Jakoketjun venymä

Tähtiainesta

Auto on W203/180C, vm.2005 bensa. 1.8 Kompressor. Nyt ajettu n.75000km. On ollut puhetta joidenkin "mersumiesten" kanssa jakoketjusta ja he sitä mieltä, että jakoketjun venymä olis syytä tarkistaa jo alle 100000km kohdalla. Miten on asian laita? Jos tuohon toimenpiteeseen päätyy, olisko se syytä tehdä merkkihuollossa vai voiko jokin pienempi "verstas" kyseisen työn suorittaa. Kustannus, venymän tarkistamiselle? Entäs jos jostain syystä ketjun joutuis vaihtamaan, kustannus vaihdolle

24

3707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VaihtoonHeti

      Voi sen joku pienempikin verstas tehdä, jos on ns. mersuhuolto, eli tietotaitoa mersuihin.

      Kyseises mallis jakoketju kannattaa vaintaa 60000km välein.

    • Vaikea sanoa kun ei tiedä!
      75.000 km 13 vuotta vanhassa autossa herättää kysymyksiä, että joku pala tarinasta puuttuu!
      Runsas 5.000 km vuodessa!
      16 km päivässä!
      Ellei aja kuin kesäisin, 24 km /p keskimäärin.
      Taksi lienee tässä tapauksessa halvempi tapa liikkua.

      • Wenig_km

        Osalla ihmisistä on rahaa ajaa Mersulla vaikka ajoja ei paljoa olekaan. Varsinkin Saksasta löytyy sellaisia tapauksia paljon, usein kysymyksessä eläkeläispappa ja autosta käytetään sanontaa "Rentnerwagen".


      • Minunvalintani

        Niin mikä pala? Autolla on ajettu tuo km-määrä ja that's it. Vihjeeksi, käy kattoon Saksasta autoja, siellä myydään vähänkin ajattuja ja hintakin voi yllättää edullisuudellaan.. Ootko koskaan kuullu, että autolla voi olla vähän ajoja, olkoon se vaikka mersu. Mulla auto on liikkumisväline pisteestä A pisteeseen B ja ajelen lyhyitä matkoja ja satunnaisesti. Merkki vois olla muukin, vähän ajettu, se vaan nyt sattuu oleen mersu.. Aika vasta autoni seisoi pihalla 7viikkoa hupun alla.. Ja joistain kommenteista paistaa jotain, sanoisko kateuden siementä. Ei kannata kadehtia, jos joku ajaa vajaan 10000€:n vanhalla mersulla. Kaikilla siihen on varaa, joka vähääkään on työelämässa ja muutenkin osaa hiemankaan ynnäillä tulojaan


      • hahohhaa

        Ei kilometrit tule ajan mukana.. kyllähän tuon pitää ymmärtää jokainen.

        Minä laitan vielä paremmaksi, ostin 8 vuoden ikäisen saksalaisen jossa oli 11tkm mittarissa. Tässä ei ole jakopää tai muutakaan vikaakaan. Sen jälkeen on tullut n 10tkm mittariin vuosittain päivittäistä ajoa

        Uusissa autoissa tai muutaman vuoden ikäisissä ei hinta ja laatu enää kohtaa. Vikoja on helkutisti ja arvo putoaa. Ei ainakaan rahoituksella kannata ostaa.


      • Anonyymi
        hahohhaa kirjoitti:

        Ei kilometrit tule ajan mukana.. kyllähän tuon pitää ymmärtää jokainen.

        Minä laitan vielä paremmaksi, ostin 8 vuoden ikäisen saksalaisen jossa oli 11tkm mittarissa. Tässä ei ole jakopää tai muutakaan vikaakaan. Sen jälkeen on tullut n 10tkm mittariin vuosittain päivittäistä ajoa

        Uusissa autoissa tai muutaman vuoden ikäisissä ei hinta ja laatu enää kohtaa. Vikoja on helkutisti ja arvo putoaa. Ei ainakaan rahoituksella kannata ostaa.

        Meillä on volkkari 1988 vuosimallin ajettu n.11000km


    • Pepshukka

      Kuten tuossa kommentoitiinkin jo ikä ja km ei täsmää ison auton kohdalla normikäyttäjään oikein millään ajatustavalla joten onkohan kyseessä tuontiauto tai onko historia muuten tiedossa?

      Ei jakoketjuja huvikseen tarvi tarkistella oltiinpa esson pöydässä mitä mieltä tahansa,mallihuhujen perusteella tai ilman mitään syytä.
      Tärkeintä jakoketjujen hyvinvoinnille on lyhyet öljynvaihtovälit(verrattuna ns virallisiin)ja moottorin lämmitys talvisaikaan,siis tähän EI lueta säteilylämmitintä vaan Eber/webasto tai pumpullinen letkulämmitin.
      Jääkylmä -20- -30 c moottorin pyöritys rasittaa ehkä vähän nippanappa mitoitettua ketjua tuplasti verrattuna vastaaviin plusasteisiin jotka autojen normipaikkoja yleisesti ottaen mihin ne menee.
      Venyneen ketjun ja/tai kiristinvian merkkejä taasen rapinan kuuloinen ääni mitä ei pitäisi kuuluman normaalisti.
      Hyvin harvoin ketju poikki menee yhtäkkiä tai hyppääkään mutta toki tarpeeksi kauan kun kuuntelee ajaa vaan tutkimatta asiaa niin loppuhan sillekkin tulee mutta se menee jo omaan piikkiin ja ottaa kilometrejä tuhansittain ellei enempikin ja toki koko ajan ketjun/kiristimen kunto menee alaspäin äänikin voimistuu.
      Ehdottomasti kannattaa tässä vaiheessa olla asialla niin saataa hyvinkin päästä uudella kiristimellä pelkästään tai ketjun kera molemmat vaihtaen,liian pitkään löysänä roikkuva ketju tuhoaa myös rattaat.

    • ElastistaKetjuako

      Koska ketjut on alkaneet venymään, eikös ne kuitenkin kulu ja sitä kautta tule mittaa hieman lisää?

    • TavallaanNiinkin

      Pilkun-nus...minen on oma taiteenlajinsa mutta hyvin ymmärrät mitä tässä tarkoitetaan!
      Kertonet sitten miten ketju kuluu ja mitä eroa siinä tässä tapauksessa on sanalle venyminen?
      Mikäli ketjun muoto muuttuu senverta että sen sopivuus rattaalle huononee niin mp kuin fillareissakin käytetään sanaa ketjun venyminen kulumisen sijaan ja jos oikein piperretään niin lenkit todellakin venyy koska ketjun pituus muuttuu kokonaisvaltaisesti pidemmäksi aiheuttaen löystymisen ja istuvuuden rattaalle huonoksi.
      Prosessin taasen aikaansaanut huonot öljyt ja puutteellinen voitelu yleensä.

    • MersumiesAina

      Aika ummikkoja on palstalla, jos ei tiedä M271 ketjun venymisestä.

      Maailman huonoin moottori, lisäksi luettuna om651 ja siitä tulevat om654 ja om656.

      Jos se olisikin ainoastaan tuo ketjun venymä, mutta kampiaksilan laakerit, ja muut, niin on ala-arvoinen tekele.

      • Anonyymi

        toiseksi huonoin nykyään, nyt on huonoin m270 moottori


    • naurua_naurua

      Heh, ukko ostaa Mesen ja kyselee kustannuksia ketjuremonteille pienkorjaamoissa? Oikeat Mersumiehet ei tuommoisia tyhjänpäiväisyyksiä palstoilla kysele, vaan vie auton Veholle ja sanovat, että "laittakaa kuntoon". Ihan yksinkertaista, ei tuon korjaaminen sen kummempaa ole. Pers'aukiset tuommoisia kustannuksia kyselee. Kaikki sossun pummit ne näköjään menee vanhoja mersuja ostelemaankin.

      • Anonyymi

        En ole sossun pummi, ajan myös vanhemmalla mersulla, ja kyllä merkkiliikkeessä huollot tehdään vieläkin, olen eläkkeellä ollu nyt 8 vuotta.koskaan en samaa ovea ole avannu kuin sinä, eli sossun ovea.


    • menuhin

      Johan on moottori.Monen merkin hihnoillakin vaihtoväli on 150 000km.Itselläni japsi ketjukoneella kohta puoli miljoonaa ajettu ja ketju kunnossa.

    • juutas

      Ketju vaihtoon heti jos ei ole vaihdettu. Näin sanoo myös merkkiliikkeen asentajat ja työnjohtajat ainakin epävirallisesti. Muuten menee hirvittävän hintaiset rattaatkin.

      • Harmitus-vtutus

        Näinpä se menee.. Ketju todellakin on venynyt(tarkistettu vastikään) ja havaittavissa oli, että ajoitus jo hieman muuttunut eli ketju pitää vaihtaa piakkoin. Suotavaa tietty olis vaihtaa muutakin "ketjuun" liittyvää, mutta vain ketjun vaihto tällä kertaa, tietty tarvittavat kiristimet, jne. Ajelen autolla ketjun uusinnan jälkeen jonkun aikaa ja pistän "kiertoon" ja kattelen toisenlaista kulkinetta alle, yksi kriteeri on kulutus seuraavassa autossa..


    • kompressori

      kompressori mersus onyksi rivinen ketju siksi venyy niin nopeesti

    • MBhuolto

      Jakoketju kestää mersussa koko koneen käyttöiän, eli näillä kilsoilla ei ole mitään hätää. Voit huoletta ajaa vielä 25 000 km, jolloin moottorin käyttöikä tulee täyteen.

    • Ei-ikinä

      Itsellä oli kyseinen Mersu oli pelkkää vitutusta luojan kiitos meni lunastukseen.

    • Dasauto

      Eikö auto ole tehty ajettavaksi. Jos sinulla on oikeasti MERSU ahterisi alla niin ketjuja ei vaihdeta. Ilosta ajoa vain.

      • Tähden-omistaja...vielä

        W203 ja 1.8 Kompressor bensakone, löysä kone täytyy sanoa.. Muuta odotin, v.2015, kun hankin auton. Yksirivinen ketju on se ongelma ja kun se ei vaihdettava hyvinkin alle 100000km, niin eipä naurata. Ketjunvaihto n.900€! Kyyllä, kun mennään mersussakin isompiin malleihin ja kone-kokoihin, löytyy laatua ja kestävyyttä.. Näin se käytännössä menee, että halpis on kyseenalainen ja kallis on hyvä.


    • Anonyymi

      W203 ketjua ei vaihdeta. Se kestää miljoona kilsaa. Yksiriviketjut on asia erikseen. Itse vaihdatin w204: n ketjun, jolla oli ajettu 270 000 km.

    • Anonyymi

      4000-5000 euroa maksaa merkkiliikkeessä jos rattaatkin menee vaihtoon.
      vaihtovälihän ketjulle on mersussa 150000km

    • Anonyymi

      Mercedes-Benz М274 -moottori otettiin ensimmäisen kerran tuotantoon vuonna 2012. M270: n pohjalta rakennetut suunnittelijat kuitenkin muokkasivat mallia ottaen huomioon aikaisemmat puutteet ja ajan vaatimukset. M274 on sama nelisylinterinen suoraruiskutusmoottori, vain se asennetaan pituussuunnassa. Muita eroja edeltävään malliin ovat seuraavat:
      1. Ajoituskäyttöön on asennettu kestävä ketju, joka on suunniteltu 100 tuhannen kilometrin ajoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      89
      8233
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4728
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4381
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      45
      2585
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      98
      1468
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1296
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      40
      1227
    8. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1150
    9. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1132
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      166
      1070
    Aihe