Kromi ja makeanhimo

Violet

Hei! Onko muilla vastaavia kokemuksia? Olen ottanut kromia makeanhimoon, mutta eipä tunnu auttavan, päinvastoin. Makeaa tekee mieli huomattavasti enemmän kuin ennen! Olenkin miettinyt, pitäisikö loput kromitabletit jättää ottamatta...

18

20128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zen

      En huomannut mitään vaikutusta ja kaiken lisäksi olen lukenut muutamastakin lähteestä että kromin makeanhimon vähentämisvaikutukset ovat humpuukia eli se kuuluu luokkaan: "saattaa vaikuttaa jos oikein lujasti uskot siihen!"

    • Kuntoilija

      Kromitablettien tehokkuus on aina aika ihmisestä riippuvaa, on totta että kromin puute lisää makeanhimoa aika paljonkin. Ja kromia ei ehkä saa tarpeeksi nykyaikaisesta ruokavaliosta.
      Mutta oikeastaan itse sanon että kokeile jos ei toimi jätä ne pois, mielummin kannattaa ottaa multivitamiinia...

    • kromi

      oon kans kokeillu sitä kromia, mut ei tuntunu missään. ja mun kaverilla oli just tollai kans et sen alkoi tehä kahta kauheemmin mieli makeeta ku söi kromia, että silleen...

    • ?

      Kromi auttaa elimistöä sokeriaineenvaihdunnassa. Se toimii insuliinin kanssa ja ilman kromia insuliini ei toimi. Sokeritautisilla on tyypillistä alhainen kromitaso. Näinollen kromi pitää verensokeria yllä ja vähentää makeanhimoa. Lisääntynyt makeanhimo sattaa johtua jostakin muusta. Vaikkapa lisääntyneestä liikunnasta tai laihdutuskuurista, joka alentaa serotoniinitasoa.

      • Anonyymi

        Magnesiumia kannattaa koittaa makean himoon , pidä veren sokeri tasaisena ruualla !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Magnesiumia kannattaa koittaa makean himoon , pidä veren sokeri tasaisena ruualla !

        Voi olla että tyyppi jolle vastasit on 20 vuodessa kokeillut vaikka mitä heh


    • Kerttuli

      Söin parin viikon ajan kromia, jokin aika sitten. Kokoajan mielessä pyöri ja himotti vain Berliininmunkit, joista en oikeasti edes pidä. Lopetin kromin syönnin ja loppui himotuksetkin.

      En ollut millään laihdutuskuurilla, kuten joku aiempi esitti syyksi himotuksiin.

    • Me

      olen syönyt jo useamman vuoden monivitamiinivalmistetta (LadyVital), jossa on myös kromia ja minun ei enää tee mieli suklaata yhtään.

      Ennen meni levy päivässä ilman mitään ongelmia... Nykyään jos ostan suklaalevyn, en pysty syömään kuin muutaman palan kun jo alkaa ällöttää.

    • trinity

      mulla auttoi ja auttaa tosi hyvin!!!!
      vaikka ohjeessa luki että 1 tabletti päivässä niin luontaistuotekaupassa sanottiin että aluksi voi ottaa vaikka 3 päivässä, ja söin niitä pari viikkoa, enkä saanut edes yhtä suklaa palasta alas!! no, välillä unohtu ottaa, en vält. viikkoonkaan syönyt niitä mutta siltikään ei tehnyt mieli karkkia ja tavaksi on jäänyt... kannattaa kokeilla kuitenkin ihan itse eikä kuunnella muita koska myös yksi mun tutuista sano että karkinhimo vain kasvo... enpä sitte tiiä.. =)

      • nuorivielä

        Hei! Itse aion ostaa kyseisiä tabletteja, sillä ensi vuoden aion viettää ilman karkkia yms.
        Joltakin sivulta luin, että voivat aiheuttaa jonkinmoista syöpää? Toivottavasti väite ei ole totta. Miten ikä vaikuttaa tableteihin? Itse olen nuori (alle 15 vuotta) enkä tahtoisi tableteita napsia näin nuorena. Mukavempi kuitenkin elää terveellisesti. Karkkia tulee napsittua aivan liian nopeaan tahtiin. Tahdonvoima ei myöskään riitä. Onko tableteissa sivuvaikutuksia?


      • Anonyymi
        nuorivielä kirjoitti:

        Hei! Itse aion ostaa kyseisiä tabletteja, sillä ensi vuoden aion viettää ilman karkkia yms.
        Joltakin sivulta luin, että voivat aiheuttaa jonkinmoista syöpää? Toivottavasti väite ei ole totta. Miten ikä vaikuttaa tableteihin? Itse olen nuori (alle 15 vuotta) enkä tahtoisi tableteita napsia näin nuorena. Mukavempi kuitenkin elää terveellisesti. Karkkia tulee napsittua aivan liian nopeaan tahtiin. Tahdonvoima ei myöskään riitä. Onko tableteissa sivuvaikutuksia?

        "Hei! Itse aion ostaa kyseisiä tabletteja, sillä ensi vuoden aion viettää ilman karkkia yms.
        Joltakin sivulta luin, että voivat aiheuttaa jonkinmoista syöpää? Toivottavasti väite ei ole totta. Miten ikä vaikuttaa tableteihin? Itse olen nuori (alle 15 vuotta) enkä tahtoisi tableteita napsia näin nuorena. Mukavempi kuitenkin elää terveellisesti. Karkkia tulee napsittua aivan liian nopeaan tahtiin. Tahdonvoima ei myöskään riitä. Onko tableteissa sivuvaikutuksia?"

        Vaikka ikivanha kirjoitus niin kommentoin. Lähinnä naurattaa kun olemattomalla tahdonvoimalla varustettu ihminen kertoo heti alkuun olevansa seuraavan VUODEN ilman karkkia. Onkohan onnistunut viikkokaan....? Kannattais ennemmin miettiä syöpäpelkoisena sokerin ja lisäaineiden syöpäriskeistä kuin lukea jonkun hivenaineen pelottelusta. Näin meidät ohjataan kiinnittämään huomio pois niistä todellisista terveysriskeistä.


    • epäileväinen

      Kyllä nuo kromitabletit tuntuu täälläkin vain lisäävän makeanhimoa. Eikä vain vähän, vaan reilusti! Olen jo miettinyt tablettien poisjättöä jos ne vain pahentavat herkuttelua...

    • kolmesti päivässä

      Hmm, vaikea sanoa toimiiko vai ei. Itse olen syönyt Cayanne Kromi2 tapuja n. 2vkoa ja samalla noudattanut "sokeritonta" elämäntapaa (elikkä vhh:ta, ainoa sokerinlähde on ollut kahvimaito ja vihreät kasvikset). Ei ole ollut makeanhimoa, nälkä ja mieliteot on hävinnyt. Ainiin ja paino tipahtanut 63kg -> 59kg :)

      • Vanha Jojo

        Kromi vähentää makeanhimoa vain niissä äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa, joissa makeanhimon syynä on kromin puutos. Tavallisin makeanhimon syy on se, että syödään liian vähän oikeaa ruokaa. Toinen on opeteltu tapa, makeaa haluaa, kun sitä on tottunut saamaan.

        Kokeilin joskus vuosia sitten kromia, mutta minun makeanhimooni sillä ei ollut minkäänlaista vaikutusta. Sen sijaan verensokerin pitäminen tasaisena kohtuullisen kokoisilla annoksilla tarpeeksi usein auttaa selvästi.


    • NaposteluPorkkana

      Morjensta! Täälläkin olisi alle 15-vuotias joka taihtoisi jättää karkkien napostelun! Minua kuitenkin pillerien popsimisen sijasta kiinnostaisi se, mistä ruuista kromia saisi kaikkein tehokkaimmin? Tosin jos ei noista pillereistä sivuvaikutuksia hirveästi löydy saatan niitä itsekin kokeilla (jos ne siis soveltuvat nuoremmillekkin).

    • feeling*good

      Kromi on hivenaine, eli ihan pillerien popsimisesta ei ole kyse. Ja tottakai sopii nuorellekin. Jos epäilyttää, ota paketin ohjeen mukaan.

      Vanhempani "syöttivät" minulle ihan nassikasta saakka kromit, magnesiumit ja sinkit. Ei ongelmia. Mutta ei myöskään makeanhimoa, ja kuten edelläkin sanottu, pitää verensokerin tasaisena. Magnesiumissa taas on lukemattomia hyviä puolia, ja yksi on muun muassa se, että se auttaa muita vitskuja ja hivenaineita imeytymään paremmin. Sinkki pitää huolen hyvästä ihosta, hiuksista. kynsistä jne.

      Suosittelen siis, en vain kromia, mutta kaveriksi myös sinkki ja magnesium!

    • dfasdfsd

      Makeanhimo voi johtua hiivasta, itselleni auttoi DDS voimakas maitohappobakteerivalmiste.

    • Anonyymi

      Liiallisesti nautittuna kromi voi aiheuttaa allergisia oireita ja syöpää. Suurina annoksina se on myrkyllistä ja vaarantaa munuaisten toiminnan. Kromilisää tulisi kuitenkin nauttia monikymmenkertainen määrä ohjeiden mukaiseen annostukseen verrattuna, jotta siitä aiheutuisi haittoja.

      Kromiravintolisää käytetään esimerkiksi imeytymishäiriöiden takia huonokuntoisilla ikäihmisillä tai diabetesta sairastavilla.



      Hillitseekö kromi makeanhimoa?

      Yleensä makeanhimo yllättää nälkäisenä, sillä elimistö tietää, että sokeri tasaa verensokeria nopeasti. Joskus makean mieliteko johtuu janosta, ja monen tekee mieli makeaa myös väsyneenä, kun elimistö kaipaa energiaa. Kylläisenä ja levänneenä makeaa ei tee mieli yhtä paljon.

      Makeanhimo yltyy myös usein ennen kuukautisia. Vaikka syitä makean mielitekoon on monia, on hyvä muistaa, että ennen kaikkea makeannälkä johtuu tottumuksesta.

      Makeanhimoa voi yrittää hillitä pitämällä verensokerin tasaisena ja kiinnittämällä huomiota hetkiin, jolloin mieliteko makean syömiseen yltyy. Esimerkiksi lounaan jälkeen sokerisen jälkiruoan voi korvata hedelmällä, josta saa samalla myös tarpeellisia vitamiineja.

      Kromin puutos voi aiheuttaa makeanhimoa, mutta puutokset ovat melko harvinaisia. Kromi osallistuu sokeriaineenvaihduntaan, joten puutostiloissa kromilisän saaminen voi hillitä makean mielitekoa. Kun elimistö saa riittävästi kromia, verensokeri pysyy helpommin tasaisena. Ylimääräinen kromi ei siis vaikuta makean mielitekoon.

      Myös magnesium saattaa helpottaa makeanhimoa. Voit lukea lisää magnesiumista täältä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe