dieselin joukossa bensaa?

kävi vahinko

mitähän mahtaa seurata kun 70 l tankissa on 10 litraa bensaa ja loput dieseliä, tuleekohan vaurioita, vai riittääkö voitelu, pitäiskö puhdistaa koko järjestelmä?

20

6224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuuu

      Tuskin haittaa mutta mielenrauhan vuoksi desi 2t öljyä ei tee pahaa

      • jooo

        ja kuse vielä perään..


    • Peltsi

      Ei se mitään haittaa. Se on käytetty tapa lapissa dieselin pakkaskeston lisäämiseksi.
      Ainakin vanhemmissa mersun dieseleissä saa käyttää jopa 30% seosta.

    • kävi vahinko

      Kiitos lohduttavista vastauksista, pikkasen harmitti tää töppäys. Taidan varmuuden vuoksi lisätä sitä 2t öljyä, sehän sekoittuu kuitenkin sen bensan kanssa.

    • juus0

      Dieselajoneuvoon tankataan silloin tällöin vahingossa bensiiniä. Pääsääntö on, ettei polttoainetta saa käyttää,
      vaan se on vaihdettava. Bensiini huonontaa polttoaineen setaanilukua selvästi, mikä voi johtaa nakutukseen.
      Jos käyntiääni poikkeaa normaalista, ei moottoria saa käyttää, koska se voi johtaa vaurioihin. Bensiini voi
      myös höyrystyä polttoainejärjestelmässä aiheuttaen ilmavaivojen kaltaisia ongelmia. Talvilaatuihin lisättynä
      bensiini heikentää myös polttoaineen voitelevuutta, jolloin ruiskutuslaitteiden kulumisriski kasvaa.
      Ennen vanhaan on jopa suositeltu talvella parantmaan suodatettavuutta. Nykydieseleissä usein täysin kielletty bensiinin lisäys.

      • Jamppa

        "Bensiini huonontaa polttoaineen setaanilukua selvästi, mikä voi johtaa nakutukseen."

        -Nakutus = polttoaineen itsesytytys, eli syttyminen paineen/lämpötilan vaikutuksesta ilman kipinää = diiselin toimintaperiaate. Se siitä.

        Eri asia on jos autossa on katti, sen suhtautumisesta bensaan on vaikea sanoa.


      • niinpäniin
        Jamppa kirjoitti:

        "Bensiini huonontaa polttoaineen setaanilukua selvästi, mikä voi johtaa nakutukseen."

        -Nakutus = polttoaineen itsesytytys, eli syttyminen paineen/lämpötilan vaikutuksesta ilman kipinää = diiselin toimintaperiaate. Se siitä.

        Eri asia on jos autossa on katti, sen suhtautumisesta bensaan on vaikea sanoa.

        jamppa....ennen noita hehheh juttuja kerrotko mitä tarkoittaa setaaniluku....tiedätkö?
        hehheh


      • teukka
        Jamppa kirjoitti:

        "Bensiini huonontaa polttoaineen setaanilukua selvästi, mikä voi johtaa nakutukseen."

        -Nakutus = polttoaineen itsesytytys, eli syttyminen paineen/lämpötilan vaikutuksesta ilman kipinää = diiselin toimintaperiaate. Se siitä.

        Eri asia on jos autossa on katti, sen suhtautumisesta bensaan on vaikea sanoa.

        En tiedä, monesko kerta se nyt on, kun tästä asiasta keskustellaan.

        Setaaniluku pitää olla riittävän korkea (lähes 50), että dieselmoottorisssa tapahtuu heti sytytys, kun sylinteriin ruiskautetaan naftaa. Siis se takaa, että naftan ja ilman seos ei kestä puristamista.

        Bensiini taas ei saa syttyä muuten kuin kipinästä eli bensa-ilmaseoksen pitää kestää puristusta.

        Jos dieselin seassa on bensaa, niin voi olla mahdollista, että siellä ei tapahdu heti sitä vaadittua syttymistä ruiskutuksen alussa, vaan sitten vähän myöhemmin, koska bensaseos kestää puristusta. Siis setaaniluku on huonontunut eli siihen on tullut puristuskestävyyttä.

        Kun myöhemmin syttyy isompi annos siellä dieselin pytyssä, niin se lienee sitä nakutusta. Siis dieselin nakutus on toisenlainen ilmiö kuin bensakoneen nakutus, joka johtuu liian aikaisesta syttymisestä.

        Ovat kyllä monet kertoneet kokemuksesta, että bensaa voi olla seassa ja minäkin uskon sen. Toisaalta tämä mainittu dieselin nakutus voisi olla mahdollista eikä se ole hyväksi.


      • Jamppa1
        niinpäniin kirjoitti:

        jamppa....ennen noita hehheh juttuja kerrotko mitä tarkoittaa setaaniluku....tiedätkö?
        hehheh

        olisi ensin pitänyt todeta: "setaaniluku kuvaa naftan syttymisherkkyyttä."

        Saako nyt nauraa?


      • NIINKÖ
        teukka kirjoitti:

        En tiedä, monesko kerta se nyt on, kun tästä asiasta keskustellaan.

        Setaaniluku pitää olla riittävän korkea (lähes 50), että dieselmoottorisssa tapahtuu heti sytytys, kun sylinteriin ruiskautetaan naftaa. Siis se takaa, että naftan ja ilman seos ei kestä puristamista.

        Bensiini taas ei saa syttyä muuten kuin kipinästä eli bensa-ilmaseoksen pitää kestää puristusta.

        Jos dieselin seassa on bensaa, niin voi olla mahdollista, että siellä ei tapahdu heti sitä vaadittua syttymistä ruiskutuksen alussa, vaan sitten vähän myöhemmin, koska bensaseos kestää puristusta. Siis setaaniluku on huonontunut eli siihen on tullut puristuskestävyyttä.

        Kun myöhemmin syttyy isompi annos siellä dieselin pytyssä, niin se lienee sitä nakutusta. Siis dieselin nakutus on toisenlainen ilmiö kuin bensakoneen nakutus, joka johtuu liian aikaisesta syttymisestä.

        Ovat kyllä monet kertoneet kokemuksesta, että bensaa voi olla seassa ja minäkin uskon sen. Toisaalta tämä mainittu dieselin nakutus voisi olla mahdollista eikä se ole hyväksi.

        bensa on herkemmin syttyvää kuin nafta/besiini polttoaine,d-moott.puristuksessa syttyy ennemmin kuin on ko.moott.p-aineen tarkoitettu moott.rakennattaessa syttyvän,seuraa männän päällä liian aikainen syttyminen suhteessa kampiakselin nousukulmaan nähden josta saattaa olla kampiakselin katkeaminen,ja kampiakselin-ja kiertokampien laakeripintojen vaurio.että se siitä


      • teukka
        NIINKÖ kirjoitti:

        bensa on herkemmin syttyvää kuin nafta/besiini polttoaine,d-moott.puristuksessa syttyy ennemmin kuin on ko.moott.p-aineen tarkoitettu moott.rakennattaessa syttyvän,seuraa männän päällä liian aikainen syttyminen suhteessa kampiakselin nousukulmaan nähden josta saattaa olla kampiakselin katkeaminen,ja kampiakselin-ja kiertokampien laakeripintojen vaurio.että se siitä

        Sinä et taida ymmärtää dieselin toimintaperiaatetta, jos esität, että siellä männän päällä on puristusvaiheessa polttoaineseosta ennen syttymishetkeä. Mistä se sinne olisi joutunut?

        Nimenomaan syttyminen tapahtuu heti ruiskutuksen alussa. (Ellei sitten syttymisherkkyyttä kuvaava setaaniluku ole liian alhainen esimerkiksi seassa olevan bensan vuoksi.)


      • Kallonkutistaja
        Jamppa kirjoitti:

        "Bensiini huonontaa polttoaineen setaanilukua selvästi, mikä voi johtaa nakutukseen."

        -Nakutus = polttoaineen itsesytytys, eli syttyminen paineen/lämpötilan vaikutuksesta ilman kipinää = diiselin toimintaperiaate. Se siitä.

        Eri asia on jos autossa on katti, sen suhtautumisesta bensaan on vaikea sanoa.

        Kyllä mersun 300 turbodieselissä kielletään ohjekirjassa bensiinin käyttö, tarvittaessa petrolia saa käyttää. Ja sitä katalysaattoria minäkin epäilen syyksi. Onhan siinä moottorissa jo jotain muutakin säätöjä, jotka voisivat häiriintyä vääränlaisesta polttoaineesta.


      • teukalle
        teukka kirjoitti:

        Sinä et taida ymmärtää dieselin toimintaperiaatetta, jos esität, että siellä männän päällä on puristusvaiheessa polttoaineseosta ennen syttymishetkeä. Mistä se sinne olisi joutunut?

        Nimenomaan syttyminen tapahtuu heti ruiskutuksen alussa. (Ellei sitten syttymisherkkyyttä kuvaava setaaniluku ole liian alhainen esimerkiksi seassa olevan bensan vuoksi.)

        no ymmärrän kyllä jotain, ei tietenkää polttoainetta tule ennenkuin ruiskutushetkestä männän päälle ja jos on herkästi syttyvää bensiiniä joukossa niin syttyy ja palaa nopeammin kuin on tarkoitettu moott.rakennett.ja säätöarvoja asennettaessa ,siis syttyy aiemmin ykk,aa kuin diesel-polttoaine ja silloin tullaan siihen mitä edellisessä kirjoitin,opiskele lisää!


      • teukka
        teukalle kirjoitti:

        no ymmärrän kyllä jotain, ei tietenkää polttoainetta tule ennenkuin ruiskutushetkestä männän päälle ja jos on herkästi syttyvää bensiiniä joukossa niin syttyy ja palaa nopeammin kuin on tarkoitettu moott.rakennett.ja säätöarvoja asennettaessa ,siis syttyy aiemmin ykk,aa kuin diesel-polttoaine ja silloin tullaan siihen mitä edellisessä kirjoitin,opiskele lisää!

        Miten dieselissä seos voi syttyä ja palaa liian aikaisin?

        Oikeassa toiminnassa dieselpolttoaine syttyy aivan ruiskutuksen alussa ja palaminen jatkuu koko ruiskutuksen ajan, joka kestää paljonkin ohi ykk:n.

        Kuten sanoin, niin setaaniluku (vähint. 50) takaa sen, että polttoaine syttyy välittömästi.

        Bensan oktaaniluku takaa taas sen, että ei syty ennenkuin kipinästä. Siis bensaseos on puristuksenkestävää ja diesel seos ei ole. Tämä on toimintojen kannalta tarkoituksenmukaista ja oikeaa.

        Jos siellä on joukossa bensaa, niin setaaniluku laskee ja syttyminen voi tapahtua myöhemmin, jolloin isommi mälli paukahtaa.

        Olisihan tähän hyvä saada jonkin oikean asiantuntijan mielipide. Tämä ihan hyvä aihe kuplii näillä palstoilla koko ajan.


      • teukka
        teukka kirjoitti:

        Miten dieselissä seos voi syttyä ja palaa liian aikaisin?

        Oikeassa toiminnassa dieselpolttoaine syttyy aivan ruiskutuksen alussa ja palaminen jatkuu koko ruiskutuksen ajan, joka kestää paljonkin ohi ykk:n.

        Kuten sanoin, niin setaaniluku (vähint. 50) takaa sen, että polttoaine syttyy välittömästi.

        Bensan oktaaniluku takaa taas sen, että ei syty ennenkuin kipinästä. Siis bensaseos on puristuksenkestävää ja diesel seos ei ole. Tämä on toimintojen kannalta tarkoituksenmukaista ja oikeaa.

        Jos siellä on joukossa bensaa, niin setaaniluku laskee ja syttyminen voi tapahtua myöhemmin, jolloin isommi mälli paukahtaa.

        Olisihan tähän hyvä saada jonkin oikean asiantuntijan mielipide. Tämä ihan hyvä aihe kuplii näillä palstoilla koko ajan.

        lapin miehet sanoo kokemuksella et vähäinen bensan lisäys parantaa menohaluja vanh.meseissä, no jos teoria että bensa/diesel seos palaa hitaammin kuin pelkkä diesl p-aine vielä jälkeen ykk ei tule silloin tehon lisäystä koska "sytky on tavallaan myöhäisellä ,pakarista tulee mustaa ja paljon ,edellenkin pysyn "uskossani" et bensalla terästetty diesel polttoaine syttyy ja palaa nopeammin kuin pelkkä diesel polttoaine kuriositeettinä mainitsen ajaneeni 24 vuotta diesel moottorisella h-autolla, pari moottoria olen purkanut ja kunnostanut,että semmosta


      • teukka
        teukka kirjoitti:

        lapin miehet sanoo kokemuksella et vähäinen bensan lisäys parantaa menohaluja vanh.meseissä, no jos teoria että bensa/diesel seos palaa hitaammin kuin pelkkä diesl p-aine vielä jälkeen ykk ei tule silloin tehon lisäystä koska "sytky on tavallaan myöhäisellä ,pakarista tulee mustaa ja paljon ,edellenkin pysyn "uskossani" et bensalla terästetty diesel polttoaine syttyy ja palaa nopeammin kuin pelkkä diesel polttoaine kuriositeettinä mainitsen ajaneeni 24 vuotta diesel moottorisella h-autolla, pari moottoria olen purkanut ja kunnostanut,että semmosta

        Minähän vain epäilin, että jos nakutusta ilmenee, niin se johtuu mainitsemastani seikasta eli siitä, että bensaseos panttaa sitä syttymistä ja pläjähtää sitten kerralla. Olen sitä mieltä, että nakutus ei johdu bensan liian aikaisesta syttymisestä, joka on täysin järjetön väite.

        Luulen, että bensaa voi olla naftan seassa jonkin verran, eikä se haittaa mitään. Jos se haittaa ilman nakutusilmiötä, niin sitten syynä lienee joku katalysaattorijuttu tai puutteellinen pumpun voitelu.

        En ole väittänyt, että bensalla seostettu eväs palaa hitaammin, vaan että se saattaa syttyä myöhemmin.

        Dieselin ruiskutus ja palotapahtuma on pitkä ja ulottuu normaalisti paljonkin jälkeen ykk:n eikä palotapahtuma ole samanlainen kuin bensakoneessa. Palaminen loppunee kutakuinkin samalla kuin ruiskutuskin.

        Lapin miehet eivät aina puhu totta. Bensaa ei kannata käyttää dieselin polttoaineena eri syistä: se on kallista, pumpun voitelu ontuu ja lisäksi sen energia sisältö on pieni verrattuna naftaan, vaikka jotkut pitävätkin bensaa atomiaineena. Siis teho pienenee bensalla ajettaessa.


      • täällä
        teukka kirjoitti:

        Minähän vain epäilin, että jos nakutusta ilmenee, niin se johtuu mainitsemastani seikasta eli siitä, että bensaseos panttaa sitä syttymistä ja pläjähtää sitten kerralla. Olen sitä mieltä, että nakutus ei johdu bensan liian aikaisesta syttymisestä, joka on täysin järjetön väite.

        Luulen, että bensaa voi olla naftan seassa jonkin verran, eikä se haittaa mitään. Jos se haittaa ilman nakutusilmiötä, niin sitten syynä lienee joku katalysaattorijuttu tai puutteellinen pumpun voitelu.

        En ole väittänyt, että bensalla seostettu eväs palaa hitaammin, vaan että se saattaa syttyä myöhemmin.

        Dieselin ruiskutus ja palotapahtuma on pitkä ja ulottuu normaalisti paljonkin jälkeen ykk:n eikä palotapahtuma ole samanlainen kuin bensakoneessa. Palaminen loppunee kutakuinkin samalla kuin ruiskutuskin.

        Lapin miehet eivät aina puhu totta. Bensaa ei kannata käyttää dieselin polttoaineena eri syistä: se on kallista, pumpun voitelu ontuu ja lisäksi sen energia sisältö on pieni verrattuna naftaan, vaikka jotkut pitävätkin bensaa atomiaineena. Siis teho pienenee bensalla ajettaessa.

        hei vaan joo ,no niin en yhdy mielip.täysin ja pysyn kannassani ,pysy sinä omassasi, mulla on 58 ikävuoteen tullut parta harmaaksi ja kokemusta jonkin verran,dieseliä voin panna jos nuotio ei pala tai syty mut jos runsaasti kaadan tuli sammuu,bensaa en kaada nuotioon en ennen sytyttämistä enkä sytyttämisen jälkeenkään ,mistähän syystä,en jatka tästä aiheesta ,hyvää kevän -odotusta teukalle vilpittömästi.


      • teukka
        täällä kirjoitti:

        hei vaan joo ,no niin en yhdy mielip.täysin ja pysyn kannassani ,pysy sinä omassasi, mulla on 58 ikävuoteen tullut parta harmaaksi ja kokemusta jonkin verran,dieseliä voin panna jos nuotio ei pala tai syty mut jos runsaasti kaadan tuli sammuu,bensaa en kaada nuotioon en ennen sytyttämistä enkä sytyttämisen jälkeenkään ,mistähän syystä,en jatka tästä aiheesta ,hyvää kevän -odotusta teukalle vilpittömästi.

        Joo, hyvää jatkoa sinnekin.

        Tuo bensahan on tosiaan herkempää syttymään kuin nafta, jos puhutaan avotulesta. Silloin on kyse ns. leimahduspisteestä. Höyry sytytetään siis liekillä.

        Bensiininoottorissa sytytetään seos näin tulella ja dieselissä se syttyminen tapahtuu eri tavalla.

        Keskustelin erään asiantuntijan kanssa ja hän oli sitä mieltä, että puristuskestävyys on eri asia kuin se syttymisherkkyys, joka määritellään leimahduspisteen avulla.

        Katselin vielä erästä englanninkielistä nettisivua (http://auto.howstuffworks.com/), missä sanottiin selvästi, että bensiinissä on noin 10 % vähemmän energiaa kuin naftassa. Tämä johtuu molekyylirakenteesta. Vaikka siis bensiini vaikuttaa kovin väkevältä syttymisherkkyytensä vuoksi, niin se itse asiassa on heiveröisempää ainetta.

        Eipä muuta kuin terveisiä, minulla taitaa olla harmaampi parta.


    • Autosta

      Jos autosi on pystylamppu 123 Mersu, niin anna palaa vaan ei hidasta menoa. Voi jopa parantaa sitä ilman vaurioita. Mikäli autosi on 1800bar CDI, niin tilaa hinausauto!!

      • mese

        meno paranee herkemmin syttyvän polttoaineen vuoksi koska se "säätää" potkua aikaisemmaksi,eriasia on minkä auton dieselmoottorin ruiskutushetki ja nopeammin tapahtuva palaminen sopii sopivasti, muuttuneeseen syttymishetkeen,vanha mese 123 on ilmeisesti niitä pakkauksia joihin sopii ja uskottava on kun sitä paljon on pohjoisessa käytetty,syöttöpumpun rakenteessa on "toleransseja" toisin kuin nykyisissä dieseleissä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      111
      1093
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      103
      959
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      817
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      87
      758
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      627
    7. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      549
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      37
      546
    9. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      153
      536
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      515
    Aihe