti muuten juuri sellaiselta millaisen ihmisen haluaisin rinnalleni: positiivinen, iloinen, nauravainen, huumorintajuinen, keskustelevainen, ei juonut liikaa eikä tupakoinut, tykkäsi lapsista ja eläimistä, halusi kodin maalta kuten minäkin, tahtoi normaalin perhearjen yms. Me riitelemme usein eli hän ei siis välttele riitoja. Päinvastoin usein aiheuttaa ne vain töksäyttämällä asiat ja vääntämällä ja kääntämällä kaiken niin, että asiat ovat minun vika ja haluaisin jotenkin pahaa tai muuta yhtä kummallista. Joskus keskustelut menee hyvin, mutta useimmiten menee monen tunnin mittaisiksi riidoiksi joissa ei ole päätä eikä häntää.


    • 5552

      "Otan pyytämättäkin kainaloon ja päivittäin sanon noita, että hän riittää mulle just sellaisena kun on ja, että rakastan häntä. Vastaukseksi en saa yleensä mitään vaan hän nököttää hiljaa siinä kainalossa samalla kun pusuttelen ja silitän häntä. "

      Hmm. Suhteenne vaikuttaa ainakin kirjoituksistasi päätellen aika yksipuoliselta. Tuosta tulee jopa sellainen mieleen, että yritätkö aivan liikaa, oletko liian kärsivällinen (miksi?)? Minusta ei ole välttämättä ollenkaan hyvä juttu, että hoet päivittäin rakkauttasi ja toisen "riittämistä". Voisit ihan hyvin myöntää, että hänen "ranteet auki" vuodatuksensa rasittavat sinua suuresti ja hänen olisi opittava purkamaan ne muualle. Kuten esim. terapeutille. Kokemuksesta tiedän, että ihmissuhteet, joissa toinen mies tai nainen, pelkästään vähättelee itseään "minä nyt vain olen tällainen onneton reppana" tai " en osaa mitään hyvin, olen mitätön", tekee suhteesta hankalan. Siinä kun nimittäin pidemmän päälle jo alkaa uskoa toisen olevan reppana ja mitätön. Miksi kukaan haluaisi olla onnettoman reppanan tai mitättömän kanssa yhdessä? Saa valehdella itselleen aika tavalla, jos vuodesta toiseen sanoo rakastavansa ja arvostavansa reppanaa. Jotta suhteesta voi tulla tasapainoisempi on reppanan ensin rakastettava ja arvostettava itseään. Tässä saattaa auttaa, kun vastaa "ranteet auki" tai muihin viesteihin aina ja jatkuvasti niin, ettei toinen saa haukkua/mitätöidä itseään, itselle pitää olla lempeä. "ranteet auki" -viestit ovat henkistä väkivaltaa itseä kohtaan, eikä kumppanin tarvitse sellaista sietää.

      • Bravo tälle!


      • Hämmennyksissä_oleva

        Aika varmasti olen liian kärsivällinen. Olen perusluonteeltani sellainen, että harvemmin mikään saa minua menettämään malttiani eikä isotkaan muutokset pahemmin hetkauta. Vasta kun olen äärimmäisen stressaantunut ja väsynyt niin alan äksyillä ja suutun nopeasti. Tämä postauskin on yksi "oire" siitä, että olen stressaantunut ja uupunut sillä muuten en tämmöisiä laittaisi mihinkään. Katselinhan minä liian pitkään yhdenkin exän touhuja. Tällä viittaan tuohon jonka kanssa oli kolmiodraamaa, pettämistä yms. Voi olla, että yritän liikaa, mutta se johtuu osittain siitäkin, että hän vaatii sitä. Haluaa kuulla niitä asioita miljoona kertaa päivässä jotta joskus voisi uskoa, että hän olisi hyvä ja riittävä. Olen sanonut tuosta, että nuo itsetuhoiset purkaukset on todella rasittavia, koska ne tulevat usein myös silloin kun yritän kertoa hänelle miksi voin pahoin. Ei kestä kuulla sanottavan itsestään negatiivistä varsinkaan riidan aikana. Siitäkin olen sanonut, että hänen pitäisi purkaa tunteitaan muuallekin, kuin vain minuun, mutta inttää ettei ole mitään sellaista mihin hän voisi niitä purkaa eikä keksi mitään. Olen ehdottanut salia, lenkkiä ja muitakin harrastuksia, mutta ei kelpaa. Itse puran omat tunteeni usein pelaamalla joitakin pelejä tai käymällä pyöräilemässä tai kalassa. Terapia ei tunnu riittävän hänelle tunteiden purkuun. Niin en osaa vastata kauanko jaksan tätä. Nyt on alkanut vaikuttamaan paremmalta tilanne, mutta saa nyt nähdä kauanko tämä kestää. On alkanut olemaan asiallisempi ja kyennyt keskustelemaan vaikeistakin asioista kilahtamatta. Noihin "ranteet auki"-viesteihin on vaikea vastata aina niin ettei saa haukkua itseään, koska ne voivat tulla esimerkiksi siitä, että kerron hänelle, että "mulla on paha olo kun syytät minua kaikesta" ja hän ottaa sen sitten niin raskaasti, että alkaa itsetuhoiseksi ja sivuuttaa kokonaan yritykseni puhua omasta olostanikin.


      • yx7
        Hämmennyksissä_oleva kirjoitti:

        Aika varmasti olen liian kärsivällinen. Olen perusluonteeltani sellainen, että harvemmin mikään saa minua menettämään malttiani eikä isotkaan muutokset pahemmin hetkauta. Vasta kun olen äärimmäisen stressaantunut ja väsynyt niin alan äksyillä ja suutun nopeasti. Tämä postauskin on yksi "oire" siitä, että olen stressaantunut ja uupunut sillä muuten en tämmöisiä laittaisi mihinkään. Katselinhan minä liian pitkään yhdenkin exän touhuja. Tällä viittaan tuohon jonka kanssa oli kolmiodraamaa, pettämistä yms. Voi olla, että yritän liikaa, mutta se johtuu osittain siitäkin, että hän vaatii sitä. Haluaa kuulla niitä asioita miljoona kertaa päivässä jotta joskus voisi uskoa, että hän olisi hyvä ja riittävä. Olen sanonut tuosta, että nuo itsetuhoiset purkaukset on todella rasittavia, koska ne tulevat usein myös silloin kun yritän kertoa hänelle miksi voin pahoin. Ei kestä kuulla sanottavan itsestään negatiivistä varsinkaan riidan aikana. Siitäkin olen sanonut, että hänen pitäisi purkaa tunteitaan muuallekin, kuin vain minuun, mutta inttää ettei ole mitään sellaista mihin hän voisi niitä purkaa eikä keksi mitään. Olen ehdottanut salia, lenkkiä ja muitakin harrastuksia, mutta ei kelpaa. Itse puran omat tunteeni usein pelaamalla joitakin pelejä tai käymällä pyöräilemässä tai kalassa. Terapia ei tunnu riittävän hänelle tunteiden purkuun. Niin en osaa vastata kauanko jaksan tätä. Nyt on alkanut vaikuttamaan paremmalta tilanne, mutta saa nyt nähdä kauanko tämä kestää. On alkanut olemaan asiallisempi ja kyennyt keskustelemaan vaikeistakin asioista kilahtamatta. Noihin "ranteet auki"-viesteihin on vaikea vastata aina niin ettei saa haukkua itseään, koska ne voivat tulla esimerkiksi siitä, että kerron hänelle, että "mulla on paha olo kun syytät minua kaikesta" ja hän ottaa sen sitten niin raskaasti, että alkaa itsetuhoiseksi ja sivuuttaa kokonaan yritykseni puhua omasta olostanikin.

        "..nuo itsetuhoiset purkaukset on todella rasittavia, koska ne tulevat usein myös silloin kun yritän kertoa hänelle miksi voin pahoin. Ei kestä kuulla sanottavan itsestään negatiivistä varsinkaan riidan aikana."

        Kyse on mitä suurimmassa määrin varmasti teidän molempien tunnelukoista. Ne todella sopivat yhteen, kuten tuossa jo mainittiinkin. Kumppanisi itsetuhoiset purkaukset rasittavat sinua... joo. Oletko miettinyt miksi? Jospa otattaisitkin ne vain "purkauksina" - ne tulevat ja menevät sitten ohi, sinä et voi kontrolloida niitä? Kun myöntäisit ja sisäistäisit tämän, ne eivät olisi niin rasittavia.

        Jos koet puhumisen rasittavaksi, kirjoita mietteitäsi paperille, anna se kumppanille. Kerro vain itsestäsi.

        Voit muutenkin laittaa paperille ylös suhteenne hyvät ja huonot puolet. Tehdä tuo tunnelukkotesti. Pyydä kumppaniasi tekemään samoin. Sitten istutte alas ja mietitte kannattaako suhdettanne jatkaa..

        Sitten noista ranteet auki viesteistä sen verran, että usein tietyntyyppiset ihmiset käyttävät niitä halutessaan huomiota, hyväksyntää, kerjäävät rakkautta. Se on loppujen lopuksi säälittävää. Monissa tapauksissa, kuten tässäkin, henkilö itse tietää tämän ja häpeää. Hänenkin elämänsä on raskasta. Sitä luonnollisesti lisää se, että hän kokee olevansa sinulle rasitteena, vaikkei tietysti haluaisi.


    • aloitusontrolli

      Minusta ongelmallista ei välttämättä olisi parisuhdetta perustaa ihmisen kanssa, jolla on jonkinlainen mt-ongelma, jos ongelma on hoidossa ts.ihminen hakee apua ongelmiinsa. Monet adhd tms.potilaat eivät vaan yksinkertaisesti tiedä ongelmastaan tai halua sitä myöntää, vaikka siihenkin vaivaan on tehokkaita lääkkeitä. Aloittajan kirjoitukseen en usko, sillä naiset yleensä hakee apua, miehet hoitaa mt-ongelmiaan esim.alkoholilla.

    • haavoitettaviatyyppejä

      Ap.lta tule vaan selitystä selityksen perään miten huonoja hänen ystävänsä ovat.
      Kaikesta tuosta selistyksestään huolimatta hän vain jauhaa sitä samaa kuin iänkaiken vanhaa mautonta purukumia.

      Ap vain yksinkertaisesti ei viitsi vaivautua tekemään elämästään yhtikäs korkeatasoisempaa valitsemiensa partnereiden kanssa. AP rakastaa myllertää samanlaisten ihmisten seassa, vioittaen heitä ja itseään.

      Oliskohan ruuvien kiristämisen aika?
      Tai vain tehdä täyskäännös ja hakeutua täydellisesti erilaisten ihmisten seuraan?
      Mutta tuohan taas vaatii erilaista asennetta ja energiaa! Viitsiskö sitä edes vaivautua kun noita toisenlaisia , haavoitettavia tyyppejä hänen vallinnallaan mahtuu 13 tusinaan. He kun ovat niin helposti saatavissa!

    • ziinah

      Ainakaan tuolla naisella ei ole minkäänlaisia keskustelutaitoja. Jos heti kun toinen yrittää vaikka miten rauhallisesti ja rakentavasti keskustella siitä, miltä itsestä tuntuu, alkaa erolla ja itsemurhalla uhkaileminen. Aivan lapsellista käytöstä, oli nyt sitten mielenterveysongelmainen tai ei.

      Kannattaisikohan puhua asiasta naisen sukulaisten kanssa, vanhempien? Onko vanhempien mielestä kyse todella oikeista mt-ongelmista? Tiedän nimittäin, että näitä diagnoosejakin saa joskus melko helposti, minutkin on joskus nuorempana diagnosoitu maanis-depressiiviseksi, vaikka kyse oli kuitenkin vain vaikeasta elämäntilanteesta ja siitä johtuneesta stressistä ja masennuksesta, mikä vaikeutti elämänhallintaa sillä hetkellä. Lääkkeet, joita sain, lisäsivät levottomuuttani. Kun elämäntilanne rauhoittui ja jätin lääkkeet pois, sain taas vähitellen elämäni kasaan ja sen jälkeen olen elänyt yhtä normaalia elämää kuin ennen tuota kaikkea tapahtunutta. Mutta siis jonnekin papereihin jäi minusta diagnoosi, josta en itseäni tunnista. Kenties voisin sillä joskus brassailla, jos tulee tilanne, jossa minun pitäisi selitellä tai puolustaa jotain jonkun mielestä väärää käytöstäni. No eipä kyllä tulisi mieleen.

      Mutta jos jatkat hänen kanssaan, niin kuin olen näistä viesteistäsi ymmärtänyt, niin kyllä melkoisen tehtävän itsellesi otat. Kenties koko elämäsi ajaksi, jos kyse on oikeasti noin vaikeasta tapauksesta. Elät sitten ikuisesti suurten negatiivisten tunnemyllerrysten keskellä. Ihmettelen, mitä siitä itse saat.

      Edellinen kirjoittaja tiivisti hyvin. Jokainen on oman onnensa seppä, kuten sanotaan. Eli avaimet on sinun kädessäsi, jos sinusta tuntuu, että kiinnostut vain tietyn tyyppisistä naisista, niin käännä suuntaa. Tilanteesihan muistuttaa niiden naisten tilannetta, jotka kerta toisensa jälkeen lankeavat alkoholistiin ja/tai rikolliseen ja miehiin, jolta saavat turpiinsa. Syy on se, että he liikkuvat tietynlaisessa seurassa ja kohtaavat vain tietynlaisia ihmisiä ja osaavat elää luontevasti vain näissä piireissä. Heille on kehittynyt mieltymys koviksiin ja renttuihin. Kenties sinuakin kiehtoo joku piirre naisissa, jotka osaavat olla samanaikaisesti sekä avuttomia että vahvoja ja jotka osaavat tehdä elämästä draamaa.

    • tanyamia

      hei- kysymys saattaa olla tunnelukoista. ne ovat alitajuisia käyttäytymismalleja joita lapsena olet tottunut käyttämään ja jotka nostavat päätä kun vastaavia kokemuksia tulee ikuisiällä- toinen ihminen on meille peili ja parisuhde on lapsuuden ihmissuhteiden ikään kuin jatkumoa. saatat itse hyötyä jotain kuvaamistasi tyypeistä-esim. koetko ettet ole niin hyvä että saisit jonkun oikeesti fiksun ja tasapainosen naisen -oleminen ns itseään huonomman kanssa saa aikaan arvokkuuden tunteen jota ei ehkä muuten olisi-eli että kyllä mä ansaitsisin vähän ene,mmän tms.tai selvitätkö äitiisi liittyviä problemia tai itseesi. jos esim olet ite kovin estynyt luonne saatat kokea kivana sen että naisesi ovat vähän holtittomia. -----jos aina päädyt aikusena samankaltaisiin tilanteisiin mitkä vaivaa lukot voi olla syynä. ne on myös magneetteja joilla biokemiallisemotionaalisesti ihmistuntosarvilla löydämme ne tyypit jotka antavat hyvän vastapainon omille lukoillemme tai käyttöä niille. miltä tämä kuulostaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      54
      2946
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2798
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1947
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1912
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1422
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe